Ärtynytsuoli

Anonyymi-ap

Te joilla tämä diagnoosi, vaihteleeko teillä kipu kohdat vatsassa/suolistossa ylämaha ,alamaha,kyljet väsyttääkö ja masentaako?Olen ihan hukassa ,kaikki mahdolliset tutkimukset tehty tuloksena tämä ibs. Lääkäri määräsi Litalginia tuntuu ettei paljoa apua siitä tule.Ruokavaljoa myös koittanut noudattaa .Miten ihmeessä tällaisen kanssa elää nuo kivut määrää kaikkea tekemisiäni ei ole oikeastaan mitään sosiaalista elämää ,muutenkin yksin asuva ,mutta nyt alkaa jo kaupassa käyntikin tuntua "liian jännittävältä"vaikka ei mulla mitään jatkuvaa ripulia ole ,välillä kyllä.Mutta yksistään tuo kipuilu vetää ihan saamattomaksi!Olisiko neuvoa ,vertaistukea kokemuksia?Kiitos jos joku vastaa!

18

1128

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Hei..Minulla on ollut useampia vuosia ärtynyt paksusuoli ,,muuta diagnoosia en ole saanut vaivoihini(tähystetty on suun ja peräsuolen kautta)Minulla on harvoin ripulia,jos syön jotain mikä ärsyttää vattaani sitten seuraavana päivänä on ripuli .Olen vaihtanut ruokavalion Gluteenittomaan/Laktoosittomaan,mutta silti vaan on useasti vattakipeä/Paksusuoli/selkä puolelta kylkikipu.Lääkityksenä on vattavaivaan:Librax(siihen lääkäri on syyksi kirjoittanut että;Toiminnallinen häiriö.Vaikea on elää tallaisen kanssa,nyt kaksivuotta on ollut vaikeaa.Sressi vaikeuttaa oiretta.Mutta kun tällainen vaiva niin siitäkin jo tulee sressiä.Pitää kyllä löytyä hyvin ymmärtävä lääkäri jolta saa apua. Tsemppiä sinulle..Vaikea on antaa neuvoa.

• Anonyymi

Kiitos vastauksestasi, aika samanlaista kuin minullakin,minulle myös joskus määrättiin tuota Libraxia ei sopinut minulle väsytti kovasti. Nyt sitten Litalgin .Voi kun löytyisikin sellainen ymmärtäväinen lääkäri,tuntuu jo että saanut "pöljän" maineen kun tuolla tkssa ravaa ,mutta sitten kun on oikein kipeä niin lääkäriinhän sitä hakeutuu kuulemaan;Sen kanssa täytyy vaan oppia elämään!!!Miten sitä en vielä ole sisäistänyt 🥺Jaksamista myös sinulle.

• Anonyymi

Stressi on usein se tekijä joka vaikuttaa varsam toimintaan .
        Ja kun ei elimellistä vikaa löydy niin mikään silloin on syynä, ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi, aika samanlaista kuin minullakin,minulle myös joskus määrättiin tuota Libraxia ei sopinut minulle väsytti kovasti. Nyt sitten Litalgin .Voi kun löytyisikin sellainen ymmärtäväinen lääkäri,tuntuu jo että saanut "pöljän" maineen kun tuolla tkssa ravaa ,mutta sitten kun on oikein kipeä niin lääkäriinhän sitä hakeutuu kuulemaan;Sen kanssa täytyy vaan oppia elämään!!!Miten sitä en vielä ole sisäistänyt 🥺Jaksamista myös sinulle.

Älä välitä mitä siellä Tk:ssa aatellaan.Kyllä minäkin olen jotunut/joudun ravaa välillä.Se on mitä tyhmintä lääkärin suusta sanonta;että sen kanssa täytyy oppia elää..Olen useammalta Tk:n lääkäriltä kuulut sen,mutta sattuipa tässä Paikkakuntamme Tk;n sellainen naislääkäri joka otti asian asiallisesti.Olisi laittanut Oyks:iin jossa tutkitaan/autetaan vatta vaivoista kärsiviä,mutta eipä sitä ole vielä Oulussa.Toivottavasti jossakin vaiheessa se tulee.Ei sitä voi sisäistää,kun on niitä huonoja kausia,(Joita on useasti)Lisäksi minulla on se pahoinvointi(Oksettaa)kun on useamman päivän suolikipeänä..Siihen taas on pahoinvointi lääkitys.Yritämme jaksaa!!!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Älä välitä mitä siellä Tk:ssa aatellaan.Kyllä minäkin olen jotunut/joudun ravaa välillä.Se on mitä tyhmintä lääkärin suusta sanonta;että sen kanssa täytyy oppia elää..Olen useammalta Tk:n lääkäriltä kuulut sen,mutta sattuipa tässä Paikkakuntamme Tk;n sellainen naislääkäri joka otti asian asiallisesti.Olisi laittanut Oyks:iin jossa tutkitaan/autetaan vatta vaivoista kärsiviä,mutta eipä sitä ole vielä Oulussa.Toivottavasti jossakin vaiheessa se tulee.Ei sitä voi sisäistää,kun on niitä huonoja kausia,(Joita on useasti)Lisäksi minulla on se pahoinvointi(Oksettaa)kun on useamman päivän suolikipeänä..Siihen taas on pahoinvointi lääkitys.Yritämme jaksaa!!!

Kiitoksia kannustuksesta tuossa tk asiassa,mutta oikeesti semmonen olo tulee ,että ne kattoo jo että taasko se on täällä vatsaansa valittamassa.Tuo pahoinvointi on myös tullut mun kuvioihin ,ihan kauhee etominen ,auttaako se pahoinvointi lääke sinua?Onkos sulle tehty mitään tähystyksiä tms. ja onko sulla myös tuo ibs.diagnoosi ?Väliin tuntuu ettei tää voi olla pelkkää toiminta vaivaa ärtynyttä suolta!Jospa sitä vikaa on vaikka myös vatsan puolella ,kun en lääkäri ole en aina oikein Pysy kärryillä mistä lääkäri puhuu tulee niin hienoja lauseita meikäläiselle!Sitten sieltä lähdetään ne samat neuvot matkassa fodmap litalgin liikunta .Yksityiselle haluttaisi mennä ,mutta maksaa kauheasti. Sen kyllä minäkin myönnän että stressi pahentaa vaivoja ,joten aika oravanpyörässä ollaan! Juu koitetaan jaksaa...

• Anonyymi

Avainsana on FODMAP. Sinä luetellaan, mitä ruoka-aineet yleisemmin aiheuttavat vatsan vääntelyä ja suolten kurnuttamista.

• Anonyymi

No joillekin siitä iso apu ehkä? Minä En siitä pahemmin ole hyötynyt.Tiedän kyllä mitkä ruoka-aineet ärsyttää Foodmap ruokavalio on tosiaan kokeiltu ,mutta asia on vaan niin, että tuo ei kaikkia auta!Olen ollut myös ravintoterapeuttilla ja kokeiltu jos vaikka mitä minulla on todella paha monimuotoinen ibs!!! Joskus muutaman päivän parempi ja sitten taas alkaa kivut ym. Ja ihan sama vaikka olisi prikulleen syönyt oikein.Tutkittu kaikki tähyt ,kapselikamerat...Olo on melko toivoton ja masentunut.Ehkä tätä sitten loppu elämän?Jaksamista kaikille .

• Anonyymi

25 vuotta vatsakipuja. Umpisuoli pois. Kohta kymmenen vuotta ilman vatsakipuja.

• Anonyymi

Ja mitenkä tämän Ärtyneenpaksusuolen luulet kuuluvan tähän sun Umpisuolen poistoon??Minulla on IBS ,vaikka umpisuoli on poistettu 45-vuotta sitten...

• Anonyymi

Niin tuosta Litalginista,minuakaan ei kauan auttanut ainakaan niihin päiviin kun vatsa/suolisto ihan pkana ,mutta edelleen otan sitä "valjumpiin"kipuihin.Sehän ei myöskään ole ihan turvallinen lääke olen lukenut,mutta kyllähän sitä määrätään silti...Eipä tää mitään mukavaa ole tämmösen suolen ja vatsan kanssa elellä vaan minkä teet minuakin tutkittu paljon ja tuo sama lause Täytyy Vaan Opetella Elämään Sen kanssa on tullut kovin tutuksi!!!

• Anonyymi

Kaikissa lääkkeissä on sivuvaikutuksia joten kun niitä heti ollaan etsimässä epäluuloisena niin ne tulevat ihan varmasti.
        Moni kärsii vatsavaivoista koko elämänsä ne on niitä jännittäjä tyyppejä enimäkseen joilla vatsa ei toimi kuten pitää

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaikissa lääkkeissä on sivuvaikutuksia joten kun niitä heti ollaan etsimässä epäluuloisena niin ne tulevat ihan varmasti.
        Moni kärsii vatsavaivoista koko elämänsä ne on niitä jännittäjä tyyppejä enimäkseen joilla vatsa ei toimi kuten pitää

Siis minä en ole Etsinyt haittavaikutuksia vaan Litalginia määrännyt lääkäri itse sanoi:jos joudun ottamaan vaikka viikon joka päivä tabletit on mentävä verikokeisiin,koska lääke voi aiheuttaa "jotain"?verenkuvan muutoksia!Minulle määrätty 4kpl pv Tarvittaessa ,no tarve vaatii toisinaan tuon ,että pärjäilee toisinaan voi olla pienemmällä tai kokonaan ilman!Tuosta jännittäjä tyypistä voidaan olla monta mieltä, ihan sallittua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä on tyhmästi kommentoidu..Etsimällä etsii sivuvaikutuksia??Kyllä ne sivuvaikutukset itte kukin tuntee kun syö lääkkeitä,ei niitä tarvi ettiä.Ja mitä tulee tuohon sun mainitsemaan Jännittäjä "tyyppeihin"etkö parempaa keksinyt???

• Anonyymi

Suolen saloja, jotka sotkevat ajatusta myöten välillä.

• Anonyymi

Huomasin tämän keskustelun,ja kyllä paljon samanlaista vikaa täälläkin .Kyllä on viheliäinen vika tämä,mulla noi pallea/ylävatsa kivut pahimmat tällä hetkellä, suoli kans kipuilee ja ens oli parisen päivää tukossa nyt ripuliin piti ottaa immodiumia eipä oo tarvinnu (tänäänkään) pirtissä poistua ihan peestä on tämä elämä!Mullekin on tota Litalginia määrätty,tuntu että siitä ei enää ole hyötyä vaan ihan kun aiheuttaisi pahoinvointia? Myös minulle skopiat tehty ,veri/ulostenäytteitä otettu siinä oli se calprokteeni hieman koholla ,mutta ei kuulemma mitään vakavaa.Samaa mieltä kuin eräät muutkin tuo lause Täytyy oppia elämään sen kanssa Se pistää nyppimään!!!Tsemppiä meille!Ketään ei oikein osaa neuvoa ,mutta" lohduttaa " tieto :meitä on monta ,välillä ystävätkään ei ymmärrä miten paljon vatsa voi määrätä Ihmisen menemistä,monta kivaa juttua jää kokematta se masentaa!!!

• Anonyymi

Ihan vaan tästä aiheesta kaikille,luin artikkelin ,jossa gastroenterologi sanoi tästä ibs vaivoista:Ripuliin ripulilääkettä ja ummetukseen laksatiivia.No mulla molemmat sekä ripuli ,että ummetus vaihtelee ,mutta aina jompikumpi päällänsä ynnä kivut ,joten Mitenkäs toimia ?Onko kokemuksia kertoa!?Ruokavaliota noudatan jotenkuten, mutta vaikka ei mittää söiskään niin silti vatsa/suolisto oireilee ,todettu myös minulla tuo viheliäinen IBS!!!Olen jo täysin epätoivoinen minäkin!Ja sama olo että tkssa katsotaan jo hiukka vinnoo, eikä sieltä pahemmin apua kyllä ole tullutkaan paitsi kolonoskopiassa kävin.

• Anonyymi

Huono täälläkään mitään kirjoitella kun mode voi poistaa senkin "vääränä lääketieteellisenä faktana"

• Anonyymi

No eihän tuo ole kuin kysymys ,onko jollain muulla kokemuksia ripuli ja laksatiiveistä!? Itse voin sanoa kokemuksesta ,että tuota teen vuoronperään molempia olon mukaan,en kyllä usein koitan vain kestää ,jos olen kotioloissa,mutta varsinkin immodiumia pakko käyttää jos menoa ei ole kivaa juhlissa kaupoissa jne pelätä että tulee housuihin...ummetus "helpompaa" paitsi siinäkin kivut jos kauan tukossa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2636
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2272
    3. 148
      2254
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2150
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1752
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1627
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1566
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      289
      1447
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1399
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1389
    Aihe