Voiko olla diabetesta?

Anonyymi-ap

Voiko olla diabetesta jos verensokeri on hyvällä tasolla?
Vai onko vasta sokerirasitustesti ratkaiseva diagnosoinnissa?

26

1146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Diabetes todetaan verikokeiden avulla. Henkilöltä mitataan veren glukoosipitoisuus (fP-Gluk) ja pitkäaikainen sokeriarvo (B-HbA1c), tai tehdään sokerirasituskoe.

      Paastosokeritesti (fP-Gluk): Näytteenotto vaatii 8–12 tunnin paastoa. Tämän vuoksi näyte annetaan yleensä aamulla yöunen jälkeen. Syöminen ennen verinäytettä muuttaa glukoosiarvoja. Normaalina verensokerina pidetään tässä kokeessa lukemaa 6.00 mmol/l. Kohonnutta paastosokeria merkitsee tulos väliltä 6,1–6,9 mmol/l. Diabeteksen alaraja on 7 mmol/l.

      Sokerirasitustesti (fP-Gluk-R1): Sokerirasitustestissä tehdään ensin paastosokeritesti. Tämän jälkeen potilas juo 75 mg glukoosia, ja uusi verinäyte otetaan kahden tunnin kuluttua. Normaalin verensokerin yläraja sokerirasitustestissä on 7,8 mmol/l. Jos verensokeri on välillä 7,8–11,0 mmol/l, merkitsee se heikentynyttä sokerinsietoa. Diabeteksen alarajana on sokeriarvo 11.1 mmol/l.

      Glykohemoglobiini (HbA1c): Kuvastaa verensokerin pitkäaikaista keskimääräistä pitoisuutta veressä. Normaalisti arvo on 20-42 mmol/mol (4,0-6,0 %). Diabeteksen alarajana on 48 mmol/mol (6,5 %).

      • Anonyymi

        Et vastannut kysymykseen, että voiko olla diabetestä jos verensopkeri on ok?
        Voidaanko se diabetes todeta myös vain sokeriraistustestillä? Vaatiiko diagnoosi aina että sokerit on koholla verikokeessa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et vastannut kysymykseen, että voiko olla diabetestä jos verensopkeri on ok?
        Voidaanko se diabetes todeta myös vain sokeriraistustestillä? Vaatiiko diagnoosi aina että sokerit on koholla verikokeessa?

        No mulla ei ole diabetestä vaikka arvot on normaalit. Miksi epäilet sokeritautia jos sulla on arvot normaalit.Ne arvot on olemassa sitä varten että niiden avulla tiedetään onko diabetes.Mulla on arvot normaalit ja luotan siihen että se kertoo ettei mulla ole diabetestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mulla ei ole diabetestä vaikka arvot on normaalit. Miksi epäilet sokeritautia jos sulla on arvot normaalit.Ne arvot on olemassa sitä varten että niiden avulla tiedetään onko diabetes.Mulla on arvot normaalit ja luotan siihen että se kertoo ettei mulla ole diabetestä.

        Kun on syytä epäillä oireiden oerusteella et mulla on diabetes. Et vastannut alkuperäiseen kysymykseen ..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mulla ei ole diabetestä vaikka arvot on normaalit. Miksi epäilet sokeritautia jos sulla on arvot normaalit.Ne arvot on olemassa sitä varten että niiden avulla tiedetään onko diabetes.Mulla on arvot normaalit ja luotan siihen että se kertoo ettei mulla ole diabetestä.

        Ap ei ole viel käynyt sokerirasitustestissä..


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kun on syytä epäillä oireiden oerusteella et mulla on diabetes. Et vastannut alkuperäiseen kysymykseen ..

        Jos verensokeri on normaali paaston jälkeen, ruokailun jälkeen ja pitkä sokeri on normaali niin ei ole kyse diabeteksestä vaikka olisikin muita oireita.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Jos verensokeri on normaali paaston jälkeen, ruokailun jälkeen ja pitkä sokeri on normaali niin ei ole kyse diabeteksestä vaikka olisikin muita oireita.

        Eikä aloittaja myöskään kertonut oireistaan joiden perusteella luulee tilaansa diabetekseksi. Osin samanlaisia oireita voi tulla muistakin sairauksista, tai ollaan käsitetty väärin diabeteksen oireselostukset.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Jos verensokeri on normaali paaston jälkeen, ruokailun jälkeen ja pitkä sokeri on normaali niin ei ole kyse diabeteksestä vaikka olisikin muita oireita.

        Glukoosikoe eli sokerirasituskoe tutkitaan henkilöiltä, joilla on tavallista suurempi vaara sairastua diabetekseen siksi se testi on tärkeä!

        Heitä ovat erityisesti ylipainoiset, joiden lähisuvussa on tyypin 2 diabetesta.

        Kokeessa otetaan ensin paastoverinäyte glukoosin määritystä varten. Sitten potilas nauttii 75 g glukoosia veteen sekoitettuna. Kahden tunnin kuluttua otetaan uusi glukoosiverinäyte.

        Esidiabetes: kohonnut paastosokeri ja heikentynyt sokerinsieto
        Ennen diabeteksen puhkeamista, voidaan henkilöllä usein todeta niin sanottu esidiabetes. Esidiabeteksen muotoja ovat kohonnut paastosokeri ja heikentynyt sokerinsieto. Näissä tilanteissa veren sokeriarvot ovat poikkeavat, mutta eivät vielä täytä diabeteksen diagnostisia kriteereitä.

        Kohonnut paastosokeri on tilanne, jossa paastoglukoosi on diabetesta lievemmin koholla (paastoarvo 6.1–6.9 mmol/l) ja glukoosikokeen kahden tunnin arvo on normaali.

        Heikentynyt sokerinsieto tarkoittaa sokeriaineenvaihdunnan häiriötä, jossa elimistön kyky käsitellä ruoan mukana tulevaa glukoosimäärää on heikentynyt. Tällöin verensokeri nousee aterian jälkeen liian korkealle, vaikka paastotilassa sokeri pysyykin normaalin rajoissa. Jos sokerirasituskokeen kahden tunnin arvo on yli 7.8 mmol/l, mutta alle 11.1 mmol/l, on kyseessä heikentynyt glukoosin sieto.

        Sekä kohonnut paastosokeri että heikentynyt sokerinsieto ovat merkittäviä siksi, että näillä henkilöillä on erittäin suuri vaara sairastua varsinaiseen aikuistyypin eli tyypin 2 diabetekseen seuraavien vuosien kuluessa. Tyypin 2 diabeteksen tulo voidaan estää tai sen kehittymistä siirtää, jos näissä esidiabeteksen vaiheissa tehdään elintapamuutoksia, laihdutetaan ja liikutaan enemmän..

        Tolla tutkitaan esidiabetesta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Glukoosikoe eli sokerirasituskoe tutkitaan henkilöiltä, joilla on tavallista suurempi vaara sairastua diabetekseen siksi se testi on tärkeä!

        Heitä ovat erityisesti ylipainoiset, joiden lähisuvussa on tyypin 2 diabetesta.

        Kokeessa otetaan ensin paastoverinäyte glukoosin määritystä varten. Sitten potilas nauttii 75 g glukoosia veteen sekoitettuna. Kahden tunnin kuluttua otetaan uusi glukoosiverinäyte.

        Esidiabetes: kohonnut paastosokeri ja heikentynyt sokerinsieto
        Ennen diabeteksen puhkeamista, voidaan henkilöllä usein todeta niin sanottu esidiabetes. Esidiabeteksen muotoja ovat kohonnut paastosokeri ja heikentynyt sokerinsieto. Näissä tilanteissa veren sokeriarvot ovat poikkeavat, mutta eivät vielä täytä diabeteksen diagnostisia kriteereitä.

        Kohonnut paastosokeri on tilanne, jossa paastoglukoosi on diabetesta lievemmin koholla (paastoarvo 6.1–6.9 mmol/l) ja glukoosikokeen kahden tunnin arvo on normaali.

        Heikentynyt sokerinsieto tarkoittaa sokeriaineenvaihdunnan häiriötä, jossa elimistön kyky käsitellä ruoan mukana tulevaa glukoosimäärää on heikentynyt. Tällöin verensokeri nousee aterian jälkeen liian korkealle, vaikka paastotilassa sokeri pysyykin normaalin rajoissa. Jos sokerirasituskokeen kahden tunnin arvo on yli 7.8 mmol/l, mutta alle 11.1 mmol/l, on kyseessä heikentynyt glukoosin sieto.

        Sekä kohonnut paastosokeri että heikentynyt sokerinsieto ovat merkittäviä siksi, että näillä henkilöillä on erittäin suuri vaara sairastua varsinaiseen aikuistyypin eli tyypin 2 diabetekseen seuraavien vuosien kuluessa. Tyypin 2 diabeteksen tulo voidaan estää tai sen kehittymistä siirtää, jos näissä esidiabeteksen vaiheissa tehdään elintapamuutoksia, laihdutetaan ja liikutaan enemmän..

        Tolla tutkitaan esidiabetesta

        https://www.terveyskirjasto.fi/snk03093

        Eli 8nhan se sokerirasotus hyvä tehdä jos on oireita, niin voi tietää jos on mahdollinen "esidiabetes" ja kuuluu riskiryhmään niin voi ennaltaehkäistä tautia.


      • Anonyymi

        Kannattaa kysyä tk:sta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun on syytä epäillä oireiden oerusteella et mulla on diabetes. Et vastannut alkuperäiseen kysymykseen ..

        helpoiten selvität asian käymällä n. 1-2 t ruuan jälkeen esin apteekissa tai terveysasemalla mittauttamassa verensokerissi tai ostamalla oman mittarin. On mahdollista, ettei kroppasi kesta suurta hh-määrää. On yleistä nykyään, johtuu sokeroidusta ruuasta. Hoidoksi riittää hiilareiden välttely kaikissa ruuissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        helpoiten selvität asian käymällä n. 1-2 t ruuan jälkeen esin apteekissa tai terveysasemalla mittauttamassa verensokerissi tai ostamalla oman mittarin. On mahdollista, ettei kroppasi kesta suurta hh-määrää. On yleistä nykyään, johtuu sokeroidusta ruuasta. Hoidoksi riittää hiilareiden välttely kaikissa ruuissa.

        Aloittaja kertoi jo alussa verensokerinsa olevan normaali.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        helpoiten selvität asian käymällä n. 1-2 t ruuan jälkeen esin apteekissa tai terveysasemalla mittauttamassa verensokerissi tai ostamalla oman mittarin. On mahdollista, ettei kroppasi kesta suurta hh-määrää. On yleistä nykyään, johtuu sokeroidusta ruuasta. Hoidoksi riittää hiilareiden välttely kaikissa ruuissa.

        Apteekista (tai postimyynnistä) voi ostaa oman verensokerimittarin muutamalla kympillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Apteekista (tai postimyynnistä) voi ostaa oman verensokerimittarin muutamalla kympillä.

        Aloittaja kertoi jo alussa verensokerinsa olevan normaali.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun on syytä epäillä oireiden oerusteella et mulla on diabetes. Et vastannut alkuperäiseen kysymykseen ..

        Kerropa niistä oireista


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et vastannut kysymykseen, että voiko olla diabetestä jos verensopkeri on ok?
        Voidaanko se diabetes todeta myös vain sokeriraistustestillä? Vaatiiko diagnoosi aina että sokerit on koholla verikokeessa?

        Suomessa on aamun paastoarvon raja korkeampi kuin joissakin muissa maissa. Suomessa 6,0, muualla, en tiedä mitkä kaikki maat noudattaa, raja on 5,6. Olen tullut siihen tulokseen, että Suomen 6,0 ei anna oikeaa kuvaa tilanteesta ja pitäisi noudattaa tuota tiukempaa raja-arvoa. Itselläni on sokerirasituskokeessa vuosia sitten todettu heikentynyt sokerinsieto. Mutta paastoarvot eivät koskaan ole olleet yli 6,0. Mutta jos mentäisiin tuon tiukemman rajan mukaan, sitten minulla ylittyisi aamuarvot. Olen ollut siinä luulossa että ei mitään ongelmaa kun tuo 6 ei koskaan ole ylittynyt aamulla. Mutta sitten taas on oireita ja asioita, mitkä viittaa siihen, että kaikki ei ole ihan kunnossa. Ehkä alan noudattaa itse tuota 5,6 rajaa ja jatkan ns. elämäntaparemonttia siinä mielessä, että nyt pitää olla tosissaan asian kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa on aamun paastoarvon raja korkeampi kuin joissakin muissa maissa. Suomessa 6,0, muualla, en tiedä mitkä kaikki maat noudattaa, raja on 5,6. Olen tullut siihen tulokseen, että Suomen 6,0 ei anna oikeaa kuvaa tilanteesta ja pitäisi noudattaa tuota tiukempaa raja-arvoa. Itselläni on sokerirasituskokeessa vuosia sitten todettu heikentynyt sokerinsieto. Mutta paastoarvot eivät koskaan ole olleet yli 6,0. Mutta jos mentäisiin tuon tiukemman rajan mukaan, sitten minulla ylittyisi aamuarvot. Olen ollut siinä luulossa että ei mitään ongelmaa kun tuo 6 ei koskaan ole ylittynyt aamulla. Mutta sitten taas on oireita ja asioita, mitkä viittaa siihen, että kaikki ei ole ihan kunnossa. Ehkä alan noudattaa itse tuota 5,6 rajaa ja jatkan ns. elämäntaparemonttia siinä mielessä, että nyt pitää olla tosissaan asian kanssa.

        Jos paastoarvo ilman diabeteslääkkeitä ei koskaan ole ollut eikä ole nytkään yli 6, ei sinulla ole diabetesta. Diabetes todetaan aina verensokerista.
        Mitä oireesi lienevätkään, ne johtuvat jostain muusta kuin diabeteksesta. Alle 10 paastoarvolla tuskin mitään diabeteksen oireita on kenelläkään. Ainakin 100000 ihmistä arvioidaan sairastavan kakkostyypin diabetesta tietämättään.

        Jos elintavoissa on korjattavaa, elintavat on kuitenkin hyvä korjata! Näin saatat välttää diabeteksen tulevaisuudessa.


    • Anonyymi

      Sokerirasitus antaa viimeisen sanan, diagnoosi voidaan tehdä pelkä sokerirasituskokeen perusteella vaikka muut arvot olisivat normaalit. Harvoin kuitenkaan sokerirasitusta tehdään jos paastoverensokerit eivät ole jo valmiiksi "harmaalla alueella" eli 6-7.

      Hyvä muistaa että jos janottaa ja käy useasti virtsaamassa niin sille on myös muita syitä kuin diabetes.

    • Anonyymi

      Miten saa oikean sokeriarvon aamulla? Pitääkö olla 12 tuntia syömättä? Jos syö vaikka vielä n 22 niin vaikuttaako se arvoon klo 9 . Onko aamuarvo oli 6,2 , siis onko liian korkea On lievä lääkitys mutta harrastan iltasyömistä. Enkä tajua ihan mikä tuon paastoarvon tulisi olla aamuisin. Jos joku osaa sanoa.

      • Anonyymi

      • Kotimittareiden luotettavuus on aika heikko. Olisi parempi ottaa keskiarvo vaikkapa 5 mittauksesta kuin luottaa yhteen mittaukseen ja pitkä sokeri on joka tspauksessa parempi mittari kuin paastosokeri.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Onko noi kurssit hyviä? Onko kokemusta?
        Vaikuttaako iltasyöminen ja se mitä silloin syö aamusokeriin? Ja miten?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko noi kurssit hyviä? Onko kokemusta?
        Vaikuttaako iltasyöminen ja se mitä silloin syö aamusokeriin? Ja miten?

        Vaikuttaa iltasyöminen. Ei ole omaa kokemusta, mutta lukenut Reijo Laatikaisen kirjasta.

        »Verensokeri haltuun. Eroon esidiabeteksesta» https://tinyurl.com/3mdeydy6

        Sivulla 139 hän kehottaa rajoittamaan iltasyömisen korkeintaan 200 kilokaloriin. Hänen mukaansa iltanälkä voi johtua monesta asiasta, kuten liian vähäisestä päivän aikaisesta syömisestä, liikkumattomuudesta, uniongelmista, alkoholista tai tunne-elämän ongelmista.

        kirjan sisällysluettelo on tässä https://tinyurl.com/444xufk9


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikuttaa iltasyöminen. Ei ole omaa kokemusta, mutta lukenut Reijo Laatikaisen kirjasta.

        »Verensokeri haltuun. Eroon esidiabeteksesta» https://tinyurl.com/3mdeydy6

        Sivulla 139 hän kehottaa rajoittamaan iltasyömisen korkeintaan 200 kilokaloriin. Hänen mukaansa iltanälkä voi johtua monesta asiasta, kuten liian vähäisestä päivän aikaisesta syömisestä, liikkumattomuudesta, uniongelmista, alkoholista tai tunne-elämän ongelmista.

        kirjan sisällysluettelo on tässä https://tinyurl.com/444xufk9

        Kävelen n 10 km päivisin mutta sitten illalla tulee syötyä makkaraa ja pullaa. Ja sokeri on päälle 6 . Ehkä siirryn kaaliin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kävelen n 10 km päivisin mutta sitten illalla tulee syötyä makkaraa ja pullaa. Ja sokeri on päälle 6 . Ehkä siirryn kaaliin.

        Ehdotan iltapalaksi proteiinivanukasta 200 g = n. 150 kcal. Saa sisältää pikkuisen sokeriakin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      121
      2803
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      73
      2576
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2121
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1489
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1449
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1413
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe