Rion ajonvakautu...

Anonyymi-ap

Onko tos kian riossa aina automaattisesti päällä ajonvaukautus ja miten se ilmenee mittaristossa ...... Entä. Se off nappi,mitä merkitystä tuolla off napilla on ja missä tilanteessa kannattaa käyttää...

11

796

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ainakin 2016 Riossa se on aina automaattisesti päällä, paitsi jos sen kytkee sillä off -napilla pois.
      Sen voi kytkeä pois esim. tilanteessa, jossa on niin liukas mäki, että renkaat lyö tyhjää, jonka vetoluistonesto tietysti pyrkii estämään, mutta moottori sammuu sen vuoksi eikä pääse eteenpäin. Silloin syttyy muistaakseni merkkivalo että luistonesto ja ajonvakautus on pois päältä ja tällöin auto toimii kuin perinteinen auto ilman luistonestoja.

    • Anonyymi

      Kian ajonvakautus on sieltä ärhäkkäämmästä päästä. Meno hyytyy huurteiseen motarin ramppiin kiihdyttäessä ja jarrulevyt menevät vaihtoon yhtä tiheästi kuin renkaat, kun ajonvakautus talloo jarrua kohtuuttomalla innolla.
      Itse tein sen ratkaisun ensimmäisen jarruremontin jälkeen, että pidin ajonvakautusta päällä vain mökkimatkojen ja muiden peuranväistelymatkojen aikana ja työmatka-ajot ja muut motari/kaupunkiajot ilman. Alkoi jarrutkin kestämään ja bensankulutuskin taisi pienentyä, ylenpalttisen jarruttelun vähennyttyä.

      • Anonyymi

        Eikös se ensimmäiseksi puutu moottorin vääntömomenttiin ja sitten vasta jarruihin, vai onko se toisinpäin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös se ensimmäiseksi puutu moottorin vääntömomenttiin ja sitten vasta jarruihin, vai onko se toisinpäin?

        No, päätellen ilmiselvästä jarrujen osallistumisesta joka kerta tähän prosessiin, niin taitaa tuollaiset vääntömomentti-asiat tapahtua niin, että ei niillä ainakaan mitään vaikutusta ole.
        Tietysti jos kaasu pohjassa yrittää taistella ajonvakautusta vastaan niin varmaan se leikkaa myös tehoja, mutta tuskin siinä tyypillisessä tilaneessa, missä auto menee pienessä sivuluisussa, siinä jarrut säksättävät siihen malliin, että meno tyssää ja jarrulevyt kiiltää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös se ensimmäiseksi puutu moottorin vääntömomenttiin ja sitten vasta jarruihin, vai onko se toisinpäin?

        Kevyt painanta napista ja moottorinhallinta lähtee pois päältä, 3sekuntin painallus ja lähtee mootori ja jarrujen hallinta pois päältä ainkain 2022 mallissa.. Ohjekirjasta luin.


      • Anonyymi

        Virosta saa stasella brempon palat ja levyt sekä jarrukengät..... Viidelläkympillä saa halvimmat...iparts


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Virosta saa stasella brempon palat ja levyt sekä jarrukengät..... Viidelläkympillä saa halvimmat...iparts

        Varmaan noin, mutta merkkihuollossa tuo projekti on siinä 800€ luokkaa, kun kaikkiin kulmiin vaihdetaan levyt ja palat.


    • Anonyymi

      Kaikissa autoissa joissa on ajonvakautus oletuksena päällä. Joissakin autoissa sen saa yleensä vain osittain pois päältä sillä napilla. Kokeilkaa suljetulla alueella niin huomaatte että kun tilannr menee riittävän pitkälle niin se alkaa toimimana

      • Anonyymi

        Monessa sporttisessa autossa ajonvakautukselle on monta asentoa, mutta selkeä off on yleensä off.
        Mutta tavallaan ajonvakautus kytkeytyy päälle vaikka kytkin olisi off asennossa tai autossa ei edes ole ESP:tä, vaan vain ABS-jarrut. Itsellä on tälläinen pelkillä ABS-jarruilla varustettu "harraste" auto. Jos sen kanssa on kaarteessa sivuluisussa ja painaa kevyesti jarrua, toimii ABS-jarrut hetken kuin ajonvakautus. Eli hyvinkin kevyt painallus saa jarrut toimimaan siihen asti, että pyörien pito palautuu. Jarrujen käytös on tuossa tilanteessa lähes identtistä ajonvakautusjärjestelmän tomintaan verraten. Ja kun samalla jalka on siirtynyt kaasulta jarrulle, vastaa se ESP:n tehopudosta ja ABS vastaa suuntavakaudesta. Mutta homma tietysti toimii tässä vain manuaalisesti, eli jalka on ehdittävä siirtää jarrulle.
        Tänään viimeksi tein käsijarrukäänöstä ja se kun meinasi mennä överiksi, hipaisin jarrua ja täristin tuli heti vastaan, eli automatiikka kytkeytyi vaikka jarrua painoi vain millin tai pari ja tuolla liikkeellä auto suoristi menonsa.


    • Anonyymi

      Luulen, että Kia ei ymmärrä pohjoismaisten talvirenkaiden olevan aika hyviä, oli ne sitten kitka tai nastarenkaita. Kia käyttäytyy kuin se olisi estämässä elämää uhkaavaa katastrofia, kun auto haluaa kaarteessa hieman kokeilla renkaiden kitkaa. Siis kun vauhtia on 30 km/h ja Kia haluaa lähes pysäyttää auton ABS-konsertin kanssa, niin jotain ei ole ymmärretty siellä missä ohjelmakoodia on Kia:n esp:hen syötetty.

    • Anonyymi

      Kia on kuin pelästynyt peura ajovaloissa kun ajonvakautus hyökkää päälle.
      Itsellä tästä on kokemusta kylläkin vain ihan ensimmäisen mallisarjan Cee'd:istä, mutta melko pelästyneeltä auto tosiaan tuntuu, kun pikkaisenkin liukkautta on havaittavissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvää syntymäpäivää Sanna 40 vee!!!!

      ᕼᗩᑭᑭY ᗷIᖇTᕼᗞᗩY Sister ❣️🥰 🎉🎂✨🍰🥳 🥳🎂🥂 🎉🎊🎁🎈🎂
      Maailman menoa
      126
      5646
    2. Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata

      Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai
      Maailman menoa
      97
      4857
    3. Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi

      Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas
      Maailman menoa
      140
      4814
    4. Mikä on vaikeinta siinä, että menetti yhteyden kaivattuun, jota vielä ajattelee?

      Mikä jäi kaihertamaan? Jos jokin olisi voinut mennä toisin, mitä se olisi ollut? Mitä olisit toivonut vielä ehtiväsi san
      Ikävä
      394
      2398
    5. Kerro kaivattusi etunimi

      Miehille..
      Ikävä
      131
      2330
    6. Persut rahoittavat velkarahalla rikkaiden ökyelämää

      Minkä vuoksi persut eivät leikkaa rikkailta, joilla on maksukykyä? Tuskinpa tuo persujen käytös saa Suomen kansalta hyv
      Maailman menoa
      2
      1997
    7. 112
      1903
    8. Sulla on mies

      Aivan liikaa naisia.
      Ikävä
      256
      1617
    9. 382
      1373
    10. Pääsit koskettamaan

      Sellaista osaa minussa jota kukaan ei ole ennen koskettanut. Siksi on hyvin vaikea unohtaa sinut kokonaan.
      Ikävä
      60
      1213
    Aihe