Onko tos kian riossa aina automaattisesti päällä ajonvaukautus ja miten se ilmenee mittaristossa ...... Entä. Se off nappi,mitä merkitystä tuolla off napilla on ja missä tilanteessa kannattaa käyttää...
Rion ajonvakautu...
11
777
Vastaukset
- Anonyymi
Ainakin 2016 Riossa se on aina automaattisesti päällä, paitsi jos sen kytkee sillä off -napilla pois.
Sen voi kytkeä pois esim. tilanteessa, jossa on niin liukas mäki, että renkaat lyö tyhjää, jonka vetoluistonesto tietysti pyrkii estämään, mutta moottori sammuu sen vuoksi eikä pääse eteenpäin. Silloin syttyy muistaakseni merkkivalo että luistonesto ja ajonvakautus on pois päältä ja tällöin auto toimii kuin perinteinen auto ilman luistonestoja. - Anonyymi
Kian ajonvakautus on sieltä ärhäkkäämmästä päästä. Meno hyytyy huurteiseen motarin ramppiin kiihdyttäessä ja jarrulevyt menevät vaihtoon yhtä tiheästi kuin renkaat, kun ajonvakautus talloo jarrua kohtuuttomalla innolla.
Itse tein sen ratkaisun ensimmäisen jarruremontin jälkeen, että pidin ajonvakautusta päällä vain mökkimatkojen ja muiden peuranväistelymatkojen aikana ja työmatka-ajot ja muut motari/kaupunkiajot ilman. Alkoi jarrutkin kestämään ja bensankulutuskin taisi pienentyä, ylenpalttisen jarruttelun vähennyttyä.- Anonyymi
Eikös se ensimmäiseksi puutu moottorin vääntömomenttiin ja sitten vasta jarruihin, vai onko se toisinpäin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikös se ensimmäiseksi puutu moottorin vääntömomenttiin ja sitten vasta jarruihin, vai onko se toisinpäin?
No, päätellen ilmiselvästä jarrujen osallistumisesta joka kerta tähän prosessiin, niin taitaa tuollaiset vääntömomentti-asiat tapahtua niin, että ei niillä ainakaan mitään vaikutusta ole.
Tietysti jos kaasu pohjassa yrittää taistella ajonvakautusta vastaan niin varmaan se leikkaa myös tehoja, mutta tuskin siinä tyypillisessä tilaneessa, missä auto menee pienessä sivuluisussa, siinä jarrut säksättävät siihen malliin, että meno tyssää ja jarrulevyt kiiltää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikös se ensimmäiseksi puutu moottorin vääntömomenttiin ja sitten vasta jarruihin, vai onko se toisinpäin?
Kevyt painanta napista ja moottorinhallinta lähtee pois päältä, 3sekuntin painallus ja lähtee mootori ja jarrujen hallinta pois päältä ainkain 2022 mallissa.. Ohjekirjasta luin.
- Anonyymi
Virosta saa stasella brempon palat ja levyt sekä jarrukengät..... Viidelläkympillä saa halvimmat...iparts
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Virosta saa stasella brempon palat ja levyt sekä jarrukengät..... Viidelläkympillä saa halvimmat...iparts
Varmaan noin, mutta merkkihuollossa tuo projekti on siinä 800€ luokkaa, kun kaikkiin kulmiin vaihdetaan levyt ja palat.
- Anonyymi
Kaikissa autoissa joissa on ajonvakautus oletuksena päällä. Joissakin autoissa sen saa yleensä vain osittain pois päältä sillä napilla. Kokeilkaa suljetulla alueella niin huomaatte että kun tilannr menee riittävän pitkälle niin se alkaa toimimana
- Anonyymi
Monessa sporttisessa autossa ajonvakautukselle on monta asentoa, mutta selkeä off on yleensä off.
Mutta tavallaan ajonvakautus kytkeytyy päälle vaikka kytkin olisi off asennossa tai autossa ei edes ole ESP:tä, vaan vain ABS-jarrut. Itsellä on tälläinen pelkillä ABS-jarruilla varustettu "harraste" auto. Jos sen kanssa on kaarteessa sivuluisussa ja painaa kevyesti jarrua, toimii ABS-jarrut hetken kuin ajonvakautus. Eli hyvinkin kevyt painallus saa jarrut toimimaan siihen asti, että pyörien pito palautuu. Jarrujen käytös on tuossa tilanteessa lähes identtistä ajonvakautusjärjestelmän tomintaan verraten. Ja kun samalla jalka on siirtynyt kaasulta jarrulle, vastaa se ESP:n tehopudosta ja ABS vastaa suuntavakaudesta. Mutta homma tietysti toimii tässä vain manuaalisesti, eli jalka on ehdittävä siirtää jarrulle.
Tänään viimeksi tein käsijarrukäänöstä ja se kun meinasi mennä överiksi, hipaisin jarrua ja täristin tuli heti vastaan, eli automatiikka kytkeytyi vaikka jarrua painoi vain millin tai pari ja tuolla liikkeellä auto suoristi menonsa.
- Anonyymi
Luulen, että Kia ei ymmärrä pohjoismaisten talvirenkaiden olevan aika hyviä, oli ne sitten kitka tai nastarenkaita. Kia käyttäytyy kuin se olisi estämässä elämää uhkaavaa katastrofia, kun auto haluaa kaarteessa hieman kokeilla renkaiden kitkaa. Siis kun vauhtia on 30 km/h ja Kia haluaa lähes pysäyttää auton ABS-konsertin kanssa, niin jotain ei ole ymmärretty siellä missä ohjelmakoodia on Kia:n esp:hen syötetty.
- Anonyymi
Kia on kuin pelästynyt peura ajovaloissa kun ajonvakautus hyökkää päälle.
Itsellä tästä on kokemusta kylläkin vain ihan ensimmäisen mallisarjan Cee'd:istä, mutta melko pelästyneeltä auto tosiaan tuntuu, kun pikkaisenkin liukkautta on havaittavissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun463210Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko5091942Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei171920Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia
jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si811771- 181522
Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo431418- 271344
Millainen kaivattusi luonne on?
Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?901319Helena ja Mikko Koivun ero jatkuu edelleen ja loppua ei näy.
Voi eikä, miksi menee noin vaikeaksi avioero ja sopua ei tää ex- pari vaan saa.1251198UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista LPR:ssa
Ilta-Sanomissa oli uutinen. Metsäyhtiö UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista Kaukaan-tehtaalla Lappeenrannassa1121160