Onko tos kian riossa aina automaattisesti päällä ajonvaukautus ja miten se ilmenee mittaristossa ...... Entä. Se off nappi,mitä merkitystä tuolla off napilla on ja missä tilanteessa kannattaa käyttää...
Rion ajonvakautu...
11
819
Vastaukset
- Anonyymi
Ainakin 2016 Riossa se on aina automaattisesti päällä, paitsi jos sen kytkee sillä off -napilla pois.
Sen voi kytkeä pois esim. tilanteessa, jossa on niin liukas mäki, että renkaat lyö tyhjää, jonka vetoluistonesto tietysti pyrkii estämään, mutta moottori sammuu sen vuoksi eikä pääse eteenpäin. Silloin syttyy muistaakseni merkkivalo että luistonesto ja ajonvakautus on pois päältä ja tällöin auto toimii kuin perinteinen auto ilman luistonestoja. - Anonyymi
Kian ajonvakautus on sieltä ärhäkkäämmästä päästä. Meno hyytyy huurteiseen motarin ramppiin kiihdyttäessä ja jarrulevyt menevät vaihtoon yhtä tiheästi kuin renkaat, kun ajonvakautus talloo jarrua kohtuuttomalla innolla.
Itse tein sen ratkaisun ensimmäisen jarruremontin jälkeen, että pidin ajonvakautusta päällä vain mökkimatkojen ja muiden peuranväistelymatkojen aikana ja työmatka-ajot ja muut motari/kaupunkiajot ilman. Alkoi jarrutkin kestämään ja bensankulutuskin taisi pienentyä, ylenpalttisen jarruttelun vähennyttyä.- Anonyymi
Eikös se ensimmäiseksi puutu moottorin vääntömomenttiin ja sitten vasta jarruihin, vai onko se toisinpäin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikös se ensimmäiseksi puutu moottorin vääntömomenttiin ja sitten vasta jarruihin, vai onko se toisinpäin?
No, päätellen ilmiselvästä jarrujen osallistumisesta joka kerta tähän prosessiin, niin taitaa tuollaiset vääntömomentti-asiat tapahtua niin, että ei niillä ainakaan mitään vaikutusta ole.
Tietysti jos kaasu pohjassa yrittää taistella ajonvakautusta vastaan niin varmaan se leikkaa myös tehoja, mutta tuskin siinä tyypillisessä tilaneessa, missä auto menee pienessä sivuluisussa, siinä jarrut säksättävät siihen malliin, että meno tyssää ja jarrulevyt kiiltää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikös se ensimmäiseksi puutu moottorin vääntömomenttiin ja sitten vasta jarruihin, vai onko se toisinpäin?
Kevyt painanta napista ja moottorinhallinta lähtee pois päältä, 3sekuntin painallus ja lähtee mootori ja jarrujen hallinta pois päältä ainkain 2022 mallissa.. Ohjekirjasta luin.
- Anonyymi
Virosta saa stasella brempon palat ja levyt sekä jarrukengät..... Viidelläkympillä saa halvimmat...iparts
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Virosta saa stasella brempon palat ja levyt sekä jarrukengät..... Viidelläkympillä saa halvimmat...iparts
Varmaan noin, mutta merkkihuollossa tuo projekti on siinä 800€ luokkaa, kun kaikkiin kulmiin vaihdetaan levyt ja palat.
- Anonyymi
Kaikissa autoissa joissa on ajonvakautus oletuksena päällä. Joissakin autoissa sen saa yleensä vain osittain pois päältä sillä napilla. Kokeilkaa suljetulla alueella niin huomaatte että kun tilannr menee riittävän pitkälle niin se alkaa toimimana
- Anonyymi
Monessa sporttisessa autossa ajonvakautukselle on monta asentoa, mutta selkeä off on yleensä off.
Mutta tavallaan ajonvakautus kytkeytyy päälle vaikka kytkin olisi off asennossa tai autossa ei edes ole ESP:tä, vaan vain ABS-jarrut. Itsellä on tälläinen pelkillä ABS-jarruilla varustettu "harraste" auto. Jos sen kanssa on kaarteessa sivuluisussa ja painaa kevyesti jarrua, toimii ABS-jarrut hetken kuin ajonvakautus. Eli hyvinkin kevyt painallus saa jarrut toimimaan siihen asti, että pyörien pito palautuu. Jarrujen käytös on tuossa tilanteessa lähes identtistä ajonvakautusjärjestelmän tomintaan verraten. Ja kun samalla jalka on siirtynyt kaasulta jarrulle, vastaa se ESP:n tehopudosta ja ABS vastaa suuntavakaudesta. Mutta homma tietysti toimii tässä vain manuaalisesti, eli jalka on ehdittävä siirtää jarrulle.
Tänään viimeksi tein käsijarrukäänöstä ja se kun meinasi mennä överiksi, hipaisin jarrua ja täristin tuli heti vastaan, eli automatiikka kytkeytyi vaikka jarrua painoi vain millin tai pari ja tuolla liikkeellä auto suoristi menonsa.
- Anonyymi
Luulen, että Kia ei ymmärrä pohjoismaisten talvirenkaiden olevan aika hyviä, oli ne sitten kitka tai nastarenkaita. Kia käyttäytyy kuin se olisi estämässä elämää uhkaavaa katastrofia, kun auto haluaa kaarteessa hieman kokeilla renkaiden kitkaa. Siis kun vauhtia on 30 km/h ja Kia haluaa lähes pysäyttää auton ABS-konsertin kanssa, niin jotain ei ole ymmärretty siellä missä ohjelmakoodia on Kia:n esp:hen syötetty.
- Anonyymi
Kia on kuin pelästynyt peura ajovaloissa kun ajonvakautus hyökkää päälle.
Itsellä tästä on kokemusta kylläkin vain ihan ensimmäisen mallisarjan Cee'd:istä, mutta melko pelästyneeltä auto tosiaan tuntuu, kun pikkaisenkin liukkautta on havaittavissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2514535Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1272971Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit412742Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?741710Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1051553Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn201451- 551304
- 921216
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2041083- 471075