Suomen Yrittäjät ry jatkaa taisteluaan pienyrittäjien talouden tuhoamiseksi

Anonyymi-ap

Suomen yrittäjät on vuosia taistellut YEL-maksun pakollisen minimin nostamisen puolesta. Se temppu pudottaa kaikkein pienituloisimmat pienyrittäjät pois asumistuen piiristä ja tuo lisämaksun yritykselle.

Asumistuki kun määritellään YEL-työtulon mukaan, sen nosto siis nostaa yrittäjän laskennallista tuloa, vaikka tulot eivät käytännössä nouse. Näin isku tulee yrittäjän omaan talouteen + yrityksen talouteen kohonneen YEL-maksun takia.
Suvi-Anne Siimes, entinen vasemmistoliiton puheenjohtaja, Kevan nykyinen johtaja on samalla asialla fanaattisuuteen asti, kuin Suomen Yrittäjät ry.
Isku tulee kohdistumaan erityisesti naisten mikroyrityksiin, jotka sinnittelevät kannattavuuden rajoilla. Tulemme todennäköisesti näkemään tulevina vuosina pienyritysten lopettamisaallon ja työttömyyden nousun.

Ihmetyttää tuo suomen yrittäjät, jäsenmaksurahoillako se rahoittaa toimintansa? Miksi kukaan yrittäjä maksaa tuolle puljulle mitään, siellä tuntuu olevan isopalkkaisia johtajia melkoinen määrä kuppaamassa yrittäjien rahoja.

95

1262

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

> Suvi-Anne Siimes, entinen vasemmistoliiton puheenjohtaja,
      > Kevan nykyinen johtaja on samalla asialla fanaattisuuteen asti,

Tuota pienyrittäjyyden arkea ja kovuutta ymmärtämätöntä YEL-maksujen jyrkkää korottamista ajaa nimenomaan Vasemmistoliiton nykyinen ministeri Hanna Sarkkinen.

PK-yrittäjien tällä hetkellä maksamat YEL-maksut riittävät siihen, että niillä katetaan heille aikanaan tulevat (pienemmät tai suuremmat) eläkkeet.

Näissä maksukorotuksissa on kyse siitä, että pienimmän pään yrittäjät koetetaan laittaa Hanna Sarkkisen menetelmällä kustantamaan suurten ikäluokkien, 1945...1953 syntyneiden yrittäjien eläkkeet.

> Ihmetyttää tuo suomen yrittäjät, jäsenmaksurahoillako se rahoittaa toimintansa?

Suomen Yrittäjien jäsenkuntaan kuuluu noin 52.000 yritystä. Näistä puolet on yksinyrittäjien yrityksiä. Suomen Yrittäjät ry ei julkaise omasta toiminnastaan tai rahankäytöstään mitään tietoja.

Tilinpäätöstä tai muuta tietoa ei julkiseta, jäsenmaksurahat ja niiden käyttötavat katoavat mustaan aukkoon. Myös mahdolliset muut, ulkopuolelta Suomen Yrittäjiin tulevat rahavirrat jäävät pimentoon.

• Anonyymi

Suuret ikäluokat on 1945- 1949 syntyneet, sanoo wikipedia.

• Anonyymi

Suurilla ikäluokilla tarkoitetaan vuosina 1946-50 syntyneitä. Sodan jälkeenhän hedelmällisyys ponnahti ylöspäin, ja epävakaiden sota-aikojen alhainen hedelmällisyys korjaantui vuosittain kertaheitolla ylöspäin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suurilla ikäluokilla tarkoitetaan vuosina 1946-50 syntyneitä. Sodan jälkeenhän hedelmällisyys ponnahti ylöspäin, ja epävakaiden sota-aikojen alhainen hedelmällisyys korjaantui vuosittain kertaheitolla ylöspäin.

Ne on olleet jo kauan eläkkeellä ja osan jo kuolo korjannut.
        Meillä tarvittais enempi työntekijöitä , maahanmuuttajia lisää , miedän maa harmaantuu kovaa vauhtia ja nuoret ja vähän vanhematkaan ei aijo lisääntyä, Suomen syntyvyys kovin pientä jo vuoskymmenet.

• Anonyymi

En oikein ymmärrä mikä intressi on jauhaa täällä yel vastaista propakandaa.
      Yel on vaikeuksissa kun liikaa niitä jotka ei maksa oikeantasoista yelliä.
      Se että yrittäjille on annettu joustoa ei tarkoita että sillä aletaan pelaamaan ja käytetään väärin.
      Kun kyseistä vapautta ei osata käyttää oikein niin on ihan oikein että kyseinen vapaus poistetaan.
      Ei tavallinen duunarikaan voi itse määritellä paljonko maksaa eläkemaksuja.
      Aikoinaan luotettiin että yrittäjissä on sen verran järeviä ihmisiä että homma hoituu mutta ei.
      Täällä on ollut paljon kirjoituksia jossa suoranaisia valheita, kertymä ei muka ole sama kuin duunarilla, eläkerahat katoavat johonkin jne..

Itse olen maksanut yelliä sen verran että saan n. 2000€/kk (tämänhetkinen taso).
      Eihän tuolla juhlita mutta tuon lisäksi on myös muita sijoituksia joilla sitten voi juhliakkin.

• Anonyymi

Teille kommunisteille on omat palstat, ei tarvii täällä valehdella ja jauhaa yrittäjävastaista propagandaa.

• Anonyymi

Älä valehtele!

• Anonyymi

Tavallisen duunarin eläkemaksusta vastaa se yrittäjä, duunari maksaa vain pienen osan.
        Monilla pienyrittäjillä ei ole kertakaikkiaan varaa maksaa enempää, tai olisko parempi , että nuokin pikkuyrittäjät jää työttömiksi valtion eläteiksi.
        On myös duunareita, joilla niin pieni palkka , kun joskus jäävät eläkkeelle niin työeläke niin pieni , että saavat kansaneläkettä kylkeen ja eläkkeensaajan asumistuen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tavallisen duunarin eläkemaksusta vastaa se yrittäjä, duunari maksaa vain pienen osan.
        Monilla pienyrittäjillä ei ole kertakaikkiaan varaa maksaa enempää, tai olisko parempi , että nuokin pikkuyrittäjät jää työttömiksi valtion eläteiksi.
        On myös duunareita, joilla niin pieni palkka , kun joskus jäävät eläkkeelle niin työeläke niin pieni , että saavat kansaneläkettä kylkeen ja eläkkeensaajan asumistuen.

Tavallisen duunarin palkan sivukuluineen, jotka nekin ovat duunarin palkkaa, maksaa tietysti se, joka on palkannut duunarin. Tietysti.
        Miten se sinusta sitten pitäisi olla?
        Jos ei ole varaa palkata duunaria, niin silloin ei tietystikään pidä palkata. Ja se tietenkään ei ole duunarin vika, jos on tullut palkanneeksi vaikkei siihen ole varaa. Palkka on maksettava tai sitten irtisanoa duunari. Mikä tässä on ongelma?

• Anonyymi

Naapurin yrittäjä valitti että ei sanut koronana aikan yhtään rahaa valtiolta .
        Ei ollut maksanut työttömyys turvamanaksuja tai liiton maksuja.

Kumma kun yrittäjät in niin nuukiia kun pitäsi maksaa baikak palkaamja siteneikukaqnntee tarpeeksi hyvin töitä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Teille kommunisteille on omat palstat, ei tarvii täällä valehdella ja jauhaa yrittäjävastaista propagandaa.

Yritystukija veromtuki ja alvittomuus osns oiaalietutta ja komarien huommaa

Maksaka verot kuin muutkin maksaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei kannata lähteä yrittäjäksi jos pitää elellä vielä asumistuella. Johan yrittäjät saavat KAIKKI muutkin kuin yrityksen kulut laittaa verotukseen vähennyksiin. Jos tuttu kirjanpitäjä tai oma tyttö esim. tekee kp n. Puhelimet, polttoaineet, netit, yms, yms...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei kannata lähteä yrittäjäksi jos pitää elellä vielä asumistuella. Johan yrittäjät saavat KAIKKI muutkin kuin yrityksen kulut laittaa verotukseen vähennyksiin. Jos tuttu kirjanpitäjä tai oma tyttö esim. tekee kp n. Puhelimet, polttoaineet, netit, yms, yms...

Sitten verotarkastaja oikaisee nuo vääryydet yhdellä rytinällä monen vuoden ajalta.

• Anonyymi

Huvittavia nämä ekonomistien puheet. Tänäkin iltana Nordean ekonomisti puhui vain jatkuvasta kasvusta kvarttaali kavartaalilta. Ovat samanlaisia, kuin ilmastoskeptikot, eli"lähitaittovikaisia". Näkevät vain omat kengänkärkensä. Ihmiskunta ajaa itsensä tätämenoa nurkkaan. Tästä ei vain uskalleta puhua ekonomistienkaan suulla. Sen lauluja laulat, kenen leipää syöt. Maapalloa on tuhottu valtavalla vauhdilla viimeisen 50 vuoden aikana ja tätä ei haluta ymmärtää. Ovat, kuin jäniksiä. Kätkevät päänsä pensaaseen. Saisivat hävetä.

• Anonyymi

Vai että yrittäjän asumistuki 😂. Pitäisikö siitä saada asumistukeakin, ettei maksa lakisääteisiä maksuja ja veroja ja tekee vielä yli 50% töistään pimeänä kassan ohi. Tuossa on ihan turha haukkua muita kommariksi, kun itse on porukan pahin lusmu.

• Anonyymi

Minuakn ihmetyttää tuo aloittajan asenne, jossa näkyy tukeutuminen veronmaksajien kustantamaan sosiaaliturvaan, jotta ei tarvitsisi maksaa lakisääteistä työeläkemaksua itsensä hyväksi niin, ettei tarvitsisi turvautua veroilla kustannettuun sosiaaliturvaan.

Aika usein juuri yrittäjät moittivat muita sosiaaliturvan väärinkäyttämisestä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minuakn ihmetyttää tuo aloittajan asenne, jossa näkyy tukeutuminen veronmaksajien kustantamaan sosiaaliturvaan, jotta ei tarvitsisi maksaa lakisääteistä työeläkemaksua itsensä hyväksi niin, ettei tarvitsisi turvautua veroilla kustannettuun sosiaaliturvaan.

Aika usein juuri yrittäjät moittivat muita sosiaaliturvan väärinkäyttämisestä.

Mitä jos te kommunistit menisitte edes työelämään perehdyttävälle kurssille ja sen jälkeen hakemaan jotakin suojatyöpaikkaa.
        Yrittäjät ne teidänkin ruuan hankkii ja kustantaa. Ilman yrittäjiä tässä maassa ei olisi ainuttakaan työpaikkaa ja veroeuroa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä jos te kommunistit menisitte edes työelämään perehdyttävälle kurssille ja sen jälkeen hakemaan jotakin suojatyöpaikkaa.
        Yrittäjät ne teidänkin ruuan hankkii ja kustantaa. Ilman yrittäjiä tässä maassa ei olisi ainuttakaan työpaikkaa ja veroeuroa.

ilman yrittäjiä tämä maa olis niinkö vanha Neuvostoliitto, kaikki olis valtiolla töissä.😁
        Kaikki sais saman palkan ja kolhoosissa kaikilla samanlainen tönö asuntona, ei olis kukaan kateellinen kellekkään , kun kaikilla yhtä surkeaa.

• Anonyymi

Harva yrittäjä saa asumistukea, yleensä sanotaan , et lopeta yrittäminen ja ala työttömäksi työnhakiaksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä kunniakasta yrittämistä näet siinä, jos iso osa yrittämisestä perustuu veronmaksajan kustantamiseen sosiaaliturvaan?

Eikö se juuri ole sitä ’kommunismia’ jota julista tuossa....

• Anonyymi

Kannattaa vilkaista YEL-eläkeyhtiö Ilmarisen YEL-laskurin kautta tähän tilanteeseen. Tällä hetkellä pieninkin YEL-lain sallima vuosittainen eläkemaksu kattaa sen, että maksaja tulee aikanaan saamaan vähintään Takuueläkkeen suuruisen eläkkeen itsellensä.

Keskimäärin yrittäjät maksavat noin 20.000 € vuositulon mukaista YEL-maksua. Sillä tulee aikanaan saamaan 900...1050 €/kk tasoa olevan bruttoeläkkeen. Ei ole suuri eläke, mutta yrittäjät itse ovat tällaiseen ratkaisuun päätyneet.

Tuo kaikki on yrittäjän itsensä työaikanaan kustantamaa eläkettä. Ei tuossa olla tälläkään hetkellä yhteiskunnalta mitään pyytämässä, itse nykyiset yrittäjät eläkkeensä kustantavat.

• Anonyymi

Älä sinä huolehdi yrittäjien eläkkeistä. Yrittäjyyteen kuuluu myös se, että pyritään turvaamaan oma talous. Moni tässä onnistuukin, itse en tarvitsisi eläkettä elämiseen ollenkaan, kun omaa varallisuutta ja sijoituksia on karttunut siihen malliin. Tämä tietysti raivostuttaa sosialisteja, ne kun haluavat tunkea aina kätensä toisten taskuille ja ehdottelevat kaikenlaisia veroja.
        Siinä käy vaan niin, että pääomat, yrittäjät ja yritykset lähtee pois.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Älä sinä huolehdi yrittäjien eläkkeistä. Yrittäjyyteen kuuluu myös se, että pyritään turvaamaan oma talous. Moni tässä onnistuukin, itse en tarvitsisi eläkettä elämiseen ollenkaan, kun omaa varallisuutta ja sijoituksia on karttunut siihen malliin. Tämä tietysti raivostuttaa sosialisteja, ne kun haluavat tunkea aina kätensä toisten taskuille ja ehdottelevat kaikenlaisia veroja.

Yel- vakuutushan nimenomaan on keino turvata oma talous, kun ikää tulee niin paljon ettei enää jaksa ja myös jos tulee työkyvyttömäksi ’kesken ’ ja ihan hyvä sellainen. Se on riskitön ja etuihin nähden ei edes kovin kallis muihin vastaaviin verrattuna.

Tottakai sijoituksilla voi saada parempaa tulia, mutta sijoitukset eivät ole vakuutus ja sijoitusten ja vakuutusten vertailu ei ole järkevää eikä varsinkaan, jos ’paremmuutta’ arvioidaan puhtaasti sijoitusnäkökulmasta eikä laisinkaan vakuutusnäkökulmasta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niinpä niin.
        Olet jälleen kerran yrittäjä joka katsoo vain ja ainoastaan omaa nikkaansa.
        Faktahan on että aika harva yritys menestyy yli 3 vuotta.
        Moni keikahtaa ennen 10v päiväänsä.
        Aika harva yritys on pystyssä yli 30 vuotta.
        Tosin oma yritys on 32 vuotta avnha ja ajan sen vapaaehtoisesti alas.
        Mutta faktoihin.
        Kuinka moni siis onnistuu keräämään itselleen eläketurvan jos suurin osa ajautuu konkurssiin? Eli siis hyvin harva.
        Kuka maksaa näiden epäonnisten eläkkeet sitten tulevaisuudessa jos eivät ole maksaneet pakollista eläkemaksua?
        Sinä olet myös maksumiehenä näiden eläkkeisiin.
        Faktaahan on myös että monen eläkerahat menevät viinaan, naisiin ja nopeisiin autoihin ja jälleen kerran muut maksavat heidän eläkkeet.
        Itse olen maksanut kohtalaisen eläkkeen, tämän lisäksi olen sijoittanut lisäeläkettä varten.
        Olen myös ottanut eläkesijoitusvakuutuksen jolla pääsen aiemmin eläkkeelle, eli nyt.
        Mulla on asiat hyvin mutta en todellakaan halua että minun rahoihin kajotaan sen takia ettei jotkut ole hoitaneet velvollisuuksiaan, se on sitä sosialismia pahimmillaan, ei se että pakotetaan jokaisen hoitamaan oma eläkeasiansa.
        Olen aiemmin kirjoittanut että pitäisi olla mahdollisuus oman eläkkeen kartuttamiseen sillä ehdolla että luopuu yhteiskunnan tuesta, eli on 100% omillaan.
        Mutta onhan se kiva pelata kun tietää että muut tulevat hätiin kun peli epäonnistuu, eli sosialismia puhtaimmillaan.
        Pahimmillaan tilanne on se että otetaan takuueläkkeet ja asumistuet mutta nautitaan siinä sivussa omista sijoituksista, silloin mennään jo petoksen puolelle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niinpä niin.
        Mutta faktoihin.
        Kuinka moni siis onnistuu keräämään itselleen eläketurvan jos suurin osa ajautuu konkurssiin? Eli siis hyvin harva.
        Kuka maksaa näiden epäonnisten eläkkeet sitten tulevaisuudessa jos eivät ole maksaneet pakollista eläkemaksua?
        Faktaahan on myös että monen eläkerahat menevät viinaan, naisiin ja nopeisiin autoihin ja jälleen kerran muut maksavat heidän eläkkeet.
        Itse olen maksanut kohtalaisen eläkkeen, tämän lisäksi olen sijoittanut lisäeläkettä varten.
        Olen myös ottanut eläkesijoitusvakuutuksen jolla pääsen aiemmin eläkkeelle, eli nyt.
        Mulla on asiat hyvin mutta en todellakaan halua että minun rahoihin kajotaan sen takia ettei jotkut ole hoitaneet velvollisuuksiaan, se on sitä sosialismia pahimmillaan, ei se että pakotetaan jokaisen hoitamaan oma eläkeasiansa.
        Olen aiemmin kirjoittanut että pitäisi olla mahdollisuus oman eläkkeen kartuttamiseen sillä ehdolla että luopuu yhteiskunnan tuesta, eli on 100% omillaan.
        Mutta onhan se kiva pelata kun tietää että muut tulevat hätiin kun peli epäonnistuu, eli sosialismia puhtaimmillaan.
        Pahimmillaan tilanne on se että otetaan takuueläkkeet ja asumistuet mutta nautitaan siinä sivussa omista sijoituksista, silloin mennään jo petoksen puolelle.

Ette te kommarit ole huolestuneita yrittäjien eläketurvasta. Sinun kaltaisia kiinnostaa vain se, miten yrittäjien asemaa voisi kurjistaa ja ehdottelut, miten heiltä saisi kupattua enemmän rahaa. Eli sama periaate, kuin tuolla Suomen Yrittäjät Ry:llä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ette te kommarit ole huolestuneita yrittäjien eläketurvasta. Sinun kaltaisia kiinnostaa vain se, miten yrittäjien asemaa voisi kurjistaa ja ehdottelut, miten heiltä saisi kupattua enemmän rahaa. Eli sama periaate, kuin tuolla Suomen Yrittäjät Ry:llä.

Koitapa vaikka itse kertoa miten sinun mielestäsi sitten yrittäjien eläketurva pitäisi hoitaa, ettei vaan vahingossakaan olisi kommunisti?
        Vai eikö mitenkään?
        Helppo on haukkua kaikkia kommunisteiksi tai ties miksi...
        no tietysti jos ei ole mitään asiallista sanottavaa, mutta väen väkisin pitää jotain yrittää, niin onhan se tapa tuo sinunkin....

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Koitapa vaikka itse kertoa miten sinun mielestäsi sitten yrittäjien eläketurva pitäisi hoitaa, ettei vaan vahingossakaan olisi kommunisti?
        Vai eikö mitenkään?
        Helppo on haukkua kaikkia kommunisteiksi tai ties miksi...
        no tietysti jos ei ole mitään asiallista sanottavaa, mutta väen väkisin pitää jotain yrittää, niin onhan se tapa tuo sinunkin....

Tuohon vielä lisäisin sen että nämä jotka haukkuvat yelliä kommunistiseksi järjestelmäksi eivät haluaisi luopua yhteiskunnen tuista (takuueläkkeet yms.).
        Jos haluaa pelata vain ja ainoatssn omillaan niin silloin tulisi katkaista kahleet sosialistisen järjetelmään, mutta ei ajetaan kaksilla rattailla.
        Jos kuitenkin pitää varuilta roikottaa mukana sosilista järjestelmää niin tulee silloin myös osallistua sen kustannuksiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niinpä niin.
        Mutta faktoihin.

Harvat ovat koko työhistoriansa yrittäjiä, ensin , kun ammattiin valmistuu, niin ollaan palkansaajia ainakin 10 v ja sitten aletaan yrittäjiksi ja monet yritykset lopuu jo 10 vuoden päästä ja taas ollaan palkansaajia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Harvat ovat koko työhistoriansa yrittäjiä, ensin , kun ammattiin valmistuu, niin ollaan palkansaajia ainakin 10 v ja sitten aletaan yrittäjiksi ja monet yritykset lopuu jo 10 vuoden päästä ja taas ollaan palkansaajia.

niin eli ensin 10v tyell, eli eläke karttuu.
        Sitten pitäisi tulla se 10v yel, eli eläke karttuu.
        Sitten vielä loppuaika 20v tyel ja jälleen eläke karttuu.
        Mikä yhtälössä ei toimi?
        Juu eli tuo 10v yel jätetään masamatta jolloin kokonaiskarttuma on vain 75%.
        Sitten itketään huonoa eläkettä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niinpä niin.
        Mutta faktoihin.

Asumistukea ei saa, jos sulla on omaisuutta ja sijoituksia ja iso kallis talo.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä yhtälössä ei toimi?

Juu mutta se on itse tienattua eläkettä, sillon ei saa kelalta mitään, saman saa osaaikaiset palkansaajat, kuten myyjät ja siivoojat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä yhtälössä ei toimi?

Ei sitä voi olla maksamatta se on lakisääteinen maksu., vaikka sitten maksaa alimmamkin maksun tuona yrittäjäaikana ja saa 30 vuotta palkansaajan eläkettä niin ei se sillon enää niin pieni ole.
        Ei kaikki palkansaajatkaan tee 40 v töitä.

• Anonyymi

>>itse en tarvitsisi eläkettä elämiseen ollenkaan, kun omaa varallisuutta
      ja sijoituksia on karttunut siihen malliin.>>

Tämä on tällainen anonyymipalsta, eikä kenenkään henkilöllisyys tule selville. Siksi voit hyvin kertoa, että miten suuri summa rahaa sinulla on osakkeissa ja pankkitalletuksissa ym. kaikkineen.

Omaa asuntoa ja sen arvoa ei kannata tähän laskelmaan sisällyttää, koska jossain sitä on asuttava eläkkeelläkin.

Kiinnostaa kuulla, että miten suuren, minkä kokoisen säästöpotin kanssa ollaan noin varmoina siirtymässä itse kustannetuille eläkepäiville.

• Anonyymi

Sen verran voin lisätä tuskaasi, että ainut ongelma laskelmien perusteella on se, miten sijoitusomaisuuden saa kulumaan omaksi hyödyksi ja iloksi, ennen raihnaista vanhuutta.

Tätä ongelmaa ei tietenkään ole niillä, jotka ovat sijoittaneet sosialismiin, eli YEL-maksuihin.

• Anonyymi

Vaikka rahaa ja varallisuutta on sulla noinkin paljon, niin siltikään et uskaltanut edes tämmöisessä anonyymissä ryhmässä hiukan viisoittaa, että kuinka paljon sitä yrittäjyydellä tienattua pesämunaa siellä päässä on jemmassa.

Monet esmerkiksi säästelee joitakin vapaaehtoisia eläkevakuutuksia ja muuta. Ei sitten tajuta, että se on vaan 5 vuotta mitä sieltä saa rahaa eläkkeellä.
        Nää puhumiset omista väkivahvoista säästöistä ja sijoitustuotoista tuppaa olemaan paperia. Ei siellä olekaan lopulta sellaista vuosikymmenten turvaa, kuin on itselkin luuloteltu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vaikka rahaa ja varallisuutta on sulla noinkin paljon, niin siltikään et uskaltanut edes tämmöisessä anonyymissä ryhmässä hiukan viisoittaa, että kuinka paljon sitä yrittäjyydellä tienattua pesämunaa siellä päässä on jemmassa.

Monet esmerkiksi säästelee joitakin vapaaehtoisia eläkevakuutuksia ja muuta. Ei sitten tajuta, että se on vaan 5 vuotta mitä sieltä saa rahaa eläkkeellä.
        Nää puhumiset omista väkivahvoista säästöistä ja sijoitustuotoista tuppaa olemaan paperia. Ei siellä olekaan lopulta sellaista vuosikymmenten turvaa, kuin on itselkin luuloteltu.

Vapaaehtoisten eläkevakuutusten varaan ei mitään voi laskea. Nyt on kyse velattomista sijoitusasunnoista hyvällä sijainnilla, metsäomaisuudesta. pankkitalletuksista yms. Eli omaisuudesta jonka hallinta on itsellä, eikä millään vakuutusyhtiöllä ja poliitikoilla, onnea sinulle jos niiden varaan olet laskenut eläkepäiväsi.

Suosittelen yrittäjähenkisille, kannattaa pyrkiä ennen eläkeikää taloudellisesti riippumattomaksi. Se voi olla elämäsi paras päätös ja siihen ei pääse kylvämällä työnsä tuloksia YEL-maksuihin, Suomen yrittäjiin ja moneen muuhun kommuuniin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sen verran voin lisätä tuskaasi, että ainut ongelma laskelmien perusteella on se, miten sijoitusomaisuuden saa kulumaan omaksi hyödyksi ja iloksi, ennen raihnaista vanhuutta.

Tätä ongelmaa ei tietenkään ole niillä, jotka ovat sijoittaneet sosialismiin, eli YEL-maksuihin.

Yel on vakuutus, vieläpä lakisääteinen vakuutus, ei sijoitus. Tämän ymmärtäminen helpottaa kovasti noita sosialisti/kommunistiharhojen kummittelua..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yel on vakuutus, vieläpä lakisääteinen vakuutus, ei sijoitus. Tämän ymmärtäminen helpottaa kovasti noita sosialisti/kommunistiharhojen kummittelua..

Tuo juuri on se ydin, joka näyttää olevan näille ’kommunistejä’ kaikkialla näkevien ongelma.

Yel antaa sen perustan yrittäjälle ja varman turvan, niinkuin kaikkien vakuutusten tarkoitus pohjimmiltaan on.
        Kun perusta on kunnossa, niin sitten onkin jo helpompi miettiä niitä ylimääräisiä rahoja ja niiden sijoittamista. Riskinottokin on helpompaa, isojakin riskejä, jos kovan tuoton mahdollisuus houkuttaa.

Tinkimällä YEL-vakuutusmaksuista ei kummoisia sijoituksia tai sijoitusasuntoja ostella, mutta se näkyy välittömästi tulevassa eläkkeessä (vanhuus, työkyvyttömyys, perhe) ja muissa ansioihin perustuvassa sosiaaliturvassa, jos niihin jossain vaiheessa joutuisi turvautumaan, sairaspäiväraha, äitiyspäiväraha, jne, jne.

Kovasti kaukana kommunismista on minusta se, jos varmistaa vakuutuksilla omaisuuttaan ja itseään. Lähempänä sitä on se, että laskee veronmaksajien kustantaman sosiaaliturvan oman tulevaisuutensa perustan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo juuri on se ydin, joka näyttää olevan näille ’kommunistejä’ kaikkialla näkevien ongelma.

Yel antaa sen perustan yrittäjälle ja varman turvan, niinkuin kaikkien vakuutusten tarkoitus pohjimmiltaan on.
        Kun perusta on kunnossa, niin sitten onkin jo helpompi miettiä niitä ylimääräisiä rahoja ja niiden sijoittamista. Riskinottokin on helpompaa, isojakin riskejä, jos kovan tuoton mahdollisuus houkuttaa.

Tinkimällä YEL-vakuutusmaksuista ei kummoisia sijoituksia tai sijoitusasuntoja ostella, mutta se näkyy välittömästi tulevassa eläkkeessä (vanhuus, työkyvyttömyys, perhe) ja muissa ansioihin perustuvassa sosiaaliturvassa, jos niihin jossain vaiheessa joutuisi turvautumaan, sairaspäiväraha, äitiyspäiväraha, jne, jne.

Kovasti kaukana kommunismista on minusta se, jos varmistaa vakuutuksilla omaisuuttaan ja itseään. Lähempänä sitä on se, että laskee veronmaksajien kustantaman sosiaaliturvan oman tulevaisuutensa perustan.

Teillä kommunisteilla tuntuu olevan aina parhaat tiedot yrittämisestä ja talousosaamisesta, miten se on mahdollista, olette kuitenkin kaikki persaukisia ressukoita, keskimääräistä tyhmempiäkin.
        Ei mitenkään hirmuisen omaperäistä toisella vanhoja mantroja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei kaikki , minulla vapaaehtoinen eläkevakuutus josta tulee rahaa loppuelämän.
        Niitä vakuutuksia ei enää ole saanut pitkään aikaan, mutta sillon sai vielä.

• Anonyymi

> Suosittelen yrittäjähenkisille, kannattaa pyrkiä ennen
      > eläkeikää taloudellisesti riippumattomaksi.

No eipä ollut mitenkään hirmuisen omaperäinen tämä elämänohjeesi.

Siksi että aivan kaikilla yrittäjäksi aikovilla on ihan vakiona perusajatuksena, että menestyvä yritystoimi käyntiin nopeasti. Sitten 30-vuotiaana eläkkeelle, tai viiskymppisenä viimeistään.

Käytännössä tällainen onnistuu kuitenkin vain alle 5%:lle alkavista yrityksistä. Ne 95% muita joutuvat paiskimaan duunia reilusti yli 64-vuotiaiksi.

• Anonyymi

Jos on tarpeeksi pientä niin vältyt pakolliselta yel-vakuutukselta

• Anonyymi

Erinomainen huomio. Tuo kannattaa pitää mielessä, niin on helppo taistella tuota yrittäjien kaikkein pahinta vitsausta eli YEL-vakuutusta vastaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Erinomainen huomio. Tuo kannattaa pitää mielessä, niin on helppo taistella tuota yrittäjien kaikkein pahinta vitsausta eli YEL-vakuutusta vastaan.

Hieno oivallus tosiaankin. Tuota voi soveltaa myös veronmaksuun. Pienillä tuloilla pienet verot. Tärkeintähän kaikessa on myös se, ettei vaan joudu veroja maksamaan.... muulla niin väliä...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä en maksa YELiä , koska olen sivutoiminen yrittäjä, tulot pieniä , eikä minun tarvitse maksaa tuota yelliä, mutta olen kokopäivätyössä 8-16 ja maksan työnantajan kanssa TYELiä ja nyt jo kiva eläke koossa , kun katsoin työeläkeotetta ja vielä olis jäljellä yli 15 v työelämää.
        Tuosta pikkuyrittelijäisyydestä saan lisätuloja ja se on niinkö harrastus.

• Anonyymi

Mutta jos on jo kaikki tarvittava? ;)

• Anonyymi

No sittenhän ei liene mitään tarvetta yrittää laistaa lakisääteisiä maksujakaan? Eikä siten turvautua veronmaksajien kustantamaan vähimmäisturvaan eli takuueläkkeeseen?

• Anonyymi

"Erinomainen huomio. Tuo kannattaa pitää mielessä, niin on helppo
      taistella tuota yrittäjien kaikkein pahinta vitsausta eli YEL-vakuutusta
      vastaan."

No olipa heikko yleistys asiasta. Oikeasti kyse on siitä, että mikä tahansa ylimääräinen, juokseva kustannu voi kuristaa aloittelevan yrityksen hengiltä.
      Nyt kehitteillä oleva YEL-maksujen erittäin jyrkkä korotus on juuri tällainen ylimääräinen isku, joka lopettaa räpistelevän alkavan yrittäjän menon siihen paikkaan.

Edes aloittavat yrittäjät eivät koeta välttää YEL-maksujensa maksua nykyiselläänkään. Kun maksaa YEL-sääntöjen mukaista alinta YEL-maksua, se riittää kattamaan juuri Takuueläkkeen suuruisen vanhuuseläkkeen tälle pihisti maksavalle yrittäjälle. Tämän asian voi käydä tarkistamassa vaikka Ilmarisen tai muiden eläkeyhtiöiden laskureista.

Vasemmistoliiton ministeri Hanna Sarkkinen sen sijaan haluaa, että nuorten alkavien yrittäjien on alettava kustantamaan ja kattamaan nykyisten 67...90-vuotiaiden yrittäjien eläkkeitä. Uusi yrittäjä muka kykenisi olemattomista tienesteistään kustantamaan noidenkin vajaaksi jääneet eläkemaksut.

Eivät kykene. Ja tämä tulee näkymään, uusien yritysten perustannassa ja lopettaneiden määrissä.

• Anonyymi

> Juu eli tuo 10v yel jätetään masamatta jolloin kokonaiskarttuma
      > on vain 75%. Sitten itketään huonoa eläkettä.

Kyllä ne ikänsä TYEL-työeläkettä maksaneetkin valittelee huonoa eläkettänsä.

Tehdöään nyt mitä tahansa, niin samanlainen, pienistä eläkkeistä valittelu jatkuu niin TYEL kuin YEL-eläkekassojenkin eläkeläisiltä.

• Anonyymi

Juu mutta pitää nyt ottaa huomioon mitä puhutaan.
        Eli nyt on puhe yellistä ja siitä että ollaan pettyneitä kun 10v yel maksuilla ei saa tuhansien eurojen eläkettä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juu mutta pitää nyt ottaa huomioon mitä puhutaan.
        Eli nyt on puhe yellistä ja siitä että ollaan pettyneitä kun 10v yel maksuilla ei saa tuhansien eurojen eläkettä.

Tämä taitaa olla ihan vaan omia, sekavia päiväuniasi. Ainakaan tässä keskusteluryhmässä ei ole tuommoisia kukaan sanonut. Ei ennen kuin sinä nyt tänään tuon ajattelusi hölisit ulos.

• Anonyymi

Ei pienillä tuloilla, palkalla tai työtulolla, tietenkään saa isoa eläkettä. Eihän pienistä tuloista ole maksettu kuin pientä vakuutusmaksuakaan.

• Anonyymi

Niinpä minun vanha äitini nyt 92v ollut siivooja ja kotiäiti, kun meitä viisi lasta saa pientä eläkettä, noi 1080 € , sillon, kun hän aloitti työelämän ei ollut edes voimassa tuota ansiosidonnaista työeläkemaksua, se tuli voimaan vasta 1963.

• Anonyymi

Kyllä yrittäjä tekee vasta siinä vaiheessa tilin kun hän myi koko toimintansa. Jos ostaja löytyy , monesti ei ole jatkaa ostajaa. Sillon vasta se mersu hankitaan työ uran jälkee,monesti menee noin.

• Anonyymi

Pienille palvelualan yrityksille ei oikein tuppaa olemaan ostajia. Se palvelu on monasti niin tiukasti kiinni yrittäjässä itsessään, että ei ole mitään rahaarvoista myytävää, kun yrittäjä itse lopettaa.

• Anonyymi

Tällaiselta yrittäjyys-palstalta kannattaisi ns. palkalliset siirtyä keskustelemaan omien joukkojen kanssa kuinka seuraavaan vappukulkueeseen valmistaudutte.

• Anonyymi

Suomen Yrittäjät antoi aivan liain lepsusti periksi, kun se oli asiantuntijajäsenenä kuultavana Eduskunnassa.

Suomen Yrittäjien jäsenkunnasta 65% on yksinyrittäjiä. Tämä äkkiväärä eläkelain muutos iskee kaikkein kovimmin pienillä liikevaihdoilla kituuttaviin tuoreisiin yksinyrittäjiin

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suomen Yrittäjät antoi aivan liain lepsusti periksi, kun se oli asiantuntijajäsenenä kuultavana Eduskunnassa.

Suomen Yrittäjien jäsenkunnasta 65% on yksinyrittäjiä. Tämä äkkiväärä eläkelain muutos iskee kaikkein kovimmin pienillä liikevaihdoilla kituuttaviin tuoreisiin yksinyrittäjiin

Faktaahan on ettei tällaista korjausliikettä olisi koskaan tullut jos kaikki olisivat maksaneet oikean yellin kun se on ollut mahdollista.
        Valitettavasti kuulen koko ajan ettei yelliä kannata maksaa.
        Siis tämän sanoo sellaisetkin jotka ovat toimineet yrittäjinä jo pitkään.
        Tietenkihän se on niin että jos on alusta lähtien laiminlyönyt yellinmaksun niin eihän siitä hyödy enään loppumetreillä mitään.

• Anonyymi

>Faktaahan on ettei tällaista korjausliikettä olisi koskaan tullut
      >jos kaikki olisivat maksaneet oikean yellin kun se on ollut mahdollista.

Tuo marmatuksesi koskee vain niitä jotka ovat jo eläkkeellä, siis 64...95 ikäluokkalaiset. He kai sitten ovat aikoinaan maksaneet liian pientä maksua??

Vaikka silloisten YEL-sääntöhen ja YEL-maksukertoimien mukaan hekin ovat omana aikanaan maksaneet. Ihan kuin nykyisetkin yrittäjät maksavat, voimassa olevien sääntöjen mukaisesti.

• Anonyymi

Nämä vanhat säännöt (siis nykyiset) ovat ihan hyvät (mutta) niihin sisältyi se vapaus jota monet käyttivät väärin.
        Käsittääkseni uusi sääntö on aika pitkälle sama kuin vanha ( prosentit samat, karttuma sama jne.) mutta sitä väärinkäytettyä vapautta kiristetään.
        Tuota marmatusta ettei yelliä kannata maksaa kuulen kyllä nuoremmiltakin yrittäjiltä, en tiedä onko he kuunnelleet vanhempia yrittäjiä.
        Itse kannatan yellin maksamista oikean kokoisena.
        Homma on vähän niin kuin harrastustoiminnassa yhdistyksissä.
        Sielläkin löytyy iso joukko niitä talkootekijöitä ja rahan hommaajia ja suoranaisia rahan antajia (kuuluin itsekkin tuohon ryhmään).
        Samaan aikaan on joukko joka yrittää keinolla millä hyvänsä hyötyä tilanteesta.
        Nämä hyötyjät nostavat sitten julmetun metelin kun sääntöjä kiristetään.
        Aivan sama juttu kuin nyt yellin kanssa.

• Anonyymi

Ei se yrittäjänä suomessa olo kannata. Ripustetaan vain joukolla tennarit naulaan. Yhteiskunta elättää sitten.

• Anonyymi

Käsittämättömän järjetön uudistus. Tulee moni pienyritys lopettamaan ja se ei olekkaan mikään pikkujuttu, Verorahojen lisäksi nämä pienet yritykset kylvää ympärilleen sitä rahaa joilla monet ympärillä olevat yritykset ja siten perheet elävät. PK sektoria ei voi vain pyyhkäistä pois ja ihmetellä mitä tapahtui. Moni järkevä ja varovainen -0 yrittäjä ei ole valmis viemään toimintaansa tappiolle tämän uudistuksen takia.

• Anonyymi

Oikeastaan se olisi hyvä homma jos täysin kannattamattomat yritykset lopettavat.
        Fata on kuitenkin se että huomattava osa pienyrityksistä maksaa oikean yellin.
        Miksi siis ei kaikki? Olisiko taustalla kilpailukyky?
        Jossakin ketjussa otettiin esille kampaajat/perturit ja niiden pienimuotoinen toiminta.
        Kuitenkin he pystyvät maksamaan yellin oikein jos haluavat ja tieto tulee ko. yrittäjiltä.
        Sama juttu hierojilla, yellin pystyy maksamaan.
        Ne jotka eivät pysty maksamaan on ongelmia ammattitaidossa, taloudessa yms..

Joten miettikääppä ihan oikeasti ketkä lopettavat yritystoiminnan kun joutuvat maksamaan oikean yellin, minä voin vastata, ne ovat ne jotka ovat muutenkin ongelmissa edellämainutuista syistä.
        Se joka sutkatakseen on jättänyt yellit maksamatta maksaa ne jatkossa koska heillä on oikeasti varaa maksaa ne, pitävät vain julmettua meteliä täällä.

• Anonyymi

Rebel Yell. Työhanskat naulaan ja lomalle. Kulut valtion piikkiin. Kyllä kansa maksaa, kun yrittäminen ei kelpaa.

• Anonyymi

Jokainen yrittää tyylillänsä, mitäpä me kenenkään yelliä murehditaan ja omat asiat vaan pidetään niistä huoli.

• Anonyymi

>>Jossakin ketjussa otettiin esille kampaajat/perturit ja niiden pienimuotoinen toiminta.
      Kuitenkin he pystyvät maksamaan yellin oikein jos haluavat ja tieto tulee ko. yrittäjiltä.
      Sama juttu hierojilla, yellin pystyy maksamaan.>>

Lässytät tuossa vaihteeksi itsestäänselvyyksiä, omassa pätemisen tarpeessasi. Tilanne on se, että kaikki nuo maksavat nykyisen YEL-lain edellyttämää, laillista YEL-maksua,

Alimmalla tasolla YEL-vuosimaksu on silloin noin 2080€/ vuosi. Näin yksinkertaista se on!!! Lähes 100% partureista ja kynsien laittajista ja hierojista ja muista maksaa lain edellyttämää YEL-maksua, ja sillä selvä.

Koko yritystoimiminta ja sen YEL-maksujärjestelmä ovat ekosysteemi, jossa TÄLLÄ HETKELLÄ maksetaan keskimäärin 19.000 €/v. tulojen mukaista YEL-maksua. Kaikki ne parturitkin maksavat lain mukaista maksua.

Tämä maksutaso riittää kustantamaan näilel yrittjilel aikanaan tulevat eläkkeet. Mutta raha ei riitä siihen, että jo eläkkeellä olevien 63....95 vuotiaiden, aikanaan vajaasti maksaneiden yrittäjien eläkkeet saadaan maksuun.
      Uudella YEL-lailla laitetaan alkavat yrittäjät kustantamaan eläkkeet myös noille. Se vain ei onnistu, ei niillä alkavilal yrittäjllä ole sellaisia rahoja.

Mikä se sinun suuri tietämisesi ja uutisesi sitten oli??? Missä mielestäsi ovat ne laittomat YEL-maksujen maksajat?? Semmoisia on erittäin pieni määrä, jotka toimivat pimeästi eivätkä maksa YEL-maksuja lainkaan. Uusikaan laki ei tule saamaan sellaisia kiinni ja maksumiehiksi.

Uusi laki menee nyt kovakouraisesti sorkkimaan yrittäjyyttä ja YEL-maksuja. Nämä Vasemmistoliitosta ja Keskustasta tulevat ministerit ovat sähkäämässä oman tietämättömyytensä kautta alkavia yrittäjiä niin tiukkaan tilanteeseen, että yrityksiä tullaan lopettamaan paljon.

• Anonyymi

Älä puhu paskaa.
        Nykyistä yellin itsemäärittelyoikeutta käytetään surutta väärin.
        Nykyiselläänkin on aika hyvät ohjeet miten yel määritellään sitä ei vain valvota.
        Esim. parturi joka tekee joka päivä 8h ja 5vrk/vko niin turha läsyyttää että yellin oikea taso on minimi.
        Faktaa on se että yel maksua käytetään kilpailuetuna (pudotetaan hintaa yellin varjolla).
        Ne jotka eivät osaa hinnoitella palveluaan oikein voivat mennä töihin niille jotka osaavat hinnoitella.
        Sama keskustelu käytiin kun parturialalle tuli alv, huudettiin isoon ääneen että kaikki lopettavat ja että alvia ei voi siirtää hintoihin.
        Kuinka kävi, alv siirrettiin hintoihin 100%sesti.
        Itse olen toiminut rakennusalalla 32v, alussa ei ollut alvia, samat puheet kun rakennusala määriteltiin alvilliseksi, ei ollut maailmanloppu.

Eli yhteenvetona, kaikki joiden mielestä ei ole varaa maksaa oikeaa yelliä niin heti koulutkseen jossa opetetaan määrittelemään tuotteelle/palvelulle oikea hinta.

Jos suoraan sanotaan niin itseäni juuri sapettaa nuo pikkuyrittäjät jotka polkevat hintaa juurikin siitä syystä etteivät hoida velvollisuuksiaan, usein he sitten lopettavat toimintansa kannattamattomina mutta saavat aikaan hintojen vajoamista josta kärsii oikein toimivat yritykset.
        Itse olen kirjoittanut tästä asiasta jo 10v sitten, silloin jo heitin ilmoille tiukempaa yellin määrittelyä.

• Anonyymi

Entäs nämä kevytyrittäjät jotka vähän puuhastelevat , joilla ei tarvii olla edes toiminimeä , jotain käsityötä tehdään kodin nurkassa, tai myydään jotain kynttilöita ja tupperi muoviastioita , tuskin maksavat mitään eläkemaksuja eikä muitakaan velvotteita.

• Anonyymi

>>Eli yhteenvetona, kaikki joiden mielestä ei ole
      varaa maksaa oikeaa yelliä>>

Likimain kaikki yritykset maksavat YEL-säännöstön mukaista eläkettä jo nyt.

>> niin heti koulutkseen jossa opetetaan määrittelemään
      tuotteelle/palvelulle oikea hinta.>>

Suomessa on 294.965 yritystä, joista yksinyrittäjiä on 194.000 kappaletta. Näistä yksinyrittäjistä 44% eli 85.360 yksinyrittäjän yritystä ansaistee bruttona alle 2.000€/kk.

Kukahan tämän porukan porukan kouluttamisesta vastaa, että heidät "opetetaan määrittelemään tuotteelle oikea hinta"?

Jos ei heitä kukaan kouluta ja opeta, ja jos pienimmän pään yritysten YEL-eläkemaksu nousee nyt suunnitellulla tavalla, niin noista yrtyksistä 50% lopettaa 2023 vuoden aikana.

• Anonyymi

Eiköhän se ole yrittäjän tehtävä.
        Suomi on pullollaan kaikenmaailman konsultteja joten tietoa kyllä löytyy.
        Lisäksi lähes jokaisella on kirjanpitäjä ja kyllä he pitävät koulutuksen hinnan määrittelemiseksi.
        Pelkkää tekosyytä ettei tietoa löydy.

Tästä on jo aikaa kun joku ihmetteli että mikä suomalaisia yrittäjiä vaivaa kun ainoa kilpailuvaltti on hinta.
        Miksi kilpailuvaltiiksi ei oteta esim. ammattitaito, asiakspalvelu, jne.
        '
        Voin kertoa omalta osalta että toimin kilpailulla alalla, oman yritykseni hinnat ovat 10-15% kalliimmat kuin kilpailijoilla mutta hommia riittää.
        Nokkimisjärjestys on se että ensin soitetaan mulle ja jos en kerkeä niin sitten kilpailijoille.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lisäksi lähes jokaisella on kirjanpitäjä ja kyllä he pitävät koulutuksen hinnan määrittelemiseksi.

Tästä on jo aikaa kun joku ihmetteli että mikä suomalaisia yrittäjiä vaivaa kun ainoa kilpailuvaltti on hinta.
        '
        Voin kertoa omalta osalta että toimin kilpailulla alalla, oman yritykseni hinnat ovat 10-15% kalliimmat kuin kilpailijoilla mutta hommia riittää.
        Nokkimisjärjestys on se että ensin soitetaan mulle ja jos en kerkeä niin sitten kilpailijoille.

Juu, mutta tuo kaikki maksaaaaa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

'

Meillä taas laatu, kunnon työ hyvin tehty ja ammattitaito, sekä iloinen nöyrä henkilökunta.
        Kaikki asiakkaat samanarvoisia hyviä asiakkaita.
        Jatkuva kouluttautuminen uusiin asioihin, ja siistit kauniit toimitilat.

• Anonyymi

>> Pelkkää tekosyytä ettei tietoa löydy.

Eihän kukaan ole väittänytkään, etteikö kaikenlaista tietoa olisi olemassa maailmassa. Kyse on siitä, että kilpailu markkinoilla on niin kovaa, että hintojen nostamiseen ei ole mahdollisuutta, koska muita tarjoajia piisaa. Vaikka nyt sitten niiden parturikampaajien kohdalla, joita liiankin usein käytetään perusesimerkkinä.

>> Miksi kilpailuvaltiiksi ei oteta esim. ammattitaito, asiakspalvelu, jne.

Huomaa kyllä, että et ole vuosikymmeniin mihinkään nykyajan tarjouskilpailuihin osallistunut. Ei siellä ole mitään merkitystä sillä, että lässyttää tarjoukseensa jotakin tekstiä "ammattitaidosta ja asiakaspalvelusta ym.". Tarjoajien tarjoama hinta kuitenkin ratkaisee, kuka saa tilauksen.

>>Voin kertoa omalta osalta että toimin kilpailulla alalla, oman yritykseni hinnat ovat 10-15% kalliimmat kuin kilpailijoilla mutta hommia riittää.>>

Kyllä, mutta olet toennäköisesti pitkään alalla toiminut, ja oma asiakaskuntasi on hiljalleen kasvanut. Ei tuota sinun neuvoasi ja lääkettäsi voi tarjota yleiseksi ja suht nopeaksi avuksi ja helpotukseksi 90%:lle pienyrittäjistä, jotka kamppailevat kannattavuutensa kanssa.
      Hinnan korotus 15%:lla yksinkertaisesti karkottaa ostajat, jos samaa tuotetta saa kilpailijaltakin.

>>Nokkimisjärjestys on se että ensin soitetaan mulle ja jos en kerkeä niin sitten kilpailijoille.>>

Jatka oloasi olemalla tyytyväinen omaan tilanteeseesi. Osalla yrityksiä menee ajoittain paremmin kuin toisilla. Ja kun hyvää kautta on sinun tavallasi itsellä alla, siitä tilanteesta kannattaa nauttia.

Mutta jos jatkat omalla alallasi vaikka 10...20 vuottakin eteenpäin, matkalla tulee takuuvarmasti ongelmia omankin kannattavuutesi kanssa. Tekniikka ja markkina kehittyy koko ajan. Omakin ammattitaitosi vanhenee. Liian tyytyväiset köllöttelijät syödään pois, kun tarjontaa alalla kuin alalla on paljon.

• Anonyymi

Juu et edelleenkään ymmärrä pointtia.
        Jos koku on halviin sen takia että maksaa vain ja ainoastaan minimi yellin.
        Kun uusi systeemi pakottaa kaikki (siis ihan kaikki) maksamaan oikean tasoisen yellin, niin silloin kaikki jotka ovat maksaneet liian vähän korjaamaan hintansa.
        Jos kuluttajalla ei ole enään sitä halviinta käytettävissä niin hän valitsee sen toiseksi halviimman.
        Yritän vielä suomentaa, asiakas etsii halviimman hinnan ja se on yrittäjä x, joka hinta on 100€.
        Uudella systeemillä yrittäjä x joutuu nostamaan hintaa kattaakseen yellin.
        Yrittäjä x uusi hinta on 105€, sen halvempaa hintaa ei markkinoilta löydy koska tuo yel sääntö koskee kaikkia.
        Joten kuluttaja rutisee vähän mutta maksaa sen uuden hinnan, onhan se edelleen halviin hinta.

Mikä tuossa yhtälössä ajaa yrittäjä x lopettamaan?
        Aloittava yrittäjä maksaa 9000€/v tasolla 1781€/v (sis. alennuksen).
        Jos hän taasen maksaa oikean tasoisen eläkkeen jolla saa jo turvaa 25000€/v tekee se 4948€ (sis. alennuksen).
        Erotus 3 167€ tekee kuukaudelle 264€ ja päivälle 12€ ja tunnille 1,5€.
        Eli jos tekee tuntiveloituksella niin 1,5€ korotus verottomaan veloitushintaan.
        Alv korotus oli kuitenkin 24%, nyt tarvittava korotustarve jotain alle 4%.

Ihan tosi, höpinät yrityksien lopettamisista on vain huuhaa puhetta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun uusi systeemi pakottaa kaikki (siis ihan kaikki) maksamaan oikean tasoisen yellin, niin silloin kaikki jotka ovat maksaneet liian vähän korjaamaan hintansa.
        Jos kuluttajalla ei ole enään sitä halviinta käytettävissä niin hän valitsee sen toiseksi halviimman.
        Yritän vielä suomentaa, asiakas etsii halviimman hinnan ja se on yrittäjä x, joka hinta on 100€.
        Yrittäjä x uusi hinta on 105€, sen halvempaa hintaa ei markkinoilta löydy koska tuo yel sääntö koskee kaikkia.
        Joten kuluttaja rutisee vähän mutta maksaa sen uuden hinnan, onhan se edelleen halviin hinta.

Jos hän taasen maksaa oikean tasoisen eläkkeen jolla saa jo turvaa 25000€/v tekee se 4948€ (sis. alennuksen).

Ei tolla 250€ kk eläkemaksulla kaksista eläkettä kerrytetä .

• Anonyymi

Ammattitaitoa pidetään yllä kouluttautumalla uusiin systeemeihin.
        Meidän alalla on jatkuvaa kouluttautumista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei tolla 250€ kk eläkemaksulla kaksista eläkettä kerrytetä .

Se on siis lisää tuohon minimiin.
        Eli jälleen suomennettuna, uuden systeemin kustannusvaikutus on 250€/kk.

Eli kuten kaikki huomaavat niin aika vähäinen muutos mutta julmettu huuto ja itku.
        Jos ihan totta puhutaan niin se huuto ei ole tullut niiden pienien yrittäjien takia vaan niiden joiden oikeat yel tulot kuuluisivat olla 40 000€ mutta maksavat 9000€ mukaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä ainakin lopetan, Joulun jälkeen , ei tästä mitään tullut , aloitan koulutuksen vuoden alussa lähihoitajaksi , varma työpaikka vanhusten hoitoon ja kaupungille töihin, saan paljon paremman tulon, kun yrittäjänä, ja kunnon palkalliset lomat ja vapaapäivät ja kun olen ollut työssä 15 v niin saan lisää palkallista lomaa.
        Tykkään hoitotyöstä, siitä kokemuksia nuoruuden ajalta, vaikka ei ollut koulutusta.
        Tykkäsin myös ex ammatistani, mutta sillä alalla ei kukaan ota palkkatöihin, kaikki ovat jonkinsortin yrittäjiä, joko vuokratuoli, sopimus , tai toiminimiyrittäjiä.
        Itse olin vuokratuoliyrittäjä.
        Olen vielä aika nuori ja työelämää jäljellä yli 30 v nyt , jos koskaan on hyvä aloittaa uusi koulutus ja työelämä.
        Ja jos oikeen innostun niin voin lukea vielä lisää sairaanhoitajaksi.

• Anonyymi

>> Jos ihan totta puhutaan niin se huuto ei ole tullut niiden pienien yrittäjien takia vaan niiden joiden oikeat yel tulot kuuluisivat olla 40 000€ mutta maksavat 9000€ mukaan.>>

Näinhän sinä oman luulemisesi ja tietämättömyytesi takia asiassa virheellisesti väität.

Mainitsepas lehdistöstä, telkkarista tai muualta julkisuudesta joku tuollainen 40k tienaava yrittäjä, joka on valitellut YEL-maksunsa kohoavan sietämättömästi.

Kyllä se kritiikki ja oman yrityksen pystyssä pysymisen pelko on tullut niiltä 85.360 yksinyrittäjän yrityksistä, jotka ansaitsevat bruttona alle 2.000€/kk, eli siis 24.000€/ vuodessa, bruttona.

Itse en kuulu tuohon ryhmään. Mutta voin kyllä omana todistuksenani osoittaa useita tällaisia yrittäjiä, jotka ovat olleet niin lehdissä kuin telkkarissakin runsaasti esillä asian suhteen.

Pidetään nyt sentään tosiasiat tosiasioina, eikä aleta itse keksiä niitä "faktoja" omasta päästä.

• Anonyymi

Aina voi tietysti kysyä, onko yrittäminen sittenkään kovin järkevää, jos vielä vuosienkaan yritystoiminnan jälkeen ei kykene suoriutumaan lakisääteisistä velvotteista.
        Jos joku vielä saa kilpailuetua siksi, ettei maksa rehellisesti lakisääteisiä maksujaan, niin sehän vahingoittaa tietysti niitä yrittäjiä jotka näin tekevät.

• Anonyymi

No sepä jää nähtäväksi lopettaako suuri joukko yrittäjiä yellin takia.
        Niin ja aloittava yrittäjä saa alennusta yellistä, oliko peräti 20% maksuista ja jopa 4v ajalta.
        Jos tuossa ajassa ei saa toimintaa kannattamaan niin silloin firma nurin.

• Anonyymi

>>Jos tuossa ajassa ei saa toimintaa kannattamaan niin silloin firma nurin.

Kyllä sitä nyt ollaan kovin tietäväisiä siellä. Luullaan, ettei ole mitään merkitystä yhteiskuntaan, jos 44% yksinyrittäjistä lyö kintaat tiskiin, ja ilmoittautuu porukalla Työkkärin kassalle.

Pelkästään Suomen Yrittäjät ry menee siitä nurin, kun 44% yksinyrittäjistä katoaa jäsenmaksuja maksamasta.
      https://keskustelu.suomi24.fi/t/12609467/suomen-yrittajat---eroaminen#comment-117745644

Tuota 5 millin maksuvajetta ei niin vaan S.Y.:llä lapioida umpeen.

• Anonyymi

Eihän kannattamatonta yritystä kannata pyörittää jos tulevaisuus ei näytä paremmalta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eihän kannattamatonta yritystä kannata pyörittää jos tulevaisuus ei näytä paremmalta.

Kannattamaton, tai kannattava, miksi Suomi on väärälläs noita kevytyrittäjiä, joilla ei edes tarvii olla toiminimee, on kynttilä, tupperi, ja kynsi ja ripsiyrittäjiä, nuo eivät takuulla maksa kaikkia yhteiskunnan velvoitteita.

• Anonyymi

>>Eihän kannattamatonta yritystä kannata pyörittää jos tulevaisuus ei näytä paremmalta.>>

Likimain kaikki yritykset ovat kannatatmattomai alkuvaiheessa. Kysehän on vain siitä, että kuinka kova on halu ja kuinka pitkään on puskea yritystänsä eteenpäin. Uskoa että toiminta kehittyy ja asiakaskunta kasvaa, ja parempaan päin ollaan kuitenkin menossa.

Kyllä yrittäjyys on sitä, että juuri tuon savessa rämpimisen vuodet mennään ja rämmitään ja viedään yritystä sisulla läpi. Monilla menestyneillä, nykyisillä pörssiyrityksilläkin on tällaiset alkutaipaleet alkuvuosiltansa.

Jos tähän tulee vielä jyrkästi nousevat YEL-maksut päälle, niin kyllä on märkää yhteiskunnan tarjoamaa rättiä monelle tarpojan naamalle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

>>Eihän kannattamatonta yritystä kannata pyörittää jos tulevaisuus ei näytä paremmalta.>>

Likimain kaikki yritykset ovat kannatatmattomai alkuvaiheessa. Kysehän on vain siitä, että kuinka kova on halu ja kuinka pitkään on puskea yritystänsä eteenpäin. Uskoa että toiminta kehittyy ja asiakaskunta kasvaa, ja parempaan päin ollaan kuitenkin menossa.

Kyllä yrittäjyys on sitä, että juuri tuon savessa rämpimisen vuodet mennään ja rämmitään ja viedään yritystä sisulla läpi. Monilla menestyneillä, nykyisillä pörssiyrityksilläkin on tällaiset alkutaipaleet alkuvuosiltansa.

Jos tähän tulee vielä jyrkästi nousevat YEL-maksut päälle, niin kyllä on märkää yhteiskunnan tarjoamaa rättiä monelle tarpojan naamalle.

YEL-uudistus tappaa paljon pienyrityksiä ja aloittelevia yrityksiä. Olisin itsekin joutunut lopettamaan firmani ensimmäisenä vuotena, jos olisi pitänyt maksaa YEL maksua, vaikka tuloja ei vielä siinä vaiheessa ollut.
        Sosialistit kuvittelevat olevan yhteiskunnallista hyötyä, kun saadaan pienyrittäjistä lisää työttömiä tähän maahan. Lopetan yrityksen parin vuoden sisällä, jos tuo uudistus tulee voimaan.

• Anonyymi

" Olisin itsekin joutunut lopettamaan firmani ensimmäisenä vuotena, jos olisi pitänyt maksaa YEL maksua, vaikka tuloja ei vielä siinä vaiheessa ollut."

Kyllä tuo on aika iso menoerä jos vaikak 40.000 vuositulon mukaan pitää maksaa YEL-eläkettä 8.800 euroa heti aloittamisvuotena.

Tuo 40.000 on sellainen keskimääräinen palkka minun alallani. Mutta ei semmoista palkkaa kykene itselleen maksamaan kuin joskus ehkä 5...7 vulden kuluttua vasta, kun saa vakituista asiakaskuntaa kasvatettua.

• Anonyymi

7521€ on aloittelevan yrittäjän yel 4 ensimmäisen vuoden ajan 40000€ vuosituloilla.
        Toisekseen jos keikkakalenteri täynnä niin silloin vara maksaa.
        Jos taasen heikosti hommia niin silloinhan lasketaan osa-aikaisen työntekijän mukaan.
        4h/vrk/20h/vko tekee vain puolet tuosta.
        Älkää viitsikö aina liiotella.

Vai onko aloittelevat yrittäjä juurikin niin tyhmiä että lähtevät hinnalla kilpailemaan?
        Pitkään yrittäjänä toimineena tiedän että hintoja on erittäin vaikea saada ylös.
        Itse lähdin hakemaan hintatasoa yläpäästä, katsoin missä kipuraja menee.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

7521€ on aloittelevan yrittäjän yel 4 ensimmäisen vuoden ajan 40000€ vuosituloilla.
        Toisekseen jos keikkakalenteri täynnä niin silloin vara maksaa.
        Jos taasen heikosti hommia niin silloinhan lasketaan osa-aikaisen työntekijän mukaan.
        4h/vrk/20h/vko tekee vain puolet tuosta.
        Älkää viitsikö aina liiotella.

Vai onko aloittelevat yrittäjä juurikin niin tyhmiä että lähtevät hinnalla kilpailemaan?
        Pitkään yrittäjänä toimineena tiedän että hintoja on erittäin vaikea saada ylös.
        Itse lähdin hakemaan hintatasoa yläpäästä, katsoin missä kipuraja menee.

Missäs noita laskentaohjeita noin tarkkaan on kerrottu? Olen lukenut kaikkialta, että kyse tässä on pitkälle eläkevakuutusyhtiöiden omasta harkintavallasta.

Ja toisaalta nidien velvollisuudesta valvoa, että maksut ovat riittävän korkeat, eli täysimääräiset. Jatkuvaa kyselyä ja selvityspyynnöän tekoa muutenkin stressaantuneihin alkaviin yrityksiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Missäs noita laskentaohjeita noin tarkkaan on kerrottu? Olen lukenut kaikkialta, että kyse tässä on pitkälle eläkevakuutusyhtiöiden omasta harkintavallasta.

Ja toisaalta nidien velvollisuudesta valvoa, että maksut ovat riittävän korkeat, eli täysimääräiset. Jatkuvaa kyselyä ja selvityspyynnöän tekoa muutenkin stressaantuneihin alkaviin yrityksiin.

Tuohan on juuri sitä yellivastustajien propakantaa kun väittävät että kaikille maksimiyel.
        Faktaa on ja siitä on puhuttukkin että yrittäjien kanssa käydään tarkemmin läpi todelliset tianteet.
        Jos yrittäjyys on osa-aikaista niin yel sen mukainen.

Nuita piruja on vain niin mukava maalailla seinille.

Jos pelkäät että joku eläkeyhtiö on hankala eikä suostu soviitelemaan yelliä niin vaihda yhtiötä sellaiseen joka suostuu.
        Kyllä aika nopeasti hankalakin eläkeyhtiö alkaa soveltamaan yellimaksuja todellisuutta vastaavaksi.

• Anonyymi

> Faktaa on ja siitä on puhuttukkin että yrittäjien kanssa käydään
        > tarkemmin läpi todelliset tianteet.

Faktaa ja faktaa. Unohdit kuitenkin kertoa, että missä ne kirjalliset ohjeet uusista YEL-menettelytavoista olikaan luettavissa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

> Faktaa on ja siitä on puhuttukkin että yrittäjien kanssa käydään
        > tarkemmin läpi todelliset tianteet.

Faktaa ja faktaa. Unohdit kuitenkin kertoa, että missä ne kirjalliset ohjeet uusista YEL-menettelytavoista olikaan luettavissa.

Siellä samassa paikassa missä ne tiukat säännöt lukee.
        Voisit lyödä ne ensin pöytään.

Tuosta linkistä voit lukea aiheesta, tosin sivu ei nyt ole virallinen mutta sopii ehkä parhaiten sinun idologiaan, https://hullumaksaa.blogspot.com/2020/11/milloin-yel-pakollinen-miten-yel-tyotulo-maaritetaan.html.

Ihan suomennettuna lukee että kun perustelee miksi yel tulo pienempi niin se kelpaa.
        Nykyään ei tarvitse perustella mitenkään.

• Anonyymi

Kyllä tämä on nyt nähty.
      Ainut mikä on täysin selvää, on se että rehellistä yrittäjää saa Suomesta hakemalla hakea.
      Luikureita ja vain omaan napaansa tuijottavia ahneita kyllä riittää.

• Anonyymi

Mene sinä edes työelämään valmentavalle kurssille ja lopeta surkea kateus ulina.

• Anonyymi

Sama palkansaajissa kaikenlaisia luikureita ym paljon. muistakaa että ilman pienyrittäjiä yhteiskunta ei pyöri. Osa kommentoijista on ilmeisen yrittäjävihamielistä väkeä ja eivät ymmärrä asiasta yhtikäs mitään, yrittäjät eivät ole tähän asti laistaneet mistään yel maksustaan eivätkä ole tehneet mitään väärää maksaessa minimi yelliä. Ei kannata kommentoida jos ei tiedä mitä asiaa kommentoi .

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      122
      5827
    2. Yleltä tyrmäävä uutinen

Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/74
      Luterilaisuus
      487
      1935
    3. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      22
      1296
    4. Pakko kertoa mies

Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti
      Ikävä
      111
      1243
    5. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      86
      1103
    6. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      48
      1005
    7. Miten koskettaisit häntä?

Miten lähestyisit jos hän olisi lähelläsi nyt..
      Ikävä
      64
      981
    8. Mitä ajattelet

Kaivattusi uskosta tai onko hän uskossa?
      Ikävä
      64
      916
    9. Tiesitkö mies

Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      59
      895
    10. Kuulin että Metsa Manille kaavaillaan Maaseudun Sivistysliiton kunniakirjaa ja jotain

muutakin huominosoitusta. Syystä että on on elvyttänyt huomattavasti videoillaan vanhemman väen englanninkielentaitoja.
      Tuusniemi
      24
      884
    Aihe