Kuka vastaa wc-pytyn jalan silikonisaumasta?

Anonyymi-ap

Palstan kaikkitietävät: miten tulkitsette osakkaan/taloyhtiön välistä kunnossapitovastuuta märkätiloissa?

Me kaikki tiedämme, että osakas vastaa märkätilojen laatta- ja silikonisaumoista. Taloyhtiön kunnossapitovastuulla on wc-pytty. Mutta kuka vastaa wc-pytyn jalan silikonisaumasta?

Onko wc-pytyn jalan ympäri menevä silikonisauma osa pyttyä -> taloyhtiön kunnossapitovastuulla? Vai onko wc-pytyn jalan silikonisaumaus osa märkätilojen silikonisaumauksia ja osakkaan kunnossapitovastuulla?

Edes Kiinteistöalan Kustannuksen vastuunjakotaulukko plus ei vastaa asiaan yksiselitteisesti. Kiistana siis on, onko wc-pytyn jalan silikonisaumaus osa pyttyä vai eikö ole?

22

1498

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Voit hyvin itse saumata. Ei ole mikään riski, vaikkei siinä saumaa olisikaan. Eihän siinä alla ole mitään.

      • Anonyymi

        Olen isännöitsijä. Aloitus liittyy siihen, kun osakkeenomistaja haastoi minut. Pidin itsestään selvänä, että osakas uusii itse vanhan wc-pyttynsä jalan tummuneen silikonisauman, mutta hänen tulkintansa on, että "pytty ja sen jalan saumaus ovat taloyhtiön kunnossapitovastuulla".

        Sauma uusitaan ulkonäkösyistä, siinä ei ole mitään vikaa. Edellinen vuokralainen on puhdistanut sitä huonosti ja siksi osakas ilmoitti minulle eli taloyhtiön isännöitsijälle, että "tilaa joku uusimaan pytyn silikonisauma!"


    • Anonyymi

      Se on osa pytyn asennusta joka kuuluu taloyhtiölle.

      • Anonyymi

        Noin se osakkeenomistaja sanoi minulle, mutta olen eri mieltä hänen kanssaan varsinkin, jos sauma uusitaan vain ulkonäkösyistä, kun "siihen on pinttynyt likaa ja se näyttää rumalta".


    • Anonyymi

      Kuuluu osakkaan vastuulle kuten muutkin silikosaumat. Eikä siinä tosin mitään varsinaista silikonisaumaa olekaan, se on yleensä jotain asennusliimaa jonka ei pidä edes näkyä saumana. Joku asukas on vain laittanut silikonia koristeeksi.

      • Anonyymi

        Taas jonkun isännöitsijän löpinöitä.

        Asennusliima on silikonia esim IDO suosittelee asennusohjeessaan seuraavaa:
        SILICONE EN 15651-3. Class XS1
        Silikonin reuna nostetaan vähän ylös joten se näkyy kyllä.


      • Anonyymi

        "Kuuluu osakkaan vastuulle kuten muutkin silikosaumat."

        Tämä oli minunkin tulkintani, mutta osakas oli eri mieltä kannsani. Tällaisten asioiden eli eipäs-juupas -väittelyiden parissa meidän isännöitsijöiden työpäivämme kuluvat ja näköjään pyhäinpäiväkin menee samaa asiaa pohtiessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kuuluu osakkaan vastuulle kuten muutkin silikosaumat."

        Tämä oli minunkin tulkintani, mutta osakas oli eri mieltä kannsani. Tällaisten asioiden eli eipäs-juupas -väittelyiden parissa meidän isännöitsijöiden työpäivämme kuluvat ja näköjään pyhäinpäiväkin menee samaa asiaa pohtiessa.

        Ei tarvitse pohtia jos tietää eikä vain esitä tulkintaa.

        Missä on sanottu, että silikonisaumat kuuluvat asukkaalle? Vastuunjakotaulukko on ohjeellinen, ei mikään kiveen hakattu.

        Sekoitat pinnoitemateriaaleihin kuuluvat silikonit nyt asennus silikoneista.

        Tässä se nyt nähdään se ammattitaito josta pitää maksaa.

        Täällä saa pyhäinpäivänäkin selvittää asioita joista maksetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarvitse pohtia jos tietää eikä vain esitä tulkintaa.

        Missä on sanottu, että silikonisaumat kuuluvat asukkaalle? Vastuunjakotaulukko on ohjeellinen, ei mikään kiveen hakattu.

        Sekoitat pinnoitemateriaaleihin kuuluvat silikonit nyt asennus silikoneista.

        Tässä se nyt nähdään se ammattitaito josta pitää maksaa.

        Täällä saa pyhäinpäivänäkin selvittää asioita joista maksetaan.

        Vastuunjakotaulukko saisi olla hivenen seikkaperäisempi. Jopa Plus-versio jättää asioita arvailujen varaan.

        "Tässä se nyt nähdään se ammattitaito josta pitää maksaa. "

        Kiitos hyvistä nauruista. Jos Suomen Laki ei sisältäisi mitään tulkinnanvaraisuuksia, ei juristeillakaan olisi samasta asiasta kullakin eri näkemystä. Eikös lakimiestenkin osalta makseta ammattitaidosta, mutta samaan asiaan ovat aina keskenään eri mieltä. Miten se eroaa siitä, että isännöitisjät ovet eri mieltä siitä, kenelle wc-pytyn jalan silikonisauma kuuluu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarvitse pohtia jos tietää eikä vain esitä tulkintaa.

        Missä on sanottu, että silikonisaumat kuuluvat asukkaalle? Vastuunjakotaulukko on ohjeellinen, ei mikään kiveen hakattu.

        Sekoitat pinnoitemateriaaleihin kuuluvat silikonit nyt asennus silikoneista.

        Tässä se nyt nähdään se ammattitaito josta pitää maksaa.

        Täällä saa pyhäinpäivänäkin selvittää asioita joista maksetaan.

        Vaikka asia olisi, kuten sanot: "Sekoitat pinnoitemateriaaleihin kuuluvat silikonit nyt asennus silikoneista." ei kai pytyn jalan saumausta uusita taloyhtiön piikkiin ulkonäkösyistä?

        Jos joku ei saa pidettyä saumaa puhtaana, saako hän esim. parin vuoden välein uuden saumauksen taloyhtiön piikkiin, kun "asennussaumaukset kuuluvat yhtiölle"? Vaikka wc-pyytn jalan saumat kuuluisivat taloyhtiölle, puhtaanapito kuuluu osakkaalle.

        Eli ketjun aloitustapaus menee osakkaan piikkiin, kun vuokralainen on laiminlyönyt puhdistuksen ja sauma on tummunut, mutta ehjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka asia olisi, kuten sanot: "Sekoitat pinnoitemateriaaleihin kuuluvat silikonit nyt asennus silikoneista." ei kai pytyn jalan saumausta uusita taloyhtiön piikkiin ulkonäkösyistä?

        Jos joku ei saa pidettyä saumaa puhtaana, saako hän esim. parin vuoden välein uuden saumauksen taloyhtiön piikkiin, kun "asennussaumaukset kuuluvat yhtiölle"? Vaikka wc-pyytn jalan saumat kuuluisivat taloyhtiölle, puhtaanapito kuuluu osakkaalle.

        Eli ketjun aloitustapaus menee osakkaan piikkiin, kun vuokralainen on laiminlyönyt puhdistuksen ja sauma on tummunut, mutta ehjä.

        Missä luki aloituksessa, että kyseessä on ulkonäkö asia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastuunjakotaulukko saisi olla hivenen seikkaperäisempi. Jopa Plus-versio jättää asioita arvailujen varaan.

        "Tässä se nyt nähdään se ammattitaito josta pitää maksaa. "

        Kiitos hyvistä nauruista. Jos Suomen Laki ei sisältäisi mitään tulkinnanvaraisuuksia, ei juristeillakaan olisi samasta asiasta kullakin eri näkemystä. Eikös lakimiestenkin osalta makseta ammattitaidosta, mutta samaan asiaan ovat aina keskenään eri mieltä. Miten se eroaa siitä, että isännöitisjät ovet eri mieltä siitä, kenelle wc-pytyn jalan silikonisauma kuuluu?

        Sähän nyt aika toope olet?
        Tottakai siellä on tulkinnan varaisuuksia, mutta isännöitsijä on aina oikeassa. heko Heko.
        Lakimies aina perustelee mihin käsitys perustuu. Tässähän isännöitsijät eivät ole esittäneet mitään muuta kuin : silikooni, kuuluu siis automaatisesti asukkaalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä luki aloituksessa, että kyseessä on ulkonäkö asia?

        "Missä luki aloituksessa, että kyseessä on ulkonäkö asia?"

        Eiköhän tuo tuossa kolmannessa viestissä aika ymmärrettävästi tullut selväksi.

        Olen isännöitsijä. Aloitus liittyy siihen, kun osakkeenomistaja haastoi minut. Pidin itsestään selvänä, että osakas uusii itse vanhan wc-pyttynsä jalan tummuneen silikonisauman, mutta hänen tulkintansa on, että "pytty ja sen jalan saumaus ovat taloyhtiön kunnossapitovastuulla".

        Sauma uusitaan ulkonäkösyistä, siinä ei ole mitään vikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Missä luki aloituksessa, että kyseessä on ulkonäkö asia?"

        Eiköhän tuo tuossa kolmannessa viestissä aika ymmärrettävästi tullut selväksi.

        Olen isännöitsijä. Aloitus liittyy siihen, kun osakkeenomistaja haastoi minut. Pidin itsestään selvänä, että osakas uusii itse vanhan wc-pyttynsä jalan tummuneen silikonisauman, mutta hänen tulkintansa on, että "pytty ja sen jalan saumaus ovat taloyhtiön kunnossapitovastuulla".

        Sauma uusitaan ulkonäkösyistä, siinä ei ole mitään vikaa.

        Niin aloitus ja kolmas viesti. Olisi nyt laittanut kiertelemättä sen kolmannen viestin asiat aloitukseen. Eli aloituksessa ei puhuttu mitään ulkonäöstä, edelleenkään.

        Isännöitsijä ei löytänyt vastausta kunnossapito vastuunjako plus ei avannut hänelle vastausta. Olisiko isännöitsijän pitänyt soittaa Isännöitsijäliittoon tai Kiinteistöliittoon, niissä on asiantuntijoita.

        Eli asukas sai mesoamalla tahtonsa läpi. Heikkoa on isännöinti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin aloitus ja kolmas viesti. Olisi nyt laittanut kiertelemättä sen kolmannen viestin asiat aloitukseen. Eli aloituksessa ei puhuttu mitään ulkonäöstä, edelleenkään.

        Isännöitsijä ei löytänyt vastausta kunnossapito vastuunjako plus ei avannut hänelle vastausta. Olisiko isännöitsijän pitänyt soittaa Isännöitsijäliittoon tai Kiinteistöliittoon, niissä on asiantuntijoita.

        Eli asukas sai mesoamalla tahtonsa läpi. Heikkoa on isännöinti.

        Ei saanut. Ei sitä silikonisaumaa pytyn jalassa ole uusittu tähän hetkeen mennessä ainakaan minun tilaamana työnä.


    • Anonyymi

      Jos muu ei auta, niin yhtiö voi ottaa huoneiston haltuunsa määräämättömäksi ajaksi.
      Oppii osakas olemaan...

    • Anonyymi

      Märkätilojen siivous ja ehostus kuuluu asukkaalle mutta itse laittaisin rikkinäisen sauman uusimisenntaloyhtiölle. Eli tässä asukas saa itse uusia saumansa.

    • Anonyymi

      Onkohan se sauman uusiminen taloyhtiölle niin vaikeaa jos asukas ei osaa sitä tehdä itse .
      Ei varmaan kaada yhtiön taloutta jos se laitetaan. Voihan joku vanhus oman joka ei osaa itse tai ei ole varaa eikä osaa ketään tilata tekemään.
      Joku virolainen laitaa varmaan kympillä homman kuntoon.

      • Anonyymi

        Jos pahalle antaa pikkusormen, se vie koko käden...


    • Anonyymi

      En nyt tiedä kumman vastuulle tuo WC-pytyn sauma kuuluisi, mutta yhden asian tiedän: jos saumassa ei ole mitään varsinaista vikaa tai vahingon varaa, niin taloyhtiöllä ei ole mitään velvollisuutta uusia sitä pelkän esteettisen haitan takia!

      • Anonyymi

        Siinä mitään vaaraa ole. Lattian pintamateriaali ja vesieriste jatkuvat ehjinä pöntön alla - eihän pönttöjä enää aikapäiviin ole kiinnitetty ruuveilla!

        Silikoni on siis esteettinen juttu. Jos ei miellytä silmää, niin uusimisen maksajan löytää katsomalla peiliin.


    • Anonyymi

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑

      💋 Tyttö, jolla on hellä kieli ja huulet -> https://cum4.fun/?/fi017622026bw

      🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      154
      11313
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3153
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      216
      3004
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2197
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1958
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1805
    7. 93
      1795
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1794
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      19
      1768
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1647
    Aihe