kun saa arvion tulevasta eläkkeestään. Puheet eläkkeistä on saaneet monet
pyytämään arvion.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009186919.html
Ensimmäinen reaktio on yleensä tyrmistys,
45
97
Vastaukset
- Anonyymi
Vaikka tiedossa on, että eläke on huomattavan paljon pienempi kuin palkka, saattaa arvioidun eläkkeen euromäärä järkyttää.
Että saatte suuruusluokasta kuvan – suomalaisten keskimääräinen eläke oli viime vuonna 1 784 euroa.
YLLÄTYS ON MYÖS SE, miten pitkään työelämässä pitäisi jaksaa.
Oman eläkearvionsa voi käydä katsomassa esimerkiksi työeläkeyhtiöiden sivuilta.- Anonyymi
Brutto vai netto?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Brutto vai netto?
Brutto!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Brutto vai netto?
Tulot ilmoitetaan aina bruttona!! Haloo!!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Brutto!
Ei voi kova vero % olla tuossa, että jotain jää käteenkin?!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tulot ilmoitetaan aina bruttona!! Haloo!!
Kunhan varmistin, ei tarvi hikeentyä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kunhan varmistin, ei tarvi hikeentyä.
Minä puhun vain netosta! Käytettävissä olevasta rahasta. Verotuksen perusteet vaihtelevat henkilöittäin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä puhun vain netosta! Käytettävissä olevasta rahasta. Verotuksen perusteet vaihtelevat henkilöittäin.
Menipä sekavaksi, kuka mitäkin kirjoittanut.
Jos tuo 1784 on summa, josta verot pois.
Olen lähellä keskivertoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Menipä sekavaksi, kuka mitäkin kirjoittanut.
Jos tuo 1784 on summa, josta verot pois.
Olen lähellä keskivertoa.Mikä ”sekava”😂 1784€/kk on brutto😂
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä ”sekava”😂 1784€/kk on brutto😂
"Puhun vain netosta"... "Tulot ilmoitetaan aina bruttona"... Poimintoja ketjun kommenteista.
Lukisit 😜
- Anonyymi
Ei mitään yllätystä!
Minulla oli 10 työeläkkeeseen laskettavaa työsudetta.
Alle 23v suhteita ei laskettu poikamiesvuodet olivat niin levottomia ettei niistäkään kertynyt eläkettä.
Loppupään työvuosien aikana, aina vaihtaessani työnantajaa, pyysin eläkevakuutusyhtiöltä laskelman siihen asti kertyneestä eläkkeestä.
Kun minun ja vaimoni elämäntilanne oli sopiva ja suunnilleen aikanaan kaavaillussa mallissa niin lopetin vakituisessa työssä käymisen ja ryhdyin pätkimään työjakso / työttömyysjakso. Jonkun pitemmän pätkän jälkeen pyysin vielä eläkelaskelman.
Missään vaiheessa ei tullut ,itään yllätystä.
500pv:n täytyttyä putkeen, sitten työttömyyseläkkeelle ja lopulta tavalliselle eläkkeelle.
Tilanteen kokoaikainen hallinta ei ollut työlästä eikä vaikeaa. Halusin hallita elämäni tuota sektoria.- Anonyymi
Osasit hyvin hoitaa asian !
- Anonyymi
Hm...onhan tuo tullut selväksi kuinka se eläke on inflaation vuoksi menettänyt ostovoimaansa. Kymmenen vuotta eläkkeellä,,ne nk. korotukset suorastan pilkkaa,,
pääpiruna " taitettu indeksi" jonka johdosta köyhyys kolkuttaa ovella.
Kuten monella muullakin, lapsiperheitä satatuhatta köyhyysloukussa, samoin yksinäisiä
eläjiä joilla ei sitä toisen tuloa edes ole.
Demarit ja erityisesti Lipponen tuon takana,,vaikka nyt saisin 60 korotuksen olen " hävinnyt" sen moninkertaisesti jo eläkevuosieni aikana.
Ja tuo " hyvä" korotus mennee jo kuukauden sähkölaskussa eikä edes riitä.
Että sellaista,,,kansan asioiden hoitoa.- Anonyymi
Ei ns. taitettu indeksi pienempiin työeläkkeisiin vaikuta. Enemmän niihin vaikuttaa yhteiskunnan tulonsiirrot; Kelan eläkkeet, asumistuet, sairauksien ja lääkkeiden korvaukset.
- Anonyymi
Kun kaikki kustannukset nousevat, muutaman kympin korotus ei niihin riitä.
Prosentuaalinen korotus on jollain laiila epäoikeudenmukainen.
Raha menee rahan luo. Paljon saava saa paljon lisää.. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ns. taitettu indeksi pienempiin työeläkkeisiin vaikuta. Enemmän niihin vaikuttaa yhteiskunnan tulonsiirrot; Kelan eläkkeet, asumistuet, sairauksien ja lääkkeiden korvaukset.
Ensi vuonna työeläkkeisiin tulee 6,8% indeksikorotus, pieniin ja suurempiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun kaikki kustannukset nousevat, muutaman kympin korotus ei niihin riitä.
Prosentuaalinen korotus on jollain laiila epäoikeudenmukainen.
Raha menee rahan luo. Paljon saava saa paljon lisää..Hyvin kirjoitettu.Raha menen rahan luo.Todella mitkään korotukset eivät kata yhtään mitään. Kun kaikki muu nousee enemmän kuin palkan tai työeläkkeen kuukausi korotus.Konasviertus vie sitten osansa. Kyllä se nin on kun teet työtä.Tai työstä eläkellä tai olet opikselia ja työsää.rahalisesti olet tapiolla. Sitten ovat nämä jotka enenaikaislla eläkeillä ties mistä? Nostavat kansaneläke takuu eläke.Eivät maksa edes yle veroa ja usein yhteiskunta tulee heille vastan sosialitukina. Toisin ei työssä käyviää, ei työ-eläkellä olevia tai opiskelijoilla.
- Anonyymi
Ei tullut yllätyksenä, tiedossa oli paljonko suurinpiirtein tulen saamaan työeläkettä ja sen päälle kansaneläkettä. Pieneksi jäi ja sillä on pärjättävä. Siitä huolimatta ei tullut mieleenkään eläkkeellä lähteä enää töihin kun putken kautta pääsin työelämästä pois. Kohta olen 10 vuotta nauttinut joutilaisuudesta ja saanut täyttää päiväni harrastuksillani, onneksi on terveyttä riittänyt.
Pieniä kotimaan reissujakin olen pystynyt tekemään vaikka yksin matkustaen majoitukset onkin kalliimpia kun reissukaveria ei ole. Reissurahat säästyy siitä kun ei tarvitse enää vähän väliä ostella vaatteita, meikkejä , hiusvärejä, kalliita kampaamopalveluja yms.
Hiukset harmaantuu mut mitä väliä enää tässä iässä 67v ja lähes luomumummona riitän itselleni ja läheisilleni. - Anonyymi
Tuntuu höperöltä sanoa mutta minua ei edes kiinnostanut.
Mieheni oli aina huolehtinut tulopuolesta ja minä laskujen maksamisesta.
Välinpitättömyyteen lienee vaikuttanut se, että 52v sairaseläkkeeni syynä oli parantamaton verisyöpä eikä elinikäennuste ollut hääppöinen.
Mieheni lopetti ympäri Etelä- Suomea rahan perässä rahtaamisen ja jäi kotimieheksi.
Olimme kylläkin suunnitelleet tuota jo vuosia aikaisemmin mutta ilman syöpää.
Korona ajan alkuun mennessä olimme ehtineet matkustelemaan kohtalaisen laajasti ja monipuolisesti.
Koronan alku ja sairauteni vakavat oireet, tiheät kokeet ja toimenpiteet ovat rajoittaneet erittäin paljon tekemisiämme.
Tiesin jo ennen sairastumistani tulevan eläkkeen olevan varsin pieni mutta olimme varautuneet 10:n vuoden elämiseen ilman eläkkeitä tai muutakaan ulkopuolista tuloa niin minun eläkkeeni merkitys oli ja on melkeinpä marginaalinen.
Koko avioliittomme ajan olen talousasioissa luottanut mieheeni.
Mieheni on puoli-ilkeästi sanonut, ettei minua kiinnosta tulon muodostus mutta kylläkin menorakenne.
Palkkatyöläisen ainoa mahdollisuus vaikuttaa tuloihinsa on työn tekeminen ja tekemisen etsiminen sieltä missä se näyttää lupaavimmalle. - Anonyymi
eläkkeeni on sama kuin palkkani ilman lomarahaa
satasen sisällä sama - Anonyymi
Isompi yllätys on eläkkeen korkea verotus verrattuna palkkatuloon.
Luotan että 37 vuoden aikana kertynyt eläke riittää elämiseen jos nuukasti elää. Siis suu säkkiä myöten.
- Anonyymi
Toisaalta aika koominen ajatus, että pelkästä olemisesta maksettais ruhtinaallisesti! Jos oot vaikka neljäkyt vuotta tehnyt jotain matalapalkka-alaa, käteen n. 1600€/kk, niin mikä siitä olis mahdollinen eläke? Olis se hassua, jos pelkästä olemisesta maksettais saman verran! Eläkeläinen nyt on kuitenkin eläkeläinen!
Anonyymi kirjoitti:
Toisaalta aika koominen ajatus, että pelkästä olemisesta maksettais ruhtinaallisesti! Jos oot vaikka neljäkyt vuotta tehnyt jotain matalapalkka-alaa, käteen n. 1600€/kk, niin mikä siitä olis mahdollinen eläke? Olis se hassua, jos pelkästä olemisesta maksettais saman verran! Eläkeläinen nyt on kuitenkin eläkeläinen!
Toisaalta matalapalkka-alaisenkin pitää eläkkeellä kyetä itsensä elättämään eläkkeen turvin ilman toimeentulotukea vaikka.. Tuskin luksuselämää on viettänyt ennen eläköitymistään.
- Anonyymi
Siili2 kirjoitti:
Toisaalta matalapalkka-alaisenkin pitää eläkkeellä kyetä itsensä elättämään eläkkeen turvin ilman toimeentulotukea vaikka.. Tuskin luksuselämää on viettänyt ennen eläköitymistään.
Sitten vaan täytyy hakea niitä tulonsiirtoja, jos ei muuten pärjää.
Anonyymi kirjoitti:
Sitten vaan täytyy hakea niitä tulonsiirtoja, jos ei muuten pärjää.
Nii elikkä luukulta toiselle😁.
- Anonyymi
Siili2 kirjoitti:
Nii elikkä luukulta toiselle😁.
Niin, jos ei työajalta ole kertynyt tarpeeksi eläkettä!
Anonyymi kirjoitti:
Niin, jos ei työajalta ole kertynyt tarpeeksi eläkettä!
Jos nettoeläke on 40 työuravuoden jälkeen 1046 euroa motivoineeko työntekoon eläkeukään asti?
- Anonyymi
Eläkeiässä yleensä muutetaan takaisin kotiseudulle tai pienempään asuntoon. Asumismenot pienenevät, ja saa eläkkeensaajan asumistukea, myös omistusasuntoon.
Veroprosentti laskee 10-12 prosenttiin.
Työelämän kulut jäävät pois.
Auto ehkä jää tarpeettomaksi.
Vaatemenot menevät minimiin.
Ruokailu halpenee, kun on aika säilöä ja tehdä itse ruokaa.
Ainakin minä tulen toimeen, vaikka olen pieneläkkeen saaja.- Anonyymi
Eläkkeelle kotipaikkakunnalta käsin tehdyistä keikkahommista.
Eläkkeensaajan asumistuki?????
Vero% laski alle 30%:n
Vaimollani 7%.
Olen tehnyt sapuskat yli 20 viimeistä vuotta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaimollani 7%.
Olen tehnyt sapuskat yli 20 viimeistä vuotta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaimollani 7%.
Olen tehnyt sapuskat yli 20 viimeistä vuotta.”Muuttaa pienempää asuntoon johon saa eläkkeensaajan asumistukea!” Aika absurdi ja koominen ajatus!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
”Muuttaa pienempää asuntoon johon saa eläkkeensaajan asumistukea!” Aika absurdi ja koominen ajatus!
Näin se komiikka menee.
Anonyymi kirjoitti:
Näin se komiikka menee.
Suomessa ei tarvitse luopua omistusasunnosta saadakseen eläkkeensaajan asumistukea?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täytyy olla aika iso vastikemaksu, jos meinaa pieneen omistusasuntoon eläkkeensaajan asumistukea saada!
Anonyymi kirjoitti:
Täytyy olla aika iso vastikemaksu, jos meinaa pieneen omistusasuntoon eläkkeensaajan asumistukea saada!
Samaa mietin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä arviolaskuri. Kokeile.
https://asiointi.kela.fi/aelaskenta_app/AELaskentaApplication - Anonyymi
Siili2 kirjoitti:
Samaa mietin.
Laskin omat mahdollisuuteni saada eläkkeensaajan asumistukea ja tulos on kielteinen omistusasuntoon, josta vastike on 160€/kk.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laskin omat mahdollisuuteni saada eläkkeensaajan asumistukea ja tulos on kielteinen omistusasuntoon, josta vastike on 160€/kk.
Raja menee jossain 230€ paikkeilla, riippuen omaisuudesta tms.
Sulla on hyvin asiat, voit olla asumismenoihisi tyytyväinen.
- Anonyymi
Mun kansaneläke ja työeläke ovat yhteensä 1306€, ja veroprosentti 10,5.
- Anonyymi
Sinulla on jotain omaisuutta, maata, tms.
Eläke 15672€/vuosi, veroa menee prosentti tai kaksi.... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eläke 15672€/vuosi, veroa menee prosentti tai kaksi....Mielenkiintoista, sillä mulla ei ole mitään omaisuutta , tilillä noin 4000€. Asunto on vuokra-asunto.
Siis sinultako menee 1-2 prosenttia veroa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eläke 15672€/vuosi, veroa menee prosentti tai kaksi....Tai yli kymmenen prosenttia😂 Ei kannata heitellä lukuja, kun kaiken voi ihan itse laskurilla laskea😂
- Anonyymi
Olen eläkkeellä ja eläke on pieni, siksi olen myös eläkkeen lisäksi töissä. Työstä saatuun palkaan ja eläkkeeseeni yhdessä olen kyllä tyytyväinen. Terveisin Miljoona
- Anonyymi
Eläkkeen verotus, kuten myös työttömyyspäivärahan, on kovempi kuin palkkatulon. Työttömien kohdalla tätä perustellaan työhön kannustamisena. Mihin yli 90-vuotiasta eläkeläistä tällä kannustetaan?
Eläkeläisjärjestöt voisivat nostaa esiin pienien eläkkeiden kohtuuttoman verotuksen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606504- 1003362
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252696- 212328
- 271881
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3571822- 251610
- 321458
- 491452
Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2261423