TÄITÄ!

2000-luku

Täit ovat todellinen ongelma kouluissa ja päiväkodeissa vielä 2000-luvulla.
Ongelma on vielä nykyisin, vaikka kaikin keinoin on parannettu ihmisten oloja ja täiden vastustuskeinoja.
Mistä tämä johtuu?
Onko loiseläimistä tullut vastustuskykyisiä?
Vai, onko jotain muuta pielessä?

Täit olivat yleisiä ennen vanhaan, kun oli suurperheitä ja hygieniasta ei pystytty huolehtimaan. Ja ongelma hävisi lähes kokonaan välillä, mutta on taas pinnalla.
Nykyisin puhutaan, että ongelma ei johdu hygienian puutteesta.
Mutta, mikä on sitten pielessä?



http://www.sairaslapsi.com/frame.cfm/cms/id=512/sprog=4/grp=2/menu=1/

38

44038

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taipää

      Itse luulen, että niitä kulkeutuu ulkomailta. Mm. jotkut aikuiset voivat olla oireettomia kantajia. Jopa päiväkodin työntekijät voivat niitä levittää, mutta siinä on hyvä syyttää lapsia.

      Jos lapsi saa täitä, niin siitä ei kehdata ilmoittaa kouluun tai päiväkotiin. Hän on saattanut levittää niitä edelleen jne..Myös pelkkä pesu ei auta, vaan sillä täikammalla on kammattava TODELLA useasti ne saivareet pois.

      Täit on aina ollut ongelma ja tulee olemaan kouluissa ja päiväkodeissa. Myös ihmettelen sitä, että miksi päiväkodeissa laulutuokioilla kierrätetään lapsilla yhteisiä ns. eläinhattuja? Samoin yhteiset tonttulakit jouluaikaan. Mielestäni kaikki tälläiset pitäisi laittaa pannaan.

      Valitettavasti täit tulevat immuuneiksi jos liian usein joutuu täishampoolla pesemään...

    • eräs äitee

      meillä koko pesueella oli kerran ilo tutustua ko elukoihin. homma paljastui lomaviikolla ja heti loman jälkeen luonnollisesti otin yhteyttä opettajaan. hän kiitteli todella runsaasti että heti ilmoitettiin että saadaan homma heti kuriin. iltapäivällä muksut tuli kotiin tiedonannon kanssa; koulussa täitä, hoito-ohjeet ja tiedoite mistä täit eivät johdu! no, eikös yksi todella fiksusta ja filmaattisesta perheestä peräisin oleva penska tiedottanut ettei tarvitse lappua koska hänen päänsä pestiin jo ennen lomaa! naulakko meidän pojan vieressä..

      voi vaan kuvitella että todennäköisesti lomalla oli muitakin hoidettu kuin meidän perhe ja kuinka moni oli ehtinyt jo ilopillerit levittää maailmalle lomamatkoillaan..

      täit eivät johdu hyvästä tai huonosta hygieniasta ja ovat tulleet vastustuskykyisemmiksi eli uusia lääkkeitä on kehitelty. täi vaan on niin alkukantainen eläin että se taitaa olla maan päällä viimeisenä!

      • täintorjuja

        Meidän perheessä todettiin täitä tällä viikolla.
        Onhan tämä kieltämättä inhottavaa ja työlästä. Kaikkien hiukset on käsitelty ja käymme myös joka päivä jopa kahteen kertaan jokaisen hiukset läpi täikammalla. Meillä aikuisilla ei ollut täitä eikä myöskään munia. Toisella lapsella oli muutama muna ja toisella hiukan enemmän. Hänenkin kohdallaan olemme voiton puolella, sillä ainakaan eilen ei enää tullut yhtään saivaretta kampaan. Käymme kuitenkin edelleen hiuksia läpi.

        Paljon on pesty pyykkiä ja tuuletettu. Täytyy muistaa, että itse täi elää 1-3 vuorokautta, jos se on muualla kuin hiuksessa, joten välttämättä aivan kaikkia kodissa olevia esineitä ei suinkaan tarvitse pestä 60 asteessa tai käyttää pakkasessa sekin riittää, että nostaa vaatteet ja tavarat muutamiksi vuorokausiksi pois käytöstä. Ilman muuta petivaatteet, lakit, kammat, pyyhkeet ym tulee pestä. Eilen sainkin jo tuoda osan tavaroista sisään, toivon että selvisimme tällä. Seuranta jatkuu ehdottomasti vielä pari viikkoa kaikkien perheenjäsenten osalta. Mielestäni lääkkeiden ohjeita tulisi noudattaa eikä pestä varmuuden vuoksi hiuksia toiseen kertaan. Tällä aiheutamme vain sen, että täit eivät kuole kohta millään myrkyillä.

        Tärkeintä tartunnassa on todellakin tiedottaminen. Itseäni kyllä kiukuttaa, että perhe josta lapsemme saivat tartunnan eivät ilmoittaneet asiasta meille. Heidän lapsensa oli ollut meillä monia öitä ja hänellä todettiin ja koko perheellä paljon täitä. Kuulimme asiasta vahingossa. Olisimme voineet reagoida nopeammin, jos olisimme tienneet asiasta aiemmin. Itse kävin kertomassa kaikkille niille vanhemmille, joiden lasten kanssa omat lapsemme olivat olleet tekemisissä. Mietin kyllä, että aletaanko lapsiamme kiusaamaan tästä asiasta, mutta meidän jokaisen on otettava vastuu myös muista. Kerroinkin asiasta vanhemmille ja sovimme, että he eivät puhu siitä lapsilleen, vaan tarkkailevat lastensa hiuksia.


      • Tipsu

        Luin muutaman asiattoman ( vrt. lastensuojeluperhe, suttuinen perhe jne. ) ja usean fiksun vastauksen tästä täiongelmasta.
        Ala-astella olevat lapsemme saivat koulusta täitartunnan, joka tuntuu olevan koulusta tulevien " täitartunta lappusten " perusteella hyvin tavallista.
        Nyt olemme taistelleet täitä vastaan kohta 2 kk:tta. Täit ovat toki näiden varmaan jo 300 euroa maksaneiden hiuskäsittelyiden ( täishampoo ja täiöljyt 3 erilaista ) aikana kadonneet, mutta saivareita ei tarvitse jäädä kuin yksi pieni hilsemurusen kokoinen hiuksistoon tai hiuspohjaan, josta sitä ei näe, eikä se täikampaankaan välttämättä tartu. Siinä on taas uusi alku täiden lisääntymiselle. Tyttäreni ja minä olemme pahimmassa tilanteessa, koska meillä on paksut ja pitkät hiukset. Kaipa tässä on leikattava lyhyet hiukset, jotta joskus päästään näistä täistä eroon. Perheemme miehille tartunta ei ole tullut. Tosin olen imuroinut ja pessyt pyykit min. 60 astetta, sekä vaihtanut lakanoita kaiken aikaa ja pitänyt etikka-vesiliemessä & pakastimessa kampoja, harjoja, hiuskoristeita. Villavaatteet pitää kaikki laittaa joko 80 asteiseen saunaan 2h ajaksi tai vuorokaudeksi pussiin pakastimeen. Voitte uskoa että olemme ihan uupuneita tähän karkoitushommaan! Toivon ettei kukaan muu näitä saa! Koulusta lapset olivat alussa poissa, kunnes saatiin päät hoidettua pari ensi kertaa ( 7 pv väli hoidoilla ). Kahta kuukautta ei lasta voi pitää edes täiden takia poissa koulusta, vaan uusivat saivarit kammataan päivittäin täikammalla ja sitten taas uusi hoito joka 7 pv. Oikeastaan täiasteelle saivarit eivät tällä hoidolla pääse, mutta saivarit ovat ihmiselle kiusalliset kutinan vuoksi. Ihan hirveää! Kampaajat eivät ota edes hiusten leikkuuseen, tartuntavaaran vuoksi. Näin näitä sitten itse hoidellaan parhaamme mukaan. Ymmärrän hyvin nyt perheitä joissa tämä kiertää kuin rutto! Näistä ei ihan helpolla eroon päästäkään! Kampaaja neuvoi että lähtisimme 2 vk ajaksi pois kotoa koko perhe, niin saivarit kuolee huushollista. Se tapahtuu viim. kesälomalla. Toivon vain että saisimme tällä tehohoidolla voitettua täit sitä ennen!!!


      • jo uupunut tähän..
        Tipsu kirjoitti:

        Luin muutaman asiattoman ( vrt. lastensuojeluperhe, suttuinen perhe jne. ) ja usean fiksun vastauksen tästä täiongelmasta.
        Ala-astella olevat lapsemme saivat koulusta täitartunnan, joka tuntuu olevan koulusta tulevien " täitartunta lappusten " perusteella hyvin tavallista.
        Nyt olemme taistelleet täitä vastaan kohta 2 kk:tta. Täit ovat toki näiden varmaan jo 300 euroa maksaneiden hiuskäsittelyiden ( täishampoo ja täiöljyt 3 erilaista ) aikana kadonneet, mutta saivareita ei tarvitse jäädä kuin yksi pieni hilsemurusen kokoinen hiuksistoon tai hiuspohjaan, josta sitä ei näe, eikä se täikampaankaan välttämättä tartu. Siinä on taas uusi alku täiden lisääntymiselle. Tyttäreni ja minä olemme pahimmassa tilanteessa, koska meillä on paksut ja pitkät hiukset. Kaipa tässä on leikattava lyhyet hiukset, jotta joskus päästään näistä täistä eroon. Perheemme miehille tartunta ei ole tullut. Tosin olen imuroinut ja pessyt pyykit min. 60 astetta, sekä vaihtanut lakanoita kaiken aikaa ja pitänyt etikka-vesiliemessä & pakastimessa kampoja, harjoja, hiuskoristeita. Villavaatteet pitää kaikki laittaa joko 80 asteiseen saunaan 2h ajaksi tai vuorokaudeksi pussiin pakastimeen. Voitte uskoa että olemme ihan uupuneita tähän karkoitushommaan! Toivon ettei kukaan muu näitä saa! Koulusta lapset olivat alussa poissa, kunnes saatiin päät hoidettua pari ensi kertaa ( 7 pv väli hoidoilla ). Kahta kuukautta ei lasta voi pitää edes täiden takia poissa koulusta, vaan uusivat saivarit kammataan päivittäin täikammalla ja sitten taas uusi hoito joka 7 pv. Oikeastaan täiasteelle saivarit eivät tällä hoidolla pääse, mutta saivarit ovat ihmiselle kiusalliset kutinan vuoksi. Ihan hirveää! Kampaajat eivät ota edes hiusten leikkuuseen, tartuntavaaran vuoksi. Näin näitä sitten itse hoidellaan parhaamme mukaan. Ymmärrän hyvin nyt perheitä joissa tämä kiertää kuin rutto! Näistä ei ihan helpolla eroon päästäkään! Kampaaja neuvoi että lähtisimme 2 vk ajaksi pois kotoa koko perhe, niin saivarit kuolee huushollista. Se tapahtuu viim. kesälomalla. Toivon vain että saisimme tällä tehohoidolla voitettua täit sitä ennen!!!

        Meillä on ihan samanlainen ongelma.. Kaikki pesty ja päät kammattu ja nypitty aivan verille. sekä pakastimessa olleet ja saunassa ja pyykit on pesty niin kuumassa vedessä että moni vaate on aivan piloilla.. rahaa on kulunut apteekkiin vitsin täishamppoisiin tuhottomasti ja aina ne tulee vaan takaisin.. Perheessä on 3 pitkätukkaista ja kaks lyhyt tukkaista.. eli sitä shamppoota kuluu jo paljon ihan yhteen pesukertaanki saati sitten kun niitä on koko ajan vaan..

        Ihan neuvoton oon ja vainoharhaiseksikin olen tullut.. jatkuvasti ajattelen että kuka sitä oikeen levittää ja mistä niitä tulee jne jne ja kun olen esim töissä ja kutittaa että jos joku näkee tai jos sellainen hirviö kamala ötökkä näkyy jossai.. Olen oikeesti ihan poikki..Just noin kolme vko sitten pestiin ja tehtiin taas kaikki ja kammattiin ja kammattiin ja nypittiin ja nypittiin, ajattelin että josko nyt olisivat vihdoin poissa.. ja sitten toissapäivänä huomasin pikkutyttöni raapivan päätään.. ja tutkein ja yllätys yllätys, taas ne örkit on meillä.. nyt niitä on jo itelläkin ja isommilla lapsilla.. ja taas pitäs mennä apteekkiin ja nyt on rahat niit vähissä että ei sieltä saa kaikille shamppoota :(

        Uskomatonta.. miks niistä ei yksinkertaisesti pääse eroon?? ei sitten niin millään..

        Tätä on jatkunut nyt jo yli puol vuotta.. lääkäristäkin olen pyytänyt apua ja huomasin että kun sanoin että on paha täiongelma, otti lääkäri heti etäisyyttä ja sano vaan että apteekista saat apua.. eikä ne shamppoot auta:(


      • jonzzu
        jo uupunut tähän.. kirjoitti:

        Meillä on ihan samanlainen ongelma.. Kaikki pesty ja päät kammattu ja nypitty aivan verille. sekä pakastimessa olleet ja saunassa ja pyykit on pesty niin kuumassa vedessä että moni vaate on aivan piloilla.. rahaa on kulunut apteekkiin vitsin täishamppoisiin tuhottomasti ja aina ne tulee vaan takaisin.. Perheessä on 3 pitkätukkaista ja kaks lyhyt tukkaista.. eli sitä shamppoota kuluu jo paljon ihan yhteen pesukertaanki saati sitten kun niitä on koko ajan vaan..

        Ihan neuvoton oon ja vainoharhaiseksikin olen tullut.. jatkuvasti ajattelen että kuka sitä oikeen levittää ja mistä niitä tulee jne jne ja kun olen esim töissä ja kutittaa että jos joku näkee tai jos sellainen hirviö kamala ötökkä näkyy jossai.. Olen oikeesti ihan poikki..Just noin kolme vko sitten pestiin ja tehtiin taas kaikki ja kammattiin ja kammattiin ja nypittiin ja nypittiin, ajattelin että josko nyt olisivat vihdoin poissa.. ja sitten toissapäivänä huomasin pikkutyttöni raapivan päätään.. ja tutkein ja yllätys yllätys, taas ne örkit on meillä.. nyt niitä on jo itelläkin ja isommilla lapsilla.. ja taas pitäs mennä apteekkiin ja nyt on rahat niit vähissä että ei sieltä saa kaikille shamppoota :(

        Uskomatonta.. miks niistä ei yksinkertaisesti pääse eroon?? ei sitten niin millään..

        Tätä on jatkunut nyt jo yli puol vuotta.. lääkäristäkin olen pyytänyt apua ja huomasin että kun sanoin että on paha täiongelma, otti lääkäri heti etäisyyttä ja sano vaan että apteekista saat apua.. eikä ne shamppoot auta:(

        joo...mä oon tapellu niitä vastaan jo niin kauan kun muistan...ahdistaa ja vituttaa,on ihan käsittäämätöntä ettei ne häviä!!!!??!!ja se uskomaton rahamäärä mikä niihin mönjin on uponnu??nythän on se uus merkki rauch,jonka pitäis tappaa myös saivareet,oon vetäny jo silläkin monta kertaa,mut aina vaan niitä vittuja tulee!!!!mä tukehdun!!!


      • kiitos vastauksestasi..
        jonzzu kirjoitti:

        joo...mä oon tapellu niitä vastaan jo niin kauan kun muistan...ahdistaa ja vituttaa,on ihan käsittäämätöntä ettei ne häviä!!!!??!!ja se uskomaton rahamäärä mikä niihin mönjin on uponnu??nythän on se uus merkki rauch,jonka pitäis tappaa myös saivareet,oon vetäny jo silläkin monta kertaa,mut aina vaan niitä vittuja tulee!!!!mä tukehdun!!!

        Älä masennu.. meillä on nyt sellanen tilanne että ne on vihdoin ollu hetken poissa.. Mutta nyt tuli taas päiväkodista kirje että jonkun lapsen päässä on ollut niitä.. ja taas tutkitaan ja kaivettaan ja heti jos joku uskaltaa raapii päätä ni tuhannen varma oon et ne on TAAS takas.. kyllä on sitkeitä.. ihan oikeesti..ei mun mielestä niitä ennen oo tälläi ollu ja mikään niihi ei tehoo.. aina ne tulee jostain.. Ja jos nyt joku jossain päin tietää ratakasun tähän ni olisi todella mukavaa kuulla se..


      • kokemusta on
        Tipsu kirjoitti:

        Luin muutaman asiattoman ( vrt. lastensuojeluperhe, suttuinen perhe jne. ) ja usean fiksun vastauksen tästä täiongelmasta.
        Ala-astella olevat lapsemme saivat koulusta täitartunnan, joka tuntuu olevan koulusta tulevien " täitartunta lappusten " perusteella hyvin tavallista.
        Nyt olemme taistelleet täitä vastaan kohta 2 kk:tta. Täit ovat toki näiden varmaan jo 300 euroa maksaneiden hiuskäsittelyiden ( täishampoo ja täiöljyt 3 erilaista ) aikana kadonneet, mutta saivareita ei tarvitse jäädä kuin yksi pieni hilsemurusen kokoinen hiuksistoon tai hiuspohjaan, josta sitä ei näe, eikä se täikampaankaan välttämättä tartu. Siinä on taas uusi alku täiden lisääntymiselle. Tyttäreni ja minä olemme pahimmassa tilanteessa, koska meillä on paksut ja pitkät hiukset. Kaipa tässä on leikattava lyhyet hiukset, jotta joskus päästään näistä täistä eroon. Perheemme miehille tartunta ei ole tullut. Tosin olen imuroinut ja pessyt pyykit min. 60 astetta, sekä vaihtanut lakanoita kaiken aikaa ja pitänyt etikka-vesiliemessä & pakastimessa kampoja, harjoja, hiuskoristeita. Villavaatteet pitää kaikki laittaa joko 80 asteiseen saunaan 2h ajaksi tai vuorokaudeksi pussiin pakastimeen. Voitte uskoa että olemme ihan uupuneita tähän karkoitushommaan! Toivon ettei kukaan muu näitä saa! Koulusta lapset olivat alussa poissa, kunnes saatiin päät hoidettua pari ensi kertaa ( 7 pv väli hoidoilla ). Kahta kuukautta ei lasta voi pitää edes täiden takia poissa koulusta, vaan uusivat saivarit kammataan päivittäin täikammalla ja sitten taas uusi hoito joka 7 pv. Oikeastaan täiasteelle saivarit eivät tällä hoidolla pääse, mutta saivarit ovat ihmiselle kiusalliset kutinan vuoksi. Ihan hirveää! Kampaajat eivät ota edes hiusten leikkuuseen, tartuntavaaran vuoksi. Näin näitä sitten itse hoidellaan parhaamme mukaan. Ymmärrän hyvin nyt perheitä joissa tämä kiertää kuin rutto! Näistä ei ihan helpolla eroon päästäkään! Kampaaja neuvoi että lähtisimme 2 vk ajaksi pois kotoa koko perhe, niin saivarit kuolee huushollista. Se tapahtuu viim. kesälomalla. Toivon vain että saisimme tällä tehohoidolla voitettua täit sitä ennen!!!

        Saivareet ovat täin munia.Uuusia saivareita ei voi ilmestyä ilman munivaa elävää täitä.Itse leikkasin hiuksia joissa saivareita ja laitoin kuppiin elmukelmun alle.Ja seuraavana pivänä kelmun alla köpötteli kuoriutuneita täitä.Tässä vaiheessa olimme pesseet nixillä 3 kertaa ja sentti senetiltä poistaneet saivareita.Se onkin kovaa hommaa jos on pitkä ja paksu tukka.Tästä siis voi päätellä,ettei myrkky tehoa saivareeseen.Lopulta hommasin ulkomailta Desintania,ja päässimme täistä eroon.Tosin kuulemma Desintan on poistettu sen vuoksi,että täistä on tullut vastustus kykyisiä sitä vastaan.Toista kyllä sanoi Auroran sairaalan"täi" lääkäri.Viimeisenä keinona voi kuulemma ottaa ivermektiiniä jota käytetään syyhypunkin häätöön.Niin jos joku lääkäri sitä suostuu antamaan,imittän tehokkain ja nopein keino täiden häätöön on ajella pää kaljuksi.


    • Lastenhoitaja

      Olen ollut päiväkodissa töissä ja täit ovat tosiaan ongelma. Usein ne alkoivat yhden lapsen päästä, josta sitten saattoivat levitä muillekin. Tämän lapsen kotona näytti olevan hygieniaongelma ja oli tehty yleensä juuri vähän aikaa sitten matka kaukomaille vanhempien kotimaahan.

      Kouluissa taas täit pääsee helposti leviämään, kun koululaiset tykkäävät vaihdella vaatteitaan. Se on hauskaa kun joku luulee Maijaa Meeriksi. Kun pipoja vaihdellaan täit leviää.

      • tuli mieleen...

        mikä maa on tämä vanhempien kotimaa?


      • Lastenhoitaja
        tuli mieleen... kirjoitti:

        mikä maa on tämä vanhempien kotimaa?

        Tais olla Intian/Bangladeshin lähettyvillä.


      • jossukka

        Itseasiassa täit kun eivät tartu huonon hygienian tai ulkomaalaisten ihmisten takia. Täit jopa viihtyvät puhtaammissa hiuksissa. Koulussa täit eivät tartu pelkästään sen vuoksi, että lapset vaihtelevat tai lainailevat toisten päähineitä ja harjoja. Koulun vaatenaulakot ovat niin ahtaita, että kaikki vaatteet ovat kosketuksissa toisiin. Olisikin hyvä, että lapsia tiedotettaisiin kodeissa ja kouluissa siitä, että käyttävät vain omia tarvikkeitaan ja naulakoitaan ja päähineet olisi hyvä säilyttää taskuissa tai takin hihassa. Kotiin olisi myös hyvä lähettää tiedote siitä kuinka tärkeää täitartunnasta on välittömästi ilmoittaa kouluun ja koteihin joihin ne sattavat olla jo levinneet. Itse otin heti yhteyttä tyttäreni opettajaan kun aloimme epäilemään. Ilmoittamisesta huolimatta ei opettaja saamattomuuttaan tehnyt tämänkään asian eteen mitään.


    • julia

      ollessani päiväkodissa töissä sinne puhkesi täiepidemia. saimme terveydenhoitajan katsomaan kaikkien lasten päät. jokaiselle lähti lappu kotiin, jotta ongelma hoidettaisiin pois.

      terveydenhoitaja kertoi, ettei nykyisin täit ole likaisuudesta kiinni (hygienia on parantunut) vaan siitä, että esimerkiksi hiuslakkojen ja geelien yms. käyttö on lisääntynyt.

      täit eivät elä eläinpäähineissä montaa päivää, sillä niistä se ei saa ravintoa. samoin nallet nuket tukat jne ,eivät pidä hengissä täitä.
      hyvä tapa on laittaa kaikki mahdollinen pesuun, kuumaan saunaan tai pakkaseen talvella. myös pakastinta voi käyttää apuna (kannattaa laittaa vaate muovikassiin).

      apteekeista saa täishampoota (on muuten aika usein loppu) jolla hoidetaan samanaikaisesti koko perhe. myös petivaatteet vaihtoon ja kuumaan pesuun.

      eihän täit ikinä ole hävinneet pois maailmasta. ne ovat vain välillä jossain muualla "kiertämässä" kunnes kiertolaisina palaavat takaisin (kuten vatsataudit, flunssat jne). aina jossain jollain on niitä.

      syksyt ovat ongelmakohtia yleensä koulujen ja päivähoitojen alettua. lapsellekin voisi kertoa, että laittaa lakkinsa vaikka takin hihaan tms.

    • kuka tartuttaa

      Täit eivät todellakaan leviä likaisuuden mukaan, vaan saavatko ravintoa. Ongelma miksi täit leviävät ovat matkustaminen, kanssakäyminen sekä suurimpana syynä on hoitamattomat päät.
      Ulkomailla on maita, missä on itsestäänselvyys että täitä on lapsien päässä. Siellä se on yhtä yleistä kuin torakat, joita meillä ei ole. Se miksi täit leviävät on hoitamattomat päät. Täytyy kehdata hakea shampoo apteekista ja hoidettava ongelma pois. Tarkistettava hiukset mitä niissä liikkuu. Olen kampaaja ja nähnyt ja todennut että muutama täi , mutta monen monta saivaria. ( munaa) On pestävä kaikki vuodevaatteet, vaatteet, kammat jne. Sohvat imuroitava ja ylipäätään koko huusholli. Hiuksia tippuu, ja niissä voi olla saivari. Täi ei elä kahta päivää kauempaa jollei saa ruokaa. Lakit ym. pois hetkeksi. Näin se talttuu ja kun tämän tekevät kaikki, niin hyvä.

    • lastenhoitaja

      Olen päiväkodissa töissä. Meillä oli täi-ongelma joka kulminoitui yhteen perheeseen. Perheessä oli useita lapsia (puoliksi romaniperhe) ja olivat tosi suttuisia. Lapset lastensuojelun tarkkailussa...

      Täishampoo on tosi kallista ja sillä pitäisi hoitaa KOKO PERHE KAHDESTI. Arvatkaa vaan hoitiko tämä perhe pesut niinkuin piti.. Elukat kiersivät muksusta toiseen ja taas toiseen...ja taas levisivät päiväkodin muihin lapsiin...
      Tosi kivaa...
      Onneksi perhe lopetti meillä...

      • pois tarhasta

        Yhdessä ruotsinkielisessä pikkukoulussa pääkaupunkiseudulla tehtiin niin kun epidemia ei meinannut lähteä pois, että terkkari katsoi aamulla lapsen pään ja jos niitä saivareita tai täitä oli, lapsi lähetettiin kotiin lapun kanssa. Heillä oli siellä tosi kova ongelma. Jos joutuu monta kertaa pesemään, tulee täitkin immuuneiksi niille aineille.

        Ja tärkeää on kammata sillä täikammalla ne saivareet pois, eli pelkkä pesu EI RIITÄ!!

        Miksi ette lähettänyt näitä lapsia pois hoidosta, jos eivät hoitaneet niitä täitä? Eihän nuhaisenkaan saa tarhaan tulla ja mielestäni tuo täihomma on selvä! Lapsi pois tarhasta ja piste.


      • olen täysin samaa mieltä!!
        pois tarhasta kirjoitti:

        Yhdessä ruotsinkielisessä pikkukoulussa pääkaupunkiseudulla tehtiin niin kun epidemia ei meinannut lähteä pois, että terkkari katsoi aamulla lapsen pään ja jos niitä saivareita tai täitä oli, lapsi lähetettiin kotiin lapun kanssa. Heillä oli siellä tosi kova ongelma. Jos joutuu monta kertaa pesemään, tulee täitkin immuuneiksi niille aineille.

        Ja tärkeää on kammata sillä täikammalla ne saivareet pois, eli pelkkä pesu EI RIITÄ!!

        Miksi ette lähettänyt näitä lapsia pois hoidosta, jos eivät hoitaneet niitä täitä? Eihän nuhaisenkaan saa tarhaan tulla ja mielestäni tuo täihomma on selvä! Lapsi pois tarhasta ja piste.

        Totta puhut!!! Pitäs olla todell jämpti jos on täitä. Ite ainakin sanoisin heti että jos on täitä ei asiaa päiväkotiin, ennenkuin asia hoidettu pois päiväjärjestyksestä. Että ei kaikkien tartte kärsiä siitä hirveestä rumbasta. Et MIKÄ SIINÄ ON SITTEN NIIN VAIKEAA ANTAA PORTTI KIELTO JOS ON TÄITÄ!!!


      • Iskä_
        olen täysin samaa mieltä!! kirjoitti:

        Totta puhut!!! Pitäs olla todell jämpti jos on täitä. Ite ainakin sanoisin heti että jos on täitä ei asiaa päiväkotiin, ennenkuin asia hoidettu pois päiväjärjestyksestä. Että ei kaikkien tartte kärsiä siitä hirveestä rumbasta. Et MIKÄ SIINÄ ON SITTEN NIIN VAIKEAA ANTAA PORTTI KIELTO JOS ON TÄITÄ!!!

        Täit ovat Suomeen tulleet matkailun lisääntyessä. Täitä esintyy etnisten moniosaajien lapsissa.
        Ei heitä varmasti nämä täi ja kihomato jutut eniten vaivaa.


      • lotta.....
        Iskä_ kirjoitti:

        Täit ovat Suomeen tulleet matkailun lisääntyessä. Täitä esintyy etnisten moniosaajien lapsissa.
        Ei heitä varmasti nämä täi ja kihomato jutut eniten vaivaa.

        Jep, on meidänkin koulussa monet epidemiat ollut. Se vaan on tosi kivaa, että usein niistä ilmoitetaan vasta kun ne on ehtineet tarttua. Eräskin äiti soitti ja kertoi, että hänen pojallaan on ollut 2 kk (!) täitä eivätkä lähde pois! Epäili, että nyt muut tartuttaa yhä uudelleen.

        Missään ei tiedoteta tarpeeksi, että täit ei todellakaan lähde pelkällä shamppoolla, on yhtä tyhjän kanssa pestä sillä jos ei kampaa saivareita pois tukasta täikammalla! Uskon, että jos ihmiset tämän tajuaisivat, täiongelma voisi poistua kenties kokonaan.


      • jossukka

        voi että ottaa päähän toi sun tietämättömyytes! ennenkuin alat mussuttaa ja syyttää siä tiettyjen laisia ihmisiä, niin voisit vähän hankkia tietoja tohon sivistämättömyytees. oon kyllä suomalainen joka uskoo ja tietää että täit tarttuvat ihan kaikenlaisista ihmisryhmistä toisiinsa. että oot sitten viä päiväkodissa töissä, no ootkohan viä. miksköhän kaikki vanhemmat eivät viitsi ilmoittaa tartunnoista. sattuskohan oleen sun laisten ihmisten vuoksi. jo ammattiryhmääsi kuuluu tietää tartunnoista vähintään sen kuinka neuvot vanhempia hoidossa JA TIEDÄT ETTEI OLE MERKITYSTÄ SYNTYPERÄSTÄ TAI EPÄHYGIENIASTA. TARTUNTA LEVIÄÄ JOS ASIASTA ILMOITETA ETEENPÄIN JA IHMISTEN SAAMATTOMUUDESTA HOITAA TARTUNTAA POIS!!!


      • miettii miettii
        jossukka kirjoitti:

        voi että ottaa päähän toi sun tietämättömyytes! ennenkuin alat mussuttaa ja syyttää siä tiettyjen laisia ihmisiä, niin voisit vähän hankkia tietoja tohon sivistämättömyytees. oon kyllä suomalainen joka uskoo ja tietää että täit tarttuvat ihan kaikenlaisista ihmisryhmistä toisiinsa. että oot sitten viä päiväkodissa töissä, no ootkohan viä. miksköhän kaikki vanhemmat eivät viitsi ilmoittaa tartunnoista. sattuskohan oleen sun laisten ihmisten vuoksi. jo ammattiryhmääsi kuuluu tietää tartunnoista vähintään sen kuinka neuvot vanhempia hoidossa JA TIEDÄT ETTEI OLE MERKITYSTÄ SYNTYPERÄSTÄ TAI EPÄHYGIENIASTA. TARTUNTA LEVIÄÄ JOS ASIASTA ILMOITETA ETEENPÄIN JA IHMISTEN SAAMATTOMUUDESTA HOITAA TARTUNTAA POIS!!!

        Voisitkohan sä kertoo että miten niistä sitten pääsee oikeesti EROON????? Meillä on ilmotettu eteenpäin, lapsi ollu poissa tarhasta, koulusta.. ja aina niitä tulee.. aina.. rahaa on menny mömmöihin aivan hirveesti ja kämppä on desinfioitu niin moneen kertaan kaikki ja silti jostain ne tulee.. ei oikeesti kestä.. taisteltu niitä yökköjä vastaan yli puol vuotta


    • omena

      Meillä oli täitä puol vuotta sitten. Hoidin homman pois, ja epäilin koulua tai tarhaa tartuntapaikaksi. Kunnes taas tiukkojen puhuttelujen jälkeenkin (ei saa vaihtaa hattuja, kampoja, tukkakoristeita...jne.) ilmeni taas!! Masensi ostaa II euroa per pää maksava shampoo. Olemme eronnut perhe, joten lapset on 2 kertaa kuussa isällään. Ex on venakon kanssa. Voinko kieltää lapsia menemästä sinne, jos täiogelma uusiutuu? Koska täit tarttuu useimmiten nukkuessa. Mitähän lastenvalvojat on mieltä jos kiellän yöpymiset?? Kalliiksi tulee ja on työlästä ja inhottavaa.

      • pääasia

        Just niin. Lapset joutuu vieraisiin koteihin ja alttiiksi vaikka mihin. ja lastenvalvojat vaan hyssyttelee et pakko on mennä, kun laki sanoo.


    • ötökkä

      Oma kokemukseni täistä on lapseni ala-asteella.
      Hän sai täitartunnan ja koska hänen hiuksensa olivat ristiselkään asti ja paksut, oli tartunta jotakin todella hirveää.
      Koulusta tuli lappu, että hoitakaa desintanilla.
      Ostettiin sitä ja hoidettiin, mutta täti ivät kadonneet.Yksi täi munii ison kasan munia ja tartunnan pitkittyessä on päässä jo kamala kuhina.
      Hiurharjat muuttivat pakastimeen,josta ne välillä keitettiin, petivaatteet pestiin joka päivä, pipot pestiin ja pakastettiin, keittokattilassa oli jatkuvalla syötöllä tyynyliinoja, täikampoja jne. Täit vaan pysyi.Harjasimme tytön tukkaa tuntikausia joka ilta. Rassukka istui ammeessa ja äiti kampasi ja kampasi.Koulusta aina vaan lähetettiin lappua, että desintania.Lopulta soitin tartuntatautikeskukseen ja sanoin, että tästä hommasta ei tule mitään.
      Sieltä sanottiin, että desintan ei tehoa tämän päivän täihin, ne ovat tulleet sille immuuneiksi.
      Sanoivat, että täytyy ostaa NIxiä, joka tappaa myös saivareet, desintan ei sitä tee.
      Tiedotin asiasta kouluun, että lähettävät laput pikaisesti kotiin shampoosta. Seuraavalla viikolla tuli lappu, jossa luki edelleen desintan! Taistelu tätiä vastaan oli kestänyt puoli vuotta.Keväällä seisoimme tyttöni kanssa bussipysäkillä ja aurinko paistoi hänen pitkiin hiuksiinsa. Näky oli karmaiseva, sillä koko pää oli täynnä valkoisia munia, tosin kuolleita, mutta nehän eivät helpolla irtoa. Muutimme pois ja täiepidemia loppui siihen.
      Katson, että tässä tapauksessa oli koulu se, joka oli suurin syypää.
      Huomasin kirjoituksissa, että yleisesti pidettiin täipäinä uus-suomalaisia tai romaaneja.Varmasti matkustelu jms. tuo tartuntoja, mutta en usko täiden viihtyvän sen enempää etnisissä päissä, kuin suomalaisissakaan. Me suomalaiset itsekin matkustelemme paljon.Jossakin kirjoituksessa oli mainittu, että lapset ovat lastensuojelun alla jms. Ihmettelen kovasti, miten tämä liittyy täihin? Käsitys siitä, että täi viihtyisi paremmin vaikkapa alkoholistilapsiperheiden päässä, kuin "normaalien" on väärä.Kirjoittaja viittaa varmasti siihen, että täitä ei hoidettaisi sellaisissa perheissä pois, mutta jos ajatellaan vaikka romaaneja tai yleensä etnistä väestöä, he uhraavat hiuksiinsa tuhottoman paljon enemmän aikaa kuin me suomalaiset.Miksipä he eivät sitten hoidattaisi täitä?
      Olen itse alkoholistiperheen lapsi ja saimme kerran syyhypunkin. Se hoidettiin kertaheitolla, vaikka kaikesta muusta jäimmekin paitsi.Syynä alkoholistivanhemmilla hoitoon mitä luultavammin se, että jos siihen puuttuu terveydenhoito tms. jää siitä alkoholismista kiinni ja se taas tietää lastensuojelua jms.
      Täi on tuttu jo sota-ajoilta Suomessa, eikä täällä silloin etnistä väkeä ollut.Melekinpä jokainen isovanhempi osaa kertoa kuinka lapsena oli täitä. täisaunoista ja hiusten ajelusta.
      Jos jollakin on pitkäaikainen täitartunta suosittelen soittamaan tartuntatautikeskukseen, josta saa ajantasalla olevaa neuvoa.

      • ötökkä

        Emme siis taistelleet tätiä vastaan, vaan täitä vastaan:D


      • huolestunut äiti
        ötökkä kirjoitti:

        Emme siis taistelleet tätiä vastaan, vaan täitä vastaan:D

        HEI!

        Minkälaisia täit ovat??? Kaksi lastani just valittivat, ett päänahka on kutissut koko päivän. Toisen hiuksista löysin jotain MUSTIA ötököitä, voivatko ne olla täitä??? En tosin ehtinyt niitä kunnolla vielä tutkia, oli kiire harrastuksiin... Itsellänikin ollut muutamana päivänä hiuspohjassa polttavaa kutinaa, APUA!!?? Meillä ainakin hygieniasta on aina pidetty huolta, eikä juuri nyt ole matkusteltukaan minnekään kauemmaksi...koulustako niitä sitten saa???


      • zuppa

        Vihdoinkin joku, joka ei vielä elä vanhojen uskomusten vankina eikä siten saa siitä lisäpontta rasistiselle ajattelulle. Kaikkien näiden ihmeellisten milloin romaneihin, ulkomaalaisiin, siirtolaisiin tai huonosti hygieniasta huolehtiviin perheisiin kohdistuvien syytösten jälkeen on kiva lukea edes yksi järkevä kommentti.

        Täit eivät todellakaan tartu huonon hygienian seurauksena - hygienia liittyy juttuun ainoastaan ongelman hoitovaiheessa, jolloin täytyisi tunnistaa ja hoitaa huolellisesti kaikki oireet ja mahdolliset tartuntalähteet. Teillä hoito kuulosti varsin oikeaoppiselta, mutta niin kuin sanoit, täit voivat tulla immuuniksi lääkeaineille ja lisäksi uusi tartunta on erittäin mahdollinen mikäli kaikkia lähteitä ei saada eliminoitua (teidän tapauksessa varmasti koulun puutteellinen tiedotus vaikutti asiaan).

        Tuntuu turhauttavalta, että täistä syytellään venäläisiä ja romaneja ja "suttuisia" lapsia. Lika sinänsä ei liity täiden tarttumiseen millään tavalla, koska ne elävät ainoastaan päänahasta imemällään verellä, ja puhdas pää kelpaa niiden elinpaikaksi aivan yhtä hyvin. Vasta olemassaolevan ongelman poistamiseksi tarvitaan hetken sitä hygieniaa, kun perheenjäsenet pitää hoitaa samanaikaisesti shampoolla ja kammalla sekä pestä kuumalla/pakastaa kaikki kodin tartuntalähteet. Ainoa mahdollinen ennaltaehkäisy piilee siinä, ettei lainaile kaverin pipoja, harjoja, hiusrenksuja tms. Hoitamattomat tapaukset sekä oireettomat taudin kantajat levittävät täitä, minkä takia hoito olisi todella tärkeää..suuri syy täiden talttumattomuudelle ovat todennäköisesti juuri ne, jotka tietämättään kantavat loista. Ristiriitaista on kuitenkin se, että "turhia" hoitoja tulisi välttää täiden vastustuskyvyn ehkäisemiseksi, jolloin aina ei voi tietää, milloin kannattaa hoitaa päänsä ja milloin ei. Itsekin tässä juuri painiskelen saman ongelman kanssa. Hakekaa nyt hyvät ihmiset tietoa täistä netistä, jotta pääsette eroon niistä ihmeellisistä uskomuksista!


      • ametistitar
        zuppa kirjoitti:

        Vihdoinkin joku, joka ei vielä elä vanhojen uskomusten vankina eikä siten saa siitä lisäpontta rasistiselle ajattelulle. Kaikkien näiden ihmeellisten milloin romaneihin, ulkomaalaisiin, siirtolaisiin tai huonosti hygieniasta huolehtiviin perheisiin kohdistuvien syytösten jälkeen on kiva lukea edes yksi järkevä kommentti.

        Täit eivät todellakaan tartu huonon hygienian seurauksena - hygienia liittyy juttuun ainoastaan ongelman hoitovaiheessa, jolloin täytyisi tunnistaa ja hoitaa huolellisesti kaikki oireet ja mahdolliset tartuntalähteet. Teillä hoito kuulosti varsin oikeaoppiselta, mutta niin kuin sanoit, täit voivat tulla immuuniksi lääkeaineille ja lisäksi uusi tartunta on erittäin mahdollinen mikäli kaikkia lähteitä ei saada eliminoitua (teidän tapauksessa varmasti koulun puutteellinen tiedotus vaikutti asiaan).

        Tuntuu turhauttavalta, että täistä syytellään venäläisiä ja romaneja ja "suttuisia" lapsia. Lika sinänsä ei liity täiden tarttumiseen millään tavalla, koska ne elävät ainoastaan päänahasta imemällään verellä, ja puhdas pää kelpaa niiden elinpaikaksi aivan yhtä hyvin. Vasta olemassaolevan ongelman poistamiseksi tarvitaan hetken sitä hygieniaa, kun perheenjäsenet pitää hoitaa samanaikaisesti shampoolla ja kammalla sekä pestä kuumalla/pakastaa kaikki kodin tartuntalähteet. Ainoa mahdollinen ennaltaehkäisy piilee siinä, ettei lainaile kaverin pipoja, harjoja, hiusrenksuja tms. Hoitamattomat tapaukset sekä oireettomat taudin kantajat levittävät täitä, minkä takia hoito olisi todella tärkeää..suuri syy täiden talttumattomuudelle ovat todennäköisesti juuri ne, jotka tietämättään kantavat loista. Ristiriitaista on kuitenkin se, että "turhia" hoitoja tulisi välttää täiden vastustuskyvyn ehkäisemiseksi, jolloin aina ei voi tietää, milloin kannattaa hoitaa päänsä ja milloin ei. Itsekin tässä juuri painiskelen saman ongelman kanssa. Hakekaa nyt hyvät ihmiset tietoa täistä netistä, jotta pääsette eroon niistä ihmeellisistä uskomuksista!

        On ollut todella järkyttävää lukea tätä ketjua.
        Rasismia, luuloja, silkkaa höpöhöpöä, huhupuheita...
        Lääkärit pahoittelevat usein, että täiongelmaan suhtaudutaan Suomessa tunteella ja että juuri tämä tekee täiongelmasta paradoksaalisesti isomman ongelman kuin se onkaan. Näin siksi, että koska ongelmaan suhtaudutaan tunteella ja kaunalla, niin moni ei uskalla paljastaa perheen täiongelmaa. Enkä totisesti hämmästele tätä, nuo edelliset kirjoitukset luettuani!! Mitä parempiosainen perhe, sitä varmemmin täilöydöistä ei hiiskuta.

        Se onko puoliromani, romani, venakko, intialainen, somali tai jenkki ei vaikuta täiden määrään. Pahantahtoisuus, kaunaisuus, rotuennakkoluulot, kateus ynnä muut supisuomalaiset tunteet eivät auta tässä ongelmassa. Suomalaiset kantavat ihan itse suurimman osan Suomen täistä ja levittävät niitä eteenpäin (joku jo rohkeasti kirjoittikin, että RUOTSINKIELISESSÄ koulussa oli paha ongelma, herregyyd, senkin on varmaan huhun mukaan aiheuttanut joku puolimustalainen :))

        Suomi oli vielä aivan vähän aikaa sitten köyhä maa ja täit olivat arkipäivää lähes joka perheessä. Nykyään täitä on taas, mutta suomalainen ei vain pääse omasta huonosta itsetunnostaan vaan syyttää köyhempien maiden kansalaisia "syöpäläispesäkkeiksi".

        Täit ovat nykyään usein resistantteja lääkkeille.
        Siinä yksi tärkeä syy täiepidemioihin.


      • jossukka
        huolestunut äiti kirjoitti:

        HEI!

        Minkälaisia täit ovat??? Kaksi lastani just valittivat, ett päänahka on kutissut koko päivän. Toisen hiuksista löysin jotain MUSTIA ötököitä, voivatko ne olla täitä??? En tosin ehtinyt niitä kunnolla vielä tutkia, oli kiire harrastuksiin... Itsellänikin ollut muutamana päivänä hiuspohjassa polttavaa kutinaa, APUA!!?? Meillä ainakin hygieniasta on aina pidetty huolta, eikä juuri nyt ole matkusteltukaan minnekään kauemmaksi...koulustako niitä sitten saa???

        no, just. saahan niitä tietty koulustakin, mut tietty harrastuspaikoistakin ja ehkä juuri teiän harrastuspaikasta, kun kerran et kiireesees vedoten muka voinut tehdä tarkistusta loppuun. joten saatoitte tartuttaa ne sit muihinkin!


      • S.S.
        huolestunut äiti kirjoitti:

        HEI!

        Minkälaisia täit ovat??? Kaksi lastani just valittivat, ett päänahka on kutissut koko päivän. Toisen hiuksista löysin jotain MUSTIA ötököitä, voivatko ne olla täitä??? En tosin ehtinyt niitä kunnolla vielä tutkia, oli kiire harrastuksiin... Itsellänikin ollut muutamana päivänä hiuspohjassa polttavaa kutinaa, APUA!!?? Meillä ainakin hygieniasta on aina pidetty huolta, eikä juuri nyt ole matkusteltukaan minnekään kauemmaksi...koulustako niitä sitten saa???

        Itsekin löysin hiuksistani joitain mustia ötököitä. Osa lähtee kampaamalla tiheällä kammalla. Laitoin saaviin kuumaa vettä ja liotin päätäni siellä hetken. Otin pois ja sitten siellä vedessä lillui kuolleena niitä ötököitä. Onkohan tässä vaaraa, että hiuksetkin lähtee.. Eipä itselleni käynyt niin.

        Yksikin kysymysmerkki riittää, by the way.


      • Hirmuinen täi
        ametistitar kirjoitti:

        On ollut todella järkyttävää lukea tätä ketjua.
        Rasismia, luuloja, silkkaa höpöhöpöä, huhupuheita...
        Lääkärit pahoittelevat usein, että täiongelmaan suhtaudutaan Suomessa tunteella ja että juuri tämä tekee täiongelmasta paradoksaalisesti isomman ongelman kuin se onkaan. Näin siksi, että koska ongelmaan suhtaudutaan tunteella ja kaunalla, niin moni ei uskalla paljastaa perheen täiongelmaa. Enkä totisesti hämmästele tätä, nuo edelliset kirjoitukset luettuani!! Mitä parempiosainen perhe, sitä varmemmin täilöydöistä ei hiiskuta.

        Se onko puoliromani, romani, venakko, intialainen, somali tai jenkki ei vaikuta täiden määrään. Pahantahtoisuus, kaunaisuus, rotuennakkoluulot, kateus ynnä muut supisuomalaiset tunteet eivät auta tässä ongelmassa. Suomalaiset kantavat ihan itse suurimman osan Suomen täistä ja levittävät niitä eteenpäin (joku jo rohkeasti kirjoittikin, että RUOTSINKIELISESSÄ koulussa oli paha ongelma, herregyyd, senkin on varmaan huhun mukaan aiheuttanut joku puolimustalainen :))

        Suomi oli vielä aivan vähän aikaa sitten köyhä maa ja täit olivat arkipäivää lähes joka perheessä. Nykyään täitä on taas, mutta suomalainen ei vain pääse omasta huonosta itsetunnostaan vaan syyttää köyhempien maiden kansalaisia "syöpäläispesäkkeiksi".

        Täit ovat nykyään usein resistantteja lääkkeille.
        Siinä yksi tärkeä syy täiepidemioihin.

        Muistan kun meillä oli yläasteella terveydenhoitajan suorittama täitarkastus (jokainen kävi terkkarilla yksitellen). Jonka jälkeen yksi oppilaista ilmoitti suureen ääneen luokassa, että "Mervillä" oli täitä! Vaikka terveydenhoitaja tuskin kertoo kellekään kellä täitä mahdollisesti on ollut. Ja minulla ainakaan täitä ei ollut. Luulisi, että minullekin asiasta olisi kerrottu? Mua kiusattiin muutenkin koulussa. On tosi valitettavaa, että edelleenkin täihin liittyy ennakkoluuloja yms. Toivottav asti vanhemmat ei siirrä luulojaan lapsilleen. Oma mieheni oli todella hämmästynyt kun veimme lapsen päiväkotiin ja jonkun ajan kuluttua oli lappu ovessa, että päiväkodissa on joillakin lapsilla ollut täitä. Ihmetteli, että miten täitä voi olla nykypäivänä? Ilmeisesti oli kaikki uutisointi mennyt ohi, ei tiennyt, että on ihan yleistä kouluissa ja päiväkodeisa. Onhan sitä itselläkin kieltämättä semmonen ajatus heti, että hui, hyi täitä... Mutta yhtälailla kammoan vaikka hirvikärpäsiä hiuksissa! Oma lapsen on toistaiseksi niiltä välttynyt.


    • .....

      MOI
      MULLA ON OLLU ÄITÄ JO VIIKON , MUTTA EN OLE VIELÄ KERTONUT ÄIDILLE ..TITÄÄKÖ KUKAAN MITEN TÄIT SAA POIS ILMAN TÄISAMPOOTA TAI TÄIKAMPAA ( KOSKA EI OLE)
      .EDES PESU EI AUTTANUT , PESIN 6 ERI SAMPOOLLA MUTTA SILTI NE ÖTÖKÄT PYSYY ..AUTTAKAA!

      • TarEldamir

        Pää kaljuksi vaan. Sillä ne lähtevät.


      • ......
        TarEldamir kirjoitti:

        Pää kaljuksi vaan. Sillä ne lähtevät.

        En ois ikinä uskonut täi ongelman tulevan meillekin, vaikka tiesin kuinka paljon niistä puhutaan kouluissa sekä päiväkokeissa vähä väliin jollain olevan.
        Meijän tyttären hiuksissa ja omissa hiuksissa oli pari täitä sekä saivareita :S Ostettiin paranix-shampoota ja täikammat, pestiin liinavaatteet, pakastettiin, pipot pesuun ja pakkaseen sekä kaikki vaatteet.. Koko asunto on myös siivottu desinfioitu ja imuroitu..täiden kanssa tulee ihan hysteeriseksi..pelkään että ongelma tulee kiertämään pitkään... naisten ja tyttöjen on aika ikävää leikata hiukset kokonaan pois, miesväellä se onkin mahdollista..tosin molempien hiukset kyllä lyhenee pitkistä olkapäille ainakin.


      • Täistä eroon :)
        ...... kirjoitti:

        En ois ikinä uskonut täi ongelman tulevan meillekin, vaikka tiesin kuinka paljon niistä puhutaan kouluissa sekä päiväkokeissa vähä väliin jollain olevan.
        Meijän tyttären hiuksissa ja omissa hiuksissa oli pari täitä sekä saivareita :S Ostettiin paranix-shampoota ja täikammat, pestiin liinavaatteet, pakastettiin, pipot pesuun ja pakkaseen sekä kaikki vaatteet.. Koko asunto on myös siivottu desinfioitu ja imuroitu..täiden kanssa tulee ihan hysteeriseksi..pelkään että ongelma tulee kiertämään pitkään... naisten ja tyttöjen on aika ikävää leikata hiukset kokonaan pois, miesväellä se onkin mahdollista..tosin molempien hiukset kyllä lyhenee pitkistä olkapäille ainakin.

        Hyvät ihmiset, ennen kuin ryhdytty koko kodin suursiivouksiin ja järjettömiin desinfiointi- ja keittopuuhiin, ottakaa selvää täin elinkaaresta. Muistakaa, että täin ruoka on veri, se ei selviä kuin muutaman päivän ilman säännöllistä veriateriaansa.
        Kun käytättä täishampoita, niin muistakaa lukea ohjeet huolella ja noudattakaa niitä. Paranix taisi olla täishampoo, joka ei tapa saivareita ja siksi on erittäin tärkeää toistaa hoito uudestaan ja olennaista on myös täikamman käyttö. Paranixin teho perustuu siihen, että täi tukehtuu öljyyn. Jos päässä on eri elinkaarenvaiheissa olevia täitä, niin voi olla, että paranixilla ei riitä kaksi käsittelyä. Jos täishampoo on ns. hyöteismyrkky, voi olla, että päässä oleva täikanta on sille vastustuskykyinen ja siksi shampoo ei tehoa. Olkaa siis tarkkana mitä käytätte ja miten sitä käytätte.

        Keskittykää pään hoitoon ja huolehtikaa pään kanssa kosketuksissa olevien tekstiilien puhdistamisesta erityisen hyvin ensimmäisen hoitokerran yhteydessä ja seuraavan 1,5 viikon aikana ja muistakaa suorittaa toinen hoitokerta viimeistään 10 päivän kuluttua ensimmäisestä hoitokerrasta. Paranixilla itse suorittaisin 3 hoitokertaa, 1 krt/viikko. Pesu 60 asteessa riittää ja jos on paljon petivaatteita, niin samoja ei kannata ottaa heti pesun jälkeen käyttöön. Koko huushollia ei tarvitse kääntää ylösalaisin, jotta täistä pääsee eroon. Hulluksihan siinä tulee, jos tällaiseen ryhtyy :)


    • Täitön

      Mm. Somalit ei hoida ongelmaa vaan nyppivät lapsiltaan ne täit pois mitkä näkyy, sen takia kouluissa joissa on paljon somaleita, täi ongelma jatkuu ja jatkuu.. Tämä asia on omin korvin kuultu helsinkiläisen terveyskeskuksen sairaanhoitajalta.. Meidän tyttö kävi ekakuokan koulussa jossa somaleita oli todella paljon. Vuoden aikana oli kolme täi sessiota. Ennen tokaluokan alkua oli muutto alueelle, jonka koulussa ei ole ensimmäistäkään Somalia, ja nyt on jo kolmasluokka menossa, eikä ole kertaakaan ollut täi ongelmaa!!!

      • Hirmuinen täi

        Ei meillä kyllä 90-luvun alkupuolella ollut yhtään Somalia koulussa ja oli täitä. En kyllä muista, että olisi ollut niin yleistä kuin nykyään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      175
      7037
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      41
      4129
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2085
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      2019
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1859
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1676
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      30
      1619
    8. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1593
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      21
      1578
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1418
    Aihe