Loppuraskaus ja kohdunsuu

rv 38

Lääkärintarkastuksessa selvisi, että kohdunsuu on pehmeä, auki reilun sentin ja lyhentynyt 2,5 senttiin. Vauva todella alhaalla ollut jo pitkään. Miten teillä vastaavassa tilanteessa olleilla (kun kohdunsuu auki ja lyhentynyt ~suht saman verran) - kauanko teillä kesti siitä kun kohdunsuun tilanne todettiin, siihen, kun synnytys alkoi? Lääkäri arvioi, että vauva saattaa syntyä vähän etuajassa.
Kipeitä supistuksia on myös joitakin päivän aikana, mutta ei mitenkään säännöllisiä.
Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia!!

14

9354

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olinäin

      Kohdunsuu lyhentyny jäljellä 2cm ja paikat pehmenneet oli,jo rvk 28. Nyt rvk 32 eikä vilä ainakaan oo syntyny :)

    • olen

      Ihan sama tilanne, tällä vkolla rv 37 3 todettu pehmeä kohdunsuu ja lyhentynyt 2cm:iin. Ei kivuliaita supistuksia lainkaan. Terkka sanoi, ettei synny vielä??? Ei ole kiva jos menee kesäkuun puolelle. Iskee tuo malttamattomuus näin lopussa, on se kumma!!!

    • mamma -68

      Mulla oli aikoinaan jo marraskuun alussa kohdunsuu auki ja lapsen pää tuntui sormelle, mutta vauva syntyi vasta joulukuun lopulla, viisi viikkoa ennen aikojaan. Ihan normaalisti elelin loppuajan, sairausloma alkoi välittömästi, sairaalassa olin välillä, mutta vuodelepoon ei määrätty.
      Terve tyttö tuli, täyttää jo 10 v. tämän vuoden lopulla.

      • äitix1

        Kysyisin sulta ja muutamat muutkin on jättäneet pois että tuliko teillä ennakoivia supistuksia säännöllisesti noiden kohdunkaulan tilanne muutoksien lisäksi?

        Sen takia kysyn kun mulla on nyt menossa vasta 35 4 ja viime viikolla todettiin lääkärikäynnillä että kohdunkaula lyhentyny ja pehmentyny ja etureuna 1,5cm auki. Ennakoivia suppareita on tullu paljo ja välillä yltyneet kivuliaksikin ja eilen illalla tuli jo säännöllisellä rytmillä 19 - 04.00 aamulla. Alapäässä kuumottelee ja vihloilee vähän väliä, alapään eritys selkeesti lisääntyny niin että välillä pitää mennä tarkistaan että tuliko limatulppa ja selässä on välillä napakoitakin mennkakipuja ennakoivien mukana esiintyen. Eli alkaako synnytys lähestymään?
        Toista odotan ja esikoisen aikan kohdun kypsytys alkoi suht samoilla oireilla (tosin kohdunkaulan muutokset tapahtu hitaammin kun käytiin sit välillä synnärillä näytillä), jotka alko 36 2 ja eskoinen synty lopulta 38 6.

        Ei tarttis vielä syntyä vai voisko vaavi olla jo valmis? Lääkäri meinas kokeiltuaan että olis jo yli 3kg..


      • Elina Kristiina
        äitix1 kirjoitti:

        Kysyisin sulta ja muutamat muutkin on jättäneet pois että tuliko teillä ennakoivia supistuksia säännöllisesti noiden kohdunkaulan tilanne muutoksien lisäksi?

        Sen takia kysyn kun mulla on nyt menossa vasta 35 4 ja viime viikolla todettiin lääkärikäynnillä että kohdunkaula lyhentyny ja pehmentyny ja etureuna 1,5cm auki. Ennakoivia suppareita on tullu paljo ja välillä yltyneet kivuliaksikin ja eilen illalla tuli jo säännöllisellä rytmillä 19 - 04.00 aamulla. Alapäässä kuumottelee ja vihloilee vähän väliä, alapään eritys selkeesti lisääntyny niin että välillä pitää mennä tarkistaan että tuliko limatulppa ja selässä on välillä napakoitakin mennkakipuja ennakoivien mukana esiintyen. Eli alkaako synnytys lähestymään?
        Toista odotan ja esikoisen aikan kohdun kypsytys alkoi suht samoilla oireilla (tosin kohdunkaulan muutokset tapahtu hitaammin kun käytiin sit välillä synnärillä näytillä), jotka alko 36 2 ja eskoinen synty lopulta 38 6.

        Ei tarttis vielä syntyä vai voisko vaavi olla jo valmis? Lääkäri meinas kokeiltuaan että olis jo yli 3kg..

        sulla noita viikkoja jo on, että älä stressaa itseäs sen takia. vauvasi selviytyy suurella todennäköisyydellä jos syntyy nyt. viikko 34 kun on täynnä, lapsi on jo niin kehittynyt, että hänellä on melkein 100 % mahdollisuuden selvitä. on pelastettu lapsia jotka ovat painaneet alle 500 g tai syntyneet viikolla 25... ainoa ongelma saattaa olla keuhkot, mutta muuten ei kannata hätäillä. itsekkin kun täss vielä sen viis viikkoa pääsis niin voisin jo synnyttää.


      • rv 38
        äitix1 kirjoitti:

        Kysyisin sulta ja muutamat muutkin on jättäneet pois että tuliko teillä ennakoivia supistuksia säännöllisesti noiden kohdunkaulan tilanne muutoksien lisäksi?

        Sen takia kysyn kun mulla on nyt menossa vasta 35 4 ja viime viikolla todettiin lääkärikäynnillä että kohdunkaula lyhentyny ja pehmentyny ja etureuna 1,5cm auki. Ennakoivia suppareita on tullu paljo ja välillä yltyneet kivuliaksikin ja eilen illalla tuli jo säännöllisellä rytmillä 19 - 04.00 aamulla. Alapäässä kuumottelee ja vihloilee vähän väliä, alapään eritys selkeesti lisääntyny niin että välillä pitää mennä tarkistaan että tuliko limatulppa ja selässä on välillä napakoitakin mennkakipuja ennakoivien mukana esiintyen. Eli alkaako synnytys lähestymään?
        Toista odotan ja esikoisen aikan kohdun kypsytys alkoi suht samoilla oireilla (tosin kohdunkaulan muutokset tapahtu hitaammin kun käytiin sit välillä synnärillä näytillä), jotka alko 36 2 ja eskoinen synty lopulta 38 6.

        Ei tarttis vielä syntyä vai voisko vaavi olla jo valmis? Lääkäri meinas kokeiltuaan että olis jo yli 3kg..

        hei, minulla on ihan samanlaisia tuntemuksia tosiaan kuin sinullakin. valkovuotoa tulee paljon reippaammin kuin aiemmin, joten välillä käyn tarkistamassa, että onko se limatulppa vai mitä.. viime yönä heräsin koviin supistuksiin ja menkkamaiseen oloon, jota on tälläkin hetkellä. Yöllä sain kuitenkin ihan hyvin nukuttua,joten supistuksia ei tullut kauan.Minulla supistukset ei vielä ole ollut säännöllisiä, mutta jokapäivä niitä kipeitä supistuksia kuitenkin tulee jonkinverran ja erityisesti lievää menkkamaista oloa on päivänaikana tosi useasti,välillä tosin vähän voimakkaampiakin menkkaoireita. 38 viikko tulee vasta loppuviikolla täyteen. Lääkäri sanoi että vauva on aivan valmis, vaikka tulisi samantien. Painoahan vaavilla on lääkärin arvion mukaan n.3 kiloa tällä hetkellä.
        Onnellista odotusta!


    • RV38

      Synnytystapa-arviossa viime viikolla lääkäri kirjasi seuraavanlaisia merkintöjä kohduunsuun tilanteesta neuvolakorttiin: pehmeä, auki 2 cm, pituus 0cm. Vauva on oleillut pää alassuin tosi alhaalla jo pitkään (niin kauan kun potkuja on tuntunut) ja nyt se on kuulemma kiinnittynytkin. Supistelee päivä päivältä enemmän (yöllä unen läpikin supistuksia tunnen) ja nasakammin, kaikenlaisia alapään vihlaisuja on myös. En usko, että laskettuun aikaan tulokas malttaa ootella. Ensisynnyttäjä olen myös, joten en yhtään osaa sanoa miten kauan tässä menee - toivon kyllä, että vauva syntyisi pian. Lääkärikin epäili ultrassa ottamiensa mittojen mukaan, että vauva syntyisi vähän etuajassa. Vauva mönkii masussa kyllä villisti, luulin, että vauva rauhoittuisi ennen h-hetkeä...

      Voimia loppurutistukseen!

    • Elina Kristiina

      huomattiin kohdunsuun lähteneen aukeamaan sekä kanavan lyhentyneen. turhan aikaisessa vaiheessa paikat pehmeni jne... vuodelepoon ja maitopurkkia raskaampaa ei saanut nostaa. nyt ollaan viikolla 30 suu on edelleen sen saman sentin auki jota se oli jo viikolla 16 ja kanava vaan senkun lyhenee ja nyt sitä on hiukan reilu sentti jälkellä. vielä kun tässä viitisen viikkoa pystyisi makaamaan niin, että lapset pysyy sisällä(mutta aina siihen ei pysty vaikuttamaan vaikka kuin makaa pää alaspäin) niin ovat jo tervetulleita maailmaan. supistuksia on ollut, mutta ovat harjoitussupistuksia, ei säännöllisyyttä eivätkä kipeitä. yleensä silloin saapuvat kun käyn pissalla tai kävelen pidemmänsti kuin sohvalta/sängystä vessaan ripeämmin. tässä on jo pari viikkoa saanut liikkua vähän enemmän ja saanut tehdä keveitä kotitöitä oman jaksamisen mukaan, mutta edelleen se lepo on tärkeää. tuossa tilanteessa, missä olet, ei koskaan tiedä. vaikka lääkäri ennustaa, että tulee etuajassa, voi olla että joudutaan vielä käynnistämään... :) onnea loppu odotukseen ja voikaa hyvin :)

    • miten on?

      Miten on, kun kohdunsuu on auki noin sentin verran, niin saako silloin vielä harrastaa seksiä tai käydä saunassa ihan normaalisti?
      Kiitos vastanneille ja iloista odotusaikaa kaikille!

      • *_*

        Eiköhän voi kaikkea vielä tehdä ihan normaalisti. Kai lääkäri olisi sanonut jos ei voisi?! Mulla on kohdunsuu "yhdelle sormelle auki" ja kaikkea olen tehnyt, saunonut ja sekstaillut, ihan normaalisti. :-)


      • voi..

        Niin kauan kuin lapsivesi menee (sen jälkeen tulehdusvaara) voi sekstailla ym, ellei lääkäri ole toisin maininnut!Sitä tääläkin tehdään rv 38... pehmennyt ja laskeutunut kohtu!


      • Elina Kristiina

        ja paikat ovat aukeamassa/auki yleensä suositellaan käytäntöä, että raskaat hommat jätetään tekemättä, seksillä ei kohdunkaulaa ärsytetä enempää(meillä oltiin "selibaatissa" eli toisin sanoen seksi oli kiellettyä kolmisen kuukautta) kunnes viikkoja alkoi oleen hyvin, niin sai luvan "vähän näplätä" ja nätisti kokeilla asiaa. jos paikat aukeaa liian varhain, seksi voi ärsyttää paikkoja ja synnytys voi käynnistyä. meillä ei sisä tutkimusta ole tehty 15 viikkon sen vuoksi. kannattaa kysyä lääkäriltä jos asia mietityttää, he osaavat kertoa tilanne kohtaisen näkökannan.

        saunomisesta ei ole mitään haittaa. mulle sanottiin että omassa saunassa saa käydä, mutta yleiset saunat voivat "antaa" tulehduksen, että niitä pitää välttää...


    • *_*

      Mulla taas on kaksi aikaisempaa raskautta mennyt niin, että kohdunduu ei ole pehmennyt eikä auennut etukäteen, ja synnytykset ovat alkaneet viikon päästä tästä tilanteesta lapsiveden menemisellä.

      Tällä hetkellä (rv36) kohdunsuu on muuten ennallaan mutta on "yhdelle sormelle auki". Saas nahdä milloin synnytys alkaa.

    • hohohoqqqqq

      Mulla todettiin rv22 että kohdunkaula pehmee ja lyhentyny, vauva pää alaspäin :D ei kuulemma ois saanu trhdä muuta ku maata paikallaa, no, laskettu aika meni jo, kivuttomia supistuksia tulee helvetisti, saa nähä pitääkö käynnistää :D nii ja en tosiaa oo vaa maannu paikallaa, joka päivä käyn jossain vähintää kaupassa ja oon siivonnu, kasannu huonekaluja yms :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1525
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1315
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1212
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1112
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1035
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    9. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      991
    Aihe