Elikkäs siskoni poika kastetaan parin viikon päästä ja minusta ja miehestäni tulee tämän pienen nyytin kummeja.
Haluaisin teiltä hiukan lahja ehdotuksia pikkumiehelle?!
Tuntuu että kummilusikka on niin tavanomainen vaikkakin kyllä mielestäni kiva.
Meillä eka lapsi (poika) sai kummeilta (siskoni) lusikan ja toinen lapsemme (tyttö) sai kummeiltaan pienen valokuvakehyksen ja hammasrasian.
Haluaisin nyt itse ostaa jotain ihan muuta, mutta silti kiinteästi ns. kummi-juttuun liittyen....
kastelahja?
25
6526
Vastaukset
- Planta
Hei tuleva kummitäti. Saimme juuri neljännen kummilapsen, pojan. Leivoin ristiäisiin voileipäkakun, autoin järjestelyissä ja olen ollut koko ajan henkisenä tukena. Kummipoika sai lahjaksi valokuvakehyksen, jossa on samassa taulu, pakettiin kuului myös jalkapallopankki. Vanhemmat arvostivat eniten apua, jonka annoimme ennen ja jälkeen ristiäisten. Omat lapseni(4 kpl) ovat saaneet lusikoita, valokuvakehyksiä, soittorasioita, kasteputkia ja mitäköhän kaikkea muuta. Anna lahja, joka muistuttaa juuri teistä. Onnea vanhemmille ja tuleville kummeille, saitte vaativan, mutta todelle rikkaan lahjan.
- tuleva kummitäti
kestejuhlan järjestelyt hoitaa mummi (äitimme), joten siinä en oikeen pysty auttamaan, yritin kyllä sanoa että minäkin voisin vaikka leipoa jotain, mutta ajatukseni tyrmättiin suoraan!!
Olen tässä ajatellutkin että voisin pienokaisen ottaa hoitoon tänne jotta isä ja äiti pääsisivät kahdestaan vaikka ulos syömään. Itselläni lapset ovat vielä niin pieniä 2ja 1vuotiaat), että yökyläilystä en oikeen tiedä... - Sasse75
tuleva kummitäti kirjoitti:
kestejuhlan järjestelyt hoitaa mummi (äitimme), joten siinä en oikeen pysty auttamaan, yritin kyllä sanoa että minäkin voisin vaikka leipoa jotain, mutta ajatukseni tyrmättiin suoraan!!
Olen tässä ajatellutkin että voisin pienokaisen ottaa hoitoon tänne jotta isä ja äiti pääsisivät kahdestaan vaikka ulos syömään. Itselläni lapset ovat vielä niin pieniä 2ja 1vuotiaat), että yökyläilystä en oikeen tiedä...Ensi harja, kampa ja rasia ensimmäiselle kiehkuralle, pyörivä soittorasia jonka jokaiselle kantille saa valokuvan lapsen eri ikäkausilta, pituusmittari johon voi laitta vauvasta kuvia hänen kasvaessaan, Pentikin tai vastaava ruokailusetti, joku kiva riipus (suojelusenkeli?), kummisormus.... Mä tykkään muistoesineistä.
- kummitus74
meillä on huomenna kummipojan ristiäiset.
Ostimme lahjaksi tinaisen veturi säästölippaan ja siihen kuuluu junavaunu johon voi laittaa ensimmäisen hampaan ja hiuskiehkuran.
Koruliikkeissä on paljon hyviä ideoita.
Kannattaa käydä kultasepänliikkeissä katsastamassa tarjontaa.
Siellä oli myös sellainen seinään laitettava mittatikku jossa oli valokuville paikkoja.
Aika ihana idea. - itsekin kummina AER
Onhan nykyään tässä rahan maailmassa typerää ostaa jotain lusikoita ja kuvakehyksiä, kuten perinteisesti on tapana ollut. Jos jotain erikoista haluat ostaa, niin osta esim. moottoripyörä,ei mitään leikkikalua, vaan kunnon prätkä (vähintään tuhatkuutioinen,siis minimi)ettei tämä SINUN kummipoikas vaan saa traumoja huonosta, ja mitättömästä kummilahjasta. Tällä lahjalla voit kehuskella rinta rottingilla monta vuotta. Tässä oli siis vähän tulevalle kummille provoa.>>> Sinun tehtäväsihän on tarvittaessa olla kummilapsesi tukena ja turvana jos elämäntilanteet sitä vaativat. Käytä tervettä maalaisjärkeä. Eihän parin kuukauden ikäinen pikku nyytti tajua lahjan arvosta mitään. Ja jos yrität kummilapsesi vanhemmille esittää jotain ylivertaista rahalla mälläävää kummia, olet hukkateillä. Tämä pieni elämänsä viattomalla alkutaipaleella oleva ihminen kaipaa vain hellyyttä, rakkautta, ravintoa, huolenpitoa, ja turvallisen kasvuympäristön. Parhaiten hoidat kummivelvollisuutesi pitämällä kiinteän yhteyden kummilapseesi, esim. hoitamalla häntä joskus. Näin saavat kummilapsesi vanhemmatkin pienen, ja varmasti ansaitsemansa vapaahetken. Ja jos eivät aivan älyttömästi ole mammonan perään arvostavat toimintatapasi hyvinkin ylös. Samalla syntyy hyvä suhde kummin/ kummilapsen välille jos on syntyäkseen. LAPSI on tärkein UNOHDA RAHA!!!!!!
Kokemuksesta vaan kirjoittelin.- tuleva kummitäti
voinut vastata jotain järkevää tai sitten jättää vastaamatta kokonaaan.
Tiedän kyllä että raha ei ole tärkeintä enkä koskaan niin ajatellutkaan, vai saitko muka ekasta viestistäni sellaisen kuvan????
Halusin vaan miettiä pienokaiselle jotain muuta kuin kummilusikkaa, en tarkoittanut että sen tarvitsisi maksaa älyttömiä.
Onneksi muut ovat sen tajunneet ja antaneet minulle kivoja ideoita, kiitos kaikille muille siis!!!
- -T-
Olen pienen tytön kummi (en tosin sylikummi ja kun hän syntyi valitsin kultasepän liikkeestä hänelle pöytähopeasarjan, jota aloin keräämään. Eli ristiäisissä hän sai ensimmäisen lusikan ja jokaisena syntymäpäivänä saa yhden lisää. Lusikoihin olen kaivertanut syntymäpäivän ja vuoden sekä nimikirjaimet (ekassa tietysti on ristiäispäivä). Lusikan lisäksi olen aina ostanut jotain muuta hyödyllistä: esim. vaatteita. Näin ei myöskään tulevaisuudessa ole ongelmia miettiä lahjoja rippijuhliin, häihin tms. vaan voi kerätä sarjan täydelliseksi aterimeen päivineen! Pidän lahjaideasta ja toivon, että joku tulevan lapseni kummeista keksisi saman!
- mie
idea on tosi mukava ja varmasti hyödyllinen, josks tulevaisuudessa.. Mutta muistan kuinka erään minun luokkatoverini kummit ostivat hänelle jotain lusikka sarjaa tai vastaavaa, hän kertoi kuinka tylsää on saada jokavuosi näitä samoja, jännitys lahjasta oli pilalla.. eli kenties hienon idean sisälle voisi yrittää ujuttaa joka vuosi jotain "jännempää"(joku pieni lisälahja kenties?),lapsuuden synttärit ovat kuitenkin ainut kertaisia.. mutta kuten sanoin, mielestäni ihan hieno idea sinänsä..;)
- -T-
mie kirjoitti:
idea on tosi mukava ja varmasti hyödyllinen, josks tulevaisuudessa.. Mutta muistan kuinka erään minun luokkatoverini kummit ostivat hänelle jotain lusikka sarjaa tai vastaavaa, hän kertoi kuinka tylsää on saada jokavuosi näitä samoja, jännitys lahjasta oli pilalla.. eli kenties hienon idean sisälle voisi yrittää ujuttaa joka vuosi jotain "jännempää"(joku pieni lisälahja kenties?),lapsuuden synttärit ovat kuitenkin ainut kertaisia.. mutta kuten sanoin, mielestäni ihan hieno idea sinänsä..;)
mutta pelkkä lusikka on niin edullinen lahja, että sen kanssa on varmasti varaa ostaa jotain lapselle mieluisaa. Kuten sanoin;vaatteita (pikkuneiti rakastaa niitä) tai leluja. Eli LÄhinnä ajatus, että osasta lahjaa jää muisto aikuisuuteen ja osasta lapsuuteen :)
- itsekin kummi AER
Antteeks nyt vaan! Tarkoitus ei ollut loukata, mutta itsehän annoit ymmärtää ettei tavanomaiset eikä perinteiset lahjat ole oikeen mistään kotoisin,että extraa sen olla pitää, kun ME ollaan kummeina. Luithan myös kirjoittamani lauseen "tässä vähän tuleville kummeille PROVOA ". Oma mielipiteeni kummeudesta on kirjoitukseni loppuosassa,käytä terv. järkeä lauseen jälkeen. Nimim. Planta oli ainakin oman tulkintani perusteella samoilla jäljillä. Ja hei vielä, kun täällä keskusteluissa neuvoja kyselet, eivät kaikki vastaukset välttämättä ole mieleisiäsi, ne on vaan kestettävä, käämejään käräyttämättä. Tsemppiä kummina olemiseen.
- kuuden lapsen kummi
Olen antanut poikalapsille kummilahjaksi aivan ihanan "vanhanaikaisen " vauvakirjan kultainen lapsuus tms. on nimi, pojille vihreä kantinen ja tytöille olemassa vaaleanpunaisella kannella.
On kalliinpi kuin tavalliset n. 25 euroa, mutta jos vanhemmat jaksaa sitä täyttää, niin lapselle jää siitä pysyvä muisto. Ja tietenkin kummin ja lapsen muistot siihen sitten yhdessä täytetään... - valinta
omasta mielestäni on lahjatili. Nykyään kyllä on niitä, jotka heti sanovat, että ei se raha aina ole tärkeintä, ja tietysti näin onkin, mutta pidemmälle ajateltuna se on parempi vaihtoehto kuin esim. lelut tai perinteiset lusikat jotka päätyy kastepäivän jälkeen jonnekkin laatikkoon.
Tiliä siis kartutetaan jouluna, synttäreinä. Nyt kastelahjaksi voi laittaa hieman isomman summan jos haluaa, muuten sitten vaikka vain 15 tai 20 euroa, jolloin se ei käy ommallekkaan kukkarolle raskaaksi. Tiliin laitetaan ehto, että sieltä saa rahaa nostaa VAIN tilin omistaja, (kummilapsi) ja hän vasta täytettyään 18 vuotta. Silloinhan siellä onkin jo tosi hyvä summan esim. ajokorttiin, autoon, tai opiskelevalle asuntoon tms. Tietysti sitä voi myös vielä silloinkin pitää pesämunana perhettä varten ym.
Jos laitat vain pienen summan, voit lapsen ollessa pieni ostaa vielä jonkun pienen lelun lisäksi (tarkotan nyt siis n.5 euron lisälahjaa) joista ne pienet varsinkin pitää. Saattaa tuntua materialistiselta vaihtoehdolta, mutta ajattele sitä apua minkä se raha tuo sitten myöhemmin, kummilapsi on varmasti ikuisesti kiitollinen - vaikka sehän ei kuitenkaan ole se tärkein pointti lahjan antajalle.- tuleva kummitäti
itse kokeillut käytännösä tota tili-hommaa? Se kuulostaa mustakin hyvältä ajatellen juuri lapsen tulevaisuutta, mutta entä sitten kun muksu on jotain kolmen vanha ja arvostaa leluja yli kaiken muun? Kummitäti tuleekin aina tyhjin käsin synttäreille kun on jo laittanut lahjan tilille?
Lelutkin on nykyään musta tosi kalliita et jos laittais 20 e tilille ja sit pitäis melkein toinen mokoma laittaa leluun niin se sit taas tulee kalliiksi :( Mutta pitänee harkita tuotakin asiaa.
Kuulostaa taas varmaan jonkun mielestä tosi materiaaliselta pohdinnalta, mutta sanon jälleen kerran että tiedän kyllä läheisyyden korvaavan rahan!!! Ja olen todellakin ajatellut hoitaa kummipoikaani omasta vapaasta tahdostani ja myös kummipoikani vanhempien pyynnöstä. Ainakin niin kauan kun Suomessa asuvat. - tilasin
tuleva kummitäti kirjoitti:
itse kokeillut käytännösä tota tili-hommaa? Se kuulostaa mustakin hyvältä ajatellen juuri lapsen tulevaisuutta, mutta entä sitten kun muksu on jotain kolmen vanha ja arvostaa leluja yli kaiken muun? Kummitäti tuleekin aina tyhjin käsin synttäreille kun on jo laittanut lahjan tilille?
Lelutkin on nykyään musta tosi kalliita et jos laittais 20 e tilille ja sit pitäis melkein toinen mokoma laittaa leluun niin se sit taas tulee kalliiksi :( Mutta pitänee harkita tuotakin asiaa.
Kuulostaa taas varmaan jonkun mielestä tosi materiaaliselta pohdinnalta, mutta sanon jälleen kerran että tiedän kyllä läheisyyden korvaavan rahan!!! Ja olen todellakin ajatellut hoitaa kummipoikaani omasta vapaasta tahdostani ja myös kummipoikani vanhempien pyynnöstä. Ainakin niin kauan kun Suomessa asuvat.lehteä monta vuotta kummipojalle (1-vuotiaasta) - ei ollut poika kyllä koskaan pettynyt vaikka kummi/kummit ilman lahjaa meni synttäreille! itse olen sitä mieltä ettei lapsia ihan tuosta noin vaan tarvitse 'aliarvioida' - kyllä he ymmärtävät aika pienestä sen miksi jäävät ilman 'pakettia'. - en muutenkaan harrastanut varsinaisia tavaralahjoja - ajokorttitilille rahaa vähän isompana jne. vietimme paljon aikaa yhdessä (puhun menneessä aikamuodossa syystä että hän on jo aikamies - edelleen kyllä läheinen) - kävimme uimassa, pelaamassa, leffassa, syömässä ym. ym.
- tuleva kummitäti
tilasin kirjoitti:
lehteä monta vuotta kummipojalle (1-vuotiaasta) - ei ollut poika kyllä koskaan pettynyt vaikka kummi/kummit ilman lahjaa meni synttäreille! itse olen sitä mieltä ettei lapsia ihan tuosta noin vaan tarvitse 'aliarvioida' - kyllä he ymmärtävät aika pienestä sen miksi jäävät ilman 'pakettia'. - en muutenkaan harrastanut varsinaisia tavaralahjoja - ajokorttitilille rahaa vähän isompana jne. vietimme paljon aikaa yhdessä (puhun menneessä aikamuodossa syystä että hän on jo aikamies - edelleen kyllä läheinen) - kävimme uimassa, pelaamassa, leffassa, syömässä ym. ym.
homma kuulostaa oikeenkin kivalta lahja-idealta :) Pitääpä pistää muistiin ja ostaa ehkäpä sellainen lahja kun poitsu tosta hiukan kasvaa.....
- . ,. .,
...miten miten miten tuo toimii käytännössä? Onko kenelläkään kokemusta? Voiko toisen ihmisen nimiin vaan avata tilin, pitääkö kertoa etukäteen vanhemmille, olla lupa, allekirjoitus vanhemmilta tms?
- valinta
. ,. ., kirjoitti:
...miten miten miten tuo toimii käytännössä? Onko kenelläkään kokemusta? Voiko toisen ihmisen nimiin vaan avata tilin, pitääkö kertoa etukäteen vanhemmille, olla lupa, allekirjoitus vanhemmilta tms?
Eli olen itsekkin avannut omalle kummipojalle tilin. Siihen ei tarvitse kenenkään lupaa, saahan sitä toiselle lahjan antaa. Tiliä avatessa kannattaa kuitenkin muistaa, että ottaa juuri sellaisen, minkä tilin omistaja saa käyttöönsä vasta kun täyttää 18, ettei sitten käy niin, että sieltä vanhemmat käyvät silloin tällöin nostamassa rahaa lapsen tarpeisiin - jos ei sitä itse halua. Voihan sitä avata sellaisenkin mihin vanhemmilla on käyttö-oikeus, niin voivat sieltä nostaa kalliimpiin lapsen hankintoihin tarvitessaan.
Itse olen tilille laittanut sen 10-50 euroa, vähemmän silloin, kun annan jonkun lahjan, ihan pienenähän riittää pojallekkin pikkuauto, joita nyt saa parilla eurolla. Sitten kun kasvaa, niin voi jo sanoa että kummitäti laittaa rahaa ja tuo siksi vain pienemmän lahjan nyt. Jos olen pannut enemmän rahaa, olen sitten käynyt lahjaksi vain jäätelöllä, uimassa, elokuvissa tms.
Aikaani minäkin lapselle annan enemmän kuin rahaa, omasta mielestäni on turha viedä mitään lahjoja jos kummilapsi joutuu kysymään että kukas se tuo täti olikaan. Eiköhän se läheisyys olekkin se paras lahja mitä lapselle voi antaa, tämä tili-juttu nyt vain lahjoista esimerkkinä kun sitä kerran kysyttiin. - muistaessani...
valinta kirjoitti:
Eli olen itsekkin avannut omalle kummipojalle tilin. Siihen ei tarvitse kenenkään lupaa, saahan sitä toiselle lahjan antaa. Tiliä avatessa kannattaa kuitenkin muistaa, että ottaa juuri sellaisen, minkä tilin omistaja saa käyttöönsä vasta kun täyttää 18, ettei sitten käy niin, että sieltä vanhemmat käyvät silloin tällöin nostamassa rahaa lapsen tarpeisiin - jos ei sitä itse halua. Voihan sitä avata sellaisenkin mihin vanhemmilla on käyttö-oikeus, niin voivat sieltä nostaa kalliimpiin lapsen hankintoihin tarvitessaan.
Itse olen tilille laittanut sen 10-50 euroa, vähemmän silloin, kun annan jonkun lahjan, ihan pienenähän riittää pojallekkin pikkuauto, joita nyt saa parilla eurolla. Sitten kun kasvaa, niin voi jo sanoa että kummitäti laittaa rahaa ja tuo siksi vain pienemmän lahjan nyt. Jos olen pannut enemmän rahaa, olen sitten käynyt lahjaksi vain jäätelöllä, uimassa, elokuvissa tms.
Aikaani minäkin lapselle annan enemmän kuin rahaa, omasta mielestäni on turha viedä mitään lahjoja jos kummilapsi joutuu kysymään että kukas se tuo täti olikaan. Eiköhän se läheisyys olekkin se paras lahja mitä lapselle voi antaa, tämä tili-juttu nyt vain lahjoista esimerkkinä kun sitä kerran kysyttiin.tilin saa laitettua myös suoraveloitukseen, eli niin, että kummilapsen tilille menee omalta tililtäsi automaattisesti summa esim. synttäripäivänä, ei pääse unohtumaan. Itse en sitä ottanut, koska summa jonka laitan, ei joka kerta ole sama.
Lisäksi jos tilin avaat, voit pyytää siitä ns. todistuksen, johon pankissa kirjoitetaan että olet tilin avannut lahjaksi, halutessassi myös summa jonka sinne avatessasi laitoit. Sen voit antaa vanhemmille, niin on jotain "konkreettista" annettavaa. - mää
muistaessani... kirjoitti:
tilin saa laitettua myös suoraveloitukseen, eli niin, että kummilapsen tilille menee omalta tililtäsi automaattisesti summa esim. synttäripäivänä, ei pääse unohtumaan. Itse en sitä ottanut, koska summa jonka laitan, ei joka kerta ole sama.
Lisäksi jos tilin avaat, voit pyytää siitä ns. todistuksen, johon pankissa kirjoitetaan että olet tilin avannut lahjaksi, halutessassi myös summa jonka sinne avatessasi laitoit. Sen voit antaa vanhemmille, niin on jotain "konkreettista" annettavaa.siihenkö siis pitää olla vanhempien lupa.. tai siis te olette kertoneet vanhemmille asiasta?
- tarvitse
mää kirjoitti:
siihenkö siis pitää olla vanhempien lupa.. tai siis te olette kertoneet vanhemmille asiasta?
olla kenenkään lupaa JOS ottaa sen tilin, mihin ei ole käyttö-oikeutta kellään muulla kuin kummilapsella itsellään täyttäessään 18. Sen kun vaan menee ja ilmoittaa että tälläisen haluan avata.
Itse kerroin vasta tilin avattuani.
- idea
Sukulaislapsia ja kummilapsia on kertynyt, itse en aina omiin lahjaostoksiini ole niin täysin tyytyväinen ollut, mutta siltä pohjalta mitä äidit ja isät on kehuneet paljon yleensäkin kastelahjoissa:
- lasten astiasto, yleensä syvä ja matala lautanen ja muki
- lasten omat ruokailuvälineet, yleensä lusikka, haarukka veitsi tai sitten näiden tilalta sellanen minkä saa pian käyttöön: muovinen ensilusikka
- kirja, johon vanhemmat voi kirjoitella muistoja vauvasta ("Ensimmäisenä päivänä nukuit sikeästi ja äidin piti herätellä sinua syömään..." :) )ja vaikka kynä johon voi kaivertaa vauvan nimen ja kenties tietoja (monet vanhemmat on sen verran mielikuvituksettomia, etteivät ymmärtäisi tallettaa tärkeitä muistoja muuten, vaan tarvitsevat idean suoraan käteen - en tarkoita pahalla kenellekään, en todellakaan!)
- sama idea eli muistikirja tai vastaava, mutta vieraskirjakäyttöön, eli kaikki ristiäisvieraat saa merkitä omat tuntonsa vauvaa kohtaan kirjan sivuille ja ensimmäisillä syntymäpäivillä jne sama homma
- PAKSU valokuva-albumi
- ristiäisten kuvaaminen videokameralla
- paksu satukirja, johon omistuskirjoitus, ehkä ajatuksia kastepäivästä, kirjojen alussa ja lopussahan on yleensä tyhjiä sivuja...
Kaikki nämä hyvin käytännöllisiä. Jos joku vierastaa sitä, että esim. astiastolle ei ole käyttöä 2kk:n ikäisellä vauvalla, niin kyseessä onkin kestävä lahja, josta vauveli voi sitten aikuisena omalle vauvalle syöttää puuroa. - ^^^dragon
itse ostin kummitytölleni kastelahjaksi sellaisen hopeisen kastetodistuskäärön. siihen ulkopintaan sai kaiverrettua kaikki mahd. tiedot, synt.aika, paino, pituus, kastepäivä, kirkko, etc. etc. (mukana annoin myös kaiverrus lahjakortin) sisälle sai laitettua sitten tietenkin sen kastetodistuksen...
itse sain aikanaa kummeiltani kastelahjaksi hopeisen kynttilänjalan.
käy korukaupoissa. siellä kyllä riittää valinnanvaraa! :) - olen
Aikoinaan oli tapana, että sylikummi hankkisi sen lahjan johon kaiverretaan lapsen tiedot. Näin eräs kultaseppä minulle selosti, kun 18 vuotta sitten ensimmäisen kummilahjan ostin. Nykyisin on aivan valtavasti vaihtoehtoja mitä voi hankkia, mutta kuitenkin päätyisin edelleen sellaiseen mihin nuo kaiverrukset tulee.
- kunggia
Lastenraamatusta riittää iloa ja tietoa pitkään ja liittyy kummin tehtävään!
- Nimetön
Suunnittele kummilapselle oma niminaulakko www.ollinpuupaja.fi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244636- 883724
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483095- 542667
- 512599
- 2052597
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322390- 1522328
- 311945
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081529