Ylikunto, pitkittynyt flunssa vai mikä?

Aiheesta oli vanhempaa keskustelua, mutta haluaisin avata uuden mahdollisten päivittyneiden vinkkien toivossa. ;___;

Olen siis neuvoton terveydentilani suhteen: takana on pian 2 kuukautta jatkuvaa tai aaltoilevaa lämpöilyä, flunssaa, lihassärkyjä ja lepotilan sydämentykytystä. Välillä olo kohenee melko hyväksi, mutta lenkin tai reippaan kävelyn jälkeen kunto romahtaa ja lievä kuume tai kuumeinen olo palaa jälleen. Pienessä verenkuvassa käyty kahdesti, tulehdusarvot vähän koholla, mutta ei mitään hälyyttävää. Lääkäri määräsi vain suihketta nenän tukkoisuuteen. Sairastelua silloin viime käynnin jälkeen 6 viikkoa.

Olen miettinyt ylikuntoa, mutten tiedä täyttääkö oireet diagnoosia. En ole esim. kokenut kummempaa väsymystä ja kun olo on alkanut olla hyvä ja olen mennyt lenkille tai reippaalle kävelylle (kyllä, olen viisastunut..), olen jaksanut hienosti. Lääkäri ei tuntunut tuntevan koko ylikunto-termiä ja olisinkin kiinnostunut kuulemaan, mistä ja miten olette saanut diagnoosin? Entä millä olette tullee toimeen jos oireet ovat jatkuneet kuukausikaupalla ja ainoa hoitomuoto on totaalinen lepo?

Vertaistukea? Ideoita mitä muuta tää voisi olla?

Olen 37-vuotias henkilö, jonka elämään on sisältynyt viime vuosinen aikana paljohkosti liikuntaa, noin 5 kertaa viikossa. Ennen kunnon heikentymistä saatoin lenkkeillä/treenata jokaisena päivänäkin, mutta kuitenkin vain noin 1h, joskus 2 h per päivä. Lisäksi kehoni on kyllä aina reagoinut herkästi stressiin ja ahdistukseen, mitä on ollut viime kuukausina.

Päiväkotityöni vuoksi sairastelen talvikaudet ahkerasti, mutta tällainen on sentään jo uutta ja huolestuttavaa.

5

662

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Korjaan vielä, etten toki ole mennyt lenkkeilemään ennen kuin olo on ollut jo pari päivää hyvä. Kävelylenkit ovat sitten houkuttaneet jo tuossa puolikuntoisessa vaiheessa, välillä on tuntunut että keho kestää ja välillä olotila huononee siitäkin.

• Anonyymi

Olisiko longcovid.

• Anonyymi

Koronatestejäkin on otettu liuta, olis kyllä hyvä vaihtoehto.

• Anonyymi

Menikö tämä ohi? Millä ja missä ajassa? Mulla tismalleen sama tilanne. Kestänyt nyt 7 viikkoa.

• Anonyymi00005

meidän terkkarista sanottiin tänään että en pääse päivystykseen kun puhun kokonaisia lauseita. olen ollut siraana flunssassa jo yli viikon. ja eilen pääsin mutta mun serppi oli vasta 4 nyt tunnen että noussut olen ihan kuitti. käskivät tyksiin sehän se 5t odotus. näin meillä turun seudulla.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      186
      2690
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      148
      2407
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      106
      1122
    4. Sinua oli kiihottavaa

Sinua nainen oli kiihottavaa katsella.
      Ikävä
      84
      954
    5. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      64
      921
    6. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      239
      819
    7. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      20
      810
    8. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      285
      775
    9. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      89
      774
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      708
    Aihe