Siivouksen taso

Anonyymi-ap

Lueskelin tässä iltalehteä jossa on tilastoa siivouksesta. Suurin osa imuroi kerran viikossa, samoin pesee vessan. Lakanoita vaihdetaan parin viikon välein. Itsellä on kyllä paljon harvempi siivousväli. Pussilakanan vaihdan vain muutaman kerran vuodessa, aluslalakanan ja tyynyliinan kerran kuussa. Ihan siistiä on näinkin,

79

621

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ikäihmisenä olen joutunut palkkaamaan siivousfirman hoitamaan siivouksen. Maksan tuntipalkan muka ammattilaisille, jotka eivät siirränojatuolia, eivät ravista edes vessan mattoa, eivät imuroi eteisen kenkätelineen alta, eivät pyyhi lattiaa nurkista. Havaitsen että olen ollut tarkempi ja siistimpi kuin ammatti- ihmiset. Turhaan olen tuntenut itseni epäpäteväksi taloudenpitäjäksi.

      • Anonyymi

        Paljonko velottavat viikkosiivouksesta?


      • Anonyymi

        Kyllä ne siivoojat tekee tarkemmin, jos kerrot niille, mitä haluat.


      • Anonyymi

        Tilasin eräästä senioreihin keskittyneestä hoito- ja siivousfirmasta
        siivouksen joka toinen viikko.

        Siivous oli kevyttä sutimista, johon en ollut ihan tyytyväinen.
        Esim. sängyn alta ja jopa pöydän alta ei imuroitu kuin pyynnöstä.
        Soitin firmaan kysyäkseni olisiko heillä siivoukseen paremmin perehtynyttä
        henkilöä lähettää siivoamaan.
        He kertoivat, ettei heillä ole yhtään ammattitaitoista koulutettua siivoojaa,
        koska he tekevät vain "kevyttä viikkosiivousta".

        Vaihdoin firmaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ne siivoojat tekee tarkemmin, jos kerrot niille, mitä haluat.

        Miksi niille pitäisi kertoa yksityiskohtaisesti esim että sängtnqkustatkin on imuroitavaksi ja pyyhittävä kostealla mopilla. Sehän kuuluu kosin siivoukseen ettei osaa huoneen tiloista jätetä siivoamatta.
        Nykyisin siivoajat saavat käydä kurssin että oppivat mitä ainetta mihinkin pintaa voi käyttää ettei vedellä samalla aineella kaikkia pintoja.
        Mutta eräät pienet siivous firmat ottavat kenen saavat töihin, ja tulos sitten sen mukaista , ja siitä sitten vielä pitää maksaakin.
        Esim parketti lattiaa ei kuurata millään vahvoilla aineilla Kaappien ovet myös aineilla mitkä niihin sopivat , joten ennenhön sitä pyöriteltiin saman rätin kanssa kaikki pinnat , vaikka eihän silloin kyllä ollutkaan samanlaisia huonekalujakaan kun nykyisin joita on valmistettu erinlaisista raakatavaroista


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ne siivoojat tekee tarkemmin, jos kerrot niille, mitä haluat.

        Teimme kirjallisen sopimuksen vuosia sitten. Siivoojat vain ovat vaihtuneet monta kertaa. En halua olla työnjohtaja. He tekevät palkkansa eteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ne siivoojat tekee tarkemmin, jos kerrot niille, mitä haluat.

        Kirjallinen sopimus on tehty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi niille pitäisi kertoa yksityiskohtaisesti esim että sängtnqkustatkin on imuroitavaksi ja pyyhittävä kostealla mopilla. Sehän kuuluu kosin siivoukseen ettei osaa huoneen tiloista jätetä siivoamatta.
        Nykyisin siivoajat saavat käydä kurssin että oppivat mitä ainetta mihinkin pintaa voi käyttää ettei vedellä samalla aineella kaikkia pintoja.
        Mutta eräät pienet siivous firmat ottavat kenen saavat töihin, ja tulos sitten sen mukaista , ja siitä sitten vielä pitää maksaakin.
        Esim parketti lattiaa ei kuurata millään vahvoilla aineilla Kaappien ovet myös aineilla mitkä niihin sopivat , joten ennenhön sitä pyöriteltiin saman rätin kanssa kaikki pinnat , vaikka eihän silloin kyllä ollutkaan samanlaisia huonekalujakaan kun nykyisin joita on valmistettu erinlaisista raakatavaroista

        Pyysin siivoojan apua kylpyhuoneen siivoukseen ja kysyin neuvoja muovilattian hoidossa. Laskussa tuntimaksua oli nostettu 5 eurolla ylimääräisen työtehtävän vuoksi.
        En maksanut.


    • Anonyymi

      Luin kyseisen jutun. Sen mukaan on ihmisiä, jotka vaihtavat lakanat
      muutaman kerran vuodessa ja pesevät pöntön muutaman kerran vuodessa
      ja imuroivat harvemmin kuin kerran kuukaudessa.
      Pieni prosentti ihmisistä vaihtaa lakanat joka päivä.
      Jotkut imuroivat joka päivä (koiran- tai kissanomistajat ?)


      IL:stä löytyy tutkijankin sana lakanoitten vaihdosta:
      "Tutkijan mukaan lakanoiden pesu kerran viikkoon on äärimmäisen tärkeää, sillä lakanoiden mikrobit päätyvät lähes väistämättä hengitysteihisi aiheuttaen allergisia reaktioita. Tutkijan mukaan allerginen reaktio voi syntyä, vaikka et ennen olisikaan kärsinyt allergioista tai yliherkkyysoireista. "

      • Anonyymi

        Ohoh ja höpöhöpö - aivan liian puhdasta ja mukamas luonnokuituisista lakanoista irtoaisi mikrobeja, salli mun nauraa.

        Allerginen reaktio syntyy jos koti on jatkuvasti lähes steriili ja sitten yhtä-äkkiä eletäänkin ihan normaalisti


    • Anonyymi

      Marttojen mukaan lakanoiden vaihtaminen kahden viikon välein on hyvä
      nyrkkisääntö pyykkipäiviin. Joissain tapauksissa vaihtoväliä kannattaa tihentää.

      Tyynyliinat voi Marttojen mukaan vaihtaa hieman useammin kuin muut petivaatteet etenkin, jos kärsii allergioista. Tyynyliinaan voi jäädä esimerkiksi hiustuotteiden tai kosmetiikan kertymiä ja ikkunasta tai ilmastoinnista kulkeutuvaa siitepölyä.

    • Anonyymi

      useamman henkilön taloudessa on siivottava tietenkin useammin, kuin yksin asuvan, onhan se selväkin, kun vaikkapa wc.tä käytettään tuplasti useammin , kuin asuen yksi ainoa henkilö.

      • Anonyymi

        En ymmärrä, miksi siivotaan siivouksen vuoksi. Näkeehän asukas silmilläänkin, koska paikat kaipaavat siivousta.
        Me elämme bakteerien ja virusten keskellä. Emme saa ympäristöämme steriiliksi, eikä ole tarpeenkaan.


      • Anonyymi

        Kyllä minäkin , vaikka yksin olen saan sekasotku aikaiseksi ja pölyä riittää tarpeeksi asti se kun tarttuu niin helposti kaikkiin sähköllä käyviin tavaroihin esim radiot ja TV , vessan tilat siivoan kunnolla kerran viikossa mutta pöntön ja käsienpesu altaan kyllä pyyhin joka päivä
        Ja kivahan se on puhtaassa talossa oleskella


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ymmärrä, miksi siivotaan siivouksen vuoksi. Näkeehän asukas silmilläänkin, koska paikat kaipaavat siivousta.
        Me elämme bakteerien ja virusten keskellä. Emme saa ympäristöämme steriiliksi, eikä ole tarpeenkaan.

        Ei kai sitä siivota vain siivouksen vuoksi vaan kyllä sitä pölyä ja kaiken maailman murusia on paikoissa minun mielestäni yhtämittaa.
        Tiskiallas on myös yksi juttu mikä tarvitsee puhdistuksen aika usein


    • Anonyymi

      Jutun mukaan muutamat vaihtavat lakanat joka päivä. Laiskana ihmisenä
      talvella vaihdan lakanat 3-4 viikon välein, kesällä useammin, kun helle
      hiostuttaa. Puhtaan tyynyliinan laitan kerran viikossa.

      • Anonyymi

        Jokapäiväinen lakanapyykki ei taida näillä sähkön hinnoilla olla suositeltava askare.
        Emme elä hotellissa, vaan joudumme itse tekemään huushollityöt.
        Jos ehtii ja jaksaa siivota kaikki lattiat kerralla, niin huonepöly pysyy aisoissa.
        Siivousvinkeissä kerrotaan aina keinoja, joilla pinttynyt tiskipöytä puhdistetaan, ja sitä en käsitä. Onko todella mahdollista, että jätetään keittiön siivouksen yhteydessä tiskipöytä pyyhkimättä niin, että tarvitaan joitakin ihme pesumenetelmiä, että se saadaan kiiltämään puhtauttaan!
        Minullla on siihen riittänyt pesuriepu ja fairi.


      • Anonyymi

        Minä vaihtaisin kyllä lakanat joka päivä, mutta sehän keräisi paljon pyykkiä pestäväksi ja pesukonetta pitäisi käyttää usein , ja nyt kun sähkönkin on kallista niin sitä yrittää säännöstellä pesukoneen käyttöä ja vesimaksutkin ovat nousseet .joten vaihdan ainoastaan kerran viikossa .
        Se on aina niin kiva mennä nukkumaan kun on puhtaat lakanat sängyssä
        Siivoaminen pari kertaa viikossa on minun tapani , ja mistä ihmeestä sitä pölyäkin riittää saa ihmetellä aina kun siivoaa, vessa on se tärkein joka katsastetaan joka päivä että on puhdas .
        Joten kyllähän sitä touhuamista riittää varmasti joka kodissa


    • Anonyymi

      Lakanoitten vaihto ja jatkuva pyykinpesu on rasite.
      Kylppäri täynnä märkää pyykkiä on epämiellyttävää.
      Miksi pitäisi joka toinen viikko lakanat vaihtaa ? Harvemminkin voi.
      Menen sänkyyn yleensä suihkun kautta niin ei tule sinne päivän
      hikiäkään hinkattua. Ja tietty alasti tai puhtaalla yöpuvulla.

    • Anonyymi

      Silloin kun oli terve ja voimat talessa kaikki siivous tapahtui kerran viikossa,
      nyt vanhana sairaana köyhänä
      en pysty enään lattioita pesemään ollenkaan kuten ennen,
      se harmittaa sunnattomasti,
      lapsenlapsi imuroi silloin tällöin lattiat, lakanoita vaihdan joskus jos vielä jaksan pyykkiä pesen noin kerran kuukaudessa,
      tykkäisin siististä kodista, mutta vanhuus on tehny sen että paskan keskelle täytyy vanhuksen kuolla,
      jos ny joku ei auta että jaksaisin ja kehtaisin kutsua kotiavusta siivoojan
      muutaman kerran ole kutsunu ja huomannu eivät siivoa niin tarkaan kuin itse ennen kun oli terve, seki harmittaa kun kutenki pitää maksaa niille palkka vaikka tulos ei ole sama kuin itse olisi tehny jos jaksaisi,

      • Anonyymi

        Ei köyhyys estä siivoamasta.
        Mikä siinä mahtaa ollakin, että yleensäkin aina kuvataan köyhät surkeissa ja likaisissa tiloissa. Köyhää voi olla, mutta Suomessa vesi ja saippua eivät ole kalliita, pelkkä vesikin riittää puhtauden ylläpitoon.
        Sairaus eri asia. Kankea selkä jo riittää, lattioita ei saa siivotuksi, imuria ei pysty työntämään, tavaroita ei saa nostetuksi, eikä voimat riitä huonekaluja siirtämään. Silloin se siivousapu on tarpeen, mutta kuten moni on kertonut, saa todeta, että siivoojilla on taipumus unohtaa nurkat ja kaappien aluset, ilmeisesti ajattelevat helposti, että ikäihmisellä on huono näkö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei köyhyys estä siivoamasta.
        Mikä siinä mahtaa ollakin, että yleensäkin aina kuvataan köyhät surkeissa ja likaisissa tiloissa. Köyhää voi olla, mutta Suomessa vesi ja saippua eivät ole kalliita, pelkkä vesikin riittää puhtauden ylläpitoon.
        Sairaus eri asia. Kankea selkä jo riittää, lattioita ei saa siivotuksi, imuria ei pysty työntämään, tavaroita ei saa nostetuksi, eikä voimat riitä huonekaluja siirtämään. Silloin se siivousapu on tarpeen, mutta kuten moni on kertonut, saa todeta, että siivoojilla on taipumus unohtaa nurkat ja kaappien aluset, ilmeisesti ajattelevat helposti, että ikäihmisellä on huono näkö.

        "ajattelevat helposti, että ikäihmisellä on huono näkö".

        Ajattelevat, että ikäihminen ei huomaa, kun siivoaa huonosti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "ajattelevat helposti, että ikäihmisellä on huono näkö".

        Ajattelevat, että ikäihminen ei huomaa, kun siivoaa huonosti.

        Tai eivät edes tiedä miten siivotaan, kun itse olen huomannut että moni luulee että siivous in sitä että lattia pyyhitään joskus, mutta etenkin oboen yläkarmeihin pölyä ketään kummasti, ja kaapitkin pitää aina joskus pestä sisältä.
        Joten kaikilla on oma käsityksensä siivoamisesta.
        Niin että puhtaus on työtä sekin, ja hyvä mieli kun istahtaa siivouksen jälkeen


    • Anonyymi

      Mä imuroun joka toinen viikko ja joka toinen viikko pyyhin lattiat nihkeällä. Imurointiviikolla vaihdan lakanat. Tyynyliinat joka viikko. Olen allerginen ja jos fuskaan siivouksesta on nenä heti tukkoinen ja hengittäminen vaikeampaa.
      Minulla on pieni asunto, siivous ei vie voimia, vielä. Pölyjä inhoan pyyhkiä. Silloin laitan musiikkia soimaan niinpä pölyrätti liukuu paremmin pinnoilla, mukamas.
      Keittiö siiivoan päivittäin. WC:n joka vikko ja tarvittaessa useammin sen pöntön.

      • Anonyymi

        Minä en imuroi lattioita usein, käytän kuivamoppia joka ottaa pölyt tarkemmin kun imuri, kangas sohvat ja nojatuolit Kyllä imuroin säännöllisesti .
        Lampun varjostimet myös kokoaa paljon pölyä.


    • Anonyymi

      Lakasen harjalla välillä, jos näen roskaa tai pölyä, muuten imuroin 2-3 viikon välein.
      Lakanat vaihtoon kerran kuussa, pyyhkeitä parin viikon välein. Pytyn putsaan, jos jää vauhtiraitoja pohjalle.
      Koiraihmisillä on enempi siivottavaa, ja huippuna ne jotka makkuuttavat koiraa tai kisua sängyssä.
      Hirvittävää, niistä leviää hilsettä jopa kirppuja.

      • Anonyymi

        Ihmisestäkin leviää hilsettä, karvoja, hiuksia, hikeä ja verta , jopa spermaa petiin🥴


    • Anonyymi

      Se on että kuka aikaansa viettää mitenkin
      minulla on yläkerrassa eläkeläis nainen ei
      koiria eikä lapsenlapsia.
      Perjantai aamusta kun se siivous kolina alkaa
      niin loppuu sunnuntai iltana.Meitä on moneksi

      • Anonyymi

        Hänen tapansa viettää vapaa viikonloppu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hänen tapansa viettää vapaa viikonloppu.

        Toiset vaan yksinkertaisesti tykkää touhuta , ja kivahan se on kun huoneet on puhtaita


    • Siivon kun näen siihen tarvetta. En koskaan turhaan vaivaudu.
      Kohtuullisen siistiä on, jos ei ala liian tarkkaan tutkimaan.
      Asun kahdessa paikassa, nytkin vielä mökillä.
      Suoraan sanottuna vaihdan lakanat kun muistan ajatella asiaa. En kuitenkaan kuukautta pidempään ole ikinä pitänyt samoja. Tyynyliinat vaihdan noin viikon välein.
      Minusta on vaikeaa katsoa kuinka naapuri hakkaa kylillä mattojaan joka viikko ihan kun matto olisi pahin vihollinen. Asuu yksin ja varmaan vielä imuroi päivittäin.
      Mitä elämää sellainen on, jos villakoirien jahtaaminen täyttää koko ajan mielen.

      • Anonyymi

        Naapurisi ei tuolla meiningillö löydä villakoiraa yhtään mistään, jo pölyhaituvakin on harvinainen.
        Nuoruudessani sekä naapurini että lähisukulainen olivat tuota sorttia, ja häpesin joka kerran, kun ovikello soi. Ajattelin, että en ikinä ole noin siisti ja taitava.
        Kerran olin viikon sukulaisen luona ja hän syöksyi kamariin imuri kourassa joka aamu. Lähtöpäivänä halusin itse siivota jälkeni ja aloin imuroida. Löysin nojatuolin takaa sen kadonneen vyöni, joka olin tulopäivänä hävinnyt Ymmärsin, että sukulainen siivosi keskilattian siirtämättä mööpeleitä, joten äkkiäkös sellaisen siivouksen päivittäin suorittaa!
        Alemmuuskompleksini kutistui.


      • Anonyymi

        Jos mattoa imuroi niin sehän on ihan selvä ettei tule mattoon tunkkaista hajua pölystä kun ottaa pölyt pois imurilla


      • Anonyymi

        Kaipaan saari mökkielämää, siellä sai hyötyliikuntaa muutakin kuin siivousta, rantasauna oli siivottava saunan lämpiessä, puitten tekoa takkaan ja hellaan.
        Siivousta riitti, kesäkeittiö oli keskiössä jossa ruuan valmistus ja ruokailu, aitat lapsille jos tulivat, huussi oli pidettävä siistinä. Kun vertaa kaupunki asuntoon jonka siivoo ohimennen, kun vertaa nuorempana oli omakoti taloamme, kerrostalo paras ikäisillimme.


      • Anonyymi

        En ymmärrä mattojen tamppaamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ymmärrä mattojen tamppaamista.

        Niistähän irtoaa pöly tamppaamisella , joka on iskostunut kiinni kuituun


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niistähän irtoaa pöly tamppaamisella , joka on iskostunut kiinni kuituun

        ja laskeutuu heti takaisin samalle matolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ja laskeutuu heti takaisin samalle matolle.

        Tamppaa tuulella, ei laskeudu. Tosin nykyään kehotetaan välttämään entisaikain kovaa hakkaamista, mutta pieni läpytys, harjaus ja varsinkin tuuletus tekee matolle(kin) hyvää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ymmärrä mattojen tamppaamista.

        Mattojen tamppaamisella irrotetaan kuitujen väliin joutunut lika matosta , koska matoilla usein kävellään niin lika trampataan kiinni mattoon.
        Moni tamppaa maton ensin ja sitten imuroi irrotetun lian pois. Näin pidentää kalliin maton aikaa pysyä käytössä .
        Onhan moni lopettanut sen tamppaamisen kokonaan ,mutta ennen se oli joka huushollissa tapana kun suursiivottiin.
        Joten perinne tulee niiltä ajoilta . Mutta kukin tavallaaan tottakai.
        Itselläni ei ole mattopiiskaa eikä tamppaustelinettä liioin , mutta hakkaan joskus talvella maton lunta vasten ja silloin sen näkee miten lika jää lumeen vaikka imuroin pari kolme kertaa viikossa . Joten ei se imuri ole mikään universaali ihmekone sinänsä .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tamppaa tuulella, ei laskeudu. Tosin nykyään kehotetaan välttämään entisaikain kovaa hakkaamista, mutta pieni läpytys, harjaus ja varsinkin tuuletus tekee matolle(kin) hyvää.

        Kun nyt siivouksesta ja siivoojista puhutaan, niin eräs siivousfirma noudatti pyyntöäni viedä matot ulos Kiersivät matot rullalle ja nostivat rullat kuistille. Siivouksen jälkeen palauttivat matot takaisin lattialle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ja laskeutuu heti takaisin samalle matolle.

        Niin laskeutuu mutta on irtautunut kuisiåusta niin että sen saa imurilla pois , se on ero.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun nyt siivouksesta ja siivoojista puhutaan, niin eräs siivousfirma noudatti pyyntöäni viedä matot ulos Kiersivät matot rullalle ja nostivat rullat kuistille. Siivouksen jälkeen palauttivat matot takaisin lattialle.

        Uusavuttomia on joka paikassa ja puolella. Olisit neuvonut, itse olisin.


    • Anonyymi

      Lakanoitten vaihto joka toinen viikko, siivous kerran viikossa, en laske vieraita siivoomaan asuntoani, siivoukseen menee ehkä puolituntia.
      En käy suihkussa, kerran viikossa saunassa,

      • Anonyymi

        Itse vaihdan lakanat kerran viikossa, ja se sopii minulle erittäin hyvin.
        Joskus fuskaan pussilakanan kanssa ja vaihdan sen sitten seuraavalla vaihtokerralla. Jos olis varaa käyttää pesukonetta usein niin vaihtaisin joka päivä lakanat , koska Tunne kun saa nukahtaa putipuhtaille lakanoille on ihana .
        Mutta nyt on säästettävä niin sähköä kun vettäkin joten se määrää tahdin lakanoiden vaihdossa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse vaihdan lakanat kerran viikossa, ja se sopii minulle erittäin hyvin.
        Joskus fuskaan pussilakanan kanssa ja vaihdan sen sitten seuraavalla vaihtokerralla. Jos olis varaa käyttää pesukonetta usein niin vaihtaisin joka päivä lakanat , koska Tunne kun saa nukahtaa putipuhtaille lakanoille on ihana .
        Mutta nyt on säästettävä niin sähköä kun vettäkin joten se määrää tahdin lakanoiden vaihdossa

        Sinä et siis osaa pestä itseäsi. Vai miten kommenttisi tulee ymmärtää?


    • Anonyymi

      Joka aamu suihkussa ja kerran viikossa saunassa.

      • Anonyymi

        Mahdat olla likainen kun joudut aina suihkuttamaan itseäsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mahdat olla likainen kun joudut aina suihkuttamaan itseäsi.

        Miten niin että hän on likainen, jos vaikka hikoilee päivän mittaan tai yöllä niin kyllä sitä suihkua kaipaa, ei se ole likaisuudesta silloin kysymys vaan että saa tuntea olevansa raikas kun on ottanut suihkun.äihmisen iho erittää myöskin rasvaa joka ei ole silmillä näyttävissä ja jos kulkee monta päivää ilman peseytymistä niin sekin rasva aiheuttaa härskin tunteen. Joten kukin tavallaan , kuten kellekin sopii. Ilman mitään ilkeyksiä


    • Anonyymi

      Siisteyteen liittyen on sanonta -
      On ja pysyy niin kuin paska Junttilan tuvan seinässä.

    • Anonyymi

      Kevyt suihku kerran päivässä virkistää ja poistaa ominaishajun
      mutta ei ole pakollinen.

    • Anonyymi

      Suotta lotrata vettä, iho vaan kuivuu, kainalot ja tissien aluset sekä haarovälin puhdistus riittää.

      • Anonyymi

        Sama vesimäärä menee kun ottaa minuutin suihkun ja on paljon kätevämpää.


      • Anonyymi

        Kukin tavallaan minkä katsoo riittävän


    • Anonyymi

      myös froteepyyhkeen kastelee ja saippuoi, sillä kainalot ja rintojen aluset, korvat ym. pyyhkeen huuhtelu ja pyyhkeellä vielä hieronta, dibeellä alapää ja varpaatkin suihkutan

      • Anonyymi

        Onko sinisen taivaamme alla mitään, mitä ei voisi käsitellä keskustelupalstalla ystävien kesken, PAITSI se mitä käsiteltiin nojatuolissa. Siellähän ei ystävyyssuhteet olleet kunniassa. Siellä stalkattiin, haukuttiin ja mollattiin, mutta onneksi se on nyt hävinnyt.


    • Anonyymi

      Tänään haastateltiin Auri Kanasta, joka siivoaa korvauksetta sotkuisia koteja.
      Hänestä siivoaminen on ihanaa. Siistit kodit ovat hänestä tylsiä.

    • Anonyymi

      Kotihoidon asiakaat autetaan suikuun 1 kerta viikossa pesupäivä,jos itse eivtä kykenen sinne menemään.Ostopalveluna saavt 1 kerta kukausi siivojan.Joka pyyhkii pölyt.Imuroi ,moppa välipaikat. pesee wc tilassa lattian mopilla ja pyyhki kostella lavuaarin,Joten vaan esimerkki hullun lailla ei joka viikko tarvitse siivota,

    • Anonyymi

      Asuntooni tuli remontin yhteydessä siisti laminaatti lattia, matot rumentaisi lattian joten mattoja on muutama pieni lattialla, helppo pitää siistinä.
      Vuodevaatteet pesee kone, astiat pesee kone, jos ihminen pysyy pystyssä ei imurointi ole raskasta, voi sitä imuroida istueltaan.

    • Anonyymi

      Mikä on dibee, joka aiemmin mainittiin alapäätä pyyhkiessä?

      Nimim. Korpielo

      • Anonyymi

        Bidee


    • Anonyymi

      Jos keväällä, kun aurinko on jo korkealla, tekis siivouksen.
      Eihän näin pimeällä, kun sähköäkin vielä säästetään, kukaan huomaa vaikka on siivoamatta,

      • Anonyymi

        Jos et siivoa nyt, niiin et siivoa keväälläkään, se on saletti.


    • Anonyymi

      Siivoojia on monenlaisia, jotkut erittäin kovakätisiä, myös imuroitaessa ei tuolia viitsitä nostaa, vaan pökitään imurinharjalla menemään.
      Jos joka kerta jää jälkiä siivouksesta, koloja, pesuveden pyyhkimättä jättämisestä vaaleita läiskiä, on hetkenpäästä lattia entinen ja korjauksen tarpeessa.

      Mutta luulen, että on kunnollisiakin, pitäisi vaihtaa, jos onnistaisi.

      • Anonyymi

        Itse autoin muutaman kerran yhtä vanhempaa ihmistä siivouksessa ihan vaan auttaakseni. Mutta kun siirteli. Esim kukkapöytää että sain alustan pyyhittyä mopilla niin tämä alkoi huutamaan että olin laittanut sen takaisin väärin Siinä sitten ynnä ja yhtenä katsottiin niin ero entisestä paikasta oli prikulleen yksi cm , joten lopetin auttamisesta kun tämä vaan huuti koko ajan. Kukaan siivousfirma ei käynyt siellä liioin kun yhden kerran ja katkaisivat siivous suhteen hänen kanssaan . Niin että joskus menee liiallisuuksiin sen siivoamisen kanssa kun on luja tahto sillä kelle siivotaan . Joten silloin pitää siivota itse jos apu ei kelpaa.


    • Anonyymi

      Vaimolleni riittää kun imuroin kahden viikon välein.
      Tietenkin siirtelen kalut mutta aina en viitsi rönytä parivuoteen alle.
      Matot käyn pöllyttelemässä ulkona kerran, kaksi vuodessa.
      Vaimo siivoaa vessan satunnaisesti.
      Turha tarkkuus on teknistä kypsymättömyyttä ja hygienia humpuukkia.
      Tekstiilisulkeisiin osallistun kun vuorossa on tuplatäkin pussilakanan vaihtaminen.
      Minulla on suurempi syliväli.

      • Anonyymi

        Sama täällä.
        Joulun alla on taas isot "sulkeiset".
        Menee määrätyn kaavan mukaan.
        Mutta mikäs siinä - tehdään mitä jaksetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama täällä.
        Joulun alla on taas isot "sulkeiset".
        Menee määrätyn kaavan mukaan.
        Mutta mikäs siinä - tehdään mitä jaksetaan.

        Emme ole olleet joulua kotona viimeisten 18 vuoden aikana ja sitä ennenkin vain satunnaisesti.


    • Anonyymi

      Mulle kyllä riittää, kun käyn kaupassa, teen pihatyöt ja haen joulukuusen metsästä, laitan jalkaan ja tuo sisälle.

    • Anonyymi

      Meillä on muovikuusi, Se ei varista neulasia.

    • Anonyymi

      Meillä on joskus sellainen "raivohullu" siivooja, että on paras keksiä jotain asiaa lasten perheiden luokse siksi aikaa. Kyllä jaksaa.

    • Anonyymi

      Tasokasta sen olla pitää - ihan hirvittää.

    • Anonyymi

      Tasosta ei tingitä.
      Puhdasta olla pitää.

    • Anonyymi

      Kyllä se itse siivoaminen on mukavaa, kun näkee työnsä tuloksen!
      Voi halata itseään ja sanoa, hyvä minä, kun jaksoit!
      Ennen isoäiti sanoi, että" ulkorapuilla jo näkee kodin hengen", että ne pitää ensimmäiseksi ja viimeiseksi putsata.

      • Anonyymi

        Minulla ei ole tapana siivoilla lainkaan, koska sosiaalivirasto lähettää pari kertaa vuodessa desinfiointi- ja tuholaistorjuntayksikön tekemään suursiivouksen huusholliini, kyllä tulee puhdasta aina porstuasta ullakolle asti.
        T. Anonyymitäti Lämsänkylästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla ei ole tapana siivoilla lainkaan, koska sosiaalivirasto lähettää pari kertaa vuodessa desinfiointi- ja tuholaistorjuntayksikön tekemään suursiivouksen huusholliini, kyllä tulee puhdasta aina porstuasta ullakolle asti.
        T. Anonyymitäti Lämsänkylästä.

        Luulet olevasi hauska, mutta totuus on, että moni huusholli on juuri tuossa pisteessä sillä erotuksella vain, että mitään siivousporukkaa ei tule - koskaan.
        Kynsänlämästä terveisiä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luulet olevasi hauska, mutta totuus on, että moni huusholli on juuri tuossa pisteessä sillä erotuksella vain, että mitään siivousporukkaa ei tule - koskaan.
        Kynsänlämästä terveisiä

        Otat vain reippaasti yhteyttä kotipaikkakuntasi sosiaalivirastoon, niin kyllä sinäkin saat lakisääteisesti sinulle kuuluvaa apua, kuten juuri näitä edellämainittuja. Mitä onkaan viettää rauhallista joulua kerrankin ilman lutikoita ja torakoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Otat vain reippaasti yhteyttä kotipaikkakuntasi sosiaalivirastoon, niin kyllä sinäkin saat lakisääteisesti sinulle kuuluvaa apua, kuten juuri näitä edellämainittuja. Mitä onkaan viettää rauhallista joulua kerrankin ilman lutikoita ja torakoita.

        Älä louskuta leukojasi asioista, joista et tiedä mitään. Kunnat eivät siivoa kenenkään koteja laki- eikä minkään muunkaan säännön takia. Vasta sitten, kun olet itse siinä kunnossa, että sinut viedään veke läävästäsi, kunta joutuu ns. kotisi tyhjentämään ja putsaamaan sillä aikaa, kun sinä olet jossain laitoksessa sosiaalisin syin, jos muuta syytä ei löydy.


    • Anonyymi

      Liittyykö ulkopuolinen siivous kodinhoidon apuun?
      Vuosi sitten vaimoni joutui olemaan keskussairaalassa useammallakin osastolla noin 2kk.
      Kävin päivittäin seurustelemassa muutaman tunnin ja kotiutuspäivänä tippaiita ja lekuri antoivat ohjeita kotiin. Yhtenä asiana vaimoltani kysyttiin kodinhoitoavun tarvetta. Minun ollessa paikalla! Miesten syrjintää?!
      Kysyin josko heillä olisi kuvastoa ehdolla olevista avustajista? Mulkoilivat minua vihaisesti ja jäin vastausta vaille.
      Miesten syrjintää ja väheksymistä.

    • Anonyymi

      Kyllä, ei meillä aikuistalouksissa ole edes ketään, joka sen kummemmin sotkisi. Meillä imuroidaan noin kerran viikossa, luututaan noin kerran kuukaudessa ja petivaatteet vaihdetaan 2 - 3 viikon välein. Pölyjä pyyhin usein kun se on niin rentouttavaa puuhaa. Kaksi kertaa vuodessa tilataan ja ostetaan isompi siivous ammattilaisilta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2941
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      2065
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2024
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1845
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe