Alkoholismi ja vanhustenhoito

Siinä 60+ aiheet. Kovin on ankeaa. Antaa aneemisen kuvan tämän ikäluokan ihmisistä.

Itse koen eläväni hyvää elämää. Työura taputeltuna ei päihdeongelmaa. Rahat ainakin toistaiseksi riittää elämiseen. Kivoja harrastuksia rutiineiden lomassa, joiden parissa päivät sujahtavat kuin itsestään. Terveyttä niin että elämästä jaksaa nauttia. Läheisiä ihmisiä ympärillä.

Maailmalla tapahtuu mutta sille en voi mitään. Seuraan, noudatan viranomaisten ohjeita.

Mukavaa mielihyväistä viikonloppua!

70

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mukavaa vikoonloppua sinulle kuin muillekin ihmisille. Itse en myöskään juo en tupakoi.Työ eläkeni rittä perusmenoihini.Koska olen tarkka rahasta. Tarkoitaa myös sitä en käy kampaajat, en matkustele ,en risteile ymm.Minulla kun ei miestä ei hänen tuloja.Ei perintörahoja tai perintö mökkejä.Sen enempää leskeneläkettä! Asun vuokralla ja vuokrani kuluni maksan tse työ eläkestäni.Naisen työeläke on aina pienempi kuin miehen.On minulla ystäviä naisia jotka päiväkän ei töitä teneet .Nautivat kansaneläke ja takuu eläke. Puolisolla nin isot eläket .Joten saavat tehdä omiilla kelan eläkeillä ihan mitä haluavat. Kun kysyy paljon vuokranne tai yhtiövastikennen on plus sähkö lasku? Vastaavat en tiedä,koska mies maksaa kaiken.Joidenkin miehillä jotka ovat 50v.avioitunet uudellen.On metsää ja metsää sitten puita nimenomaan myydän päästään ulomaan matkoille ymm.Sisustetaan sitä osakehuoneistoa alvariin.Nämä naiset juuri kysyvät miksi et matkusta,tai sisusta kotiasi udellen ja putuvat vaatetus,tai itse leikatuihin hiuksin.Sanoen itse haluan aina näytää hyvälle aviomiehelleni. Ninpä.Ei valitamista oma elämäni.On paljon ilmasta aktivitetia. Kuten jokainen lähiö ulkona urheilu puistot kuin nissä kuntolaiteet. On viellä jalat jolla voi kävellä ja kierätyskeskuksesta ostettu pyörä joksus 2000 luvulta. Kuin sukset ja luistimet .Nitäkin ilmaista käytää ja likunta. Vaikka ovat vanhat toimivat yhä.Lämmintä hyvää viikonloppua. Jokohan ensilumi sataa pääkaupunki seutu tänään?Mutsi 69 vuotias itä Helsingistä

      • Itse en rakentaisi omaa elämääni toisen tulojen varaan. Entäs sitten kun toisesta aika jättää ennen kuin itsestä? Vähintään pitää olla selvillä mitä mikäkin maksaa. Molempien osallistua kuluihin.

        Ilmaisia aktiviteetteja löytyy paljon eri asia jos ne ei kiinnosta.

        Eikös Etelä-Suomeen luvattu lunta tänä viikonloppuna?


    • Anonyymi

      Aurinkoista huomenta!Samos sitten, mikä saa tämän ikäluokan ihmiset vähemmän ”aneemisiksi”?

      • No ei ainakaan voihkinta ja valitus, negatiivisilla asioilla mässäily. Näinä aikoina ainakin itselläni on kaipuu valoisampiin asioihin. En halua vielä heittää kirvestä kaivoon😁.

        Mut tokikaan en täällä määrää enkä hallinnoi. Jos porukat tykkää niin mikä ettei. Kirjoitin vaan oman mielipiteeni.
        Omia voimavarojani vaaliakseni haluan keskittyä valoisampiin asioihin. Ei kai tässä muuta. Porskutetaan kukin tahoillamme etiäppäin.


      • Anonyymi

        Eivät tämän ikäluokan ihmisten harrastukset nyt niin värikkäitä enää ole ja jos jonnekin matkustaakin, niin ei sekään nyt niin mielenkiintoista ole. Kuten sanoit, niin rutiinit aina vain hidastuessaan vievät päivisin yhä enemmän aikaa.

        Kyllä se on vaan toisaalta kiva, että saa rauhassa kotonaan ikkunasta muuttuvaa maisemaa katsella ilman, että täytyisi kiihkolla siihen osallistua.

        Onhan se ikävää, jos joidenkin täytyy alkoholista sisältöä elämäänsä hankkia ja asettua vanhuutta pelkäävään asemaan. Kun ottaisivat rauhallisesti ja osaisivat muuten vaan elämänsä päivistä nauttia.


      • Anonyymi

        Itselläni on alkomahooliongelma ja kamppailen sen kanssa tietoisesti.
        Olen ainakin myöntänyt, ja se on hyvän merkki.
        Kun menin perjantaina kauppaan, niin ihan tietoisesti ostin vähemmän.
        Ensi viikolla taas sama laskelma uudelleen.
        Onneksi itelläni on ollut vuosikausia tää tipaton tammikuu, minkä pidän joka vuosi.
        Kyllä minä tästä selviän, pikkuhiljaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eivät tämän ikäluokan ihmisten harrastukset nyt niin värikkäitä enää ole ja jos jonnekin matkustaakin, niin ei sekään nyt niin mielenkiintoista ole. Kuten sanoit, niin rutiinit aina vain hidastuessaan vievät päivisin yhä enemmän aikaa.

        Kyllä se on vaan toisaalta kiva, että saa rauhassa kotonaan ikkunasta muuttuvaa maisemaa katsella ilman, että täytyisi kiihkolla siihen osallistua.

        Onhan se ikävää, jos joidenkin täytyy alkoholista sisältöä elämäänsä hankkia ja asettua vanhuutta pelkäävään asemaan. Kun ottaisivat rauhallisesti ja osaisivat muuten vaan elämänsä päivistä nauttia.

        Uskon että alkoholi-ongelma on vain pienen ryhmän ongelma. Ei mitenkään tietyn ikäryhmän tyyppivika.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Itselläni on alkomahooliongelma ja kamppailen sen kanssa tietoisesti.
        Olen ainakin myöntänyt, ja se on hyvän merkki.
        Kun menin perjantaina kauppaan, niin ihan tietoisesti ostin vähemmän.
        Ensi viikolla taas sama laskelma uudelleen.
        Onneksi itelläni on ollut vuosikausia tää tipaton tammikuu, minkä pidän joka vuosi.
        Kyllä minä tästä selviän, pikkuhiljaa.

        Tsemppiä sulle, sulla on oma tarinasi kuten meillä kaikilla. Jokaisen on kuitenkin itse elettävä elämänsä ja otettava siitä vastuu. Kukaan muu sitä ei voi tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselläni on alkomahooliongelma ja kamppailen sen kanssa tietoisesti.
        Olen ainakin myöntänyt, ja se on hyvän merkki.
        Kun menin perjantaina kauppaan, niin ihan tietoisesti ostin vähemmän.
        Ensi viikolla taas sama laskelma uudelleen.
        Onneksi itelläni on ollut vuosikausia tää tipaton tammikuu, minkä pidän joka vuosi.
        Kyllä minä tästä selviän, pikkuhiljaa.

        Alkoholismi on ikävä ”ongelma”! Siihen entinen miehenikin sairastui ja hyvin nopeasti ”paskat housussa” asteelle. Noh, sinne sai sitten mennä menojansa lapsiensakin hylkäämänä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselläni on alkomahooliongelma ja kamppailen sen kanssa tietoisesti.
        Olen ainakin myöntänyt, ja se on hyvän merkki.
        Kun menin perjantaina kauppaan, niin ihan tietoisesti ostin vähemmän.
        Ensi viikolla taas sama laskelma uudelleen.
        Onneksi itelläni on ollut vuosikausia tää tipaton tammikuu, minkä pidän joka vuosi.
        Kyllä minä tästä selviän, pikkuhiljaa.

        Sekö tipaton tammikuu pelastaa sinut vai sinun omatuntosi ?
        Parempi vaihtoehto on pitää usein pausseja, että maksa saa toipua
        kuin olla juomatta tammikuu ja lipitellä koko muu vuosi,
        se jatkuva lipittely juuri on maksan tuho, voi johtaa maksakirroosiin,
        joka johtaa aina kuolemaan ellei sitä ennen kuole muuhun.
        Maksakirroosikuolema on kauhea. Se voi olla pitkä ja kauhea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eivät tämän ikäluokan ihmisten harrastukset nyt niin värikkäitä enää ole ja jos jonnekin matkustaakin, niin ei sekään nyt niin mielenkiintoista ole. Kuten sanoit, niin rutiinit aina vain hidastuessaan vievät päivisin yhä enemmän aikaa.

        Kyllä se on vaan toisaalta kiva, että saa rauhassa kotonaan ikkunasta muuttuvaa maisemaa katsella ilman, että täytyisi kiihkolla siihen osallistua.

        Onhan se ikävää, jos joidenkin täytyy alkoholista sisältöä elämäänsä hankkia ja asettua vanhuutta pelkäävään asemaan. Kun ottaisivat rauhallisesti ja osaisivat muuten vaan elämänsä päivistä nauttia.

        Raivoraittiit ei ymmärrä asiasta mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raivoraittiit ei ymmärrä asiasta mitään.

        Ei tarvitse olla mikään ”raivoraitis”! Mutta ei se kännissä oleminen ole mikään vaihtoehto.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        No ei ainakaan voihkinta ja valitus, negatiivisilla asioilla mässäily. Näinä aikoina ainakin itselläni on kaipuu valoisampiin asioihin. En halua vielä heittää kirvestä kaivoon😁.

        Mut tokikaan en täällä määrää enkä hallinnoi. Jos porukat tykkää niin mikä ettei. Kirjoitin vaan oman mielipiteeni.
        Omia voimavarojani vaaliakseni haluan keskittyä valoisampiin asioihin. Ei kai tässä muuta. Porskutetaan kukin tahoillamme etiäppäin.

        Meneppäs sanomaan jollekin tai kirjoitat tällekin palstalle olevasi onnellinen, niin heti on joku negatiivinen vastaus valmiina.

        Minä olen onnellinen ja tyytyväinen elämääni! Elämä on ihanaa ja on mukavaa olla tässä kaikessa muuttuvassa ja tapahtuvassa mukana.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Uskon että alkoholi-ongelma on vain pienen ryhmän ongelma. Ei mitenkään tietyn ikäryhmän tyyppivika.

        Niinhän se on, ei kai sitä voi yleistää mihinkään ikä ryhmään mitenkään . Sillä alkoholi ongelmat ovat yksilöllistä riippumatta iästä . On perheitä missä ei juoda, ja toisia missä alkoholi on osana heidän elämässään .
        Suvussa on alkoholisteja ja niitä jotka eivät koskaan juo,
        Joten ihan vaan riippuu millainen ihminen on , ei siitä että joku ikäryhmä olisi edustettuna siinä että alkoholia käytetään .
        Ja syyt on monet heillä jotka ivat kiinni juomisessa , ja ketään ei voi auttaa edes jos ei ihminen joka juo, halua itse tulla autetuksi.
        Moni koti on hajonnut viinan vuoksi, avioerot tavallisia juuri siksi että toinen puolisoista juo.
        Rahavaikeuksia myös aiheuttaa kun alkoholi ohjailee elämää.
        Ja monelta nuoreltakin ihmiseltä on mennyt henki alkoholimyrkytykseen vuoksi . Joten moninaiset oivat nämä asiat joissa alkoholi määrää elämän tahdin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselläni on alkomahooliongelma ja kamppailen sen kanssa tietoisesti.
        Olen ainakin myöntänyt, ja se on hyvän merkki.
        Kun menin perjantaina kauppaan, niin ihan tietoisesti ostin vähemmän.
        Ensi viikolla taas sama laskelma uudelleen.
        Onneksi itelläni on ollut vuosikausia tää tipaton tammikuu, minkä pidän joka vuosi.
        Kyllä minä tästä selviän, pikkuhiljaa.

        Jos pärjää tipattoman tammikuun niin se on merkki että voi myös lopettaa . Sillä pahoin alkoholisoituneita ihminen ei voi olla ilman edes tammikuuta,
        Niin että kun oikein haluaa irti siitä niin pääsee, vaikka helppoa se ei ole monellekaan , mutta kun on päässyt irti niin huomaa että elämä menee mukavasti ilmankin.
        Sitten on selvä että me jotka emme käytä laisinkaan alkoholia emme voi tietää miten se siitä vieroittamiseen vaikuttaa eri ihmisiin, ja heidän tuntemuksiaan riippuvaisuudestaan , siksi emme myöskään ehkä pysty neuvomaan toista .
        Ja usein ne puolison neuvot tulkataan haukkumisena , joten säästää itseään kun ei yritä,tehdä juoposta raitista , voi vaan kehoitetaan häntä hakemaan apua osaavilta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raivoraittiit ei ymmärrä asiasta mitään.

        Niinhän se onnetteinraivoraittiitnymmärrö , se jolla ei ole tätä ongelmaa itsellään, niin miten hän voisi ymmärtää jotain jota ei ole kokenut .
        Siksihän on ammatti auttajia olemassa että apuansaa.
        Eihän alkoholistikansana osaa ymmärtää mitä tuskaa puoliso kärsii hänen juomisestani koska ei itse juo.
        Tavallisin lause onkin usein että ” kun ei ymmärretä”: mutta alkoholistin valheet ja pullojen piilottelua jättävät jälkensä myös sen raittiin puolison elämään , ja vähitellen hän rupeaa ajattelemaan eroa, koska näkee ettei mikään auta tätä jolla ongelma on, se rakkaus mikä on ollut suhteen alussa katoaa pieninä erinä Lopulta sitten tulee ero, ja toinen senkun vaan jatkaa juomistaan ja hakee ihmisiltä myötätuntoa kun hänet on jätetty , eikä näe syytä siihen miksi hän jäi yksin
        Joten siitä ymmärtämisestä in monia mielipiteitä mutta totuus on että raitistuminen onnenaikaa työtä jossa pääasiana on alkoholistin oma halu raitistua kukaan muu sitä ei voi tehdä


      • Anonyymi kirjoitti:

        Meneppäs sanomaan jollekin tai kirjoitat tällekin palstalle olevasi onnellinen, niin heti on joku negatiivinen vastaus valmiina.

        Minä olen onnellinen ja tyytyväinen elämääni! Elämä on ihanaa ja on mukavaa olla tässä kaikessa muuttuvassa ja tapahtuvassa mukana.

        Kyllä. Ainakin sen verran tyytyväinen että ei tarvitse toisia tai toisten elämää moittia. Omassa elämässä riittää sisältöä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän se on, ei kai sitä voi yleistää mihinkään ikä ryhmään mitenkään . Sillä alkoholi ongelmat ovat yksilöllistä riippumatta iästä . On perheitä missä ei juoda, ja toisia missä alkoholi on osana heidän elämässään .
        Suvussa on alkoholisteja ja niitä jotka eivät koskaan juo,
        Joten ihan vaan riippuu millainen ihminen on , ei siitä että joku ikäryhmä olisi edustettuna siinä että alkoholia käytetään .
        Ja syyt on monet heillä jotka ivat kiinni juomisessa , ja ketään ei voi auttaa edes jos ei ihminen joka juo, halua itse tulla autetuksi.
        Moni koti on hajonnut viinan vuoksi, avioerot tavallisia juuri siksi että toinen puolisoista juo.
        Rahavaikeuksia myös aiheuttaa kun alkoholi ohjailee elämää.
        Ja monelta nuoreltakin ihmiseltä on mennyt henki alkoholimyrkytykseen vuoksi . Joten moninaiset oivat nämä asiat joissa alkoholi määrää elämän tahdin

        Kyllä. Osa ihmisistä käyttää alkoholia hallitusti ja kohtuullisesti ja joo-o, jokaisella on itsemääräämisoikeus. Jos mumma haluaa tissutella ei siinä auta toisten sussiunailut niin kauan kun hän ei ole itselleen tai muille vaarallinen.

        Uskon et kaikilla on tuttavapiirissään heitä, joille alkoholi tai muut päihteet ovat alkaneet ohjata elämää. Siinäkään tilanteessa ei toisten siunailut auta. Kuten sanoit, jos ei itse halua ottaa apua vastaan, ei toiset voi auttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raivoraittiit ei ymmärrä asiasta mitään.

        Kyllä raivoraittiit ymmärtää jos ovat eläneet juopon kanssa


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Uskon että alkoholi-ongelma on vain pienen ryhmän ongelma. Ei mitenkään tietyn ikäryhmän tyyppivika.

        Pieni ryhmä arviolta 400 000 alkoholin ongelmakäyttäjää Suomessa ja jokaisella muutama lähiomainen joka kärsii siinä sivussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sekö tipaton tammikuu pelastaa sinut vai sinun omatuntosi ?
        Parempi vaihtoehto on pitää usein pausseja, että maksa saa toipua
        kuin olla juomatta tammikuu ja lipitellä koko muu vuosi,
        se jatkuva lipittely juuri on maksan tuho, voi johtaa maksakirroosiin,
        joka johtaa aina kuolemaan ellei sitä ennen kuole muuhun.
        Maksakirroosikuolema on kauhea. Se voi olla pitkä ja kauhea.

        Parempi olla kokonaan ilman ,jos on ongelma.Onnistuu vaikkapa vertaistuella,kun ensin myöntää ongelmansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Parempi olla kokonaan ilman ,jos on ongelma.Onnistuu vaikkapa vertaistuella,kun ensin myöntää ongelmansa.

        Kiva vinkki! Ei muuta kun myöntämään ongelma, niin helppoa se on😂


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pieni ryhmä arviolta 400 000 alkoholin ongelmakäyttäjää Suomessa ja jokaisella muutama lähiomainen joka kärsii siinä sivussa.

        Tarkoitin vanhusten ryhmässä. Ei mitenkään tyyppiongelma heidän ryhmässään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä raivoraittiit ymmärtää jos ovat eläneet juopon kanssa

        Ihan niin, kun on jakanut muutaman vuoden elämästään alkoholistin kanssa niin siitä voi kirjoittaa tohtorin väitöskirjan aiheesta , hyvin värikkään sikseen .
        Joten minä kierrän kaukaa juovat tyypit, sillä ihminen jonka kanssa haluan suhteen voisi kestää minun läsnäoloani selvin päin .se aiheesta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pieni ryhmä arviolta 400 000 alkoholin ongelmakäyttäjää Suomessa ja jokaisella muutama lähiomainen joka kärsii siinä sivussa.

        Ja kuinka monta kuolee alkoholi myrkytyksen , siitäkin on statistiikkaa


    • Anonyymi

      Kyttääjillä näyttää olevan kauhea ongelma.
      Omaisetkin kyttää juomisia.
      Niille on valehdeltava juomisensa määrä,
      että ne rauhoittuis ja lopettais vainomisensa.
      Entiset alkoholistit on PAHIMPIA.

    • Anonyymi

      Kyllä olen viimeaikoina havainnut, että nuo ikävimmät ja surullisemmat aiheet ovat eniten tapetilla palstoillakin. Jos ei muuta, niin ruoditaan jonkun julkkiksen ulkonäkö ja elämä.
      Luulen, että jos tuohon virtaan ajautuu, niin se nakertaa itseä ja pian alkaakin näkemään enemmän sitä surkeutta.
      Ai miksikö en tee itse valoisampia aloituksia. Olen sellainen palstalla piipahtelija ja mielestäni hyvä aloittaja myös osallistuu ketjuun. Jos ei nyt jokaiseen kommenttiin ehdi vastaamaan, niin ainakin niihin missä on erilainen näkökanta.

      Täällä paistaa pääosin aurinko, muutama pilvikin taivaalla toki on. Pakkasta -4.
      Teen lähtöä ulkoilemaan. Ihan vaan kävelylle. Eilen luin unen tärkeydestä ikääntyvälle ihmiselle. Lääkäri, jonka nimen unohdin, kertoi luonnonvalon, vaikka pilven takaa, olevan tärkeä päiväsaikaan. Kirkasvalolamput eivät sitä korvaa. Samalla, kun haen annoksen luonnonvaloa saan happea ja liikuntaa. Unihormoni sitten aktivoituu illalla helpommin.
      Jos ulkoillessani löydän ilonpisaroita, niin lupaan tuoda palstalle ;)
      Mukavaa päivää!

      • Justiisa. Tuota en ymmärrä myöskään että nostetaan palstalle jokin julkkis ja haukutaan hänen toimiaan, tyyliään tai esiintymistään, ulkonäköään. Taitaa olla niin että tuossa vaiheessa kirjoittaja on jo niin kyynistynyt ja katkeroitunut omaan elämäänsä että kokee paremmuutta haukkuessaan muita.Aikansa kun tuollaista lukee, alkaa itsekin nähdä maailman harmaana.

        Meillä satelee hiljakseen lunta. Kiva reippailuilma. Kernaasti tuo tänne niitä ilon pisaroita, niitä kaivataan:).


    • Anonyymi

      Snadi pakkanen.

      Illemmalla ja huomenissa pitäis tulla lunta. Ei haittaa, kun ei ole pakko olla ulkona, mä pidän syksystä ja talvesta. Tietenkään räntäsade sadan asteen pakkasessa ja tsunamituulessa ei ole mielikeli.

      Vaan koska vielä ei sada, kävin kaupassa hyvän sään aikaan. Toki kävin myös pitkäripasessa ja ostin tupakkiakin. Joopa, tupakit ja virkistysjuomat tietenkin maksoi enenpi, kuin ruokaostokset. Noh tosin ostin vaan pikkasen täydennystä, en kassitolkulla.

      Mutta muistutan. Vaikka mitä naristaan, met tupakoivat ja dokailevat ihmiset maksetaan hurjasti veroja elinaikanamme. Kun aktiivisesti dokailee, tupakoi ja tekee lujasti töitä, sitten kuolee muutamissa vuosissa eläköitymisen jälkeen, met ollaan erittäin kannattavia kansalaisia yhteiskunnalle. Hirveet verot ja pienet pummaamiset. Turha urputtaa keuhkosyövästä tms. Keuhkosyöpään kuole suunnalleen vuodessa, snadisti kipulääkettä ja lyhyt saattohoito lopuks. Ei rasita terveydenhoitoa läheskään niin paljon, kuin raivoraitis urheilija, joka elää liki sata ja ramppaa sairaalasta toiseen sairastamassa kymmenet vuodet.

      Joskus käynyt mielessä, pahimpia alkoholisteja on toipuvat alkoholistit. Siinä ei enää ol kyse sairaudesta, kyllä se on jo uskontoa. Noh, mielisairautta.

      Kandee lukee anpnyymien 12 askelta, paljon paksumpaa tekstiä, kuin kymmenessä käskyssä. Käskyissä mainitaan jumala kerran, kahdessatoista askleessa muistaakseni seitsemän kertaa. Juttu alkaa silleen, ihminen ei voi mitään alkoholismilleen ilman jumalan apua.... Joopa kokoukset alkaa uskontunnustuksella, halaillaan uskonveljiä, luetaan juopon rukous jne.

      Monet juopot ratkee aa-kerhoon, paljoa muuta ei ole tarjolla. Koko lahkon idea on käännyttää juopot seurakuntaan ja estää niitä raitistumasta. Kas kerran alkoholisti, aina alkoholisti. Alkoholismista voi toipua, mutta ei parantua. Se on niinkuin lähtökohta, sitouttaa seurakunta palvomaan raittiutta. Tokihan aa-laiset jyrkästi kieltävvät olevansa millään lailla uskonlahko, mutta se kuuluu asiaan.

      Aina joskus törmännyt aa-laisiin. Niillä on pakkomielle raittiudestaan, paasaavat siitä enenpi kuin jehovat jahvestaan. Ei toi leski ole mitenkään poikkeus, sen päässä ei liiku muu, kuin raittius. Oli asia mikä tahansa, net aina kääntää kaiken puheen viinaan. Ihan kuin perussuomalaiset kääntää minkä tahansa asian maahanmuuttoon.

      Väheneehän net puheenaiheet, kun ympyrät pienenee. Ei ole edes ikäryhmäongelma, monilla on vaan pienet kuviot ja vähän mietittävää. Toki, vähemmän naisten iskemisestä ja nussimisesta tälle iälle haaveillaan, sama siis puhua muista asioista. Ihmetellyt, eturauhasaloituksia aika harvoin....

      =DW=

      • Anonyymi

        Olet sinä epeli DW. Pakko tunnustaa, että sinun tekstejäsi lukee useimmiten mieluusti.
        Eipä ne eturauhasvaivat näytä naisia kiinnostavan. Vuodesta toiseen naisia kiinnostaa toisten naisten elämä, ulkonäkö, pukeutuminen, puoliso, jos on niin minkälainen, jos ei ole, niin ei ole saanut miestä.
        Juokaa, tupakoikaa, harrastakaa seksiä, jos tykkäätte ;))


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olet sinä epeli DW. Pakko tunnustaa, että sinun tekstejäsi lukee useimmiten mieluusti.
        Eipä ne eturauhasvaivat näytä naisia kiinnostavan. Vuodesta toiseen naisia kiinnostaa toisten naisten elämä, ulkonäkö, pukeutuminen, puoliso, jos on niin minkälainen, jos ei ole, niin ei ole saanut miestä.
        Juokaa, tupakoikaa, harrastakaa seksiä, jos tykkäätte ;))

        No kun naisilla ei ole eturauhasta :). Kokemus puuttuu.

        Kyllä se eturauhasen varjopuoli alkaa siinä vaiheessa kiinnostaa jossain mielessä kun ukko käy pissillä vähintään kolme kertaa kauppareissun aikana. Mutta eipä
        sitä kirjoitettavaa juuri palstalle asti synny :D.

        Joop. DW:llä räväkkä tyyli haastaa aiheista, joiltain osin kärjistetysti mutta tännehän mahtuu. Suoraa tekstiä sumeilematta :).


      • Minusta jokaisen oma asia juoko tai polttaako niin kauan kuin itse kärsii seuraukset eikä aiheuta ongelmia muille. Toisilla juominen pysyy hanskassa, toiset ryyppäävät itsensä veneen alle. Oma valinta. Jos puoliso ja lapset ottaa hatkat, menee työpaikka, ketä saa syyttää muita kuin itseään. Ja toisten ei tartte sormella osoitella ja kauhistella.

        Kaikki eivät edes halua raitisutua.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Minusta jokaisen oma asia juoko tai polttaako niin kauan kuin itse kärsii seuraukset eikä aiheuta ongelmia muille. Toisilla juominen pysyy hanskassa, toiset ryyppäävät itsensä veneen alle. Oma valinta. Jos puoliso ja lapset ottaa hatkat, menee työpaikka, ketä saa syyttää muita kuin itseään. Ja toisten ei tartte sormella osoitella ja kauhistella.

        Kaikki eivät edes halua raitisutua.

        Tää on klisee vastaus kaikkeen: "Minusta jokaisen oma asia "."

        Klisee, klisee, elkää viittikö jauhaa tätä lausetta!
        Yritätte itse vain olla fiksuja ja "suvaitsevaisia" ja tehdä itsellenne kunniaa.

        Niin kulunut ilmaisu!


      • Siili2
        Anonyymi kirjoitti:

        Tää on klisee vastaus kaikkeen: "Minusta jokaisen oma asia "."

        Klisee, klisee, elkää viittikö jauhaa tätä lausetta!
        Yritätte itse vain olla fiksuja ja "suvaitsevaisia" ja tehdä itsellenne kunniaa.

        Niin kulunut ilmaisu!

        Mielenkiintoista. Sinustako itsemääräämisoikeus on klisee? Sen kanssa suvaitsevaisuudella ei ole mitään tekemistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tää on klisee vastaus kaikkeen: "Minusta jokaisen oma asia "."

        Klisee, klisee, elkää viittikö jauhaa tätä lausetta!
        Yritätte itse vain olla fiksuja ja "suvaitsevaisia" ja tehdä itsellenne kunniaa.

        Niin kulunut ilmaisu!

        On hyvä että asiasta kirjoitetaan!
        Varsinkin tällaiselle, joka yrittää päästä yli tästä.

        On myös hyvä, että sunnuntaina ei ole Alko auki, ja että ei myydä viiniä muuta tavan kaupassa. Vähentää osaltaan.

        Omalta osalta olen sellainen, ettäen talvisaikaan viitti lähteä Alkoon (ulos), joten jää vähemmälle juomiset. - Kun pitäisi pukea lämpimästi päälle, laittaa saappaat jalkaan ym, käynnistää (pyyhkiä lumet auton ikkunoista) ja sitten ajaa kauppaan.
        Mieluummin jään lämpimään kotooni ja juon teetä ja kattelen teeveetä tai nettiä, tai teen jotain muuta.
        Varsinkin tammikuussa ja helmikuussa pakkasten aikana on helppoa pysyä raittiina!


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Mielenkiintoista. Sinustako itsemääräämisoikeus on klisee? Sen kanssa suvaitsevaisuudella ei ole mitään tekemistä.

        Höh!

        Olet klisee, parasta kun myönnät, - ja lopetat kliseilyn.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Höh!

        Olet klisee, parasta kun myönnät, - ja lopetat kliseilyn.

        Älä tuu droppaa mun tunnelmaa, laulaa Vesalaki.


      • Anonyymi

        Kovasti olet katkera Aa lle,vaikka kirjoituksesi osoittaa ,ettet tiedä siittä mitään.Olen sieltä saanut vuosia raittiutta ,mutta enpä ole kuvailemaasi toimintaan törmännyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On hyvä että asiasta kirjoitetaan!
        Varsinkin tällaiselle, joka yrittää päästä yli tästä.

        On myös hyvä, että sunnuntaina ei ole Alko auki, ja että ei myydä viiniä muuta tavan kaupassa. Vähentää osaltaan.

        Omalta osalta olen sellainen, ettäen talvisaikaan viitti lähteä Alkoon (ulos), joten jää vähemmälle juomiset. - Kun pitäisi pukea lämpimästi päälle, laittaa saappaat jalkaan ym, käynnistää (pyyhkiä lumet auton ikkunoista) ja sitten ajaa kauppaan.
        Mieluummin jään lämpimään kotooni ja juon teetä ja kattelen teeveetä tai nettiä, tai teen jotain muuta.
        Varsinkin tammikuussa ja helmikuussa pakkasten aikana on helppoa pysyä raittiina!

        No jos pystyy olemaan raittiina parikin kuukautta niin miksi sitten alkaa uudestaan kun tietää että vaikutus muutaman tunnin aivojen sumusta maksaa rahaa ja terveyttä.
        Itseensä kunnioitan Isomaa itseäni niin paljon etten voisi ajatellakaan suhdetta ihmiseen joka pakenee todellisuutta viinan himon kanssa . Siinä ei ole mitään iloa ihmiselle kuunnella juttuja joita selvitellään juovuksissa , ajan tuhlausta selvälle .


    • Anonyymi

      Tupakki ottaa hengeen, juopotella ei oikein jaksa, eturauhanen suurentunut, kun hyppyyttää huussissa monesti, lisäksi jälkitipottelee , ja seisokki heikko ilman buustausta. Ikämiehen elämää.

      • Tänään on miesten päivä. Samalla voi muistaa myös eturauhasta:).


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Tänään on miesten päivä. Samalla voi muistaa myös eturauhasta:).

        Voi hitsi 😁
        Onnea miehet ja eturauhasenne 🥳


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voi hitsi 😁
        Onnea miehet ja eturauhasenne 🥳

        Ihan oli mennä ohi koko eturauhaspäivä😆


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Ihan oli mennä ohi koko eturauhaspäivä😆

        Nyt tyttöjä naurattaa, joko teidän kuumat aallot helpottaa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nyt tyttöjä naurattaa, joko teidän kuumat aallot helpottaa?

        Hai kuule sie kun ne meni jo😆
        Menopaussi on suomalaisella naisella keskimäärin 51 vuoden iässä ja suurimmalla osalla naisista 45:n ja 55:n ikävuoden välillä, mutta vaihtelu on jopa 40:stä 60:een ikävuoteen.27.9.

        Joten palaas asiaan tuolla 40 ja 50 - palstoilla. Siltäkin osalta elämä hymmyilee 😊.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt tyttöjä naurattaa, joko teidän kuumat aallot helpottaa?

        Eipä käännetä tätä nyt naisiin. Kuten DW mainitsi, täällä ei ole aloituksia eturauhasista. Eilen oli miestenpäivä ja samalla eturauhaset huomioidaan.
        Useimpien naisten on vaikeaa kasvattaa "Movember viiksiä" ainakaan näkyvälle paikalle.
        Miehet vaikenevat vieläkin eturauhasvaivoistaan eivätkä mene ajoissa lääkäriin. Valitettavasti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eipä käännetä tätä nyt naisiin. Kuten DW mainitsi, täällä ei ole aloituksia eturauhasista. Eilen oli miestenpäivä ja samalla eturauhaset huomioidaan.
        Useimpien naisten on vaikeaa kasvattaa "Movember viiksiä" ainakaan näkyvälle paikalle.
        Miehet vaikenevat vieläkin eturauhasvaivoistaan eivätkä mene ajoissa lääkäriin. Valitettavasti.

        Soon juurikin näin. Suurentunut eturauhanen on ikääntyvän miehen yleinen vaiva. Kiusallinen oireineen.
        Milloin höyläykseen ja onko siitä hyötyä? Seulonnat. Vaikutus jokapäiväiseen elämään?


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Soon juurikin näin. Suurentunut eturauhanen on ikääntyvän miehen yleinen vaiva. Kiusallinen oireineen.
        Milloin höyläykseen ja onko siitä hyötyä? Seulonnat. Vaikutus jokapäiväiseen elämään?

        Eturauhassyöpä on muistaakseni miesten syövistä se "johtopaikkaa pitävä". Naisten vastaavasti rintasyöpä. Mitä varhaisemmassa vaiheessa alkava syöpä löydetään, sen paremmat mahdollisuudet.

        Että vieläkin "halveksivia" huomautuksia kuumista aalloista. Ne kuuluvat naisen elämänkaareen, joillakin enemmän joillakin vähemmän. Huomautellaankohan vieläkin nuorille naisille vähättelevästi ja alentavasti "sillä on kuukautiset"?
        Luonnollisia, elämään kuuluvia asioita. Ei niitä ole kenenkään "päälle kirouksena langetettu".

        Yritetään tehdä näistä päivistämme mahdollisimman hyviä.
        Viime yönä on hippusen lunta satanut, pakkanen laskenut, -2°.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eturauhassyöpä on muistaakseni miesten syövistä se "johtopaikkaa pitävä". Naisten vastaavasti rintasyöpä. Mitä varhaisemmassa vaiheessa alkava syöpä löydetään, sen paremmat mahdollisuudet.

        Että vieläkin "halveksivia" huomautuksia kuumista aalloista. Ne kuuluvat naisen elämänkaareen, joillakin enemmän joillakin vähemmän. Huomautellaankohan vieläkin nuorille naisille vähättelevästi ja alentavasti "sillä on kuukautiset"?
        Luonnollisia, elämään kuuluvia asioita. Ei niitä ole kenenkään "päälle kirouksena langetettu".

        Yritetään tehdä näistä päivistämme mahdollisimman hyviä.
        Viime yönä on hippusen lunta satanut, pakkanen laskenut, -2°.

        Täällä pakkasta -5? Maa hieman valkeana lumentulon jäljiltä. Valoisampaa mikä kiva.

        Eturauhassyövän seulonnoista ollaan vissiin eri mieltä. Ei ole vielä löytynyt spesifistä seulontamuotoa ja siitä kiikastanee. Toisaalta miksei miehetkin voisi käydä rutiininomaisesti vaikka jollan miesklinikalla kuten naiset gynekologilla? Siis yksityisellä. Maksaahan se mutta käytetäänhän autotkin huollossa.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Hai kuule sie kun ne meni jo😆
        Menopaussi on suomalaisella naisella keskimäärin 51 vuoden iässä ja suurimmalla osalla naisista 45:n ja 55:n ikävuoden välillä, mutta vaihtelu on jopa 40:stä 60:een ikävuoteen.27.9.

        Joten palaas asiaan tuolla 40 ja 50 - palstoilla. Siltäkin osalta elämä hymmyilee 😊.

        Hyi kun inhottavan näköisiä nuo emoijit. Hyiii!

        Hyppään aina yli ne jutut, olivat niin tyhmiä aikaisemmin kun luin niitä
        Nyt en tiedä edes mitä ovat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyi kun inhottavan näköisiä nuo emoijit. Hyiii!

        Hyppään aina yli ne jutut, olivat niin tyhmiä aikaisemmin kun luin niitä
        Nyt en tiedä edes mitä ovat.

        Etpähän nytkään hypännyt.🤣


    • Anonyymi

      Tällä palstalla on jatkuva huolenaihe muitten ryyppäämisistä.

      • Anonyymi

        Niin taitaa olla.


      • Anonyymi

        Ehkä siihenkin on syynsä , kuinka monta yksinhuoltajaa esim on maassa viinankäyttöön vuoksi, kuinka monta juovuksissa hakattua naista ja lasta, kuinka moni työpaikka menetetty viinan vuoksi, ja sitten ne valheet mitä alkoholisti osaa levitellä itseään puhdistan toisten silmissä,
        Niin että ongelmia se viina on tuottanut monen viattoman ihmisen elämään ja siitäkö ei saisi puhua, eikä siitä että pienten lasten isä kuoli viina myrkytyksen , kun viina elintärkeämpi kun omat lapset ja vaimo. Niin että hiljaako pitäis olla asiasta joka on pilannut niin monen elämän ja avioliiton .
        Juoppojen ei tarttis edes perustaa mitään suhdetta ja hankkia lapsia edes , sillä alkoholistikansana on perinnöllistä,.
        Siis puhut jatkuvasta huolen aiheesta ihan kun se olis joku pikkujuttu kun alkoholistit pilaavat toistenkin elämän, pysyisivät omissa kämpissään ja joisivat siellä päänsä täyteen niin ei häiritse muita


    • Anonyymi

      Jokos leski ollut kymmenen vuotta limutyttönä?

      Mikään ei voita luontoääntä, kun aamusella sihauttaa viileän olutpullon auki, ja nautinnolla lutkuttaa pullosta kuohuvaa kitusiin. Siitä se lähtee ...

    • Anonyymi

      Ensin moititaan, mitä sinä murehdit toisen ryyppäämisestä ja lasket saavien määrää, silloin kun joku puhuu yleensä eläkeläisten liiasta tai naapurin.
      Jos joku mainitsee itsestään ja sitkuttelustaan alkoholin kanssa, niin johan pukkaa moitteita, tautiluokituksia ja ohjeita. Miksei silloin voi olla puuttumatta toisen ryyppäämiseen toteamalla vain että no sehän on kokonaan sinun asiasi. Sanoa vaikka vain että voimia sulle sitkutteluusi. luulen että se olisi paras vastaus hänelle joka omasta huolestumisestaan kertoo.

      • Jos joku kertoo omasta huolestaan alkon käyttönsä suhteen kannattaa kuunnella. Kannustaa ja rohkaista hakemaan apua. Mutta jos tämä on ainainen puheenaihe ilman että mitään tapahtuu asian eteen, silloin voi kyllä valitettavasti todeta että asia on täysin omissa käsissäsi.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Jos joku kertoo omasta huolestaan alkon käyttönsä suhteen kannattaa kuunnella. Kannustaa ja rohkaista hakemaan apua. Mutta jos tämä on ainainen puheenaihe ilman että mitään tapahtuu asian eteen, silloin voi kyllä valitettavasti todeta että asia on täysin omissa käsissäsi.

        Ei kuulu muiden ohjeistaa, moittia ja kertoa maksasta. Täällä yksi uskaltaa kertoa että on täysin tietoinen hanakkuudestaan alkoholin perään, on jo oppinut miten voi välttää liikaa ostamista, eli on aivan kartalla mitä haitan kanssa pitää tehdä. Ei kysy mitään neuvoa. Silloin pitää olla ohjaamatta minnekään. Useimmat selviävät itsehoidolla ilman ammattiapua, kuten todennäköisesti juuri tämän palstan yksi kirjoittaja. Siispä zemppiä hänelle ja minun osaltani pelkästään sitä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei kuulu muiden ohjeistaa, moittia ja kertoa maksasta. Täällä yksi uskaltaa kertoa että on täysin tietoinen hanakkuudestaan alkoholin perään, on jo oppinut miten voi välttää liikaa ostamista, eli on aivan kartalla mitä haitan kanssa pitää tehdä. Ei kysy mitään neuvoa. Silloin pitää olla ohjaamatta minnekään. Useimmat selviävät itsehoidolla ilman ammattiapua, kuten todennäköisesti juuri tämän palstan yksi kirjoittaja. Siispä zemppiä hänelle ja minun osaltani pelkästään sitä.

        Ei kuulu paitsi silloin jos ko henkilö itse sitä kysyy. Ja jos henkilö on tuttu, näen että edim lapset ja puoliso kärsii, voisin kyllä ottaa puheeksi. Tehdä jopa ladtensuojeluilmoituksen.

        Nämä asiathan tälläkin palstalla useaan otteeseen läpi käyty ja asiasta omiakin aloituksia, joten aloitukseen viitaten muiden asioiden vuoro.


    • Anonyymi

      On kummallinen tapa leimata alkoholistiksi ihmiset, jotka silloin tällöin käyttävät alkoholia.

      • Siirrätkös tuon kommenttisi tuonne omaan ketjuun jonne se kuuluu.


      • Anonyymi

        @ 8:53
        Entiset juopot leimaavat muita tunteakseen itsensä hyväksi ihmiseksi.


    • Anonyymi

      Juopotellessa toinen päivä oli kivoin.

    • Anonyymi

      miten sen ulkonäöstä huomaa jos muutaman keskioluen juo viikossa, turvottaa voi vaikka liika suola

      • Anonyymi

        Kyllä se pöhötyksen näkee jokainen mistä se johtuu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se pöhötyksen näkee jokainen mistä se johtuu

        Myös jotkut lääkkeet pöhöttävät ja tekevät kuukasvoiseksi.


    • Anonyymi

      Ei parane alkoholistia päästää vanhuksia hoitamaan.

      • Anonyymi

        No ei tietenkään!
        Itsestään selvä asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei tietenkään!
        Itsestään selvä asia.

        Eihän sitä työtä muuten kestä, kun pienessä humalassa!


    • Anonyymi

      Oli kyllä kivaa olla nousuhumalassa, tuntui kuin orkkuja lykkäisi yhtenään.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2142
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1694
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1511
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      36
      1495
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1435
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1407
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1341
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1260
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1239
    Aihe