Tositarina

Maaria

Luin Mende Nazerin kirjoittaman kirjan Orja. Nainen kertoo omaa elämäänsä, kauhutarinaa nykypäivän orjuudesta.
Eikä kyseessä ole prostituutio, mistä nykyään niin paljon kohistaan. Vaan Mende oli 12-v tyttö, kun hänet kaapattiin kotoaan Sudanin Nuba-vuorilta (asui köyhissä, mutta onnellisissa oloissa perheensä kanssa) ja vietiin Khartumiin (ja lopulta Lontooseen) orjaksi. Työtä tekemään päivästä toiseen, aamusta iltaan, ei vapaata, ei palkkaa, ravinnoksi tähteitä, väkivaltaa. Ja tätä kesti monta vuotta!

Kirja järkytti minua kovasti. Ehkä siksi, että olen näköjään elänyt pumpulissa asian suhteen. En edes tiennyt, että nykyään on vielä "oikeita" orjia, alistettuja ja täysin toisten armoilla olevia ihmisiä, useimmiten lapsia. Ja kaikki tämä orjuus jatkuu edelleen Sudanissa. Se on nykypäivää.

Lue tämä kirja. Vaikka se on järkyttävä, se on samalla hieno kuvaus afrikkalaisesta arjesta. Kirja on kirjoitettu hyvin, se etenee koko ajan ja kuvaukset ovat selkeitä, pääsee todella tunnelmaan kun sitä lukee.
Mende Nazirin lisäksi kirjan Orja on kirjoittanut myös toimittaja Damien Lewis.

Orja: Kaapatun tytön tie Sudanista Lontooseen, on yksi parhaita tosielämään pohjaavia kirjoja jonka olen lukenut.
Jos olet jo kirjan lukenut, niin mitä pidit? Sävähdyttikö se sinua?

2

580

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Päivi

kirja karua luettavaa. En ole mikään epäempaattinen ihminen, mutta olen kaiketi lukenut niin paljon omaelämäkerrallisia ym. teoksia jotta yksittäinen kirja säväyttäisi minua kovinkaan paljoa, ja tämän kirjan aihe, rankka vaikka onkin, ei ole mikään uusi asia, valitettavasti nykyisinkin on olemassa orjuutta, kuten niin montaa muutakin pahuutta.

• yks lukija

Luin, sai tosiaan miettimään.
      Onko tietoa pääsikö Mende koskaan tapaamaan perhettään??
      Olen yrittänyt selata netistä tietoja mutta ei ole tullut mitään vastaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3402
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3222
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      2850
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      46
      2579
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1973
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1646
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1525
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1340
    10. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      39
      1321
    Aihe