Luin Mende Nazerin kirjoittaman kirjan Orja. Nainen kertoo omaa elämäänsä, kauhutarinaa nykypäivän orjuudesta.
Eikä kyseessä ole prostituutio, mistä nykyään niin paljon kohistaan. Vaan Mende oli 12-v tyttö, kun hänet kaapattiin kotoaan Sudanin Nuba-vuorilta (asui köyhissä, mutta onnellisissa oloissa perheensä kanssa) ja vietiin Khartumiin (ja lopulta Lontooseen) orjaksi. Työtä tekemään päivästä toiseen, aamusta iltaan, ei vapaata, ei palkkaa, ravinnoksi tähteitä, väkivaltaa. Ja tätä kesti monta vuotta!
Kirja järkytti minua kovasti. Ehkä siksi, että olen näköjään elänyt pumpulissa asian suhteen. En edes tiennyt, että nykyään on vielä "oikeita" orjia, alistettuja ja täysin toisten armoilla olevia ihmisiä, useimmiten lapsia. Ja kaikki tämä orjuus jatkuu edelleen Sudanissa. Se on nykypäivää.
Lue tämä kirja. Vaikka se on järkyttävä, se on samalla hieno kuvaus afrikkalaisesta arjesta. Kirja on kirjoitettu hyvin, se etenee koko ajan ja kuvaukset ovat selkeitä, pääsee todella tunnelmaan kun sitä lukee.
Mende Nazirin lisäksi kirjan Orja on kirjoittanut myös toimittaja Damien Lewis.
Orja: Kaapatun tytön tie Sudanista Lontooseen, on yksi parhaita tosielämään pohjaavia kirjoja jonka olen lukenut.
Jos olet jo kirjan lukenut, niin mitä pidit? Sävähdyttikö se sinua?
Tositarina
Maaria
2
562
Vastaukset
- Päivi
kirja karua luettavaa. En ole mikään epäempaattinen ihminen, mutta olen kaiketi lukenut niin paljon omaelämäkerrallisia ym. teoksia jotta yksittäinen kirja säväyttäisi minua kovinkaan paljoa, ja tämän kirjan aihe, rankka vaikka onkin, ei ole mikään uusi asia, valitettavasti nykyisinkin on olemassa orjuutta, kuten niin montaa muutakin pahuutta.
- yks lukija
Luin, sai tosiaan miettimään.
Onko tietoa pääsikö Mende koskaan tapaamaan perhettään??
Olen yrittänyt selata netistä tietoja mutta ei ole tullut mitään vastaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2174510
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.283120Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä
En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m1062355Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek341994- 1861718
Erika Vikman diskattiin, tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek https://www.rumba.fi/uut341685Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?1131383Pitääkö penkeillä hypätä Martina?
Eivätkö puistonpenkit ole istumista varten.Ei niitä kannata liata hyppäämällä koskaa likaantuvat eikä siellä kukaan niit2211276Kukka ampu taas Kokkolassa?
T. olisi hetkeä aiemmin lähtenyt johonkin. Naapuri kai tekijä J.K., ei paljasjalkainen Kokkolalainen, vaan n. 100km pääs61259- 391242