Missä vika?

Jan

Olen vähän yli parikymppinen mies ja mulla alkoi pari vuotta sitten omituisia oireita: ajatus ei kulje eli tuntui kuin pää olisi jumissa, hermostunut ja lievä humalainen (lievä huimaava) olo, masennus, ahdistus ja väsymys sekä silmien poltetta takaosissa.

Kävin lääkärissä talvella ja hän määräsi lääkitykseksi Cipralexia. Nyt olen käyttänyt sitä neljä kuukautta mutta en ole tuntenut sen vaikuttavan.

Nyt äskettäin olen saanut luuntiheysmittauksen jälkeen selville, että mulla on osteopenia (=luukato). Lisäksi mulla on lantio todennäköisesti sen takia vääntynyt ja skolioosi selässä. Mitä arvelette, missä mahtaisi olla vika? Olen aika liikunnallinen ja syön maitotuotteita. Joten niistä ei pitäisi oireiden johtua.

13

1556

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vajis

sitten millaiset kilpirauhasarvot kun kirjoitat tälle palstalle?
      Luukadon syitä voi olla useita, sinulta varmasti tutkitaan (tai ollaan tutkittu) imeytymishäiriöt ym.

• Jan

...mulla äskettäin otettiin verikokeet ja odotan niiden tuloksia. Kirjoitin tänne, jos täällä jollain on ollut samanlaisia oireita kuin mulla.

• Tuulia
        Jan kirjoitti:

...mulla äskettäin otettiin verikokeet ja odotan niiden tuloksia. Kirjoitin tänne, jos täällä jollain on ollut samanlaisia oireita kuin mulla.

Otettiinko sinulta myös verikokeiden yhteydessä D-vitamiinin määritystä. Sillä jos D-vitamiini ei imeydy, ei myöskään kalkki, vaikka kuinka söisi maitovalmisteita.
        Ystävälläni on D-vitamiinin imeytymishäiriö ja hän joutuu syömään aikuinen mies kaksinkertaista vauvojen D-vitamiiniannosta, että kalkki imeytyisi. On muuten endokrinologin määräys, eihän sitä rasvaliukoista vitamiinia muuten tuollaisa annoksia uskaltaisi ottaakaan.
        Toivottavasti vaivasi selvenee ja saat siihen asiallisen hoidon :)

• Jan
        Tuulia kirjoitti:

Otettiinko sinulta myös verikokeiden yhteydessä D-vitamiinin määritystä. Sillä jos D-vitamiini ei imeydy, ei myöskään kalkki, vaikka kuinka söisi maitovalmisteita.
        Ystävälläni on D-vitamiinin imeytymishäiriö ja hän joutuu syömään aikuinen mies kaksinkertaista vauvojen D-vitamiiniannosta, että kalkki imeytyisi. On muuten endokrinologin määräys, eihän sitä rasvaliukoista vitamiinia muuten tuollaisa annoksia uskaltaisi ottaakaan.
        Toivottavasti vaivasi selvenee ja saat siihen asiallisen hoidon :)

D -vitamiininäyte otettiin! Haluan selkäni lisäksi kuntoon myös muut vaivani, jotka tuossa ekassa viestissä mainitsin.

• Piia

Hei!
      Minun oireeni olivat juuri tuollaiset viime keväänä. Muistihäiriöitä oli ollut jo parin vuoden ajan, mutta keväällä kuumeflunssan jälkeen jäin kokonaan pysäkille. Minulle määrättiin myös mielialalääkkeet, mutta pian huomasin niiden olevan täysin turhia, ei siis mitään vaikutusta. Kovan painostamisen jälkeen ( kun lisäksi oireina olivat jalkojen palelu, hiusten lähtö ja turvotus) sain Tyroxin-lääkityksen, vaikka lääkärin mukaan minulla ei ollut vajaatoimintaa kun TSH oli 4,90 ja T4V 17.
      Tyroxin auttoi kuitenkin heti ja ajatus alkoi kulkemaan ( lisäksi otin B-vitamiini valmisteen, jossa oli B-vitamiinia enemmän kuin apteekin valmisteissa, mukana oli magnesium, kalkki ja foolihappo)Nyt olo on tosi hyvä ja tyroxinia menee 1 mg/pv. Minulla todettiin lisäksi osteopenia, joka hipoi osteoporoosin rajaa. Tilanne tarkistetaan syksyllä uudelleen. Sain siihen D-vitamiini-lääkityksen. Lantio alkoi kipuilee alkukeväästä ja se kuvattiin viime viikolla, vastauksia odottelen. Kaikki tuo johtuu pitkäaikaisesta kilpparin vajaatoiminnasta, sillä olen lukenut artikkeleita, jossa nimeomaan viitataan tuohon kalkkikatoon ( vajiksilla kun ei kalkki imeydy)
      ja lisääntyneeseen osteoporoosi riskiin. Vajaatoiminnassa kropan aineenvaihdunta häiriintyy ja se aiheuttaa B-vitamiinien puutteen aivoissa sekä lihaskipuja/tulehduksia/ kramppeja, vatsavaivoja, ummetusta, virtsavaivoja, palelemista, nesteen keräytymistä kudoksiin jne... kaikkea mikä on tekemisissä aineenvaihdunnan kanssa.
      Siksi olisi tosi hyvä, jos pyytäisit poissulkemaan vajaatoiminnan ettei tilanne pahene enää, jos se vajiksesta johtuu. Pyydä kuulla ne TSH T4V arvot ja muista että oikeat raja-arvot eivät ole aina selvillä lääkäreilläkään. Lue asiasta tarkemmin kilpirauhasfoorumilta ja kilpirauhasliiton sivuilta, sieltä löytyy myös oikeat viitearvot.
      Hyvin usein käy niin, ettei tutkita vaivaan syytä, mutta oireita hoidetaan sitäkin innokkaammin. Siksi on tosi tärkeää itse vaatia tutkimuksia, pieni painostus ei koskaan ole pahitteeksi eikä ensimmäisen takapakin jälkeen kannata lannistua vaan vaihtaa lääkäriä. Oma terveys on kaikista tärkein!!

• Pia

Siis lääkitys osteopeniaan on kalkki D-vitamiini.

• Pia

Luin uudesta osteoporoosi-lääkkeestä, jolla on parantava vaikutus luukatoon. Tämän lääkkeen avulla voi luukadosta parantua lähes kokonaan.

Lääke on pistohoitona annettava teriparatidi (kauppanimi Fosteo). Lääke lisää luun tiheyttä. Lääkettä annetaan ensisaijaisesti vaikeista osteoporoottisista nikamamurtumista kärsiville, mutta luin nuoresta naisesta, jolla oli samoin kuin sinulla osteoporoosi ja kovia kipuja luustossa. Hän oli hoidattanut itsensä kuntoon tällä piikkihoidolla. Lääke on hyvin kallis, mutta kuuluu Kela-korvauksen piiriin.

Jos olen luetustani oikein ymmärtänyt, osteoporoosia aiheuttaa myös muut sairaudet esim. sappihapporipuli ja ns. reflux-tauti, joissa molemmissa ravintoaineiden imeytyminen häiriintyy ja näin myös kalsium ei pääse imeytymään.

Tuttavallani, joka on keki-ikäinen, urheileva nainen alkoi lusuton haurastuminen noin 10 vuotta sitten ja hänetä on leikattu useasta nivelestä ( keinoniveliä jne laitettu). Ihmeellistä hänen tapauksessaan on ollut se, ettei syytä luun haurastumiseen ole tutkittu. Kun kysyin häneltä eikö todella ole näitä kalsium-arvoja ja D-vitamiineja tutkituu, hän sen kielsi. Lääkärit vain ihmettelevät miten voi nuoren naisen luut niin haurastua???
      Jokaisella potilaan pitäisi uskaltaa vaatia hoitoa sairauksiinsa, myös oireiden syiden tutkimista. Kukaan ei noin vain luukatoon sairastu, vaan syy täytyy asiaan olla. Pidä pintasi ja huolehdi,e ttä syitä kartoitetaan myös suoliston osalta, jos kilpirauhanen osoittautuu toimivaksi. Puhu lääkityksestä!
      Toivon että kaikki järjestyy...

• Jan

Tosi helpottavaa kuulla että en ole ainoa, joka kärsin tästä. Kiitos myös lisätiedoista!

• Ihme ja kumma

Lainaus:
        ----------
        Tuttavallani, joka on keki-ikäinen, urheileva nainen alkoi lusuton haurastuminen noin 10 vuotta sitten ja hänetä on leikattu useasta nivelestä ( keinoniveliä jne laitettu). Ihmeellistä hänen tapauksessaan on ollut se, ettei syytä luun haurastumiseen ole tutkittu. Kun kysyin häneltä eikö todella ole näitä kalsium-arvoja ja D-vitamiineja tutkituu, hän sen kielsi. Lääkärit vain ihmettelevät miten voi nuoren naisen luut niin haurastua???
        ------------

Harvemmin sitä osteoporoosia eli luukatoa keinonivelillä hoidetaan. Olisikohan kysymyksessä

a)Ystävälläsi on artroosi eli nivelrikko, joka on ruston sairaus, ei luun. Tarkka syntymekanismi tuntematon, mutta D-vitamiinin ja kalsiumin mittauksilla ei taudin suhteen merkitystä, kun ei ko. aineilla rustoa hoideta.

b)Olet täällä netissä saamillasi tiedoilla huomannut todellisen virheen kaverisi taudin hoidossa, taudin joka on todellinen mysteeri: keinonivelillä hoidettava luukato!

Kummastakohan on kysymys, mitäs veikkaat? Onpa todella ihmeellinen tapaus.

• Pia
        Ihme ja kumma kirjoitti:

Lainaus:
        ----------
        ------------

Harvemmin sitä osteoporoosia eli luukatoa keinonivelillä hoidetaan. Olisikohan kysymyksessä

a)Ystävälläsi on artroosi eli nivelrikko, joka on ruston sairaus, ei luun. Tarkka syntymekanismi tuntematon, mutta D-vitamiinin ja kalsiumin mittauksilla ei taudin suhteen merkitystä, kun ei ko. aineilla rustoa hoideta.

b)Olet täällä netissä saamillasi tiedoilla huomannut todellisen virheen kaverisi taudin hoidossa, taudin joka on todellinen mysteeri: keinonivelillä hoidettava luukato!

Kummastakohan on kysymys, mitäs veikkaat? Onpa todella ihmeellinen tapaus.

Otan osaa kyynisyytesi takia, se näyttää olevan niin paha, että se sokeuttaa sinua, lisävaivana saat kurttuisen naaman ja kärttyisen äänen. Tauti on paha ja ensimmäisenä se tuhoaa sydämen ja maksan.

Lainasit:
        "Tuttavallani, joka on keski-ikäinen, urheileva nainen alkoi lusuton haurastuminen noin 10 vuotta sitten ja hänetä on leikattu useasta nivelestä ( keinoniveliä jne laitettu). Ihmeellistä hänen tapauksessaan on ollut se, ettei syytä luun haurastumiseen ole tutkittu. Kun kysyin häneltä eikö todella ole näitä kalsium-arvoja ja D-vitamiineja tutkituu, hän sen kielsi. Lääkärit vain ihmettelevät miten voi nuoren naisen luut niin haurastua???"

Huomaatko viittaanko tekstissä luukatoon?? En viittaa, sillä sitä ei ole todettu luukadoksi, eihän syytä ole edes tutkittu. Hänen luunsa haurastuvat ja nivelet ovat kuin puuroa, sanovat lääkärit. Nivelrikoksi sairautta ei ole diagnosoitu, tuttavani itse sitä vakuutti.
        Ihmettelin tekstissä nimenomaan sitä, ettei syytä ole etsitty ja kalsium-arvoja tutkittu.

"Keinonivelillä hoidettu luukato" oli sinun lauseesi, ei minun!

Kirjoitat:

Juuri äsken itse teit diagnoosin, joka ei lääkäreiden mukaan pidä paikkaansa. Teitkö sen lääkärinä?? Jos nittäin teit sen lääkärinä ilman parempaa tietoa, syyllistyit juuri virkavirheeseen. Mutta jos olet muu kuin lääkäri, niin miksi ihmeessä itse oikeutat itsesi täällä diagnooseja tekemään ja muita täällä moitit??? Onko peili tallella.. vilkaisu siihen olisi ehkä tarpeen.

Voi kuinka minä ihmettelen teitä ylitärkeitä, kyynisiä ihmisiä - ja säälin ;(

Mutta Janille toivotan edelleen parempia vointeja ja jaksamista. Pyri etsimään sellainen lääkäri joka sinua kuuntelee, joka summaa kaikki vaivasi ja tutkimukset ja antaa niistä selvän, tarkan lausunnon, niin että itsekin sen ymmärrät. Vaadi tarpeelliset hoidot ja lääkkeet. Kuntoutusasioista kannattaa myös ottaa selkoa ja myös vaatia sitä. Kuntoutustarvetta aina vähätellään, mutta aika usein se jos mikä auttaa. Pojallani on vakava skolioosi ja hän saa siihen jatkuvaa kuntoutusta, mutta on siitä saanut tapella! Kuitenkin siitä on suuri apu ollut ja poikani kivut ovat vähempänä.

Lääkäreillä on VELVOLLLISUUS selittää ihmisille mikä heitä vaivaa, määrätä tutkimuksia ja tarvittaessa lääkkeet. Rahojen säästäminen on nykyään se tärkein tehtävä kaikilla virkamiehillä ja lääkäritkin siihen syyllistyvät potilaan terveyden kustannuksella. Älkää kuitenkaan antako periksi.

Rohkeutta Jan!

• Jepjep
        Pia kirjoitti:

Otan osaa kyynisyytesi takia, se näyttää olevan niin paha, että se sokeuttaa sinua, lisävaivana saat kurttuisen naaman ja kärttyisen äänen. Tauti on paha ja ensimmäisenä se tuhoaa sydämen ja maksan.

Lainasit:
        "Tuttavallani, joka on keski-ikäinen, urheileva nainen alkoi lusuton haurastuminen noin 10 vuotta sitten ja hänetä on leikattu useasta nivelestä ( keinoniveliä jne laitettu). Ihmeellistä hänen tapauksessaan on ollut se, ettei syytä luun haurastumiseen ole tutkittu. Kun kysyin häneltä eikö todella ole näitä kalsium-arvoja ja D-vitamiineja tutkituu, hän sen kielsi. Lääkärit vain ihmettelevät miten voi nuoren naisen luut niin haurastua???"

Huomaatko viittaanko tekstissä luukatoon?? En viittaa, sillä sitä ei ole todettu luukadoksi, eihän syytä ole edes tutkittu. Hänen luunsa haurastuvat ja nivelet ovat kuin puuroa, sanovat lääkärit. Nivelrikoksi sairautta ei ole diagnosoitu, tuttavani itse sitä vakuutti.
        Ihmettelin tekstissä nimenomaan sitä, ettei syytä ole etsitty ja kalsium-arvoja tutkittu.

"Keinonivelillä hoidettu luukato" oli sinun lauseesi, ei minun!

Kirjoitat:

Juuri äsken itse teit diagnoosin, joka ei lääkäreiden mukaan pidä paikkaansa. Teitkö sen lääkärinä?? Jos nittäin teit sen lääkärinä ilman parempaa tietoa, syyllistyit juuri virkavirheeseen. Mutta jos olet muu kuin lääkäri, niin miksi ihmeessä itse oikeutat itsesi täällä diagnooseja tekemään ja muita täällä moitit??? Onko peili tallella.. vilkaisu siihen olisi ehkä tarpeen.

Voi kuinka minä ihmettelen teitä ylitärkeitä, kyynisiä ihmisiä - ja säälin ;(

Mutta Janille toivotan edelleen parempia vointeja ja jaksamista. Pyri etsimään sellainen lääkäri joka sinua kuuntelee, joka summaa kaikki vaivasi ja tutkimukset ja antaa niistä selvän, tarkan lausunnon, niin että itsekin sen ymmärrät. Vaadi tarpeelliset hoidot ja lääkkeet. Kuntoutusasioista kannattaa myös ottaa selkoa ja myös vaatia sitä. Kuntoutustarvetta aina vähätellään, mutta aika usein se jos mikä auttaa. Pojallani on vakava skolioosi ja hän saa siihen jatkuvaa kuntoutusta, mutta on siitä saanut tapella! Kuitenkin siitä on suuri apu ollut ja poikani kivut ovat vähempänä.

Lääkäreillä on VELVOLLLISUUS selittää ihmisille mikä heitä vaivaa, määrätä tutkimuksia ja tarvittaessa lääkkeet. Rahojen säästäminen on nykyään se tärkein tehtävä kaikilla virkamiehillä ja lääkäritkin siihen syyllistyvät potilaan terveyden kustannuksella. Älkää kuitenkaan antako periksi.

Rohkeutta Jan!

En tiedä mitä on hoidettu, miten hoidettu, miksi hoidettu, mutta sen tiedän että jotain tehty väärin, varmasti, koska netistä niin luin! Ei muuta kuin käräjille vain!

• Niina
        Jepjep kirjoitti:

En tiedä mitä on hoidettu, miten hoidettu, miksi hoidettu, mutta sen tiedän että jotain tehty väärin, varmasti, koska netistä niin luin! Ei muuta kuin käräjille vain!

Jopa on lapsellinen kommentti!

• edellinenkin
        Niina kirjoitti:

Jopa on lapsellinen kommentti!

:) :) ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5602
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4217
    3. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2906
    4. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      153
      2181
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1916
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      126
      1749
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1377
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1154
    9. Harmi, se on

Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1126
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      978
    Aihe