pellavaeristys onko kokemuksia

pitäis eristää

Suunnittelen omakotitalon eristystä. Mielisin tehdä sen pellavasta. Onko kellään kokemuksia moisesta tuotteesta?
Sen verran tiedän, että on miellyttävä asentaa, ei pistele, on jäykkää ja voi asentaa ilman muovia.

17

7749

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä

Käytin pellavaa hirsiseinien sisäpuoliseen lisäeristämiseen 5 cm:n paksuudelta.Pellavarivettä tungin saumoihin
      ja sen päälle levykerros. Oli kätevä asentaa.
      Näin TV:n uutisissa, että olisi tullut uusi tehdas jonnekin Helsingin liepeille. Onkohan hinta pudonnut, oli vähän kallis. Minun määräni eivät olleet kovin suuria, että siinä mielessä hinta ei tuntunut

• pohjassa

Flaxlin meni reilu vuosi sitten konkurssiin. Tehtaan osti konkurssipesältä Linapellava Oy, joka on käynnistänyt tehtaan.
        Saapi nähdä saavatko sitä kannattamaan, kun aikaisemmat epäonnistuivat suurella rahalla. Mutta hyvä, että pellavassakin on useampia valmistajia ja tämä on suomalainen.

• Betteri

tulipa tehtyä 158 m2 omakotitalo pellavalevyeristeellä. Eriste taisi olla Isolina- merkkistä. Kyllähän ne kylällä vähän hulluna pitivät, mutta uskoisin valintani kuitenkin olleen hyvä. Oma pellavani oli pitkissä rullissa eikä erityisen jäykkää, mutta aika mukavasti seinään asettui ja täytti kolot kun huolellisesti asensi.

Asennuksessa suurin ongelma oli ehdottomasti pellavan leikkaus. Siitä ei olisi varmaan tullut yhtään mitään ellen olisi sattunut saamaan vinkkiä kangaspakkaleikkurista, joka on kuin luotu siihen. millään veitsellä nyrhiminen ei tullut ainakaan minun tuotteen kohdalla kysymykseenkään. Kaikki leikkaustyö piti siis tehdä pöydässä suht. hitaalla leikkurilla, mikä hidastaa työtä merkittävästi mineraalivillaan verrattuna. Tämä kannattaa ottaa huomioon työtä ja kustannuksia suunniteltaessa.

valitsin pellavan koska se on kosteusteknisesti toimiva ja levymäinen. Selluvillassa voi olla mahdollista sen kutistuminen jäätyessä / jonkinlainen rapistuminen. Asiastahan ei tunnu totuutta olevan kuten ei monesta muustakaan eristemafiasodassa riepoteltavista asioista.

toivotaan vaan ettei rotat tai hyönteiset syö eristeitä...

• hampaattomalla sahalla

Rakopöytä ja hampaaton saha ovat ratkaisu.Ajoin rälläkällä sahan selän epätasaiseksi. Meni kuuin voihin, kun alla oli rakopöytä.

• puutalonmies
      • Betteri

suunnittelin yhden talon tuosta selluloosakuitueristeestä. Merkki ei ollut Vital vaan se toinen jota en nyt muista. Silloin ei ollut vielä pellavalevyä markkinoilla.
        Mielestäni siinä on kaksi ongelmaa: Se on melkoista korppua eikä täytä kovin hyvin sille varattua tilaa ja toinen on sen käyttäytyminen kastuessaan; siitä tulee aivan vessapaperia. Eihän sen pitäisi seinässä niin märäksi mennä mutta valitsin omaani pellavan sen paremman ryhdin ansiosta.

• puutalonmies
        Betteri kirjoitti:

suunnittelin yhden talon tuosta selluloosakuitueristeestä. Merkki ei ollut Vital vaan se toinen jota en nyt muista. Silloin ei ollut vielä pellavalevyä markkinoilla.
        Mielestäni siinä on kaksi ongelmaa: Se on melkoista korppua eikä täytä kovin hyvin sille varattua tilaa ja toinen on sen käyttäytyminen kastuessaan; siitä tulee aivan vessapaperia. Eihän sen pitäisi seinässä niin märäksi mennä mutta valitsin omaani pellavan sen paremman ryhdin ansiosta.

samaa epäili joku muukin. kiitos tiedosta, tulipa kerralla ratkenneeksi omankin talon kuistin eristysmateriaali (-> pellavaa).

hinnasta muuten: mitä enemmän käyttäjiä, sen halvemmalla myydään...

• Betteri
        puutalonmies kirjoitti:

samaa epäili joku muukin. kiitos tiedosta, tulipa kerralla ratkenneeksi omankin talon kuistin eristysmateriaali (-> pellavaa).

hinnasta muuten: mitä enemmän käyttäjiä, sen halvemmalla myydään...

niinpä ,kyllä pellava olisi muutenkin kaikinpuolin kannatettava materiaali, on sen verran pakettipeltoja meidänkin kylällä, että jos pellavat saataisiin kukkimaan niin jopa olisi hyvä. Ehkä siinä joku työllistyisikin.

Tässäkin vaan isot firmat jyrää propagandallaan. Parocin uusi mineraalivillakin on esitteen mukaan kosteusteknisesti loistava tuote. Jos perusteluja katsoo vähänkin rakennusfysiikan näkökulmasta, on siinä käännetty totuus nurin niin taitavasti että olisivat Valkoisessa talossakin kateellisia...

• Pitäis eristää
        Betteri kirjoitti:

niinpä ,kyllä pellava olisi muutenkin kaikinpuolin kannatettava materiaali, on sen verran pakettipeltoja meidänkin kylällä, että jos pellavat saataisiin kukkimaan niin jopa olisi hyvä. Ehkä siinä joku työllistyisikin.

Tässäkin vaan isot firmat jyrää propagandallaan. Parocin uusi mineraalivillakin on esitteen mukaan kosteusteknisesti loistava tuote. Jos perusteluja katsoo vähänkin rakennusfysiikan näkökulmasta, on siinä käännetty totuus nurin niin taitavasti että olisivat Valkoisessa talossakin kateellisia...

Olin vähän aikaa reissussa, enkä ole kerinnyt seuraamaan tätä keskustelua, mutta tässä on ollut paljon hyvää tietoa päätökseni tueksi.
        Kun olen kysellyt ihmisiltä tähän liittyviä asioita, tuli sellainenkin asia tietoon, että Pellava olisi paljon parempi myös ääniteknisesti. Ulkoseinien lisäksi sitä kannattaa käyttää väliseinien äänenvaimennusmateriaalina.

• Rakennan muovittomia taloja
        Betteri kirjoitti:

Olen tehnyt pari taloa pellavalla.Ei mitään ongelmia, kun opin katkaisemaan rullan.
        Vital-eristkin on tuttu. Ongelmaksi koin leikkauksen, kun ei tullut silloin hankittua kaksiteräistä leikkuria. Toinen mielenkiintoinen seikka oli eristeen liukeneminen veteen. Sitä täytyi suojella sateelta paljon tarkemmin kuin pellavaa. Pellava ei yleensä ime vettä öljystä johtuen, vaan vesi valuu pintaa pitkin kuin hanhella.

• kuulopuheita
        Rakennan muovittomia taloja kirjoitti:

Olen tehnyt pari taloa pellavalla.Ei mitään ongelmia, kun opin katkaisemaan rullan.
        Vital-eristkin on tuttu. Ongelmaksi koin leikkauksen, kun ei tullut silloin hankittua kaksiteräistä leikkuria. Toinen mielenkiintoinen seikka oli eristeen liukeneminen veteen. Sitä täytyi suojella sateelta paljon tarkemmin kuin pellavaa. Pellava ei yleensä ime vettä öljystä johtuen, vaan vesi valuu pintaa pitkin kuin hanhella.

Kuulin, että pellavaeristettä oli käytetty öljyn imemiseen veden pinnalta. Pellavaöljy esti veden imeytymisen kuituun, mutta öljy oli imeytynyt. mielenkiintoinen juttu

• Betteri
        Pitäis eristää kirjoitti:

Olin vähän aikaa reissussa, enkä ole kerinnyt seuraamaan tätä keskustelua, mutta tässä on ollut paljon hyvää tietoa päätökseni tueksi.
        Kun olen kysellyt ihmisiltä tähän liittyviä asioita, tuli sellainenkin asia tietoon, että Pellava olisi paljon parempi myös ääniteknisesti. Ulkoseinien lisäksi sitä kannattaa käyttää väliseinien äänenvaimennusmateriaalina.

ei mulla kyllä tästä asista ole faktoja esittää, mutta äänen vaimennus perustuu yleensä massaan ja näppituntumalla pellava on kyllä mineraalivilla kevyempää joten epäilen tuota ääneneristysasiaa. En siis tyrmää mutta epäilen...

• Pitäis eristää
        Betteri kirjoitti:

ei mulla kyllä tästä asista ole faktoja esittää, mutta äänen vaimennus perustuu yleensä massaan ja näppituntumalla pellava on kyllä mineraalivilla kevyempää joten epäilen tuota ääneneristysasiaa. En siis tyrmää mutta epäilen...

Minullakin on toisen käden tietoa. Perustelu oli kuidun rakenteessa. Kuidussa olisi paljon onteloita. Sen verran tiedän, että raskaat betoni tai vastaavat rakenteet vaimentavat tehokkaasti ääntä, mutta kuulemma kevyissä seinissä levyrakenne on vaimentava, ja eriste täyttää ontelot ja estää äänen siirtymistä. Kuidun määrä olisi kuulemma ratkaiseva ei paino. Mineraalikuitu on raskasta verrattuna pellavakuituun, joten rakenteessa on pellavakuitua määrällisesti enemmän. Nyt kuitewnkin kirjoitan toisten kertomaa.

• Betteri
        Pitäis eristää kirjoitti:

Minullakin on toisen käden tietoa. Perustelu oli kuidun rakenteessa. Kuidussa olisi paljon onteloita. Sen verran tiedän, että raskaat betoni tai vastaavat rakenteet vaimentavat tehokkaasti ääntä, mutta kuulemma kevyissä seinissä levyrakenne on vaimentava, ja eriste täyttää ontelot ja estää äänen siirtymistä. Kuidun määrä olisi kuulemma ratkaiseva ei paino. Mineraalikuitu on raskasta verrattuna pellavakuituun, joten rakenteessa on pellavakuitua määrällisesti enemmän. Nyt kuitewnkin kirjoitan toisten kertomaa.

ollaan siis asiassa yhtä viisaita...

• unelias
        kuulopuheita kirjoitti:

Kuulin, että pellavaeristettä oli käytetty öljyn imemiseen veden pinnalta. Pellavaöljy esti veden imeytymisen kuituun, mutta öljy oli imeytynyt. mielenkiintoinen juttu

Samaa olen kuullut. Pellavan öljy estää veden imeytymisen kuituun ja pitää sen pinnalla. Pellavaöljy ei kuitenkaan ole este jonkun muun öljymäisen aineen imeytymiselle. Ihmettelen vaan, miksi tätä ominaisuutta ei enemmänkin käytetä hyväksi öljyntorjunnassa.

• Mikael

Oletko tutkinut selluvilla-vaihtoehtoa. Sen tulevat miehet asentamaan puhalluskoneella. On helppo homma.Katon ja lattian voit asentaa rautakaupasta vuokratulla koneella.

• Betteri

Selluvilla lienee ihan hyvä. Ongelma on lähinnä se ettei puhallettavasta eristeestä ole pitkäaikaisia kokemuksia. Miten liima-aineet käyttäytyvät sadan vuoden kuluessa?

Eräs väite on että eristeen jäätyessä sen tartunta heikkenee ja se murenee ajan myötä. Jäätymistä voi aivan hyvin esiintyä seinän alaosassa ulkopinnassa varsinkin jos sisäpinnan vesihöyrynvastus on pieni (ei höyrynsulkua).
        Tästä ei minulla siis ole mitään oikeaa kokemusta eikä asiasta ole tarkempaa tietoa. Tuntuisi vain turvallisemmalta käyttää levyeristettä koska hyvia sellaisia on saatavilla. Vaakaeristeeksi varsinkin yläpohjaan selluvilla on erinominen eväs.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3633
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2469
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2314
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2067
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1559
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1372
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      128
      1310
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      268
      1293
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1275
    Aihe