Tässäkin kisassa on draamaa riittänyt; https://www.youtube.com/watch?v=4VPiif6Vn90. Seuraavaa suomalaisosallistujaa odotellessa.
Route du Rhum 2022
5
122
Vastaukset
- Anonyymi
Mitä merkitystä yhdenkään osallistujan kansallisuudella sinulle on ja miksi?
Paljon mielenkiintoisempaa on seurata hyvää ja tasaista kilpailua ja veneteknologian kehitystä. Kilpailijoiden kansallisuudella ei ole kummassakaan tapauksessa mitään merkitystä.- Anonyymi
Ranskalaisten ylivoimainen dominointi osallistujalistassa kertoo ainakin sen, mistä maasta löytyy rahoitusta ja todellista kilpapurjehduskultttuuria. Keskittyminen johtaa siihen, että veneteknologiaa kehittää yhden purjehtijamaan innovointi. Laajempi osanotto voisi kehittää lajia monipuolisemmin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ranskalaisten ylivoimainen dominointi osallistujalistassa kertoo ainakin sen, mistä maasta löytyy rahoitusta ja todellista kilpapurjehduskultttuuria. Keskittyminen johtaa siihen, että veneteknologiaa kehittää yhden purjehtijamaan innovointi. Laajempi osanotto voisi kehittää lajia monipuolisemmin.
Ei veneteknologiaa ainoastaan Ranskassa kehitetä. Otapa selvää mitä vaikkapa Uusiseelanti on tehnyt voitettuaan Americas Cupin, ja toki jo sitä ennenkin. Tai mitä syntyjään Australialaiset purjehtijat ovat tehneet SailGp luokassa, vaikkei paikallista rahoitusta ole siinä ollut juuri nimeksikään.
Kisoissa on usein enemmistö siitä maasta jossa kisa pidetään, tai jossa lähtö tai maali sijaitsee. Rhoute du Rhum ei ole poikkeus vaan pääsääntö. Aivan sama pätee vaikkapa Fastnet tai Sydney-Hobart tai Transpac tai Gotland Runt kisoihin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei veneteknologiaa ainoastaan Ranskassa kehitetä. Otapa selvää mitä vaikkapa Uusiseelanti on tehnyt voitettuaan Americas Cupin, ja toki jo sitä ennenkin. Tai mitä syntyjään Australialaiset purjehtijat ovat tehneet SailGp luokassa, vaikkei paikallista rahoitusta ole siinä ollut juuri nimeksikään.
Kisoissa on usein enemmistö siitä maasta jossa kisa pidetään, tai jossa lähtö tai maali sijaitsee. Rhoute du Rhum ei ole poikkeus vaan pääsääntö. Aivan sama pätee vaikkapa Fastnet tai Sydney-Hobart tai Transpac tai Gotland Runt kisoihin.Ranskalaisten meininki on paljon mielenkiintoisempaa kuin tuo America's cup tyyppinen rahan järjettömään tuhlaukseen perustuva epäkäytännöllinen miljardöörien nokittelu. Ranskalaiset tykkäävät liikkua avomerellä pitkiä pätkiä ja vauhdin lisäys tehdään kuitenkin matkanteon ehdoilla. Veneen täytyy siis olla kestävä ja sillä täytyy edetä niin kevyessä kuin kovassa tuulessa. Ranskalaiset eivät ole osallistuneet America's Cupiin, vaikka tilaisuuksia ja osaamista olisi ollut. Toisaalta näihin Vendeehen ja Rommireitteihin ei ole juurikaan osallistunut uusiseelantilaisia eikä jenkkejä. America's Cupin pohjaton budjetti tietty imee paljon osaajia, ehkä ei riitä siellä tekijöitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei veneteknologiaa ainoastaan Ranskassa kehitetä. Otapa selvää mitä vaikkapa Uusiseelanti on tehnyt voitettuaan Americas Cupin, ja toki jo sitä ennenkin. Tai mitä syntyjään Australialaiset purjehtijat ovat tehneet SailGp luokassa, vaikkei paikallista rahoitusta ole siinä ollut juuri nimeksikään.
Kisoissa on usein enemmistö siitä maasta jossa kisa pidetään, tai jossa lähtö tai maali sijaitsee. Rhoute du Rhum ei ole poikkeus vaan pääsääntö. Aivan sama pätee vaikkapa Fastnet tai Sydney-Hobart tai Transpac tai Gotland Runt kisoihin.Purjehtiminen on aika laajalle levinnyt liikkumisen muoto, ja jotain kehitystä tapahtuu tietysti ympäri maailman. En ole sitä kiistänyt. Mutten valitettavasti ymmärrä sitä, miksi Route du Rhum kisasta käytävässä keskustelussa pitäisi huomioida monikansallisen organisaation valmistuttamien yksityyppiveneiden valmistusmaata?
Route du Rhum on valtameren ylittävä kilpailu, joka ajetaan pääosin on-off veneillä, jotka ovat usein juuri tätä kilpailua varten suunniteltuja ja rakennettuja.
Fastnet ajetaan pääosin vakioveneillä, tai niistä modatuilla laitteilla. Lähtölistalla on toki Imoca 60 veneitä, joista 13 maaliin päässeestä veneestä 10 oli ranskalaisia. Class 40-luokassa maaliin pääsi 33 venettä, joista trikolori alla seilasi 24 venettä.
Loput mainitsemistasi kilpailuista on paikallisia kyläkisoja pääosin vakioveneillä, ja siksi niiden vertaaminen Route du Rhumiin kummastuttaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk913829Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna921989Tiesitkö mies
Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll871803- 1441672
- 1621493
Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur1021493Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.651478Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍1671432Jos siis saamme
Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j1001344- 861297