Route du Rhum 2022

Anonyymi-ap

5

109

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mitä merkitystä yhdenkään osallistujan kansallisuudella sinulle on ja miksi?

      Paljon mielenkiintoisempaa on seurata hyvää ja tasaista kilpailua ja veneteknologian kehitystä. Kilpailijoiden kansallisuudella ei ole kummassakaan tapauksessa mitään merkitystä.

      • Anonyymi

        Ranskalaisten ylivoimainen dominointi osallistujalistassa kertoo ainakin sen, mistä maasta löytyy rahoitusta ja todellista kilpapurjehduskultttuuria. Keskittyminen johtaa siihen, että veneteknologiaa kehittää yhden purjehtijamaan innovointi. Laajempi osanotto voisi kehittää lajia monipuolisemmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ranskalaisten ylivoimainen dominointi osallistujalistassa kertoo ainakin sen, mistä maasta löytyy rahoitusta ja todellista kilpapurjehduskultttuuria. Keskittyminen johtaa siihen, että veneteknologiaa kehittää yhden purjehtijamaan innovointi. Laajempi osanotto voisi kehittää lajia monipuolisemmin.

        Ei veneteknologiaa ainoastaan Ranskassa kehitetä. Otapa selvää mitä vaikkapa Uusiseelanti on tehnyt voitettuaan Americas Cupin, ja toki jo sitä ennenkin. Tai mitä syntyjään Australialaiset purjehtijat ovat tehneet SailGp luokassa, vaikkei paikallista rahoitusta ole siinä ollut juuri nimeksikään.
        Kisoissa on usein enemmistö siitä maasta jossa kisa pidetään, tai jossa lähtö tai maali sijaitsee. Rhoute du Rhum ei ole poikkeus vaan pääsääntö. Aivan sama pätee vaikkapa Fastnet tai Sydney-Hobart tai Transpac tai Gotland Runt kisoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei veneteknologiaa ainoastaan Ranskassa kehitetä. Otapa selvää mitä vaikkapa Uusiseelanti on tehnyt voitettuaan Americas Cupin, ja toki jo sitä ennenkin. Tai mitä syntyjään Australialaiset purjehtijat ovat tehneet SailGp luokassa, vaikkei paikallista rahoitusta ole siinä ollut juuri nimeksikään.
        Kisoissa on usein enemmistö siitä maasta jossa kisa pidetään, tai jossa lähtö tai maali sijaitsee. Rhoute du Rhum ei ole poikkeus vaan pääsääntö. Aivan sama pätee vaikkapa Fastnet tai Sydney-Hobart tai Transpac tai Gotland Runt kisoihin.

        Ranskalaisten meininki on paljon mielenkiintoisempaa kuin tuo America's cup tyyppinen rahan järjettömään tuhlaukseen perustuva epäkäytännöllinen miljardöörien nokittelu. Ranskalaiset tykkäävät liikkua avomerellä pitkiä pätkiä ja vauhdin lisäys tehdään kuitenkin matkanteon ehdoilla. Veneen täytyy siis olla kestävä ja sillä täytyy edetä niin kevyessä kuin kovassa tuulessa. Ranskalaiset eivät ole osallistuneet America's Cupiin, vaikka tilaisuuksia ja osaamista olisi ollut. Toisaalta näihin Vendeehen ja Rommireitteihin ei ole juurikaan osallistunut uusiseelantilaisia eikä jenkkejä. America's Cupin pohjaton budjetti tietty imee paljon osaajia, ehkä ei riitä siellä tekijöitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei veneteknologiaa ainoastaan Ranskassa kehitetä. Otapa selvää mitä vaikkapa Uusiseelanti on tehnyt voitettuaan Americas Cupin, ja toki jo sitä ennenkin. Tai mitä syntyjään Australialaiset purjehtijat ovat tehneet SailGp luokassa, vaikkei paikallista rahoitusta ole siinä ollut juuri nimeksikään.
        Kisoissa on usein enemmistö siitä maasta jossa kisa pidetään, tai jossa lähtö tai maali sijaitsee. Rhoute du Rhum ei ole poikkeus vaan pääsääntö. Aivan sama pätee vaikkapa Fastnet tai Sydney-Hobart tai Transpac tai Gotland Runt kisoihin.

        Purjehtiminen on aika laajalle levinnyt liikkumisen muoto, ja jotain kehitystä tapahtuu tietysti ympäri maailman. En ole sitä kiistänyt. Mutten valitettavasti ymmärrä sitä, miksi Route du Rhum kisasta käytävässä keskustelussa pitäisi huomioida monikansallisen organisaation valmistuttamien yksityyppiveneiden valmistusmaata?

        Route du Rhum on valtameren ylittävä kilpailu, joka ajetaan pääosin on-off veneillä, jotka ovat usein juuri tätä kilpailua varten suunniteltuja ja rakennettuja.
        Fastnet ajetaan pääosin vakioveneillä, tai niistä modatuilla laitteilla. Lähtölistalla on toki Imoca 60 veneitä, joista 13 maaliin päässeestä veneestä 10 oli ranskalaisia. Class 40-luokassa maaliin pääsi 33 venettä, joista trikolori alla seilasi 24 venettä.
        Loput mainitsemistasi kilpailuista on paikallisia kyläkisoja pääosin vakioveneillä, ja siksi niiden vertaaminen Route du Rhumiin kummastuttaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 493
      7298
    2. Mitä sanoisit kolmella sanalla

      kaivatullesi ja tunteidesi kohteelle? 🙎💝💝
      Ikävä
      227
      2578
    3. Kun katsoin häntä

      Niin ajattelin että hän on niin rakas ❤️
      Ikävä
      26
      2561
    4. Miksi Pekkaa ei hyväksytä maailmalla julkisiin virkoihin?

      On mennyt jo monta hommaa ohitse.
      80 plus
      158
      1864
    5. Haluisin niin

      Selvittää sun kanssa asiat. Kumpa uskaltaisin. Haluatko sinä?
      Ikävä
      114
      1748
    6. 24h Kirppis

      Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      3
      1469
    7. Kansallismieliset järjestöt muistelivat Tammisunnuntaita eri puolilla maata

      Ugissa muisteltu kunnolla. 🔥 https://www.kansalainen.fi/kansallismieliset-jarjestot-muistelivat-tammisunnuntaita-eri-p
      Uusikaupunki
      0
      1357
    8. Nyt mielipiteitä kehiin?

      Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu
      Kuhmo
      62
      1148
    9. IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."

      Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka
      Tv-sarjat
      4
      1135
    10. Minkälainen koti

      kaivatullasi on?
      Ikävä
      74
      1133
    Aihe