voitko olla masentunut ilman diagnoosia?

Anonyymi-ap

kaverini sanoi mulle että en voi olla masentunut ilman diagnoosia, vaikka psygologini minulle sanoi että mulla on masennus, mutta ei mitään diagnoosia tehnyt. Eli olenko mä masentunut ilman diagnoosia :D ja vie et kun olen viillellyt ja käynyt läpi paljon kiusaamista, ja samaan aikaan peittelin adhd:ta ja yritin olla ns. normaali. kun tää kaikki vaan patoontu ja olin ihan räjähtänyt rusina niin en vaan enää jaksanut peitellä enää nii sit se vaan lipsu käsisstä ja kaikki oli yhtä paskaa nii voitko sä mennä vaan toisen turvan eteen sanomaan "sä et voi olla masentunut ilman diagnoosia" ja "se on niin nuori ei sen ikänen voi viillellä" että joo mitä vittua


vastatkaa ei tarvi ujostella :D

23

58

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mitä masennus edes tarkoittaa? Määrittele se. Jatketaan sitten keskustelua.:)

      • Anonyymi

        Jotku väittää, et on masentunu kun vituttaa ja turhautuu, kun ei voi asioille mitään.


    • Anonyymi

      Ei syöpäkään ala vasta diagnoosista vaan kyllä ne ovat ne oireet, jotka määrittävät sairauden. Virallisissa yhteyksissä asia on hieman eri (sosiaalietuudet jne.). Mutta ihan hyvin voi ajatella masennusta ilman diagnoosia.

      • Anonyymi

        Jep, kuin myös kaikissa muissakin sairauksissa. Meillä tosiaan liian diagnoosi-keskeistä virallisissa yhteyksissä, sillä toimintakyvyn ja kuormituksenhan määrittää juurikin oireet eikä icd-koodit.

        Monisairas


    • Anonyymi

      Riippuu kuinka syvää kiusaamisesta tykkääminen on ympäristössä.

      • Anonyymi

        Riippuu miten syvästi kiusaaminen on vaikuttanut ihmiseen. Monet saavat masennuksen kun joutuvat ainaisen kiusauksen kohteeksi
        Eimkai kukaan ihminen hyvin voi jota kiusataan .


    • Anonyymi

      Mulla oli 11 vuotta sitten lievä-keskivaikea masennus. Sen jälkeen ei ole ollut oireita koska masennuksen syyt hävisi elämästä. Silti kantapalvelussa lukee että minulla on masennus.Olen asioinut terveyskeskuksessa muista syistä ja niin siellä lukee tämä masennus josta ei kysytä mitään eli kun kerran saanut diagnoosin ja siitä parantunut niin sitä ei voida poistaa.Olen tammikuussa menossa puhumaan psykiatriselle sairaanhoitajalle tästä.Josko sen vois muuttaa lieväksi jos kokonaan ei voida poistaa diagnooseista. Jos tekisin masennuskyselyn niin ihan varmasti tulisi masennus daignoosi koska kysymykset ei koske eläkkeellä olevia. Harvoin sitä eläkkeellä olevan tarvitsee nousta aamulla töihin.Tai jos on dietillä ja paino laskenut niin on masennus,koska testi ei tunnista sanaa laihdutuskuuri. Lisäksi kysytään seksielämästä jota minulla ei ole ja sen takia minulle tulee täydet pisteet tuostakin kohdasta.Musta on väärin että ihmisellä pitää olla seksielämää jotta sua ei luokitella masentuneeksi.Ja yhden illan juttuja en ala enää harrastaa jotta saisin nolla pistettä tästä kyselykohdasta.

      • Anonyymi

        Tein masennuskyselyn jota terveydenhuolto käyttää.Sain 10 pistettä eli juuri rajan yli että masennus diagnoosin saisin. Suurin osa pisteistä tuli painon laskusta,olemattomasta seksielämästä ja en pysty tekemään töitä. Eli eläkkeellä olemista ja kotitaloudenhoitoa ei huomioida vaan pelkkä palkkatöissä käyminen lasketaan.Näin mä kysymyksen ymmärrän. Eli lyhyesti vielä älä laihduta jos olet ylipainoinen, mene töihin työkyvyttömänä ja harrasta yhden illan juttuja.


    • Anonyymi

      kaikella on syynsä

      mielialoihin vaikuttavat


      avaruuden tapahtumat - komeetat, asteroidit, aurinkomyrskyt, säteilyt

      päivähoroskooppi - aurinkokunnan planeetat

      poliittinen ja yhteiskunnallinen kulttuuri ja päätöksen teko

      yksilöllinen tunne elämä ja horoskooppi, sekä perhe

      • Anonyymi

        työpaikka ja ystävät


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        työpaikka ja ystävät

        sitten katsot

        ikäsi
        rotusi
        yhteiskunnallinen asemasi
        seksuaalisuutesi

        mitä puuttuu ja mitä tarvitset nyt ja heti

        pitää löytää mitä puuttuu ajoissa ja täyttää tarpeet

        ----> oikea tieto ja yhteisöllisyys


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        sitten katsot

        ikäsi
        rotusi
        yhteiskunnallinen asemasi
        seksuaalisuutesi

        mitä puuttuu ja mitä tarvitset nyt ja heti

        pitää löytää mitä puuttuu ajoissa ja täyttää tarpeet

        ----> oikea tieto ja yhteisöllisyys

        itseäni masensi kun puberteetti myllersi enkä saanut naista
        istuin tyhmänä kotona ja voin pahoin
        kunnes muutin omilleen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        sitten katsot

        ikäsi
        rotusi
        yhteiskunnallinen asemasi
        seksuaalisuutesi

        mitä puuttuu ja mitä tarvitset nyt ja heti

        pitää löytää mitä puuttuu ajoissa ja täyttää tarpeet

        ----> oikea tieto ja yhteisöllisyys

        " pitää löytää mitä puuttuu ".
        Yksinkertaisesti ihmisellä ei ole pakko olla kaikkea.
        Kaikkia tarpeitakaan ei välttämättä voi tyydyttää, vaikka kuinka haluaisi, ja silti saattaa tulla huomaamaan, ettei ole edes pakko.

        Oikea tietokin ok, mutta kaikkea ei ole pakko tietääkään.
        Ihmiskunnan vika on ehkä siinä, että yritetään ihan liikaa, ja pyritään sellaiseenkin, mihin ei vaan kykene.
        Totuus on, että vähempikin riittää. Kaikkea ei tarvitse osata, eikä kaikkea tarvitse tietää.

        Kun tyytyy siihen, mikä ja mitä on, ei välttämättä se masennuskaan iske päälle niin herkästi.


    • Anonyymi

      Moni ihminen kärsii masennuksensa myös ilman diagnoosia , ja onhan psykologisia sanonut sen sinulle että on masennus .

      • Anonyymi

        Ei niiten sanomisista kannata välittää


    • Anonyymi

      kirjoittaja

      kiitos kaikille vastanneille!

      vahva syy masennukselle löytyy ja kiusaaminen muhun vaikutti kovasti.

      horoskoopeihin en usko enkä osallistu politiikkaan. koulussa olen eikä ystäviä ole kuin muutama, mutta silti jään paljon yksin.

      ikäni on 11, suomalainen ja hetero ja mitään ei puutu muuta kuin lepoa


      kiitos kaikille jotka tsemppasi :)

    • Anonyymi

      Voihan sitä olla ilman diagnoosia masennusta.
      Muuta jos haluaa sairauslomaa tai eläkettä masennuksen takia niin se vaatii jo virallisen diagnoosin.

    • Anonyymi

      Niin sitä monesti sanotaan myös että asberger oireyhtymää ei voi olla ilman diagnoosia.
      Täysin ylimainostettu muka ominaisuus,Joka johtaa monet itsemurhaan oli diagnoosia tai ei.

      • Anonyymi

        Tekeekö ne itsarin, kun muiden ylimainostetut muka ominaisuudet haittaa niin paljon, vai miten?

        Minusta ihmisiä pitäisi diagnosoida nykyään enemmän läpeensä hauskoiksi. Varsinkin internetissä. Miksei tällaista muotidiagnoosia ole?


    • Anonyymi

      huomion hakua -__- ärsyttävää et kaikki vaa mainostaa kaikesta et"'moi olen masentunut ja haluun tappaa itteni antakaa huomioo blää blää blää" että jooo! ei aia tarvi hakee huomioo

      • Anonyymi

        eihän tuo huomionhakua ole vaan KYSYMYS


    • Anonyymi

      Normaaliin elämään kuuuluu matalapainetta, alkuperäiskulttuureissa ei edes ole sanaa masennukselle jos siitä on jotain iloa sitten revittävissä. Kulttuuri on syypää sitten muulle, kaikessa ahdistavuudessaan. Voi yrittää pitäytyä sen ulkopuolella muun muassa lopettamalla television katselun.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      458
      10743
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      310
      7497
    3. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      23
      4265
    4. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      338
      2388
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      1797
    6. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1663
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      192
      1400
    8. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      188
      1313
    9. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      6
      1074
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      54
      1028
    Aihe