ELÄMÄN NELIÖHINTA PATTAYAN SAVOSSA.

Anonyymi-ap

Sallittaneen mun olla käkisen äimänä Dillen elämänarvoille.

Polle-Elvistelee elämässään liikkuneensa 40.000 tuntia ja työsaralla aikaansaanut yli 2 miljoonaa neliötä valmista pintaa rakennusalalla.
11 vuotta kertoo ajaneensa kaupunkien väliä, joka edestakainen matka on 200 km + kaupunkien sisäiset ajot ja lasketaan esimerkillä työpäiviä vuodessa 200 vaikkakin siihen varmuudella tulee vastaväite, mutta joku luku kun täytyy ottaa, eikä muiden työvuosien ajoja oteta lainkaan huomioon, niin ajoja 440.000 kilometriä.
Tottakai asfaltti on ollut kuumaa ja huumaa joten vauhti hurja, mutta otetaan huomioon että laskennassa ei ole huomioitu kaupunkiajoja, eikä niiden kilometrejä, niin helppona esimerkkinä keskinopeudeksi 100 km/h.
Se tekee peppua penkillä vastaavasti 4.400 tuntia joka vuorokausiksi muutettuna on 183 vrk, 30 vuorokauden kuukausiksi muutettuna 6 kk eli puolivuotta.

On ollut pakettiautoja samaan aikaan 24 kpl ja sattumoisin samaan aikaan Stadissaan samaan aikaan 24 työkohdetta, sekä kaksi sihteeriä ja erikseen vielä toimitusjohtaja alaisuudessaan.
Työmiesten määrän on täytynyt olla vähintäänkin kiireisempään aikaan satakunta.

Mikäli mikroyrittäjälle ei ole kertynyt nettona, pimeenä tai millä muulla tahansa keinolla plakkariinsa oman virallisen palkkansa ja muiden kulukorvausten lisäksi vaikkapa kolmea euroa jokaisen työntekijän työtuntia kohden, niin on kyse mikroskooppiyrittäjästä, tosin minä pidän Dilleä kirpunkikkareyrittäjänä.
11 vuotta, 200 työpäivää, yhden henkilön työtunnit laskettuna 8 tunnilla, tekee noin 17.500 tuntia henkilöä kohden ja pistetäänpä vaatimattomasti 50 henkilöä sisältäen 2 sihteeriä ja toimitusjohtaja, niin tunteja kertyy noin 880 tuntia.
Huomautuksena, että laskelma kattaa nyt vain 11 vuotta joten tunteja varmuudella miljoona, eli puheena on 3 miljoonaa jossain.

Neliöitä sen sijaan yli 2 miljoonaa arvoitukseksi jääden kuinka paljon yli, joten pysyttäydytään kahdessa miljoonassa.
Hesassa, eli Dillen Stadissa neliöhinnat kaikessa on arvossaan ja kun on pätevöitynyt niinkin korkealle ammattiosaamisen tasolle, että työkohteita on ollut Pressan linnan jalopuulattioista betonin vetolujuuksien mittamisesta ennen asennusta lukien vaikka Dille mainitun kohteen kas kas vahingossa tällä kertaa unohti mainita, niin veloitukset ei ole ollut karkkirahaa.
Mainitsee CV:nään mm. eduskuntatalon, virastotalon, poliisitalon, Suomen Pankin, Sellon, Supon, kirkon, rahapainon, hotellit,Vehon, Nokian, oikeustalon, sairaalan,
ja sadat kerrostalot ja koulut.

Aivan varmasti kun on kyse tuon laatuluokan rakentamisesta suomen kalleimmalla seudulla, niin yrityspomolle täytyy siirtyä kirjanpidon ulkopuolella vähintäänkin 5 euroa neliötä kohden, eli 10 miljoonaa euroa tässä tapauksessa.

Edellä esimerkkinä tekemäni laskelma ei siis koske normaalituloja oli ne sitten kirjanpidollisesti kirjattu mihinkä tahansa muotoihin palkkojen lisäksi puhelinliittymästä punaisten lyhtyjen alueella juhlimiseen, ja kaikesta niiden välille jäävistä.

Mainitsi vielä että parhaat päivävaihdot oli 100 tonnia euroja.

Tättärää kirjoittaa minulle seuraavasti:
Siltikin edelleen mikroyritys oli sekin, mutta kaukana sinun näpertelyn yläpuolella silti.
Nelinelonen työpäällikönä vuosikymmenien ajan on toteuttanut kohteita valtakunnallisessa liikkeessä sata kertaa enemmän kuin minun mikrofirmani.

Aiheuttaa kysymykset:
Missä on Dille 13 miljoonaa euroa?
Onko Pippelinen pakarat huutanu hoosiannaa auton penkillä?
Paljonko tälle sata kertaa enemmän toteuttaneelle on jäänyt omaan taskuun, koska työnteossa ei ole kyse määrästä vaan tuottavuudesta, oli sitten yrittäjä tai palkansaaja?

$

15

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Siis ei 880 tuntia vaan 880.000 tuntia jonka pyöristin miljoonaksi.

      $

      • Anonyymi

        Siis sulla meni tuon lyhyen aloituksen tuhertamiseen vain 53 minuuttia joka voitaneen pyöristää tuntiin.

        Siinä on antiikkinäppis huutanu annahoosiaa ja penkillä talkki pölissyt ... buff buff ... huh huh.


    • Anonyymi

      Aika varaton heppu tuohon työmäärään nähden, muutama miljoona, sekin kiinni kaupungin vuokra-asunnossa.
      Oikeastaan olen aika ylpeä siitä että olen ollut palkansaaja, eihän siitä ihmeitä ole käteen jäänyt mutta kuitenkin yksi rivari ja hieman säästöjä, ja eläke millä tulen varsin hyvin toimeen.

      • Anonyymi

        Kuksasta ryyppään kuohuvan sahdin
        Rinnassa tunnen voiman ja mahdin
        Muille mä määrään tanssit ja tahdin
        Penkillä NumBallin

        Enhän mä valvo lauluni myötä
        Muuta kuin viikossa seitsemän yötä
        Pirttiä vaihdan mutta en työtä
        Penkillä NumBallin

        Bablani lentää jalkani naksaa
        Valvotut yöt saan kerran mä maksaa
        Mutta en mieti raskasta taksaa
        Penkillä NumBallin

        Nuoria tanssi hurmaa ja huumaa
        Kirkastaa silmää poskia kuumaa
        Eivät he tiedä mies mitä tuumaa
        Penkillä NumBallin

        Riemua raiju ei oma rinta
        Vaikka on ilon hilpeä pinta
        Babla on oman onneni hinta
        Penkillä NumBallin

        Taitoni toivat maailmaan turut
        Kauneinman laulun antoivat surut
        Hanurini soi kuin soittaisi urut
        Penkillä NumBallin

        Varresta tippuu karsta ja piki
        Liikkuvat parit toisiaan liki
        Heillä on lämmin mulla on hiki
        Penkillä NumBallin

        Pyörivä joukko hetkinen malta
        Riistän mä palkit jalkainne alta
        Mulla on laulu mulla on valta
        Penkillä NumBallin

        Vauhti on hurja huomaa jo senki
        Huomaa vanha ja poikanenkin
        Soittaako mies vai soittaako henki
        Penkillä NumBallin

        Öitten on herra aamujen houkko
        Ruokana almut vuoteena loukko
        Kaipaa ei muut kuin naurava joukko
        Penkillä NumBallin

        Öitteni työ ja lohtu on soitto
        Harmaa on aina aamujen koitto
        Toisien riemu ainut on voitto
        Penkillä NumBallin

        Viimeisen valssin hanuri kun veti
        Uksesta nuoret työntyivät heti
        Heillä on lempi mulla on peti
        Penkillä NumBallin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuksasta ryyppään kuohuvan sahdin
        Rinnassa tunnen voiman ja mahdin
        Muille mä määrään tanssit ja tahdin
        Penkillä NumBallin

        Enhän mä valvo lauluni myötä
        Muuta kuin viikossa seitsemän yötä
        Pirttiä vaihdan mutta en työtä
        Penkillä NumBallin

        Bablani lentää jalkani naksaa
        Valvotut yöt saan kerran mä maksaa
        Mutta en mieti raskasta taksaa
        Penkillä NumBallin

        Nuoria tanssi hurmaa ja huumaa
        Kirkastaa silmää poskia kuumaa
        Eivät he tiedä mies mitä tuumaa
        Penkillä NumBallin

        Riemua raiju ei oma rinta
        Vaikka on ilon hilpeä pinta
        Babla on oman onneni hinta
        Penkillä NumBallin

        Taitoni toivat maailmaan turut
        Kauneinman laulun antoivat surut
        Hanurini soi kuin soittaisi urut
        Penkillä NumBallin

        Varresta tippuu karsta ja piki
        Liikkuvat parit toisiaan liki
        Heillä on lämmin mulla on hiki
        Penkillä NumBallin

        Pyörivä joukko hetkinen malta
        Riistän mä palkit jalkainne alta
        Mulla on laulu mulla on valta
        Penkillä NumBallin

        Vauhti on hurja huomaa jo senki
        Huomaa vanha ja poikanenkin
        Soittaako mies vai soittaako henki
        Penkillä NumBallin

        Öitten on herra aamujen houkko
        Ruokana almut vuoteena loukko
        Kaipaa ei muut kuin naurava joukko
        Penkillä NumBallin

        Öitteni työ ja lohtu on soitto
        Harmaa on aina aamujen koitto
        Toisien riemu ainut on voitto
        Penkillä NumBallin

        Viimeisen valssin hanuri kun veti
        Uksesta nuoret työntyivät heti
        Heillä on lempi mulla on peti
        Penkillä NumBallin

        Dinulla on taas ollut tärkeää sanottavaa, voi tuota avohoidon tasoa pattayan savossa.


    • Anonyymi

      Täällä Savon Pattayalla neliöhinta on neljä oravannahkaa kuukaudesss.

    • Anonyymi

      Huikea historiikki. Olen kysellyt tuota itsekin joskus itseltänikin, että missä ne sen ajan voitot ovat. Ihan asiallisia kysymyksiä, vaikkakaan ei Saaripasaselle kuulu.

      Alalla oli tyypillistä että kun teki 5% tuloksen, niin selkään taputteli pankit ja kirjanpitäjä. Kakku kahveita nautiskeltiin. Mutta kun teki 0% tuloksen, oli kaikki kimpussa ja hakemassa konkurssiin.

      Hommaa olisi voinut jatkaa, mutta se oli äärimmäisen raskasta ja kuluttavaa varsinkin siksi, että hyviä työnjohtajia ei kuulunut porukkaan ja yksin ei voi perheellinen mies kaikkea tehdä.

      Kukaan muu kuin minä ei nähnyt kokonaisuutta. Jos laitoit palkkatöissä olevan työnjohtajan mittaamaan jotakin kohdetta laskutusta varten, hän aivan varmasti unohti jotakin oleellista ja siksi minun oli pakko tarkistaa aina kaikki uudelleen.

      Jos jäin toimistolle tunniksi ylimääräistä ja kävin läpi heidän kokoamaansa laskutusta, sieltä löytyi aina 500-5000 euroa lisää laskutettavaa. Ei voinut luottaa siis keneenkään.

      Heebot oli pitkäaikaisia kavereitani enkä tohtinut heille kenkääkään antaa. Sihteerit oli loistavia, on edelleen ollaan yhteyksissä viikoittain, mutta he olivat sen varassa mitä kentältä ja minun taholta kerrottiin. Muuta he eivät voineet.

      Kun laskuja sitten rustattiin joka päivä ja minun oli ne käytävä läpi sen lisäksi että nousin 5:15 joka aamu varastolle katsomaan että miehet pääsevät matkaan sinne minne pitää ja että heillä on kaikki mukana, niin sekään ei ollut kevyt rasti. Työnjohtajien järki ei riittänyt siihenkään.

      Olin siis liian kiltti. Tehtiin vuonna 1999 parempaa tulosta kahdeksalla miehellä kuin neljä vuotta myöhemmin 2003 40 miehellä.

      Kulut kasvoi niin paljon ja siihen 40 miehen joukkoon mahtui muutama, jotka aiheutti vain tappiota.

      Kun puhutaan alasta joka leipoo vain 5% tulosta, niin 5/40 huonoa miestä riittää vetämään homman tappiolliseksi.

      Toki itse olin nuori mies vailla kaupallista koulutusta, eikä ollut kokemusta korruptista eikä liikkeenjohdosta riittävästi. Olin sinisilmäinen, uskollinen sekä asiakkailleni että työntekijöilleni, vaan en itselleni enkä firmalleni.

      Siksipä siitä ei mitään kummallista jäänyt, mutta leveästi elettiin se aika, lapset sai kasvaa hyvissä puitteissa ja mitään ei puuttunut.

      Primetime oli varsin lyhyt siinä touhussa. Se oli viitisen vuotta kun meni lujaa ja hyvin. Kun vaihto moninkertaistuu joka vuosi, kaikki muuttuu ja kulut kasvaa, mutta markkinahinnat eivät nouse. Jos nostat hintoja, putoat markkinoilta.

      Jos mietitään mitä siitä ajasta jäi rahaa, niin jäi 300 tuhannen talo, 100 tonnilla autoja, kesämökki hehtaarin tontilla, parisataatonnia rahaa, vapaaehtoisena eläkevakuutuksena siihen aikaan noin 100 tonnia, konkurssipesästä 70 tonnia, pesästä varastettua kalustoa noin 50 tonnia (jonka olisin saanut anyway koska jäin plussalle ja ne kamat oli minun)

      Reilu miljoonan euron edestä jäi siis omaisuutta ja rahaa. Käteisillä ostin yhden kolmion Lahdesta, puolet talosta ja muusta käteisestä meni exälle. Mökkiä ei ikinä myydä se jää lapsille, eläkevakuutusta alan saamaan ensi vuoden elokuussa.

      Enpä siis menisi sanomaan että se nyt mitenkään huonosti lopulta meni. Karkeasti satku per vuosi jäi siitä touhusta. Vaihtoon nähden se on pieni määrä, mutta viivan alle ei.

      Kun myin tuota firmaa seuranneen firman alle satkulla paria vuotta myöhemmin, viettelin pari vuotta erittäin iloista poikamiesaikaa. Voisi sanoa jopa playboy elämää. Siinä leikissä paloi käteiset hyvin pitkälti, mutta vannon että oli hauskaa.

      Tulevan seuraavan vaimon kanssa luksusreissuja Eurooppaan popliinitakki heiluen ja urheiluautoja vuokraillen milloin Milanosta milloin Pariisista.

      Käteinen raha oli varsin vähissä 2010 ja siitä en olisi ehkä selvinnyt ilman että pääsin isojen poikien touhuihin mukaan ja sillä tiellä ollaan edelleen.

      Liikuntamääriin on laskettava mukaan se että tein erittäin rankkaa ruumiillista työtä jo 9 vuoden ajan ennen yrittäjäksi ryhtymistä. Toiminimellä vain kaksi vuotta ja osakeyhtiönä en enää lainkaan. Siitä tuo 11 vuotta muodostuu omalta osaltani.

      Kilsoja laskin jo 2002 että meni miljoona kilsaa rikki. Kävin työmailla vielä pomonakin ja tietty kokouksissa ja tietty myös huvikseen ja myös viihteellä sekä naisissa.

      Kesälomareissut olivat tyypillisesti sellaisia 8000-10000km retkiä, oli ne sitten prätkällä tai perheen kanssa matkailuautolla.

      Huomaan että Saaripasanen ei oikein ymmärrä että ei jokaisella alalla voi itse noin vain määrätä ykskaks että hei me nostetaan 10% hintoja ja olettaa että kaikki asiakkaat on innolla mukana.

      Mutta Pasanenhan onkin kertonut, ettei koskaan ole ollut yrittäjänä.

      Toivottavasti äimän käki hieman helpotti, vaikka tiedän että väännät tästäkin ikiomat uudet äimän käkesi.

      Kaksi minua kovempaa ja parempaa kollegaa jäi tahkoamaan hyvää tulosta alalle ja nostan heille hattua. Muut rimpuilee siellä nollatuloksen tuntumassa vuodesta toiseen. Kaikesta huolimatta olen "siitä sakista" toiseksi rikkain ja rakkain. 8)

      2010

      • Anonyymi

        Niinhän se täällä menee että jos kerrot onnistumisista, senssu ei usko vaan on äimän käkenä. Jos kerrot epäonnistumisista, senssu ei usko niitäkään vaan kertoo että hän kyllä olisi vienyt homman maaliin voitokkaasti ja sitten hän nauraa sinulle rehvakasta naurua kuin naurusaaren naurukoira.
        Kova poika viisastelemaan vaikka omat näyttönsä ovat nollassa.


      • Anonyymi

        Moi Dille.

        Ensinnäkään minä en ole Saaripasanen enkä mikään muukaan mileikuvituksessasi päättelemä.

        Pitkän kirjoituksen taas latasit, joten kunnioitan tarmoasi ja vastaan sinulle oman näkemykseni, joka perustuu elämänkokemukseen.

        Sinä erittäin vahvasti viittaat siihen että et voinut luottaa itse palkkaamiisi henkilöihin.
        Katsos ensinnäkin kun palkkaa ihmisiä, niin on syytä omata kykyjä siihen ja se tarkoittaa että täytyy omata ihmistuntemusta joka sisältää monta asiaa yhtenä ollen määritellä palkattavan käytöksestä jotain tietysti perustietojen lisäksi.

        Sinua tai sinun kaltaistasi minä en koskaan palkkaisi.

        Väität itseäsi, rakasta nelinelostasi, jopa kahta poikaasi huippuammattilaisiksi, mutta olet ollut kyvytön palkkaamaan alaisuuteesi edes työnjohtajaa, joka olisi ollut kykenevä.
        Siis kun olet itse ollut ammattitaidoton ja ilman vuosikymmenien työkokemusta, niin olet palkannut alaisuuteesi ammattitaidottomampia henkilöitä kuin itse olet, koska olet joutunut tarkistamaan ja korjaamaan heidän töitään.

        Pidät laskelmaa kaikesta mitä elämässäsi on tapahtunut ja analysoit itse tekemisiäsi, myös omakuvaasi lataat palstalle oman näkemyksesi mukaan.

        Onko sulla myös laskelmat paljonko elimistösi 400 kaadon Popliinitakkimies on polttanut alkoholia elämäsi aikana ja kuinka monta tonnia köntsää sun peräreiästä on tullut?

        $


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän se täällä menee että jos kerrot onnistumisista, senssu ei usko vaan on äimän käkenä. Jos kerrot epäonnistumisista, senssu ei usko niitäkään vaan kertoo että hän kyllä olisi vienyt homman maaliin voitokkaasti ja sitten hän nauraa sinulle rehvakasta naurua kuin naurusaaren naurukoira.
        Kova poika viisastelemaan vaikka omat näyttönsä ovat nollassa.

        Oletko sinä hyvä anonyymipelle havainnut jotain näyttöjä 2010:n sanojen tueksi?

        $


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko sinä hyvä anonyymipelle havainnut jotain näyttöjä 2010:n sanojen tueksi?

        $

        Vastaan tähän kysymykseesi - kuka milloinkin yrität esittää olevasi - KYLLÄ.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moi Dille.

        Ensinnäkään minä en ole Saaripasanen enkä mikään muukaan mileikuvituksessasi päättelemä.

        Pitkän kirjoituksen taas latasit, joten kunnioitan tarmoasi ja vastaan sinulle oman näkemykseni, joka perustuu elämänkokemukseen.

        Sinä erittäin vahvasti viittaat siihen että et voinut luottaa itse palkkaamiisi henkilöihin.
        Katsos ensinnäkin kun palkkaa ihmisiä, niin on syytä omata kykyjä siihen ja se tarkoittaa että täytyy omata ihmistuntemusta joka sisältää monta asiaa yhtenä ollen määritellä palkattavan käytöksestä jotain tietysti perustietojen lisäksi.

        Sinua tai sinun kaltaistasi minä en koskaan palkkaisi.

        Väität itseäsi, rakasta nelinelostasi, jopa kahta poikaasi huippuammattilaisiksi, mutta olet ollut kyvytön palkkaamaan alaisuuteesi edes työnjohtajaa, joka olisi ollut kykenevä.
        Siis kun olet itse ollut ammattitaidoton ja ilman vuosikymmenien työkokemusta, niin olet palkannut alaisuuteesi ammattitaidottomampia henkilöitä kuin itse olet, koska olet joutunut tarkistamaan ja korjaamaan heidän töitään.

        Pidät laskelmaa kaikesta mitä elämässäsi on tapahtunut ja analysoit itse tekemisiäsi, myös omakuvaasi lataat palstalle oman näkemyksesi mukaan.

        Onko sulla myös laskelmat paljonko elimistösi 400 kaadon Popliinitakkimies on polttanut alkoholia elämäsi aikana ja kuinka monta tonnia köntsää sun peräreiästä on tullut?

        $

        Oletko koskaan laskenut kuinka monta metriä melaa peräreikääsi on mennyt ?


    • Anonyymi

      Mainitsen vielä tuohon toiseen aloitukseen ja kirjoitukseesi neljänelosena hyvä Tyttö Neitinen aiheesta TOLLASIA PORUKOITA.

      Sinä kirjoitat ... Heebot oli pitkäaikaisia kavereitani enkä tohtinut heille kenkääkään antaa.

      Tuota juuri tarkoitan, eli ammattitaidoton kaveriporukka änkee itsensä Lahdessa pirssiin ja ajaa kaffille puolimatkan huoltoasemalle sieltä vielä ottaen kyytiin yhden "kaverin" joka kertoo olevansa sen ja sen alan expertti.
      Sitten kaveriporukka pemahtaa työmaalle puuhasteleen.

      Siihen ei tarvita sikaria enempää tuprutella kun selviää että kyseessä on TOLLANEN porukka.

      $

    • Anonyymi

      Ai niin,.tänään kun kumarruin nii Aimo ehti tehdä temput

      $

      • Anonyymi

        Oliko sillä kuukauden vuokra kuitattu?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2142
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1694
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1511
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      36
      1495
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1435
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1407
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1341
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1260
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1239
    Aihe