Eturauhassyöpä leikkauksen jälkeen psa nousussa?

Anonyymi-ap

Leikattiin eturauhassyöpä (RALP) 2019, Gleason 7 . Nyt vuoden aikana psa arvo noussut 0.0 --> 0.1 --> 0.2. Toi 0.2 on raja jolloin joutuu ilmeisesti sädehoitoihin, koska syöpä uusiutunut. Joudun noihin sädehoitoihin. Hei, onko tiellä kokemuksia sädehoidoista ja tuleeko minkälaisia sivuvaikutuksia? Tuntuu pahalta, kun kaikki piti olla leikkauksessa poissa ja nyt taas nousee esiin syöpä;(

11

939

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minulta leikattiin eturauhassyöpä kesällä 2017. Kolmisen kuukautta leikkauksen jälkeen PSA alkoi hitaasti nousta 0 -->0,15. Sädehoito aloitettiin joulukuussa 2017, sain 1 kk ajan sädehoitoa poistetun eturauhasen ympäristöön muistaakseni 20 kertaa. Sivuvaikutuksena minulle tuli jonkin asteinen väsymys ja sellainen makutuntemus että kaikki maistuu suolaiselle. Muita sivuvaikutuksia ei ainakaan minulle tullut.
      Sädehoitojakson jälkeen PSA tipahti mittaamattomaksi eli käytännössä 0:ksi 4 vuoden ajaksi kunne alkoi taas kesällä 2021 hitaasti nousta ja on nyt noussut marraskuuhun 2022 mennessä arvosta 0 -->0,39. Tällä hetkellä odottelen kutsua varjoainekuvaukseen ja sen jälkeiseen hoitoon. En osaa vielä sanoa onko sädehoito vai hormoonihoito. Ikää tällä hetkellä 59 vuotta.

      • Anonyymi

        Kiitokset tiedoista minulla ikää 57, nähtävästi minulle tulee samat kuviot kuin sinulla. Ilmeisesti syövästä ei pääse ikinä eroon:(


    • Vielä itse sädehoidosta:

      Ainakin minulla täysin kivuton ja huomaamaton toimenpide, suurin vaiva oli tuon 1 kk:n aikana kulkeminen Meilahteen. Henkilökunta Meilahden syöpäosastolla aivan ihanaa ja potilaan huomioonottavaa eli hyvissä käsissä tunsin olevani.

      • Anonyymi

        Meilahdessa sua hoidettiin . Omalta kohdalta joudun meneen lähimpään sädetyspaikkaan johon matkaa 140km saa nähdä miten onnistuu kun töissäkin pitäisi olla.


    • Itse olen asennoitunut siihen että taitaa tuon syövän kanssa joutua elämään tosiaan loppuiän ainakin jossakin muodossa. Tuossa minun tapauksessa uusiutumisen kanssa on vielä se tilanne että PSA-arvo nousee pikkuhiljaa mutta sen lähdettä ei pysty paikallistamaan. Hoitava lääkäri sanoi että todennäköisyys etäispesäkkeiden löytymiselle varjoainekuvauksella on suuruusluokkaa 70 % vasta kun PSA-arvo on noin tasolla 2-4 eli jos tuo nousu tapahtuu nykyistä tasaista vauhtia niin jonkinlaisia konkreettisia tuloksia etäispesäkkeiden löytymiselle on vasta 2-3 vuoden kuluttua eli vuonna 2024-25. Vasta kun etäispesäke on paikallistettu voidaan antaa sädehoitoa kohdistetusti. Tuo odottamisaika tuntuu etukäteen ajateltuna pitkältä ja samalla on epätietoisuus siitä mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

    • Anonyymi

      33juno33,
      aii noinko se voi mennä.,ihan uutta tietoa minulle , kiitos tuosta.
      Eli tämä minunkin psa nousu voi olla jostain muualta kuin eturauhasen alueelta.
      Huolestuttaa enemmän. Nythän pitäisi saada heti sitten kokovartalo varjokuvaukset, jos oikein nämä kuviot menisi. Nytkin sain tuloksen 0.2 ja pitää uudelleen lähetteellä mennä urologille jossa menee monia viikkoja ja sitten sädetysjonoon menee varmaan monia kk , voi että!! tää on hidasta:(

      Sulle annettiin aika vähän sädetyskertoja jos vain joku 20, yleensä lukenut että annetaan joku n. yli 30-38kertaa?

      • Anonyymi

        Sain hormoonipiikin syyskuun lopussa. Kolmen kuukauden kuluttua, eli joulukuun lopussa alkoivat sädehoidot, joita nyt olen saanut vain kaksi kertaa. Hoitokertoja tulee yhteensä 20.

        Vaivaani on seurattu 15 vuotta, työterv tark 2007 PSA-arvo oli koholla, 5.5. Seurattiin. Jäin eläkkeele 64 vuotiaana v 2011. Neulanäytteet 2011, ei syöpää. Näytteet 2013, ei syöpää, PSA-arvo nousi tasaisesti. Vuonna 2016 se oli 9. Koepaloista löytyi pieni syöpäpesäke., 3+3 Gleason. PSA:ta seurattiin puolen vuoden välein. 2021 näytepalasta löytyi 4+4 Gleson , jonka jälkeen aloitettiin jatkotutkimukset, Vartalon TT-ja magneettikuvaukset ym. Syöpä on eturauhasessa, eikä ole levunnyt mihinkään, Lisämunuaisesta löytyi pieni kasvain, joka osoittautui vaarattomaksi, eikä ole eturauhaen etäispesäke.
        Hormoonihoito aiheutti-aiheuttaa kuumia aaltoja, ja on tiputtanut psa:n noin neljään. Aamuisiin virtsaamisvaivoihin sain tamsulosiinipillereitä, jotka lopetin verenpaineen alenemisen vuoksi, kardiologinini kansa neuvottelen juuri verenpainelääkityksen päivittämisestä, koska leikatun ja pallolaajennuksia saaneen sydämeni vajaatoiminnan vuoksi joudun syömään aika runsaasti kaikenlaisia pillereitä.
        Odotan sädehoidoilta "normaalia" tulosta, eli joudun mahdollisesti käyttämään vaippoja, koska esim ajettuani autolla yli tunnin matkoja (mökille) ja noustessani penkiltä on vaarassa, että lirahtaa pieni annos housuun. Ellei hoito onnistu ihanteeellisesti, eli eturauhanen kutistuu, ja virtsaputki avautuu ja nuoruusmuistot palaavt mieleen suihkun korjaantuessa sopivasti. En odota liikoja, olen 76 vuotias ja elänyt upean elämän, työtä sain tehdä 49 vuotta ja elän jo nyt jatkoaikaa saatuani vuosi sitten romukuntoiseen, 26 vuotta sitten leikattuun sydämeeni hieman apua pallolajennuksella ja stenteillä.
        Kerron kokemuksistani ja tuloksista hoidon jälkeen ja puolen vuoden kontrollin jälkeisistä tuloksista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sain hormoonipiikin syyskuun lopussa. Kolmen kuukauden kuluttua, eli joulukuun lopussa alkoivat sädehoidot, joita nyt olen saanut vain kaksi kertaa. Hoitokertoja tulee yhteensä 20.

        Vaivaani on seurattu 15 vuotta, työterv tark 2007 PSA-arvo oli koholla, 5.5. Seurattiin. Jäin eläkkeele 64 vuotiaana v 2011. Neulanäytteet 2011, ei syöpää. Näytteet 2013, ei syöpää, PSA-arvo nousi tasaisesti. Vuonna 2016 se oli 9. Koepaloista löytyi pieni syöpäpesäke., 3 3 Gleason. PSA:ta seurattiin puolen vuoden välein. 2021 näytepalasta löytyi 4 4 Gleson , jonka jälkeen aloitettiin jatkotutkimukset, Vartalon TT-ja magneettikuvaukset ym. Syöpä on eturauhasessa, eikä ole levunnyt mihinkään, Lisämunuaisesta löytyi pieni kasvain, joka osoittautui vaarattomaksi, eikä ole eturauhaen etäispesäke.
        Hormoonihoito aiheutti-aiheuttaa kuumia aaltoja, ja on tiputtanut psa:n noin neljään. Aamuisiin virtsaamisvaivoihin sain tamsulosiinipillereitä, jotka lopetin verenpaineen alenemisen vuoksi, kardiologinini kansa neuvottelen juuri verenpainelääkityksen päivittämisestä, koska leikatun ja pallolaajennuksia saaneen sydämeni vajaatoiminnan vuoksi joudun syömään aika runsaasti kaikenlaisia pillereitä.
        Odotan sädehoidoilta "normaalia" tulosta, eli joudun mahdollisesti käyttämään vaippoja, koska esim ajettuani autolla yli tunnin matkoja (mökille) ja noustessani penkiltä on vaarassa, että lirahtaa pieni annos housuun. Ellei hoito onnistu ihanteeellisesti, eli eturauhanen kutistuu, ja virtsaputki avautuu ja nuoruusmuistot palaavt mieleen suihkun korjaantuessa sopivasti. En odota liikoja, olen 76 vuotias ja elänyt upean elämän, työtä sain tehdä 49 vuotta ja elän jo nyt jatkoaikaa saatuani vuosi sitten romukuntoiseen, 26 vuotta sitten leikattuun sydämeeni hieman apua pallolajennuksella ja stenteillä.
        Kerron kokemuksistani ja tuloksista hoidon jälkeen ja puolen vuoden kontrollin jälkeisistä tuloksista.

        Jatkoa tuohon kirjoitukseeni 2023-01-01 13:58:15 sen verran, että hormoonihoidon jälkeen makuaistini on vinksahtanut hieman. Suussani on jatkuva ummehtunut maku, ja jotkut ruoat maistuvat vastenmielisiltä tai maku on muuttunut, ikään kuin en tuntisi kaikkia makuja, koronatesteissä olen käynyt, ja kysymys ei ole koronasta. Onneksi tumma olut maistuu tummalta oluelta ja piimä samalta raikkaan kirpeältä ja happamalta. Itse asiassa ruokahaluni on hieman heikentynyt, joten iltapalat eivät maistu, ja painoni on alentunut muutaman kilon, joka on hyvä asia.
        Sädehoitoa olen saanut nyt kuusi kertaa, eikä alapään toimintaan ole vielä tullut havaittavia muutoksia


    • Anonyymi

      Saattaa mennä ylihoitamiseksi, kun et voi olla varma onko 0.2 psa tuntumassa se sitä leikkauksesta jäänyttä tervettä kudosta. Jos on sitä tervettä kudosta, eikä syöpää ja alat sädettään menee överiksi. Sädetyksessäkin sivuvaikutuksensa. Odota selkeää nousua ja varmuutta uusiutumisesta ennenkuin alat sädettään.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1296
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1185
    3. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      896
    4. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      51
      852
    5. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      74
      779
    6. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      29
      752
    7. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      60
      740
    8. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      157
      734
    9. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      58
      727
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      76
      665
    Aihe