Kun polttopuun markkinahinta nousee, kallistuu myös omasta metsästä tehdyllä puulla lämmittäminen.
Tämä johtuu ihan siitä, että polttaessaan omia "ilmaisia" puita, menettää sen rahan jonka olisi saanut myymällä kyseiset puut. Menetys voi olla melkoinen.
Ymmärtävätkö vanhat jäärät, että myös oman metsän puilla lämmittäminen on kallistunut valtavasti?
28
115
Vastaukset
- Anonyymi
Onneksi emme menettäneet tätä aktivointialoitusta...
- Anonyymi
Kuitupuun hinta on luokkaa 20 €/kiintokuutio eli 8 €/heittomotti. 2 kiinokuutiota riittää ainakin meillä omakotitalon takkauunin ja saunan lämmityksen hyvin.
- Anonyymi
Hallituksen määräämä kirveenkäyttövero kallistaa vaakaa jälleen kerran.
- Anonyymi
Ainespuun ja polttopuun ero lienee jäänyt käsittämättä.
- Anonyymi
Ei lainkaan. Perinteisesti oma polttopuu on ilmaista ja työ hyötyliikuntaa.
- Anonyymi
Mites ratkaisisit ton pulman ? Myymällä kaikki omat puut ja ostaa naapurilta polttopuut? Vai ostaako kaikki lämmityspuut huoltoasemalta pikkusäkeissä?
- Anonyymi
Kuusi klapi palaa todella huonosti, kyllä se menee tehtaalle.
- Anonyymi
Kaikki puut palavat yhtä hyvin jos ne ovat kuivia.
- Anonyymi
Jos kuivattaisit puut ensin niin ne palaisivat hyvin.
- Anonyymi
Haeppa puut metsästä ja tee polttopuiksi niin tiedät mitä sekin homma maksaa.>Kuljetus, työkalut, sahat, voiteluaineet, suojavarustukset, varaosat, polttoaineet. Ei halpaa ei sinne päinkään.
- Anonyymi
Juu mutta kun niitä ei lasketa..
- Anonyymi
Minä kaadan omakotitontiltani puun/puut. Maksaa vuodessa jonkun kympin roikan perässä pelaavalla sähkösahalla. Halon kirveellä ja vien kottikärryllä kuivat klapit varastoon.
- Anonyymi
Oikeastaan ei voi menettää sellaista mitä ei ole ollutkaan. Kysymys on valinnasta.
- Anonyymi
Vanha kunnon ilmaisiapuitaeiole - aloitus. Ja jälleen todettava että kyllä niitä vaan on .
- Anonyymi
Voihan ne puut myydä ja ostaa myyntituloilla sähköä.
- Anonyymi
Tai öljyä.
- Anonyymi
Kyllä ne puut vaan on ilmaisia, ei kukaan sellaista ainespuuta polta josta myymällä saisi rahaa.
Tietenkin kun ryteiköissä ryskää ja raivaa, kuluuhan siinä vähän enemmän ruisleipää ja läskiä, mutta siinä se polttopuiden hinta olikin.
- Anonyymi
Tyypillinen kysymys kun lämmität puilla.
" onko sinulla omaa metsää ? "
No ei ole. Ei ole omaa öljyjalostamoa eikä sähkölaitostakaan . Silti ajelen autolla ja sähköäkin ostan. - Anonyymi
"Voihan ne puut myydä ja ostaa myyntituloilla sähköä."
Tämä kertoo kaiken näiden kommentoijien käsityskyvystä... - Anonyymi
Erittäin harva kykenee hakemaan itse puut metsästä ja tekemään ne polttopuiksi. Itselle saatava hyöty on täysin matkasta riippuvainen. Pitkä matka siis yli 100km ei mitään hyötyä sillä polttoaineet maksaa liikaa.
- Anonyymi
Minä hankin puut omakotitontilta, pisin matka taloon on alle 100 metriä. En tiedä olenko "erittäin harva" mutta en ole kädetön. Tällainen yli seitsemänkymppinen osaa ja viitsii, nuoremmista tätä samaa ei tahdo löytyä. Tämän vuoden keväällä kaadettu mänty oli 25m pitkä.
- Anonyymi
Varmaan "erittäin harva" helsinkiläinen kykenee mutta haja-asutusaluella muualla suomessa se on erittäin yleistä.
- Anonyymi
Minulla matka on 50 metriä.
- Anonyymi
Mitä näin jännää pitäisi vielä ymmärtää ?
- Anonyymi
Viimeiset vuodet olen hakenut rakennustyömailta ilmaiseksi jämälautoja ja poltellut niitä. Hintaa on tullut auton polttoainekulujen ja katkaisuun käytetyn sähkön verran. Parempia lautoja olen myös keräillyt talteen ja nikkaroinut niistä jotain. Yhteiskunnalle tästä on tosin vain haittaa, todennäköisesti muuten olisivat puut päätyneet jonkin kunnallisen lämpölaitoksen kitaan.
- Anonyymi
Sähkö ja öljy ovat toki ilmaisia, sekä maalämpö.
Terveisin, nuori jäärä. - Anonyymi
1,5 ha metsäistä mökkitonttia. Minun elinaikana sieltä saa polttopuuta meidän omakotitaloon(kin) tarpeisiin loputtomasti. Puut maksaa vai muutaman litran 2-t bensaa sekä omaa työtä peräkärryllä kuskaukset. Jos talven polttopuut kyseessä, niin kympeistä puhutaan..
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212656Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292282- 1482254
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532160Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211772Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881627Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961566- 2901454
- 1331408
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131399