Joulun alla mietitintään

Luen juuri Merete Mazzarellan kirjaa "Violetti hetki".
Siinä on hänen mietteitään nekrologeista elikkä siis muistokirjoituksista vainajista. Vieläkö sellaisia näkee esim. lehdissä, kun joku ihminen kuolee?
Läheinen tai vain joku tunnettu henkilö?
Millaisen muistokirjoituksen haluaisit itsestäsi lehtiin? Kenen kirjoittaman? Mitä asioita haluaisit siinä tulevan esille? Ansioitasi, meriittejäsi, titteleitäsi, saavutuksiasi? Millainen olit ihmisenä, perhettäsi, rakkaitasi kotaan? Saako nekrologiassa kirjoittaa mitään negatiivista?

155

1037

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      EIKÖ enää muuta aihetta löydy kuin oman nekrologinsa kirjoittaminen ?
      Laadittaisko samalla omat kuolemanilmoitukset ?

      • Anonyymi

        Oman elämäkerran kirjoittaminen olisi hyvä juttu.
        Sukututkimuksen teko. Oman tietämisen takia.
        Oman hautajaisten valinnat arkku millainen ja kukat ja mitä pitää sanoa, musiikki valinnat,tarjoilu jos haluaa. Kenen pitää hoitaa ja jos ei tee tai halua joku toinen nimettåvä ja ehto jos perii jotain pitäää tehdä toivotut asiat tai ei saa mitään.
        Olispa aikaa tälle kaikelle.


    • Anonyymi

      Aloittaja halunnee saada kehua itseään, kertoa millaisena suurenmoisena
      ihmisenä jälkeenjäävät pitää muistaa hänet, totta tai ei.
      Makaaberi aloitus.

      • Anonyymi

        No jo taas aloittivat ilkeillyt, on se ihme kun ei tuo ihminen saa kirjoittaa mitään ettei siitä heti tehdä vääntelyitä kiusaajien taholta .
        Tämä asia on toki vanhaa perinnettä missä kerrotaan ihmisestä hänen kuolemansa jälkeen. Vielä tänäänkin näkee jonkun omaisen tai ystävän kirjoittavan muisikertomuksen ihmisestä ja miten ihminen oli vaikuttanut yhteiskunnallisiin asioihin ja ystäviin, mutta näitä kirjoituksia on enää harvassa .joten mielenkiintoinen aloitus sinänsä ,
        Vaikea sanoa mitä itse haluaisi itsestään kirjoitettavan , ja kenenkä taholta .
        Sitten saako kirjoittaa negatiivisesti on varmaan monia mielipiteitä riippuen mikä suhde ihmisellä on ollut kehenkäänkin .jos ajattelee näitä maailman johtavia ihmisiä niin olisihan monen muistokirjoituksessa varmaan negatiivisiakin asioita .


      • Anonyymi

        Kukaan ei tutustu omaan muistokirjoitukseensa, hyvä ihminen.
        Kukaan ei kirjoita omaa muistokirjoitustaan.
        Se kirjoitetaan, kun vainaja on kuollut.
        Täällä ei olla perillä perusasioistakaan.'
        Mutta haukkua pitää.


    • Anonyymi

      Onko kaikki muumit laaksossa ?

    • Anonyymi

      Jos sattuisi, ettemme me 80 ihmiset muistaisi olevamme "kuoleman partaalla"
      niin "onneksi" nuoremmat käyvät muistuttamassa meitä omine
      motiiveineen. Melkoisen epähieno aloitus, jos saa mielipiteensä ilmaista.

      • Anonyymi

        Aloitus oli ihan realistinen kirjoitus asioista miten ennen tehtiin , joten ei mitään valittamisen aihetta pitäisi olla.
        Mutta ehkä voisi ajatella itse asiaa asiana eikä takertua kirjoittajaan niin kamalasti


      • Anonyymi

        Hyvä ikätoveri! Ei aloittaja ehkä tarkoittanut, että lukija alkaisi kirjoittaa omaa muistokirjoitustaan, niin että voit ihan hyvin rauhoittaa mielesi ja elää edelleen tyynesti ja tulevaisuuteen luottaen.
        Onnellisia ovat kaikki palstalaiset, jotka jaksavat osallistua kirjoitteluun ja osoittavat siihen kykynsä.
        Meidän muistokirjoituksiimme sen voisi merkitä plussana, jos saan mielipiteeni ilmaista.


    • Kyllähän tuo vähän uhkailulta kuulostaa, kun kysytään minkälaisen muistokirjoituksen haluatte kuoltuanne.

      • Anonyymi

        Miten koet itsesi uhatuksi? Pelkäätkö, että aloittaja tulee ja kalauttaa? Itse ainakin olen lukenut monta, joista olen ajatellut, että tällaisen tahtoisin omaan ilmoitukseeni, jos sellainen joskus olisi ja tulisi.


      • Anonyymi

        Onko jokin uhkaus mielestäsi muistuttaa, että alamme lähestyä takaovea?
        Haloo, herätys todellisuuteen!


    • Anonyymi

      ... ja kysytään kenet haluaisit nekrologon kirjoittajaksi ja saako sanoa
      negativista.
      Tarjoutuuko "kirjailija" kenties itse kirjoittelemaan niitä meille,
      että saa nekrologiin kaivaa kaiken mikä on jäänyt hampaankoloon.

      • Anonyymi

        Tämä ei ole enää tervettä erimielisyyttä vaan ällöttävää ja matalalla tasolla olevaa kiusaamista
        Asiallinen aloite jossa ei pitäisi olla kiusaamisen aihetta kellään .
        Siitä huolimatta tulivat kiusaajat kiven alta esiin yhteisvoimin omien kummallisina mielipiteineen , joilla ei ole mitään arvoa kellekään .


    • Anonyymi

      "Joulun alla mietitintään" ???

      • Anonyymi

        J o u l u n alla nekrologi mietintään ? Miksi ? Hyvää joulua, kirvesvartta !!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        J o u l u n alla nekrologi mietintään ? Miksi ? Hyvää joulua, kirvesvartta !!!

        Joulupukki taitaa olla vaarassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joulupukki taitaa olla vaarassa.

        "Pelastakaa joulupukki"!


    • Anonyymi

      Eikö se muuta enää keksi jutun juurta.

      • Anonyymi

        Syömiset ja juomiset on niin monta kertaa käyty läpi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Syömiset ja juomiset on niin monta kertaa käyty läpi.

        Pitää olla koko ajan esillä. Maanisia piirteitä. Täytyy ollakin, ehtiäkseen kommentoimaan moneen ketjuun.
        Eikös niitä eri foorumejakin ollut useita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää olla koko ajan esillä. Maanisia piirteitä. Täytyy ollakin, ehtiäkseen kommentoimaan moneen ketjuun.
        Eikös niitä eri foorumejakin ollut useita.

        Ketkähän sitä ovat koko ajan esillä irvailuineen . Ei uskois että ikäihmiset voi käyttäytyä noin
        Jokainen ihminen ehkä ajattelee eri tavalla näistäkin asioista joten mikä helkkatåeinsaa ihmiset ivaamaan toisia ihmisiä .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketkähän sitä ovat koko ajan esillä irvailuineen . Ei uskois että ikäihmiset voi käyttäytyä noin
        Jokainen ihminen ehkä ajattelee eri tavalla näistäkin asioista joten mikä helkkatåeinsaa ihmiset ivaamaan toisia ihmisiä .

        Jos antaa jatkuvasti aihetta voi saa osakseen ivailua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos antaa jatkuvasti aihetta voi saa osakseen ivailua.

        Aihetta?
        Vastaajathan joka aiheen mitätöi.
        Vaikka hän mitä kirjoittaa niin heti ollaan kiusaamassa, .
        Ei ihme että on lapsia jotka koulukiusaavat jos vanhat näyttää esimerkkiä kiusaamiselle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aihetta?
        Vastaajathan joka aiheen mitätöi.
        Vaikka hän mitä kirjoittaa niin heti ollaan kiusaamassa, .
        Ei ihme että on lapsia jotka koulukiusaavat jos vanhat näyttää esimerkkiä kiusaamiselle

        Täällä on pari kiusaajaa harrastanut muitten jyräämistään vuosikausia.
        Milloin kirjoittavat rekattuna milloin anona. Vedä johtopäätökset.
        Miksi toisiin suhtaudutaan myötämielisesti ja toisiin ei ?
        Olisiko mahdollisesti ihan oman vika ? Sitä saa mitä tilaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aihetta?
        Vastaajathan joka aiheen mitätöi.
        Vaikka hän mitä kirjoittaa niin heti ollaan kiusaamassa, .
        Ei ihme että on lapsia jotka koulukiusaavat jos vanhat näyttää esimerkkiä kiusaamiselle

        Miksi et vastaa aloituksen lukuisiin kysymyksiin vaan keskityt arvostelemaan toisia palstalaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää olla koko ajan esillä. Maanisia piirteitä. Täytyy ollakin, ehtiäkseen kommentoimaan moneen ketjuun.
        Eikös niitä eri foorumejakin ollut useita.

        "Pitää olla koko ajan esillä"-
        Mikään ei ole se kuvaavampi ilmaisu stalkkaajista
        Rykäisy vain, ja koko joukko on hereillä.
        (Huomatkaa ystävällinen ilmaisu "joukko".)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä on pari kiusaajaa harrastanut muitten jyräämistään vuosikausia.
        Milloin kirjoittavat rekattuna milloin anona. Vedä johtopäätökset.
        Miksi toisiin suhtaudutaan myötämielisesti ja toisiin ei ?
        Olisiko mahdollisesti ihan oman vika ? Sitä saa mitä tilaa.

        Joku joka ei nimeään ilmaise, kysyy, mitä kirjoittajat mielestänne ovat teiltä tilanneet?

        Kyllä se niin on, että ylenkatsotte ihan pyytämättä valitsemaanne kirjoittajaa.
        Huvittava asenne, kun erään kirjoitusketjun kimppuun hyökättiin siitä syystä, että se oli hyökkääjien mielestä "sisäänlämpiävä", mutta eivät huomaa, että ovat itse perustaneet stalkkaustoimikunnan, joka yhtenä joukkona (huom, kohtelias ilmaisu!) käyvät valitsemansa kirjoittajan kimppuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä on pari kiusaajaa harrastanut muitten jyräämistään vuosikausia.
        Milloin kirjoittavat rekattuna milloin anona. Vedä johtopäätökset.
        Miksi toisiin suhtaudutaan myötämielisesti ja toisiin ei ?
        Olisiko mahdollisesti ihan oman vika ? Sitä saa mitä tilaa.

        Ne johtopäätökset mitä olen tehnyt lyhyen ajan seuraamisella ovat että moni asia tulkitaan väärin , joku ihminen koetaan uhkaavana koska hänellä on erinlaisia mielipiteitä asioista , niitä sitten ivataan yhteisvoimin ja väännellään asiat ihan toisiksi mitä kirjoittaja on tarkoittanut,
        hänen kirjoittamisensa muillakin sivuilla noteerataan negatiivisena.

        Kaikki ihmiset elävät omanlaistaan elämää , ja jos joku kirjoittaa esim kirjan niin siitäkin tehdään alentavia kommentteja, miten hänen kirjansa on kustannettu ja ei muka ole arvokas mitenkään, niin että onko se käyttäytyminen normaalia. ?

        Hienotunteisuus toisia ihmisiä kohtaan on olematon, miksi jonkun toisen ihmisen kirjan kustantaminen vatvotaan ilkeillä kommenteilla , se mikä sopii hänelle on ehkä hänen asiansa ilman alentavia kommentteja.
        Jos hän on ollut kirjamessuilla esim niin jo saadaan aikaan taas ilkeilyn vyöry, ihan niin että hänen pitäisi olla kertomatta siitä, vaikka toiset noteeraavan omat tekemisensä tarkoin, niin ne ovat niinkuin hyväksyttyjä kun ei ole minkään uhka jos on ollut lenkillä tai saunassa , niistä saa siis kirjoittaa.

        Itse en uskaltaisi edes olla mukana tälläisessä sillä minäkin rakastan kirjoittamista. Teatteria , ja laulamista , en siis voisi kertoa omista saavutuksistani ilman että joku luulisi että kerskuu niillä vaikka ehkä vaan haluaisin kertoa asian josta olen itse iloinen ainoastaan että olen onnistunut jossain asiassa .

        Niin että minun mielestäni , jos jonkun elämä on vähän erinlainen kun muiden niin eikö hänkin saisi olla mukana omana itsenään keskustelemassa asioista sellaisena kun hän ne näkee , ilman ivaamista ja tahallista väärinkäsittämistä.

        Sillä jos sitä asuu toisessa maassa niin onhan se kivaa kommuniseerata omalla kielellään näilläkin palstoilla , ja pitää suomen kieltä elävänä itsellään, juuri kirjoittamalla .

        En tiedä osasinko kirjoittaa ajatukseni niin että niitä ei tulkita väärin, sillä sekin vaara on olemassa .
        Mutta minusta olisi mahtavaa että ihmiset jättäisivät toisten kiusaamisen , ja jos eivät ymmärrä toisten kertomaa niin eivät vastailisi ilkeästi , joten että voi olla ihminen ihmiselle on ihmisten välistä kypsyyttä jossa kunnioitetaan toistakin ihmistä .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää olla koko ajan esillä. Maanisia piirteitä. Täytyy ollakin, ehtiäkseen kommentoimaan moneen ketjuun.
        Eikös niitä eri foorumejakin ollut useita.

        Sehän tietää joka seurailee eri foorumeja


    • Anonyymi

      Aloituksessa on 8 kysymystä, joten minäkin kysyn, että tämäkö on sitä tasokasta kirjoittamista?

      Olisi nyt luullut, että aloittaja itse olisi vastannut noihin kysymyksiin……

      • Anonyymi

        Ei näy osaavan vastata hänkään, ystävänsä, joka moittii vain toisia kommentoijia ja pitää aloitusta kovinkin asiallisena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei näy osaavan vastata hänkään, ystävänsä, joka moittii vain toisia kommentoijia ja pitää aloitusta kovinkin asiallisena.

        En Ole kenenkään ystävä vaan ainoastaan vastustan toisten kiusaamista
        Ja minusta aloituksessa ei ollut mitään sellaista miksi ihmisten pitäisi alata ivaamaan kirjoittajaa
        Itse Olin tulossa myös ketjuun aikaisemmin vaan voisin hyvin huonosti siitä että yksi ihminen haukutaan joka aiheessa,
        Jos joku voi hyvin kun kiusaa ihmistä jolla on minun mielestäni hyviä kommetteja niin siitä vaan, itse en alennu siihen.
        Jotta ei tartte alaata kääntelemään ja vääntelemään tätäkään kommenttia se on puolueton


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En Ole kenenkään ystävä vaan ainoastaan vastustan toisten kiusaamista
        Ja minusta aloituksessa ei ollut mitään sellaista miksi ihmisten pitäisi alata ivaamaan kirjoittajaa
        Itse Olin tulossa myös ketjuun aikaisemmin vaan voisin hyvin huonosti siitä että yksi ihminen haukutaan joka aiheessa,
        Jos joku voi hyvin kun kiusaa ihmistä jolla on minun mielestäni hyviä kommetteja niin siitä vaan, itse en alennu siihen.
        Jotta ei tartte alaata kääntelemään ja vääntelemään tätäkään kommenttia se on puolueton

        Nyt sinä itse alennuit siihen samaan mistä toisia torut ja tulit ketjuun etkä vain Ollut tulossa vaikka voit Omien sanojesi mukaan huonosti.
        Etkö näe itseäsi muilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt sinä itse alennuit siihen samaan mistä toisia torut ja tulit ketjuun etkä vain Ollut tulossa vaikka voit Omien sanojesi mukaan huonosti.
        Etkö näe itseäsi muilta.

        Ano 19:31
        Täällä ei arvostelijoita arvostele kuka tahansa.
        Arvostelijat ovat arvonsa tuntevia.
        Heitä ei saa arvostella.
        Kai huomaat!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt sinä itse alennuit siihen samaan mistä toisia torut ja tulit ketjuun etkä vain Ollut tulossa vaikka voit Omien sanojesi mukaan huonosti.
        Etkö näe itseäsi muilta.

        Jaa että torun ? Sanoinhan vaan syyt siihen minkä koen vääräksi , eikö sitäkään saa sanoa ilman että se katsotaan torumiseksi.siis koen vääränä se että jotain ihmistä haukutaan ja arvostellaan negatiivisesti .
        Ei ole tarkoitus mitenkään torua ketään ainoastaan kertoa miten olen kokenut asiat. Joten siinä taas niinkuin meni väärille teille asiat.

        Se joka ymmärtää mitä kirjoitan huomaa itsessään jos on alistunut asiattomaan kiusaamiseen jotain ihmistä kohtaan .

        Eikä katso sitä torumisena vaan ymmärtää tarkoitukseni.

        Enhän muuta ehdota kun että otettaisiin ihmiset sellaisina kun he ovat vaikka elävätkin ihan toisenlaista elämää harrastuksineen ja mietteiden kanssa asioista .

        Joten en mitenkään tahdo ketään loukata , toivomus on vaa yksinkertainen että ihmiset hyväksytään sellaisina kun he ovat, ilman että heistä rakennetaan juttua että muka luulee olevansa jotain toisten mielestä, sillä kukin on omanlaisensa ja saakin olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei näy osaavan vastata hänkään, ystävänsä, joka moittii vain toisia kommentoijia ja pitää aloitusta kovinkin asiallisena.

        Kato , siinä taas päätit että joku on jonkun ystävä, että sillee juttua kertyy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En Ole kenenkään ystävä vaan ainoastaan vastustan toisten kiusaamista
        Ja minusta aloituksessa ei ollut mitään sellaista miksi ihmisten pitäisi alata ivaamaan kirjoittajaa
        Itse Olin tulossa myös ketjuun aikaisemmin vaan voisin hyvin huonosti siitä että yksi ihminen haukutaan joka aiheessa,
        Jos joku voi hyvin kun kiusaa ihmistä jolla on minun mielestäni hyviä kommetteja niin siitä vaan, itse en alennu siihen.
        Jotta ei tartte alaata kääntelemään ja vääntelemään tätäkään kommenttia se on puolueton

        Sanoo itse pahin kiusaaja, nyt laittanut vaalee hatun päähän "tää pälömä" ja esiintyy naisena 😆...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa että torun ? Sanoinhan vaan syyt siihen minkä koen vääräksi , eikö sitäkään saa sanoa ilman että se katsotaan torumiseksi.siis koen vääränä se että jotain ihmistä haukutaan ja arvostellaan negatiivisesti .
        Ei ole tarkoitus mitenkään torua ketään ainoastaan kertoa miten olen kokenut asiat. Joten siinä taas niinkuin meni väärille teille asiat.

        Se joka ymmärtää mitä kirjoitan huomaa itsessään jos on alistunut asiattomaan kiusaamiseen jotain ihmistä kohtaan .

        Eikä katso sitä torumisena vaan ymmärtää tarkoitukseni.

        Enhän muuta ehdota kun että otettaisiin ihmiset sellaisina kun he ovat vaikka elävätkin ihan toisenlaista elämää harrastuksineen ja mietteiden kanssa asioista .

        Joten en mitenkään tahdo ketään loukata , toivomus on vaa yksinkertainen että ihmiset hyväksytään sellaisina kun he ovat, ilman että heistä rakennetaan juttua että muka luulee olevansa jotain toisten mielestä, sillä kukin on omanlaisensa ja saakin olla.

        Herää pahvi!
        Ei Plomaa kiusata.
        Hän tykkää, että jokaiseen hänen sanomaansa kommentoidaan.
        Hän puilestaan kommentoi jokaiseen kommenttiin.
        Välillä hän uhriutuu, saa lisää kommentoijia, pään silittäjiä, ja jatkaa samaa leikkiä.
        Hän on riippuvainen riitelystä.
        Itsekin myöntänyt ettei voi olla vastaamatta.
        Saisi olla kiitollinen, että jotkut lähtevät hänen leikkiinsä mukaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Herää pahvi!
        Ei Plomaa kiusata.
        Hän tykkää, että jokaiseen hänen sanomaansa kommentoidaan.
        Hän puilestaan kommentoi jokaiseen kommenttiin.
        Välillä hän uhriutuu, saa lisää kommentoijia, pään silittäjiä, ja jatkaa samaa leikkiä.
        Hän on riippuvainen riitelystä.
        Itsekin myöntänyt ettei voi olla vastaamatta.
        Saisi olla kiitollinen, että jotkut lähtevät hänen leikkiinsä mukaan.

        En ole riippuvainen riitelystä, mutta yritän aina vastata minulle osoitettuihin kommentteihin. Kuuluu hyviin käytöstapoihin. Olen ehkä liian sinisilmäinen ja jotkut kommentit eivät ole hyväntahtoisia ja en aina erota mikä on vilpitöntä ja mikä vain nälvimistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa että torun ? Sanoinhan vaan syyt siihen minkä koen vääräksi , eikö sitäkään saa sanoa ilman että se katsotaan torumiseksi.siis koen vääränä se että jotain ihmistä haukutaan ja arvostellaan negatiivisesti .
        Ei ole tarkoitus mitenkään torua ketään ainoastaan kertoa miten olen kokenut asiat. Joten siinä taas niinkuin meni väärille teille asiat.

        Se joka ymmärtää mitä kirjoitan huomaa itsessään jos on alistunut asiattomaan kiusaamiseen jotain ihmistä kohtaan .

        Eikä katso sitä torumisena vaan ymmärtää tarkoitukseni.

        Enhän muuta ehdota kun että otettaisiin ihmiset sellaisina kun he ovat vaikka elävätkin ihan toisenlaista elämää harrastuksineen ja mietteiden kanssa asioista .

        Joten en mitenkään tahdo ketään loukata , toivomus on vaa yksinkertainen että ihmiset hyväksytään sellaisina kun he ovat, ilman että heistä rakennetaan juttua että muka luulee olevansa jotain toisten mielestä, sillä kukin on omanlaisensa ja saakin olla.

        Opettele sinäkin hyväksymään toiset sellaisina kuin ovat.
        Kiusaajatkin ovat omanlaisiaan ja hyväksyttävä sellaisinaan. Vai etkö kaikkia tarkoitatkaan vaikka sanot: "otettaisiin ihmiset sellaisina kun he ovat".


    • Anonyymi

      Tuskin kukaan jaksaa vastata Ploman aloituksiin, joita on monella palstalla.
      Harvalla on aikaa ja intoa 24/7 viettää netissä.

      • Anonyymi

        Aiheetkin on kammottavia. Ruualla mässäilystä ja jouluryyppäjäistä nekrologeihin,
        outo tapa virittäytyä joulun tunnelmiin.


    • Anonyymi

      Toki varmasti saa kirjoittaa mitä haluaa, mutta miksi kirjoittaisi jotain kielteistä? Muistokirjoitus on muistelu ja kunnianosoitus vainajalle ja sen kirjoittaa yleensä joku läheinen ja sellainen, jolle vainaja on ollut tärkeä tai merkityksellinen. Vielä näitä näkee, ainakin meidän maakuntamme lehdessä

      • Anonyymi

        Noin minäkin olen nekrologit ymmärtänyt, Ano 17.03. Läheinen - sukulainen, työkaveri tai harrastuksista tuttu, kirjoittaa negrologit.
        Mitään negatiivista en ainakaan itse siihen kirjoittaisi, sehän vain paljastaisi oman laatuni..))

        Itselläni oli vuosia sitten tapana virallisen muistamisen, adressin tai kukkalaitteen lisäksi -tai sijasta - kirjoittaa vainajan läheisille kirje, jossa kerron omat muistoni hänestä.

        Enpä ole koskaan ajatellut, miten tahtoisin itseäni muistettavan, sehän ei mielestäni edes kuulu minulle..)) Vierastan jopa sitä tapaa, että lähtija neuvoo omien hautajaistensa kulun ja puitteet.
        Ellei sitten tahdo helpottaa omaisiaan järjestelyjen osalta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Noin minäkin olen nekrologit ymmärtänyt, Ano 17.03. Läheinen - sukulainen, työkaveri tai harrastuksista tuttu, kirjoittaa negrologit.
        Mitään negatiivista en ainakaan itse siihen kirjoittaisi, sehän vain paljastaisi oman laatuni..))

        Itselläni oli vuosia sitten tapana virallisen muistamisen, adressin tai kukkalaitteen lisäksi -tai sijasta - kirjoittaa vainajan läheisille kirje, jossa kerron omat muistoni hänestä.

        Enpä ole koskaan ajatellut, miten tahtoisin itseäni muistettavan, sehän ei mielestäni edes kuulu minulle..)) Vierastan jopa sitä tapaa, että lähtija neuvoo omien hautajaistensa kulun ja puitteet.
        Ellei sitten tahdo helpottaa omaisiaan järjestelyjen osalta.

        siis minun viesti tuo edellinen...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noin minäkin olen nekrologit ymmärtänyt, Ano 17.03. Läheinen - sukulainen, työkaveri tai harrastuksista tuttu, kirjoittaa negrologit.
        Mitään negatiivista en ainakaan itse siihen kirjoittaisi, sehän vain paljastaisi oman laatuni..))

        Itselläni oli vuosia sitten tapana virallisen muistamisen, adressin tai kukkalaitteen lisäksi -tai sijasta - kirjoittaa vainajan läheisille kirje, jossa kerron omat muistoni hänestä.

        Enpä ole koskaan ajatellut, miten tahtoisin itseäni muistettavan, sehän ei mielestäni edes kuulu minulle..)) Vierastan jopa sitä tapaa, että lähtija neuvoo omien hautajaistensa kulun ja puitteet.
        Ellei sitten tahdo helpottaa omaisiaan järjestelyjen osalta.

        Mazzarella kertoo kirjassaan että englantilaisilla on oma kirjallisuusalalaji nekrologioille. Miten ja kuka poislähteneitä muistelee, on tietenkin yksilöllistä, mutta on olemassa tietty protokolli tai etiketti miten sen voi tehdä.
        Mazzarellaa mietitytti pikkuveljensä kuoleman yhteydessä, miten ihmiset tulisivat muistamaan hänen veljensä, jonka elämä, persoonallisuus ja ihmissuhteet olivat kovin monisäikeisiä ja miten yleensäkin itse kukin haluaisi että hänet tultaisi muistamaan. Eihän ketään voi ohjeistaa, ei siitä ole kysymys, miten muistovärssyt tai muistokirjoitukset olisi tehtävä, vaan mitkä asiat meissä jäisivät päällimmäisiksi läheistemme mieliin; mistä asioista he meidät muistaisivat eniten ja sitten taas jos vertaa näitä intiimejä muistokirjoituksia niihin jotka kaunopuheisesti kirjoitetaan jonkun tunnetun, juhlitun vaikuttajan ja suorittajan muistoksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mazzarella kertoo kirjassaan että englantilaisilla on oma kirjallisuusalalaji nekrologioille. Miten ja kuka poislähteneitä muistelee, on tietenkin yksilöllistä, mutta on olemassa tietty protokolli tai etiketti miten sen voi tehdä.
        Mazzarellaa mietitytti pikkuveljensä kuoleman yhteydessä, miten ihmiset tulisivat muistamaan hänen veljensä, jonka elämä, persoonallisuus ja ihmissuhteet olivat kovin monisäikeisiä ja miten yleensäkin itse kukin haluaisi että hänet tultaisi muistamaan. Eihän ketään voi ohjeistaa, ei siitä ole kysymys, miten muistovärssyt tai muistokirjoitukset olisi tehtävä, vaan mitkä asiat meissä jäisivät päällimmäisiksi läheistemme mieliin; mistä asioista he meidät muistaisivat eniten ja sitten taas jos vertaa näitä intiimejä muistokirjoituksia niihin jotka kaunopuheisesti kirjoitetaan jonkun tunnetun, juhlitun vaikuttajan ja suorittajan muistoksi.

        Kuittaan edellisen.
        Joku ihmetteli että miksi joulun alla?
        Olen ollut huomaavinani että juuri suurten juhlapyhien kuten joulun tienoilla on tavallista suurempaa siirtymää tuonpuoliseen. Ja joulunpyhien aikaan kun kulutusjuhla on taas kerran ohi ja aikaa jää muuhunkin, niin kannattaa miettiä näitäkin asioita, miksipä ei. Kaikki vaellamme kohti helmiportteja, toiset nopeammin, toiset hitaammin.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Kuittaan edellisen.
        Joku ihmetteli että miksi joulun alla?
        Olen ollut huomaavinani että juuri suurten juhlapyhien kuten joulun tienoilla on tavallista suurempaa siirtymää tuonpuoliseen. Ja joulunpyhien aikaan kun kulutusjuhla on taas kerran ohi ja aikaa jää muuhunkin, niin kannattaa miettiä näitäkin asioita, miksipä ei. Kaikki vaellamme kohti helmiportteja, toiset nopeammin, toiset hitaammin.

        "Ja joulunpyhien aikaan kun kulutusjuhla on taas kerran ohi "

        Joulunpyhät on monille henkisesti arvokas juhla,
        hiljentymisen ja yhdessäolon aika ilman kulutusjuhlia,
        ilman mässäilyä ja ryyppäämistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja joulunpyhien aikaan kun kulutusjuhla on taas kerran ohi "

        Joulunpyhät on monille henkisesti arvokas juhla,
        hiljentymisen ja yhdessäolon aika ilman kulutusjuhlia,
        ilman mässäilyä ja ryyppäämistä.

        Ovatko ihmiset menettäneet sielunsa ja itsensä ? Tyhjyyden täyttää kulutusjuhlat
        ja lohtusyöminen. Joulu on syy "lohduttautua" kunnolla.
        Muistavatko kaikki ihmiset enää joulun alkuperäistä merkitystä ?


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Kuittaan edellisen.
        Joku ihmetteli että miksi joulun alla?
        Olen ollut huomaavinani että juuri suurten juhlapyhien kuten joulun tienoilla on tavallista suurempaa siirtymää tuonpuoliseen. Ja joulunpyhien aikaan kun kulutusjuhla on taas kerran ohi ja aikaa jää muuhunkin, niin kannattaa miettiä näitäkin asioita, miksipä ei. Kaikki vaellamme kohti helmiportteja, toiset nopeammin, toiset hitaammin.

        Se yletön kinkun, rasvan ja kaikenlaisten makeitten mässääminen ja monenlaisten eri kulttuureihin kuuluvien juomien maistelu joita suunnitellaan jo toista kuukautta ennen jouluakin on se, mikä aiheuttaa niitä joulunajan äkkikuolemia.

        Minä en siihen mässäilyyn aio ryhtyä mukaan.
        Siis minun muistokirjoitukseni laadinnan voit säästää myöhempään ajankohtaan, ainakin siiheksi kunhan saat kaikki joulukiireesi ohi ja pakattua tontut varastoon.
        Yks hailee mitä siihen kirjoitat, kunhat et julkaise (omakustanteena) ennen kuolemaani. Sen jälkeen en tule siitä arvioita esittämään.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Kuittaan edellisen.
        Joku ihmetteli että miksi joulun alla?
        Olen ollut huomaavinani että juuri suurten juhlapyhien kuten joulun tienoilla on tavallista suurempaa siirtymää tuonpuoliseen. Ja joulunpyhien aikaan kun kulutusjuhla on taas kerran ohi ja aikaa jää muuhunkin, niin kannattaa miettiä näitäkin asioita, miksipä ei. Kaikki vaellamme kohti helmiportteja, toiset nopeammin, toiset hitaammin.

        "Olen ollut huomaavinani että juuri suurten juhlapyhien kuten joulun tienoilla on tavallista suurempaa siirtymää tuonpuoliseen"

        Kaiken hössötyksesi keskelläkö olet ollut huomaavinasi . . .?
        Huuhaata,
        mutta et parempaa perustetta keksinyt "iloinen joulumieli"-aloituksellesi ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ovatko ihmiset menettäneet sielunsa ja itsensä ? Tyhjyyden täyttää kulutusjuhlat
        ja lohtusyöminen. Joulu on syy "lohduttautua" kunnolla.
        Muistavatko kaikki ihmiset enää joulun alkuperäistä merkitystä ?

        Sanoppa muuta!
        Muistammeko, että on tavipäivän tasaus ja päivät alkavat pidentyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Olen ollut huomaavinani että juuri suurten juhlapyhien kuten joulun tienoilla on tavallista suurempaa siirtymää tuonpuoliseen"

        Kaiken hössötyksesi keskelläkö olet ollut huomaavinasi . . .?
        Huuhaata,
        mutta et parempaa perustetta keksinyt "iloinen joulumieli"-aloituksellesi ?

        Aiheuttaman se Joulukin stressiä monelle, kaikkine odotuksineen ja valmisamisineen
        Ja on se totta että akuutilla on paljon enemmän potilaita joulun aikoihin,


    • Anonyymi

      Kuulin, että adressi on jo aikansa elänyt, tekstareita lähettelevät. Kuulostaa kyllä enempi kylmältä kannanotolta.

      • Anonyymi

        Olet kyllä käsittänyt väärin. Nekrologi ei ole sama kuin osnottoadressi.


    • Anonyymi

      Minkähänlaisista assosiaatioista saadaan lukea pääsiäisenä ?

      • Anonyymi

        Mietipä sitä! Sitä saa mitä tilaa.


    • Anonyymi

      Mazzarella on Hufvudstadsbladet- eliittiruotsalainen tyhmäntoimittaja jota kannattaa välttellä kirjallisesti, paapottu ilman elämänkokemusta vähän ahne seksuaalisesti eli piti julkeasti aviossakin ra kastajia mutta alalla nynny ...

      Kuulkaas Plo ja Tel. Miten muuten NYT Ruotsissa on sellaiseksi kääntynyt että kun paimentolaisia otetaan sosiaaliin makaamaan ja jengejä synnyttämään niin ruotsalaisen kanssa naimisissa oleva ihmisoikeusaktivisti ja venäläisäiti joka on paennut kun Putin lakkautti ihmisoikeusjärjestön aiottiin palauttaa kun onnenonkijat saavat mellastaa
      https://www.expressen.se/nyheter/liza-alexandrova-zorina-far-stanna-i-sverige/

      • Niin, tähän piti sanoa jotain.
        Jos jätät pois tuon propagandistisen johdannon teemaan, niin luulen että mikään ei ole periaatteessa miksikään kääntynyt.
        Ruotsin migra tekee edelleen suuria virheitä arvioidessaan tilanteita rajojen ulkopuolella ja kun ei olla asioista perillä, niin tehdään päätöksiä paragraafeihin tuijottaen ja ottamatta huomioon että asiat muuttuvat ja ainoa "oikea" päätös epävarmassa asiassa on ihmisoikeuksia kannattava ja puoltava päätös. Esimerkiksi tyyppi"ei yhtään palauttamista Venäjälle niin kauan kuin Putinin terrori omia ja naapurimaiden kansalaisia kohtaan jatkuu". Poikkeuksena tietenkin Ruotsissa tuomitut rikolliset tai venäläiset jotka pakenevat Rupotsiin ja joilla on raskas rikollinen tausta.
        Mutta löytyykö täältä sellaista poliittista rohkeutta nyt tai koskaan, en jaksa uskoa siihen.


      • Anonyymi

        On todella aiheellista tähän ketjuun klo 5:48 osallistuvalta kirjoittajalta nimittää Mazzarellaa "tyhmäntoimittajaksi".
        Saamme olla kiitollisia, että palstalla on korkeatasoisia ja valistuneita kirjoittajia.


    • Mazzarella on kohtuullisen hyvä kirjoittaja ja toimittaja ja ei liene hänen syytään että on syntynyt ruotsinsuomalaiseen eliittiin. Hän kirjoittaa paljon omaelämänkerrallista tekstiä ja on opettanut ja luennoinut siitä.
      "Violetti hetki" on metafora siirtymiselle tuonpuoleiseen, päivän valo hiipuu ja yö saapuu, yön varjot väistyvät ja aamun kirkkaus voittaa. Meidän pohjoismaisessa väriskaalassamme se kai vastaa jollain tapaa sinistä hetkeä.
      Mazzarella kertoo että Sigmund Freudin suusyöpä oli lopussa niin paha että hänen hajunsa karkoitti jopa uskollisen koiransa toiseen huoneeseen ja hänen tuskansa suuret, mutta hän kieltäytyin kaikesta paitsi tavanomaisesta kipua lievittävästä lääkityksestä, koska hän ei halunnut järkensä sumenevan, ei edes kuolemaa edellä. Vasta sillon kun hän huomasi ettei pystynyt ajattelemaan enää selkeästi hän pyysi lääkäriltään yliannostuksen morfiinia.
      "Violetti hetki" on se lyhyt aika joka meille on annettu kun saamme mahdollisuuden jättää pais maalliset asiamme järjestykseen, niin myös huolehtia siitä että ihmissuhteemme ovat kunnossa, jättää jäähyväisemme, jotkut haluavat jättää "kuuluisat viimeiset sanansa", neuvoja ja ohjeita tuleville sukupolville, useimmat toki vain kauniin muiston. Minä jäin miettimään, miten tällainen violetti/sininen hetki on vain etuoikeus jonka pieni osa ihmiskuntaa voi saada. Siihen on oltava edellytyksensä.
      Media tuo koteihimme ja ajatuksiimme kuvia toisenlaisesta todellisuudesta, jossa ohjukset ja raketit, pommit ja luodit repivät hajalle sekä ihmiset että rakennukset, sairaalat ja koulut, hoivakodit ja ostoskeskukset, lapset ja aikuiset. Kenelläkään heille ei ole suotu violettia hetkeä. Talvi on tullut sota-alueelle, siviilit jotka ovat vielä elossa eivätkä ole päässeet pakenemaan saavat yrittää selviytyä ilman lämmitystä, sähköä, puhdasta vettä, vähäisellä ruualla.
      Kukaan ei voi tälle mitään.
      Me yritämme vain parhaamme mukaan elää sitä pientä elämää mikä meille on annettu.

      • Anonyymi

        "Violetti hetki" on metafora siirtymiselle tuonpuoleiseen, päivän valo hiipuu ja yö saapuu, yön varjot väistyvät ja aamun kirkkaus voittaa. Meidän pohjoismaisessa väriskaalassamme se kai vastaa jollain tapaa sinistä hetkeä."

        "Violetti hetki" on tulkinnaltaan täysin eri asia "kuin sininen hetki".


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Violetti hetki" on metafora siirtymiselle tuonpuoleiseen, päivän valo hiipuu ja yö saapuu, yön varjot väistyvät ja aamun kirkkaus voittaa. Meidän pohjoismaisessa väriskaalassamme se kai vastaa jollain tapaa sinistä hetkeä."

        "Violetti hetki" on tulkinnaltaan täysin eri asia "kuin sininen hetki".

        Pitää paikkansa. Sama hetki päivästä, eri tulkinta.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Pitää paikkansa. Sama hetki päivästä, eri tulkinta.

        Miten niin s a m a hetki ??? Ei kuoleman hetki jokaiselle tule juuri silloin,
        kun sattuu olemaan "sininen hetki"


    • Anonyymi

      Nielaisit kritiikittä 5:48 anonyymin kirjoittaman provon, kun vastaa:

      "Mazzarella....... ei liene hänen syytään että on syntynyt ruotsinsuomalaiseen
      e l i t t i i n."

      Se kuvastaa omaa arvomaailmasi.

      • Suomenruotsalaiseen eliitttiin, piti tietenkin olla.
        "Me yritämme vain parhaamme mukaan elää sitä pientä elämää mikä meille on annettu."
        Edelleenkin, puhutaan vain Mazzarellasta, violetista hetkestä, kirjan herättämistä ajatuksista.
        Ellei tämä juna pysy kohtuullisesti raiteillaan, niin hyppään itse pois.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Suomenruotsalaiseen eliitttiin, piti tietenkin olla.
        "Me yritämme vain parhaamme mukaan elää sitä pientä elämää mikä meille on annettu."
        Edelleenkin, puhutaan vain Mazzarellasta, violetista hetkestä, kirjan herättämistä ajatuksista.
        Ellei tämä juna pysy kohtuullisesti raiteillaan, niin hyppään itse pois.

        Siitä nimenomaan puhutaan, vaikka se on vaikeaa, kun toinen ei ymmärrä lukemaansa
        ja tulkinta menee ihan metsään. Logiikka ei pelaa.
        Kun ei osaa tulkita, tekee vääriä johtopäätöksiä.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Suomenruotsalaiseen eliitttiin, piti tietenkin olla.
        "Me yritämme vain parhaamme mukaan elää sitä pientä elämää mikä meille on annettu."
        Edelleenkin, puhutaan vain Mazzarellasta, violetista hetkestä, kirjan herättämistä ajatuksista.
        Ellei tämä juna pysy kohtuullisesti raiteillaan, niin hyppään itse pois.

        Mazzarella Ei kuulu suomenruotsalaiseen eliittiin. Eikä edes mihinkään eliittiin. Hänen äitinsä oli tanskalainen ja isänsä suomenkielinen ja kasvatus suomalaista . Wikipediasta :
        Mazzarellan äiti oli tanskalainen Annamarie Cleemann ja isä suomalainen suurlähettiläs Fredrik Wilhelm Schreck. Isä oli suomenkielinen, mutta kotona puhuttiin käytännön syistä ruotsia. Mazzarella ei saanut suomenruotsalaista kasvatusta, vaan hän oppi suomenruotsalaisuudesta kirjallisuuden kautta.[1]

        Mazzarella jätti itseään paljon vanhemman miehensä tämän ollessa 82-vuotias ja mies kuoli yksinäisenä ja syöpään sairastuneena Uppsalassa. Tätä M sanojensa mukaan katuu, meni sitten naimisiin ikäisensä miehen kanssa. M:n ainut poika asuu USA:ssa perheineen. Hän on kirjoittanut etäisistä väleistään lastenlapsiinkin. Yksi kirja kertoo miten hän matkustelee paljon nykyisen miehensä kanssa kaukomailla ja puolustelee sitä ilmastonmuutoksesta piittaamatta. Veli oli etäinen, hänen karusta kohtalostaan on jossain kirjassa. Mazzarella ei anna kovin hyvää kuvaa itsestään ihmisenä eikä kirjatkaan ole ole kovin arvostettuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mazzarella Ei kuulu suomenruotsalaiseen eliittiin. Eikä edes mihinkään eliittiin. Hänen äitinsä oli tanskalainen ja isänsä suomenkielinen ja kasvatus suomalaista . Wikipediasta :
        Mazzarellan äiti oli tanskalainen Annamarie Cleemann ja isä suomalainen suurlähettiläs Fredrik Wilhelm Schreck. Isä oli suomenkielinen, mutta kotona puhuttiin käytännön syistä ruotsia. Mazzarella ei saanut suomenruotsalaista kasvatusta, vaan hän oppi suomenruotsalaisuudesta kirjallisuuden kautta.[1]

        Mazzarella jätti itseään paljon vanhemman miehensä tämän ollessa 82-vuotias ja mies kuoli yksinäisenä ja syöpään sairastuneena Uppsalassa. Tätä M sanojensa mukaan katuu, meni sitten naimisiin ikäisensä miehen kanssa. M:n ainut poika asuu USA:ssa perheineen. Hän on kirjoittanut etäisistä väleistään lastenlapsiinkin. Yksi kirja kertoo miten hän matkustelee paljon nykyisen miehensä kanssa kaukomailla ja puolustelee sitä ilmastonmuutoksesta piittaamatta. Veli oli etäinen, hänen karusta kohtalostaan on jossain kirjassa. Mazzarella ei anna kovin hyvää kuvaa itsestään ihmisenä eikä kirjatkaan ole ole kovin arvostettuja.

        Kuka on heittämään ensimmäisen kiven ? Mazzarellan kirjoja arvostetaan.
        Ei tosin niissä piireissä, joissa ei kyetä ajattelemaan syvällisemmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mazzarella Ei kuulu suomenruotsalaiseen eliittiin. Eikä edes mihinkään eliittiin. Hänen äitinsä oli tanskalainen ja isänsä suomenkielinen ja kasvatus suomalaista . Wikipediasta :
        Mazzarellan äiti oli tanskalainen Annamarie Cleemann ja isä suomalainen suurlähettiläs Fredrik Wilhelm Schreck. Isä oli suomenkielinen, mutta kotona puhuttiin käytännön syistä ruotsia. Mazzarella ei saanut suomenruotsalaista kasvatusta, vaan hän oppi suomenruotsalaisuudesta kirjallisuuden kautta.[1]

        Mazzarella jätti itseään paljon vanhemman miehensä tämän ollessa 82-vuotias ja mies kuoli yksinäisenä ja syöpään sairastuneena Uppsalassa. Tätä M sanojensa mukaan katuu, meni sitten naimisiin ikäisensä miehen kanssa. M:n ainut poika asuu USA:ssa perheineen. Hän on kirjoittanut etäisistä väleistään lastenlapsiinkin. Yksi kirja kertoo miten hän matkustelee paljon nykyisen miehensä kanssa kaukomailla ja puolustelee sitä ilmastonmuutoksesta piittaamatta. Veli oli etäinen, hänen karusta kohtalostaan on jossain kirjassa. Mazzarella ei anna kovin hyvää kuvaa itsestään ihmisenä eikä kirjatkaan ole ole kovin arvostettuja.

        Rumasti kirjoitti miniästään.
        M on ehkä tyypillinen anoppivitsien esikuva.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Suomenruotsalaiseen eliitttiin, piti tietenkin olla.
        "Me yritämme vain parhaamme mukaan elää sitä pientä elämää mikä meille on annettu."
        Edelleenkin, puhutaan vain Mazzarellasta, violetista hetkestä, kirjan herättämistä ajatuksista.
        Ellei tämä juna pysy kohtuullisesti raiteillaan, niin hyppään itse pois.

        "Ellei tämä juna pysy kohtuullisesti raiteillaan, niin hyppään itse pois."
        Senkun hyppäät ! Ei tarvitse edes ilmoittaa.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Suomenruotsalaiseen eliitttiin, piti tietenkin olla.
        "Me yritämme vain parhaamme mukaan elää sitä pientä elämää mikä meille on annettu."
        Edelleenkin, puhutaan vain Mazzarellasta, violetista hetkestä, kirjan herättämistä ajatuksista.
        Ellei tämä juna pysy kohtuullisesti raiteillaan, niin hyppään itse pois.

        Miksi esiinnyt Mazzarella-asiantuntijana, vaikka et tiedä hölkäsen pöläystä edes hänen identiteetistään , vaan esimerkiksi puhut suomenruotsalaisesta eliitistä ? Suomenruotsalaisuus on yhtä moninaista kuin suomenkielisyys, eliitti ei ole kielestä kiinni. Muutenkaan tasa-arvoisessa demokraatisessa maassa ei eliiteistä edes puhuta.
        Sitten kun joku oikaisee, vstaat aggressiivisesti tai olet hyppäämässä pois junasta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rumasti kirjoitti miniästään.
        M on ehkä tyypillinen anoppivitsien esikuva.

        Ei ollut rumasti kirjoitettu. Tottaa vaan ehkä. Ei kirjoissa tarvitse kaunistella asioita.
        Osuiko se sinuun ja upposi, kun pidit sitä rumana ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka on heittämään ensimmäisen kiven ? Mazzarellan kirjoja arvostetaan.
        Ei tosin niissä piireissä, joissa ei kyetä ajattelemaan syvällisemmin.

        Mitkä ne sellaiset piirit ovat, joissa ei pystytä syvällisempään ajatteluun? Ovatko ne sitä heikompaa ainesta vai takarivin tyynejä vai pohjasakkaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ollut rumasti kirjoitettu. Tottaa vaan ehkä. Ei kirjoissa tarvitse kaunistella asioita.
        Osuiko se sinuun ja upposi, kun pidit sitä rumana ?

        Ei osunut. En ole lukenut kirjaa. Luen vain arvostelut kirjablogeista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei osunut. En ole lukenut kirjaa. Luen vain arvostelut kirjablogeista.

        Siis sinä kommentoit jonkun arvostelijan kommentoimista , vaikka et ole lukenut kirjaa itse, silloin et voi tietää edes missä yhteydessä mitkäkin sanat on kirjoitettu
        Oma mielipide lukemasta on se jonka itse on ymmärtänyt lukemalla kirjan , Siis ei voi kommentoida kirjaa vaan sillä että on siitä lukenut ainostaan jonkun kriitikon mielipiteen .


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mazzarella Ei kuulu suomenruotsalaiseen eliittiin. Eikä edes mihinkään eliittiin. Hänen äitinsä oli tanskalainen ja isänsä suomenkielinen ja kasvatus suomalaista . Wikipediasta :
        Mazzarellan äiti oli tanskalainen Annamarie Cleemann ja isä suomalainen suurlähettiläs Fredrik Wilhelm Schreck. Isä oli suomenkielinen, mutta kotona puhuttiin käytännön syistä ruotsia. Mazzarella ei saanut suomenruotsalaista kasvatusta, vaan hän oppi suomenruotsalaisuudesta kirjallisuuden kautta.[1]

        Mazzarella jätti itseään paljon vanhemman miehensä tämän ollessa 82-vuotias ja mies kuoli yksinäisenä ja syöpään sairastuneena Uppsalassa. Tätä M sanojensa mukaan katuu, meni sitten naimisiin ikäisensä miehen kanssa. M:n ainut poika asuu USA:ssa perheineen. Hän on kirjoittanut etäisistä väleistään lastenlapsiinkin. Yksi kirja kertoo miten hän matkustelee paljon nykyisen miehensä kanssa kaukomailla ja puolustelee sitä ilmastonmuutoksesta piittaamatta. Veli oli etäinen, hänen karusta kohtalostaan on jossain kirjassa. Mazzarella ei anna kovin hyvää kuvaa itsestään ihmisenä eikä kirjatkaan ole ole kovin arvostettuja.

        Minä arvostan Mazzarellassa rehellisyyttä, Ano 11.16, joskin tuo tietty piittaamattomuus ilmastomuutoksesta vähän hämmästytti ja myös sen perustelu. Hän katsoi, että kun hän matkustaa matkailijana, ei turistina, ja kertoo matkoistaan kirjoissaan, se antaa hänelle synnninpäästön ja meille lisää valistusta..))
        Minulla oli myös se käsitys, että häntä arvostetaan kirjailijana, tai ainakin luetaan, mutta enpä ole myyntilukija seuraillut.
        Erään hänen oppilaansa tunsin ja häntä hämmästytti kirjoissa se avoimuus ja rohkeus millä hän kirjoittaa. Opettajana oli kuulemma erilainen, silmiinpistävän arka, ainakin tämän opiskelijan mielestä...
        Tuohan ei tietenkään ole harvinaista, arkojahan ovat monet meidän esiintyvät taiteilijatkin, oman kertomansa mukaan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitkä ne sellaiset piirit ovat, joissa ei pystytä syvällisempään ajatteluun? Ovatko ne sitä heikompaa ainesta vai takarivin tyynejä vai pohjasakkaa?

        Eikö täällä siis saa esittää omaa mielipidettään? Tarkistaako anojen raati mielipiteet ja kommentoi jos niissä on eri näkemys kuin jyrääji- anteeksi - asiantuntevilla anoilla.
        Mazzarella näköjään on luettu ja köykäiseksi havaittu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis sinä kommentoit jonkun arvostelijan kommentoimista , vaikka et ole lukenut kirjaa itse, silloin et voi tietää edes missä yhteydessä mitkäkin sanat on kirjoitettu
        Oma mielipide lukemasta on se jonka itse on ymmärtänyt lukemalla kirjan , Siis ei voi kommentoida kirjaa vaan sillä että on siitä lukenut ainostaan jonkun kriitikon mielipiteen .

        Tosikko 🤣


    • Anonyymi

      "Sininen hetki" (ranskaksi l'heure bleue) on valoilmiö, joka on havaittavissa hämärässä sekä aamulla että illalla, varsinkin talvella, kun auringon valoa siroaa epäsuorastì ilmakehän kautta. Valo on sinertävää, ei koska lyhyet aallonpituudet siroavat eniten, kuten usein edelleen väitetään, vaan otsonin aiheuttaman Chappuis-absorption takia. Sininen hetki kestää pohjoismaissa noin 40 minuuttia (eteläisemmissä maissa lyhyemmin), eikä sitä esiinny joka ilta muun muassa pilvisyyden vuoksi.

    • Anonyymi

      "Minä jäin miettimään, miten tällainen violetti/sininen hetki on vain etuoikeus jonka pieni osa ihmiskuntaa voi saada."

      ???
      Mitä omituisin tulkinta.

      Violetti hetki symboloi kuoleman "hetkeä" (lyhyempää tai pitempää)
      Kaikki me kuolemme. Se "etuoikeus" on kaikilla.

      "Sininen hetki" on valoilmiö.

      • Se violetti hetki kun makaamme sairaalan pedillä, saattohoidossa tai kotona ja saamme järjestellä asioitamme ja sopia välimme läheistemme kanssa hyvässä hoidossa ja huolenpidossa on etuoikeus. Siihen on oltava edellytykset mitä kaikilla ei ole. Mitä omituista siinä on?
        Sitä ei ole maissa joihin putoavat pommit, ei Ukrainassa, ei Kobanessa jota turkkilaiset pommittavat, ei Iranin kaduilla jissa mielenosoittajat kuolevat, ...esimerkkejä on aivan liian paljon ja ne 5000 sanaa jotka idiootti-robotti meille sallii eivät riitä antamaan kyllin laajaa kuvaa.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Se violetti hetki kun makaamme sairaalan pedillä, saattohoidossa tai kotona ja saamme järjestellä asioitamme ja sopia välimme läheistemme kanssa hyvässä hoidossa ja huolenpidossa on etuoikeus. Siihen on oltava edellytykset mitä kaikilla ei ole. Mitä omituista siinä on?
        Sitä ei ole maissa joihin putoavat pommit, ei Ukrainassa, ei Kobanessa jota turkkilaiset pommittavat, ei Iranin kaduilla jissa mielenosoittajat kuolevat, ...esimerkkejä on aivan liian paljon ja ne 5000 sanaa jotka idiootti-robotti meille sallii eivät riitä antamaan kyllin laajaa kuvaa.

        Sinähän voit tehtailla aina vaan uusia viestejä joissa lisäilet ja selittelet, mutta tarkista "tietosi" ensin vaikka wikipediasta.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Se violetti hetki kun makaamme sairaalan pedillä, saattohoidossa tai kotona ja saamme järjestellä asioitamme ja sopia välimme läheistemme kanssa hyvässä hoidossa ja huolenpidossa on etuoikeus. Siihen on oltava edellytykset mitä kaikilla ei ole. Mitä omituista siinä on?
        Sitä ei ole maissa joihin putoavat pommit, ei Ukrainassa, ei Kobanessa jota turkkilaiset pommittavat, ei Iranin kaduilla jissa mielenosoittajat kuolevat, ...esimerkkejä on aivan liian paljon ja ne 5000 sanaa jotka idiootti-robotti meille sallii eivät riitä antamaan kyllin laajaa kuvaa.

        "Se violetti hetki kun makaamme sairaalan pedillä, saattohoidossa tai kotona ja saamme järjestellä asioitamme ja sopia välimme läheistemme kanssa hyvässä hoidossa ja huolenpidossa on etuoikeus. Siihen on oltava edellytykset mitä kaikilla ei ole.

        Jospa antaisit kirjailijan, Merete Mazzarellan, määritellä mitä hän tarkoittaa ?
        Ettet pilaa hänen kirjaansa ja lukijoitten lukuelämystä ennalta omilla tulkinnoillasi.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Se violetti hetki kun makaamme sairaalan pedillä, saattohoidossa tai kotona ja saamme järjestellä asioitamme ja sopia välimme läheistemme kanssa hyvässä hoidossa ja huolenpidossa on etuoikeus. Siihen on oltava edellytykset mitä kaikilla ei ole. Mitä omituista siinä on?
        Sitä ei ole maissa joihin putoavat pommit, ei Ukrainassa, ei Kobanessa jota turkkilaiset pommittavat, ei Iranin kaduilla jissa mielenosoittajat kuolevat, ...esimerkkejä on aivan liian paljon ja ne 5000 sanaa jotka idiootti-robotti meille sallii eivät riitä antamaan kyllin laajaa kuvaa.

        Voit luottaa meihin. Me osaamme ajatella itse ja saada "laajan kuvan"
        ilman 5000 sanaa ylittäviä tai alittavia selityksiäsi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Se violetti hetki kun makaamme sairaalan pedillä, saattohoidossa tai kotona ja saamme järjestellä asioitamme ja sopia välimme läheistemme kanssa hyvässä hoidossa ja huolenpidossa on etuoikeus. Siihen on oltava edellytykset mitä kaikilla ei ole.

        Jospa antaisit kirjailijan, Merete Mazzarellan, määritellä mitä hän tarkoittaa ?
        Ettet pilaa hänen kirjaansa ja lukijoitten lukuelämystä ennalta omilla tulkinnoillasi.

        Mazzarellan kirjan nimi viittaa amerikkalaisen kirjailijan Katie Roiphen kirjaan "The Violet Hour", jossa hän kirjoittaa monien maailmakuulujen kirjailijopiden, filosofien, tiedemiesten viimeisistä hetkistä. (Sigmudf Freud, John Updike, Susan Sontag jne.)
        Tulkinnat ovat hänen omiaan, minä taas kirjoitan vain ajatuksista, joita nuo tulkinnat on minussa herättänyt.
        Olisin ollut kiitollinen jos tätä aika vakavaa aihetta ja aloitusta ei olisi menty kääntämään tyhjänpäiväiseksi jankutukseksi minun persoonastani.


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Mazzarellan kirjan nimi viittaa amerikkalaisen kirjailijan Katie Roiphen kirjaan "The Violet Hour", jossa hän kirjoittaa monien maailmakuulujen kirjailijopiden, filosofien, tiedemiesten viimeisistä hetkistä. (Sigmudf Freud, John Updike, Susan Sontag jne.)
        Tulkinnat ovat hänen omiaan, minä taas kirjoitan vain ajatuksista, joita nuo tulkinnat on minussa herättänyt.
        Olisin ollut kiitollinen jos tätä aika vakavaa aihetta ja aloitusta ei olisi menty kääntämään tyhjänpäiväiseksi jankutukseksi minun persoonastani.

        Aiheessa ei käsittääkseni taaskaan ollut mitään vikaa ja Mazzarellan kirjoja luen itsekin mielelläni. Hänhän ei käsittääkseni ole ollut toimittaja vaan kirjailija ja pohjoismaisen kirjallisuuden professori Helsingin yliopistossa. Eliittiin kuuluvaksi minäkin hänet luen.

        Vuosia sitten Hesari nimesi hänetkin kuuluvaksi Suomen älymystöön, jossa myös täälläkin ruodittu (ja vihattu!) Pentti Linkola oli mukana. Muita en muista, yliopistoväkeä taisivat enimmäkseen olla.

        Ikävää, että jopa kirjaketjut ovat menneet tälle tylyttämisen ja maalittamisen linjalle. Ei enää mennä kirja edellä vaan pisteytetään lukijat, heidän laatunta ja tietämyksensä.

        Juuri tuo on minustakin kirjan paras anti: miten se vaikuttaa lukijaan, millaisia ajatuksia ja tuntoja se lukijassa herättää. Ainoata oikeata tapaa lukea ei tietenkään ole, mutta tuo on ainakin minulle ominaista.


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Aiheessa ei käsittääkseni taaskaan ollut mitään vikaa ja Mazzarellan kirjoja luen itsekin mielelläni. Hänhän ei käsittääkseni ole ollut toimittaja vaan kirjailija ja pohjoismaisen kirjallisuuden professori Helsingin yliopistossa. Eliittiin kuuluvaksi minäkin hänet luen.

        Vuosia sitten Hesari nimesi hänetkin kuuluvaksi Suomen älymystöön, jossa myös täälläkin ruodittu (ja vihattu!) Pentti Linkola oli mukana. Muita en muista, yliopistoväkeä taisivat enimmäkseen olla.

        Ikävää, että jopa kirjaketjut ovat menneet tälle tylyttämisen ja maalittamisen linjalle. Ei enää mennä kirja edellä vaan pisteytetään lukijat, heidän laatunta ja tietämyksensä.

        Juuri tuo on minustakin kirjan paras anti: miten se vaikuttaa lukijaan, millaisia ajatuksia ja tuntoja se lukijassa herättää. Ainoata oikeata tapaa lukea ei tietenkään ole, mutta tuo on ainakin minulle ominaista.

        Älymystö ei ole synonyymi eliitille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älymystö ei ole synonyymi eliitille.

        Eikä "eliitti" ole synonyymi älymystölle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikä "eliitti" ole synonyymi älymystölle.

        Itse käytän sanoja ja käsitteitä aika huolettomasti Anot 14.55. ja 14.59 enkä pane pahakseni jos minua oikaistaan.
        En tosin vanno, että jatkossa parannan tapani kun ajattelen, että me ollaan taviksia ja ymmärretään toisiamme - tai sitten emme.)). Isoa vahinkoa ei kuitenkaan taida tulla, vaikka viesti jäisi ymmärtämättäkin...))


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Aiheessa ei käsittääkseni taaskaan ollut mitään vikaa ja Mazzarellan kirjoja luen itsekin mielelläni. Hänhän ei käsittääkseni ole ollut toimittaja vaan kirjailija ja pohjoismaisen kirjallisuuden professori Helsingin yliopistossa. Eliittiin kuuluvaksi minäkin hänet luen.

        Vuosia sitten Hesari nimesi hänetkin kuuluvaksi Suomen älymystöön, jossa myös täälläkin ruodittu (ja vihattu!) Pentti Linkola oli mukana. Muita en muista, yliopistoväkeä taisivat enimmäkseen olla.

        Ikävää, että jopa kirjaketjut ovat menneet tälle tylyttämisen ja maalittamisen linjalle. Ei enää mennä kirja edellä vaan pisteytetään lukijat, heidän laatunta ja tietämyksensä.

        Juuri tuo on minustakin kirjan paras anti: miten se vaikuttaa lukijaan, millaisia ajatuksia ja tuntoja se lukijassa herättää. Ainoata oikeata tapaa lukea ei tietenkään ole, mutta tuo on ainakin minulle ominaista.

        "Eliittiin kuuluvaksi minäkin hänet luen."

        Eivätkö samalla logiikalla kaikkien kirjailijoiden ja/tai kirjallisuuden lehtorien ja/tai
        professuurin neljäksi vuodeksi saaneitten tulisi kuulua "eliittiin" ?
        Eivätkö paljon enemmän kirjojaan myyneet kuten esim. Tervo tai Hotakainen
        ole vielä enemmän "eliittiä" ?
        Mihin eliittikäsitys perustuu ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Eliittiin kuuluvaksi minäkin hänet luen."

        Eivätkö samalla logiikalla kaikkien kirjailijoiden ja/tai kirjallisuuden lehtorien ja/tai
        professuurin neljäksi vuodeksi saaneitten tulisi kuulua "eliittiin" ?
        Eivätkö paljon enemmän kirjojaan myyneet kuten esim. Tervo tai Hotakainen
        ole vielä enemmän "eliittiä" ?
        Mihin eliittikäsitys perustuu ?

        Taisin jo vastata tuohon eliittiasiaan, Ano 15.36. klo 15.33. Eli en tiedä, ulkona kuin lumiukko..))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voit luottaa meihin. Me osaamme ajatella itse ja saada "laajan kuvan"
        ilman 5000 sanaa ylittäviä tai alittavia selityksiäsi.

        ME?


    • Anonyymi

      "Liikaviisailla" on omat tulkintansa, mielestään ne "ainoat oikeat",
      muilla on omansa.

    • Anonyymi

      Muistokirjoituksia kirjoitetaan yhä. Voit tutustua niihin vaikka Hesarin nettilehdestä.
      Usein ne ovat ihan meistä tavallisista ihmisistä, ei ole pakko olla julkisuuden nimi.
      Muistokirjoituksia on kirjoitettu kautta aikojen, ja olen ilahtunut siitä, että keräilyä harrastanut sukuni on mm. leikannut muistokrijoituksia talteen samoihin kansiin kuin kuolinilmoituksiakin, ja sukututkimus on saanut ajankohtaista tietoa poisnukkuneista esivanhemmista.
      Kansallisarkistossa on ihana teos "Etelä-Pohjalaisia elämäkertoja" . Olen sieltä löytänyt useammankin sukuuni kuuluneen henkilön tietoja. Muitakin kansalaiskirjoja on, ja matrikkeleita eri ammatialojen edustajista.
      Itse kyllä ihmettelisin, jos minusta nekrologi taiottaisiin. Melko lyhyeksi taitaisi jäädä.
      Nim. muistokirjoitukset valttia

    • Anonyymi

      Kohta ei näe edes maksusta kun se ei anna elämää.

      • Anonyymi

        Arkiset lukijat eivät aina tajua lennokkaiden lauseitten ajatusta.


    • Anonyymi

      Voisi jo hypätä kiitävästä junasta luiskaan kirja kainalossa.

    • Anonyymi

      Mikä ihmeen ELIITTI ?

      Sana ELIITTI on erikoisen tuttu ja usein käytetty PS:n kannattajien joukossa.
      PS:n kannatus perustuu kansan kahtiajakoon: "sorretut" ja "eliitti".

      Persujen kannattajat on aivopesty tuntemaan itsensä "syrjäytyneiksi uhreiksi
      ja marttyyreiksi", jota "eliitti" sortaa.
      PS-puolueen kansankahtiajakopolitiikalla saa niiden ihmisten
      kannatuksen, jotka eivät pysty ajattelemaan kriittisesti.

      Suomessa ei eliittiä ole muualla kuin pieni-itsetuntoisten" uhriutujien"
      mielissä, jotka tuntevat itsensä mitättömiksi, jos opiskelleet ihmiset
      ovat saaneet korkealta kalskahtavan tittelin ja vakanssin tai jos on päässyt
      esim. politiikkaan vai lasketaanko uusrikkaat nousukkaat eliitiksi tai ruotsia äidinkielenään puhuvat ?

      Ihminen itse voi pitää "eliittinä" sitä, jos on saanut syntyä (porvari)perheeseen,
      jolla on turvattu talous eikä tulevaisuus ole kiinni rahasta.
      Niin taisi Mazzarellakin ajatella ? Vai oliko se itseironiaa ?

      • Anonyymi

        Mm. Saska Saarikoski on kirjoittanut HS:ssa kirjoittanut "eliiteistä".
        US/Antti Kuosmanen on kommentoinut aihetta sivuten:

        "Populisti-demagogit (PS) ovat jälleen kerran onnistuneet kaappaamaan aloitteen käsiinsä. Julistamallaan eliittivastasuudella ja kansan puolella olemisella he ovat provosoineet vastakkaista mieltä olevat käyttämään samaa terminologiaa ja tässä tapauksessa suorastaan omaksumaan saman ajattelutavan, nimittäin että on olemassa joku selkeästi määriteltävissä oleva, itsestään tietoinen ja suunnitelmallisesti, jopa salaliittomaisesti kansan etujen vastaisia tavoitteita ajava eliitti.
        Kun ”Herravihaa” ei juuri terminä kuule nykyään, mutta siitähän tässä eliittivihamielisyydessä on kysymys, ja sellaisena se on yhtä vanha ilmiö kuin herratkin".


    • Onpa mielenkiintoinen aloitus.
      En ole kirjaa lukenut,
      enkä violeteista hetkistä ymmärrä tuon taivaallista.

      Hämmästyttää kuitenkin se miten,
      kasikymppiset palstalla suhtautuvat kuolemaan melkein tabuna,
      siitä ei saisi puhua, ihan kun se voisi milloin vain hyökätä kimppuun
      ja osua kohdalle, niin kuin kuolemaa tarvitsisi hiljaisuudella lepytellä.
      Sellaista elämä on, kuolema kuuluu siihen kuin piste iin päälle,
      jokaisen kohdalle se tulee omana aikanaan,
      tuskin yhtään paremmin se tulee vastaan,
      vaikkei siitä koskaan mitään puhuisi tai edes ajattelisi,
      saatikka kirjoittaisi.
      Itse ajattelen kuolemaa monta kertaa päivässä,
      se on kuin hyvä kaveri, jonka jonain päivänä kohtaan.

      Kuolema on yhteiskunnassakin esillä joka paikassa
      ikuista nuoruutta ja ptkää elämää etsitään monin tavoin,
      viihteessä tehdään rahaa kuolemalla, traagisimmillaan se näkyy sotauutisoinnissa.

      Ennen kaikkea se on läsnä useimman henkilökohtaisessa elämässä,
      ja tämän ikäisten ystävien ja läheisten arkipäivää
      on kuolema ja kuoleman läheisyys.
      Jos sen on sisäistänyt ja hyväksyy elämän rajallisuuden,
      niin miksei omaa negrologiansa voisi ihan hyvin kirjoittaa.
      Olen sen aikoinani eräässä koulutuksessa joutunut kirjoittamaankin.
      Sehän on vain näkökulma muutos, miten oma eletty elämä
      näyttäytyy kuoleman jälkeen.

      Tuskin kukaan koskaan tulee sellaista itselleni kirjoittamaan,
      enkä edes toivo sitä.
      Minä osaan sen toki parhaiten tehdä.
      Turhaa kehumista voi välttää ja pahat tarinat voi jättää toisalle muistelmiin.
      Tuo kehuminenkin on sellainen juttu, että varsinkin tälläisillä palstoilla
      asian realistinen kertominen kasvaa joissakin lukijoissa kehumiseksi,
      kun palstalaisten elämä ei ole koskaan yhteismitallista.

      Aloituksesta tulee jotenkin mieleen Spoon river antologia,
      siinähän runoilija panee kuoleet kertomaan elämästään
      omien hautakirjoitustensa pohjalta.
      (Amerikassa hautakiveen kirjoitetaan pitempi kirjoitus vainajan elämästä)

      • Anonyymi

        Hyvä kun mainitsit tuon Spoon Riverin. Se pyöri mielessäni tässä letkaa lukiessani, mutta hajamielisenä olin nimen unohtanut.
        Monille kirjailijoille kuolema ja kuollet läheiset ovat ystäviä,. joista kirjoitetaan ja kuvaillaan.
        Iän myötä lähtö tulee tutummaksi, eikä siihen osaa niin kauhulla suhtautua kuin nuoruuden aikoina. Voimme iloita mielenterveydestämme ja kirjoituskyvystämme, jotka eivät ole meitä jättäneet, vaikka ikää on tullut.
        Suhtautuminen aikaan on muuttunut. Naureskeltiin nuorempana, kun kesäpitäjässä naapurin emäntä toivotti hyvää syksyä ja lisäsi aina, että keväällä tavataan, jos elonpäiviä riittää.
        Vähän samaan tapaan sitä tässä vaiheessa ajattelee, lukee uutisia ja miettii, onkohan enää hengissä, että näkee, kenestä tulee seuraava presidentti, miten Ukrainan sota päättyy, asettuuko se Trumppi vielä ehdokkaaksi .. . . .
        Tietysti voi lisätä mietintämyssyyn vielä pohdiskelun, muistako meikäläistä kukaan sitten, kun ollaan lähdetty.
        Pari päivää sitten tuli 7 v. täyteen puolison lähdöstä, mutta kummasti hän vain joka päivä mielessä käy.. Joskus ajattelee, ettei hän ole minua jättänyt. Odottelee, että pääsisin mukaan. Ainahan minä myöhässä olen ollut ja hän joutui odottelemaan.


      • Hyvä että otit esille tuon Spoon river antologian, maissii, monesti on tehnyt mieli siihen viitata, mutta ei ole tuntunut oikein "sopivalta", ehkä juuri tuosta mainitsemastasi syystä, tuntuu kuin kuolema kuitenkin olisi tabu tai niin yksityinen, että siitä sovi keskustella tällä "yleisellä, kaikille avoimella palstalla"...
        Mutta virkistävä puheenvuoro sinulla, maissii.


      • Anonyymi

        "kasikymppiset palstalla suhtautuvat kuolemaan melkein tabuna"
        Ei todellakaan, aloitus vain on niin tökerö, korni.


      • Anonyymi

        "niin miksei omaa negrologiansa voisi ihan hyvin kirjoittaa".
        Miksi pitäisi, kun on täällä jo voinut kehua itseään monta vuotta ?


      • Anonyymi

        Amerikassa pienellä osalla kuolleista on hautakivet ja kirjoituksia vielä harvemmalla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "niin miksei omaa negrologiansa voisi ihan hyvin kirjoittaa".
        Miksi pitäisi, kun on täällä jo voinut kehua itseään monta vuotta ?

        On mainio juttu,
        että muistokirjoituksen kirjoittamiseen
        löytyy netistäkin ohjeita.
        Monet joutuvat sen esimerkiksi "viran"puolesta kirjoittamaan.

        Mielummin luen kyllä esimerkiksi syntymäpäiväkirjoituksia,
        niitäkin julkaistaan sanomalehdissä.
        Yhden tuttuni kaverit kirjoittivat sellaisen omasta kaveristaan,
        kuinka ollakkaan, lehti lähetti itse paikalle toimittajan
        ja saatiin lukea kunnon syntymäpäiväkirjoitus.
        Ilman kavereita ei olisi ollut riviäkään tuosta sankarista lehdessä.

        Jaa... valitetettavasti on sinun omat kehumisesi menneet vallan ohi silmien,
        kirjoita uudestaan, täällä on vapaata palstatilaa tarjolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "niin miksei omaa negrologiansa voisi ihan hyvin kirjoittaa".
        Miksi pitäisi, kun on täällä jo voinut kehua itseään monta vuotta ?

        Kehunut?
        Jos ihminen kertoo asioita elämästään niin ei kai se ole kehumista.
        Siinä sen taas näkee millä pohjalla on ajatukset muista ihmisistä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "niin miksei omaa negrologiansa voisi ihan hyvin kirjoittaa".
        Miksi pitäisi, kun on täällä jo voinut kehua itseään monta vuotta ?

        Mikä oman ongelmasi nimi on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kehunut?
        Jos ihminen kertoo asioita elämästään niin ei kai se ole kehumista.
        Siinä sen taas näkee millä pohjalla on ajatukset muista ihmisistä

        Kun kaksi ressukkaa ei saa mistään arvostusta ei jää muuta paikkaa kuin yrittää
        täältä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kehunut?
        Jos ihminen kertoo asioita elämästään niin ei kai se ole kehumista.
        Siinä sen taas näkee millä pohjalla on ajatukset muista ihmisistä

        Palstan osallistujien joukossa on elämäänsä pettyneitä ja katkeroituneita vanhuksia, jotka purkavat pahaa oloaan muihin kirjoittajiin.
        Pitäkö meidän muiden vain ottaa vastaan?


    • Anonyymi

      "Eliitti" sana voi antaa mielikuvan ilman omaa panosta yhteiskunnallisiin
      asemiin tai piireihin päässeistä henkilöistä.

      Suomessa ei kuitenkin korkeaan yhteiskunnalliseen asemaan pääse nousemaan
      ilman korkeakoulutusta ja harva rikastuu mitään tekemättä.

      Vanhojen teollisuussukujen patruunat ovat useimmiten aloittaneet "tyhjästä"
      velalla, raataen ja riskejä ottaen. Jälkeläiset yrittävät säilyttää perheen/suvun
      varakkuuden ja kasvattaa sitä. Se on mitä järkevintä ! Onko se elitismiä ?

    • Anonyymi

      Lahjakkaimpia on vähän. Heitä on kaikissa yhteiskuntaluokissa.
      Mikä tekee jostain luokasta eliitin ?
      Pelkästään kuuluminen (johonkin) "eliittiin" ei tee kenestäkään lahjakasta
      tai älykköä.

    • Ramoona

      Merete Mazzarellan toinen asuinseutu Tammisaari ja varsinkin sen saaristo on minullekin tuttu ja rakas ympäristö. Hänen identiteettinsä on suomenruotsalaisuus, eliittiä hän edustaa kirjallisuus- ja yliopistopiireissä, näin minä ajattelen, onhan hän arvostettu kirjailija ja professori emerita. Olen melkein kaikki hänen kirjansa lukenut, ihaillut aina hänen rehellisyyttään ja itsetutkiskeluaan. Myös hänen taustansa maailmalla paljon jo lapsena liikkuneena diplomaatin tyttärenä näkyy avarakatseisuutena.

      Mazzarella kirjoittaa etäisoäitiydestään kipeänä asiana, ja varsinkin korona-aika piti hänet kauan erossa poikansa USA:ssa olevasta perheestä. Muutenkin hän on kärsinyt erityisen paljon eristyksestä, elinpiirin supistumisesta, suurten ikäluokkien edustajana hänelläkin huoli jäljellä olevan ajan vähäisyydestä, miten sen käyttää.
      Hän hoiti veljensä kanssa äitiään tämän viimeiset kuukaudet, siitä hän eräässä kirjassaan kauniisti ja riipaisevasti kertoo. Veli kuoli Tanskassa ystäviensä ympäröimänä, Mazzarella ei päässyt paikalle matkustusrajoitusten takia, mutta nämä ystävät olivat kuin perhe, se on lohdullista, Mutta se, että ei ole enää jäljellä ketään, jonka kanssa jakoi lapsuuden, on peruuttamatonta.

      Itsellenikin oli suuri vedenjakaja se, kun toinenkin vanhemmistani kuoli, mutta suurempi pysäyttäjä oli se, kun huomattavasti minua nuorempi veljeni kuoli, olemmehan samaa sukupolvea ja nyt lähtövuorossa. Kuitenkaan emme lähde ikäjärjestyksessä, sekin pitää hyväksyä. Nekrologiani en ole koskaan edes ajatellut, eikö niitä kirjoiteta lehtiin enemmänkin esimerkiksi yhteiskunnallisesti ansioituneille merkkihenkilöille. Muistotilaisuudessa muistellaan elämän eri rooleja ja vaiheita , monasti on valokuvakollaasi esillä, valittu musiikki, kukat ja ruokakin täydentävät muistojuhlaa.

      Muistelen, että joskus olisimme tuosta Spoon River antologiasta keskustelleet palstalla, mutta ehkä se on tullut esiin vain ohimennen.

      Hyvää adventin aikaa!

    • Anonyymi

      "Kiva" kun kirjoitatte uusista kirjoista kaiken etukäteen. Sama kuin selostaisi
      elokuvan etukäteen sille, joka menee sitä elokuvaa katsomaan.

      • Anonyymi

        Helppo ratkaisu: älä lue näitä, jos olet aikeissa lukea kirjan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helppo ratkaisu: älä lue näitä, jos olet aikeissa lukea kirjan.

        Kommentin alussa pitäisikin olla isoin kirjaimin mitä kirjaa se koskee,
        että huomaa ajoissa. Täällä risteilee juttuja eri kirjoista.


      • Anonyymi

        Rivien välistä lukeminenhan on palstalaisten taito.


    • Anonyymi

      Joskus on lehdissä muistokirjoituksia, joissa on vainajaa myötäkammattu melkeinpä huvittavasti.

      • Anonyymi

        Myötäkampaamista täältäkin haetaan - jo etukäteen, hiukka huvittavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myötäkampaamista täältäkin haetaan - jo etukäteen, hiukka huvittavaa.

        Täysin makaaberi ajatus alkaa kirjoittaa itsestään nekrologia eli alkaa kehua kuollutta itseään, voiko niin itserakasta ihmistä ollakaan ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täysin makaaberi ajatus alkaa kirjoittaa itsestään nekrologia eli alkaa kehua kuollutta itseään, voiko niin itserakasta ihmistä ollakaan ?

        On niitä eikä ne edes huomaa siinä mitään erikoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On niitä eikä ne edes huomaa siinä mitään erikoista.

        Mitäs erikoita siinä nyt.
        Kaikillaa ei ymmärrys yllä omaa nenää pitemmälle.
        Samahan se on kuin kirjoittaisi päiväkirjaa tai muistelisi isovanhempiaan. Aihe aiheiden joukossa. Tietysti vaikeaa ymmärtää jos palstakirjoittelu ja kauppalapun kirjoittaminen ovat ainoita kirjoittamisia .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäs erikoita siinä nyt.
        Kaikillaa ei ymmärrys yllä omaa nenää pitemmälle.
        Samahan se on kuin kirjoittaisi päiväkirjaa tai muistelisi isovanhempiaan. Aihe aiheiden joukossa. Tietysti vaikeaa ymmärtää jos palstakirjoittelu ja kauppalapun kirjoittaminen ovat ainoita kirjoittamisia .

        Meneekö vanhuudenseniiliys tai itsekritiikin ja -kontrollin menetys säädyllisyyden
        ja hyvän maun yli ? Kukaan ei kirjoita omaa nekrologiaan. Nekrologi kirjoitetaan,
        kun vainaja on kuollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meneekö vanhuudenseniiliys tai itsekritiikin ja -kontrollin menetys säädyllisyyden
        ja hyvän maun yli ? Kukaan ei kirjoita omaa nekrologiaan. Nekrologi kirjoitetaan,
        kun vainaja on kuollut.

        Mikä ihmeen typerys olet. Ei kirjoittamisella ole rajoja.Kirjoittaa voi vaikka paskantärkeistä palstalaisista kuten sinusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä ihmeen typerys olet. Ei kirjoittamisella ole rajoja.Kirjoittaa voi vaikka paskantärkeistä palstalaisista kuten sinusta.

        Viittaan edelliseen kommenttiini :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäs erikoita siinä nyt.
        Kaikillaa ei ymmärrys yllä omaa nenää pitemmälle.
        Samahan se on kuin kirjoittaisi päiväkirjaa tai muistelisi isovanhempiaan. Aihe aiheiden joukossa. Tietysti vaikeaa ymmärtää jos palstakirjoittelu ja kauppalapun kirjoittaminen ovat ainoita kirjoittamisia .

        Viimeinen lause oli harvinaisen tyhmä.

        Tietää, kuka kirjoitti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meneekö vanhuudenseniiliys tai itsekritiikin ja -kontrollin menetys säädyllisyyden
        ja hyvän maun yli ? Kukaan ei kirjoita omaa nekrologiaan. Nekrologi kirjoitetaan,
        kun vainaja on kuollut.

        Nykyaikana, näinä päivinä hyvin moni suunnittelee hautajaisensa itse kaikkineen ja viimeistä piirtoa eli sanaa myöten. Mitä muuta sulta on jäänyt väliin?


    • Anonyymi

      Hesari kuinmutkin lehdet ovat otaneet pisneksen Kuolin ilmoituksista. Joten harva taloudellisista syistä laitta lehteen enää läheisen kuolemasta ilmoitu.Useinmiten ja järkevääkin on tuhkat tuntematon maa eli uurna lehdot hautausmaiden.Joihin joku paikka nimi kilpi.Sinäkin säästävät 300e .Oli 2 vuotta sitten ystäväni tuhkaus,nimen maksoi perikunta,Siis nimi kiven jossa niitä nimiä paljon.Joissain uurnalehto on aidat.Pyritään minimisoida kulut. Ihminenhän on kuollut. Omat tuhkani haluan Harmajan Majakalle Meri hautaan. En tiedä totetuuko?mutta kuolessani en tiedä sitä, joten ei väliä.

      • Anonyymi

        Kuolinilmoitukset ovat aina olleet kalliita, ja viikonloppuisin vielä kalliimmat. Ilmeisesti murheen murtamat omaiset eivät hintoja pelkää, kun haluavat muistaa läheistään kaikella sillä arvokkuudella, jonka liitämme kuolemantapauksiin.
        Kuolema on kallista, olisi mielenkiintoista tietää, millainen kustannus olisi toteuttaa tuhkan sirottaminen kaukaiselle majakalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuolinilmoitukset ovat aina olleet kalliita, ja viikonloppuisin vielä kalliimmat. Ilmeisesti murheen murtamat omaiset eivät hintoja pelkää, kun haluavat muistaa läheistään kaikella sillä arvokkuudella, jonka liitämme kuolemantapauksiin.
        Kuolema on kallista, olisi mielenkiintoista tietää, millainen kustannus olisi toteuttaa tuhkan sirottaminen kaukaiselle majakalle.

        Mikähän taho majakoita hallinnoi, taitaa olla valtio. Tuskin sinne saa mennä tuhkia mereen heittämään, ja miksi pitäisikään saada. Eri asia, jos rakkaall a mökkisaarellaan haluaa tuhkat sirotella eikä sekään varmaan ole luvallista. Mielestäni ihmisen jäänteet kuuluvat maan sisään, tuhkatkin. Eikä mihin tahansa luontoonkaam vaan hautausmaalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikähän taho majakoita hallinnoi, taitaa olla valtio. Tuskin sinne saa mennä tuhkia mereen heittämään, ja miksi pitäisikään saada. Eri asia, jos rakkaall a mökkisaarellaan haluaa tuhkat sirotella eikä sekään varmaan ole luvallista. Mielestäni ihmisen jäänteet kuuluvat maan sisään, tuhkatkin. Eikä mihin tahansa luontoonkaam vaan hautausmaalle.

        Ainakin H:gin edustajalla majakalla järjestetään mereen "hautaus" aika ajoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuolinilmoitukset ovat aina olleet kalliita, ja viikonloppuisin vielä kalliimmat. Ilmeisesti murheen murtamat omaiset eivät hintoja pelkää, kun haluavat muistaa läheistään kaikella sillä arvokkuudella, jonka liitämme kuolemantapauksiin.
        Kuolema on kallista, olisi mielenkiintoista tietää, millainen kustannus olisi toteuttaa tuhkan sirottaminen kaukaiselle majakalle.

        Eipä nuo kulut sen jälkeen juurikaan kasva, kun on tuhkattu.


    • Anonyymi

      Ei kuolinilmoitusta ole pakko ollenkaan laittaa.
      Sehän ilmoitus kuolemasta, jossa jotkut jopa kiittävät vainajaa,
      eivät kai tehneet sitä eläessään ?
      Suvussa ja ystäväpiirissä tieto tavottaa muutenkin
      ilman ilmoitusta lehdessä siitä "kiinnostuneet".
      Monille ei tule enää edes paperilehteä.
      Ne keille tulee lukaisevat sen ja heittävät lehden roskiin,
      (iäkkäät ehkä leikkaavat ilmoituksen talteen)
      Sinne meni roskiin 500 euron ilmoitus kuolemasta, jonka muutenkin kaikki
      tiesivät
      Pienimmät ilmoitukset alkavat olla 500 euron luokkaa.

    • Anonyymi

      Saimme viimeviikolla kiitoskortin osanotostamme P.n ystävän kuolemaan. Kiitoskortti sai meidät nauramaan, aivan kuin vainajakin viettäessämme juhlia hänen ja hänen perheensä kanssa.

      Kortissa oli piirros miehestä makaamassa puutarhan puskassa jalat ja kädet levällään ja teksti...Olen kuollut.

      Korppis

      • Anonyymi

        Onko palstan tarpeen tietää noin arkaluonteisia ja sille P:lle kuuluvia asioita?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko palstan tarpeen tietää noin arkaluonteisia ja sille P:lle kuuluvia asioita?

        Tämä kommentti oli aloituksen aihetta sivuava. Et saa koskaan tietää vaikka haluaisit kuka oli vainaja 🤣

        Korppis


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä kommentti oli aloituksen aihetta sivuava. Et saa koskaan tietää vaikka haluaisit kuka oli vainaja 🤣

        Korppis

        Eikä hollantilainen vainaja saa tietää, miten moukkamaisesti hänestä kerroit suomalaisella julkisella palstalla. Varmasti omaiset olisivat loukkaantuneita, jos tietäisivät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä hollantilainen vainaja saa tietää, miten moukkamaisesti hänestä kerroit suomalaisella julkisella palstalla. Varmasti omaiset olisivat loukkaantuneita, jos tietäisivät.

        Kuka kortin lähetti? Vainaja itse? Vai ne herkästi loukkaantuvat omaiset?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka kortin lähetti? Vainaja itse? Vai ne herkästi loukkaantuvat omaiset?

        Joillekkin kuolemakin on aihe repiä "huumoria" ja korostaa itseään. Eihän kaikilla ole ulkomaalaisia ystävän ystäviä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä hollantilainen vainaja saa tietää, miten moukkamaisesti hänestä kerroit suomalaisella julkisella palstalla. Varmasti omaiset olisivat loukkaantuneita, jos tietäisivät.

        Mitä moukkamaista tuossa oli, jos kertoo saamastaan kortista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä moukkamaista tuossa oli, jos kertoo saamastaan kortista?

        Siinäpä sinulle miettimistä, voit vastaisuudessa olla kunnioittavampi vainajia kohtaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinäpä sinulle miettimistä, voit vastaisuudessa olla kunnioittavampi vainajia kohtaan.

        En. ole täällä kirjoittanut vainajista
        mitään, joten jätähän ohjeistuksesi vain itsellesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka kortin lähetti? Vainaja itse? Vai ne herkästi loukkaantuvat omaiset?

        Huvittaa, vainajan sukulaiset ovat onneksi huumorintajuisia kuten oli vainajakin 🤣

        korppis


    • Anonyymi

      Se oli ilmeisesti sitä "tavan ihmiskeskeistä keskustelua" ?
      Nauretaan kuolleille.

      • Anonyymi

        Ei saa nipottaa se ei ole ihmiskeskeistä se on omahyväistä keskustelua.

        Korppis


    • Eihän aloituksessa vihjattu mitenkään että kukaan alkaisi väsäämään nekrologeja itsestään. Kysymys "millaisen nekrologin haluaisit että sinusta kirjotettaisi ja kenen kirjoittaman" viittaa siihen mitä asioita haluaisit että sinusta muistettaisi jälkeenpäin, ammtillisia, akateemisia, jne. työelämään liittyvää vai yksityishenkilönä, esim. perheenisänä, puolisona, yhteisön jäsenenä jne. En tainnut avata sitä riittävästi.
      ***
      Minulta puuttuu vain n. 10 sivua ennen kuin olen lukenut kirjan loppuun. Kuolemasta, elämästä, poislähdön valmisteluista ja kipeistäkin sisarussuhteista ja paljon itsetutkiskelua. Sivuteemana juoksee koko ajan Arvid Järnfeldtin "Vanhempieni romaani", jossa Merete seuraa erityisesti Aino Sibeliuksen elämää, mutta myös Järnfeldtin koko sisarusjoukkoa ja vanhempia, etenkin äidin , Eliseabetin, tarinaa.

    • Anonyymi

      Järjettömiä juttuja, käsittämättämättömiä kommentteja, lukihäiriöisiä lukijoita tai / vai inhottavia ihmisiä? Jos asia / aihe ei aukea, onko pakko osallistua?

    • Anonyymi

      Mazzarellasta tulee mieleen mozzarella.
      Jälkimmäinen on pehmeämpi.

      • Anonyymi

        Minulle tulee mieleen Ooo Lazzarella, lallallaaa….


    • Anonyymi

      Onko tämä joku negrofiilien palsta, jonne olen vahingossa eksynyt?!
      T. Ei vielä negrofiili.

    • Anonyymi

      Joko on nekrologit kirjoitettu valmiiksi ?

    • Anonyymi

      Pitää syödä koko ajan. Ei ehdi.

      • Anonyymi

        Antipaskojen vadeille asettelu on aikaa vievää joka ikinen päivä, niin arkena kuin juhlina.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 152
      4361
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      115
      3960
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2681
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1891
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1757
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1649
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1625
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1553
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1551
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe