Olemme lähdössä vaimon kanssa Tjäreborgin matkassa Kreetalle Hania Planatiakseen 21.7.2005 Majoitumme huoneistohotelli Santa Helenaan. Jos olette olleet ko.paikassa ja ehkä vielä kyseisessä hotellissa niin olisimme kiitollisia kaikista vinkeistä. Menemme ensi kertaa Kreetalle, muuten olemme kyllä kokeneita matkustajia.
Hania Platanias
4
1611
Vastaukset
- plapla
Plataniaksesta on kysytty vinkkejä jo hyvin monta kertaa tällä palstalla. Minun paras vinkkini on, että vuokraatte (Tjäreborgin kautta etukäteen?) auton ja ajelette ympäri saarta. Kirjastosta Kreeta-opas mukaan, siellä on varmasti tarpeeksi käyntikohteita. Aurinkomatkoilta sai autonvuokraaja ihan kivan käyntikohdelistan. Kreetasta on olemassa laadukkaat ja tarkat kartat (1:150000), joiden kanssa ei eksy. Teiden kunto on vaihtelevaa, mutta parhaat paikat eivät aina ole parhaiden teiden varrella... Kreetalla ei pakosti tarvitse matkaopaskirjoja, vaan jos kiertelee sokkona, löytyy varmasti kaikkea kivaa!
Platanias itsessään on turistialue, mutta jos rantaa ja matkamuistomyymälöitä ainoastaan tuli katsomaan, niitä sieltä löytyy. Ravintoloiden hintataso vaihtelee (menu ei), mitä kauempana turistialueesta, sen halvempaa. - Kreeta
oikein mukava paikka, varmasti viihdytte!:)
Voisit vähän tarkentaa mistä asioista haluat vinkkejä. Mutta Haniassa tietysti pitää ainakin käydä jos jotain tollasta tarkotit.
Hähhää, me vasta mennäänkin sillon samana päivänä kun te tuutte pois (siis jos ootte viikon)..;)
Hauskaa matkaa!8) Plataniaksessa on kukkulalla kyläyhteisö, jossa asuu myös aitoja kreikkalaisia. Lisäksi siellä on upeita näköalaravintoloita, joissa tarjotaan hyvää ruokaa kohtuulliseen hintaan. Esim. Vigli, on sympaattinen perheravintola, josta mielestäni on parhaat näköalat sekä merelle että kylään. Hinnat taitavat olla edullisemmat kuin turistikadulla. Mylos on mielenkiintoinen ravintola Plataniaksen pääkadulla, sisällä on hienompaa ja pihalla voi istua vaikka "myllylammen rannalla". Siellä osataan tehdä todella herkullista ruokaa - jopa jäniksestä.
Jos vuokraatte auton, Kreetalla on joka puolella upeita maisemia, rantoja ja tutustumisen arvoisia pikkukyliä.
Samarian rotkovaellus on luonnonystävälle mahtava elämys. Siihen voisi yhdistää yöpymisen Agia Roumelin kylässä, hinnat noin. 20-30 euroa/2 hh. Ellei halua kävellä koko 18 km matkaa, voi lähteä Plataniaksesta bussilla Haniaan, sieltä bussilla Chora Sfakion'iin ja Sfakionista autolautalla Loutron kautta Agia Roumeliin. Jos lähtee samana päivänä takaisin, aikaa perillä on noin viisi tuntia. (Yhdeltä hengeltä edestakainen matka maksoi (pari viikkoa sitten) kaikkiaan noin 25 euroa.) Jos ei halua mennä merelle, samalla bussilla voi jäädä pois jo Imbroksen rotkon kohdalla ja kävellä siellä. Tai jos haluaa jättää rotkovaellukset väliin, samaisella autolautalla voi jatkaa matkaa Paleochoran kylään ja ehkä yöpyä siellä ja palata seuraavana päivänä takaisin.
Hanian turisti-infosta saat lisätietoja kaikista julkisen liikenteen tarjoamista mahdollisuuksista, mutta siellä pitää itse tietää mitä haluaa. Kannattaa varautua esittämään täsmällisiä kysymyksiä.
Matkaoppaista ja matkatoimistojen retkistä löytyy tietysti kaikenlaisia vaihtoehtoja.
Hyvää lomaa!
PS: vaikka kreetalaiset ovat rehellisiä, pidä kuitenkin myös hieman varasi. Itse menetin olkalaukkuni moottoripyöräpojille, kun kuljin hyväuskoisen huolettomana.- *otus
Musta ei oo paljon apua vielä, mutta oon menossa samaan paikkaan ja hotelliin Tjäreborgin kautta. Lähtö on 2.6.. voin sit kertoa millasta oli ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 15311021
- 535269
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html452473- 312169
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131731Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,421594Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta311280Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v351206Daniel Nummelan linjapuhe 2025
Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo98952Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s6916