Sysmän kunnanhallituksen tämän päivän kokouksen esityslistalla on K-Market Suvituulen vahingonkorvaushakemus vesikriisin kustannuksista yhteensä 6.405,99 €. Tähän hakemukseen liittyvät tarkemmat laskelmat on merkitty liikesalaisuuksi ja tekninen toimisto esittää hakemusta hyväksyttäväksi, koska lukuja on pidettävä uskottavina. Tässä kohtaa herää epäilys, mikä on teknisen toimen asiantuntemus arvioida ruokakaupan myyntikatteita.
Ennen hakemuksen hyväksymistä kunnanhallituksen tulisi saada selvitys seuraavista laskelman kuluista.
Ykköskohta on menetetyn myynnin määrä (4.822). Tästä luvusta ei käy ilmi, onko kyseessä Herkkutiskin arvioidun myynnin määrä sellaisenaan vai arvioidun myyntikatteen perusteella laskettu menetetty määrä. Myynnin menetyksen korvausmäärä tulee arvioida myyntikatteen perusteella, sillä eihän myytävien tuotteiden hankintahinta ole nolla. Laskentaperuste tulee kertoa ja tämän voi kertoa paljastamatta julkisesti todellista katetta.
Tätäkään laskentaperustetta ei mikään vakuutusyhtiö hyväksyisi sellaisenaan korvausperusteeksi, vaan sitä tulee kohtuullistaa siirtyneen myynnin perusteella, sillä koska Herkkutiskin tuotteita ei ole ollut saatavilla, ovat asiakkaat varmasti ostaneet tilalle kaupan muita ruokatuotteita.
Kakkoskohta on palkkakustannukset, tätä on vaikea arvioida, mutta ei voida pitää uskottavana, että Herkkutiskin myyjä olisi istunut vain tyhjän tiskin takana tekemättä muita kaupan töitä, jos näin on ollut, se on ollut kaupan työnjohdon virhe ei kunnan korvattava. Osan palkkamenoista korvaukseen on varmaan peruste.
Kolmoskohta pilaantuneet tuotteet on selkein perusteiltaan, kunhan siihen ei ole laskettu mukaan normaalia muuta hävikkiä.
Kunnanhallituksen esityksen arvonlisäverokohta on esityksen kukkanen ja osoittaa kuinka pihalla tekninen toimi on alv-säännöksistä. Vahingonkorvaukselle esitetään maksettavaksi lisäksi päälle 24 prosentin arvonlisävero. Vahingonkorvaus on kuitenkin kokonaan vapaa arvonlisäverosta.
Tämä ensimmäinen korvaushakemus tulisi käsitellä huolella, sillä hakemuksia tulee riittämään, jos arviointi jää teknisen toimiston uskottavuusarvioinnin varaan.
Muutoinkin kunnanhallituksen valmistelutaso on taas luokattoman huono. Matkailutoimen hoidon kunnanhallitus palautti uuteen valmisteluun, mutta mitään muutosta ei näy tapahtuneen, on vain lisätty arvio, ettei näitä ostopalveluja ehkä niin paljon tarvitakaan.
Yleinen tapa on, että keskeneräiset asiat dokumentoidaan siten, että jatkajakin saa asiasta tolkun. On mahdotonta käsittää, että tiedot voivat olla vain viranhaltijan päässä. Jos sopimus hyväksytään, kunnanhallituksen tulee määritellä palvelun käytölle rajat. Ei asioihin perehdyttämiseen voi mennä yhtä työpäivää enempää ja normaalin muun yleisperehdytyksen voi hoitaa kuka muu tahansa kunnanvirastosta.
Hallinto-oikeuden lausunto on täyttä sekoilua, kun ilmoitetaan, ettei oikaisuvaatimusta käsiteltäessä ole ollut kyse esteellisyyden arvioinnista, vaikka juuri tätä oikaisuvaatimus koski. Valitettavasti tulee vielä uusi päätöskierros, sillä hallinto-oikeus varmasti palauttaa asian.
Jottei menisi pelkäksi kritiikiksi, voidaan antaa kiitokset työryhmälle uudesta avustusten käsittelyohjeesta, joka selkeyttää nykyistä sekavaa menettelyä. Soveltamisessa voi tulla vielä ongelmia, miten tulkitaan liiketoiminnan ja voiton tavoittelun käsitteitä, mutta ohje on selvä parannus aiempaan.
Suunnilleen saman sisältöisen viestin kirjoitin jo eilen, mutta koska sitä ei vielä näy listalla, uudistan avauksen. Toivottavasti ei tule tuplana tai triplana.
Vesikriisin korvaushakemus kunnanhallituksessa
Anonyymi-ap
1
428
Vastaukset 1
- Anonyymi
😋😍😋😍😋😍😋😍😋
🍑 Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21#17650216F
🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moottoripyöräonnettomuus
Mopomiitissä tapahtunut onnettomuus ja uutisointi. Ajoradan ylityksen vaarallisuudesta ei mitään uutisointia. Ei myöskää66799- 158784
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa22777Jos oikeasti haluat mies
Tiedät mitä on tehtävä. Luotan, että etenet jos haluat. En voi tehdä enää mitään kun ei ole numeroasi.103760Uusi ruokapaikka
Tuleeko Haapavedelle uusi lounaspaikka ,haetaan kokkia? Uusi firma kyseessä27708Miten sinä voit?
Kysytkö kukaan sitä sinulta? Olen huomannut, että jos kohtaa empaattisen ihmisen ja hän kysyy noin, saattaa padot murtua93677Kerro minulle totuus
Minä haluan kuulla sen nyt. Kenen kanssa sinä olet nykyisin, ja miksi jätit minut? 🐒192650- 22592
- 61582
Hautakivien massapoisto aloitettu Härkökankaan vanhalla hautausmaalla kaikessa hiljaisuudessa!
Suomussalmen seurakunnan kirkkoneuvosto on tehnyt historiansa surullisimman päätöksen hautojen haltuunotosta ja raivauks35544VILLISIKALAUMA TULOSSA IISALMEEN
Yle: Poliisi varoittaa Iisalmen keskustaa lähestyvästä villisikalaumasta Poliisi on pyytänyt Pohjois-Savossa Iisalmessa40539On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit78480- 39465
- 57455
sinulle....
Olen ymmärtänyt, ettei minua haluta enää takaisin. Mitään pahaa en koskaan halunnut sinulle. Ikävä että kuvittelit niin.75447Useita poliisiautoja kunnantalolla
Maijojen kyydissä tuttuja naamoja ja nyt kannetaan arkistolaatikoita autoihin. Nyt se on alkanut. Pidätykset.9439Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?
Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.25437- 70433
- 54418
- 40407