Amigan äänipiiri on vieläkin hyvä: ECS/AGA-Amigoilla saa 14 bit/56 kHz

Anonyymi-ap

Kaikilla Commodoren Amigoilla on sama äänipiiri, joka nähtiin ensimmäistä kertaa vuonna 1985, kun A1000 julkaistiin. Paperilla piiri ei enää näytä hyvältä: 4 x 8-bit DMA:lla toimivaa äänikanavaa, joiden näytteenottotaajuus on 28 kHz.

Kuitenkin ECS/AGA-Amigoissa saa doublescan näyttötiloissa jopa 56 kHz:n näytteenottotaajuuden. Vanhemmissa Amigoissa oli myös ongelmana yksi alipäästösuodin äänipiirissä, joka oli turhan aggressiivinen, jolloin korkeat taajuudet eivät päässeet läpi. Tällöin korkealaatuisten musiikkien ääni kärsi. Mutta tämä ongelma korjattiin uudemmissa Amiga-malleissa, kuten A1200:ssa, jossa korkeammat taajuudet pääsevät myös läpi.

14 bit ääni on ominaisuus, joka toimii kaikissa Amigoissa, siinä yhdistetään kaksi äänikanavaa yhdeksi. Se laatu ei kuitenkin taida olla ihan 14 bit, koska taajuusvasteeseen tulee jotakin epälineaarisuutta, eli on joidenkin mukaan noin 12 bit käytännössä. Mutta selvästi kuitenkin parempaa kuin 8 bit laatu, sen kuulee jo käytännössä.

Amigalla pystyy soittamaan myös XM, S3M, ja IT-trackerformaatit hyvällä laadulla kunhan prosessoritehoa löytyy miksaukseen. Joka tapauksessa kaikki ei ole varmaankaan täydellistä, mutta riittävän hyvää, jotta kelpaa monille vieläkin tänä päivänä.

28

793

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Esim. Turrican II,III intro musiikit ovat 7 kanavan musiikkiformaatteja ja XM:llä vedetään jopa 32 kanavalla. Useimmat Amigan pelimusiikeista vedetään kuitenkin vain 4:llä kanavalla, mikä kuulostaa hieman ohuelta.

      Turrican I,II,III
      https://m.youtube.com/watch?v=pnaURK0GM_g

      Stardust
      https://m.youtube.com/watch?v=W68EAyBwI28

      Elwood - Into the Shadow, 14 bit sound, XM
      https://m.youtube.com/watch?v=APqf-VhQ4PE

      Elwood - Experience, 14 bit sound, XM
      https://m.youtube.com/watch?v=8aeikNjF6VE

      Alien Breed
      https://m.youtube.com/watch?v=VLcbXvHuk5A

      Hired Guns
      https://m.youtube.com/watch?v=PEGAwobDAiM

      Scotchman in a skirt, 14 bit sound, XM
      https://youtu.be/wpmltu1NcMg

    • Anonyymi

      Ei se oikein hyvä ole. Alle CD-audion tason. Suurin rajoite oli oikeastaan Amigan pieni muisti.

      Käytännössä kun Amigan kaikki resurssit laittoi toistamaan musiikkia, se onnistui kyllä jollain trackerilla mutta peleissä melkein kaikki muisti meni jo grafiikkaan, että sampleille ei paljoa ollut tilaa.

      Monikanavamusiikki oli normi ja nuottitieto ei paljoa vie mutta samplet piti olla hyvin optimoituja, että grafiikat sopii myös.

      • Anonyymi

        Kyllä Amigan äänipiiri on oikein hyvä, emme tässä puhuneet muistin riittävyydestä, mutta prosessorin avulla voidaan myös syöttää dataa Amigan äänipiirille, jolloin kaikki sampledata tulee suoraan FAST-muistista, esim. A1200:ssa voi olla 256 megaa muistia, ja vanhoissa Amigoissa 8 megaa FAST-muistia. Myös näytteenottotaajuuden rajoitus 28-56 kHz:iin perustuu DMA:n nopeuteen, mutta jos dataa syötetään prosessorin avulla, niin päästään korkeampiin lukuihin, mutta siihen ei ole oikeastaan tarvetta muuten kuin muistin ja miksauksen puolesta.

        Tämä ei ole vain teoreettista, vaan myös A500:n peleissä käytettiin joskus tätä mahdollisuutta, esim. Alien Breed-pelissä, jossa 512 kt:n lisämuistista syötettiin samplet suoraan äänipiirille, jolloin chip-muistia jäi enemmän grafiikalle.

        CD-tason äänissä ei olisi ollut mitään järkeä esim. A500:ssa, koska veisi liikaa muistia hyötyyn nähden, jo sekunnin mittainen sample veisi 88 kt muistia sekunnissa ja muistia oli vain 0,5-1 megatavua käytössä A500:ssa. Käytännössä jo 8 bitin äänipiirin kapasiteetti jäi käyttämättä A500:ssa muistirajoitusten vuoksi, joten näytteenottotaajuus oli sampleissa paljon pienempi peleissä kuin 28 kHz.

        Nykyään muisti ei ole enää ongelma Amigoissa, joten Amigan äänipiiriä voi käyttää paremmin hyväksi - esim. 12 bitin äänenlaatu on ihan tarpeeksi hyvä, että korva ei sitä helpolla erota CD-tasoisesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä Amigan äänipiiri on oikein hyvä, emme tässä puhuneet muistin riittävyydestä, mutta prosessorin avulla voidaan myös syöttää dataa Amigan äänipiirille, jolloin kaikki sampledata tulee suoraan FAST-muistista, esim. A1200:ssa voi olla 256 megaa muistia, ja vanhoissa Amigoissa 8 megaa FAST-muistia. Myös näytteenottotaajuuden rajoitus 28-56 kHz:iin perustuu DMA:n nopeuteen, mutta jos dataa syötetään prosessorin avulla, niin päästään korkeampiin lukuihin, mutta siihen ei ole oikeastaan tarvetta muuten kuin muistin ja miksauksen puolesta.

        Tämä ei ole vain teoreettista, vaan myös A500:n peleissä käytettiin joskus tätä mahdollisuutta, esim. Alien Breed-pelissä, jossa 512 kt:n lisämuistista syötettiin samplet suoraan äänipiirille, jolloin chip-muistia jäi enemmän grafiikalle.

        CD-tason äänissä ei olisi ollut mitään järkeä esim. A500:ssa, koska veisi liikaa muistia hyötyyn nähden, jo sekunnin mittainen sample veisi 88 kt muistia sekunnissa ja muistia oli vain 0,5-1 megatavua käytössä A500:ssa. Käytännössä jo 8 bitin äänipiirin kapasiteetti jäi käyttämättä A500:ssa muistirajoitusten vuoksi, joten näytteenottotaajuus oli sampleissa paljon pienempi peleissä kuin 28 kHz.

        Nykyään muisti ei ole enää ongelma Amigoissa, joten Amigan äänipiiriä voi käyttää paremmin hyväksi - esim. 12 bitin äänenlaatu on ihan tarpeeksi hyvä, että korva ei sitä helpolla erota CD-tasoisesta.

        "Kyllä Amigan äänipiiri on oikein hyvä, emme tässä puhuneet muistin riittävyydestä, mutta prosessorin avulla voidaan myös syöttää dataa Amigan äänipiirille, jolloin kaikki sampledata tulee suoraan FAST-muistista, esim. A1200:ssa voi olla 256 megaa muistia, ja vanhoissa Amigoissa 8 megaa FAST-muistia. "

        Oikeasti vanhoissa Amigoissa oli 512kt muistia, joskus 1989-1992 pystyi jo olettamaan että olisi 1024Mt.

        "CD-tason äänissä ei olisi ollut mitään järkeä esim. A500:ssa, koska veisi liikaa muistia hyötyyn nähden, jo sekunnin mittainen sample veisi 88 kt muistia sekunnissa ja muistia oli vain 0,5-1 megatavua käytössä A500:ssa. "

        CD-tasoinen ääni vei jotain 150kt sekunnissa. Sehän oli 16-bit stereo ja sai miksattua niin raskaasti että Amiga ei olisi voinut reaaliajassa sitä tehdä.

        Amiga 500:ssa sen sijaan kannatti oikeastaan kompressoida 8-bit samplet vaikka 3 tai 4 bittiseksi ADPCM koodauksella ja rajata vaikka 22050Hz tai 11050Hz riippuen onko onko diskantti vai bassoääni, purkaa ne levykkeeltä 8-bittiseksi muistiin ja sitten miksailee sampleja lennossa. Näin siis peleissä että grafiikatkin sopi levykkeelle. Puhetta ei oikein kannattanut tallentaa levykeaikana.

        Muisti ja tallennustila oli sen verran niukkaa vielä CD-levyjen aikana kun videokuva ja grafiikat söi osansa että audio oli kannattavaa kompressoida, vaikka juurikin 4 bittiseksi ADPCM:llä ja 22050Hz niin sitten suhteellisen moderni äänimaailma yhdessä pelikartassa tai huoneessa menisi vaikka 512kt muistiin pakattuna. Sehän ei olisi kuin vain noin 47s ääntä, että jos peli on full talkie, äänitehosteet ja musiikit mukaan niin eihän siihen paljoa sovi että äänenlaadusta helposti karsittiin. Joissakin peleissä sitten striimattiin suoraan CD-audiota taustalla mutta se vei melko paljon tilaa.

        DVD-levyjen aikana ei enää äänenlaadussa tarvinnut tinkiä.


    • Anonyymi

      Onneton tapaushan se Paula oli. Etenkin kun oli vielä koneen virtaledin kanssa sarjaan kytketty alipäästösuodatin tungettu väliin. Sehän alkoi leikkaaman taajuuksia jo muutaman kilohertsin kohdalla.

      • Anonyymi

        Amiga-malleissa on 2 alipäästösuodinta, toinen niistä on "LED-filtteri", mutta sen pystyi helposti kytkemään pois yhdellä assemblerkäskyllä. Mutta toista alipäästösuodinta ei pysty kytkemään pois, ellei sitten mene piirilevylle asti ja ota sitä pois. Vanhemmissa Amiga-malleissa, kuten A500:ssa LED-filtterin poiskytkeminen ei siis riitä, vaan toinen alipäästösuodin on vielä päällä. Tämän vuoksi vanhemmisssa Amiga-malleissa on sumea ääni korkeilla taajuuksilla, ja A1200:ssa kirkkaampi ääni.

        ----------------- - Rolloff --- - Cutoff -------------
        Amiga 500 | 6 dB/oct | 4900 Hz , RC-filter
        Amiga 500 (LED) | 12 dB/oct | 3275 Hz , Butterworth
        Amiga 1200 | 6 dB/oct | 28867 Hz , As is
        Amiga 1200 (LED) | 2x12 dB/oct | 3275 Hz , Butterworth


    • Anonyymi

      Se on vähän kiinni siitäkin mihin vertaa. Jos vertaa aikalais-koneisiin niin mahdollisuus digitoituihin ääniin/sampleihin oli järisyttävä etu ylipäänsä. Useimmiten muilla laitteilla oli tarjolla huonoa midi-ääntä kiinteällä instrumenttivalikoimalla - jotka nekin olivat jotain sinne päin - lasten syntikasta pöllittyjä soundeja. PC-puolellakin oltiin aluksi SoundBlaster1 kortilla 8-bittisiä ja MONO:na, stereota sai vain FM-synteesin avulla midi-taustamusiikille. Etu Amigaan nähden pelien kannalta tuossa oli tietysti se, että miksaus tehtiin kortilla ja midi taas ei paljoa kuormittanut kun siirrettiin pelkkää nuottitietoa.

      • Anonyymi

        IBM PC yhteensopiville oli Adlib äänikortti vuonna 1987.

        Se ei soittanut digitoitua sampleja mutta onnistui yhdeksänkanavainen musiikki. Tai sitten 6 kanavainen musiikki mutta mutta sai 5 erilaista lyömäsoitinta.

        FM synteesi tuolla kuullosti tältä: https://www.youtube.com/watch?v=FjHon6yg-r8

        Tosiaan on olennaista huomioida se, että vaikka Amiga kykeni soittamaan digitoiduilla sampleilla musiikkia, ne samplet eivät voineet olla kovinkaan pitkiä kun muistia oli niin vähän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        IBM PC yhteensopiville oli Adlib äänikortti vuonna 1987.

        Se ei soittanut digitoitua sampleja mutta onnistui yhdeksänkanavainen musiikki. Tai sitten 6 kanavainen musiikki mutta mutta sai 5 erilaista lyömäsoitinta.

        FM synteesi tuolla kuullosti tältä: https://www.youtube.com/watch?v=FjHon6yg-r8

        Tosiaan on olennaista huomioida se, että vaikka Amiga kykeni soittamaan digitoiduilla sampleilla musiikkia, ne samplet eivät voineet olla kovinkaan pitkiä kun muistia oli niin vähän.

        Mutta saipahan Amigaan muistinlisäyksen vai eikö muka saanut? Minä ainakin muistelen että siihen sai sellaisen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta saipahan Amigaan muistinlisäyksen vai eikö muka saanut? Minä ainakin muistelen että siihen sai sellaisen.

        Tottahan toki, mutta 80-luvulla isompi muistimäärä oli hyvin kallista kaikilla tietokoneilla. A500:lle tyypillinen muistinlaajennus oli 512 kt, mutta myöhemmin kovalevyjen mukana tuli 2-8 megatavua FAST-muistia, joka laitettiin kiinni A500:n sivulla olevaan laajennusväylään. A1200:lle saa sitten jo 256 megatavua muistia, mutta vielä 90-luvulla moinen muistimäärä olisi ollut kallista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta saipahan Amigaan muistinlisäyksen vai eikö muka saanut? Minä ainakin muistelen että siihen sai sellaisen.

        Kyllä. 512kt muistin lisäystä saattoi odottaa olevan joskus 1989 eteenpäin, että silloin se alkoi olla jo edullista että olisi sitten ollut 1Mt muisti.

        Mutta se määrä on silti hyvin vähäinen ja edelleen rajoitti tallennustila. Pienellä laskimen näpyttelyllä ja hintatasolla selviää, että vuosien 1985-1988 Amigoilla sai sen 512kt muistia joka riitti käytännössä siihen, että pelin kapasiteetti oli 1-6 levykettä ja yhdelle levykkeelle menisi kompressoimattana noin 40 näytöllistä kuvamateriaalia. Se tarkoittaa sitä, että peleissä piti tallentaa kuvia 3 bit/pikseli tai 4 bit/pikseli jos haluaa tehdä jotain hienompaa kuin Pacmanin. Eli riippuen kompression tehokkuudesta, tallennettavien kuvien määrästä ja paljon niihin on bittejä käytetty, että paljon jää tilaa tallentaa ääniraidoille.

        1989-1992 jos olettaisi että muisti olisi laajennettu 1Mt ja pelit veisi vaikka 1-7 levykettä, olisi muistia ja tallennustilaa edelleen hyvin vähän.


    • Anonyymi

      Kannattaa myös katsella tämä yli miljoona katselukertaa saanut video musiikkitrackereista. Trackerit saivat alkunsa Amigan Soundtrackerista (mod) vuonna 1987.

      Paljon myöhemmin 90-luvulla tuli PC:lle myös Fasttracker (xm), Screamtracker (s3m), ja Impulse tracker (it), joissa (xm, it) on 16-bit samplet ja 32-64 äänikanavaa, sekä enemmän efektejä, joita voidaan soveltaa sampleihin. Näitä formaatteja siis Amiga myös kykenee soittamaan hyvällä laadulla, mutta silloin pitää olla modernimpi Amiga, kuten A1200.

      https://m.youtube.com/watch?v=roBkg-iPrbw

      • Anonyymi

        Ne formaatit vaan eivät ole kovin hyviä musiikille. Audiokompressio meni niin hyväksi ja tallennustila kasvoi, että noiden kanssa ei ole ollut mitään järkeä tuhertaa aikoihin.

        Nykypäivänä instrumentit vievät enemmän tilaa kuin pakattu musiikkitiedosto ja prosessointi vie paljon enemmän CPU:a kuin valmiin musiikin purkaminen. Nuo tracker tiedostomuodot ovat ajalta jolloin CPU ei jaksanut purkaa paremmin pakattua ääntä ja muistia ja tallennustilaa ei ollut.

        Tracker soundtrackit käytännössä katosi 2000-luvun alkuvuosina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne formaatit vaan eivät ole kovin hyviä musiikille. Audiokompressio meni niin hyväksi ja tallennustila kasvoi, että noiden kanssa ei ole ollut mitään järkeä tuhertaa aikoihin.

        Nykypäivänä instrumentit vievät enemmän tilaa kuin pakattu musiikkitiedosto ja prosessointi vie paljon enemmän CPU:a kuin valmiin musiikin purkaminen. Nuo tracker tiedostomuodot ovat ajalta jolloin CPU ei jaksanut purkaa paremmin pakattua ääntä ja muistia ja tallennustilaa ei ollut.

        Tracker soundtrackit käytännössä katosi 2000-luvun alkuvuosina.

        Ei asia nyt ihan noinkaan mene. MP3-tiedostomuoto on vain formaatti, sillä ei mitään pysty säveltämään. Kun teet tietokonemusiikkia, tarvitset kuitenkin jonkinlaisen editorin, jolla sampleista teet musiikin. Voit tietysti tallentaa tracker-musiikin myös mp3-tiedostona, tai käyttää jotain toista tapaa tehdä musiikkia. Harrastelijoille trackerit sopivat edelleen, sillä ne eivät maksa mitään.

        Mutta harvoin on mp3-tiedosto pienempi kuin trackertiedosto. Jos katsot niitä tracker-sävellysten kokoja, niin huomaat että koko voi olla 50 kt-2 Mt, harvemmin mikään tracker-tiedosto on yli 2 megaa. 2 megalla että saa pitkää mp3-tiedostoa, lieneeköhän keskimäärin minuutin verran musiikkia, riippuen laadusta ja kompressiosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei asia nyt ihan noinkaan mene. MP3-tiedostomuoto on vain formaatti, sillä ei mitään pysty säveltämään. Kun teet tietokonemusiikkia, tarvitset kuitenkin jonkinlaisen editorin, jolla sampleista teet musiikin. Voit tietysti tallentaa tracker-musiikin myös mp3-tiedostona, tai käyttää jotain toista tapaa tehdä musiikkia. Harrastelijoille trackerit sopivat edelleen, sillä ne eivät maksa mitään.

        Mutta harvoin on mp3-tiedosto pienempi kuin trackertiedosto. Jos katsot niitä tracker-sävellysten kokoja, niin huomaat että koko voi olla 50 kt-2 Mt, harvemmin mikään tracker-tiedosto on yli 2 megaa. 2 megalla että saa pitkää mp3-tiedostoa, lieneeköhän keskimäärin minuutin verran musiikkia, riippuen laadusta ja kompressiosta.

        Sitä kun softat laskee kaikuja, suotimia, chorusta, syntetisoi tuhat aaltomuotoa kerralla tms. niin se vaatii prosessorin jossa korkea single core suorituskyky. Nuo musiikintekosoftat tiettävästi säikeistyvät vähän hölmösti että siinä joku 5GHz prossu paahtaa sitten täysillä yhdellä corella ja muut ei.

        Niin ei tuollaista kannata realtime soittaa että laskee sen valmiiksi raidaksi vaikka mp3:ksi.

        Ja tuo sitten vaaditaan että kuullostaa hyvältä, eikä paskalta niinkuin 30v sitten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä kun softat laskee kaikuja, suotimia, chorusta, syntetisoi tuhat aaltomuotoa kerralla tms. niin se vaatii prosessorin jossa korkea single core suorituskyky. Nuo musiikintekosoftat tiettävästi säikeistyvät vähän hölmösti että siinä joku 5GHz prossu paahtaa sitten täysillä yhdellä corella ja muut ei.

        Niin ei tuollaista kannata realtime soittaa että laskee sen valmiiksi raidaksi vaikka mp3:ksi.

        Ja tuo sitten vaaditaan että kuullostaa hyvältä, eikä paskalta niinkuin 30v sitten.

        Jep, nuo ei-reaaliaikaiset musiikinteko-ohjelmat eivät oikein kuulu tähän keskusteluun, jos niitä musiikkeja haluaa Amigalle tehdä vaikka johonkin peliin, niin niitä voi myös tehdä, kuten muille koneille. En vaan ole vakuuttunut siitä että musiikki menisi yleensä paremmaksi vs. tracker-musiikit.

        Itselläni on tuhansien tracker-musiikkien kokoelma, ja mieluummin niitä kuuntelen kuin mp3:ia. Tietysti tracker-musiikeista on valtaosa täyttä roskaa, kuten myös mp3-musiikeista. Tulee mieleen vain muutamia hyviä mp3-musiikkeja esim. 90-luvun tai 2000-luvun alun Assembly partyistä, joita olisi vaikeaa tehdä trackereilla samalla laadulla.

        Se on vähän sama asia 3D-pelien kanssa, mitkä tehdään nykyisin vaikka PS5:lle ja PC:lle, mitä enemmän tehoja vaaditaan, sen huonompi peli. Se oli ihan sama vaikka vielä 80-luvun loppupuolella, kun C64:n peleistä yritettiin tehdä näyttävämpiä, mutta niistä tuli yleensä vain huonompia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä kun softat laskee kaikuja, suotimia, chorusta, syntetisoi tuhat aaltomuotoa kerralla tms. niin se vaatii prosessorin jossa korkea single core suorituskyky. Nuo musiikintekosoftat tiettävästi säikeistyvät vähän hölmösti että siinä joku 5GHz prossu paahtaa sitten täysillä yhdellä corella ja muut ei.

        Niin ei tuollaista kannata realtime soittaa että laskee sen valmiiksi raidaksi vaikka mp3:ksi.

        Ja tuo sitten vaaditaan että kuullostaa hyvältä, eikä paskalta niinkuin 30v sitten.

        "Sitä kun softat laskee kaikuja, suotimia, chorusta, syntetisoi tuhat aaltomuotoa kerralla tms. niin se vaatii prosessorin jossa korkea single core suorituskyky. Nuo musiikintekosoftat tiettävästi säikeistyvät vähän hölmösti että siinä joku 5GHz prossu paahtaa sitten täysillä yhdellä corella ja muut ei."

        Justiinsa katsoin Reaper DAW niin kaikki 4 corea käytössä, rasitus n.30% kohtuullisen paljon efektejä ja raitoja sisältävässä kappaleessa... Siis realtime soitossa.


    • Anonyymi

      Arvostan enemmän C64:n SID-piirin rääkkääjiä kuin samplejen kanssa pelleilijöitä. Helppohan se on muiden luomia ääniä uusiokäyttää, mutta teepä muutamalla aaltomuodolla oma saundi.

      SID-piiriäkin yrittävät emuloida, mutta tahtoo emulaattorit kyykätä esimerkiksi ns. "ring modulaation" kohdalla.

      • Anonyymi

        C64:n SID-piiri ei tuota laadukasta audiota. Pitää olla lahjakas että sillä saa hyvää jälkeä aikaiseksi, esim. Rob Hubbard, Martin Galway, ja Ben Daglish olivat kuuluisia C64:n pelimusiikin tekijöitä.

        Tässä tapauksessa mp3-remiksaus toimii, sillä parhaissa C64:n sävellyksissä on ideaa, jolloin instrumenttien vaihtaminen kunnollisiin sampleihin tuottaa yleensä paremman lopputuloksen. C64:n soundit kun tahtovat olla melkoista kohinaa, krähinää, rutinaa ja kitinää, ne soitetaan matalalla näytteenottotaajuudella, ja äänikanavia on vain 3.

        Niitä remixejä löytyy mm. C64:lle ja Amigalle, josta voi itse mennä katsomaan
        https://remix64.com/
        https://amigaremix.com/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        C64:n SID-piiri ei tuota laadukasta audiota. Pitää olla lahjakas että sillä saa hyvää jälkeä aikaiseksi, esim. Rob Hubbard, Martin Galway, ja Ben Daglish olivat kuuluisia C64:n pelimusiikin tekijöitä.

        Tässä tapauksessa mp3-remiksaus toimii, sillä parhaissa C64:n sävellyksissä on ideaa, jolloin instrumenttien vaihtaminen kunnollisiin sampleihin tuottaa yleensä paremman lopputuloksen. C64:n soundit kun tahtovat olla melkoista kohinaa, krähinää, rutinaa ja kitinää, ne soitetaan matalalla näytteenottotaajuudella, ja äänikanavia on vain 3.

        Niitä remixejä löytyy mm. C64:lle ja Amigalle, josta voi itse mennä katsomaan
        https://remix64.com/
        https://amigaremix.com/

        Nimenomaan SID tuottaa laadukasta audiota, toisin kuin ketjussa hehkutettu onneton Amigan äänipiiri. Piirillä on edelleen oma harrastajakuntansa, ja on tehty jopa "tupla-SID"-viritelmiä. http://henning-liebenau.de/mixsid/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimenomaan SID tuottaa laadukasta audiota, toisin kuin ketjussa hehkutettu onneton Amigan äänipiiri. Piirillä on edelleen oma harrastajakuntansa, ja on tehty jopa "tupla-SID"-viritelmiä. http://henning-liebenau.de/mixsid/

        SID-piiriä voi myös emuloida tarkasti, esim. Amigallekin tuli äskettäin tarkempi SID-emulaatio, mutta se vaatii 68060-prosessorin toimiakseen. Vanhempi versio toimii jo 68000-koneessa, mutta se ei ole yhtä hyvä. En itse pidä SID-musiikista niin paljon, mutta arvostan kyllä niitä, jotka ovat sillä saaneet hyvää jälkeä aikaiseksi.

        Amigan äänipiiri on kyllä hyvä ollakseen vuodelta 1985, eikä silti mikään HIFI-laitteelle tehty, venyy aika hyviin suorituksiin. Amigan äänipiiriä ei koskaan päivitetty parempaan , mutta 16-bit äänikortteja sai tietysti myös Amigalle, mutta ei niitä kukaan ostanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        SID-piiriä voi myös emuloida tarkasti, esim. Amigallekin tuli äskettäin tarkempi SID-emulaatio, mutta se vaatii 68060-prosessorin toimiakseen. Vanhempi versio toimii jo 68000-koneessa, mutta se ei ole yhtä hyvä. En itse pidä SID-musiikista niin paljon, mutta arvostan kyllä niitä, jotka ovat sillä saaneet hyvää jälkeä aikaiseksi.

        Amigan äänipiiri on kyllä hyvä ollakseen vuodelta 1985, eikä silti mikään HIFI-laitteelle tehty, venyy aika hyviin suorituksiin. Amigan äänipiiriä ei koskaan päivitetty parempaan , mutta 16-bit äänikortteja sai tietysti myös Amigalle, mutta ei niitä kukaan ostanut.

        SID-emuloinnit eivät vastaa alkuperäistä, kuten jo aiemmin on todettu.

        Kyse ei ole pitääkö joku jostain musiikista, vaan siitä, että SID tuottaa laadukkaampaa ääntä. Piiri on ollut kysyttyä tavaraa myös syntikkapiireissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        SID-emuloinnit eivät vastaa alkuperäistä, kuten jo aiemmin on todettu.

        Kyse ei ole pitääkö joku jostain musiikista, vaan siitä, että SID tuottaa laadukkaampaa ääntä. Piiri on ollut kysyttyä tavaraa myös syntikkapiireissä.

        On ihan hölynpölyä väittää että C64:n äänipiiri olisi parempi kuin Amigan. Kaikki sen tietävät, jotka siirtyivät C64:sta Amigaan, miten äänet ja musiikki paranivat roimasti peleissä. Se, että SID-piiriä käytetään vieläkin, ei johdu siitä että se olisi jotenkin parempi kuin muut äänipiirit, vaan lisänä audiovalikoimaan. Mutta ei kukaan pelkällä SID-piirillä tuota ammattilaistason musiikkia.

        Kyllä SID-piiriä pystyy emuloimaan nykyään ihan hyvin, mutta se vaatii paljon CPU-tehoa, jos haluaa tarkan emulaation. Jo epätarkemmat emulaatiot, jotka toimivat vaikka 68000:lla ovatriittävän hyviä monille, mutta niistä pystyy kyllä huomaamaan selvästi, ettei vastaa ihan alkuperäistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On ihan hölynpölyä väittää että C64:n äänipiiri olisi parempi kuin Amigan. Kaikki sen tietävät, jotka siirtyivät C64:sta Amigaan, miten äänet ja musiikki paranivat roimasti peleissä. Se, että SID-piiriä käytetään vieläkin, ei johdu siitä että se olisi jotenkin parempi kuin muut äänipiirit, vaan lisänä audiovalikoimaan. Mutta ei kukaan pelkällä SID-piirillä tuota ammattilaistason musiikkia.

        Kyllä SID-piiriä pystyy emuloimaan nykyään ihan hyvin, mutta se vaatii paljon CPU-tehoa, jos haluaa tarkan emulaation. Jo epätarkemmat emulaatiot, jotka toimivat vaikka 68000:lla ovatriittävän hyviä monille, mutta niistä pystyy kyllä huomaamaan selvästi, ettei vastaa ihan alkuperäistä.

        SID tuottaa parempaa ääntä kuin Amigan kökkö sampleihin perustuva Paula.

        Amigan tullessa vuonna 1985 myyntiin oli CD-soittimet jo muodissa. Niiden 16-bittinen ääni oli ihan eri luokkaa mitä Amigan 8-bittinen muutaman kilohertsin kaistale. Periaatehan niissä on sama, analogista ääntä muutettu digitaaliseksi ja sitten päinvastoin. Me harrastelijat kolvailtiin ad-muuntimia itsekin.

        Kuten aiemmin kirjoitettu, kyse ei ole nyt siitä mitä äänipiirillä on "sävelletty", vaan mikä on äänen tekninen laatu.

        Ammattitason musiikkia tehtiin Atari ST:llä, jossa oli vakiona midi-liitäntä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        SID tuottaa parempaa ääntä kuin Amigan kökkö sampleihin perustuva Paula.

        Amigan tullessa vuonna 1985 myyntiin oli CD-soittimet jo muodissa. Niiden 16-bittinen ääni oli ihan eri luokkaa mitä Amigan 8-bittinen muutaman kilohertsin kaistale. Periaatehan niissä on sama, analogista ääntä muutettu digitaaliseksi ja sitten päinvastoin. Me harrastelijat kolvailtiin ad-muuntimia itsekin.

        Kuten aiemmin kirjoitettu, kyse ei ole nyt siitä mitä äänipiirillä on "sävelletty", vaan mikä on äänen tekninen laatu.

        Ammattitason musiikkia tehtiin Atari ST:llä, jossa oli vakiona midi-liitäntä.

        Jospa menisit vaihteeksi muualle trollailemaan? Tämä palsta on tarkoitettu Amigalle eikä C64:lle/SID-piirille. Lisäksi ne asiat mitä kirjoitat, eivät pidä paikkaansa. Amigan äänipiirissä ei ole mikään "muutaman kilohertsin kaistale", vaan DMA:lla 28-56 kHz, ja copperin tai prosessorin avulla voi myös syöttää sampleja äänipiirille, jolloin päästään teoriassa noin 1,79 MHz:iin asti. Myöskään 8-bit ei ole absoluuttinen rajoitus, vaan kuten on käynyt ilmi, parempaakin on tarjolla. Amigan äänipiirissä on myös ominaisuuksia, joita ei ole kaikkia tutkittu ja käytetty hyväksi.

        Amigan äänipiirillä voidaan emuloida myös hyvin C64:n äänipiiriä, mutta C64:n ei pysty emuloimaan Amigan äänipiiriä millään tavalla.

        Atari ST:n äänipiiri on myös surkea, saattaa olla jopa huonompi kuin C64:n SID.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jospa menisit vaihteeksi muualle trollailemaan? Tämä palsta on tarkoitettu Amigalle eikä C64:lle/SID-piirille. Lisäksi ne asiat mitä kirjoitat, eivät pidä paikkaansa. Amigan äänipiirissä ei ole mikään "muutaman kilohertsin kaistale", vaan DMA:lla 28-56 kHz, ja copperin tai prosessorin avulla voi myös syöttää sampleja äänipiirille, jolloin päästään teoriassa noin 1,79 MHz:iin asti. Myöskään 8-bit ei ole absoluuttinen rajoitus, vaan kuten on käynyt ilmi, parempaakin on tarjolla. Amigan äänipiirissä on myös ominaisuuksia, joita ei ole kaikkia tutkittu ja käytetty hyväksi.

        Amigan äänipiirillä voidaan emuloida myös hyvin C64:n äänipiiriä, mutta C64:n ei pysty emuloimaan Amigan äänipiiriä millään tavalla.

        Atari ST:n äänipiiri on myös surkea, saattaa olla jopa huonompi kuin C64:n SID.

        Sinä tässä näköjään trollailet, kun fanaattisesti koitat kehua melkoisen kehnoa äänipiiriä. Amigan äänipiiri ei tuottanut läheskään CD-tasioista ääntä, jota oli siihen aikaan jo tarjolla.

        Amigan äänipiirin emulaatio tuottaa yhtä kökköä saundia mihin se kykenee. Ei ole alkuperäisen SID:n voittanutta siinäkään lajissa.

        Atarilla tehtiin musiikkia midi-instrumenteilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä tässä näköjään trollailet, kun fanaattisesti koitat kehua melkoisen kehnoa äänipiiriä. Amigan äänipiiri ei tuottanut läheskään CD-tasioista ääntä, jota oli siihen aikaan jo tarjolla.

        Amigan äänipiirin emulaatio tuottaa yhtä kökköä saundia mihin se kykenee. Ei ole alkuperäisen SID:n voittanutta siinäkään lajissa.

        Atarilla tehtiin musiikkia midi-instrumenteilla.

        Ei minkään kotimikron/tietokoneen/pelikonsolin äänipiiri tuottanut CD-tason ääntä ainakaan 80-luvulla, CD-laite on sitten erikseen. Jos olisit seurannut tätä keskustelua tällä palstalla olisit huomannut että tietokoneiden muisti ei lisäksi riittäisi edes CD-tason ääneen silloin 80-luvulla, koska samplet veisivät tavattoman paljon muistia siihen nähden mitä oli saatavilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      76
      5715
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2506
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1997
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      60
      1738
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1301
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe