Foorumilla on monta kertaa kysytty, viettävätkö JT:t tätä ja tuota pyhäpäivää. Panen tähän nyt listan sellaisena kuin se on "Koulu ja JT:t" -kirjasessa (1983). JT:ien kanta on tänään aivan sama kuin kirjasen ilmestymisvuonna.
JT:t eivät vietä seuraavia pyhä- ja merkkipäiviä:
A) Tavanomaiset
-Syntymäpäivät
-Joulu
-[Kristikunnan] pääsiäinen
-Pyhäinpäivä
-Halloween
-Uudenvuodenpäivä
-Valentinuksen päivä
-Vapunpäivä
-Äitienpäivä
Näistä kirjanen, joka on tarkoitettu lähinnä opettajille JT-oppilaitten kannan selvittämiseksi, sanoo sivulla 21 näin:
JT:t "eivät kuitenkaan omantunnonsyistä osallistu näiden pyhäpäivien toimintoihin, olipa kyseessä laulaminen, soittaminen, leikkeihin osallistuminen, paraateissa marssiminen, kuvien piirtäminen, juhliin osallistuminen, syöminen tai juominen tms. Me emme silti vastusta, että toiset viettävät sellaisia pyhäpäiviä emmekä yritä estää heitä".
B) Kansalliset pyhäpäivät
-Sodassa kaatuneitten muistopäivät
-Itsenäisyyspäivät
-Huomattavien presidenttien tai joidenkuiden kansallissankarien muistoksi vietettävät päivät
Perustelu: JT:t "pidättyvät kunnioittavasti myös sellaisten kansallisten pyhäpäivien viettoon osallistumisesta. Vaikka me kunnioitamme sen maan hallitusviranomaisia, jossa asumme, me emme omantunnonsyistä anna heille palvovaa kunnioitusta. Me pysymme puolueettomina kaikkiin sellaisiin viettoihin nähden. Tämä on sopusoinnussa Jeesuksen hänen seuraajiaan koskevien sanojen kanssa: ´He eivät ole osa maailmasta, niin kuin en minäkään ole osa maailmasta.´ - Johannes 17:16."
Kohtaan A voisi lisätä syntymäpäivien rinnalle nimipäivät. Kirjanen on tehty USA:ssa, missä kalenterin päivien kohdalla ei ole kenenkään nimeä. Siksi se puuttuu tuosta listasta.
Jos joku JT (kuten nimimerkki UskoToivo) jotain muuta vaikkapa äitienpäivästä väittää, hänen väitteensä ei ole JT:ien virallinen kanta: ei ole ollut eikä tule olemaankaan.
JT/JW
JT:t ja ns. pyhäpäivät: luettelo siitä, mitä ei vietetä
32
1871
Vastaukset
- todella tylsää !!!
aivan kaikki on kiellettyä = tylsää
ja aivan turha sanoa nyt että perheinä ja tervehenkisessä seurassa harrastetaan tervehenkisiä juttuja sitten
kyllä se tiietään että pömpätään siellä suljetuissa piireissä ja se on fakta homma kans- JT/JW
Juhlaa voi tosi kristitty viettää vaikkapa joka päivä (1Kor 5:8). Miksi kinkkua pitäsi syödä vain jouluna ja simaa juoda vain vappuna? Siinä on vielä 364 muuta päivää valittavana.
Mutta ajattele: kristityt ovat vapaat kaikista turhista orjuuttavista juhlista, joilla ei ole mitään merkitystä Jumalan palvonnassa (Gal 4:10, 11, 5:1). Eikö se ole hyvä juttu? Rahaakin säästyy.
JT/JW - ristiriitaa
JT/JW kirjoitti:
Juhlaa voi tosi kristitty viettää vaikkapa joka päivä (1Kor 5:8). Miksi kinkkua pitäsi syödä vain jouluna ja simaa juoda vain vappuna? Siinä on vielä 364 muuta päivää valittavana.
Mutta ajattele: kristityt ovat vapaat kaikista turhista orjuuttavista juhlista, joilla ei ole mitään merkitystä Jumalan palvonnassa (Gal 4:10, 11, 5:1). Eikö se ole hyvä juttu? Rahaakin säästyy.
JT/JW"JT:t eivät vietä seuraavia pyhä- ja merkkipäiviä: esim: -Äitienpäivä
Juhlaa voi tosi kristitty viettää vaikkapa joka päivä (1Kor 5:8)."
Usein on tällä palstalla mainittu
mm. Äitienpäivästä, että sitä voi viettää vaikka joka päivä.
Siis voiko viettää, vai ei ?
"Eikö se ole hyvä juttu? Rahaakin säästyy."
Tätämäkin tuntuu hieman oudolta , eli yhdenpäivän juhlissa kuluu enemmän rahaa, kuin juhliessa 364 päivää?
"Miksi kinkkua pitäsi syödä vain jouluna ja simaa juoda vain vappuna?"
Kinkun syönti ja siman juonti päivittäin kyllä näkyy päällekkin.
IHMINEN ON SITÄ MITÄ SYÖ!
HEDELMISTÄÄN PUU TUNNETAAN... - hmhm
JT/JW kirjoitti:
Juhlaa voi tosi kristitty viettää vaikkapa joka päivä (1Kor 5:8). Miksi kinkkua pitäsi syödä vain jouluna ja simaa juoda vain vappuna? Siinä on vielä 364 muuta päivää valittavana.
Mutta ajattele: kristityt ovat vapaat kaikista turhista orjuuttavista juhlista, joilla ei ole mitään merkitystä Jumalan palvonnassa (Gal 4:10, 11, 5:1). Eikö se ole hyvä juttu? Rahaakin säästyy.
JT/JW"Juhlaa voi tosi kristitty viettää vaikkapa joka päivä (1Kor 5:8)."
Siis jokapäivä?
Eli vaikka kyseisenä päivänä.
SIIS ON SALLITTUA.
"Siinä on vielä 364 muuta päivää valittavana."
KENEN TULKINTA ON TÄMÄ 364 MUUTA PÄIVÄÄ?
On sitä normaalia Jehovan todistajien tarkuudella olevaa FAKTAA...
Kunnes taas tulee muutos.
- UskoToivo
>>Foorumilla on monta kertaa kysytty, viettävätkö JT:t tätä ja tuota pyhäpäivää. Panen tähän nyt listan sellaisena kuin se on "Koulu ja JT:t" -kirjasessa (1983). JT:ien kanta on tänään aivan sama kuin kirjasen ilmestymisvuonna.
Päivitä tietosi viimeinkin, hyvä veli. Tuo oli käsitys vuonna 1983. Sittemmin on tullut tarkennusta ja uutta tulkintaa. Vuonna 2004 esitetyssä kannassa juhliin liittyvillä vanhoilla epäjumalanpalvontatavoilla ei ole enää merkitystä, ellei niihin EDELLEEN NYKYISIN liity pakanallisia tapoja.
Jos sinä edelleen, hyvä veli, jankutat tuota vanhaa tulkintaa, teet itsesi naurettavaksi kaikkien ihmisten silmissä. Samalla aiheutat vahinkoa jehovantodistajille levittämällä väärää ja vanhentunutta tietoa.
Tässä vielä kerran Herätkää-lehden uusi tulkinta juhliin, joihin on joskus liittynyt joitakin vääriä uskonnollisia tapoja, mutta joihin ei enää nykyään liity. Lainaus alkaa tästä:
*** ”Herätkää!”-lehti vastaa: Kristityt pysyvät erossa kaikista juhlista ja tavoista, joihin EDELLEEN liittyy vääriä uskonnollisia käsityksiä tai Raamatun periaatteiden vastaista toimintaa. Esimerkiksi syntymäpäivät esitetään Raamatussa kiistattomasti huonossa valossa (1. Mooseksen kirja 40:20; Matteus 14:6–10). Mutta jos on täysin selvää, että jollakin tavalla ei ole NYKYÄÄN väärään uskontoon liittyvää merkitystä eikä se riko Raamatun periaatteita, kristityn on ratkaistava henkilökohtaisesti, noudattaako hän tuota tapaa vai ei. (Herätkää-lehti, 08.07.2004, sivu 30)
Lainaus päättyi tähän.
Veli hyvä, huomaa nuo sanat EDELLEEN ja NYKYÄÄN, jotka on tuohon tekstiin lisätty tarkoituksella. Ne korostavat sitä muutosta, mitä oppiin on tullut.
Sinä elät edelleen vuodessa 1983, kun me muut olemme jo muutama vuosi sitten siirtyneet vuoden 2000 yli.
>>Jos joku JT (kuten nimimerkki UskoToivo) jotain muuta vaikkapa äitienpäivästä väittää, hänen väitteensä ei ole JT:ien virallinen kanta: ei ole ollut eikä tule olemaankaan.
Niinkö luulet? Mitä ajattelet Herätkää-lehden arvosta? Onko se sinulle vain jätepaperin veroinen, kun siihen painettua teksiä ei tarvitse ottaa tosissaan?- väärin nyt sitten
kun menin anopin luo syömään äitienpäiväkakkua ja olen jt
mies ei ole ja teki sen kakun
oma äiti ei vietä (mutta haluaisi jotenkin kuitenkin ihan vaan hitusen viettää?!...) äitienpäivää
tai oikeammin sanotaan nyt näin:
hän ilmiselvästi haluaisi tulla muistetuksi, vaikka on siis jt
hän suullaan sanoo yhtä ja kuitenkin...
monina vuosina olen ostanut hälle kukan "niihin aikoihin", eli vaikkapa päivää ennen tai miten milloinkin, ja hän on saanut sen kun on käynyt luonani, tai jos olen käynyt hänen luonaan
en ole "toivotellut" mitään kuitenkaan - paitsi lapsena tietenkin tehtiin koulussa kortit ym
Ja ilahtui suunnattomasti muuten niistä korteista =)
tänä vuonna menin käymään pari yötä, jokunen päivä ennen tätä äitienpäivää
en ostanutkaan kukkaa
tein kuivakakun ja auttelin ... pesin esim katot
enkä tehnyt kakkua, mitä nyt kuivakakun
ihan muuten vaan .. siis muutama päivä ennen ko päivää
äitini sanoi: "olethan sinä ruukannut joka vuosi jotenkin muistaa"
hän sanoi sen jotenkin "kaihoten", eli oli kaiketi pettynyt kun ei kukkaa saanut...
minusta ja myös miehestäni se on hiukan "hassua"..? - JT/JW
Ensiksi: UskoToivo on ollut JT:issa mukana vain reilut 10 vuotta. Hän ei ole oppinut vielä, miten JT:ien uudet käsitykset esitetään. Kun esimerkiksi 1960-luvulla tuli JT:ien silloisiin ylösnousemuskäsityksiin muutos, ne esitettiin VT:n kolmessa perättäisessä numerossa tutkittavina kirjoituksina. Jos pyhäpäiväkäsityksiin tulisi JT:illa iso muutos, ne esitettäisiin VT:ssa tutkittavina kirjoituksian eikä parilla lauseella. Mutta UskoToivolla ei ole vanhempaa kuin 1990-luvun JT-kirjallisuutta hyllyssään.
Koulu-kirjanen esittää JT:ille kiellettyinä juuri ne juhlat, joihin liittyy jokin uskonnollinen merkitys. (Muitten ihmisten juhliin eivät JT:t puutu.).
Toiseksi UskoToivolla ei myöskään liene kouluakäyviä lapsia, koska hän ei tiedä näitten juhlapäiviin suhtautumisesta mitään. Hän saisi asiasta selvän seurakuntansa vanhimmilta, jos vain kävisi kokouksissa. Hän saisi tietää, ettei uudenlaisia ohjeita ole tullut. Myös JT-lasten JT-vanhemmilta hän kuulisi saman asian. Ja seurakunnan kirjastosta hän löytäisi vanhempaa JT-kirjallisuutta. Sen kanta ei suinkaan muutu sitä mukaa kuin uutta painetaan.
Kolmanneksi UskoToivo ei myöskään osaa tulkita lukemaansa tekstiä, josta hän ottaa otteen. Jos luetaan sanatarkasti, hän ei näe, että Herätkää puhuu UskoToivon lainaamassa ensimmäisessä lauseessa JUHLISTA: JT:t pysyvät erossa väärään uskontoon perustuvista "JUHLISTA JA TAVOISTA". Sitten hän ei muista, että mainittu Herätkään lukijan kysymys pohjautuu pinjata-juhlan tapoihin, ja että Herätkää lausuu seuraavaksi näistä vastaavista "TAVOISTA" (ei juhlista): "jos jollakin TAVALLA ei ole" väärää merkitystä, sen TAVAN (ei: juhlan) noudattaminen on henkilökohtainen asia.
Sen sijaan nuo yleisimmät sopimattomat JUHLAT on lueteltu tuossa Koulu-kirjasessa sekä myös tavallisimmat sopimattomat TAVAT.
Kolmanneksi vastaajana on Herätkää-lehden toimitus eikä JT:ien hallintoelin. Se ei saa poiketa hallintoelimen kannasta, joka on osoitettu tuossa Koulu-kirjasessa ja VT:n tutkittavissa kirjoituksissa sekä Vartiotornin Lukijain kysymyksissä.
Neljänneksi UskoToivo ei edusta JT:ien virallista kantaa vaan omaansa. Hän yrittää itsepintaisesti pitää kiinni omista käsityksistään ja etsii niille epätoivoisesti tukea parista väärinymmärtämästään lauseesta. Omia käsityisiään hän ei halua muuttaa, koska hän on olevinaan aina oikeassa. Tämä sopii ilmeisesti hyvin niihin periaatteisiin, joita lahkoutuvat ihmiset kannattavat esittäessään salavihkaa keskushallinnon vastaisia mielipiteitä.
Tällöin yleensä sivuutetaan toisten omatunto. Tilalle tarjotaan omaa omaatuntoa. Niinpä, jos UskoToivon käsityksiä seurattaisiin, a) mitään verenainesosia eivät ketkään JT:t saisi käyttää, b) nykyinen hallintoelin olisi kapinallinen ja nykyisen hallintoelimen ohjeet menisivät Raamatun kannan yli, c) pyhäpäiviä saisi viettää, d) kokouksissa ei tarvitsi käydä kovinkaan usein ja e) ´JT:ien tulisi seurata tarkoin netistä UskoToivon kirjoituksia, joissa Jumala paljastaa JT:ien nykyisen hallintoelimen vastaisen tahtonsa´.
Tällaisia uskotoivomaista väärää valoa levittäviä lahkoutumisia aiheuttavia ihmisiä on tosi kristityissä aina ollut. Mitä Paavali sanoi näistä isoisista (hienonhienoista UM) apostoleista (2Kor 11:5, 12:11): "Sellaiset ovat vääriä apostoleita, petollisia työntekijöitä, jotka muuttavat itsensä Kristuksen apostoleiksi" (2Kor 11:13 UM; "apostoli", kr apostolos, = "lähetetty", Joh 13:16).
UskoToivo ei ole Kristuksen lähettämä apostoli, koska hän vastustaa JT:ien hallintoelintä. Tämä tarkoittaa sitä, että hän puhuu näiltä osin täyttä pötyä ja antaa väärän kuvan JT:ista ei-JT:ille ja yrittää harhauttaa vielä osan JT:iakin. Seuraukset hän saa kantaa itse.
JT/JW - Ohdake
JT/JW kirjoitti:
Ensiksi: UskoToivo on ollut JT:issa mukana vain reilut 10 vuotta. Hän ei ole oppinut vielä, miten JT:ien uudet käsitykset esitetään. Kun esimerkiksi 1960-luvulla tuli JT:ien silloisiin ylösnousemuskäsityksiin muutos, ne esitettiin VT:n kolmessa perättäisessä numerossa tutkittavina kirjoituksina. Jos pyhäpäiväkäsityksiin tulisi JT:illa iso muutos, ne esitettäisiin VT:ssa tutkittavina kirjoituksian eikä parilla lauseella. Mutta UskoToivolla ei ole vanhempaa kuin 1990-luvun JT-kirjallisuutta hyllyssään.
Koulu-kirjanen esittää JT:ille kiellettyinä juuri ne juhlat, joihin liittyy jokin uskonnollinen merkitys. (Muitten ihmisten juhliin eivät JT:t puutu.).
Toiseksi UskoToivolla ei myöskään liene kouluakäyviä lapsia, koska hän ei tiedä näitten juhlapäiviin suhtautumisesta mitään. Hän saisi asiasta selvän seurakuntansa vanhimmilta, jos vain kävisi kokouksissa. Hän saisi tietää, ettei uudenlaisia ohjeita ole tullut. Myös JT-lasten JT-vanhemmilta hän kuulisi saman asian. Ja seurakunnan kirjastosta hän löytäisi vanhempaa JT-kirjallisuutta. Sen kanta ei suinkaan muutu sitä mukaa kuin uutta painetaan.
Kolmanneksi UskoToivo ei myöskään osaa tulkita lukemaansa tekstiä, josta hän ottaa otteen. Jos luetaan sanatarkasti, hän ei näe, että Herätkää puhuu UskoToivon lainaamassa ensimmäisessä lauseessa JUHLISTA: JT:t pysyvät erossa väärään uskontoon perustuvista "JUHLISTA JA TAVOISTA". Sitten hän ei muista, että mainittu Herätkään lukijan kysymys pohjautuu pinjata-juhlan tapoihin, ja että Herätkää lausuu seuraavaksi näistä vastaavista "TAVOISTA" (ei juhlista): "jos jollakin TAVALLA ei ole" väärää merkitystä, sen TAVAN (ei: juhlan) noudattaminen on henkilökohtainen asia.
Sen sijaan nuo yleisimmät sopimattomat JUHLAT on lueteltu tuossa Koulu-kirjasessa sekä myös tavallisimmat sopimattomat TAVAT.
Kolmanneksi vastaajana on Herätkää-lehden toimitus eikä JT:ien hallintoelin. Se ei saa poiketa hallintoelimen kannasta, joka on osoitettu tuossa Koulu-kirjasessa ja VT:n tutkittavissa kirjoituksissa sekä Vartiotornin Lukijain kysymyksissä.
Neljänneksi UskoToivo ei edusta JT:ien virallista kantaa vaan omaansa. Hän yrittää itsepintaisesti pitää kiinni omista käsityksistään ja etsii niille epätoivoisesti tukea parista väärinymmärtämästään lauseesta. Omia käsityisiään hän ei halua muuttaa, koska hän on olevinaan aina oikeassa. Tämä sopii ilmeisesti hyvin niihin periaatteisiin, joita lahkoutuvat ihmiset kannattavat esittäessään salavihkaa keskushallinnon vastaisia mielipiteitä.
Tällöin yleensä sivuutetaan toisten omatunto. Tilalle tarjotaan omaa omaatuntoa. Niinpä, jos UskoToivon käsityksiä seurattaisiin, a) mitään verenainesosia eivät ketkään JT:t saisi käyttää, b) nykyinen hallintoelin olisi kapinallinen ja nykyisen hallintoelimen ohjeet menisivät Raamatun kannan yli, c) pyhäpäiviä saisi viettää, d) kokouksissa ei tarvitsi käydä kovinkaan usein ja e) ´JT:ien tulisi seurata tarkoin netistä UskoToivon kirjoituksia, joissa Jumala paljastaa JT:ien nykyisen hallintoelimen vastaisen tahtonsa´.
Tällaisia uskotoivomaista väärää valoa levittäviä lahkoutumisia aiheuttavia ihmisiä on tosi kristityissä aina ollut. Mitä Paavali sanoi näistä isoisista (hienonhienoista UM) apostoleista (2Kor 11:5, 12:11): "Sellaiset ovat vääriä apostoleita, petollisia työntekijöitä, jotka muuttavat itsensä Kristuksen apostoleiksi" (2Kor 11:13 UM; "apostoli", kr apostolos, = "lähetetty", Joh 13:16).
UskoToivo ei ole Kristuksen lähettämä apostoli, koska hän vastustaa JT:ien hallintoelintä. Tämä tarkoittaa sitä, että hän puhuu näiltä osin täyttä pötyä ja antaa väärän kuvan JT:ista ei-JT:ille ja yrittää harhauttaa vielä osan JT:iakin. Seuraukset hän saa kantaa itse.
JT/JWPyysin sinua selittämään tuota kakkujuttua hieman tarkemmin.
Onnistuuko selitys? - Ohdake
JT/JW kirjoitti:
Ensiksi: UskoToivo on ollut JT:issa mukana vain reilut 10 vuotta. Hän ei ole oppinut vielä, miten JT:ien uudet käsitykset esitetään. Kun esimerkiksi 1960-luvulla tuli JT:ien silloisiin ylösnousemuskäsityksiin muutos, ne esitettiin VT:n kolmessa perättäisessä numerossa tutkittavina kirjoituksina. Jos pyhäpäiväkäsityksiin tulisi JT:illa iso muutos, ne esitettäisiin VT:ssa tutkittavina kirjoituksian eikä parilla lauseella. Mutta UskoToivolla ei ole vanhempaa kuin 1990-luvun JT-kirjallisuutta hyllyssään.
Koulu-kirjanen esittää JT:ille kiellettyinä juuri ne juhlat, joihin liittyy jokin uskonnollinen merkitys. (Muitten ihmisten juhliin eivät JT:t puutu.).
Toiseksi UskoToivolla ei myöskään liene kouluakäyviä lapsia, koska hän ei tiedä näitten juhlapäiviin suhtautumisesta mitään. Hän saisi asiasta selvän seurakuntansa vanhimmilta, jos vain kävisi kokouksissa. Hän saisi tietää, ettei uudenlaisia ohjeita ole tullut. Myös JT-lasten JT-vanhemmilta hän kuulisi saman asian. Ja seurakunnan kirjastosta hän löytäisi vanhempaa JT-kirjallisuutta. Sen kanta ei suinkaan muutu sitä mukaa kuin uutta painetaan.
Kolmanneksi UskoToivo ei myöskään osaa tulkita lukemaansa tekstiä, josta hän ottaa otteen. Jos luetaan sanatarkasti, hän ei näe, että Herätkää puhuu UskoToivon lainaamassa ensimmäisessä lauseessa JUHLISTA: JT:t pysyvät erossa väärään uskontoon perustuvista "JUHLISTA JA TAVOISTA". Sitten hän ei muista, että mainittu Herätkään lukijan kysymys pohjautuu pinjata-juhlan tapoihin, ja että Herätkää lausuu seuraavaksi näistä vastaavista "TAVOISTA" (ei juhlista): "jos jollakin TAVALLA ei ole" väärää merkitystä, sen TAVAN (ei: juhlan) noudattaminen on henkilökohtainen asia.
Sen sijaan nuo yleisimmät sopimattomat JUHLAT on lueteltu tuossa Koulu-kirjasessa sekä myös tavallisimmat sopimattomat TAVAT.
Kolmanneksi vastaajana on Herätkää-lehden toimitus eikä JT:ien hallintoelin. Se ei saa poiketa hallintoelimen kannasta, joka on osoitettu tuossa Koulu-kirjasessa ja VT:n tutkittavissa kirjoituksissa sekä Vartiotornin Lukijain kysymyksissä.
Neljänneksi UskoToivo ei edusta JT:ien virallista kantaa vaan omaansa. Hän yrittää itsepintaisesti pitää kiinni omista käsityksistään ja etsii niille epätoivoisesti tukea parista väärinymmärtämästään lauseesta. Omia käsityisiään hän ei halua muuttaa, koska hän on olevinaan aina oikeassa. Tämä sopii ilmeisesti hyvin niihin periaatteisiin, joita lahkoutuvat ihmiset kannattavat esittäessään salavihkaa keskushallinnon vastaisia mielipiteitä.
Tällöin yleensä sivuutetaan toisten omatunto. Tilalle tarjotaan omaa omaatuntoa. Niinpä, jos UskoToivon käsityksiä seurattaisiin, a) mitään verenainesosia eivät ketkään JT:t saisi käyttää, b) nykyinen hallintoelin olisi kapinallinen ja nykyisen hallintoelimen ohjeet menisivät Raamatun kannan yli, c) pyhäpäiviä saisi viettää, d) kokouksissa ei tarvitsi käydä kovinkaan usein ja e) ´JT:ien tulisi seurata tarkoin netistä UskoToivon kirjoituksia, joissa Jumala paljastaa JT:ien nykyisen hallintoelimen vastaisen tahtonsa´.
Tällaisia uskotoivomaista väärää valoa levittäviä lahkoutumisia aiheuttavia ihmisiä on tosi kristityissä aina ollut. Mitä Paavali sanoi näistä isoisista (hienonhienoista UM) apostoleista (2Kor 11:5, 12:11): "Sellaiset ovat vääriä apostoleita, petollisia työntekijöitä, jotka muuttavat itsensä Kristuksen apostoleiksi" (2Kor 11:13 UM; "apostoli", kr apostolos, = "lähetetty", Joh 13:16).
UskoToivo ei ole Kristuksen lähettämä apostoli, koska hän vastustaa JT:ien hallintoelintä. Tämä tarkoittaa sitä, että hän puhuu näiltä osin täyttä pötyä ja antaa väärän kuvan JT:ista ei-JT:ille ja yrittää harhauttaa vielä osan JT:iakin. Seuraukset hän saa kantaa itse.
JT/JW>>Tällöin yleensä sivuutetaan toisten omatunto. Tilalle tarjotaan omaa omaatuntoa.>>
Etkö Sinä toimi juuri itse näin?
>>UskoToivo ei ole Kristuksen lähettämä apostoli, koska hän vastustaa JT:ien hallintoelintä.>>
Onpa raamatulliset perusteet sinulla.
>>Tämä tarkoittaa sitä, että hän puhuu näiltä osin täyttä pötyä ja antaa väärän kuvan JT:ista ei-JT:ille ja yrittää harhauttaa vielä osan JT:iakin.>>
Minusta on pelkästään luonnollista, että ihminen voi myöntää erehtymisensä ja virheensä. Minulle UskoToivo antaa kuvan rehellisestä ihmisestä joka uskaltaa ajatella omilla aivoillaan.
Jos rehellisyys, rohkeus ja itsenäinen ajattelukyky eivät ole JT:iin liitettäviä adjektiiveja, niin sitten uskoToivo todellakin antaa väärän kuvan teikäläisistä.
>>Seuraukset hän saa kantaa itse.>>
Kuulostaa hyvin "houkuttelevalta" tämä teidän uskontonne.
Kai muistat ottaa nämäkin asiat esille kun alat "tutkiskella totuutta" uusien kiinnostuneiden kanssa.
Minusta on peräti kummallista, että teidän keskinäinen rakkautenne ajaa teidät kohtelemaan omia uskonveljiänne kaltaisellasi tavalla.
Minun ei ole koskaan tarvinnut uhkailla sisariani tai veljiäni seurakunnassani, mutta meillä ei olekaan teikäläisten "rakkautta keskuudessamme". - theos
JT/JW kirjoitti:
Ensiksi: UskoToivo on ollut JT:issa mukana vain reilut 10 vuotta. Hän ei ole oppinut vielä, miten JT:ien uudet käsitykset esitetään. Kun esimerkiksi 1960-luvulla tuli JT:ien silloisiin ylösnousemuskäsityksiin muutos, ne esitettiin VT:n kolmessa perättäisessä numerossa tutkittavina kirjoituksina. Jos pyhäpäiväkäsityksiin tulisi JT:illa iso muutos, ne esitettäisiin VT:ssa tutkittavina kirjoituksian eikä parilla lauseella. Mutta UskoToivolla ei ole vanhempaa kuin 1990-luvun JT-kirjallisuutta hyllyssään.
Koulu-kirjanen esittää JT:ille kiellettyinä juuri ne juhlat, joihin liittyy jokin uskonnollinen merkitys. (Muitten ihmisten juhliin eivät JT:t puutu.).
Toiseksi UskoToivolla ei myöskään liene kouluakäyviä lapsia, koska hän ei tiedä näitten juhlapäiviin suhtautumisesta mitään. Hän saisi asiasta selvän seurakuntansa vanhimmilta, jos vain kävisi kokouksissa. Hän saisi tietää, ettei uudenlaisia ohjeita ole tullut. Myös JT-lasten JT-vanhemmilta hän kuulisi saman asian. Ja seurakunnan kirjastosta hän löytäisi vanhempaa JT-kirjallisuutta. Sen kanta ei suinkaan muutu sitä mukaa kuin uutta painetaan.
Kolmanneksi UskoToivo ei myöskään osaa tulkita lukemaansa tekstiä, josta hän ottaa otteen. Jos luetaan sanatarkasti, hän ei näe, että Herätkää puhuu UskoToivon lainaamassa ensimmäisessä lauseessa JUHLISTA: JT:t pysyvät erossa väärään uskontoon perustuvista "JUHLISTA JA TAVOISTA". Sitten hän ei muista, että mainittu Herätkään lukijan kysymys pohjautuu pinjata-juhlan tapoihin, ja että Herätkää lausuu seuraavaksi näistä vastaavista "TAVOISTA" (ei juhlista): "jos jollakin TAVALLA ei ole" väärää merkitystä, sen TAVAN (ei: juhlan) noudattaminen on henkilökohtainen asia.
Sen sijaan nuo yleisimmät sopimattomat JUHLAT on lueteltu tuossa Koulu-kirjasessa sekä myös tavallisimmat sopimattomat TAVAT.
Kolmanneksi vastaajana on Herätkää-lehden toimitus eikä JT:ien hallintoelin. Se ei saa poiketa hallintoelimen kannasta, joka on osoitettu tuossa Koulu-kirjasessa ja VT:n tutkittavissa kirjoituksissa sekä Vartiotornin Lukijain kysymyksissä.
Neljänneksi UskoToivo ei edusta JT:ien virallista kantaa vaan omaansa. Hän yrittää itsepintaisesti pitää kiinni omista käsityksistään ja etsii niille epätoivoisesti tukea parista väärinymmärtämästään lauseesta. Omia käsityisiään hän ei halua muuttaa, koska hän on olevinaan aina oikeassa. Tämä sopii ilmeisesti hyvin niihin periaatteisiin, joita lahkoutuvat ihmiset kannattavat esittäessään salavihkaa keskushallinnon vastaisia mielipiteitä.
Tällöin yleensä sivuutetaan toisten omatunto. Tilalle tarjotaan omaa omaatuntoa. Niinpä, jos UskoToivon käsityksiä seurattaisiin, a) mitään verenainesosia eivät ketkään JT:t saisi käyttää, b) nykyinen hallintoelin olisi kapinallinen ja nykyisen hallintoelimen ohjeet menisivät Raamatun kannan yli, c) pyhäpäiviä saisi viettää, d) kokouksissa ei tarvitsi käydä kovinkaan usein ja e) ´JT:ien tulisi seurata tarkoin netistä UskoToivon kirjoituksia, joissa Jumala paljastaa JT:ien nykyisen hallintoelimen vastaisen tahtonsa´.
Tällaisia uskotoivomaista väärää valoa levittäviä lahkoutumisia aiheuttavia ihmisiä on tosi kristityissä aina ollut. Mitä Paavali sanoi näistä isoisista (hienonhienoista UM) apostoleista (2Kor 11:5, 12:11): "Sellaiset ovat vääriä apostoleita, petollisia työntekijöitä, jotka muuttavat itsensä Kristuksen apostoleiksi" (2Kor 11:13 UM; "apostoli", kr apostolos, = "lähetetty", Joh 13:16).
UskoToivo ei ole Kristuksen lähettämä apostoli, koska hän vastustaa JT:ien hallintoelintä. Tämä tarkoittaa sitä, että hän puhuu näiltä osin täyttä pötyä ja antaa väärän kuvan JT:ista ei-JT:ille ja yrittää harhauttaa vielä osan JT:iakin. Seuraukset hän saa kantaa itse.
JT/JWAihe ei muuten kovinkaan paljoa kiinosta, mutta omassa UskoToivoa kritisoivassa selityksessäsi oli eräs mielenkiintoinen näkökulma.
>>Neljänneksi UskoToivo ei edusta JT:ien virallista kantaa vaan omaansa. - JT/JW
theos kirjoitti:
Aihe ei muuten kovinkaan paljoa kiinosta, mutta omassa UskoToivoa kritisoivassa selityksessäsi oli eräs mielenkiintoinen näkökulma.
>>Neljänneksi UskoToivo ei edusta JT:ien virallista kantaa vaan omaansa.Vain sikäli kuin lainaan suoraan JT:ien kirjallisuudesta JT:ien hallintoelimen kannan, edustan sitä. JT-kirjallisuus siis esittää puolestaan JT:ien hallintoelimen kannan. Minä vain lainaan sen. Kopiointikiellon (copyright-rikkomus) takia en esitä lainausta skanneritekstinä. Joskus teen kuitenkin lyhyen tiivistelmän, mutta ilmoitan lähteen, jotta muut voivat tarkistaa tiivistinkö oikein. Esitän siksi nämä suorat lainaukset kaksinkertaisissa lainausmerkeissä ("..."). Jos asiani on yksinkertaisissa lainausmerkeissä, se tarkoittaa ´niin sanoaksemme´, ´kuten jotkut sanovat´, ja esittää asian hieman sarkastisesti.
JT/JW - JW/JT
JT/JW kirjoitti:
Vain sikäli kuin lainaan suoraan JT:ien kirjallisuudesta JT:ien hallintoelimen kannan, edustan sitä. JT-kirjallisuus siis esittää puolestaan JT:ien hallintoelimen kannan. Minä vain lainaan sen. Kopiointikiellon (copyright-rikkomus) takia en esitä lainausta skanneritekstinä. Joskus teen kuitenkin lyhyen tiivistelmän, mutta ilmoitan lähteen, jotta muut voivat tarkistaa tiivistinkö oikein. Esitän siksi nämä suorat lainaukset kaksinkertaisissa lainausmerkeissä ("..."). Jos asiani on yksinkertaisissa lainausmerkeissä, se tarkoittaa ´niin sanoaksemme´, ´kuten jotkut sanovat´, ja esittää asian hieman sarkastisesti.
JT/JWPään käytöstä, onko mitään ohjetta?
- JT/JW
JW/JT kirjoitti:
Pään käytöstä, onko mitään ohjetta?
"Olemme edelleen Jehovan orjia, ja hän antaa meidän päättää, miten voimme parhaiten käyttää aikaamme, voimiamme, kykyjämme ja mitä tahansa muuta, mitä meillä on"
(Vartiotorni 15/3 2005, s. 20, § 19)
JT/JW
- Ohdake
Voitko kertoa mitä tämä tekstisi ...
>>JT:t "eivät kuitenkaan omantunnonsyistä osallistu näiden pyhäpäivien toimintoihin, olipa kyseessä laulaminen, soittaminen, leikkeihin osallistuminen, paraateissa marssiminen, kuvien piirtäminen, juhliin osallistuminen, syöminen tai juominen tms. Me emme silti vastusta, että toiset viettävät sellaisia pyhäpäiviä emmekä yritä estää heitä".>>
... pitää sisällään?
Olen aikaisempina vuosina kutsunut JT-sukulaisiani ns. "rääppiäisiin" eli juhlapäivän jälkeen syömään kakkua ja kahville.
Aina ovat tulleet ja kakkukin on maistunut vaikka ovat hyvin tienneet synymäpäiväkakkua syövänsä.
Tänä vuonna en aio enää heitä kutsua.
Tästä kiitos sinun JT/JW sekä muiden kaltaistesi, jotka ovat tätä kakkuasiaa minulle täällä selventäneet.
Voitko kertoa minulle selvin sanoin vastaukset seuraaviin minua vaivaaviin kysymyksiin syntymäpäivänviettoa koskien.
a)Mikä asia syntymäpäiväkakussa on se, joka sotii omaatuntoanne vastaan?
b)Muuttuuko kakku jotenkin "puhtaaksi syödä" syntymäpäivää seuraavana päivänä?
Jos, niin miten se tapahtuu käytännössä?
c)Miksi sukulaiseni eivät ole koskaan kieltäytyneet syömästä kakkua, vaikka ovat sen tienneet syntymäpäiväkakuksi?
Ovatko he syyllistyneet syntiin?
d)Mitä luulet sattumalta juhlien aikaan kylään tulevan JT-sukulaisteni sanovan, jos en tarjoa heille kahvipöydästä voileipäkakkua taikka täytekakkua vaan sanon suoraan, että tehän ette tätä voi syödä, koska omatuntonne varmasti kieltää kakun syömisen?
e)Miksi JT-sukulaiseni eivät ole milloinkaan kieltäytyneet syömästä joulutorttuja, vaikka tietävät että ne on leivottu juuri joulutortuiksi?
f)Miksi sima kelpaa vappuna?
g)Kuinka moni JT todella kieltäytyy "osallistumalla" toisten juhlimiseen, eikä suostu syömään tarjottuja ruokia?
Vinkkinä sekin, että aikoinaan kun isäni kutsui koko suvun juhlistamaan pyöreitä vuosiaan erääseen ravintolaan tarjoten koko suvulle siellä lounaan - ei ainutkaan JT-sukulainen kieltäytynyt tulemasta syömään.
Tätä isänikin ihmetteli, koska oli olettanut eteivät nämä JT:t tule mukaan koska eivät milloinkaan häntä kyseisinä päivinä olleet millään tavalla muistaneet.
Ruoka siis kelpasi ja on aina kelvannut. Kiitos kyllä sanotaan mutta muuten millään tavalla ei muisteta.
Samoin kelpaa syntymäpäiväkakut ja muut tarjoilut, vaikka kyseessä olisi paikallisen marketin vuosijuhlat.
Ihmettelenkin, että kuinka raamatullista on viettää jonkin kaupan syntymäpäiviä kun omalle vanhempaa ei käydä edes katsomassa merkkipäivänä, jos ei ole sattumalta ravintolaan kutsua, joka siis on kyllä kelvannut.
Olisi tehnyt mieli silloin asiasta mainita, mutta en viitsinyt kenenkään mieltä pahoittaa. Nyt tosin olen ottanut opikseni, enkä enää kutsu JT-sukulaisia kakkukahville, vaikka ne ovat hyvin maistuneetkin.
"Virallinen" kantanne näyttää ainakin tässä asiassa olevan toista käytännön tasolla.
Mutta ehkäpä JT/JW:ltä tulee selitys antamiini kysymyksiin ja saan tietää mitä kakulle tapahtuu yön aikana tai miksi syntymäpäivän ravintolalounasta ei pidetä "omantunnon asiana" ainakaan meidän suvun JT:ien keskuudessa.
Muutenkin yhtenäisyytenne tuntuu monessa asiassa olevan vain silmän lumetta ja sanahelinää.
Odotan vastaustasi.- ???
Olet selvänäkijä koska tiedät toisen omantunnon.
- Ohdake
??? kirjoitti:
Olet selvänäkijä koska tiedät toisen omantunnon.
Väärin. Minä en ole selvännäkijä, vaan omaan sen verran sisälukutaitoa että ymmärrän mitä tässä ohjeessa sanotaan.
>>JT:t "eivät kuitenkaan omantunnonsyistä osallistu näiden pyhäpäivien toimintoihin, olipa kyseessä laulaminen, soittaminen, leikkeihin osallistuminen, paraateissa marssiminen, kuvien piirtäminen, juhliin osallistuminen, syöminen tai juominen tms. Me emme silti vastusta, että toiset viettävät sellaisia pyhäpäiviä emmekä yritä estää heitä".>>
Teksti kertoo meille selvin sanoin, että JT:t EIVÄT kuitenkaan OMANTUNNONSYISTÄ osallistu, olipa kyseessä SYÖMINEN tai JUOMINEN mikäli on kyse syntymäpäivään liittyvästä toiminnasta.
Tekstin mukaan asia on näin.
Onko sinulla siihen jotain lisättävää? - JT/JW
Niin kauan kuin ruokia (kuten kakkua) tai juomia (kuten simaa) tarjotaan jonkin Raamatun periatteen vastaisen juhlan (kuten syntymäpäivän vieton tai vapun juhlinnan tai joulun vieton) kunniaksi tai nimissä, JT:illa on tapana niistä kieltäytyä, mutta jos minkään juhlan vietosta ei puhuta mitään kutsukortissa eikä itse tilaisuudessa, JT:illa on tapana syödä ja juoda, koska eí noissa ruuissa ja juomissa ole mitään epäpyhää itsessään vaan epäpyhä on itse tilaisuuden tarkoituksessa.
Niinpä jos ruokien ja juomien sanotaan kesken ruokailun liittyvän mainittuihin pakanallisiin juhliin, JT:t keskeyttävät ateriointinsa siihen. Jos petät JT:t kertomalla todellisen asianlaidan vasta kesken aterioinnin, pääset todellisista JT:ista pian eroon. Jokunen luopioitunut JT kuten UskoToivo voi jäädä silti kanssasi juhlanviettoon sen loppuun asti.
(2Kor 6:14-18).
Sivumennen sanoen, jos olet ison talon kauppaedustaja, joka aiot myydä jotakin arabeille, ja tarjoat näille muslimeille sianlihaa, jonka sanot olevan häränlihaa, ja virvoitusjuomiin sekoitettua alkoholia, pääset eroon hetkessä noista muslimeista, ja kaikki heidän kanssaan sovitut kaupat puretaan etkä uusiakaan enää saa, kun asioitten todellinen luonne noille arabeille valkenee. Tosi muslimit eivät syö sianlihaa eivätkä käytä alkoholia. Piste.
Tosi JT ei osallistu pakanallisiin juhliin. Piste.
JT/JW - Ohdake
JT/JW kirjoitti:
Niin kauan kuin ruokia (kuten kakkua) tai juomia (kuten simaa) tarjotaan jonkin Raamatun periatteen vastaisen juhlan (kuten syntymäpäivän vieton tai vapun juhlinnan tai joulun vieton) kunniaksi tai nimissä, JT:illa on tapana niistä kieltäytyä, mutta jos minkään juhlan vietosta ei puhuta mitään kutsukortissa eikä itse tilaisuudessa, JT:illa on tapana syödä ja juoda, koska eí noissa ruuissa ja juomissa ole mitään epäpyhää itsessään vaan epäpyhä on itse tilaisuuden tarkoituksessa.
Niinpä jos ruokien ja juomien sanotaan kesken ruokailun liittyvän mainittuihin pakanallisiin juhliin, JT:t keskeyttävät ateriointinsa siihen. Jos petät JT:t kertomalla todellisen asianlaidan vasta kesken aterioinnin, pääset todellisista JT:ista pian eroon. Jokunen luopioitunut JT kuten UskoToivo voi jäädä silti kanssasi juhlanviettoon sen loppuun asti.
(2Kor 6:14-18).
Sivumennen sanoen, jos olet ison talon kauppaedustaja, joka aiot myydä jotakin arabeille, ja tarjoat näille muslimeille sianlihaa, jonka sanot olevan häränlihaa, ja virvoitusjuomiin sekoitettua alkoholia, pääset eroon hetkessä noista muslimeista, ja kaikki heidän kanssaan sovitut kaupat puretaan etkä uusiakaan enää saa, kun asioitten todellinen luonne noille arabeille valkenee. Tosi muslimit eivät syö sianlihaa eivätkä käytä alkoholia. Piste.
Tosi JT ei osallistu pakanallisiin juhliin. Piste.
JT/JWLuuletko JT-sukulaisteni olevan niin tyhmiä, että jos pyydän heitä kahville ja kakulle seuraavana päivänä sen jälkeen kun meillä on vietetty syntymäpäiviä, etteivät he tajua mistä kakusta on kyse?
Älä naurata. Kyllä ihan tasan tarkkaan tietävät, että kyseessä on syntymäpäivistä jääneiden kakkujen tarjoaminen heille.
Samoin joulutortut. Eivät he niin idiootteja ole, että joulunpyhinä käymään tullessaan juulisivat joulutorttujen olevan jotain muuta kuin joulutorttuja.
Samoin silloin kun oli kyse isäni järjestämästä juhlasta hänen täyttäessään pyöreitä vuosia. Isä oli itse varma etteivät tulisi, vaikka heidät kutsuttiinkin ja oli varautunut siihen ettei tilaa tarvittaisi niin paljoa kun osa jäisi pois.
Ja tulivat kuitenkin - syömään tarjottua ruokaa.
Ketään en ole milloinkaan pettänyt, enkä ruokaa tarjonnut niin, että jollekin olisi jäänyt epäselväksi miksi täytekakku on pöydässä jos koko muu suku on ollut edellisenä päivänä syömässä ja iltaa istumassa.
Tekopyhyyttä sinun puheesi. Ainakin koko minun sukuni JT:t ovat toimineet joka tilanteessa vastoin oppejasi. KAIKKI sukuni JT:t, joka ikinen. Kukaan ei milloinkaan ole kieltäytynyt tarjotuista antimista uskonnollisiin syihin vedoten.
Siksi en tästä lähtien heitä kutsu, enkä tarjoa sen enenpää kakkuja kuin torttujakaan ja aion ottaa jokaisessa tilanteessa puheeksi heidän omantuntonsa, myös silloin kuin vanhin sisaruksistani aikoo pyytää osan JT-sukulaisistani syömään jouluna.
Näistäkään herkuista kun koskaan ei ole kieltäydytty.
Siksi ihmettelinkin, kun suvussa on ollut yli 30 vuotta JT:ia, eikä milloinkaan asia ole tullut esiin. Joko he eivät piittaa säännöistä tai eivät tiedä niistä, niin kuin en minäkään ole tiennyt.
Kerropa minulle millä tavalla syntymäpäiväkakkua voidaan tarjota siten, ettei se ole enää syntymäpäiväkakkua jos se on tehty syntymäpäiväkakuksi?
Tai missä vaiheessa jouluksi paistettu joulukinkku lakkaa olemasta joulukinkku? Vai onko joulukinkku kinkkua vain silloin jos sen syöjälle nimen omaan kerrotaan sen olevan joulukinkku?
Väitätkö minun JT-sukulaisteni olevan niin tyhmiä, etteivät he tiedä jouluksi paistetun kinkun olevan joulukinkku ja syntymäpäiväski leivotun kakun olevan syntymäpäiväkakku?
Naurettavaa. - JT/JW
Ohdake kirjoitti:
Luuletko JT-sukulaisteni olevan niin tyhmiä, että jos pyydän heitä kahville ja kakulle seuraavana päivänä sen jälkeen kun meillä on vietetty syntymäpäiviä, etteivät he tajua mistä kakusta on kyse?
Älä naurata. Kyllä ihan tasan tarkkaan tietävät, että kyseessä on syntymäpäivistä jääneiden kakkujen tarjoaminen heille.
Samoin joulutortut. Eivät he niin idiootteja ole, että joulunpyhinä käymään tullessaan juulisivat joulutorttujen olevan jotain muuta kuin joulutorttuja.
Samoin silloin kun oli kyse isäni järjestämästä juhlasta hänen täyttäessään pyöreitä vuosia. Isä oli itse varma etteivät tulisi, vaikka heidät kutsuttiinkin ja oli varautunut siihen ettei tilaa tarvittaisi niin paljoa kun osa jäisi pois.
Ja tulivat kuitenkin - syömään tarjottua ruokaa.
Ketään en ole milloinkaan pettänyt, enkä ruokaa tarjonnut niin, että jollekin olisi jäänyt epäselväksi miksi täytekakku on pöydässä jos koko muu suku on ollut edellisenä päivänä syömässä ja iltaa istumassa.
Tekopyhyyttä sinun puheesi. Ainakin koko minun sukuni JT:t ovat toimineet joka tilanteessa vastoin oppejasi. KAIKKI sukuni JT:t, joka ikinen. Kukaan ei milloinkaan ole kieltäytynyt tarjotuista antimista uskonnollisiin syihin vedoten.
Siksi en tästä lähtien heitä kutsu, enkä tarjoa sen enenpää kakkuja kuin torttujakaan ja aion ottaa jokaisessa tilanteessa puheeksi heidän omantuntonsa, myös silloin kuin vanhin sisaruksistani aikoo pyytää osan JT-sukulaisistani syömään jouluna.
Näistäkään herkuista kun koskaan ei ole kieltäydytty.
Siksi ihmettelinkin, kun suvussa on ollut yli 30 vuotta JT:ia, eikä milloinkaan asia ole tullut esiin. Joko he eivät piittaa säännöistä tai eivät tiedä niistä, niin kuin en minäkään ole tiennyt.
Kerropa minulle millä tavalla syntymäpäiväkakkua voidaan tarjota siten, ettei se ole enää syntymäpäiväkakkua jos se on tehty syntymäpäiväkakuksi?
Tai missä vaiheessa jouluksi paistettu joulukinkku lakkaa olemasta joulukinkku? Vai onko joulukinkku kinkkua vain silloin jos sen syöjälle nimen omaan kerrotaan sen olevan joulukinkku?
Väitätkö minun JT-sukulaisteni olevan niin tyhmiä, etteivät he tiedä jouluksi paistetun kinkun olevan joulukinkku ja syntymäpäiväski leivotun kakun olevan syntymäpäiväkakku?
Naurettavaa.JT:ia johtavat periaatteet eikä yksityiskohtaiset säännöt, ja noita periaatteita kukin JT soveltaa oman Raamatulla valmennetun omantuntonsa mukaan. ´Jokapaikan ohjeita´ ei voida esittää.
Jos kerran syntymäpäivän vietto on ohi ja oli eilien, sukulaisesti ovat tulkinneet, että juhlapäivät menivät jo eikä syöminen tai juominen ole rääppiäisissä enää sama asia kuin itse juhlapäivänä.
En ole heidän omatuntonsa enkä yritäkään olla. He ovat itse vastuussa tekemisistään eivätkä jotkut muut Jumalan edessä. Me muut JT:t emme anna heille ohjeita vaan he ratkaisevat asiat itse.
Syntymäpäiväkakku lakkaa olemasta syntymäpäiväkakku kyseisen syntymäpäivän jälkeen, vaikka se sinulle olisikin vielä syntymäpäiväkakku. Se on vain tavallinen kakku, joka oli kylläkin eilinen syntymäpäiväkakku.
Samoin kristityt saivat syödä pakanatemppelissä esillä ollutta lihaa, kunhan siitä oli veri laskettu pois, sillä tuo pakanatemppelissä oleminen ei tuonut lihaan mitään "syntiä". Jos kuitenkin joku kristitty sitä vastusti, muitten tuli tuon jonkun heikon omantunnon vuoksi syönmiestä pidättyä.(1Kor 8).
Eilinen aviopuoliso, josta eilen raamatullisin perustein erottiin, ei ole enää tänäinen aviopuoliso, vaikka joku häntä sellaisena pitäisikin. Jos JT-puoliso jätetään epäraamatullisesti, ja jättäjä solmii uuden avioliiton, tuo hylätty JT-puoliso on oikeutettu solmitaan itsekin uuden avioliiton, koska hänen jättäjäpuolisonsa uusi sukupuolisuhde mitätöi vanhan avioliiton. (1Kor 7:39)
Jos kakku on eilinen syntymäpäiväkakku, sen voi tänään syödä tavallisena kakkuna, vaikka sinulle se olisikin vielä syntymäpäiväkakku. Sinun omatuntosi ei ole sukulaistesi omatunto.
Muistat kai, kuinka Daavid miehineen söi näkyleivät sen jälkeen, kun ne olivat jo olleet esillä Jehovalle esitettävänä uhrina, vaikka yleensä vain papit söivät tällaiset "jälkiuunileivät". (Matt 12:3, 4; 1Sam 21:1-6).
Niin, että älä, Ohdake hyvä, ole huolissasi sukulaistesi omastatunnosta vaan vain omastasi.
Periaate ratkaisee ja oma omatunto. Ei toisen omatunto.
JT/JW - Ohdake
JT/JW kirjoitti:
JT:ia johtavat periaatteet eikä yksityiskohtaiset säännöt, ja noita periaatteita kukin JT soveltaa oman Raamatulla valmennetun omantuntonsa mukaan. ´Jokapaikan ohjeita´ ei voida esittää.
Jos kerran syntymäpäivän vietto on ohi ja oli eilien, sukulaisesti ovat tulkinneet, että juhlapäivät menivät jo eikä syöminen tai juominen ole rääppiäisissä enää sama asia kuin itse juhlapäivänä.
En ole heidän omatuntonsa enkä yritäkään olla. He ovat itse vastuussa tekemisistään eivätkä jotkut muut Jumalan edessä. Me muut JT:t emme anna heille ohjeita vaan he ratkaisevat asiat itse.
Syntymäpäiväkakku lakkaa olemasta syntymäpäiväkakku kyseisen syntymäpäivän jälkeen, vaikka se sinulle olisikin vielä syntymäpäiväkakku. Se on vain tavallinen kakku, joka oli kylläkin eilinen syntymäpäiväkakku.
Samoin kristityt saivat syödä pakanatemppelissä esillä ollutta lihaa, kunhan siitä oli veri laskettu pois, sillä tuo pakanatemppelissä oleminen ei tuonut lihaan mitään "syntiä". Jos kuitenkin joku kristitty sitä vastusti, muitten tuli tuon jonkun heikon omantunnon vuoksi syönmiestä pidättyä.(1Kor 8).
Eilinen aviopuoliso, josta eilen raamatullisin perustein erottiin, ei ole enää tänäinen aviopuoliso, vaikka joku häntä sellaisena pitäisikin. Jos JT-puoliso jätetään epäraamatullisesti, ja jättäjä solmii uuden avioliiton, tuo hylätty JT-puoliso on oikeutettu solmitaan itsekin uuden avioliiton, koska hänen jättäjäpuolisonsa uusi sukupuolisuhde mitätöi vanhan avioliiton. (1Kor 7:39)
Jos kakku on eilinen syntymäpäiväkakku, sen voi tänään syödä tavallisena kakkuna, vaikka sinulle se olisikin vielä syntymäpäiväkakku. Sinun omatuntosi ei ole sukulaistesi omatunto.
Muistat kai, kuinka Daavid miehineen söi näkyleivät sen jälkeen, kun ne olivat jo olleet esillä Jehovalle esitettävänä uhrina, vaikka yleensä vain papit söivät tällaiset "jälkiuunileivät". (Matt 12:3, 4; 1Sam 21:1-6).
Niin, että älä, Ohdake hyvä, ole huolissasi sukulaistesi omastatunnosta vaan vain omastasi.
Periaate ratkaisee ja oma omatunto. Ei toisen omatunto.
JT/JW>>Jos kerran syntymäpäivän vietto on ohi ja oli eilien, sukulaisesti ovat tulkinneet, että juhlapäivät menivät jo eikä syöminen tai juominen ole rääppiäisissä enää sama asia kuin itse juhlapäivänä.>>
Itse asiassa hyvin harvoin meillä on vietetty syntymäpäivää varsinaisena syntymäpäivänä. Varsinaiset juhlapäivät ovat lähes poikkeuksetta menneet jo silloin kun kokoonnumme suvun kanssa yhteen, joten teoriasi mukaan mikään ei siis estäisi heitä tulemasta silloin kuin muutkin sukulaiset.
>>Syntymäpäiväkakku lakkaa olemasta syntymäpäiväkakku kyseisen syntymäpäivän jälkeen, vaikka se sinulle olisikin vielä syntymäpäiväkakku. Se on vain tavallinen kakku, joka oli kylläkin eilinen syntymäpäiväkakku.>>
Tapahtuuko tämä muutos klo. 24.00 niin kuin oli kyse Tuhkimon kurpitsavaunuista?
Logiikkanne on niin ontuvaa, etten tiedä itkisinkö vaiko nauraisinko. Syntymäpäiväkakkuni ei muutu "tavalliseksi" kakuksi kello kahdentoista jälkeen yöllä, vaikka sinä sitä mieltä olisitkin. Kyllä se on edelleen se sama syntymäpäiväkakku joksi se on tehtykin.
Avioliittovertauksesi on hieman ontuva, sillä avioliiton solmiminen on juridinen tapahtuma ja kyseessä on liitto joka voidaan oikeudellisin perustein purkaa.
Syntymäpäiväkakku on kakku joka on tehty varta vasten syntymäpäiväkakuksi ja palvelemaan sitä tarkoitusta.
Mikään aikamäärä tai päivä ei muuta kakkua syntymäpäiväkakuksi tai muuta syntymäpäiväkakkua tavalliseksi kakuksi.
>>Jos kakku on eilinen syntymäpäiväkakku, sen voi tänään syödä tavallisena kakkuna, vaikka sinulle se olisikin vielä syntymäpäiväkakku. Sinun omatuntosi ei ole sukulaistesi omatunto.>>
Muuttuvatko tavalliset valot jouluvaloiksi joulun aikaan ja onko teikäläisillä tapana pitää valaistusta esim. 15.12-23.12 sekä 27.12-1.1?
Onko niin että jouluvalot ovat jouluvaloja vain joulunpyhien aikaan?
Onko niin, että pääsiäismunat ovat pääsiäismunia vain pääsiäispäivänä ja muuttuvat sen jälkeen tavallisiksi suklaamuniksi joten niitä voi sitten hyvällä omalla tunnolla syödä?
Ja lahjoja saa antaa kaikkina muina päivinä paitsi jouluna, syntymäpäivänä ja nimipäivänä?
>>Jos JT-puoliso jätetään epäraamatullisesti, ja jättäjä solmii uuden avioliiton, tuo hylätty JT-puoliso on oikeutettu solmitaan itsekin uuden avioliiton, koska hänen jättäjäpuolisonsa uusi sukupuolisuhde mitätöi vanhan avioliiton. (1Kor 7:39)>>
Tarkoittaako "pois nukahtaminen" mielestäsi sukupuolisuhdetta uuden kumppanin kanssa? 1Kor.7:39 ???
Mielenkiintoinen tulkinta. - JT/JW
Ohdake kirjoitti:
>>Jos kerran syntymäpäivän vietto on ohi ja oli eilien, sukulaisesti ovat tulkinneet, että juhlapäivät menivät jo eikä syöminen tai juominen ole rääppiäisissä enää sama asia kuin itse juhlapäivänä.>>
Itse asiassa hyvin harvoin meillä on vietetty syntymäpäivää varsinaisena syntymäpäivänä. Varsinaiset juhlapäivät ovat lähes poikkeuksetta menneet jo silloin kun kokoonnumme suvun kanssa yhteen, joten teoriasi mukaan mikään ei siis estäisi heitä tulemasta silloin kuin muutkin sukulaiset.
>>Syntymäpäiväkakku lakkaa olemasta syntymäpäiväkakku kyseisen syntymäpäivän jälkeen, vaikka se sinulle olisikin vielä syntymäpäiväkakku. Se on vain tavallinen kakku, joka oli kylläkin eilinen syntymäpäiväkakku.>>
Tapahtuuko tämä muutos klo. 24.00 niin kuin oli kyse Tuhkimon kurpitsavaunuista?
Logiikkanne on niin ontuvaa, etten tiedä itkisinkö vaiko nauraisinko. Syntymäpäiväkakkuni ei muutu "tavalliseksi" kakuksi kello kahdentoista jälkeen yöllä, vaikka sinä sitä mieltä olisitkin. Kyllä se on edelleen se sama syntymäpäiväkakku joksi se on tehtykin.
Avioliittovertauksesi on hieman ontuva, sillä avioliiton solmiminen on juridinen tapahtuma ja kyseessä on liitto joka voidaan oikeudellisin perustein purkaa.
Syntymäpäiväkakku on kakku joka on tehty varta vasten syntymäpäiväkakuksi ja palvelemaan sitä tarkoitusta.
Mikään aikamäärä tai päivä ei muuta kakkua syntymäpäiväkakuksi tai muuta syntymäpäiväkakkua tavalliseksi kakuksi.
>>Jos kakku on eilinen syntymäpäiväkakku, sen voi tänään syödä tavallisena kakkuna, vaikka sinulle se olisikin vielä syntymäpäiväkakku. Sinun omatuntosi ei ole sukulaistesi omatunto.>>
Muuttuvatko tavalliset valot jouluvaloiksi joulun aikaan ja onko teikäläisillä tapana pitää valaistusta esim. 15.12-23.12 sekä 27.12-1.1?
Onko niin että jouluvalot ovat jouluvaloja vain joulunpyhien aikaan?
Onko niin, että pääsiäismunat ovat pääsiäismunia vain pääsiäispäivänä ja muuttuvat sen jälkeen tavallisiksi suklaamuniksi joten niitä voi sitten hyvällä omalla tunnolla syödä?
Ja lahjoja saa antaa kaikkina muina päivinä paitsi jouluna, syntymäpäivänä ja nimipäivänä?
>>Jos JT-puoliso jätetään epäraamatullisesti, ja jättäjä solmii uuden avioliiton, tuo hylätty JT-puoliso on oikeutettu solmitaan itsekin uuden avioliiton, koska hänen jättäjäpuolisonsa uusi sukupuolisuhde mitätöi vanhan avioliiton. (1Kor 7:39)>>
Tarkoittaako "pois nukahtaminen" mielestäsi sukupuolisuhdetta uuden kumppanin kanssa? 1Kor.7:39 ???
Mielenkiintoinen tulkinta.Kukin taaplaa tyylillään.
Itke itsevien ja naura nauravien kanssa.
Jos JT on tottunut syömään kananmunia, hän voi syödä niitä pääsiäisenäkin. Jos JT on tottunut syömään sianlihaa, hän voi syödä sitä joulunakin. Ruoka ei lähennä meitä Jumalaan eikä loitonna Hänestä (1Kor 8:8), ellei se sisällä verta.
Jos kuitenkin joku herkkätuntoinen JT ei suvaitse sitä, että JT syö kinkkua jouluna tai juo simaa vappuna, tuo vahvempituntoinen pidättyy nauttimasta sitä, mistä toinen loukkaantuu. (Room 14:5, 6, 20, 21). Jonkin pyhäpäivän tai juhlapäivän kunniaksi syöminen ja juominen on sen sijaan eri juttu.
Sekä puolison kuolema että aviorikos vapauttavat jäljelle jääneen tai viattoman puolison avioitumaan uudelleen.
Tosi kristityt ovat aina olleet toisten mielestä omituisia ja ilon pilaajia. Jos näin ei ole, on se huono juttu JT:ille. Heistä olisi tullut maailmallisia.
JT/JW - Pukkeli
Ohdake kirjoitti:
>>Jos kerran syntymäpäivän vietto on ohi ja oli eilien, sukulaisesti ovat tulkinneet, että juhlapäivät menivät jo eikä syöminen tai juominen ole rääppiäisissä enää sama asia kuin itse juhlapäivänä.>>
Itse asiassa hyvin harvoin meillä on vietetty syntymäpäivää varsinaisena syntymäpäivänä. Varsinaiset juhlapäivät ovat lähes poikkeuksetta menneet jo silloin kun kokoonnumme suvun kanssa yhteen, joten teoriasi mukaan mikään ei siis estäisi heitä tulemasta silloin kuin muutkin sukulaiset.
>>Syntymäpäiväkakku lakkaa olemasta syntymäpäiväkakku kyseisen syntymäpäivän jälkeen, vaikka se sinulle olisikin vielä syntymäpäiväkakku. Se on vain tavallinen kakku, joka oli kylläkin eilinen syntymäpäiväkakku.>>
Tapahtuuko tämä muutos klo. 24.00 niin kuin oli kyse Tuhkimon kurpitsavaunuista?
Logiikkanne on niin ontuvaa, etten tiedä itkisinkö vaiko nauraisinko. Syntymäpäiväkakkuni ei muutu "tavalliseksi" kakuksi kello kahdentoista jälkeen yöllä, vaikka sinä sitä mieltä olisitkin. Kyllä se on edelleen se sama syntymäpäiväkakku joksi se on tehtykin.
Avioliittovertauksesi on hieman ontuva, sillä avioliiton solmiminen on juridinen tapahtuma ja kyseessä on liitto joka voidaan oikeudellisin perustein purkaa.
Syntymäpäiväkakku on kakku joka on tehty varta vasten syntymäpäiväkakuksi ja palvelemaan sitä tarkoitusta.
Mikään aikamäärä tai päivä ei muuta kakkua syntymäpäiväkakuksi tai muuta syntymäpäiväkakkua tavalliseksi kakuksi.
>>Jos kakku on eilinen syntymäpäiväkakku, sen voi tänään syödä tavallisena kakkuna, vaikka sinulle se olisikin vielä syntymäpäiväkakku. Sinun omatuntosi ei ole sukulaistesi omatunto.>>
Muuttuvatko tavalliset valot jouluvaloiksi joulun aikaan ja onko teikäläisillä tapana pitää valaistusta esim. 15.12-23.12 sekä 27.12-1.1?
Onko niin että jouluvalot ovat jouluvaloja vain joulunpyhien aikaan?
Onko niin, että pääsiäismunat ovat pääsiäismunia vain pääsiäispäivänä ja muuttuvat sen jälkeen tavallisiksi suklaamuniksi joten niitä voi sitten hyvällä omalla tunnolla syödä?
Ja lahjoja saa antaa kaikkina muina päivinä paitsi jouluna, syntymäpäivänä ja nimipäivänä?
>>Jos JT-puoliso jätetään epäraamatullisesti, ja jättäjä solmii uuden avioliiton, tuo hylätty JT-puoliso on oikeutettu solmitaan itsekin uuden avioliiton, koska hänen jättäjäpuolisonsa uusi sukupuolisuhde mitätöi vanhan avioliiton. (1Kor 7:39)>>
Tarkoittaako "pois nukahtaminen" mielestäsi sukupuolisuhdetta uuden kumppanin kanssa? 1Kor.7:39 ???
Mielenkiintoinen tulkinta.Tämä kakkuasia on nyt syytä selvittää perinpohjin. Onhan kyseessä pelastuksemme kannalta varsin olennainen asia.
Kysynkin siis seuraavaa:
Olen syntynyt klo 16.44, kesäkuun kymmenentenä. Mikä on Jumalan vihan nostattava, näin ollen vältettävä, kakuntarjoamisaika:
a) 10.6. klo 00.00 - 24.00?
b) 10.6. klo 16.44 - 11.6. klo 16.44?
c) joku muu, mikä? - ......
Pukkeli kirjoitti:
Tämä kakkuasia on nyt syytä selvittää perinpohjin. Onhan kyseessä pelastuksemme kannalta varsin olennainen asia.
Kysynkin siis seuraavaa:
Olen syntynyt klo 16.44, kesäkuun kymmenentenä. Mikä on Jumalan vihan nostattava, näin ollen vältettävä, kakuntarjoamisaika:
a) 10.6. klo 00.00 - 24.00?
b) 10.6. klo 16.44 - 11.6. klo 16.44?
c) joku muu, mikä?c. Eli eiköhän se ole silloin kun sinä sitä syntymäpäivääsi juhlit.
- kaikki (ja hyvin)
Ohdake kirjoitti:
>>Jos kerran syntymäpäivän vietto on ohi ja oli eilien, sukulaisesti ovat tulkinneet, että juhlapäivät menivät jo eikä syöminen tai juominen ole rääppiäisissä enää sama asia kuin itse juhlapäivänä.>>
Itse asiassa hyvin harvoin meillä on vietetty syntymäpäivää varsinaisena syntymäpäivänä. Varsinaiset juhlapäivät ovat lähes poikkeuksetta menneet jo silloin kun kokoonnumme suvun kanssa yhteen, joten teoriasi mukaan mikään ei siis estäisi heitä tulemasta silloin kuin muutkin sukulaiset.
>>Syntymäpäiväkakku lakkaa olemasta syntymäpäiväkakku kyseisen syntymäpäivän jälkeen, vaikka se sinulle olisikin vielä syntymäpäiväkakku. Se on vain tavallinen kakku, joka oli kylläkin eilinen syntymäpäiväkakku.>>
Tapahtuuko tämä muutos klo. 24.00 niin kuin oli kyse Tuhkimon kurpitsavaunuista?
Logiikkanne on niin ontuvaa, etten tiedä itkisinkö vaiko nauraisinko. Syntymäpäiväkakkuni ei muutu "tavalliseksi" kakuksi kello kahdentoista jälkeen yöllä, vaikka sinä sitä mieltä olisitkin. Kyllä se on edelleen se sama syntymäpäiväkakku joksi se on tehtykin.
Avioliittovertauksesi on hieman ontuva, sillä avioliiton solmiminen on juridinen tapahtuma ja kyseessä on liitto joka voidaan oikeudellisin perustein purkaa.
Syntymäpäiväkakku on kakku joka on tehty varta vasten syntymäpäiväkakuksi ja palvelemaan sitä tarkoitusta.
Mikään aikamäärä tai päivä ei muuta kakkua syntymäpäiväkakuksi tai muuta syntymäpäiväkakkua tavalliseksi kakuksi.
>>Jos kakku on eilinen syntymäpäiväkakku, sen voi tänään syödä tavallisena kakkuna, vaikka sinulle se olisikin vielä syntymäpäiväkakku. Sinun omatuntosi ei ole sukulaistesi omatunto.>>
Muuttuvatko tavalliset valot jouluvaloiksi joulun aikaan ja onko teikäläisillä tapana pitää valaistusta esim. 15.12-23.12 sekä 27.12-1.1?
Onko niin että jouluvalot ovat jouluvaloja vain joulunpyhien aikaan?
Onko niin, että pääsiäismunat ovat pääsiäismunia vain pääsiäispäivänä ja muuttuvat sen jälkeen tavallisiksi suklaamuniksi joten niitä voi sitten hyvällä omalla tunnolla syödä?
Ja lahjoja saa antaa kaikkina muina päivinä paitsi jouluna, syntymäpäivänä ja nimipäivänä?
>>Jos JT-puoliso jätetään epäraamatullisesti, ja jättäjä solmii uuden avioliiton, tuo hylätty JT-puoliso on oikeutettu solmitaan itsekin uuden avioliiton, koska hänen jättäjäpuolisonsa uusi sukupuolisuhde mitätöi vanhan avioliiton. (1Kor 7:39)>>
Tarkoittaako "pois nukahtaminen" mielestäsi sukupuolisuhdetta uuden kumppanin kanssa? 1Kor.7:39 ???
Mielenkiintoinen tulkinta.kunhan ei syödä sinä nimenomaisena päivänä tai sitten ei ainakaan sanallakaan viitata mistä hommassa kyse
tai no voi naureskella tietenki "etteihän tässä nyt mitään päiviä kyllä vietetä "
niin hullua kuin se onkin - xxl 50
JT/JW kirjoitti:
Niin kauan kuin ruokia (kuten kakkua) tai juomia (kuten simaa) tarjotaan jonkin Raamatun periatteen vastaisen juhlan (kuten syntymäpäivän vieton tai vapun juhlinnan tai joulun vieton) kunniaksi tai nimissä, JT:illa on tapana niistä kieltäytyä, mutta jos minkään juhlan vietosta ei puhuta mitään kutsukortissa eikä itse tilaisuudessa, JT:illa on tapana syödä ja juoda, koska eí noissa ruuissa ja juomissa ole mitään epäpyhää itsessään vaan epäpyhä on itse tilaisuuden tarkoituksessa.
Niinpä jos ruokien ja juomien sanotaan kesken ruokailun liittyvän mainittuihin pakanallisiin juhliin, JT:t keskeyttävät ateriointinsa siihen. Jos petät JT:t kertomalla todellisen asianlaidan vasta kesken aterioinnin, pääset todellisista JT:ista pian eroon. Jokunen luopioitunut JT kuten UskoToivo voi jäädä silti kanssasi juhlanviettoon sen loppuun asti.
(2Kor 6:14-18).
Sivumennen sanoen, jos olet ison talon kauppaedustaja, joka aiot myydä jotakin arabeille, ja tarjoat näille muslimeille sianlihaa, jonka sanot olevan häränlihaa, ja virvoitusjuomiin sekoitettua alkoholia, pääset eroon hetkessä noista muslimeista, ja kaikki heidän kanssaan sovitut kaupat puretaan etkä uusiakaan enää saa, kun asioitten todellinen luonne noille arabeille valkenee. Tosi muslimit eivät syö sianlihaa eivätkä käytä alkoholia. Piste.
Tosi JT ei osallistu pakanallisiin juhliin. Piste.
JT/JWTasan tarkkaan kaikki, jopa vedenkestävät JT:t tietävät, että kakku, jota saa seuraavana päivänä synttäreistä syödä on joka tapauksessa syntymäpäiväkakku. Kakku siis kyllä kelpaa, mutta rahankeräykseen syntymäpäivälahjan ostamiseksi juhlakalulle ei voida osallistua. Tämä jos joku on kaksinaamaista välttelyä.
- pala kakkua
JT/JW kirjoitti:
Niin kauan kuin ruokia (kuten kakkua) tai juomia (kuten simaa) tarjotaan jonkin Raamatun periatteen vastaisen juhlan (kuten syntymäpäivän vieton tai vapun juhlinnan tai joulun vieton) kunniaksi tai nimissä, JT:illa on tapana niistä kieltäytyä, mutta jos minkään juhlan vietosta ei puhuta mitään kutsukortissa eikä itse tilaisuudessa, JT:illa on tapana syödä ja juoda, koska eí noissa ruuissa ja juomissa ole mitään epäpyhää itsessään vaan epäpyhä on itse tilaisuuden tarkoituksessa.
Niinpä jos ruokien ja juomien sanotaan kesken ruokailun liittyvän mainittuihin pakanallisiin juhliin, JT:t keskeyttävät ateriointinsa siihen. Jos petät JT:t kertomalla todellisen asianlaidan vasta kesken aterioinnin, pääset todellisista JT:ista pian eroon. Jokunen luopioitunut JT kuten UskoToivo voi jäädä silti kanssasi juhlanviettoon sen loppuun asti.
(2Kor 6:14-18).
Sivumennen sanoen, jos olet ison talon kauppaedustaja, joka aiot myydä jotakin arabeille, ja tarjoat näille muslimeille sianlihaa, jonka sanot olevan häränlihaa, ja virvoitusjuomiin sekoitettua alkoholia, pääset eroon hetkessä noista muslimeista, ja kaikki heidän kanssaan sovitut kaupat puretaan etkä uusiakaan enää saa, kun asioitten todellinen luonne noille arabeille valkenee. Tosi muslimit eivät syö sianlihaa eivätkä käytä alkoholia. Piste.
Tosi JT ei osallistu pakanallisiin juhliin. Piste.
JT/JW"Sivumennen sanoen, jos olet ison talon kauppaedustaja, joka aiot myydä jotakin arabeille, ja tarjoat näille muslimeille sianlihaa, jonka sanot olevan häränlihaa, ja virvoitusjuomiin sekoitettua alkoholia, pääset eroon hetkessä noista muslimeista, ja kaikki heidän kanssaan sovitut kaupat puretaan etkä uusiakaan enää saa, kun asioitten todellinen luonne noille arabeille valkenee. Tosi muslimit eivät syö sianlihaa eivätkä käytä alkoholia. Piste."
Ei kodin juhlissa ole mitään kaupallisia taka-ajatuksia. Ei sinulle olla mitään myymässä, jos tarjoamme sinulle palan kakkua rakkaan sedän 60-vuotispäivillä. Tapana on sitä paitsi kutsussa esittää juhlan luonne, varsinkin, jos ihan kutsukortit on lähetetty.
Viisas JT kieltäytyköön jokaisesta kakunpalasta. Ties mitä varten ne on paistettu. Itse en tunne olevani niin ilkeämielinen, että vasta jälkikäteen irvailisin sinulle, että toi kakunpala oli sedän 60-vuotispäiviltä. Mutta kai sellaisiakin ihmisiä löytyy. - tapansa kullakin
Ohdake kirjoitti:
>>Jos kerran syntymäpäivän vietto on ohi ja oli eilien, sukulaisesti ovat tulkinneet, että juhlapäivät menivät jo eikä syöminen tai juominen ole rääppiäisissä enää sama asia kuin itse juhlapäivänä.>>
Itse asiassa hyvin harvoin meillä on vietetty syntymäpäivää varsinaisena syntymäpäivänä. Varsinaiset juhlapäivät ovat lähes poikkeuksetta menneet jo silloin kun kokoonnumme suvun kanssa yhteen, joten teoriasi mukaan mikään ei siis estäisi heitä tulemasta silloin kuin muutkin sukulaiset.
>>Syntymäpäiväkakku lakkaa olemasta syntymäpäiväkakku kyseisen syntymäpäivän jälkeen, vaikka se sinulle olisikin vielä syntymäpäiväkakku. Se on vain tavallinen kakku, joka oli kylläkin eilinen syntymäpäiväkakku.>>
Tapahtuuko tämä muutos klo. 24.00 niin kuin oli kyse Tuhkimon kurpitsavaunuista?
Logiikkanne on niin ontuvaa, etten tiedä itkisinkö vaiko nauraisinko. Syntymäpäiväkakkuni ei muutu "tavalliseksi" kakuksi kello kahdentoista jälkeen yöllä, vaikka sinä sitä mieltä olisitkin. Kyllä se on edelleen se sama syntymäpäiväkakku joksi se on tehtykin.
Avioliittovertauksesi on hieman ontuva, sillä avioliiton solmiminen on juridinen tapahtuma ja kyseessä on liitto joka voidaan oikeudellisin perustein purkaa.
Syntymäpäiväkakku on kakku joka on tehty varta vasten syntymäpäiväkakuksi ja palvelemaan sitä tarkoitusta.
Mikään aikamäärä tai päivä ei muuta kakkua syntymäpäiväkakuksi tai muuta syntymäpäiväkakkua tavalliseksi kakuksi.
>>Jos kakku on eilinen syntymäpäiväkakku, sen voi tänään syödä tavallisena kakkuna, vaikka sinulle se olisikin vielä syntymäpäiväkakku. Sinun omatuntosi ei ole sukulaistesi omatunto.>>
Muuttuvatko tavalliset valot jouluvaloiksi joulun aikaan ja onko teikäläisillä tapana pitää valaistusta esim. 15.12-23.12 sekä 27.12-1.1?
Onko niin että jouluvalot ovat jouluvaloja vain joulunpyhien aikaan?
Onko niin, että pääsiäismunat ovat pääsiäismunia vain pääsiäispäivänä ja muuttuvat sen jälkeen tavallisiksi suklaamuniksi joten niitä voi sitten hyvällä omalla tunnolla syödä?
Ja lahjoja saa antaa kaikkina muina päivinä paitsi jouluna, syntymäpäivänä ja nimipäivänä?
>>Jos JT-puoliso jätetään epäraamatullisesti, ja jättäjä solmii uuden avioliiton, tuo hylätty JT-puoliso on oikeutettu solmitaan itsekin uuden avioliiton, koska hänen jättäjäpuolisonsa uusi sukupuolisuhde mitätöi vanhan avioliiton. (1Kor 7:39)>>
Tarkoittaako "pois nukahtaminen" mielestäsi sukupuolisuhdetta uuden kumppanin kanssa? 1Kor.7:39 ???
Mielenkiintoinen tulkinta.Eräissä islamistisissa ja ehkä juutalaisissakin piireissä on tapana kaataa viinilasista tippa pois ennen kuin lasi juodaan tyhjäksi. Syy on pyhänä pidetyn kirjan teksti, jossa varoitetaan ENSIMMÄISEN VIINITILKAN maistamisesta.
Teksti varoittaa juoman vaaroista ja kehoittaa raittiuteen, mutta se kierretään kaatamalla ensi tipat pois.
Minusta tämä tökerö kakku-juupas-eipäs on ihan samaa omantunnon kiertämistä.
- Ohdake
Oletetaanpa, että saatananpalvojien vuosijuhlaan valmistetaan suuri täytekakku joka "pyhitetään" juuri tähän tiettyyn tarkoitukseen.
Kakkua tarjotaan minulle seuraavana päivänä ja sanotaan että kakku on valmistettu ja "pyhitetty" saatanan palvontamenoihin. Edellisen päivän juhlamenoihin, joita ei siis enää vietetä.
En söisi kakkua.
En söisi kakkua edes kahdenkaan päivän jälkeen. Minun mielestäni epäjumalan palvontaan tarkoitetun kakun "olomuoto" ei muutu juhlan viettopäivän jälkeen miksikään toiseksi eikä "puhdistu" syötäväksi millään tavalla.
En siis söisi sitä. Mutta JT:ille kakku mitä ilmeisimmin JT/JW:n logiikan mukaan maistuisi vallan hyvällä omalla tunnolla, vai mitä JT/JW?
Siksi en voi käsittää sitä logiikkaa, jonka mukaan JT:lle syntymäpäiväkakun syöminen seuraavana päivänä olisi sallittua, mutta ei sinä päivänä jolloin kakku on tehty.
****************
Voin myös muistaa kuolleita ihmisiä, ilman että minun tarvitsee osoittaa heille minkäänlaista "palvovaa kunnioitusta" mitä se sitten mahtanee JT-kielestä suomennettuna tarkoittaakin, en tiedä.
Jos jollekulle tässä maassa osoitetaan "palvovaa kunnioitusta", niin ainut ketä pystyisin nimeämään ovat JT:t ja heidän tapansa suhtautua hallintoelimeensä, josta saa sen vaikutelman, että kyseiset henkilöt ovat lähes jumalan veroisia.
Tällaista kunnioitusta ja "hengen palvontaa" en ole muussa yhteydessä tavannut, ekä mitään muuta sellaista ihmisryhmää joka olisi kaiken maallisen arvostelun yläpuolella.
Näin minun mielestäni. Olkaa te muut mitä mieltä lystäätte.- Ohdake
Miten on?
- JT/JW
jos vain syöjä-JT:n omatunto sen sallii. Silloin se on oikein. Sinun, ei-JT:n, omatunto ei syömistä salli, ja se on sinun ratkaisuusi, ja sekin on oikein.
Saatanan palvonta ei muuta kakkua millään tavalla eikä poista siitä mitään eikä tuo siihen mitään. Mutta tilaisuuden jälkeisen syömisen ratkaisee itse kunkin omatunto. Ja jos sinä arvostelet minua sitä, että rupeaisin syömään, en syö sitä sinun läsnäollessasi, ettei omatuntosi loukkaantuisi. Kakkua olisi kuitenkin säilytettävä kylmässä, koska muutoin se saattaisi luonnollisella tavalla pilaantua lämpimässä.
Jos JT-logiikka ylittää sinun ajattelusi, ei sille voi kukaan muu mitään kuin sinä itse. Myös se tapa, jolla kunnioitat kuolleita, on sinun asiasi. JT:t muistavat kuolleitaan kukin omalla tavallaan.
Suhtaudun hallintoelimeemme arvostavasti, en jumaloivasti. Jos olen eri mieltä, kysyn onko tulkintani oikea. Ellei se ole, muutan sitä. Usein asia on täysin henkilökohtainen juttu eikä hallintoelin edes ota siihen kantaa.
En ole koskaan tavannut JT-hallintoelintä palvovaa JT:a. Me suhtaudumme siihen kuten alkuseurakunnat Jerusalemin hallintoelimen ohjeisiin ja menestymme (Ap 15. luku; huomaa tottelevaisuuden lopputulos Ap 16:4, 5).
JT/JW
- yks merkki vaan
Mitenkäs kuuluu Jehovan todistajien virallinen kanta syntymäpäivien viettoon osallistumisesta? Onko kyseessä yksi selitteinen ja kaikille saman arvoinen periaate?
Väitän että ei ole, sillä ainakin tienraivaajien on luvallista osallistua juhliin mikäli hänet uusintakäynnillään kiinnostuneen luona kutsutaan sisään tai jos hänelle tarjotaan "samanpäiväistä" syntymäpäiväkakkua ja kahvia tutkistelun yhteydessä. Heitä jopa kehoitetaan toimimaan tällä tavalla, jotta kiinnostunut ei kompastuisi juhlien boikotoimiseen. Asia tietysti esitetään tällä tavalla ainoastaan tienraivaajille.
Tarkoitus pyhittää keinot. Onko tämä siis Jehovan todistajien virallinen kanta? - on varmasti
sitten vissin ihan ok.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1047644
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?1075818- 835127
- 1394506
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan113190- 552927
- 572861
- 612417
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102414Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.562026