Deitti-ilmoitukseni purjehdusseurani foorumilla ei kanna hedelmää...

Anonyymi-ap

...koska kerron siinä olevani raitis. En ole aikaisemmin tajunnut, miten keskeisessä asemassa pämppääminen on purjehduksessa.

Kun lukee ketjun kommentointia, niin kukaan ei varsinaisesti puolusta ryyppäämistä, mutta kyllähän illalla vähän täytyy ottaa -kommentoijia riittää.

Sekö se sitten on yksi purjehduksen sisältö, että pääsee maihin ja keventämään?

57

1144

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Purjehdin itse mutta en juo käytännössä ollenkaan alkoa.

      Jatkuva ties millä syyllä dokaaminen ei ole mikään purjehduksen erityispiirre, vaan suomalaisten kansallinen ominaisuus.
      Viinaa pitää olla joka ikisissä kissanristiäisissä ja mieluiten jo heti ovella.
      Ryyppäämisen syitä on lukemattomia: Uusi asunto tai työpaikka, uusi auto, syntymäpäivät, (omat tai kenen tahansa muun), pikkujoulut, joulupyhät tietenkin läpeensä, uusivuosi tottakai, pääsiäisenä perseet, hiihtolomalla kännit rinteessä, vappuna perseet (pidemmän kaavan mukaan) ja sittenhän juhannuksesta elokuun puolelle saakka meneekin enemmän tai vähemmän tenussa.
      Sitten on saunakaljat, talkookaljat, remonttihuikat ja ties mitkä syyt olla koko ajan kilistelemässä.

      Näkeehän sen töllössäkin - sisustusohjelmissa alkoholi on olennainen osa formaattia.
      Hesarissa on säännöllisesti "arvosteluja" ties minkä lasinpesunesteen sopivuudesta arkeen ja juhlaan (muutama deeku ryyppää Sanoman piikkiin).
      Tallinnan risteilyt ovat pelkkää dokaamista, karavaanarit alueillaan notkuvat perseet olalla vaunuissaan (ei sitä muuten kukaan kestäisikään).
      Moottoriveneilijät vetävät kännissä rannikkoväylää ja sotkevat, kusevat, paskovat ja mölyävät lähisaarissa ja viskovat tölkkejä mereen.

      Suomenlinna ja Vallisaari ovat täynnä kusta ja paskaa, kännistä "piknikkiä" samoin kuin Kaivopuisto vappuna, kaikki paikat juhannuksena, Hangon regatta on yksi suuri dokujuhla jne.

      Suomalainen löytää kyllä syyn vaikka kissan kuolemasta vetääkseen taas muutaman...

      Vituttaa muuten juopot.

      • Anonyymi

        Alkoholista tulee hyvä olo ja asiat tuntuvat luistavan, kuten Kaurismäen Arvottomat -elokuvassa Matti Pellonpään esittämä hahmo totetaa.


      • Anonyymi

        Ja purjetian yllä leijuu kruunu kirkhain, nämä merten herrasmiesten neitseellinen pyhyys ja kaik voipaisuus.
        Amen


    • Anonyymi

      Oletko varma, ettei sinussa ole mitään muuta seikkaa, joka tökkii?

    • Anonyymi

      Nyt oli vastauksessa laatua, sekä tosiasiaa että tunnetta.

    • Anonyymi

      Ei se raittiudestasi johdu... Yllättävän moni nainen ja mies arvostaa raitista kumppania, jonka kanssa ei tule tyhjäkäyntiä krapulan muodossa.

      Kyllä siihen on ihan muut syyt, miksi deitti-ilmosi ei kanna hedelmää. Lähtien vaikka katkerasta ja syyttävästä asenteestasi, jota ilmennät tekstissäsi. Kuvasta en osaa sanoa mitään, tietenkään, mutta sekin on usein selittävässä asemassa, mikäli ei tule vastauksia.

      Näillä vinkeillä sitten uuteen yritykseen: positiivisempi pohjavire ja parempi kuva, niin ehkä sitten tärppää!

      • Anonyymi

        Miksi alkoholia nauttiessa tulisi krapula, sulla on ollut kova jano, kun olet kokeillut, jos kakku tullut tuomaan tyhjäkäyntiä.

        Ei siinä mitään pahaa ole, ettei käytä alkoholia, ja tietää oman ongelmajuomisen riskin, se sopii teille.


    • Anonyymi

      Raittiuden korostaminen vihjaa, että vaadit samaa muilta. Täysraittiita on sen verran vähän, että välittömästi pienenee mahdollisuutesi.

    • Anonyymi

      Juu raittiuttaan korostavat henkilöt ei kiinnosta normaaleja ihmisiä. AA-ryhmistä voit löytää sopivaa seuraa.

    • Anonyymi

      Aloituksesta paistaa se kovin tavallinen ajattelutapa, että on vain kaksi mahdollisuutta suhtautua alkoholiin: joko raitis tai juoppo. Ylivoimainen enemmistö ei ole kumpaakaan.

    • Anonyymi

      Tarinastasi päätellen syyt huonoon menestykseen treffien suhteen taitaa olla ihan muualla kuin raittius?

      • Anonyymi

        Seuraavat asiat:
        - rasvainen tukka
        - taliköhnää korvien takana, saattaa olla snadisti myös partasilsaa
        - Marimekon Jokapoika-paidan ylänappi kiinni
        - kemiallinen wc vain verholla eristettynä
        - sinistynyt kannen ja rungon liitos
        - isopurje jää aina ryppyyn

        Olisko näisä noin niinkö alakuun syitä huonoon treffimenestykseen?


    • Anonyymi

      Minä lopetin alkoholin käytön, koska pienetkin kännit rupesivat johtamaan syvään henkiseen pudotukseen.

      Sitä en ymmärrä, että vähän flirttaillaan viinan kanssa, mutta ei juoda nousuhumalaa. Parempi hyväksyä, että viinaa juodaan humalan luomiseksi tai olla sitten kokonaan ilman.

      • Anonyymi

        Alkoholistien juttuja nuo tuommoiset.


    • Anonyymi

      Alkoholi tuntuu olevan aina ongelma.

      Se on ongelma niille, jotka sitä juovat kuten myös niille, jotka eivät sitä saa.

      Ongelmatonta kyseinen litku ei ole myöskään niille, jotka saavat kärsiä sitä juovien edesottamuksista.
      Joisivat itsensä kerralla hengiltä, säästyisi miljardeja euroja ja miljoonia särkyneitä sieluja.

      • Anonyymi

        Vaimon kanssa juodaan usein 0,375l viinipullo kahdestaan. Ei tule humalaa eikä krapulaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaimon kanssa juodaan usein 0,375l viinipullo kahdestaan. Ei tule humalaa eikä krapulaa.

        Vaimo saa siitä 8 cl ja sinä loput? Ja kaapissa on aina toinen pullo...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaimon kanssa juodaan usein 0,375l viinipullo kahdestaan. Ei tule humalaa eikä krapulaa.

        Montako sellaista menee yhden illan aikana?
        Olis varmaankin edullisempaa ostaa 3 litran pönttöviini kerralla. Siitä saattaisi joskus riittää kahdeksikin illaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Montako sellaista menee yhden illan aikana?
        Olis varmaankin edullisempaa ostaa 3 litran pönttöviini kerralla. Siitä saattaisi joskus riittää kahdeksikin illaksi.

        Kun sanoin usein, tarkoitin aina tasatunnein vähintään


    • Anonyymi

      Mulla on muutama täysraitis työkaveri ja täytyy sanoa että ovathan he vähän tylsimyksiä. Harmaalla karvalakkimallin Skodalla ajetaan, missään ei käydä matkoilla ellei firma maksa, elämää suunnitellaan excelillä.

      • Anonyymi

        Tuo on juurikin todella karmeaa. Noitten kitupiikkien kanssa ei mene kuin hermot. Ja on niillä yks puheenaihe: mihin rahastoihin/osakkeisiin sijoittaa, paljonko on tullut takkiin kurssilaskun aikana jne. Sanoin, että ostakaa vene. Eipä ole rahaongelmia enää. Kaikki menee, minkä menemään haluaa laittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on juurikin todella karmeaa. Noitten kitupiikkien kanssa ei mene kuin hermot. Ja on niillä yks puheenaihe: mihin rahastoihin/osakkeisiin sijoittaa, paljonko on tullut takkiin kurssilaskun aikana jne. Sanoin, että ostakaa vene. Eipä ole rahaongelmia enää. Kaikki menee, minkä menemään haluaa laittaa.

        Sulla on varmaan ihan samanlaisia työkavereita kuin mulla. Yleensä diplomi-insinööreitä. Puheenaiheena tosiaan sijoitukset ja missä voi säästää, esim. sähkön hinta. Villasukat jalkaan ja huonelämpötila 18 astetta. Olut voisi vaikka maistuakin joskus mutta kun se maksaa 2-3 euroa pullo. Sillä saa monta maitopurkkia Lidlistä jonne tietysti mennään pyörällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sulla on varmaan ihan samanlaisia työkavereita kuin mulla. Yleensä diplomi-insinööreitä. Puheenaiheena tosiaan sijoitukset ja missä voi säästää, esim. sähkön hinta. Villasukat jalkaan ja huonelämpötila 18 astetta. Olut voisi vaikka maistuakin joskus mutta kun se maksaa 2-3 euroa pullo. Sillä saa monta maitopurkkia Lidlistä jonne tietysti mennään pyörällä.

        Paitsi jos mennään lataamaan sähköautoja ilmaiseksi.


    • Anonyymi

      Dokuja ei kestä kukaan.

      Yleensä kaikkein pahimpia ovat ne, jotka väittävät ettei "heillä ole mitään alkoholiongelmaa".

      Yleensä juuri nämä ovat pahiten riippuvaisia.

      Kunnon doku ei yleensä enää veneile eikä purjehdi. Ja oikein tosi spurgu on aika harmiton luontokappale, lähinnä kulttuurimonumentti.

      Mutta vasta alamäkensä alku- tai keskivaiheilla olevat, ongelmansa kieltävät ovat käveleviä piruja.

      • Anonyymi

        Outo näkemys - yleensä henkilö jollaneibole ongelmaa alkoholin kanssa on sellainennihminen jonka työntekoa tai vapaa-aikaa tai juhlia liika alkoholinkäyttönei haittaa. Minä olen sellainen, juon ehkä yhden tai kaksi ravintola-annosta viikossa.

        Tietysti pieni osa näistä voi olla aloittelevia alkkiksia joille ravintola-annos on sikspäkki tai mäyräkoira ja veneillessä ollaan ennenkaikkea perhettä paossa, niin että saa ryypätä. Näitä ei pitäisi koskaan päästää mulle alukselle kuin Tallinkille ja sielläkään ne ei ole kivoja.

        Tosispurgu ei ole "harmiton" vaan yleensä äärimmäisessä hädässä oleva koditon ja monipuolisesti sairas ihminen.


    • Anonyymi

      Aloittaja toteaa alkoholin käytön edut hyvin. Saa seuraa, kun muut tykkää seurustella samanhenkisten rentojen purjehtijoiden joukossa. Myös naiset tykää, kun heidän ei tarvitse elää täysraittiin mukaan ja toisen takia luopua jostain mukavasta. Purjehtiessa ei moni kuitenkaan ota.

    • Anonyymi

      Otan usein ns ankkurikaljan pitkän päivän päätteeksi, tai vaihtoehtoisesti oluen aterialla. Harvinaisen miellyttävää. Vesillä on nollatoleranssi.

      • Anonyymi

        Melko railakasta menoa.


    • Anonyymi

      Ilo ilman viinaa on teeskentelyä!

      • Anonyymi

        Jos kaikki Suomen järvet...


    • Anonyymi

      Raittiit ovat vaan yleensä helvetin tylsiä ihmisiä. Ainakin kaikki tuntemani. Täysraittius kertoo jostain aiemmista ongelmista.

    • Anonyymi

      Nollatoleranssi vesillä. Siellä on niin paljpn mukavaa tekemistä ja katsottavaa, että miksi turruttaa aistit? Köydet kun on kiinni, niin sitten vasta sihautetaan laiturioluet. Tai lonkero.

      Ryypiskelyssä on toki haittapuolensakin. Haimatulehdus, esimerkiksi. Tosin sittenhän sitä raitistuu.

    • Anonyymi

      Veneseuroissa usein hissukseen muodostuvat eri kuppikunnat niin raittiusväelle kuin sopanottajillekin. Asia korostuu retkisatamassa kesäisin kun juovat jäsenet viettävät toisinaan viikkokaupalla sikailuaikaa Barliteissaan ja tärkeilevät raittiit sitten tulevat taivastelemaan ja moralisoimaan.

      • Anonyymi

        Suurin osa on kuitenkin niitä joille tärkeintä on veneily tai purjehdus ja alkoholi näyttäytyy vasta illalla ruokajuomia valittaessa.


    • Anonyymi

      Meikäläisellä myös tuo nollatoleranssi veneillessä, ei liikkeellä ollessa eikä rannassa veneessä oleskellessa. Mutta kyllä mulle kotona maistuu, ettei kukaan nyt raittiiksi rupea epäilemään. Sama periaate mulla oli taannoin myös matkailuauton ja -vaunun kanssa liikkuessa : siellä ei otettu edes leiripäivinä.

      • Anonyymi

        Miksi? Tai miksi sitä pitää korostaa?


      • Anonyymi

        kiva, kiva


    • Anonyymi

      Siellä on merellä heitelty huonekaluja, kännissä tietenkin ja oikein toimitusjohtaja. Näkemässäni videossa ihmisillä näyttää olevan hyvä fiilis. He tuovat laivan sisältä huonekaluja ja heittävät ne perästä mereen.

      Sellaista tuo viina on, että se saa huonekalujen mereen heittelynkin tuntumaan mukavalta ajanvietteeltä.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2e7de93a-a032-49fe-b838-499f39b4dfa7

      • Anonyymi

        Laivoilla nyt tapahtuu kaikenlaista. Mikä tapahtuu laivalla, jää laivalle. Kerran olin menossa iltalaivaan, ja näin kun laivasta poistuva pienikokoinen nainen raahasi kädestä vetäen tajutonta miestä terminaalin rappusia alas. Klonk klonk meni pää rappusissa. Kerran muistan kun joku teini oksensi yöllä tuhkakuppiin eikun se olinkin minä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laivoilla nyt tapahtuu kaikenlaista. Mikä tapahtuu laivalla, jää laivalle. Kerran olin menossa iltalaivaan, ja näin kun laivasta poistuva pienikokoinen nainen raahasi kädestä vetäen tajutonta miestä terminaalin rappusia alas. Klonk klonk meni pää rappusissa. Kerran muistan kun joku teini oksensi yöllä tuhkakuppiin eikun se olinkin minä.

        Eipä jää enää laivalle! Näyttää joutuvan tiktokkiin.


    • Anonyymi

      Kokeile tinderiä

    • Anonyymi

      Sun kannattaa ehkä ennemmin kuvailla, että sulla on masto aina pystyssä ja moottorissa synteettiset öljyt.

    • Anonyymi

      Jännä juttu kyllä, mutta jos joku mainitsee erikseen olevansa raitis niin onhan siinä mahdollisuus että kaveri on raivouskovainen tai ex alkkis, mutta jos tyyppi on muuten mukava niin tietääpä että toimintakyky säilyy koko päivän.

      Enemmän harmittaa ne jotka vetää heti lähdöstä alkaen kaliaa. Sellaisen kanssa ei toista kertaa lähdetä. Ei myöskään jos päivällä on darrassa. Känninen tai darrainen nukahtelee vahdissa eikä kestä keliä enkä jaksa luonnosta nauttiessani kuunnella mitään aika shaatana aina valittaa- märinää mitä juopoilla piisaa.

      Minä olen selvin päin purjehtiessani tai ajaessani. Illalla helposti otan kaljan tai viinilasin, sallin sen gasteillekin ja tarjoankin.

    • Anonyymi

      Täytyy muuten tuohon laivajuttuun kirjoittaa sellainen tuore tosi muistelo syyskuulta, että oltiin päiväristeilylle turku-mhamina-turku koko perheen voimin. Odoteltiin sitten ringissä seisten illalla kahdeksan aikaan pääsyä pois laivasta, siis minä, vaimo ja kolme teini-ikäistä lasta. Eikös siihen tullut joku humalainen paksu viiksiniekka puolikasta viinapulloa heilutellen ja ehdotti vaimolleni, että he lähtisivät Laitilaan jatkamaan iltaa kahdestaan. Olivat kuulemma joku Laitilan kaupungin porukka laivareissulla. Vaimo lähetti ukkelin matkoihinsa, mutta olipa taas kokemus laivalta. Lapsetkin katsoivat ihmeissään, että ahaa, tämä kuuluu siis laivamatkaan.

    • Anonyymi

      En muista varmaksi aloitinko ryyppäämisen vai purjehtimisen ensin. Kummastakaan en luovu.
      Purjehdus sujuu mukavasti silloin tällöin muutaman oluen nauttessa. Ei nestehukkakaan pääse vaivaamaan. Haittapuoli on kusen pidättäminen, jos sattuu olemaan vilkkaammalla väyällä. Väljemmillä vesillä ei tarvitse laidalla käyntiä pidätellä.
      Periaatteesta en viskiä tai rommia ala ottaa kuin puolisen tuntia ennen laituriintuloa. Se sujuukin tyylikkäästi, kun ei turhia jännitä täysissä satamissa. Loppuilta sujuukn rattoisasti baarin terassilla.
      Tässäkin on haittapuolensa. Aamulla naapuriveneet on jo hävinneet ennen heräämistäni ehtiäkseen seuraavan sataman laituriin, kun tilaa vielä on. Joudun sitten saapuessani aina johonkin väliin kiilautumaan ja irrottelemaan peräliinoja ja katselemaan sitä naaman vääntelyä.
      Olen myös huomannut, että nämä varhain lähtijät koittavat usein ehtiä laituriin jo alkuiltapäivästä,, kun tuulet voimistuvat yleensä vasta sen jälkeen. Kannttaisi ottaa vähän totia, niin voisi nauttia kunnon purjedustuulista.

    • Anonyymi

      Huomannut saman. Nämä varhain satamasta lähtijät on liikkeellä jo ennen kuin tuuli on noussut. Moottorilla ajavat seuraavan laiturin täytteeksi. Pitävät itseään kuitenkin purjehtijoina.

    • Anonyymi

      Jokainen tehkööt kuten itse parhaaksi näkee, tuntuu tai kuulee.

      Täällä eletään vain ja kerran, joten ei kannata murehtia ja pohtia toisten ratkaisuista ja pyrkiä tuomaroimaa oikeaa tai väärää ratkaisua elämän tavoista.

      Keskitytään nautinnon ja kokemusten maksimointiin omassa kuplassa ja kunnioitetaan toisten ratkaisuja, suvaitsevaisuutta ja ymmärrystä toisiamme kohtaan.

      Ja jos joku ärsyttää sinua, niin pitkälti se johtuu ihan sinun omista ajatuksistasi ja suvaitsemattomasta aseenteestasi elää muiden ihmisten lähellä, erakolla ei ole tällaisia huolia merelläkään, koska voit vapaasti valita missä liikut.

      Virran myötäisesti on luonnolisempaa, kuin vastaan...

      • Anonyymi

        Tuossa ensimmäisellä rivillä olisi punaista lankaa monille täällä hyörivälle.

        ” Jokainen tehkööt kuten itse parhaaksi näkee, tuntuu tai kuulee. ”

        On helpottavaa lukea täältä postauksia, jotka ovat selvästi järjen valossa kirjoitettuja.
        Kiitos niistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa ensimmäisellä rivillä olisi punaista lankaa monille täällä hyörivälle.

        ” Jokainen tehkööt kuten itse parhaaksi näkee, tuntuu tai kuulee. ”

        On helpottavaa lukea täältä postauksia, jotka ovat selvästi järjen valossa kirjoitettuja.
        Kiitos niistä.

        Koska ilman alkoa et tunne pystyväsi elämään :).

        Samanhenkiset tukevat toisiaan ja saavat synninpäästön - ja voivat jatkaa tissutteluaan ilman huonoa omaatuntoa hahahah!!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska ilman alkoa et tunne pystyväsi elämään :).

        Samanhenkiset tukevat toisiaan ja saavat synninpäästön - ja voivat jatkaa tissutteluaan ilman huonoa omaatuntoa hahahah!!!!

        Mistä sait tuohon tuon alko ulottuvuuden?
        Ainakaan lainaamassani viestissä ei millään tavalla viitattu millään tavalla alkoholin käyttöön.

        Mitä minuun tuleen, niin olen koko elämäni selvinnyt läpi ilman tuon aineen tuomia vaikutuksia - lukuun ottamatta joskus joidenkin kanssaihmisten aiheuttamien häiriöiden.

        Vaikuttaa vahvasti, että sinulla on itselläsi jokin ongelma tuon etanoli pohjaisen aineen kanssa.
        Kannattaa pysähtyä tarkkailemaan omaa suhdettaan päihteiden käyttöön ja jättää tuollaiset hähttelyt pois asiallisen keskustelun piiristä.


    • Anonyymi

      Deitti-ilmoitus purjehdusseuran foorumilla???

      • Anonyymi

        Eikö purjehdusseurojen jäsenet ole kaikki yli 60-vuotiaita ukkoja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö purjehdusseurojen jäsenet ole kaikki yli 60-vuotiaita ukkoja?

        60 v kuuluu vielä nuorisojaostoon.


    • Anonyymi

      Joo, olen eläkeiän kynnyksellä, jäin leskeksi neljä vuotta sitten. Ei purjehdusseuran foorumi tietenkään ainoa seuranhakutapani ole. Eikä siellä ole mitään palstaa vaan laitoin yleisen keskustelun joukkoon ketjun, jossa kerroin kaipaavani vaikka purjehdusseuraa ja kerroin itsestäni.

      • Anonyymi

        Mieskö on hakusessa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mieskö on hakusessa?

        Nykyäänhän voi hakea sekä miehiä että naisia tai jotain siltä väliltä.


      • Anonyymi

        Minä taas kaipaan purjehtivaa miestä elämääni, mutta niitä ei tunnu löytyvän mistään.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8326
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2539
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe