STS -93 240tkm?

kääk

Katselen tässä itselleni Käkkylää, ja myynnissä on useita yli 200tkm ajettuja 93-94 STS:iä. Onko tuo paljon Northstarille/4.9:lle? Mitä tyypillisiä vikoja voi odottaa, ja mitä korjaus maksaa? Kannattaisiko hankkia alkuvuosien Northstar vai tyytyä 4.9-litraiseen? Puolesta/vastaan -argumentteja moisesta tuotteesta yleisesti?

17

6649

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seta

      4.9L koneessa on tehoa 200hp vs. 4.6L northstarin - hieman versiosta riippuen - tarjoamaan n. 300 hummaan. Mm. edmundsin juttujen mukaan tuo 4.9L V8 ei ole Sevillen painoisessa autossa mitenkään kovin urheilullinen, mutta varmasti arkiajoon tuokin riittää.

      Northstar on erittäin kehuttu mylly mm. tehokkuutensa ja sivistyneen käytöksensä suhteen, on ollut jopa Wardin parhaiden moottoreiden listalla -95 ja -96. Ensimmäisissä northstareissa on ollut öljynvuoto-ongelmia, liittyy jollain tapaa moottorin erikoiseen rakenteeseen jossa ei ole ollenkaan varsinaista öljypohjaa vaan ylimääräinen öljy on moottorin lohkojen väliin jäävässä kuopassa.

      Myös on puhuttu että Northstarit tuppaavat joskus syömään öljyä. Osin tämä kuuluu asiaan, autossa on seitsemän litran öljytilavuus. Väärä hälytys syntyy myös helposti, koska Northstarissa erittäin suuri osa öljystä on heti ajon jälkeen koneessa eikä näy tikussa.

      Yksi hyvä saitti johon kannattaa tutustua on
      http://www.cadillacforums.com

      Nämä eivät olleet siis omistajan omakohtaisia kokemuksia, vaan vain STS:stä unelmoivan "kirjatietoutta" :)

      • STS-98

        Itselläni on kokemusta parin vuoden ajalta Northstarista. Ainoa asia mikä pistää silmään verrattuna muihin nykymoottoreihin, on tiheä öljynvaihto. Itse ajan paljon kaupunkiajoa, joten ajotietokone kehottaa vaihtamaan öljyt lähes aina ennen kymppitonnia. Vaiva ei tietysti ole maailman suurin, mutta ihmetyttää. Muutoinhan moottori on vakuuttava ominaisuuksiltaan ja istuu mukavasti automaatin kanssa. Jos on kiinnostunut suoritusarvoista, voi todeta automaatin nelivaihteisuuden himmentävän jonkin verran kiihdytysarvoja ja kasvattavan hiukkasen kulutusta. Mutta eihän auto olekaan mikään strippilelu. Ennen ostoa kannattaa tarkistaa vikakoodit, joihin pääsee käsiksi ihan kojelaudan namiskoja painelemalla. Kannattaa tosiaan pistäytyä lukemassa omistajien kommentteja vaikka seuraavalla saitilla http://myweb.accessus.net/~090/cadiown.html


      • kääk
        STS-98 kirjoitti:

        Itselläni on kokemusta parin vuoden ajalta Northstarista. Ainoa asia mikä pistää silmään verrattuna muihin nykymoottoreihin, on tiheä öljynvaihto. Itse ajan paljon kaupunkiajoa, joten ajotietokone kehottaa vaihtamaan öljyt lähes aina ennen kymppitonnia. Vaiva ei tietysti ole maailman suurin, mutta ihmetyttää. Muutoinhan moottori on vakuuttava ominaisuuksiltaan ja istuu mukavasti automaatin kanssa. Jos on kiinnostunut suoritusarvoista, voi todeta automaatin nelivaihteisuuden himmentävän jonkin verran kiihdytysarvoja ja kasvattavan hiukkasen kulutusta. Mutta eihän auto olekaan mikään strippilelu. Ennen ostoa kannattaa tarkistaa vikakoodit, joihin pääsee käsiksi ihan kojelaudan namiskoja painelemalla. Kannattaa tosiaan pistäytyä lukemassa omistajien kommentteja vaikka seuraavalla saitilla http://myweb.accessus.net/~090/cadiown.html

        Juu, omatkin jenkkini ovat aina ryystäneet reippaasti öljyä, eikä autoissa ole ollut mitään erityistä vikaa.

        Joku mainitsi joskus, että nimenomaan alkupään Northstareissa olisi ollut jotain jakopää- tms. ongelmia, ja että moottoria olisi jossain 90-luvun puolivälin tienoilla paranneltu. Pitääkös tämä paikkansa, tiedätkö yhtään, minä vuonna konetta olisi uusittu? Sinun STS:si on ilmeisesti jo uudempaa korimalliakin?


      • STS-98
        kääk kirjoitti:

        Juu, omatkin jenkkini ovat aina ryystäneet reippaasti öljyä, eikä autoissa ole ollut mitään erityistä vikaa.

        Joku mainitsi joskus, että nimenomaan alkupään Northstareissa olisi ollut jotain jakopää- tms. ongelmia, ja että moottoria olisi jossain 90-luvun puolivälin tienoilla paranneltu. Pitääkös tämä paikkansa, tiedätkö yhtään, minä vuonna konetta olisi uusittu? Sinun STS:si on ilmeisesti jo uudempaa korimalliakin?

        Auto on tosiaankin uudempaa korimallia, kokeilin kyllä edellistäkin, mutta itse pidin uudempaa parempana ajettavana, ja se tarjosi joitain uusia mukavuusvarusteita(sadetunnistin, peruutustutka, ratti muistilla), mutta ei ikävä kyllä parempia valoja. Xenonit saa muistaakseni vasta 2000 mallista eteenpäin.
        Tuosta mainitsemastasi moottorin parantelusta minulla ei ole tietoa, sen tiedän, että joissain moottoreissa on ollut erittäin suurta öljyvuotoa, nämä viat ovat käsittääkseni korjattu uudempiin versioihin. Pistän tuon itseänikin hyödyttäneen keskustelupalstan linkin, jossa saattaa olla asiaa käsitelty. http://caddyinfo.ipbhost.com/


      • Anonyymi

        Minulla on 4.6 l STS vm, 2007. Olen ajanut sillä 245000 km ja nyt siinä on käyntihäiriöitä. Onko kellään kokemusta missä vika voisi olla. Testeri näytti, että 4 ja 5 sylinterin puolissa on vikaa ja ne uusitiin, ei vaikuttanut käyntiin. Miten vian voisi parhaiten paikallistaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on 4.6 l STS vm, 2007. Olen ajanut sillä 245000 km ja nyt siinä on käyntihäiriöitä. Onko kellään kokemusta missä vika voisi olla. Testeri näytti, että 4 ja 5 sylinterin puolissa on vikaa ja ne uusitiin, ei vaikuttanut käyntiin. Miten vian voisi parhaiten paikallistaa?

        https://www.youtube.com/watch?v=mNx6GzCIp-Y

        Vaihdoitko varmasti oikein sylinterien puolat...


      • Anonyymi

    • cadman

      Minä pysyisin kaukana vanhoista paljon ajetuista sohloista. Voit nimittäin varautua erittäin kalliisiin remontteihin. 200 tkm ajetussa autossa remonttia riittää aivan varmasti, vaikka kyseessa onkin Cadillac, ja juuri sen takia ne maksaa.

      Jos kumminkin on pakko saada, niin ota northstar. Harkitsisin kuitenkin vakavasti, onko hankinnassa mitään järkeä...

      Yleisesti ottaen northstar on erinomainen. Moottorien parhaimmistoa. Sts autona on yksi parhaista, ellei paras, mistä minulla on kokemusta. Mersut ja bemarit se pesee mennen tullen.

      • Metis

        (Mersut ja bemarit se pesee mennen tullen.)
        Haha salli nauraa ja kysyä missä se pesee?.


      • cadman
        Metis kirjoitti:

        (Mersut ja bemarit se pesee mennen tullen.)
        Haha salli nauraa ja kysyä missä se pesee?.

        Pesee yksiselitteisesti ajettavuudessa sata-nolla. Laatuvaikutelma saksalaisissa on kieltämättä parempi, cadillacissa on vähän "amerikan toleranssit". Pikkuista nitinää ja semmoista kuuluu.

        Saksalaiset autot ovat hyviä siihen mihin ne on tehty, eli tasaisella autobahnilla 200 lasissa. Meikäläisillä rospuuttoteillä ja nopeuksilla ne ovat surkeita ajettavia.

        Ps. eikö baijerilaisinsinöörit ole kuulleet ohjaustehostimesta...


      • kääk
        Metis kirjoitti:

        (Mersut ja bemarit se pesee mennen tullen.)
        Haha salli nauraa ja kysyä missä se pesee?.

        Totta, kyllähän Mersut ja Bemarit pesevät ikävystyttävyydessä Cadillacin mennen tullen.


      • STS-98
        cadman kirjoitti:

        Pesee yksiselitteisesti ajettavuudessa sata-nolla. Laatuvaikutelma saksalaisissa on kieltämättä parempi, cadillacissa on vähän "amerikan toleranssit". Pikkuista nitinää ja semmoista kuuluu.

        Saksalaiset autot ovat hyviä siihen mihin ne on tehty, eli tasaisella autobahnilla 200 lasissa. Meikäläisillä rospuuttoteillä ja nopeuksilla ne ovat surkeita ajettavia.

        Ps. eikö baijerilaisinsinöörit ole kuulleet ohjaustehostimesta...

        Nitinää en ole havainnut, mutta totta on tietysti viimeistelyn taso, joka on näkyvissä paikoissa ihan kelvollinen, mutta esim. johdotuksien vienti tai muut yleensä näkymättömissä olevat osaset ovat hieman huolimattomasti laitettuja. Kun itsellänikin on ollut saksalaisautoja, on ero selvä. Toinen asia on, häiritseekö tämä. Laadun tuntua on esimerkiksi kaikkien ajoäänten erittäin tehokas eristäminen. Välillä tuntuu kuin ajaisi pullossa. Esim. ulkoa tulevat äänet on eliminoitu erittäin tehokkaasti, yksi syy on paksummat ikkunalasit. Varsinaiseen juupas-eipäs väittelyyn en lähde, sen verran tunteisiin vetoavia nämä automerkkien paremmuusväittelyt ovat.


      • kääk
        STS-98 kirjoitti:

        Nitinää en ole havainnut, mutta totta on tietysti viimeistelyn taso, joka on näkyvissä paikoissa ihan kelvollinen, mutta esim. johdotuksien vienti tai muut yleensä näkymättömissä olevat osaset ovat hieman huolimattomasti laitettuja. Kun itsellänikin on ollut saksalaisautoja, on ero selvä. Toinen asia on, häiritseekö tämä. Laadun tuntua on esimerkiksi kaikkien ajoäänten erittäin tehokas eristäminen. Välillä tuntuu kuin ajaisi pullossa. Esim. ulkoa tulevat äänet on eliminoitu erittäin tehokkaasti, yksi syy on paksummat ikkunalasit. Varsinaiseen juupas-eipäs väittelyyn en lähde, sen verran tunteisiin vetoavia nämä automerkkien paremmuusväittelyt ovat.

        Onkohan missään taulukoita eri automerkkien ja -mallien sisä-äänistä? Olisi kiva nähdä oikeita mittaustuloksia. Vaihdoin itse viime syksynä paalausvalmiin -90 Supercoupeni (nyyh!) Skoda Octaviaan (AAAAARGH!), ja koeajossa sisä-äänet tuntuivat huomattavasti vaimeammilta kuin Linnussa. Todellisuudessa ne taitavat ollakin huomattavasti suuremmat... Taitaa se vaan olla niin, että nuo eurooppa-autot ei sovi mulle.

        V8:n seuraavassa numerossa muuten taitaa olla juttu STS:stä.


    • cadman

      Jos olet etsimässä, ota yhteyttä - minulla olisi molemmat vaihtoehdot tarjolla. Voit koeajaa ja tutkia rauhassa alta ja päältä. Autot ovat 92 ja 93 malleja - yhden omistajan, vähän ajettuja pelejä Kaliforniasta. Hinnat ovat varmasti kohdallaan.
      Voit soittaa 045-6767407 tai mailata [email protected]

      • cadman2

        Pahoittelut cadman - systeemi kyllä herjaa, jos on rekisteröity nimimerkki. Tyydyn olemaan kakkonen :-)


    • Nimetön

      Jos suorituskykyä haet,ja lompakossa riittää tuohta, niin hommaa 90-luvun puolivälin Fleetwood. Valtava auto(monen mielestä viimeinen oikea Cadillac=iso V8 oikeinpäin,takaveto,jyrkkä takalasi, lähemmäks 6 metriä pitkä ja 2 leveä,6-paikkaa ja viiruvalot takana), mutta oli parin vuoden ajan varustettu Corvetesta otetulla LT-1-koneella (tehoa 194 kW,mutta vääntöä järisyttävät 335 jalkapaunaa=450 nM). Brougham mallin tiheämmällä perävälityksellä ajoivat samanlaisilla Impala SS-malleilla 7:ää sekuntia 0-100 km/h ja kuten tiedämme, iso ja voimakas auto näyttää voiman vasta 100 km/h kiihdytyksissä..

      Toisaalta Fleetwood on edustusauto puhtaimmillaan,ei imagosyistäkään mikään raaseri, silti kannattaa miettiä myös ko.vaihtoehtoa jos vaan löydät sellaisen jostain.Ovat harvinaisia

    • Anonyymi

      Itselläni on 2001 norttikoneinen caddy seville ja auto on todella hiljainen ja miellyttävä ajaa. Normaali auton tsekkaus ostohetkellä ja kunnon koeajo ja jos kaikki pelaa eikä ole öljyvuotoja, parempaa autoa saat etsimällä etsiä. Suosittelen ehdottomasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2520
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1940
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1469
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1018
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      66
      883
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      871
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      850
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      51
      826
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      755
    Aihe