Uusi tutkimus: hiilihydraatit vähentävät diabeteskuolleisuutta

Anonyymi-ap

Uuden tutkimuksen 📑 mukaan hiilihydraatit yleisesti ottaen vähentävät diabeteskuolleisuutta. Tosin huonot lisäävät sitä jonkin verran, ja hyvät vähentävät runsaasti.

📑) Relationship Between Carbohydrate Intake (Quantity, Quality, and Time Eaten) and Mortality (Total, Cardiovascular, and Diabetes): Assessment of 2003–2014 National Health and Nutrition Examination Survey Participants. Hou et al. Diabetes Care 2022;45(12):3024–3031.

»The participants who consumed more high-quality carbohydrates throughout the day had lower all-cause mortality risk (hazard ratio [HR] 0.88; 95% CI 0.79–0.99), whereas more daily intake of low-quality carbohydrates was related to greater all-cause mortality risk (HR 1.13; 95% CI: 1.01–1.26). Among participants whose daily high- and low-quality carbohydrate intake were both below the median, the participants who consumed more high-quality carbohydrates at dinner had lower CVD (HR 0.70; 95% CI 0.52–0.93) and all-cause mortality (HR 0.82; 95% CI 0.70–0.97) risk; an isocaloric substitution of 1 serving low-quality carbohydrates intake at dinner with high-quality reduced the CVD and all-cause mortality risks by 25% and 19%. There was greater diabetes mortality among the participants who consumed more low-quality carbohydrates at dinner (HR 1.78; 95% CI 1.02–3.11), although their daily high-quality carbohydrate intake was above the median.»

5

485

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiitoksia, oli mielenkiintoinen. Itse tulkitsisin tuota siten, että hiukan hiilihydraattirajoitettu dieetti hyvillä hiilihydraateilla on myös ok. Harmi kun tiivistelmästä ei selvinnyt millainen rasvaprofiili oli. USAssahan se ei ole mahdottoman huono.

    • Anonyymi

      Tuon tutkimuksen mukaan päivittäin korkealaatuisia hiilihydraatteja syövillä oli pienempi kokonaiskuolleisuusriski, kun taas huonolaatuisten hiilihydraattien päivittäinen saanti liittyi suurempaan kaikista syistä johtuvaan kuolleisuusriskiin.

      Ei siis diabeteskuolleisuus, vaan kuolleisuus kaikkiin kuolinsyihin.

    • Anonyymi

      Ei ole olemassa mitään korkea- tai matala-arvoisia hiilihydraatteja. Keho tunnistaa ne kaikki sokeriksi, joka nostaa insuliinia, ja täten edesauttaa hitaasti mutta varmasti edistyvää insuliiniresistenssiä sekä sitä seuraavaa kakkostyypin diabetesta, sokeritautia.

      • Tutkitusti ei. Sen sijaan tyydyttynyt rasva lisää insuliiniresistenssiä ja insuliiniresistenssin syy on kehon oma rasva. Kakkostyyppiin auttaa pitkälti laihdutus.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      176
      1725
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      977
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      89
      849
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      673
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      557
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      513
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      508
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      191
      453
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      439
    Aihe