Vaihdoin uudet ajovalolamput Kia Ceed autoon. Entiset olivat palaneet.
Aloittaessani koeajoa se poltti ensin lyhyet ja sitten pitkät. Kaikki polttimot.
Mitatessani akun jännitettä se tyhjäkäynnillä satunnaisesti pudotti jännitteen 13 voltin tuntumaan ja heti perään syöksyi lähelle 17 volttia.
Kierrokset putoavat reilusti heilauksen yhteydessä.
Oireen syy ja mistä sitä voisi alkaa etsimään?
Jännitepiikit polttavat ajovalot.
23
433
Vastaukset
- Anonyymi
Sähköviat ovat ikäviä setvittäviä, mutta jännitteenvaihtelut johtavat yleensä tänne:
https://www.youtube.com/watch?v=zV1gCVWJN-I - Anonyymi
Laturi rikki
- Anonyymi
Laturi ehjä, jännitteensäädin rikki
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laturi ehjä, jännitteensäädin rikki
Eikö jännitesäädin ole ollut kiinteä osa laturia jo jostain 70-luvulta lähtien?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö jännitesäädin ole ollut kiinteä osa laturia jo jostain 70-luvulta lähtien?
Ei kiinteä vaan irrotettava ja siten vaihdettavissa. Löytyy autotarvikeliikkeistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö jännitesäädin ole ollut kiinteä osa laturia jo jostain 70-luvulta lähtien?
Tuossa ylempänänä olleessa videossa sitä jännitteensäädintä juuri vaihdettiin, ei näyttänyt olevan kovinkaan kiinteä osa latauria...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kiinteä vaan irrotettava ja siten vaihdettavissa. Löytyy autotarvikeliikkeistä.
Eli moottorikaan ei ole rikki jos mäntä on kappaleina. Se on irrotettava osa ja siten vaihdettavissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli moottorikaan ei ole rikki jos mäntä on kappaleina. Se on irrotettava osa ja siten vaihdettavissa.
Huono vertaus!
Laturin jännitteensäätimen vaihto kestää ehkä 10 min jos laturiin pääsee suoraan käsiksi. Laturia ei yleensä tarvitse edes irroittaa jännitteensäätimen vaihtamiseksi. Joissakin autoissa laturi saattaa olla niin hankalassa paikassa, että muita laitteita on irroitettava tieltä pois ennen kuin laturiin pääsee käsiksi. Silloinkaan ei vaikeusaste ole lähelläkään mäntävertausta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huono vertaus!
Laturin jännitteensäätimen vaihto kestää ehkä 10 min jos laturiin pääsee suoraan käsiksi. Laturia ei yleensä tarvitse edes irroittaa jännitteensäätimen vaihtamiseksi. Joissakin autoissa laturi saattaa olla niin hankalassa paikassa, että muita laitteita on irroitettava tieltä pois ennen kuin laturiin pääsee käsiksi. Silloinkaan ei vaikeusaste ole lähelläkään mäntävertausta.No et sitten ole kovin montaa laturia korjannut.
Otappa tietynmallinen Bosch (hyvin yleisesti käytössä) laturi ja vaihda siihen jännitteensäädin, se pitää purkaa koko laite että pääset siihen käsiksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No et sitten ole kovin montaa laturia korjannut.
Otappa tietynmallinen Bosch (hyvin yleisesti käytössä) laturi ja vaihda siihen jännitteensäädin, se pitää purkaa koko laite että pääset siihen käsiksi.Pitääkö esimerkiksi ottaa joku erikoistapaus joita on ehkä promille latureista?
Yleisimmissä tyypeissä, joita on suurimmassa osassa autoja (joissa on Boschin tai Valeon laturi) on vain yksi osa, parilla ruuvilla kiinni oleva muovinen suojus, jännitteensäätimen päällä. Itse säädin on yhtä pakettia hiilien kanssa ja on myös kiinni parilla ruuvilla. Vaihto kestää korkeintaan 10 minuuttia jos laturin siihen päähän pääsee käsiksi missä johtojen liittimet ovat.
- Anonyymi
Syy on Kian surkea sähköjärjestelmä, jota ei ole suunniteltu ajovaloautomatiikalle.
- Anonyymi
Minun Kian alkuperäisistä toinen ajovalo pimeni n. 40 tuhannessa km. laitoin uudet, jotka kesti päälle 20 tuhatta. Nykyiset lamput kestäneet kauemmin kuin edelliset yhteensä. Ajovalo lampuissakin on eroja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minun Kian alkuperäisistä toinen ajovalo pimeni n. 40 tuhannessa km. laitoin uudet, jotka kesti päälle 20 tuhatta. Nykyiset lamput kestäneet kauemmin kuin edelliset yhteensä. Ajovalo lampuissakin on eroja.
Minkähänlaiset polttimot on kyseessä?
Ainakin klassiset H7 polttimot kesti luvattoman huonosti. Huomasin että mitä halvemmat osti niin sen paremmin kesti, ilmeisesti halvemmissa käytettiin paksumpaa lankaa joka ei antanut ehkä ihan yhtä paljon valotehoa mutta kesti mekaanisesti paremmin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minkähänlaiset polttimot on kyseessä?
Ainakin klassiset H7 polttimot kesti luvattoman huonosti. Huomasin että mitä halvemmat osti niin sen paremmin kesti, ilmeisesti halvemmissa käytettiin paksumpaa lankaa joka ei antanut ehkä ihan yhtä paljon valotehoa mutta kesti mekaanisesti paremmin.H7 ne on. Eivät halvat, eivätkä kalleimmatkaan
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minkähänlaiset polttimot on kyseessä?
Ainakin klassiset H7 polttimot kesti luvattoman huonosti. Huomasin että mitä halvemmat osti niin sen paremmin kesti, ilmeisesti halvemmissa käytettiin paksumpaa lankaa joka ei antanut ehkä ihan yhtä paljon valotehoa mutta kesti mekaanisesti paremmin.H7 on perseestä työmaan pakuihin citikkaan ja fiattiin sai vaihtaa jokakuukausi. Itse ostin 2022 rion1, 2lx ja onneksi siinä on H4 polttimot...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
H7 on perseestä työmaan pakuihin citikkaan ja fiattiin sai vaihtaa jokakuukausi. Itse ostin 2022 rion1, 2lx ja onneksi siinä on H4 polttimot...
Sama havainto, kolme kertaa vuodessa sai vaihdella H7 polttimoita, kunnes...
Laturista tais hajota yksi diodi ja latausjännite on jotain 13,8 volttia. En ole sen jälkeen vuosiin vaihtanut yhtään polttimoa. Ennenkuin kukaan alkaa huutamaan että säädin rikki, niin vaihdoin sen, eikä sillä ollut vaikutusta.
Akkukaan ei mene talvella tyhjäksi kun sen lataa piripintaan marraskuussa. Jaksaa startata hyvin seuraavaan marraskuuhun asti.
- Anonyymi
Euro tekniikka on kakkia ja sitä on kaikissa korealaisissa!!😧😦☹️
- Anonyymi
Minulla on ollut ajossa Hyundain eri malleja jo yli 20 vuotta eikä yhdessäkään ole ollut mitään ongelmaa valojen kanssa. H7 on ihan hyvä ja kestää monta kymmentä tuhatta kerrallaan.
- Anonyymi
Turha syytellä H7 polttimoita. Minulla on Mersussa jo ainakin 2 vuotta vanhat ja 40 tkm ajetut Philips 130 H7 polttimot. Mersussa tosin taitaa olla paremmat sähkölaitteet ja valoautomatiikkakin toimii kuten pitää.
- Anonyymi
Tai sitten sulla on vaan latausjännite pikkasen alhaalla...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tai sitten sulla on vaan latausjännite pikkasen alhaalla...
Jossain vanhoissa Saabeissa oli valokytkimessä myös alennetun jännitteen valinta. Valot himmeni lähes huomaamattoman määrän, mutta kestivät erinomaisesti. Päivä-ajovalot jo 80-luvulla.
- Anonyymi
Aikoinaan etuvaloissa ei kestänyt lamput missä luvattiin erittäin hyvä valoteho . Joten piti tyytyä vaatimattomamppaan sortiin
- Anonyymi
Jos ajelee vain valaistulla kaupunkialueella, niin ei muuta kuin Osramin Ultralifet umpioihin ja kyllä kestää. No ei ehkä viallista jännitteensäädintä, mutta muuten. Ainakin alkuaikojen Cee'dissä valojen vaihtaminen on sen verran veristä hommaa, että mieluummin tingin valotehosta kuin veristän käteni kerran vuodessa (18 000 km).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sille jollekin, tunnistat kyllä
Etkö kuitenkin huomannut, kuinka välitän ja olen hyvä sinua kohtaan? Se, että olet itse kuin mikäkin omahyväinen, ainakin tässä leikissämme, miten sin3452716Tupoksen koulun oppilaan putoaminen - onnettomuus?
Kalevassa aamulla uutinen yläkoululaisen putoamisesta koulutiloissa Tupoksella. Rehtori ei avaa asian taustoja - miten tämä on voinut olla mahdollista442357Asbergerihmiset
Tuossa ehkä olen törmännyt livenä Asberger-ihmiseen ja kuullut nyt parilta naiselta, että millainen on mahdollinen asberger-oireyhtymää kärsivän ihmis227971Kerrotaanko maailmalle oikeasti Venäjän ja Ukrainan sodan syistä
Vaikka kuinka yritän olla kartalla edes vähän niin silti on koko ajan pimenossa se syy, miksi Venäjä hyökkää Ukrainaan.. Ei tätä kerrota uutisissa. K366907- 42803
Jasminilla uuis kulta
personal trainer ja elämä hymyilee. https://www.seiska.fi/Kotimaa/Jasmin-Mantyla-ero-ja-uusi-rakas/1182613?undefined58758- 45692