Jännitepiikit polttavat ajovalot.

Vaihdoin uudet ajovalolamput Kia Ceed autoon. Entiset olivat palaneet.
Aloittaessani koeajoa se poltti ensin lyhyet ja sitten pitkät. Kaikki polttimot.
Mitatessani akun jännitettä se tyhjäkäynnillä satunnaisesti pudotti jännitteen 13 voltin tuntumaan ja heti perään syöksyi lähelle 17 volttia.
Kierrokset putoavat reilusti heilauksen yhteydessä.
Oireen syy ja mistä sitä voisi alkaa etsimään?

31

1930

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Laturi rikki

      • Anonyymi

        Laturi ehjä, jännitteensäädin rikki


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laturi ehjä, jännitteensäädin rikki

        Eikö jännitesäädin ole ollut kiinteä osa laturia jo jostain 70-luvulta lähtien?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö jännitesäädin ole ollut kiinteä osa laturia jo jostain 70-luvulta lähtien?

        Ei kiinteä vaan irrotettava ja siten vaihdettavissa. Löytyy autotarvikeliikkeistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö jännitesäädin ole ollut kiinteä osa laturia jo jostain 70-luvulta lähtien?

        Tuossa ylempänänä olleessa videossa sitä jännitteensäädintä juuri vaihdettiin, ei näyttänyt olevan kovinkaan kiinteä osa latauria...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kiinteä vaan irrotettava ja siten vaihdettavissa. Löytyy autotarvikeliikkeistä.

        Eli moottorikaan ei ole rikki jos mäntä on kappaleina. Se on irrotettava osa ja siten vaihdettavissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli moottorikaan ei ole rikki jos mäntä on kappaleina. Se on irrotettava osa ja siten vaihdettavissa.

        Huono vertaus!
        Laturin jännitteensäätimen vaihto kestää ehkä 10 min jos laturiin pääsee suoraan käsiksi. Laturia ei yleensä tarvitse edes irroittaa jännitteensäätimen vaihtamiseksi. Joissakin autoissa laturi saattaa olla niin hankalassa paikassa, että muita laitteita on irroitettava tieltä pois ennen kuin laturiin pääsee käsiksi. Silloinkaan ei vaikeusaste ole lähelläkään mäntävertausta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huono vertaus!
        Laturin jännitteensäätimen vaihto kestää ehkä 10 min jos laturiin pääsee suoraan käsiksi. Laturia ei yleensä tarvitse edes irroittaa jännitteensäätimen vaihtamiseksi. Joissakin autoissa laturi saattaa olla niin hankalassa paikassa, että muita laitteita on irroitettava tieltä pois ennen kuin laturiin pääsee käsiksi. Silloinkaan ei vaikeusaste ole lähelläkään mäntävertausta.

        No et sitten ole kovin montaa laturia korjannut.

        Otappa tietynmallinen Bosch (hyvin yleisesti käytössä) laturi ja vaihda siihen jännitteensäädin, se pitää purkaa koko laite että pääset siihen käsiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No et sitten ole kovin montaa laturia korjannut.

        Otappa tietynmallinen Bosch (hyvin yleisesti käytössä) laturi ja vaihda siihen jännitteensäädin, se pitää purkaa koko laite että pääset siihen käsiksi.

        Pitääkö esimerkiksi ottaa joku erikoistapaus joita on ehkä promille latureista?
        Yleisimmissä tyypeissä, joita on suurimmassa osassa autoja (joissa on Boschin tai Valeon laturi) on vain yksi osa, parilla ruuvilla kiinni oleva muovinen suojus, jännitteensäätimen päällä. Itse säädin on yhtä pakettia hiilien kanssa ja on myös kiinni parilla ruuvilla. Vaihto kestää korkeintaan 10 minuuttia jos laturin siihen päähän pääsee käsiksi missä johtojen liittimet ovat.


    • Anonyymi

      Syy on Kian surkea sähköjärjestelmä, jota ei ole suunniteltu ajovaloautomatiikalle.

      • Anonyymi

        Minun Kian alkuperäisistä toinen ajovalo pimeni n. 40 tuhannessa km. laitoin uudet, jotka kesti päälle 20 tuhatta. Nykyiset lamput kestäneet kauemmin kuin edelliset yhteensä. Ajovalo lampuissakin on eroja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun Kian alkuperäisistä toinen ajovalo pimeni n. 40 tuhannessa km. laitoin uudet, jotka kesti päälle 20 tuhatta. Nykyiset lamput kestäneet kauemmin kuin edelliset yhteensä. Ajovalo lampuissakin on eroja.

        Minkähänlaiset polttimot on kyseessä?

        Ainakin klassiset H7 polttimot kesti luvattoman huonosti. Huomasin että mitä halvemmat osti niin sen paremmin kesti, ilmeisesti halvemmissa käytettiin paksumpaa lankaa joka ei antanut ehkä ihan yhtä paljon valotehoa mutta kesti mekaanisesti paremmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkähänlaiset polttimot on kyseessä?

        Ainakin klassiset H7 polttimot kesti luvattoman huonosti. Huomasin että mitä halvemmat osti niin sen paremmin kesti, ilmeisesti halvemmissa käytettiin paksumpaa lankaa joka ei antanut ehkä ihan yhtä paljon valotehoa mutta kesti mekaanisesti paremmin.

        H7 ne on. Eivät halvat, eivätkä kalleimmatkaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkähänlaiset polttimot on kyseessä?

        Ainakin klassiset H7 polttimot kesti luvattoman huonosti. Huomasin että mitä halvemmat osti niin sen paremmin kesti, ilmeisesti halvemmissa käytettiin paksumpaa lankaa joka ei antanut ehkä ihan yhtä paljon valotehoa mutta kesti mekaanisesti paremmin.

        H7 on perseestä työmaan pakuihin citikkaan ja fiattiin sai vaihtaa jokakuukausi. Itse ostin 2022 rion1, 2lx ja onneksi siinä on H4 polttimot...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        H7 on perseestä työmaan pakuihin citikkaan ja fiattiin sai vaihtaa jokakuukausi. Itse ostin 2022 rion1, 2lx ja onneksi siinä on H4 polttimot...

        Sama havainto, kolme kertaa vuodessa sai vaihdella H7 polttimoita, kunnes...

        Laturista tais hajota yksi diodi ja latausjännite on jotain 13,8 volttia. En ole sen jälkeen vuosiin vaihtanut yhtään polttimoa. Ennenkuin kukaan alkaa huutamaan että säädin rikki, niin vaihdoin sen, eikä sillä ollut vaikutusta.

        Akkukaan ei mene talvella tyhjäksi kun sen lataa piripintaan marraskuussa. Jaksaa startata hyvin seuraavaan marraskuuhun asti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkähänlaiset polttimot on kyseessä?

        Ainakin klassiset H7 polttimot kesti luvattoman huonosti. Huomasin että mitä halvemmat osti niin sen paremmin kesti, ilmeisesti halvemmissa käytettiin paksumpaa lankaa joka ei antanut ehkä ihan yhtä paljon valotehoa mutta kesti mekaanisesti paremmin.

        Ranskanpullissa piti käyttää huippukallita UV-suojattuja nuppeja, ettei lasit samenneet. Moni säästi ja tuloksena oli samea umpio, johon ulkoinen kiillotus ei auta. No, tonnilla saa uudet umpiot.


    • Anonyymi

      Euro tekniikka on kakkia ja sitä on kaikissa korealaisissa!!😧😦☹️

      • Anonyymi

        Minulla on ollut ajossa Hyundain eri malleja jo yli 20 vuotta eikä yhdessäkään ole ollut mitään ongelmaa valojen kanssa. H7 on ihan hyvä ja kestää monta kymmentä tuhatta kerrallaan.


    • Anonyymi

      Turha syytellä H7 polttimoita. Minulla on Mersussa jo ainakin 2 vuotta vanhat ja 40 tkm ajetut Philips 130 H7 polttimot. Mersussa tosin taitaa olla paremmat sähkölaitteet ja valoautomatiikkakin toimii kuten pitää.

      • Anonyymi

        Tai sitten sulla on vaan latausjännite pikkasen alhaalla...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai sitten sulla on vaan latausjännite pikkasen alhaalla...

        Jossain vanhoissa Saabeissa oli valokytkimessä myös alennetun jännitteen valinta. Valot himmeni lähes huomaamattoman määrän, mutta kestivät erinomaisesti. Päivä-ajovalot jo 80-luvulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jossain vanhoissa Saabeissa oli valokytkimessä myös alennetun jännitteen valinta. Valot himmeni lähes huomaamattoman määrän, mutta kestivät erinomaisesti. Päivä-ajovalot jo 80-luvulla.

        Alennetun jännitteen ansiosta Saban nupit kestivät vain hetken, halogeenipolttimon periaatteenahan on kuunuus, jossa hehkulangan metalli sulaa ja palaa takaisin. Kuriositeettina Saabeista irrotetut polttimot toimivat Nissaneissa, jos ne sai syttymään kopauttamalla. Japseissa sähkö kulki toisinpäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alennetun jännitteen ansiosta Saban nupit kestivät vain hetken, halogeenipolttimon periaatteenahan on kuunuus, jossa hehkulangan metalli sulaa ja palaa takaisin. Kuriositeettina Saabeista irrotetut polttimot toimivat Nissaneissa, jos ne sai syttymään kopauttamalla. Japseissa sähkö kulki toisinpäin.

        No tuo on kyllä ihan höpö-höpöä. Saabin systeemi oli erinomainen pidentämään polttimoiden ikää. Ihan samalla periaatteella himmentimen takana olevat kodin halogeenilamput ovat lähes ikuisia, mikäli ei käännä himmentimen nuppia ihan kaakkoon koskaan, tosin ledeiksihän nuo kodin halogeenit on jo vaihdettu.


    • Anonyymi

      Aikoinaan etuvaloissa ei kestänyt lamput missä luvattiin erittäin hyvä valoteho . Joten piti tyytyä vaatimattomamppaan sortiin

      • Anonyymi

        Jos ajelee vain valaistulla kaupunkialueella, niin ei muuta kuin Osramin Ultralifet umpioihin ja kyllä kestää. No ei ehkä viallista jännitteensäädintä, mutta muuten. Ainakin alkuaikojen Cee'dissä valojen vaihtaminen on sen verran veristä hommaa, että mieluummin tingin valotehosta kuin veristän käteni kerran vuodessa (18 000 km).


    • Anonyymi

      Vika paikantui. Kiaan oli vaihdettu tehdasuusi laturi, joka oli viallinen. Mittauksissa oli akun navoissa yli 19 voltin jännitepiikkejä vaikka akku oli uusi. Vika oli satunnainen eikä ilmennyt hetkessä. Laturin asentanut huoltamo asensi toisen laturin takuuseen, ei kustannuksia. Palaneet polttimot menivät omaan piikkiin.

      • Anonyymi

        Tuollainen voltti määrä tuhoaa akun ja koko auton sähköjärjestelmän....akku kiehuu ja porottaa kuin puuropata....aikoinaan mazdassa latasi ylijännitettä niin akkua kiehu kuin puuropata..ihme ettei turvatyynyt autossa tuhoutuneet ylijännittestä...naapurin Adina kerran laittoivat apuvirralla käyntiin,tuloksena istuimen turvatyynyn Poxi soronoo...


    • Anonyymi

      Ylijännite sai aikaan sekunnin katkon ja voimalaitoksen sekaisin?

    • Anonyymi

      Toyotan setämiehet tuntevat hyvin tuon ongelman, ei kun haastattelemaan vanhemmilla Toyotilla ajavia ti-setämiehiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      46
      3200
    2. Kova karman laki

      Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      509
      1942
    3. Päivieni piristys, missä olet?

      Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      17
      1920
    4. Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia

      jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si
      Maailman menoa
      81
      1751
    5. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      18
      1522
    6. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

      Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      43
      1408
    7. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

      Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      26
      1332
    8. Millainen kaivattusi luonne on?

      Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?
      Ikävä
      90
      1319
    9. Helena ja Mikko Koivun ero jatkuu edelleen ja loppua ei näy.

      Voi eikä, miksi menee noin vaikeaksi avioero ja sopua ei tää ex- pari vaan saa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      122
      1190
    10. UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista LPR:ssa

      Ilta-Sanomissa oli uutinen. Metsäyhtiö UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista Kaukaan-tehtaalla Lappeenrannassa
      Lappeenranta
      112
      1154
    Aihe