Eikö heidän egonsa kestä muita käyttöjärjestelmiä? Painotetaan "yhteisöä" ja "ymmärtämistä" mutta jos kysyt neuvoa saat ylimielistä vittuilua.
Windows tulee esiasennettuna mukana koneessa eikä vittuile sinulle jos et tiedä jotain no-lifepaskaa. Voit aloittaa sen opettelun välittömästi. Linuxin kanssa täyttä utopiaa, sillä jos et tiedä mikä ubuntu on, tai miten se asennetaan (mikä ei ole aloittelijalle välttämättä yksinkertaista) UBERASIANTUNTIJA tuomitsee sinut kyvyttömäksi linuxiin. Se myös oikeasti toimii (ilman outoja taikaloitsuja jotka eivät todellisuudessa tee mitään). Onko sattumaa että Windows on suosittu edelleen?
Ainoa oikeasti menestyksekäs iteraatio, eli Android tulee esiasennettuna eikä sekään ole siirtänyt windowsia sivuun.
Miksi serveriä työpöydällä?
Miksi linux-käyttäjät ovat mulkkuja?
19
161
Vastaukset
- Anonyymi
Ei, vaan tuntuu että windowskäyttäjät on täysiä mulkkuja! Ja kyllä ego kestää muita käyttiksiä mutta ne muut käyttikset jää linuxien jalkoihin mm. tietoturvassa ja vakaudessa!
- Anonyymi
Vakaudessa? Kuuden vuoden aikana W10 ei ole kaatunut kertaakaan. Pari ilmaisohjelmaa on joskus kaatunut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vakaudessa? Kuuden vuoden aikana W10 ei ole kaatunut kertaakaan. Pari ilmaisohjelmaa on joskus kaatunut.
Minulla W10 on kaatunut montakin kertaa, linuxit sen sijaan ei kertaakaan!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla W10 on kaatunut montakin kertaa, linuxit sen sijaan ei kertaakaan!
Kaatuuhan se kun ser koneilla köyttää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaatuuhan se kun ser koneilla köyttää.
Ei mulla mitään ser-koneita ole vaan ihan uusia koneita!
- Anonyymi
Avauksesta päätellen windows -käyttäjät ovat niitä mulkkuja.
- Anonyymi
Nooh, kaikista ei tule tietokoneguruja kuten aloittaja todistaa.
- Anonyymi
Miksi pitäisi? Tuleeko kaikista huippu-urheilijoita tai taiteilijoita? Halveksisitko sinä kaikkia jotka eivät ole huippu-urheilijoita?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi pitäisi? Tuleeko kaikista huippu-urheilijoita tai taiteilijoita? Halveksisitko sinä kaikkia jotka eivät ole huippu-urheilijoita?
Niinpä, aina kannattaa sotkea asiat jos ei osaa mitään muuta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä, aina kannattaa sotkea asiat jos ei osaa mitään muuta.
Miksi et osaa kirjoittaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi et osaa kirjoittaa?
Mikset osaa muuta kuin ruikuttaa?
- Anonyymi
Aika moneen asiaan löytyy ohjeet netistä semmosenaan ihan perus hakukoneita ja esim youtubea käyttämällä. Myös siihen ubuntun asentamiseen. Vasta sitten kun olet katsonut nämä ja törmännyt johonkin ongelmiin kannattaa kysyä. Turha odottaa että ihmiset kädestäpitäen ohjeistavat sinut kaiken yli jos et ole valmis tekemään itse mitään.
- Anonyymi
RTFM?
- Anonyymi
Johtuisikohan se mulkkuus GPL -lisenssistä?
Kun GPL -lisensioidulla ohjelmalla ei voi ansaita mitään (Mutta tarjoamalla maksullista tuotetukea GPL -lisensioidulle ohjelmalle VOI ansaita) niin tuosta syntyy perverssi logiikka:
Tehdään ohjelma tahallaan mahdollisimman sekavaksi ja vaikeakäyttöiseksi, että näin saadaan luotua kysyntää sille maksulliselle tuotetuelle.
Ja kun joku erehtyy kyselemään apua odottaen, että sitä saa ilmaiseksi, niin avun kysyjälle vastataan mulkkuiluasenteella.
Ohjelmilla pitäisi olla sellainen lisenssi, että koodaaja voisi ansaita myymällä lisenssejä niin, että vain lisenssin maksajalla on käyttöoikeus ohjelmaan.
Näinhän Microsoftkin toimii, ja:
1) Kaikki Windows -versiot ovat helppokäyttöisiä, vanhemmat versiot myös selkeitä.
Uudemmat (Windows 10 ja Windows 11 ovat kyllä "kehittyneet" sekavaan ja käyttäjälle haitalliseen suuntaan).
2) Microsoft on taloudellisesti menestynyt erinomaisen hyvin.
Tämä osoittaa, että Windowsin käyttämä lisensiointimalli toimii erittäin hyvin.
Mutta kun Linux -piireissä aivan väkisin kannatetaan GPL -lisenssiä, niin seuraus on juuri tuo: Et voi ansaita koodaamalla mitään, koska jos/kun myyt yhden ohjelmakappaleen GPL -lisensioituna, niin ostajalla on oikeus joko jakaa ilmaiseksi tai myydä maksua vastaan kopioita ohjelmastasi (Tämän oikeuden takaa GPL -lisenssi).
Siis toista (ja kolmatta jne.) kopiota on vaikea myydä, jos ensimmäisen kappaleen ostaja päättää jakaa ohjelmaasi ilmaiseksi.
Ja kun suoraan ohjelmalla ei voi mitään ansaita, niin syntyy perverssi motiivi:
Tee ohjelmasta vaikea käyttää, voit myydä tukipalvelua!
Ainoa muu taloudellisesti linux -maailmassa menestynyt on Google (Android pohjautuu Linuxiin).
Mutta siinä onkin ideana tämä:
Googlen pääansaintakeino on Google Play.
Tehdään sovellusten hankkimisesta muualta kuin Google Play:sta joko erittäin hankalaa tai mahdotonta. Ja vaaditaan pieni provisio jokaisesta Google Playn kautta jaetusta ohjelmakappaleesta.
Lisätuloja Google saa myös mainonnasta sekä asiakkailta vakoiltujen tietojen myynnistä muille yrityksille.
Kun jokin on ilmaista, SINÄ (ja tietosi) on se myytävä tuote.
Muiden kuin Googlen on käytännössä mahdotonta ansaita linuxilla tai linux -sovelluksilla.
Siksi myydään tuotetukea ja siksi käyttöjärjestelmä ja/tai ohjelmat tehdään vaikeakäyttöisiksi, että sille maksulliselle tuotetuelle riittäisi kysyntää.
Tässä selitystä linux -maailmassa rehottavalla mulkkumaiselle käytökselle.- Anonyymi
GPL-lisenssi on luotu sitä varten, ettei vapaata koodia ns. "pimitetä". Mikään ei estä kirjoittamasta osaa suljettuna koodina, mutta silloin pitää määrittää myös API, minkä yli sitä käytetään. Aika monet avoimen koodin ohjelmat ovat vaativuudeltaan sitä tasoa, että lähdekoodinkaan kanssa et pysty juuri mitään tekemään, koska et ole suorittanut koodin perehdytyskurssia, joka voi kestää 3kk.
Esimerkki: 5G-modeemin firmwarea ei ole julkaistu, mutta rajapinnan avulla sille voi tehdä linux-driverin. Eli täysin samalla tavalla, kuin windows-puolellakin menetellään. Ajuri siis on tavallaan käyttöliittymä firmwarelle, eikä sisällä itsessään mitään toimintoja.
- Anonyymi
Olen samaa mieltä edellisen kanssa Windows 10:stä ja11:stä. Sekavia ja vaikeita käyttää.
Pääasiallisena Linux käyttäjänä myönnän ettei sen asentaminen ole sieltä helpoimmasta päästä. Ei kyllä monelta onnistu Windowsinkaan asennus.
Minusta Linux on paljon helpompi ja selkeämpi käyttää kuin nuo uudemmat Windowsit. Minulla on myös Windows 10 kone, josta oikeastaan en pidä pätkäkään. Se on lähinnä testi- ja pelialustana sekä sen takia etten putoa Windows maailmasto kokonaan pihalle.
Kyllä Linuxille saa tehdä ohjelmia ja pyytää niistä rahaa. Vain käyttistä koskee tuo GPL lisenssi. Linuxille on olemassa kaupallisia ohjelmia.- Anonyymi
Itse asiassa GPL-lisenssi koskee kaikkea avointa koodia. Vaihtoehto sille on MIT-lisenssi, jossa ei ole mitään rajoituksia - aika moni oppimateriaali on MIT-lisenssillä. Et siis voi linkittää ohjelmaasi GPL-koodia ellet julkaise kaikkea koodia samalla lisenssillä. Lisenssin versioilla on eroa ja nykyisin GPLv3 on suositeltavin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse asiassa GPL-lisenssi koskee kaikkea avointa koodia. Vaihtoehto sille on MIT-lisenssi, jossa ei ole mitään rajoituksia - aika moni oppimateriaali on MIT-lisenssillä. Et siis voi linkittää ohjelmaasi GPL-koodia ellet julkaise kaikkea koodia samalla lisenssillä. Lisenssin versioilla on eroa ja nykyisin GPLv3 on suositeltavin.
"Et siis voi linkittää ohjelmaasi GPL-koodia ellet julkaise kaikkea koodia samalla lisenssillä"
Juuri tämä on se ongelma!
Jos kirjoittaa KAIKKI lähdekoodit omaan ohjelmaan itse, niin voi (ainakin yrittää) myydä lisenssejä oman linux-ohjelman käyttämiseen.
Mutta asiassa on 2 ongelmaa:
1) Kilpaileva GPL -lisensioitu ohjelma (jonka käyttöliittymä on läpimätä, kuten GPL -lisensioiduilla ohjelmilla usein on). Mutta mitä sanoo potentiaalinen asiakas, kun kerrot, että voi joko ostaa lisenssin helppokäyttöiseen ja selkeään ohjelmaasi tai sitten voi käyttää ilmaiseksi tuota kilpailijan ohjelmaa, ja kärsiä jatkuvaa stressiä siitä, kun ohjelma tekee yksinkertaisten asioiden tekemisestä työlästä/vaikeaa/hankalaa vain siksi, kun sen kilpailevan ohjelman käyttöliittymä on ns. syvältä.
2) Yksinkertaisimmissa ohjelmissa tätä ongelmaa ei ole.
Mutta monimutkaisemmissa ohjelmissa saattaisi olla tarve käyttää jonkun muun tekemää koodia osana ohjelmaa. Ja jos tuo "jonkun muun" tekemä koodi on GPL -lisenssillä, niin silloin on ISO ongelma! Sensijaan, jos löytää LGPL -lisensoitua koodia, niin ei ongelmaa:
Käännä se LGPL -koodi (sellaisenaan tai sopivasti muokattuna) .so -tiedostoksi ja kutsu tuon .so :n sisältämiä aliohjelmia omasta ohjelmastasi. JOS muokkasit tuota koodia, niin julkaise muokattu lähdekoodi, josta tuon .so -tiedoston käänsit konekieliseksi.
Eli JOS löydät valmista koodia LGPL (tai MIT) -lisenssillä niin hienoa, projektisi voi edistyä.
Mutta jos löysit vain GPL -lisensioitua koodia, et voi käyttää sitä (tai jos käytät, niin joudut juuri tuohon ansaan: koodia voit kirjoittaa, mutta mitään et voi sillä ansaita).
Lisäkysymys:
Onko todellakin niin, että jos et halua omaa ohjelmaasi julkaista avoimena lähdekoodina ja GPL -lisensioituna, niin:
3) ET voi käyttää GPL -lisensoitua koodia suoraan ohjelmaasi käännettynä etkä myöskään .so -tiedostoksi käännettynä, jota oma ohjelmasi voisi kutsua
mutta
4) VOIT kääntää tuon GPL -lisensoidun koodin komentoriviohjelmaksi, ja voit kutsua tuota komentoriviohjelmaa omasta suljetun koodin ohjelmastasi.
Esimerkiksi:
Voisin koodata vaikkapa videodownloaderin.
Oma suljetun lähdekoodin videodownloader kutsuu ffmpeg -ohjelmaa, ja kertoo komentoriviparametrien avulla, mitä sen ffmpegin on tarkoitus tehdä.
Eli komentoriviohjelmaa saa kutsua, muttaffmpegistä ei saa kääntää .so -versiota jota oma ohjelma kutsuisi suoraan saman prosessin osana ?
- Anonyymi
Vaikka tästä jo toistamiseen poistettiin mun viesti niiin sanon uudelleen että linuxkäyttäjät ei ole mulkkuja vaan lähinnä windowskäyttäjät niitä on.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1185121Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332792- 342629
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺302418Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭211640- 1181637
En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä101540Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231304- 951168
Tänään oli
Noiiiiin 🤏 vähällä ettei tapahtunut jotain mieletöntä. Valitettavasti olosuhteet esti. Odota hetki vielä 😘351153