Alikersantti-Kersantti-Ylikersantti

Anonyymi-ap

Armeijassa sotilasarvot ja sotilaiden tehtävät ovat usein perin epäloogisia. Alikersantit ovat monesti tehtävältään ryhmänjohtajia, kersantit ovat ryhmänjohtajia ja ylikersantit ryhmänjohtajia. Onko sotilasarvolla loppujen lopuksi muuta kuin symbolista merkitystä, vai onko alikersantti-kersantti-ylikersantti -jaotuksella jotain muita tyyppitehtäviä kuin ryhmänjohtaja?

28

970

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kersantista ylöspäin voi toimia joukkueen varajohtajana ja joukkuejohtajan tuuraajana. Ylikersantti voi toimia komppanian vääpelinä jne.

      • Anonyymi

        Ja alikersantti voi hyvinkin olla ryhmän varajohtaja, tai erikoisaselajeissa jopa ihan ilman minkäänlaista esimiesasemaa. Tosin sama voi päteä varmaan kersantteihin ja ylikersantteihin.

        Ja sitten taas toisin päin, meillä ainakin intissä alikersantteja toimi joukkueiden varajohtajina ja jopa ihan joukkueen johtajana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja alikersantti voi hyvinkin olla ryhmän varajohtaja, tai erikoisaselajeissa jopa ihan ilman minkäänlaista esimiesasemaa. Tosin sama voi päteä varmaan kersantteihin ja ylikersantteihin.

        Ja sitten taas toisin päin, meillä ainakin intissä alikersantteja toimi joukkueiden varajohtajina ja jopa ihan joukkueen johtajana.

        Kurssit on ryhmän johtajia kouluttajia opettajia ja treenaajia sekä ottaa vastuuta ryhmästään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kurssit on ryhmän johtajia kouluttajia opettajia ja treenaajia sekä ottaa vastuuta ryhmästään.

        Kessut.


      • Anonyymi

        Ajatelkaa että sairaaloissa oli ennen peltiset kusiastiat mikä heivetillinen kolina meteli ja paino niissä oli. Sääli hoitajia !


    • Anonyymi

      SS-Tappaaa minkä vaan halutessaan!

      • Anonyymi

        Siihen perustui itsestäsi keksimä Ironmikess:kin?


      • Anonyymi

        Toi SS on Saksassa ollut siihen aikaan sotilaspoliisi Suomessa eri mutta Saksan kielessä on kirjan merkki missä kausi s yhdessä SS. Erikoinen kieli muutenkin. Meillä ei ole samoja kirjaimia. Saksan asiat ei oikeastaan kuulu Suomeen .


      • Anonyymi

        Kyllä viime sodasta on 100 vuotta jo. Eihän teitä silloin ollut olemassa.


    • Anonyymi

      Minä taas ihmettelen miksi yleensäkään täytyy olla jotain yli- tai ali- arvoja.

      • Anonyymi

        Minä puolestaan olen pohtinut ylipäätään sotilasarvojen tarpeellisuutta. Eikö ihan saman asian ajaisi se, että olisi vaikkapa herra ryhmänjohtaja tai herra joukkueenjohtaja, tms.?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä puolestaan olen pohtinut ylipäätään sotilasarvojen tarpeellisuutta. Eikö ihan saman asian ajaisi se, että olisi vaikkapa herra ryhmänjohtaja tai herra joukkueenjohtaja, tms.?

        Oli käytössä tuo systeemi yhdellä tietyllä porukalla, tosin ilman herroittelua. Käytäntö lakkautettiin 1945.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä puolestaan olen pohtinut ylipäätään sotilasarvojen tarpeellisuutta. Eikö ihan saman asian ajaisi se, että olisi vaikkapa herra ryhmänjohtaja tai herra joukkueenjohtaja, tms.?

        Ehdotan, että luet sellaisen kirjan kun "näin taistelivat Vietnamin sissit". Mielestäni yksi parhaita sotadokumenttejä mitä olen lukenut. Kertoo miten järjestettiin porukat, miten aseet hankittiin ja miten USAlaiset kohteli paikallisia. Nyky meininki median puoleen muistuttaa USA:n harrastamaa propaa Vietnamissa.


      • Anonyymi

        Koska ylilääkäri on lisäkoulutettu johonkin kuten erikoistunut tiettyyn tai ylihoitaja on opettajana ja johtajana koulutettu ja ylirehtori tai yli vääpeli tai Ylikokki tai yli johtaja tehtaassa. Niillä on usein talouskoulutus ja opettajan koulutus. Pitää osata paljon asioita samaan aikaan. Merivoimissa on vastaavat koulutukset ja lentäjillä on ylikapteeni yliperämies vastuuta tulee lisää kun koulutusta on enemmän. Menkää harrastamaan liikuntaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä puolestaan olen pohtinut ylipäätään sotilasarvojen tarpeellisuutta. Eikö ihan saman asian ajaisi se, että olisi vaikkapa herra ryhmänjohtaja tai herra joukkueenjohtaja, tms.?

        Suomessa ei ole ollut sotaa 100 vuoteen kyllä.


      • Anonyymi

        Ylikonemestari laivoilla tai Ylikokki ravintolassa on pomo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä puolestaan olen pohtinut ylipäätään sotilasarvojen tarpeellisuutta. Eikö ihan saman asian ajaisi se, että olisi vaikkapa herra ryhmänjohtaja tai herra joukkueenjohtaja, tms.?

        Herrat ja rouvat oli ennen titteli mutta ei niitä enää juuri käytetä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oli käytössä tuo systeemi yhdellä tietyllä porukalla, tosin ilman herroittelua. Käytäntö lakkautettiin 1945.

        Ai mutta Jeesuksesta sanotaan joskus Herra Jeesus messias.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai mutta Jeesuksesta sanotaan joskus Herra Jeesus messias.

        Herra Jumala.


    • Anonyymi

      Eli kiteytyksenä aloituksesta, tehtävä voi muuttua sotilasarvon myötä, tai sitten se ei muutu? Ja jos se ei muutu, niin se tarkoittaa että ylennetty henkilö voisi ehkä olla sijoitettavissa johonkin toiseen tehtävään, vaikka häntä ei välttämättä koskaan siihen sijoiteta. Ja siitä mihin tehtäviin mikäkin sotilasarvo antaa "edellytykset" tuskin on mitään standardoitua listaa olemassakaan...

      • Anonyymi

        Tehtäviin valitaan se jolla on koulutus tehtävään eikä naaman mukaan. Ikävää että lahjomalla saadaan rehtorin paikkoja laatu ei vastaa oikeaa.


    • Anonyymi

      Joskus muinoin ei ollu kuin kersantin arvo. Sotilaat on aina ollut persoja arvoille ja viinalle. Kerrotaan, että, viinapäissän kersantti porukka väitteli kuka heistä on suurin. Väittely meni painiksi ja aikansa örvellettyään humalakin lientyi ja jonkin näköinen järjen valon pilkahdus tuli näkyviin. Sopivat sitten, että painikasan alimmainen on alikersantti, ylimmäinen ylikersantti ja heidän väliin jäävä on kersantti. Aikanaan tehtiin ehdotus, joka pyrokratia portaassa hyväksyttiin, uudeksi kersantin arvojen jaotteluksi.

      • Anonyymi

        No armeijoissa on eri ryhmän kokoja ja aseryhmiä on erilaisia joukkoja ja kaikessa oltava koulutus sekä joku joka opettaa ohjaa ja vastaa asioista ottaa vastuuta siitä. Sairaaloissa on osastonhoitajat vastuussa että kaikki hoidetaan ja apulais osaston hoitajat hoitaa että tehtävät hoidetaan.Potilaiden omaiset ja viralliset asiat on hoidettava kuolemat kuolinsyy ja kemikaalit laitteet kuljetukset. Vastuuta kuulkaa te ette halua vastuuta kantaa. Päiväkodin johtajat on vastuussa siitä työstä että lapset hoidetaan.Ette vaan halua ottaa vastuuta.


      • Anonyymi

        Kessut ylikessut alikessut on ollut aina. Koulutuksen mukaan joskus tehtävä vaatii lisä koulutusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No armeijoissa on eri ryhmän kokoja ja aseryhmiä on erilaisia joukkoja ja kaikessa oltava koulutus sekä joku joka opettaa ohjaa ja vastaa asioista ottaa vastuuta siitä. Sairaaloissa on osastonhoitajat vastuussa että kaikki hoidetaan ja apulais osaston hoitajat hoitaa että tehtävät hoidetaan.Potilaiden omaiset ja viralliset asiat on hoidettava kuolemat kuolinsyy ja kemikaalit laitteet kuljetukset. Vastuuta kuulkaa te ette halua vastuuta kantaa. Päiväkodin johtajat on vastuussa siitä työstä että lapset hoidetaan.Ette vaan halua ottaa vastuuta.

        Ottakaahan pöljät selvää, vuosisatojen saatossa suomen armeija on kehittynyt. Suomen sodan jälkeen 1800 luku, alkoi hierarkia rakentua. Eikä aina hyvään suuntaan. Tosin narssistisen ihmisen ollessa kyseessä perverssiot sai uutta ulottuvuutta. Armeija laitos on narssistin paratiisi.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Jumalauta kun katsoo noita harjoituksia joskus niin on tyhmää joukossa. Tyyliin miksei saa asetta jättää yksin ulos tai miksei saa pitää meteliä tai miksei saa pitää valoa päällä. Ihan kuin ei olisi aivoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumalauta kun katsoo noita harjoituksia joskus niin on tyhmää joukossa. Tyyliin miksei saa asetta jättää yksin ulos tai miksei saa pitää meteliä tai miksei saa pitää valoa päällä. Ihan kuin ei olisi aivoja.

        Joo yhdessä oli valitus ei saa tarpeeksi puuroa kun oli ottanut puuroa vain kanteen eikä kippoon. Voi perke...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      223
      3460
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2181
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1955
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      80
      1630
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1257
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe