Lääke Solian Amisulpride

Anonyymi-ap

Onko kellään käytössä kyseistä lääkettä, jota käytetään skitsofrenian ja psykoosin hoitoon? Onko tässä ollut millaisia kokemuksia?

7

1441

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Oma lääkärini suositteli sitä, koska se ilmeisesti auttaa myös niihin negatiivisiin oireisiin (muita tälläiä lääkkeitä ovat aripipratsoli ja Rxulti.). Myös masennuslääkkeet kuten sertraliini tai Brintellix saattavat auttaa niihin negatiivisiin oireisiin.

      Amisulpride myös on hyvä siksi ettei se lihota paljoa eikä myöskään väsytä (kaksi yllä mainittua antipsykoottia ovat myös samankaltaisia siinä suhteessa). Se voi olla jopa ns. "aktivoiva" lääke (ainakin oman lääkärini mukaan). Kun selasin nettiä, huomasin myös ettei amisulpridilla ole niitä "antikolinergisiä haittavaikutuksia", joista voi lukea mm. Terveys Kirjaston artikkelista "Masennuslääkkeiden haittavaikutukset", vaikka Solian eli amisulpiridi ei ole masennuslääke vaan se on neurolepti.

      Lääkärini suositteli jakamaan annoksen puoliksi ja ottamaan puolet aamulla ja puolet illalla. Käsittääkseni joku 100mg/200mg per 24h on normaali annostus, mutta se voi olla myös max. yhteensä 300mg per vuorokausi (Lähde: Sanofin Solian ohje pdf). Kannattaa aloittaa pienemmästä annoksesta ja sitten nostaa tarpeen mukaan (kuten aina).

      Amisulpridi vaatii erikoisluvan, mutta se voi johtua myös siitä että lääkepakkaus on ulkomaankielinen (itse en tiedä). Amisulpiridi on kehitetty "sulpiridi" (eli SUPRIUM) lääkkeen pohjalta. Sekä amisulpridi että sulpiridi aiheuttavat sydämentykytystä ja joskus se voi pidentää QT-aikaa. Itse vahvasti suosittelen pyytämään lääkäriltä/hoitajalta että otettaisiin sydänfilmi jos tätä sivuoiretta tulee. Amisulpridi aiheuttaa aika helposti myös niitä ekstrapyramidaalioireita.

      Amisulpiridi usein myös nostaa prolaktiinin (maitohormooni) pitoisuutta, joka voi aiheuttaa rintojen turpoamista ja myös jopa maitovuotoa (myös miehillä) ja mihille voi tulla erektiohäiriö ja naisilla se voi vaikuttaa väliaikaisesti hedelmällisyyteen. Risperidon on toinen lääke joka voi tehdä tätä samaa haittaa. Risperidon on tästä huolimatta yleisesti käytössä. Uskon että lääkärisi suostuu prolaktiini pitoisuuden seurantaan jos pyydät sitä.

    • Anonyymi

      Minulla on solian. Se on hyvä lääke. Minulle lääke on tehnyt hyvälaatuisia kasvaimia aivoon. Mutta hengissä.

      • Anonyymi

        Mistä tiedät, että Solian on ne aiheuttanut? Luulen ettei sitä saisi määrätä, jos aiheuttaisi aivokasvaimia. Hyvänkinlaatuiset voi vaikuttaa aivojen toimintaan.


    • Anonyymi

      Minulla aloitettiin Amisulprid Holsten 400mg joskus viime marraskuussa. Pienen alku kiukuttelun ja masentelun jälkeen lääke alkoi tosiaan toimia! Minulla oli Suprium 200mg 3x päivässä. Nyt kun Suprium loppui apteekkien tukusta ja tuli jähän hätä hommata jotain tilalle niin vaihdettiin Holsteniin.
      Minulla poistanut negatiivisia oireita ja totesin että on itseasiassa parempi kuin Suprium!
      Joo aiheuttaa erektio ongelmaa mutta siihen määrätty Sildenafil. En ole vielä testannut auttaako Sildenafil erektion ylläpitämiseen.
      Mutta olo on todella hyvä 3x 400mg päivässä annostuksella, yksi aamulla ja kaksi illalla . Lisäksi rinnalla menee Risperidon, Diapam ja Propral.
      Sydäntä tutkitaan kohta Holter seurannalla, ja siis sydämen tykytyksiä ollut jo paljon ennen psyykelääkkeitä.
      Olen oikeastaan iloinen että Suprium loppui apteekeista ja aloitettiin Holsten. On nostanut elämäniloa ja pystyn jopa nauttimaan elämästäni enemmän kuin pitkään pitkään aikaan. Nauran ja olen aktiivisempi eikä ahdista enää niin pahasti kuin mitä ennen.
      Olen tyytyväinen lääkkeeseen. Jos vielä erektioongelmat voittaisin Sildenafilla. Ainakin aamustondis tulee eli pitäisi vielä sapeli toimia 😂

      • Anonyymi

        En kyllä ymmärrä miksi yhä syöt myös Risperidonia koska pelkän Solainin (ja myös pelkän Supriumin) pitäisi auttaa.


      • Anonyymi

        Pharmaca Fennican mukaan, Supriumia pitäisi olla annoksella 200-600 mg/vrk, jos on pääasiassa negatiivisia oireita (Soliania eli Amisulpridea pitäisi olla 50% annos koska se on suhteessa tehokkaampaa).


    • Anonyymi

      Olen sitä mieltä että Amisulpiridia ei kannata käyttää koska Suprium (sulpiridi) on käytännössä samaa ainetta, mutta se on halvempaa eikä se vaadi erityislupaa. Tämän lisäksi olen lukenut että amisulpiridi pidentää QT-aikaa helpommin kuin sulpiridi, mutta toisaalta molemmat lääkkeet voivat pidentää QT-aikaa melko helposti jos on keskisuuri tai suuri annos. QT-ajan pidentyminen vaikuttaa haitallisesti sydämen rytmiin. Sulpiridia pitää ollat puolet amisulpridi annoksesta, eli jos ottaa 200 mg amisulpiridia (eli Soliania) niin 100 mg Supriumia vastaa samaa annosta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      92
      1703
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      175
      1340
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1128
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      105
      1128
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      956
    6. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      47
      916
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      69
      897
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      65
      860
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      773
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      758
    Aihe