Miksi kaukolämpöverkon lämpötila on jopa yli 100 astetta

Anonyymi-ap

Keskipohjanmaassa uutisoitiin, että kaukolämpötaloissa kannattaa välttää kokonaan lämpimän veden käyttöä, koska sähköjen palattua voi sähköjen palauduttua kaukolämpökodeissa hanasta laskettava lämmin vesi voi pahimmassa tapauksessa olla yli 100-asteista, jolloin vaarana on saada palovammoja.
Kaukolämpöveden korkea lämpötila voi myös vaurioittaa muoviputkistoja.
-Jos lämmönjakokeskuksen lämpimän käyttöveden säätöventtiili sattuu olemaan sähkökatkon alkaessa avoinna, on riski kiehuvan kuuman veden tulolle olemassa. Riski on sitä suurempi, mitä enemmän on pakkasta.

Tietenkin käyttöveden säädin on auki, ei sitä kiinni yleensä pidetä, eikä tavallinen kaukolämmön asiakas tiedä sen taivaallista lämmönjakokkeskuksensa toiminnasta tai venttiileistä ja säätimistä.
No jos tällainen riski on tiedossa ja olemassa, niin kaukolämpöyhtiön pitää laskea kaukolämpö laitoksella lähtevän kaukolämmön lämpötilaa alle 100 asteen.
80 astetta riittää vallan hyvin ja kuluisi vähemmän polttoainetta.
Miksi kaukolämpöverkon lämpötilaa pidetään talvella jopa 110 asteessa.
Mitä korkeampi lämpötila, niin sitä suurempi riski verkon vaurioitumiselle.
Kertokaapa miten yli 100 asteen veden lämpötila on mahdollista, jos vettä laskee suihkusekoittajasta, jossa lämpötila on säädettävissä.
Eihän suihkusäädin päästä kuumaa vettä, jos säädin on säädetty haalealle +30 asteen lämpötilalle ja tavallisesta hanasta ei tule kuumaa vettä, jos kylmältä puolelta vettä laskee, jos silloin tulee kuumaa vettä, niin energialaistos on käynyt vaihtamassa kuuman ja kylmän veden putkien paikkaa hanassa.

Kuka korvaa, jos muoviputket vaurioituvat sähkökatkon aikana, vaikkei vettä silloin käyttäisi, silloin puhutaan sadoista, jopa yli 1000 euron rahasummasta.

24

687

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Miten muka saisit tehtyä niin halvalla putkiremontin? Siis kaikki muoviputket pitää vaihtaa, valtava homma

• Anonyymi

No ei kaikkia, kuten kylmävesiputkia ja niitä putkia, joiden päässä olevia hanoja ei ole avattu.
        Meillä maksoi käyttövesiputkien saneeraus vajaa 4000€ ja siitä on aikaa vähän yli 10 vuotta.

• Anonyymi

Paljon kyllä lämpö nousee lämmönvaihtimessa jos laitat nopeasti kuuman veden juoksutuksen, samoin paine putkistossa nousee. Jouduin laittamaan paineiskun tasaajan ettei varoventtili juoksuttanut aina vettä pannuhuoneen lattialle.

• Anonyymi

Korjaus: jos laitat nopeasti kuuman veden juoksutuksen kiinni.

• Anonyymi

Tomaatintuottajan sähkölasku on jo 300 000 euroa kuukaudessa

• Anonyymi

Juu ja hallitus ihmettelee miksi yrityksiä lopettaa yritys toimintansa.

• Anonyymi

Tomaatti ei ole mikään välttämättömyys ihmiselle, miksi sitä talvella Suomessa tukia saamalla viljellään?

• Anonyymi

Kun on riittävästi pakkasta, niin vesi verkostossa on 115 astetta.

• Anonyymi

Pelkääkö lämpölaitos, että kaukolämpöverkko jäätyy, kun noin kuumaa vettä verkostossa pitävät.
        Säästyisi polttoainetta, jos verkon lämpötila olisi 80 astetta ja kyllä se riittää.

• Anonyymi

Mitä Kokkolan kaukolämpö vastaa?

• Anonyymi

Sehän vastaa että vesi on kuumaa että se lämmittäisi myös verkon loppupäässä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sehän vastaa että vesi on kuumaa että se lämmittäisi myös verkon loppupäässä.

On ne kaukolämmön runkoputket niin isoja ja kierto niissä niin suuri, että varmasti riittää lämpöä loppupäähänkin ja sitäpaitsi niissä on eristeet päällä ja sijaitsevat maan alla, jossa on plus asteita, eri asia, jos kulkisivat maan pinnalla ja ilman eristeitä.
        Meillä on kiertoveden lämpötila 50 astetta ja lämpimämpää ei tarvi olla, jos olis 110 astetta pattereissa lämpötila, niin olis asunto, kuin sauna.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On ne kaukolämmön runkoputket niin isoja ja kierto niissä niin suuri, että varmasti riittää lämpöä loppupäähänkin ja sitäpaitsi niissä on eristeet päällä ja sijaitsevat maan alla, jossa on plus asteita, eri asia, jos kulkisivat maan pinnalla ja ilman eristeitä.
        Meillä on kiertoveden lämpötila 50 astetta ja lämpimämpää ei tarvi olla, jos olis 110 astetta pattereissa lämpötila, niin olis asunto, kuin sauna.

Älä nyt höpötä. Se on kyllä tarkkaan laskettu mikä on optimi lämpötila.

• Anonyymi

Minä selitä ja minä kerron koska tällä hetkellä myös Kokkolan kaupungin energialaitos joutuu säästämään sähköä siitä aiheutuu se että sähköohjatut venttiilit jotka säätävät virtausta eivät välttämättä ehdi reagoiga jännitteenvaihteluin niin nopeasti kuin pitäisi,Myös nykyaikaset kodeissa olevat suihkuhanat jne eivät ehdi säädellä välttämättä se kuuman/kylmän veden suhdettavarsin kun tulee sähkökatkoja eli minä ratkaisin tämän asia minä hoidan ja minä osaan ihan kaikki asiat paremmin kuin kukaan nykyinen kaupungin virkamies tarkoitan vighreita ja demareita ja kokoomuslaisa ja keskustalaisia että olen paras en voi sille mitään:)

• Anonyymi

Mulla mitään sähkösuihkuhanaa ole, vaan mekaanisesti säätyvä suihkusäädin, joka on samassa asennossa ja sillä säädetään paljonko vettä pääsee kuumalta puolelta ja kylmältä puolelta holmiin ja sitten säätyy veden lämpötila.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mulla mitään sähkösuihkuhanaa ole, vaan mekaanisesti säätyvä suihkusäädin, joka on samassa asennossa ja sillä säädetään paljonko vettä pääsee kuumalta puolelta ja kylmältä puolelta holmiin ja sitten säätyy veden lämpötila.

Ok siis sinulla on ns mekaanisesti säätyvä hana ei siis sähköisesti säätyvää hanaa.siitä huolimatta se verkkoon tuleva kuuma vesi pääsee kerros/rivitalo asuntoihin järjestelmän ohitse säätelyn,Tottakai se herättää useimmissa huolta mutta tilanne rauhoittuu kannattaa siis ottaa vaikkapa astiaan sitä kuumaa vettä jäähtymään asia ratkaistu probleem solved? minä taas ratkaisin kaiken

• Anonyymi

Trolli tai aivan saatanan sekasin

• Anonyymi

Kaukolämpö.

https://www.sttinfo.fi/tiedote/paljon-parjattu-kaukolampo-on-paras-tapa-saada-energianhintoihin-joustoa-20-000-euron-maalampoinvestoinnilla-voisi-ostaa-kaukolampoa-meilta-kahdeksaksi-vuodeksi-avaimet-kateen?publisherId=69819473&releaseId=69945631

• Anonyymi

Tosirealisti määrää, millä lämpötilaarvolla vettä putkiston laitetaan. Tuliko tämä selväksi? Tulihan se!

• Anonyymi

Tottahan se

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tottahan se

Kyllä kannatan

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2733
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2674
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1627
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1550
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1490
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1392
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1247
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1207
    Aihe