Peltipoliisit jakavat mielipiteet - ei yllätä yhtään

Anonyymi-ap

"Iltalehden ja Nettiauton suureen autokyselyyn vastanneista suomalaisista suunnilleen puolet on jossain määrin tyytyväisiä automaattisen nopeusvalvonnan yleisyyteen teillämme.

Kyselyyn vastanneista yli 16 000 ihmisestä reilu kolmannes pitää peltipoliisien määrää sopivana ja 13,6 prosenttia haluaisi lisätä niiden määrää.

Toista äärilaitaa edustaa viidennes vastaajista, jotka eivät haluaisi nähdä kamerapönttöjä lainkaan. Vähentämistä toivoo 28,7 prosenttia."

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/e38e9410-4673-49a0-91d1-ecd442ca2e6c

Tietenkin ylinopeusyrjöt ovat sitä mieltä, että kaikki mikä estää heidän ylinopeutensa ajamista, niin on väärin ja tulee ottaa pois käytöstä.

56

677

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos peltipoliisit otetaan pois. Niin sitten huomattavasti enemmän liikuteltavia kameroita, joilla oikeasti saadaan ylinopeutta ajavat kiinni itse teossa.

      • Anonyymi

        Ei ole ylinopeuksista pelkoa, koska tiestön kunto on mennyt jo Venäjästä ohi.
        Ne ketkä ajaa ylinopeutta, enkä tarkoita 5-10 yli, ajaa sitä mömmöissä ja umpikännissä, kortitta, varastetuilla, kympin katsastamattomilla, ei vakuutuksia, ei mitään... Saa jatkaa, kunnes kärähtää 500.kerra , ellei ole ehtinyt tappaa jo aiemmin.


    • Anonyymi

      Eipä noista ole pahemmin haittaa, se on niin olematon matka mitä valvovat että sen pätkän jaksaa ajaa hiljempaa.
      Ottaa sit kiinni kun on taas tietä missä mennä.
      Yleensä tolpat laitetaan vielä johonkin risteyksen ennen tai jälkeen missä muutenkin ohittaminen on vähän niin ja näin.
      Yksi hyvä keino on käyttää jotain BG tai RO kilpiä jos tekee mieli kaahata.
      Suomen poliisihan ei ulkomaalaisiin puutu ajoiko ne sit isommalla vai pienemmällä autolla.

      • Anonyymi

        "Eipä noista ole pahemmin haittaa, se on niin olematon matka mitä valvovat että sen pätkän jaksaa ajaa hiljempaa."
        Totta, mutta olihan se ajo leppoisampaa ilman noita varsin useita rahastusautomaatteja teiden varsilla.
        Tuo kilpien vaihto/käyttäminen saattaa kostautua varsin hankalalla tavalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Eipä noista ole pahemmin haittaa, se on niin olematon matka mitä valvovat että sen pätkän jaksaa ajaa hiljempaa."
        Totta, mutta olihan se ajo leppoisampaa ilman noita varsin useita rahastusautomaatteja teiden varsilla.
        Tuo kilpien vaihto/käyttäminen saattaa kostautua varsin hankalalla tavalla.

        Yhtä leppoista se on, vaikka niitä peltipoliiseja olisi metrin välein. Oma mittarivirhe tietoon ja sitten vakionopeudensäädin naps päälle ja nautitaan tasaisesta nopeudesta, joka ei ylitä nopeusrajoitusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhtä leppoista se on, vaikka niitä peltipoliiseja olisi metrin välein. Oma mittarivirhe tietoon ja sitten vakionopeudensäädin naps päälle ja nautitaan tasaisesta nopeudesta, joka ei ylitä nopeusrajoitusta.

        Tätä tapaa näkee käytettävän valitettavan vähän.

        Toisin päin, sitä käyttäessään näkee varsin usein muiden liittyvän letkaan. Mukautuvalla vakkarilla saa hyvää kyytiä löydettyään sen oikeaa nopeutta käyttävän seurattavan.

        Ja kuten todettu, välähdykset on helppo välttää noudattamalla nopeusrajoituksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhtä leppoista se on, vaikka niitä peltipoliiseja olisi metrin välein. Oma mittarivirhe tietoon ja sitten vakionopeudensäädin naps päälle ja nautitaan tasaisesta nopeudesta, joka ei ylitä nopeusrajoitusta.

        Varsin monella jopa päätieksi luokiteltavalla väylällä tuo nopeusrajoitus vaihtuu joka tienhaaran ja joka toisen maitolaiturin kohdalla, joten se tasaisesta nopeudesta nauttiminen jää varsi vähäiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätä tapaa näkee käytettävän valitettavan vähän.

        Toisin päin, sitä käyttäessään näkee varsin usein muiden liittyvän letkaan. Mukautuvalla vakkarilla saa hyvää kyytiä löydettyään sen oikeaa nopeutta käyttävän seurattavan.

        Ja kuten todettu, välähdykset on helppo välttää noudattamalla nopeusrajoituksia.

        Varmaan vaatii useita ohituksia ennen kuin löytää sen oikeaa nopeutta ajavan jonka seurattavaksi mukautuvalla vakkarilla iskeytyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varsin monella jopa päätieksi luokiteltavalla väylällä tuo nopeusrajoitus vaihtuu joka tienhaaran ja joka toisen maitolaiturin kohdalla, joten se tasaisesta nopeudesta nauttiminen jää varsi vähäiseksi.

        Niissä tilanteissa pitää muuttaa auton nopeutta. Se on kyllä tosi vaikeaa, vai mitä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niissä tilanteissa pitää muuttaa auton nopeutta. Se on kyllä tosi vaikeaa, vai mitä?

        Monessa vakkarissa on myös nopeuden säätömahdollisuus "pykälissä", eli voi nopeasti muuttaa esim. 10 km/h pykälissä sitä nopeutta. Jos rajoitus muuttuu 100 km/h 80 km/h, niin pari painallusta vakkarin viiksestä, niin homma hoidettu. Sama homma sitten kun rajoitus jälleen nousee takaisin 100 km/h. Painallusta vakkarin viiksestä toiseen suuntaan, niin homma on jälleen hoidettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niissä tilanteissa pitää muuttaa auton nopeutta. Se on kyllä tosi vaikeaa, vai mitä?

        Ei vaikeaa mutta se tasaisesta nopeudesta nauttiminen jää varsin katkonaiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monessa vakkarissa on myös nopeuden säätömahdollisuus "pykälissä", eli voi nopeasti muuttaa esim. 10 km/h pykälissä sitä nopeutta. Jos rajoitus muuttuu 100 km/h 80 km/h, niin pari painallusta vakkarin viiksestä, niin homma hoidettu. Sama homma sitten kun rajoitus jälleen nousee takaisin 100 km/h. Painallusta vakkarin viiksestä toiseen suuntaan, niin homma on jälleen hoidettu.

        Edellisessä dieselissä tuo toimi muuten, mutta kun se vauhti ei hidastunut tarpeeksi nopeasti rajoituksen muuttuessa. Oli pakko käyttää jarrua, jottei jatka ylinopeudella kameran ohi. Nykyinen plugari hidastuu paljon tehokkaammin, kun jalan nostaa kaasulta. Silti, kamerat vievät paljon huomiota liikenteen seuraamiselta. Risteystä lähestyttäessä tulee usein vahdittua kameraa ja auton nopeutta enemmän, kuin risteävää liikennettä.


    • Anonyymi

      Ei niihin tule kiinnitettyä edes huomiota, kun ajaa mukavasti ja sujuvasti rajoituksia ja muita sääntöjä noudattaen ja muut huomioon ottaen. En ymmärrä niitä, joille ne ovat ongelma. Haluavat lisää onnettomuuksia? Haluavat pippeli häiriöitä liikenteeseen?

      • Anonyymi

        Poikkeava kehitysvammainen voitko valaista millaisia ovat pippeli häiriöt liikenteessä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Poikkeava kehitysvammainen voitko valaista millaisia ovat pippeli häiriöt liikenteessä?

        Älä reagoi tunnetun minihäirikön yksittäisiin sanoihin. Sen pitää saada itsensä esille joka ketjussa, joten annetaan sen sepustella pikku pilillään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä reagoi tunnetun minihäirikön yksittäisiin sanoihin. Sen pitää saada itsensä esille joka ketjussa, joten annetaan sen sepustella pikku pilillään.

        Ei tuo voi kehitysvammalleen mitään.


      • Anonyymi

        Kuule, mitä jos alkaisit käyttämään julkisia tai takseja


    • Anonyymi

      Eilen Hesarissa oli uutinen uuden kameran käyttöönotosta.
      https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/5589052

      "Vajaa 100 välähdystä päivässä..." Ulosmenokadulle sijoitetulta kameralta lopulta varsin pieni luku liikennemäärän ollessa yli 10 000 ajon/vrk. Ainakin joku on osannut noudattaa rajoituksia myös.

      • Anonyymi

        Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis ja joissakin tilanteissa myös kukkaro.


    • Löytyisikö mistään kannatusta tällaiselle mielipiteelle, että tolppia voisi olla
      nykyinen määrä ja että niissä kaikissa olisi kamera.
      Välähtämiskynnys voisi esim. 80 - alueella tosiaankin olla vaikka 93 ja
      100 - alueella 120.
      Tarkoitan siis nyt ylinopeuksia, jotka juurikaan eivät ole voineet syntyä
      vahingossa, vaan tieten tahtoen tai vain piittaamattomuudesta.
      En ole ainakaan Etelä-Suomessa nähnyt tolppia moottoriteillä 120 - alueella,
      sen sijaan esim. Etelä - Ranskassa niitä on.
      Kokemus puhuu, sillä Ranskassa meistä otettiin useampikin "passikuva" eri
      tieosuuksilla, mutta niitä kuvia ei rangaistusvaatimuksen kera vieläkään ole
      tullut. Nopeus oli 130 - alueella hyvällä maksullisella tiellä ehkä 145 - 150!
      Kenties tätä lähettämisen vaivaa ja siihen liittyvää maksujen reskontraa ei
      ehkä haluta nähdä.

      • Anonyymi

        Vielä parempi ajatus olisi, että kaikki tolpat kameroineen poistettaisiin.
        Vaikka eihän tuo Ranskan tyhjästä niuhottamaton mallikaan ihan höperö ole.


      • Anonyymi

        Eihän Ranskassa saatua sakkoa meiltä peritä, kuten ei Virossakaan saatua.
        Ja alussa mainitsemasi ehdotus noista välähtämiskynnyksistä on jo tätä päivää, paitsi, että se
        on 80-alueella 94 km/h, sillä poliisi hukkuisi noihin 100 euron virhemaksuihin, joten niitä ei edes yritetä periä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vielä parempi ajatus olisi, että kaikki tolpat kameroineen poistettaisiin.
        Vaikka eihän tuo Ranskan tyhjästä niuhottamaton mallikaan ihan höperö ole.

        Miksi ne poistaa pitäisi? Ne on hyödyksi kaikille, ja haitaksi vain osaamattomille tunareille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ne poistaa pitäisi? Ne on hyödyksi kaikille, ja haitaksi vain osaamattomille tunareille.

        Bingo!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ne poistaa pitäisi? Ne on hyödyksi kaikille, ja haitaksi vain osaamattomille tunareille.

        Jos ja kun pelkkää rahastusta pitää tarpeellisena niin mikä ettei.
        Toisaalta jos ne on kerran hyödyksi kaikille niin eihän ne silloin voi olla haitaksi kenellekään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ja kun pelkkää rahastusta pitää tarpeellisena niin mikä ettei.
        Toisaalta jos ne on kerran hyödyksi kaikille niin eihän ne silloin voi olla haitaksi kenellekään.

        En usko että on haitaksi kenellekään, joka noudattaa tieliikennelakia, kuten liikennesääntöjä ja nopeusrajoituksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En usko että on haitaksi kenellekään, joka noudattaa tieliikennelakia, kuten liikennesääntöjä ja nopeusrajoituksia.

        Ainakaan siihen asti kunnes jossain alamäessä rajoituksen juuri muuttuessa välähtää, joten hyvä on olla uskossa vahva.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakaan siihen asti kunnes jossain alamäessä rajoituksen juuri muuttuessa välähtää, joten hyvä on olla uskossa vahva.

        Etkö osaa hallita autosi nopeutta tuollaisessa tilanteessa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö osaa hallita autosi nopeutta tuollaisessa tilanteessa?

        Kyse ei ole minusta vaan kommentti oli Anonyymi00033 2022-12-15 12:48:35 kirjoitukseen.


    • Anonyymi

      Sähköpol on katsohan piilosa sielä pöntösä, ei juurikaan puskapera.

    • Anonyymi

      Voiko sähkökatkon aikana ajaa tolppaan n,200 kmh . Toimiiko kameratolppa .

      • Anonyymi

        Se toimii ihan samalla tavalla ajatpa siihen tolppaan kahtasataa tai kahtakymppiä. Tolppa kaatuu ja se boksi sieltä huipusta tulee autosi katolle.


    • Anonyymi

      Peltidigi vaatii peltiä lumikaaoksessakin. Kunnon peltilehmistä saa kunnon sakonkin johdossa.

      • Anonyymi

        Ja köyhä valtio/kunta kiittää.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Kehitysvamma ei tartu, mutta asennevamma periytyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kehitysvamma ei tartu, mutta asennevamma periytyy.

        Kumman uhri olet, vai molempien?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kumman uhri olet, vai molempien?

        Noudatan yhteiskunnan sääntöjä, joten en kummankaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noudatan yhteiskunnan sääntöjä, joten en kummankaan.

        No, sehän on mitä parhain asia.
        Kun vielä lopetat tuon palstoilla varsin usein esiintyvän typeryyden esittelysi niin aina vaan osakkeesi järkihenkilönä paranee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, sehän on mitä parhain asia.
        Kun vielä lopetat tuon palstoilla varsin usein esiintyvän typeryyden esittelysi niin aina vaan osakkeesi järkihenkilönä paranee.

        Minkä typeryyden? Missä on esitelty ja miten on esitelty?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkä typeryyden? Missä on esitelty ja miten on esitelty?

        "Minkä typeryyden" Kehitysvamma ei tartu, mutta asennevamma periytyy.
        "Missä on esitelty" Tässä ketjussa vähän ylempänä.
        "miten on esitelty?" Kirjoittamalla.


    • Anonyymi

      Ei noista ole ongelmaa, näkyvät kauas. Ja vieläkin kauemmas, jos japanilaisella mersun tai audin takana ajaa. Ja sit on vielä ne navigaattorit, jokka ilmoittavat noista.
      Suurin osa kameroista on järkevissä paikoissa. Turvaamassa kylien taajamia tai isoja risteyksiä. Mut ne varmaan vois siirtää järkevimpiinkin paikkoihin satasen teiltä, ilman yhtäkään isoa risteystä huonolla näkyvyydellä.
      Noita pöljiä on kuudesosa kaikista kameroista. Vie pohjan järkevyydestä.

    • Anonyymi

      Olen noudattanut sääntöjä ja hyvin olen ehtinyt. Aina aikataulussa ja perille.

      Ajelen monen mielestä alinopeutta.
      Joulua ennen, lauantaina ihmeellistä kun ajoin Humppilasta Tampereelle , yhtään autoa ei tullut perään, eikä ohi. Pari näkyi peilissä ja poikkesivat pian muualle.

      Aivan samoin tullessa Tampereelta, moottoritiellä perässä tulija jäivät kiltisti 500-1000 m päähän. Kyllä oli ihmeellinen ajoreissu
      ----------------------
      KESÄLLÄ humppila Tampere humppila oli toisella tavalla erikoinen. Edessä ajoi joku pikkuautoa ja kaksi rekkaa. Rekat ajoivat todella alinopeutta, usein nopeus alle 70 km/h. Kukaan ei roikkunut perässä, kukaan ei ohittanut.

      E63, 9 Tampereentie on paljon rauhallisenpa kuin VT 2 Hki-pori, jossa ajaa kiireiset hesalaiset.

      • Anonyymi

        Pitkäryyppynä tuntemani henkilö sanoi noista peltipoliiseista seuraavasti: On se hyvä, että aidot poliisit korvataan noilla peltipoliiseilla. Uskaltaa ajaa vähän hönössäkin. Peltipoliisi ei puhalluta koskaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitkäryyppynä tuntemani henkilö sanoi noista peltipoliiseista seuraavasti: On se hyvä, että aidot poliisit korvataan noilla peltipoliiseilla. Uskaltaa ajaa vähän hönössäkin. Peltipoliisi ei puhalluta koskaan.

        Peltipoliisi tekee juuri sen, mitä sille on ohjelmoitu tehtäväksi. Sitä vastoin paikkakunnilla, missä aidot poliisit on korvattu poliisin kuvilla, voi tosiaankin ajella vaikka pikku hönössä.


    • Anonyymi

      On niin yksinkertainen homma ettei kannata haaskata yhteiskunnan rahoja ihmistyövoimaan.
      Pian on autoissa suoraan rajoittimet niin kameratkin tulee hyödyttömiksi.

      • Anonyymi

        Koska mahtaa olla se "pian", että autoissa olisi/tulisi rajoittimet jotka estäisi ylinopeudella ajon?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska mahtaa olla se "pian", että autoissa olisi/tulisi rajoittimet jotka estäisi ylinopeudella ajon?

        Ei ole tuollaista "pian"-aikaa näköpiirissä.


      • Anonyymi

        Sakkolappuprintteri joka auton keskikonsoliin. Kirjoittaa suoraan sen sakkolapun kuskille, kun ylinopeus havaitaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sakkolappuprintteri joka auton keskikonsoliin. Kirjoittaa suoraan sen sakkolapun kuskille, kun ylinopeus havaitaan.

        Onko tuokin niitä "pian" käyttöön tulevia teknisiä vempaimia joista täällä joku höyrypää jo aiemmin kertoi.


    • Anonyymi

      Muutakin kuin nopeusvalvontaa

      Poliisin nykyisin suosima termi liikenneturvallisuuskamera kuvastaa poliisitarkastaja Heikki Ihalaisen mukaan paremmin nykyajan kameran toimintaa. Valvonta ei keskity vain nopeuksiin, vaan salama voi välähtää esimerkiksi punaisiin päin ajamisesta.

      – Tulevaisuudessa päästään varmaan ottamaan kuvia myös ilman turvavyötä ajavista kuljettajista sekä kännykän käyttäjistä. Maailmalla on jo jonkin verran käytössä tällaisia kameroita.

      Otteen lähde > https://yle.fi/a/74-20012154

      • Anonyymi

        Jatkossa on myös mahdollista löytää etsintäkuulutetut liikenteestä "turvallisuuskameroilla". Kiinalaiset ovat jo kehittäneet kasvojentunnistuskamerateknologiaa tätä varten. Hyvä että roistot saadaan kiinni!


    • Anonyymi

      Näihin turhuuksiin vaan rahaa riittää, oli ajat sitten minkälaiset vaan!
      Nämä lisää onnettomuuksia, oli nopeus miten alhainen tahansa, koska täytyy kattoo nopeusmittaria ja tolppia, eikä ehdi seuraamaan liikennettä. Nämä tolpat on vaarallisia varsinkin pimeellä ajettaessa, koska silloin on vaarallista katella nopeusmittaria.

      • Anonyymi

        Nopeusmittaria ja nopeutta joutuu välillä vilkaisemaan/seuraamaa, vaikka mitään kameratolppia ei olisi olemassakaan. Ihan normaalia ajamiseen liittyviä toimenpiteitä. Jos sellainen ei onnistu, niin tällainen henkilö ei mitä ilmeisimmin sovellu auton ratin taakse.


      • Anonyymi

        Itse yleensä tiedän autoni nopeuden mittariin katsomatta. Toki olenkin sitten paljon kokeneempi kuljettaja kuin em kommentoija. Juuri ajokortin saaneilla on vielä vaikeaa auton hallinnassa ja mittariston seuraamisessa, se on ymmärrettävää.

        Kunhan ajokokemusta kertyy, niin opit seuraamaan mittaristoakin, tai arvioimaan nopeuden ilmankin sitä.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      3228
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2141
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1915
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe