"Iltalehden ja Nettiauton suureen autokyselyyn vastanneista suomalaisista suunnilleen puolet on jossain määrin tyytyväisiä automaattisen nopeusvalvonnan yleisyyteen teillämme.
Kyselyyn vastanneista yli 16 000 ihmisestä reilu kolmannes pitää peltipoliisien määrää sopivana ja 13,6 prosenttia haluaisi lisätä niiden määrää.
Toista äärilaitaa edustaa viidennes vastaajista, jotka eivät haluaisi nähdä kamerapönttöjä lainkaan. Vähentämistä toivoo 28,7 prosenttia."
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/e38e9410-4673-49a0-91d1-ecd442ca2e6c
Tietenkin ylinopeusyrjöt ovat sitä mieltä, että kaikki mikä estää heidän ylinopeutensa ajamista, niin on väärin ja tulee ottaa pois käytöstä.
Peltipoliisit jakavat mielipiteet - ei yllätä yhtään
57
730
Vastaukset
- Anonyymi
Jos peltipoliisit otetaan pois. Niin sitten huomattavasti enemmän liikuteltavia kameroita, joilla oikeasti saadaan ylinopeutta ajavat kiinni itse teossa.
- Anonyymi
Ei ole ylinopeuksista pelkoa, koska tiestön kunto on mennyt jo Venäjästä ohi.
Ne ketkä ajaa ylinopeutta, enkä tarkoita 5-10 yli, ajaa sitä mömmöissä ja umpikännissä, kortitta, varastetuilla, kympin katsastamattomilla, ei vakuutuksia, ei mitään... Saa jatkaa, kunnes kärähtää 500.kerra , ellei ole ehtinyt tappaa jo aiemmin.
- Anonyymi
Eipä noista ole pahemmin haittaa, se on niin olematon matka mitä valvovat että sen pätkän jaksaa ajaa hiljempaa.
Ottaa sit kiinni kun on taas tietä missä mennä.
Yleensä tolpat laitetaan vielä johonkin risteyksen ennen tai jälkeen missä muutenkin ohittaminen on vähän niin ja näin.
Yksi hyvä keino on käyttää jotain BG tai RO kilpiä jos tekee mieli kaahata.
Suomen poliisihan ei ulkomaalaisiin puutu ajoiko ne sit isommalla vai pienemmällä autolla.- Anonyymi
"Eipä noista ole pahemmin haittaa, se on niin olematon matka mitä valvovat että sen pätkän jaksaa ajaa hiljempaa."
Totta, mutta olihan se ajo leppoisampaa ilman noita varsin useita rahastusautomaatteja teiden varsilla.
Tuo kilpien vaihto/käyttäminen saattaa kostautua varsin hankalalla tavalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Eipä noista ole pahemmin haittaa, se on niin olematon matka mitä valvovat että sen pätkän jaksaa ajaa hiljempaa."
Totta, mutta olihan se ajo leppoisampaa ilman noita varsin useita rahastusautomaatteja teiden varsilla.
Tuo kilpien vaihto/käyttäminen saattaa kostautua varsin hankalalla tavalla.Yhtä leppoista se on, vaikka niitä peltipoliiseja olisi metrin välein. Oma mittarivirhe tietoon ja sitten vakionopeudensäädin naps päälle ja nautitaan tasaisesta nopeudesta, joka ei ylitä nopeusrajoitusta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yhtä leppoista se on, vaikka niitä peltipoliiseja olisi metrin välein. Oma mittarivirhe tietoon ja sitten vakionopeudensäädin naps päälle ja nautitaan tasaisesta nopeudesta, joka ei ylitä nopeusrajoitusta.
Tätä tapaa näkee käytettävän valitettavan vähän.
Toisin päin, sitä käyttäessään näkee varsin usein muiden liittyvän letkaan. Mukautuvalla vakkarilla saa hyvää kyytiä löydettyään sen oikeaa nopeutta käyttävän seurattavan.
Ja kuten todettu, välähdykset on helppo välttää noudattamalla nopeusrajoituksia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yhtä leppoista se on, vaikka niitä peltipoliiseja olisi metrin välein. Oma mittarivirhe tietoon ja sitten vakionopeudensäädin naps päälle ja nautitaan tasaisesta nopeudesta, joka ei ylitä nopeusrajoitusta.
Varsin monella jopa päätieksi luokiteltavalla väylällä tuo nopeusrajoitus vaihtuu joka tienhaaran ja joka toisen maitolaiturin kohdalla, joten se tasaisesta nopeudesta nauttiminen jää varsi vähäiseksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tätä tapaa näkee käytettävän valitettavan vähän.
Toisin päin, sitä käyttäessään näkee varsin usein muiden liittyvän letkaan. Mukautuvalla vakkarilla saa hyvää kyytiä löydettyään sen oikeaa nopeutta käyttävän seurattavan.
Ja kuten todettu, välähdykset on helppo välttää noudattamalla nopeusrajoituksia.Varmaan vaatii useita ohituksia ennen kuin löytää sen oikeaa nopeutta ajavan jonka seurattavaksi mukautuvalla vakkarilla iskeytyy.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varsin monella jopa päätieksi luokiteltavalla väylällä tuo nopeusrajoitus vaihtuu joka tienhaaran ja joka toisen maitolaiturin kohdalla, joten se tasaisesta nopeudesta nauttiminen jää varsi vähäiseksi.
Niissä tilanteissa pitää muuttaa auton nopeutta. Se on kyllä tosi vaikeaa, vai mitä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niissä tilanteissa pitää muuttaa auton nopeutta. Se on kyllä tosi vaikeaa, vai mitä?
Monessa vakkarissa on myös nopeuden säätömahdollisuus "pykälissä", eli voi nopeasti muuttaa esim. 10 km/h pykälissä sitä nopeutta. Jos rajoitus muuttuu 100 km/h 80 km/h, niin pari painallusta vakkarin viiksestä, niin homma hoidettu. Sama homma sitten kun rajoitus jälleen nousee takaisin 100 km/h. Painallusta vakkarin viiksestä toiseen suuntaan, niin homma on jälleen hoidettu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niissä tilanteissa pitää muuttaa auton nopeutta. Se on kyllä tosi vaikeaa, vai mitä?
Ei vaikeaa mutta se tasaisesta nopeudesta nauttiminen jää varsin katkonaiseksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Monessa vakkarissa on myös nopeuden säätömahdollisuus "pykälissä", eli voi nopeasti muuttaa esim. 10 km/h pykälissä sitä nopeutta. Jos rajoitus muuttuu 100 km/h 80 km/h, niin pari painallusta vakkarin viiksestä, niin homma hoidettu. Sama homma sitten kun rajoitus jälleen nousee takaisin 100 km/h. Painallusta vakkarin viiksestä toiseen suuntaan, niin homma on jälleen hoidettu.
Edellisessä dieselissä tuo toimi muuten, mutta kun se vauhti ei hidastunut tarpeeksi nopeasti rajoituksen muuttuessa. Oli pakko käyttää jarrua, jottei jatka ylinopeudella kameran ohi. Nykyinen plugari hidastuu paljon tehokkaammin, kun jalan nostaa kaasulta. Silti, kamerat vievät paljon huomiota liikenteen seuraamiselta. Risteystä lähestyttäessä tulee usein vahdittua kameraa ja auton nopeutta enemmän, kuin risteävää liikennettä.
- Anonyymi
Ei niihin tule kiinnitettyä edes huomiota, kun ajaa mukavasti ja sujuvasti rajoituksia ja muita sääntöjä noudattaen ja muut huomioon ottaen. En ymmärrä niitä, joille ne ovat ongelma. Haluavat lisää onnettomuuksia? Haluavat pippeli häiriöitä liikenteeseen?
- Anonyymi
Poikkeava kehitysvammainen voitko valaista millaisia ovat pippeli häiriöt liikenteessä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Poikkeava kehitysvammainen voitko valaista millaisia ovat pippeli häiriöt liikenteessä?
Älä reagoi tunnetun minihäirikön yksittäisiin sanoihin. Sen pitää saada itsensä esille joka ketjussa, joten annetaan sen sepustella pikku pilillään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä reagoi tunnetun minihäirikön yksittäisiin sanoihin. Sen pitää saada itsensä esille joka ketjussa, joten annetaan sen sepustella pikku pilillään.
Ei tuo voi kehitysvammalleen mitään.
- Anonyymi
Kuule, mitä jos alkaisit käyttämään julkisia tai takseja
- Anonyymi
Eilen Hesarissa oli uutinen uuden kameran käyttöönotosta.
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/5589052
"Vajaa 100 välähdystä päivässä..." Ulosmenokadulle sijoitetulta kameralta lopulta varsin pieni luku liikennemäärän ollessa yli 10 000 ajon/vrk. Ainakin joku on osannut noudattaa rajoituksia myös.- Anonyymi
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis ja joissakin tilanteissa myös kukkaro.
Löytyisikö mistään kannatusta tällaiselle mielipiteelle, että tolppia voisi olla
nykyinen määrä ja että niissä kaikissa olisi kamera.
Välähtämiskynnys voisi esim. 80 - alueella tosiaankin olla vaikka 93 ja
100 - alueella 120.
Tarkoitan siis nyt ylinopeuksia, jotka juurikaan eivät ole voineet syntyä
vahingossa, vaan tieten tahtoen tai vain piittaamattomuudesta.
En ole ainakaan Etelä-Suomessa nähnyt tolppia moottoriteillä 120 - alueella,
sen sijaan esim. Etelä - Ranskassa niitä on.
Kokemus puhuu, sillä Ranskassa meistä otettiin useampikin "passikuva" eri
tieosuuksilla, mutta niitä kuvia ei rangaistusvaatimuksen kera vieläkään ole
tullut. Nopeus oli 130 - alueella hyvällä maksullisella tiellä ehkä 145 - 150!
Kenties tätä lähettämisen vaivaa ja siihen liittyvää maksujen reskontraa ei
ehkä haluta nähdä.- Anonyymi
Vielä parempi ajatus olisi, että kaikki tolpat kameroineen poistettaisiin.
Vaikka eihän tuo Ranskan tyhjästä niuhottamaton mallikaan ihan höperö ole. - Anonyymi
Eihän Ranskassa saatua sakkoa meiltä peritä, kuten ei Virossakaan saatua.
Ja alussa mainitsemasi ehdotus noista välähtämiskynnyksistä on jo tätä päivää, paitsi, että se
on 80-alueella 94 km/h, sillä poliisi hukkuisi noihin 100 euron virhemaksuihin, joten niitä ei edes yritetä periä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vielä parempi ajatus olisi, että kaikki tolpat kameroineen poistettaisiin.
Vaikka eihän tuo Ranskan tyhjästä niuhottamaton mallikaan ihan höperö ole.Miksi ne poistaa pitäisi? Ne on hyödyksi kaikille, ja haitaksi vain osaamattomille tunareille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi ne poistaa pitäisi? Ne on hyödyksi kaikille, ja haitaksi vain osaamattomille tunareille.
Bingo!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi ne poistaa pitäisi? Ne on hyödyksi kaikille, ja haitaksi vain osaamattomille tunareille.
Jos ja kun pelkkää rahastusta pitää tarpeellisena niin mikä ettei.
Toisaalta jos ne on kerran hyödyksi kaikille niin eihän ne silloin voi olla haitaksi kenellekään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos ja kun pelkkää rahastusta pitää tarpeellisena niin mikä ettei.
Toisaalta jos ne on kerran hyödyksi kaikille niin eihän ne silloin voi olla haitaksi kenellekään.En usko että on haitaksi kenellekään, joka noudattaa tieliikennelakia, kuten liikennesääntöjä ja nopeusrajoituksia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En usko että on haitaksi kenellekään, joka noudattaa tieliikennelakia, kuten liikennesääntöjä ja nopeusrajoituksia.
Ainakaan siihen asti kunnes jossain alamäessä rajoituksen juuri muuttuessa välähtää, joten hyvä on olla uskossa vahva.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainakaan siihen asti kunnes jossain alamäessä rajoituksen juuri muuttuessa välähtää, joten hyvä on olla uskossa vahva.
Etkö osaa hallita autosi nopeutta tuollaisessa tilanteessa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Etkö osaa hallita autosi nopeutta tuollaisessa tilanteessa?
Kyse ei ole minusta vaan kommentti oli Anonyymi00033 2022-12-15 12:48:35 kirjoitukseen.
- Anonyymi
Sähköpol on katsohan piilosa sielä pöntösä, ei juurikaan puskapera.
- Anonyymi
Voiko sähkökatkon aikana ajaa tolppaan n,200 kmh . Toimiiko kameratolppa .
- Anonyymi
Se toimii ihan samalla tavalla ajatpa siihen tolppaan kahtasataa tai kahtakymppiä. Tolppa kaatuu ja se boksi sieltä huipusta tulee autosi katolle.
- Anonyymi
Peltidigi vaatii peltiä lumikaaoksessakin. Kunnon peltilehmistä saa kunnon sakonkin johdossa.
- Anonyymi
Ja köyhä valtio/kunta kiittää.
- Anonyymi
Tässä oikea suhtautuminen kamerapönttöihin, vallankin näihin uusiin.
https://www.youtube.com/watch?v=epPls1dyqy8- Anonyymi
Kehitysvamma ei tartu, mutta asennevamma periytyy.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kehitysvamma ei tartu, mutta asennevamma periytyy.
Kumman uhri olet, vai molempien?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kumman uhri olet, vai molempien?
Noudatan yhteiskunnan sääntöjä, joten en kummankaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noudatan yhteiskunnan sääntöjä, joten en kummankaan.
No, sehän on mitä parhain asia.
Kun vielä lopetat tuon palstoilla varsin usein esiintyvän typeryyden esittelysi niin aina vaan osakkeesi järkihenkilönä paranee. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No, sehän on mitä parhain asia.
Kun vielä lopetat tuon palstoilla varsin usein esiintyvän typeryyden esittelysi niin aina vaan osakkeesi järkihenkilönä paranee.Minkä typeryyden? Missä on esitelty ja miten on esitelty?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minkä typeryyden? Missä on esitelty ja miten on esitelty?
"Minkä typeryyden" Kehitysvamma ei tartu, mutta asennevamma periytyy.
"Missä on esitelty" Tässä ketjussa vähän ylempänä.
"miten on esitelty?" Kirjoittamalla.
- Anonyymi
Ei noista ole ongelmaa, näkyvät kauas. Ja vieläkin kauemmas, jos japanilaisella mersun tai audin takana ajaa. Ja sit on vielä ne navigaattorit, jokka ilmoittavat noista.
Suurin osa kameroista on järkevissä paikoissa. Turvaamassa kylien taajamia tai isoja risteyksiä. Mut ne varmaan vois siirtää järkevimpiinkin paikkoihin satasen teiltä, ilman yhtäkään isoa risteystä huonolla näkyvyydellä.
Noita pöljiä on kuudesosa kaikista kameroista. Vie pohjan järkevyydestä. - Anonyymi
Olen noudattanut sääntöjä ja hyvin olen ehtinyt. Aina aikataulussa ja perille.
Ajelen monen mielestä alinopeutta.
Joulua ennen, lauantaina ihmeellistä kun ajoin Humppilasta Tampereelle , yhtään autoa ei tullut perään, eikä ohi. Pari näkyi peilissä ja poikkesivat pian muualle.
Aivan samoin tullessa Tampereelta, moottoritiellä perässä tulija jäivät kiltisti 500-1000 m päähän. Kyllä oli ihmeellinen ajoreissu
----------------------
KESÄLLÄ humppila Tampere humppila oli toisella tavalla erikoinen. Edessä ajoi joku pikkuautoa ja kaksi rekkaa. Rekat ajoivat todella alinopeutta, usein nopeus alle 70 km/h. Kukaan ei roikkunut perässä, kukaan ei ohittanut.
E63, 9 Tampereentie on paljon rauhallisenpa kuin VT 2 Hki-pori, jossa ajaa kiireiset hesalaiset.- Anonyymi
Pitkäryyppynä tuntemani henkilö sanoi noista peltipoliiseista seuraavasti: On se hyvä, että aidot poliisit korvataan noilla peltipoliiseilla. Uskaltaa ajaa vähän hönössäkin. Peltipoliisi ei puhalluta koskaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitkäryyppynä tuntemani henkilö sanoi noista peltipoliiseista seuraavasti: On se hyvä, että aidot poliisit korvataan noilla peltipoliiseilla. Uskaltaa ajaa vähän hönössäkin. Peltipoliisi ei puhalluta koskaan.
Peltipoliisi tekee juuri sen, mitä sille on ohjelmoitu tehtäväksi. Sitä vastoin paikkakunnilla, missä aidot poliisit on korvattu poliisin kuvilla, voi tosiaankin ajella vaikka pikku hönössä.
- Anonyymi
On niin yksinkertainen homma ettei kannata haaskata yhteiskunnan rahoja ihmistyövoimaan.
Pian on autoissa suoraan rajoittimet niin kameratkin tulee hyödyttömiksi.- Anonyymi
Koska mahtaa olla se "pian", että autoissa olisi/tulisi rajoittimet jotka estäisi ylinopeudella ajon?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koska mahtaa olla se "pian", että autoissa olisi/tulisi rajoittimet jotka estäisi ylinopeudella ajon?
Ei ole tuollaista "pian"-aikaa näköpiirissä.
- Anonyymi
Sakkolappuprintteri joka auton keskikonsoliin. Kirjoittaa suoraan sen sakkolapun kuskille, kun ylinopeus havaitaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sakkolappuprintteri joka auton keskikonsoliin. Kirjoittaa suoraan sen sakkolapun kuskille, kun ylinopeus havaitaan.
Onko tuokin niitä "pian" käyttöön tulevia teknisiä vempaimia joista täällä joku höyrypää jo aiemmin kertoi.
- Anonyymi
Muutakin kuin nopeusvalvontaa
Poliisin nykyisin suosima termi liikenneturvallisuuskamera kuvastaa poliisitarkastaja Heikki Ihalaisen mukaan paremmin nykyajan kameran toimintaa. Valvonta ei keskity vain nopeuksiin, vaan salama voi välähtää esimerkiksi punaisiin päin ajamisesta.
– Tulevaisuudessa päästään varmaan ottamaan kuvia myös ilman turvavyötä ajavista kuljettajista sekä kännykän käyttäjistä. Maailmalla on jo jonkin verran käytössä tällaisia kameroita.
Otteen lähde > https://yle.fi/a/74-20012154- Anonyymi
Jatkossa on myös mahdollista löytää etsintäkuulutetut liikenteestä "turvallisuuskameroilla". Kiinalaiset ovat jo kehittäneet kasvojentunnistuskamerateknologiaa tätä varten. Hyvä että roistot saadaan kiinni!
- Anonyymi
Näihin turhuuksiin vaan rahaa riittää, oli ajat sitten minkälaiset vaan!
Nämä lisää onnettomuuksia, oli nopeus miten alhainen tahansa, koska täytyy kattoo nopeusmittaria ja tolppia, eikä ehdi seuraamaan liikennettä. Nämä tolpat on vaarallisia varsinkin pimeellä ajettaessa, koska silloin on vaarallista katella nopeusmittaria.- Anonyymi
Nopeusmittaria ja nopeutta joutuu välillä vilkaisemaan/seuraamaa, vaikka mitään kameratolppia ei olisi olemassakaan. Ihan normaalia ajamiseen liittyviä toimenpiteitä. Jos sellainen ei onnistu, niin tällainen henkilö ei mitä ilmeisimmin sovellu auton ratin taakse.
- Anonyymi
Itse yleensä tiedän autoni nopeuden mittariin katsomatta. Toki olenkin sitten paljon kokeneempi kuljettaja kuin em kommentoija. Juuri ajokortin saaneilla on vielä vaikeaa auton hallinnassa ja mittariston seuraamisessa, se on ymmärrettävää.
Kunhan ajokokemusta kertyy, niin opit seuraamaan mittaristoakin, tai arvioimaan nopeuden ilmankin sitä.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki2246908Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1442907- 442357
- 1022250
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382061Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2321530- 911527
Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää141401Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j71345Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä
"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä3901329