Minulle tehtiin tietokonetomografia 11.5 nivusista löytyneen suurentuneen (tai "normaalikoon rajoissa oleva, mutta selvästi näkyvä") imusolmukkeen vuoksi. Tutkimuksessa käytettiin varjostusaineena jodia sekä suun kautta juotuna että suoneen pistettynä. Miten jodi vaikuttaa kilpirauhaseen? Minulla oli helmikuun alussa aivan normaalit kilpirauhasarvot, mutta tuosta tutkimuksesta lähtien kilpirauhanen on tuntunut aralta/kaula jotenkin paksulta ja puutuneelta. Sanoin asiasta jo tutkimuksen aikana, mutta siihen ei otettu kantaa. Pitäisikö tarkistuttaa uudelleen nuo kilpirauhasarvot, kuinka nopeasti ne muuttuvat?
Tietokonetomografiasta
Niinuli
1227
0Äänestä
Muut lukivat myös
Odottaa vastausta
Näihin keskusteluihin ei ole vielä vastattu. Ole ensimmäinen.
Vastaukset 1
Vanhimmat
tuo jodi aiheuttaa ne oireet väliaikaisesti. Eli kannattaa seurata jatkuuko oireet. Jodihan kuitenkin hankkiutuu kippariin ja voi aiheuttaa siksi nuo oireet.
Tuolta tietoa jodista ja kilpparista
http://www.tohtori.fi/eviva/jodi.php3
jos epäilyttää niin voithan käydä uudestaan kokeissa. Kilpparin vajaatoiminnan hoidossa tuo veriarvojen kontrolli lääkityksen muuttuessa on 6-8vkoa joten ainakin sen aikaa kannattanee odotella.