Bayliner 24-55?

Ostanko?

Olen hakemassa jenkkivenettä ja nyt sattuisi sopivasti käsiin Bayliner 24-55. Mitä heikkouksia/tyyppivikoja on ilmennyt? Mikähän koneen kulutus mahtaa olla, OMC Cobra 260 hv. Myyjä väittää 24 l/h kun ajaa 20 solmua, epäilen että on vahintään kolminkertainen? Millaisia kulutuslukemia muilla on? Veneestä pyydetään 15.000 euroa, musta tuntuu että se vähän paljon Vm. veneellä ja koneella on -87, kunto ei mikään häikäisevä mutta tekniikka pelaa.

Kiitos kaikista teidoista ja vinkeistä!

15

3512

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meillä

      Terve!
      Minulla oli aiemmin ko vene (2155).
      Koneena OMC 235 hv. Tuo sinunkin katsomasi on varmaan 235 hv eikä 260.
      Ihan alkuun täytyy todeta, että hinta on mielestäni hieman yläkanttiin: hyväkuntoisiakin yksilöitä saa noin 12500 euroon.
      Kulutuksesta kuulin aikoinani hankintapäätöstä tehdessäni samansuuntaista kuin mitä itse mainitsit mutta kyllä totuus oli tosiaan hieman toinen.
      Mittailin kulutusta matka-ajossa:
      En löydä tähän hätään papruja mutta suuruusluokka oli noin 1,8-2 l / mpk kun matkavauhti, eli noin 20 - 25 knop.

      Joku tykkää joku ei, mutta itse en suosittelisi ko venettä mihinkään muuhun kuin päiväkruisailuun ja mahdollisesti satunnaiseen yöpymiseen.

    • löytää Bayliner 2455

      niin osta vm. '89. Näitä "runsaasti" myynnissä.
      Baylinerilla oli laatuongelmia 80-luvun keskivaiheilla, laadun parantuessa vuosikymmenen loppua kohden. Monet rakenteet heppoisia; esim. ikkunat. Mutta ajo-ominaisuudet hyvät. Suosittuja dieselöintikohteita ovat.
      PS. tarkista, ettei koneen vieressä ( konetilassa ) molemmin puolin olevat lattioiden lasikuitu ole halkeillutta. Sen alla vaneri , jonka alla kymmeniä litroja uretaaniputua kellukkeena koko veneen pituudelta. ( tämä on yhteinen ongelma jenkkiveneissä, merkistä riippumatta ). tarkista lisöksi perälauta, ettei lahonnut.
      Jos vesi päässyt veneen rakenteisiin ja uretaanit päässeet kostumaan, niin kivaa remonttia tiedossa pidemmäksi aikaa...
      Toinen tsekattava paikka nokkapiikki; kabiinissa etuseinä kiinteä ja sen ja keulapiikin väliin saattanut valua vettä jostain kannen läpiviennistä. Jos näin, niin iso remontti tiedossa. Kokeile, notkuuko lattia kabiinissa. Jos on joustavaa mallia, niin päässyt lahoamaan ... Ikkunat yksi vuodon paikka, tarkista, näkyykö merkkejä vesivuodoista sisustuksessa. Lisäksi. tässä mallissa kiinteä vessa, toimiiko ok vai vuotaako paskot pitkin veneen pilssiä ?
      Tässä siis "pari" varoituksen sanaa. Kosteusmittari hyvä ottaa mukaan. Hyvällä tuurilla löydät timmissä kuosissa olevan beikkuyksilön. OMC-kone = Chevy 5.7. L veekasi. Vetolaite, onko akselissa pituussuntaista klappia ? Koeajolla, tsekkaa, meneekö vaihteet helposti päälle. Tämä vaihteensiirron takertelu yleinen probleema OMC-tekniikalla varustetuissa paateissa. Säädöillä saadaa kohdalleen, jos vaihtamista helpottava mikrokytkin toimii. Kone ei saa sammua vaihdetta siirrettäessä. Vaihdevaijerit punaisella kuorella, tarkista tämä ! Kaikesta huolimatta. Lykkyä ostoksille !

      • tietoa

        Kosteusmittaria ei maallikko osaa käyttää.

        OMC vaihteisto-ongelmat johtuvat pääsääntöisesti halvoista tarvikekaukosäätimistä, joiden iskupituus on liian pieni.

        Akselin pituussuuntainen klappi on normaalia, mutta poikittaissuuntaista ei juuri saa olla.


      • kosteusmittari vaikea ?
        tietoa kirjoitti:

        Kosteusmittaria ei maallikko osaa käyttää.

        OMC vaihteisto-ongelmat johtuvat pääsääntöisesti halvoista tarvikekaukosäätimistä, joiden iskupituus on liian pieni.

        Akselin pituussuuntainen klappi on normaalia, mutta poikittaissuuntaista ei juuri saa olla.

        käytettävä ? Virta päälle ja anturin kärki lasikuitupintaan kiinni ja napin painallus: äänimerkki & mittarinäyttö kertoo, mikä kosteusprosentti. Sulleko liian vaikeata ? Sovitaan näin.
        Jos olisin ostamassa isoa & kohtuuarvokasta käyettyä venettä, niin investoisin asiaan hieman valmisteluihin. Niinkuin tähän kosteusmittariin.Suosittelisin vaikka vuokraamaan sellaisen. Tai sitten mittarin ja sille käyttäjän mukaan.
        Ja sitten tämä vaiteensiirtodilemma; alkup. US Marine-vaihteensiirtäjät ei niin kovin laadukkaita. Ovat Made in Taiwan-kamaa. Huonossa säädöissä oleva vaihteensiirtomekanismi hajottanut turhaan & ennenaikaisesti lukuisan määrän omc cobra-vetolaitteita.


      • tietoa tulkintaan
        kosteusmittari vaikea ? kirjoitti:

        käytettävä ? Virta päälle ja anturin kärki lasikuitupintaan kiinni ja napin painallus: äänimerkki & mittarinäyttö kertoo, mikä kosteusprosentti. Sulleko liian vaikeata ? Sovitaan näin.
        Jos olisin ostamassa isoa & kohtuuarvokasta käyettyä venettä, niin investoisin asiaan hieman valmisteluihin. Niinkuin tähän kosteusmittariin.Suosittelisin vaikka vuokraamaan sellaisen. Tai sitten mittarin ja sille käyttäjän mukaan.
        Ja sitten tämä vaiteensiirtodilemma; alkup. US Marine-vaihteensiirtäjät ei niin kovin laadukkaita. Ovat Made in Taiwan-kamaa. Huonossa säädöissä oleva vaihteensiirtomekanismi hajottanut turhaan & ennenaikaisesti lukuisan määrän omc cobra-vetolaitteita.

        Kosteusmittari mittaa materiaalin kapasitanssia. Eri paksuiset laminaattikerrokset,ytimet, jäykkääjät, sähköjohtimet ym. tulkitaan helposti kosteudeksi, jos ei tunne mittarin toimintatapaa.


      • omc

        Niin, OMC Cobrassa vetolaitteen pitkuriakselissa
        saa ja pitää olla klappia päittäissuunnassa.
        Mercruiserissa taas ei saa olla klappia mihinkään
        suuntaan.


      • Pilot 22
        omc kirjoitti:

        Niin, OMC Cobrassa vetolaitteen pitkuriakselissa
        saa ja pitää olla klappia päittäissuunnassa.
        Mercruiserissa taas ei saa olla klappia mihinkään
        suuntaan.

        OMC:sta en tiedä,mutta Mercruisereissa nimenomaan on ja pitää olla akselin suuntaine selvä"klappi".Sen voi jokainen tarkistaa vaikka aivan uudesta vetolaitteesta,enkä ole vielä tavannut yhtään vetaria jossa ei olisi tuota selvää välystä.


      • OMC-kuski
        Pilot 22 kirjoitti:

        OMC:sta en tiedä,mutta Mercruisereissa nimenomaan on ja pitää olla akselin suuntaine selvä"klappi".Sen voi jokainen tarkistaa vaikka aivan uudesta vetolaitteesta,enkä ole vielä tavannut yhtään vetaria jossa ei olisi tuota selvää välystä.

        olen vuosien mittaan, aina tilaisuuden tullen testannut tätä pitkittäisvälystä, kun olen telakoidun omc-vetolaitteella varustetun paatin nähnyt ( esim. veneliikkeissä yms.. mestoissa ) Omassa vetolaitteessa n. 0,5- 1 millin klappi, samanlainen näissä muissakin mitä tullut testattua uteliaisuudesta.


      • maine...
        tietoa kirjoitti:

        Kosteusmittaria ei maallikko osaa käyttää.

        OMC vaihteisto-ongelmat johtuvat pääsääntöisesti halvoista tarvikekaukosäätimistä, joiden iskupituus on liian pieni.

        Akselin pituussuuntainen klappi on normaalia, mutta poikittaissuuntaista ei juuri saa olla.

        "OMC vaihteisto-ongelmat johtuvat pääsääntöisesti halvoista tarvikekaukosäätimistä, joiden iskupituus on liian pieni"

        ... tai jotain sinne päin. Todellinen syy on että laadunvarmistus petti siinä vetolaitteelle menevässä vaijerissa sekä nylon puslissa jotka ovat vaihteensiirtimen olkavarressa siellä kilvessä.
        Nämä yhdessä estivät vaihteen kunnollisen kytkeytymisen joka melko pian hajoitti torpeedon rattaat. Tilannetta viellä pahensi se että tartuntakynsien tartuntakulma oli liian pieni.

        Nämä kyllä oltais takuuna korjattu mutta mikäli vene oli mennyt jo toiselle omistajalle eikä ensimmäinen omistaja viitsinyt lähettää korjauskehoitusta veneen sen hetkiselle omistajalle niin jäi vetarit takuukorjaamatta.


      • hupiveneilijä

        OMC=Ford eikä Chevy.


    • Ville

      Olen vaihtamassa omaa -89 -mallista 2455 Baylineria isompaan veneeseen, ja hyvää arvostava (ei siis halvinta etsivä) saa veneestäni varman kesäiltojen ilon pitkäksi aikaa. Kyseessä on harvinaisen hyvä yksilö:

      - Ajettu noin 200 h
      - Huoltohistoria ok.
      - Sama omistaja 13 vuotta
      - Ei koskaan ollut merivedessä (=pakosarjat kunnossa)
      - Vene on päältä erinomaisessa kunnossa, sisältä aivan kuin uusi, 100% homeeton ja laikuton, pinnat kiiltää kuin tehtaalta tuotuna.
      - Alkuperäiset verhoilut, ei omia viritelmiä.
      - Ikkunat varmasti tiiviit
      - Vaihteet toimivat hyvin, OMC merkkihuolto-oikeudet omaava (pirun kallis) huoltoliike on säilyttänyt vetolaitteen talvisin, ja huoltanut vuosittain
      - Varusteina mm. Wallas -lämmitin (puhallus molempiin kabiineihin), jääkaappi, sprii / sähköliesi, joista toinen liesipiste käyttämätön uudesta saakka, Ankaroliina
      - Vesi WC toimii hyvin, ei haise

      Tukeva 2000 kg kaksi akselinen traileri

      Hinta 21.000 EUR traileri 1.500 EUR

      Ja palstalaiset malttakoot olla soittamatta poskea korkeasta hinnasta. Jos haluat nauttia kesästä Baylinerin puikoissa, tässä on vene jota ei tarvi korjata.

      Kysellä voi numerosta 040 722 0471.

      • onko runko vettynyt ?

        niinkuin näissä useimmissa Baylinereissä tuntuu olevan ?
        Dokumentaatiota ( uskottavaa ) ao. tunneista ?
        16 v vanha paatti kuitenkin. Monta kuukautta / vuosi ollut vesillä ? Uskottavaa dokumenttia pliis, jos löytyy ?


      • Ville
        onko runko vettynyt ? kirjoitti:

        niinkuin näissä useimmissa Baylinereissä tuntuu olevan ?
        Dokumentaatiota ( uskottavaa ) ao. tunneista ?
        16 v vanha paatti kuitenkin. Monta kuukautta / vuosi ollut vesillä ? Uskottavaa dokumenttia pliis, jos löytyy ?

        Niistä tunneista.

        Vuoden -89 mallisissa kyseisen tyyppisissä veneissä ei tuntimittaria valitettavasti ole, ja vaikka olisikin, niin ainahan niitä lukemia voi epäillä. Ajomäärä noin 200 h on toki arvio, enkä muuta uskottavaa dokumenttia voi määrästä osoittaa kun oma kirjanpito. Näissä veneasioissa ostajan täytyy luottaa omaan arviointikykyyn ja tarkastaa ostettava tuote huolella. Kaikki dokumentithan ovat väärennettävissä.

        Vene on ollut vesillä noin 4 kk / vuosi. Edellisellä omistajalla se on ollut joitakin kesiä laskematta vesille. Ollut töissä ulkomailla kesäisin. Tuohon runkoasiaan minulla ei ole aavistustakaan. Mistä tietää onko runko vettynyt? Hioin veneen pohjan kauttaaltaan 2003 ja levitin 4 kerrosta primeria. Gelcoat oli erinomaisessa kunnossa, ei merkkejä lasikuiturutosta.


    • 11417

      Hyi vittu mitä vehkeitä nuo on

      • hupiveneilijä

        Katteelinen siellä taas huutelee.
        Loistavat tilat noissa Beikuissa, mutta ei varmasti kulje 20l/h mut 40l/h on jo ihan realistinen kulutus.
        2455 on sellanen reilun kympin hintanen peli.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

      Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      140
      6653
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

      Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5729
    3. Ootko nainen jotenkin

      Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4891
    4. Moi kuumis.

      Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4480
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

      Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      52
      3892
    6. Oletko joutunut kestämään

      Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3061
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

      Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2956
    8. Minun rakkaani.

      Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2402
    9. Where are you

      Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2270
    10. Naiselle hyvää viikkoa

      olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2197
    Aihe