Miksi lämmöt vaihtelee ?

Avensis2TD

Onko autossa (Avensis 2TD -99) jotain vialla vai onko ihan normaalia, että moottorin lämpötila ei pysy likimain tasaisena, vaan on olemassa kylmempi taso ja kuumempi taso?

Pääsääntöisesti moottorin lämpötilaviisari osoittaa hiukan alaspäin (siis ei ole ihan vaakatasossa). Kuitenkin jos laitan sisätilan puhaltimen puhaltamaan kylmää kun moottori on lämmin ja ajan autoa, nousee viisari selvästi ylöspäin (eli vaaka-asennon ja maksimin puolivälin paikkeille). Lämpötila pysyy tällä korkeammalla tasolla eikä tahdo palata takaisin normaaliksi edes tyhjäkäynnillä. Ainostaan laittamalla sisätilan puhallin kuumalle lämpötila palaa nopeasti normaaliksi. Viisari palaa kuitenkin osoittamaan korkeampaa lämpötilaa kun laitan sisäpuhaltimen takaisin kylmälle.

Sylinterinkansi ja tiiviste sekä termostaatti ovat kunnossa. Missä vika?

5

6923

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toyisti

      siinä termarissa tai sitten paisunta säiliönkorkissa on vikaa. Tyypillisesti nuo ovat oireet kun termari alkaa temppuilla. Toinen vaihtoehto on se että termarin avautuminen ja syylärin puhaltimen käynnistyminen ei ole synkassa, eli termari aukeaa kyllä mutta syylarin puhallin käynnistyy liian myöhään tai ei ollenkaan.
      Jos hommaan liittyy vielä se että kun kone lämpenee kylmästä kuumaan mittarin viisari nousee ensi ohi "normaalin" lämpötilan ja palaa sitten takaisin normaaliksi ja taas vähän yli jne... niin silloin vika on termarissa. Tämä on yleisin syy että kansipahvi palaa kun termaria ei tässä vaiheessa vaihdeta.

      • Avensis2TD

        Kiitos vastauksesta…

        Termari on juuri vaihdettu uuteen, joten sen pitäisi ainakin olla kunnossa.
        Syylarin puhallin käynnistyy ”normaalilämpötilassakin”. Kun käynnistän auton niin lämpötilan noustua ”normaaliin”, puhallin käy ajoittain päällä eikä lämpötila siten nouse ohi normaalin ellei aja hiukan pitempään ja laita sisäpuhallusta kylmälle. Viisarin noustua ”normaalin” lämpötilan ohi se ei laske takaisin normaaliin ellei sitten laita sisäpuhallinta puhaltamaan kuumaa. Mutta lämpimällä ilmalla on pakko laittaa sisäpuhallus kylmälle. Ei sillä, etteikö saunominen olisi mukavaa, mutta että ajaessa...

        Voiko säiliönkorkki aiheuttaa tällaista? Täytyy varmaan hommata jostain toinen korkki ja kokeilla asiaa…

        Voisiko vika olla jossain muualla?

        Löysin netistä tapauksen, jossa vesipumpun ja lohkon välisen tiivisteen pieni vuoto oli aiheuttanut sen, että lämpötilat olivat vaihdelleet nopeuden mukaan. Voisiko syy olla tämän tyyppinen?


      • toyisti
        Avensis2TD kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta…

        Termari on juuri vaihdettu uuteen, joten sen pitäisi ainakin olla kunnossa.
        Syylarin puhallin käynnistyy ”normaalilämpötilassakin”. Kun käynnistän auton niin lämpötilan noustua ”normaaliin”, puhallin käy ajoittain päällä eikä lämpötila siten nouse ohi normaalin ellei aja hiukan pitempään ja laita sisäpuhallusta kylmälle. Viisarin noustua ”normaalin” lämpötilan ohi se ei laske takaisin normaaliin ellei sitten laita sisäpuhallinta puhaltamaan kuumaa. Mutta lämpimällä ilmalla on pakko laittaa sisäpuhallus kylmälle. Ei sillä, etteikö saunominen olisi mukavaa, mutta että ajaessa...

        Voiko säiliönkorkki aiheuttaa tällaista? Täytyy varmaan hommata jostain toinen korkki ja kokeilla asiaa…

        Voisiko vika olla jossain muualla?

        Löysin netistä tapauksen, jossa vesipumpun ja lohkon välisen tiivisteen pieni vuoto oli aiheuttanut sen, että lämpötilat olivat vaihdelleet nopeuden mukaan. Voisiko syy olla tämän tyyppinen?

        kaasu veden seassa aiheuttaa myös epämääräisyyttä termarin toiminnassa.
        Jos syylarin korkki ei pidä paineita yllä jäähdytysteho heikkenee ja voi aiheuttaa mainitsemasia oireita.

        Yleensä jos kannentiiviste vuotaa ja veteen tulee kaasua silloin kone "puklaa" vesiä pihalle paisunta säiliön kautta.

        Jos kerta kone jäähtyy kun laitat sisällä lämmöt täysille, vesi kiertää OK eikä mainitsemasi netti tapaus tule kysymykseen. Jos onnistut aukaisemaan syylärin korkin niin että sieltä ei juuri vettä tule ulos kun kone on kuuma(ole varovainen, käytää jotain riepua apuna) niin vika on tuossa korkissa. Taikka kun lämmöt ovat nousseet yli normaalin niin letkut tuntuvat edelleen "löysiltä" niin vika viittaa siihen että paineet ei nouse.

        Mitenkäs semmoinen vaihtoehto että syyläri on tukossa/ahdas eikä vesi kierrä kunnolla tahika uusi termari ei avaudu kunnolla, tai syyläri ulkoa vaan niin paskanen että jäähd. teho ei riitä.


      • Avensis2td
        toyisti kirjoitti:

        kaasu veden seassa aiheuttaa myös epämääräisyyttä termarin toiminnassa.
        Jos syylarin korkki ei pidä paineita yllä jäähdytysteho heikkenee ja voi aiheuttaa mainitsemasia oireita.

        Yleensä jos kannentiiviste vuotaa ja veteen tulee kaasua silloin kone "puklaa" vesiä pihalle paisunta säiliön kautta.

        Jos kerta kone jäähtyy kun laitat sisällä lämmöt täysille, vesi kiertää OK eikä mainitsemasi netti tapaus tule kysymykseen. Jos onnistut aukaisemaan syylärin korkin niin että sieltä ei juuri vettä tule ulos kun kone on kuuma(ole varovainen, käytää jotain riepua apuna) niin vika on tuossa korkissa. Taikka kun lämmöt ovat nousseet yli normaalin niin letkut tuntuvat edelleen "löysiltä" niin vika viittaa siihen että paineet ei nouse.

        Mitenkäs semmoinen vaihtoehto että syyläri on tukossa/ahdas eikä vesi kierrä kunnolla tahika uusi termari ei avaudu kunnolla, tai syyläri ulkoa vaan niin paskanen että jäähd. teho ei riitä.

        Kuulostaa järkevältä! Täytyypä laittaa syyläri ja vesikierto suurennuslasin alle…


    • se johtuu

      Mittarin näyttämä riippuu siitä, kummalta puolen termaria se lämpöä mittaa, veikkaanpa että termarin jälkeen veden virtaussuunnassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1955
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      109
      1035
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      757
    5. 52
      704
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      32
      633
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      608
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      556
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      482
    Aihe