Alaraajojen valtimotauti

Anonyymi-ap

Onko keneäkään diagnosoitu alaraajojen valtimotauti? Tunnetaan myös nimellä perifeerinen valtimotauti. Tietoa taudista löytyy googlettamalla paljon mutta onko oikeita kokemuksia?

21

2682

Vastaukset 21

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Onko sinulla oireita raajoissa, joiden syyksi epäilet ääreisvaltimotautia? Itselläni on voimakkaita heikentyneeseen verenkiertoon liittyviä oireita, mutta sairautta ei ole diagnosoitu. Kertoisitko millaisia oireesi ovat?

• Anonyymi

Puutumista varpaissa ja päkiöissä. Oireet ovat symmetriset eli samanlaiset molemmissa jaloissa. Varpaat ovat kylmät usein. Polyneuropatia on suljettu pois ENMG tutkimuksella. Erityisiä kipuja ei ole ja yöt menevät hyvin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Puutumista varpaissa ja päkiöissä. Oireet ovat symmetriset eli samanlaiset molemmissa jaloissa. Varpaat ovat kylmät usein. Polyneuropatia on suljettu pois ENMG tutkimuksella. Erityisiä kipuja ei ole ja yöt menevät hyvin.

Olen tuon kysymyksen esittäjä ja itselläni on myös symmetrisesti puutumista molemmissa jaloissa ja etenkin varpaissa. Polyneuropatia samoin suljettu pois ENMG-tutkimuksella. Lisäksi minulla on vakavia oireita on kämmenissä ja sormissa.

Onko muuten sydämesi tutkittu?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen tuon kysymyksen esittäjä ja itselläni on myös symmetrisesti puutumista molemmissa jaloissa ja etenkin varpaissa. Polyneuropatia samoin suljettu pois ENMG-tutkimuksella. Lisäksi minulla on vakavia oireita on kämmenissä ja sormissa.

Onko muuten sydämesi tutkittu?

Sydän on tutkittu ja on kunnossa. Käsissä ei ole ongelmia. Kahdella ortopedilla olen käynyt, mutta tuskin edes vilkaisivat jalkojani. Toisen mukaan vaiva oli 100% varmasti polyneiropatia, mutta sitä se ei ole. Mitään järkevää diagnoosia ei ole. Kävin ensin yksityisellä lääkäriasemalla mutta nyt olen kunnallisella puolella ja seuraavaksi on fysioterapeutin käynti. Tutkitaan, onko joku jalkojen kuormitusongelma.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sydän on tutkittu ja on kunnossa. Käsissä ei ole ongelmia. Kahdella ortopedilla olen käynyt, mutta tuskin edes vilkaisivat jalkojani. Toisen mukaan vaiva oli 100% varmasti polyneiropatia, mutta sitä se ei ole. Mitään järkevää diagnoosia ei ole. Kävin ensin yksityisellä lääkäriasemalla mutta nyt olen kunnallisella puolella ja seuraavaksi on fysioterapeutin käynti. Tutkitaan, onko joku jalkojen kuormitusongelma.

Jalkojen puutuminen kyllä käsittääkseni liittyy aina verenkiertoon, jos hermostolliset syyt on suljettu pois. Minulla on myös se kokemus, että ääreisvaltimotautia ei mielellään haluta selvittää sairaalassa pääkaupunkiseudulla. Todennäköisempi syy oireisiini on kuitenkin sydämessä oleva ahtauma, joka vaikuttaa verenkiertoon. Nukkuminen vaikeaa kipujen takia ja kävelyn suhteenkin oli jo tänään pahoja ongelmia. Onko sinulla jalkaoireita makuuasennossa? Jos on, niin ovatko jalat aamuisin erityisen puutuneet ja jäykät.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kysyisin vielä, että onko sinulle tehty sydämen varjoainekuvaus tai sydämen tt-kuvaus?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jalkojen puutuminen kyllä käsittääkseni liittyy aina verenkiertoon, jos hermostolliset syyt on suljettu pois. Minulla on myös se kokemus, että ääreisvaltimotautia ei mielellään haluta selvittää sairaalassa pääkaupunkiseudulla. Todennäköisempi syy oireisiini on kuitenkin sydämessä oleva ahtauma, joka vaikuttaa verenkiertoon. Nukkuminen vaikeaa kipujen takia ja kävelyn suhteenkin oli jo tänään pahoja ongelmia. Onko sinulla jalkaoireita makuuasennossa? Jos on, niin ovatko jalat aamuisin erityisen puutuneet ja jäykät.

Hermoperäisiä syitä voi olla muitakin kuin polyneuropatia. Näin olen lukenut, mutta asiaa siis selvitellään. Makuuasennossa oireet lähes katoavat ja aamulla jalat ovat parhaimmillaan.
        Sydäntä tutkittiin jollakin gammasysteemillä ja ultralla moneen kertaan ja olin rasituskokeessa. Ei vikaa.
        Pystyn kävelemään helposti yhden tekomäen portaat (350 porrasta) neljään kertaan, eikä mitään ongelmia jaloissa ole. En edes hengästy kunnolla, tulee vain hiki.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Entä jos toisessa raajassa.
        Ei ole valtimo. on kuluma ja ei suojaa.
        Raajassa kivut.

• Anonyymi

😋😍😋😍😋😍😋😍😋

🍑 ­­­N­­­y­­m­­f­­o­m­­a­­a­­­n­­i -> https://ye.pe/finngirl21#17670148S

🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞

• Anonyymi

Onko siis avaajalla jo diagnosoitu tuo sairaus? Itselläni on vakavia oireita ollut jo pidempään, mutta niiden syy ei ole ihan selvä. Ateroskleroosi kuitenkin todettu sydämessä ja valtimotauti voi oireilla myös muualla elimistössä ja etenkin juuri jalkojen alueella.. Verenkierron heikkenemiseen alaraajojen puutumisoireet ainakin yleensä liittyvät. Itselläni on kuitenkin vakavia oireita myös käsissä. Alkoivat vähitellen pikkusormista.

• Anonyymi

Tästä aiheesta muuten ei ole keskusteluja juurikaan täällä näkynyt ja on melko yleinen vaiva kuitenkin, että jalkaterissä on puutumis- ja pistelyoireita. Yleensä ne menevät hermostollisina vaivoina - tai lääkityksestä johtuvina, mutta kuinkakohan yleistä mahtanee olla, että syynä ovatkin verenkierrolliset ongelmat. Valtiomotautihan on yleinen sydämessä, mutta ei valtimotauti ole harvinainen kehon ääreisverenkierron alueellakaan ja useinhan nuo molemmat ovat yhdessä. Ja verenkiertoahan voi häiritä myös sydämen huono verenkierto.

Voisiko joku lääkärikin ystävällisesti kommentoida.

• Anonyymi

Onko kenelläkään teistä valtimotautia sairastavalla jalkakipujen lisäksi kipua käsissä?
      Eli siis kipua kaikissa neljässä raajassa.

• Anonyymi

Oletko käynyt Abi-mittauksessa?

Todettiinko sinulla valtimotauti?

Minulla on kipua kaikissa neljässä raajassa.

Käsissä on ranteet, sormet lievää kipua ja joskus käsivarsi.

Pahimmat oireet jaloissa. Nilkat TOSI kipeät ja turvonneet. Iltaa kohti pahenee.

Varpaissa kipua ja säären etuosassa.

Huolettaa ihan kauheasti. ABI-Mittaukseen aika vasta 8.9 ja nyt on 2.8 eli 5vko saa odotella näissä kivuissa ja turvotuksisaa.

Kertoisin joku miten jalkojen valtimotauti oireilee?

Missä iässä alkoi?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oletko käynyt Abi-mittauksessa?

Pahimmat oireet jaloissa. Nilkat TOSI kipeät ja turvonneet. Iltaa kohti pahenee.

Huolettaa ihan kauheasti. ABI-Mittaukseen aika vasta 8.9 ja nyt on 2.8 eli 5vko saa odotella näissä kivuissa ja turvotuksisaa.

Kertoisin joku miten jalkojen valtimotauti oireilee?

Missä iässä alkoi?

>>Oletko käynyt Abi-mittauksessa?

Huolettaa ihan kauheasti. ABI-Mittaukseen aika vasta 8.9 ja nyt on 2.8 eli 5vko saa odotella näissä kivuissa ja turvotuksissa<<

Sinullako siis on kipu samanaikaisesti neljässä raajassa? Entä onko kipu symmetrisesti pahenevaa, eli kun jaloissa kipu pahenee, nijn käsissä tapahtuu sama? Entä onko sinulla jänteissä oireita ja/tai nivelissä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

>>Oletko käynyt Abi-mittauksessa?

Huolettaa ihan kauheasti. ABI-Mittaukseen aika vasta 8.9 ja nyt on 2.8 eli 5vko saa odotella näissä kivuissa ja turvotuksissa<<

Sinullako siis on kipu samanaikaisesti neljässä raajassa? Entä onko kipu symmetrisesti pahenevaa, eli kun jaloissa kipu pahenee, nijn käsissä tapahtuu sama? Entä onko sinulla jänteissä oireita ja/tai nivelissä?

...ja kysyisin vielä, että onko sinulla iho-oireita esim. käsien alueella, kuten kihelmöintiä, kutinaa tai muuta epämukavuuden tunnetta? Tai onko ilmaantunut jonkinlaisia läikkiä tai huonosti paranevia mustelmia kämmenselkään?

• Anonyymi

Aika hiljaa tätä sairautta sairastavat näyttävät olevan täällä. Vaikea ja pelottavä sairaus pitkälle edenneenä, mutta kokemuksistanne voisi olla hyötyä monille epätietoisille.

• Anonyymi

Selvisikö keskustelun avaajalle jalkakipujen syy? Oliko valtimotautia, vai jotain muuta?

• Anonyymi

Kun on verenkierto-ongelmia, olen ottanut omatoimisesti Primaspania tai Asperin Gardiota, koska eräskin sairaanhoitaja sitä yksityisesti suositteli otettavan pari kertaa viikossa. Estää ja purkaa aivoverenvuotoja, tukkeumia ja infarktia.
      Mutta onko kellään kokemusta, onko tämä lääke parantanut myös jäykkiä varpaita ja päkiöitä, estäähän se kerran tukkeumiakin jne ?

• Anonyymi

Todettiinko sinulla kyseinen sairaus?

• Anonyymi

Todettiinko sinulla kyseinen sairaus?

• Anonyymi

Sairastan valtimonkovettumatautia ja olen menossa ensi viikolla abi-mittaukseen. Jalat täysin voimattomat ja särkevät. Olen kuullut, että valtimoiden pallolaajennuksesta olisi apua.
      Haluaisin päästä taas kunnolla lenkille. Olen entinen pitkänmatkan juoksija ja lenkkeilijä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen nainen pahoillani, että tykkään sinusta niin paljon, että

Haluaisin panna sua. Tuntuu vaan siltä, että olet sen suhteen ihan haluton. Ei minulle riitä pelkkä ystävyyssuhde.
      Ikävä
      89
      1368
    2. Puukotus Kajaanissa

Kuka puukotti ja ketä? https://yle.fi/a/74-20247765 Vähemmän yllättäen päihteet mainittu
      Kajaani
      43
      893
    3. Liikenneonnettumuus

Linkkari ja ruotsibiili törmäsivät linkku oli redun opetusajossa
      Ylitornio
      13
      827
    4. Mieti oikeasti

Ollaan lähes tuntemattomia, mutta samalla on tämä erityinen vuosien tilanne takana, joka on ollut monella tapaa väärin.
      Ikävä
      40
      808
    5. Pahin tapa satuttaa toista

On jättää toinen vaille mitään vastausta. Erityisen kipeää se tekee sillon jos toinen ghostaa.
      Ikävä
      81
      720
    6. Taasko sä vedit

Suojamoodin päälle? Miehelle
      Ikävä
      90
      711
    7. kene ajoi "kolarin"?

"Punkaharjulla Luston ja Tuppuranmäen välillä sattui tiistaina aamupäivällä liikenneonnettomuus. Poliisin mukaan Savonl
      Savonlinna
      17
      707
    8. Tiedoksi yhdelle naiselle

että mies lähestyy kaikin tavoin jos on kiinnostunut! 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      46
      698
    9. Mitä söpö

Mies mietit?
      Ikävä
      58
      648
    10. Minulla on joskus ikävä sinua ja ajattelen sinua joskus.. edelleen

Olin joskus niin rakastunut sinuun. Olin onnellinen, että kohdattiin ja kun vain tiesin sinun olevan olemassa. Täytit aj
      Ikävä
      27
      647
    11. Alkaa jotenkin nyt kuvio hahmottuu täällä

Sellainen vaikutelma tästä alkaa tulla, että täällä on joku pieni porukka, joka tuntee toisensa tai ainakin pelaa samaan
      Ikävä
      97
      631
    12. 66
      623
    13. Miten uskallan sua nähdä

Kun vaikutat suuttuneelta :(
      Ikävä
      43
      601
    14. Nainen, tässä olen kahden vaiheilla

Toinen pitäisi valita ja kummassakin on hyvät ja huonot puolensa. Toinen olisi sellainen pysyvä mutta työläs. Toinen taa
      Ikävä
      56
      575
    15. Jos kaivattusi on

Varattu niin miksi et antaisi asian olla hänen suhteen. Miksi ylipäätään vielä jatkat?
      Ikävä
      47
      566
    16. Taas henkirikos

Kuka lienee nyt asialla.
      Ilomantsi
      9
      555
    17. Minä kyllä odotan nainen

että sinun kanssa voisin jutella asioista ihan oikeasti.
      Ikävä
      43
      544
    18. Hyvä on sitten, jos et sitä s*ksiä halua kanssani.

Rakastetaan vaan toisiamme, voin käydä muualla tyydyttämässä fyysisenpuolen tarpeet. Puhumalla tämäkin olisi selvinnyt.
      Ikävä
      129
      537
    19. Kylän tielle remonttia?

Mitäköhän kylän tielle ruvetaan tekemään ku laitettu tuommoset töpsät muutamien suojateitten kohille?
      Hyrynsalmi
      13
      512
    20. Suloinen ja herkkä

Toiset huomioiva, räväkkä, yllättävä. Ei sellaisesta voi olla pitämättä.
      Rakkaus ja rakastaminen
      31
      505
    Aihe