Bensa auto tarvitsee keulan säleikön eteen, lämpenemisen takia

Anonyymi-ap

Bensa auton optimi lämpeneminen ja jäähdytysnesteen lämpötilan tasaisuus toteutuu vain toukokuusta eteenpäin. Silloin ei ole myöskään puhallin jäähdyttämässä kennossa nestettä moottori pysyy taisessa, lämpötilassa.

Muistatte varmaan kuinka startista nousee nopeaan lämpömittari, jopa sen lyhyen kadun matkalla! Moottori ja neste voi olla +25c, 40c ennen käynnistystä.


En ole nähnyt yhtään normaalia henkilöautoa bensakoneella jossa ei tarvitsisi peittää keulasta säleikko peitelevyllä. Tuo auttaa nostamaan lämmön ja pitää nesteen paremmassa lämpötilassa. Etenkin kaikki pienet Bensa turbot, hybridit tarvitsee suuremmalla syyllä.

Olen testannut ja verrannu, miten moottorinlämpö nousee ja mihin.

Lämmityslaitteen kanavan lämpötilakin näyttää viileämpää ajettaessa jos keulassa ei peitelevyä ja ilma jäähtyy, neste kun kiertää ja se jäähtyy liikaa. Puhallin jäähdyttää kennossa kiertävää lisää.

Ilman peitelevyä moottori lämpenee hitaammin ja jää viileämmäksi kuin toukokuusta eteenpäin. Kuluttaa varmuudella enemmän polttoainetta. Huomaa eron jopa koneen sivulla olevassa vaihteistossa.


Minulla ollut kaikissa 30 vuoden ajan ja monissa lähipiirin autoissa.

12

207

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kohta 50 vuotta olen ajanut autolla. Koskaan en ole mitään keulamaskia laittanut ja hyvin olen pärjännyt.

    • Anonyymi

      Ehjä termostaatti auttaa myös paljon. Ainoa auto joka ei minun lukuisista bensa-autoista lämmennyt kunnolla pakkasilla, alkoi heti lämpenemään hyvin kun termostaatti vaihdettiin ehjään.

      Pahviviritelmät ihan turhia kun neste ei kylmänä kierrä jäähdyttimen kautta ehjällä termostaatilla.

    • Anonyymi

      Ennen vanhaan autoissa käytettiin erikseen kesä- ja talvitermostaatteja. Eli aina oli ehjä termostaatti ja siltikään ei lämmennyt kunnolla.Kaksi autoa ollut joihin oli pakko laittaa pahvia eteen. Uudempiin ei ole tarvinnut. Eipä tosin aikoihin ole ollut Etelä-Suomessa reippaasti alle 30 asteen pakkasiakaan.

      80-luvulla oli pari pahaa pakkastalvea. Dieselit hyytyivät tiepuoleen. Suurin osa moottoriöljyistä jähmettyi vaseliiniksi. Onneksi onnistuin löytämään itselleni arktisiin olosuhteisiin tarkoitettua moottoriöljyä. Se oli kehitetty alunoerin etelänapamantereelle tutkimusretkikuntien käyttöön. Jähmepiste oli -56 astetta. Ei ollut yleisesti kaupan. Aina starttasi kuin palmun alta ilman lohkolämmitintä.

      Monet naapurit eivät saanet autojaan käyntiin edes monen tunnin narun päässä lämmittämisen jälkeenkään. Öljyt olivat niin kankeita ettei kone pyörinyt startilla kunnolla. Sitten kun köydellä vedettiin käyntin niin öljyt eivät lähtneet kiertämään ja tuli laakerivaurio.
      Monta autoa jäi tiepuoleen iso öljylätäkkö alla kun kietokanki tuli kurkistamaan omistajaansa.

      • Anonyymi

        Monessa nykyautoissa tuo ns lohkolämmitin on öljypohjassa joka lämmittää öljyt,kyllähän se neste siellä lohkossa kiertää kovillakin pakkasilla jos on pakkasnesteet oikein,muttä öljyn notkeus se kait tärkeintä on.kovilla tulipalopakkasilla sit ei tahdo vaihteisto oikein toimia kun niitä öljyjä ei lämmitetä millään.Ja renkaatkin on kun puurattaat,niillehän ei voi mitään jos ei ole lämmintä tallia.


      • Anonyymi

        Luuletko jonkun uskovan satujasi ?


    • Anonyymi

      Dieseli turboja ei nyt saa lämpeämään ihan heti vaikka miten peittelet,tarvii olla lisälämmitin webasto/eberi kaverina.Mites interkuulerin peittäminen kovalla pakkasella,ottaako liiankin raakaa ilmaa palamiseen?

      • Anonyymi

        Et tiedä diiselistä mitään . Myös autotekniikan tietämyksesi on apukoululaisen tasolla .


    • Anonyymi

      Niissä on nykyään imuilman esilämmitin.

    • Anonyymi

      Lapsen tieto, naisen muisti. Sanoi jo Vaka vanha Väinämöinen laskien laulellen vesiä, ilomiellä lainehia.

    • Anonyymi

      Toiset polttikset tarvitsee ja toiset ei. Jos auto on kaikin puolin kunnossa, niin vain harva tarvitsee, mutta jos ajomatkat on lyhyitä, niin toki silloin moottori lämpenee nopeammin ja kulutus laskee ja hyttikin lämpenee nopeammin.

    • Anonyymi

      On eri asia tarvitaanko keulan peittämistä lämmityslaitteen lämmön riittämiseksi ja sitten se että onko siitä keulan peittämisestä hyötyä.

      Siitä keulan peittämisestä on hyötyä päästöjen ja kulutuksen kannalta. Joissakin autoissa on siellä maskin takana sälekaihtimet mitkä avautuu vasta kun koneen lämmöt on riittävän korkealla. Tällaisesta esimerkkinä 5-sarjalainen.

      Te joiden mielestä ilmavirran blokkaaminen maskissa on turhaa, oletteko sitä mieltä että BMWn tehdas on tyhmyyksissään tuon autoon rakentanut ?

      • Anonyymi

        Toi jäähdyttimen sälekaihdin kuulostaa hyvältä ja järkevältä. Täytyykin kokeilla korvata oman kärryn pahvi sellaella. Helppo säätää pakkasten mukaan/kesällä auki. Kyllä vaan pakkasella enemmän vievät bensaa se on nähty, 10+ autoa kokemusta. Sillon jos pystyy moottoria suojaamaan pakkasviimalta niin uskon että avuksi on.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      70
      3149
    2. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      62
      2505
    3. Hei........

      Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      56
      2136
    4. Mitä sanoa pituudeksi näillä mittaustuloksilla?

      Jos jossain tarttee ilmoittaa pituus sentin tarkkuudella? Mitattu neljästi virallisesti ja mittaustulokset on olleet 1
      Sinkut
      94
      2045
    5. Heilutetaanko peittoa hieman

      Heilutetaan peittoa vähän ;3
      Ikävä
      55
      1952
    6. Tilanteesi nyt?

      Kysymys otsikossa
      Suhteet
      42
      1594
    7. Kaipaan sua, Ope

      Mietin, että ajatteletko sinä minua?..
      Ikävä
      40
      1560
    8. Mä en jaksa suojella sua enää

      Oot osa mun tarinaa ja ensirakkaus 🩷🌈 Olisiko niin kauheata, jos muutkin ystävämme tietäisivät? Se on jo niin vanha ”t
      Ikävä
      14
      1263
    9. EU:n uusin idea - jatkossa joudut tunnistautumaan kun katsot PORNOA!

      "Pornon katsominen muuttuu täysin Euroopan komissio on kehittänyt sovelluksen, jolla internetin käyttäjä voi todistaa p
      Maailman menoa
      139
      1168
    10. Vuodetvierii

      E siitä tulee nyt 50 vuotta oivoi
      Ähtäri
      6
      1083
    Aihe