Oletteko miettineet? Tuskin. :)
Jos rallaallesi tulisi joku aivotapahtuma, jonka jälkeen hän tarvitsisi apua kaikissa päivittäisissä toimissa.
Olisitko valmis auttamaan häntä selviämään päivästä toiseen? päivittäisestä hygieniasta vessatuksiin ja mahdollisista vaipavaihdoista. Ehkä syöttämään häntä.. Lisäksi asioiden hoito ja tietokoneen käyttö puolseta?
Aivotapahtuma
4
248
Vastaukset
- Anonyymi
Olin miettinyt vanhenemista, kun se voi tapahtua hetkessä. Asunto kynnyksetön, Wc ovi 90 cm ja sopiva tila ja pesumahdollisuus pytyllä yms.
Mutta kun se tuli, huomasi että asunto ei ollut vielä valmis.
Mutta kun se tapahtui: Oli keskipäivä, vaimon 75v käsivartta kihelmöi. Mitattiin verenpaine, mietittiin, vaimo päätti mennä päivälevolle. Nousi pian ja jalat petti, huusi iloisena "tuu nostamaan minut".
Heti kun koskin jalkaan, näin että oli aivan vetelä. PiiPaa auto tuli nopeasti ja opiskeleva päivystävä lääkäri totesi alle 30 min kuluttua , hermojuuritulehdus.
(lääkäri on nyt hyvin arvostetussa virassa Turussa).
Vaimo oli syötettävä viikon, pyörätuolissa kuukauden ja kun oli juuri alkanut korona-aika ei saanut eikä haluttu kuntoutukseen.
Sängystä noustessa ja kaatuessa kolahti pää ja se aiheutti ainakin epilepsian, kouristelevan. Sitä tutkiessa huomattiin alzheimerin taudin oireita.
Nyt kaikesta 4 vuotta on alzheimerin tauti jo täydessä voimissaan, muisti on usein 1 minuutti. Eikä vaimo tunnista ihmisiä, ei minuakaan.
Historiaa, vaimo jumppasi 10 min joka ilta, käveli joka päivä 2 x 30 min lenkkejä, teki sudokoita ja tiesi minuun verrattuna kaikesta kaiken. Ei mitään sairautta, ei nuhaa, kuumetta 25 vuoteen, kuten ei minullakaan. Neljän äiti, 8 isoäiti.
NYT, elämä jatkuu minun muistini varassa, usein joutuu sanomaan 2-3 kertaa ennen kuin uskoo edes mikä viikonpäivä on, koska mennään saunaan, yms. Lapsuudesta on jäljellä oma siisteys ja hyvät ruokailutavat ja pukeutumine. Kävelynopeus max 1,5 km tunnissa. Minä teen aivan kaiken, mutta se sopii minulle kun olen kasvanut äidin ja kahden sisaren perheessä. Isä kuoli sodassa, ollessani alle 1v. (äitini haki vasta uusia miehiä, kun minä avioiduin, ennen ei halunnut sekoittaa perhettä).
TÄMÄ oli vain kertomus, mitä voi olla huomenna, vaikka nyt on täysin terve. Toki nuorempana olisi selvinnyt paremmin kohtauksista.
https://motiivilehti.fi/lehti/artikkeli/tanssi-ikoni-ei-pelkaa-epaonnistumisia-jorma-uotinen-kertoo-miten-ammatillisista-mokista-paasee-eteenpain/
Nykyään kaikki "hyvin", ainoastaan matkailu yms. on rajoitettua, kun omaan sänkyyn pitäisi päästä 4-5 tunnin välein.- Anonyymi
Mahtoikohan vaimosi ottaa ne kuuluisat "koronarokotteet"?
- Anonyymi
Kotihoidosta saa apua. ihan kaikkeen ei tarvitse pystyä yksin.
- Anonyymi
Saa, mutta vähän. Hoitaja käy pikaisesti 1-3 kertaa päivässä asukkaan sairausasteen perusteella, loppuaika pitää pärjätä yksin tai omaishoitajan avulla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3127272Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662136- 1751817
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151337- 1121277
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie81213Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691200RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541136Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411071Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901009