Metsästys vähemmälle..

Anonyymi-ap

..rata-ammuntaa enemmän.
Olen päättänyt että siirryn ampumaan enemmän radalle.
Aikanaan ammuin reserviläisten mukana seuran aseella ja sen jälkeen oli oma puoliaut.itselataava ase. Sen olen myynyt.
Siitä kun on aikaa jo yli kymmenen vuotta niin nyt kysynkin mikä tilanne on reserviläis"rynkkyjen tarjonnassa?
Budjetti on tiukka, yhtään yli 1000e ei saa mennä. Mielummin jäädä alle.
En aio kisata vaan sellaista leppoisaa ammuntaa enkä tavoittele niitä pieniä kasoja.

27

59

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lupaan voidaan vaatia enemmän kuin aikaisemmin, ainakin kai reserviläisjärjestön jäsenyys ja näyttöä harrastamisesta. Omani ostin joskus 2005 ja senkin vasta toisella yrittämällä sain.

      Pikaisen otannan perusteella halvimmat AK-pohjaiset olivat 800 eurosta ylöspäin, joten siinä olisi mahdollista saada alle tonnilla. Tarkkuus on jossain 50-150 mm/100m/5 ls, mutta eihän tässä kisapyssyä haettukaan.

    • Anonyymi

      Huono juttu, että myit oman puolimoottorisi pois, luvansaanti on nyt 2022 todella hankalaa, toivotan kuitenkin onnea lupaprosessiin.
      Pyssyjä on myynnissä paljonkin alle 1000 e niin uusia kuin käytettyjäkin.

      • Anonyymi

        Minulla ollut aseita jo vuodesta 1991 lähtien. Nyt aseita on haulikko, rihlakko, kivääri ja pistooli.
        Jos en saa lupaa res."rynkylle" niin rakennan vanhasta sotilaskivääristäni modernimman koska näkökyky ei enää riitä avotähtäimille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla ollut aseita jo vuodesta 1991 lähtien. Nyt aseita on haulikko, rihlakko, kivääri ja pistooli.
        Jos en saa lupaa res."rynkylle" niin rakennan vanhasta sotilaskivääristäni modernimman koska näkökyky ei enää riitä avotähtäimille.

        Juu, 91 variaatioista saa käypäisen ja "näköisenkin" harraste pyssyn !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, 91 variaatioista saa käypäisen ja "näköisenkin" harraste pyssyn !

        Sotilaskiväärini on M44 eli lyhyt karbiini.
        Kal. 7.62 Russian.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sotilaskiväärini on M44 eli lyhyt karbiini.
        Kal. 7.62 Russian.

        Tänä päivänä AR 15 sukuisten hinnat ovat pudonneet jo reiluun tonniin. Jos tarkkuus ja ergonomia vaatimukset kasvavat on näistä helpompi lähteä rakentamaan haluamaansa kaltaista asetta. Lupa kysymykset vaativat nykyään aina pitkäjänteisyyttä.😁😁😁


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sotilaskiväärini on M44 eli lyhyt karbiini.
        Kal. 7.62 Russian.

        Rk-kaliiperi olisi mukavampi ammuttava, tuo M44 on kokemukseni mukaan melko kevyt ja kovarekyylinen, ellei siihen sitten itse lataa patruunoita alas. Lisäksi kiikarijalustan asennus vaatii asesepän kykyjä, eikä tule kovin hyvä sittenkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rk-kaliiperi olisi mukavampi ammuttava, tuo M44 on kokemukseni mukaan melko kevyt ja kovarekyylinen, ellei siihen sitten itse lataa patruunoita alas. Lisäksi kiikarijalustan asennus vaatii asesepän kykyjä, eikä tule kovin hyvä sittenkään.

        Rynkky nyt on kevyempi kuin M44 mutta tietysti M44:n rekyyli on kovempi mutta ei se minua ole haitannut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rk-kaliiperi olisi mukavampi ammuttava, tuo M44 on kokemukseni mukaan melko kevyt ja kovarekyylinen, ellei siihen sitten itse lataa patruunoita alas. Lisäksi kiikarijalustan asennus vaatii asesepän kykyjä, eikä tule kovin hyvä sittenkään.

        Kyllä M44:ään saa kiikarin kiinni ilman asesepän apua. Takatähtäin pois ja tilalle siihen tarkoitettu kisko. Kiikariksi long eye-kiikari.
        Ei kylläkään mikään huippu tarkka ase noin tule mutta jos haluaa huipputarkan niin silloin täytyy miettiä muuta asetta tai tehdä M44 kivääriin suuremmat muutokset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rk-kaliiperi olisi mukavampi ammuttava, tuo M44 on kokemukseni mukaan melko kevyt ja kovarekyylinen, ellei siihen sitten itse lataa patruunoita alas. Lisäksi kiikarijalustan asennus vaatii asesepän kykyjä, eikä tule kovin hyvä sittenkään.

        Onhan niitä vieläkin mukavampia ammittavia kuin rynkkykaliiperi


    • Anonyymi

      Tosiaan tuo itselataavan luparumba uusimman lain mukaan on melkoista.
      Minulla kävi tuuri kun ostin itselataavan kiväärin vissiin 2 tai 3 kk ennen kuin tämä uusin laki 5v näyttämisineen tuli voimaan.
      Myös hirvestyksessä tuo itselataava on kelpo laite. Karhunkaadossa myös varsin kelvollinen.

      • Anonyymi

        Montakos patruunaa saa nykyään itselataavan lippaassa olla karhun kaadossa?


      • Anonyymi

        Metsästyskäyttöön puoliautomaattikiväärin saa helpostikin jos ase on soveltuva metsästystarkoitukseen ja on aseita ennestäänkin mutta voi olla että mitään rynkyn tyyppistä asetta ei saa ja se on hyvä juttu vaikkei sitä kaikki ymmärrä miksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Metsästyskäyttöön puoliautomaattikiväärin saa helpostikin jos ase on soveltuva metsästystarkoitukseen ja on aseita ennestäänkin mutta voi olla että mitään rynkyn tyyppistä asetta ei saa ja se on hyvä juttu vaikkei sitä kaikki ymmärrä miksi.

        Ei sileäpiippu piilukkoisen voittanutta, kaikki muut aivan turhia, vaikkei sitä kaikki ymmärrä miksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sileäpiippu piilukkoisen voittanutta, kaikki muut aivan turhia, vaikkei sitä kaikki ymmärrä miksi.

        Kunnon pitkäjousi paras, ei melua eikä savua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kunnon pitkäjousi paras, ei melua eikä savua.

        Juu, mutta se on itse tehtävä ja nuolissa oltava kivikärjet, nekin itse tehhtyjä tottakai, rautakärjet ovat sellaisia uusia humbuuki juttuja..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, mutta se on itse tehtävä ja nuolissa oltava kivikärjet, nekin itse tehhtyjä tottakai, rautakärjet ovat sellaisia uusia humbuuki juttuja..

        Hifistelyä tuollainen, kivilinko riittää.


    • Anonyymi

      M44 ja vanha sotilaskivääri vielä kelpaa nykyaikana sotimiseenkin. Ainakin Venäläisillä oli Ukrainassa mosinit mukana.

      • Anonyymi

        Rynkyllä menee patruunoita ja paljon mutta samalla sarjatuli tai lyhyet peräkkäiset sarjat antavat pelote vaikutuksen. Hyvin paljon ammutaan nurkan takaa tai jonkun vallin suojasta "sinne päin" ehkä joskus joku harhaluoti osuukin.
        Tehokkaampaa olisi napsia tähdättyjä yksittäislaukauksia jos uskaltaa pitää nuppiaan tähtäyksen ajan ylhäällä. Tosin näkee sitäkin että noustaan juoksuhaudassa seisomaan ja ammutaan pitkähkö sarja. Siinä ajassa ehtisi kyllä tähdätä ja ampua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rynkyllä menee patruunoita ja paljon mutta samalla sarjatuli tai lyhyet peräkkäiset sarjat antavat pelote vaikutuksen. Hyvin paljon ammutaan nurkan takaa tai jonkun vallin suojasta "sinne päin" ehkä joskus joku harhaluoti osuukin.
        Tehokkaampaa olisi napsia tähdättyjä yksittäislaukauksia jos uskaltaa pitää nuppiaan tähtäyksen ajan ylhäällä. Tosin näkee sitäkin että noustaan juoksuhaudassa seisomaan ja ammutaan pitkähkö sarja. Siinä ajassa ehtisi kyllä tähdätä ja ampua.

        Hyvä, olet 1930-luvun tasolla, sinnittele 1944 tasolle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä, olet 1930-luvun tasolla, sinnittele 1944 tasolle

        Tehokkain taistelutapa paikalleen jämähtäneessä sodassa olisi se että rintamalinjan keskeltä ammutaan tyylillä kuten nykyään ammutaankin mutta oveluutta voisi käyttää.
        Tarkka-ampujat sivustoille, yht'äkkiä kaikki lopettaa keskilinjalla ampumisen. Vihollinen alkaa pian ihmetellä mitä tapahtuu ja päitä alkaa nousemaan, silloin voi sniperit pudottaa vihollisia pois pelistä.
        Tosin tämä ei taida toimia kuin kerran vain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tehokkain taistelutapa paikalleen jämähtäneessä sodassa olisi se että rintamalinjan keskeltä ammutaan tyylillä kuten nykyään ammutaankin mutta oveluutta voisi käyttää.
        Tarkka-ampujat sivustoille, yht'äkkiä kaikki lopettaa keskilinjalla ampumisen. Vihollinen alkaa pian ihmetellä mitä tapahtuu ja päitä alkaa nousemaan, silloin voi sniperit pudottaa vihollisia pois pelistä.
        Tosin tämä ei taida toimia kuin kerran vain.

        "Tehokkain taistelutapa paikalleen..."
        Tuo se vasta tehokasta olisikin, sodat loppuisivat heti, kun kaikki tapettaisiin hetkessä..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tehokkain taistelutapa paikalleen..."
        Tuo se vasta tehokasta olisikin, sodat loppuisivat heti, kun kaikki tapettaisiin hetkessä..

        Ei kaikkia tapettaisi mutta oveluutta pitää käyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kaikkia tapettaisi mutta oveluutta pitää käyttää.

        Tai sitten voimaa, vaikkapa a-pommia...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kaikkia tapettaisi mutta oveluutta pitää käyttää.

        Niin, siis kaikki tietenkään ei saisi listittyä mutta ne jotka hämmästyneenä nostaisi päänsä kun vastapuolella yht'äkkiä ammunta loppuisi.
        Toinen keino olisi kun ollaan ryhmitytty puolustukseen esim juoksuhautaan tai johonkin harjanteen suojaan vaikkapa 100-200 metriä pitkäksi riviksi.
        Ammunnan aloittaisi lähimpänä vihollista oleva sivu vaikkapa tässä tapauksessa vasen sivu.
        Rivi olisi jaettu ryhmiin, ekana aloittava ryhmä ampuisi vaikkapa 3-5min, sitten ammunta lakkaisi mutta ennen ammunnan lopettamista siihen liittyisi seuraava ryhmä ja tämä ryhmä taas ampuisi tietyn aikaa ja sitten lopettaisi ja kolmas ryhmä olisi jo liittynyt ammuntaan. Näin tuli siirtyisi rivin toiseen päähän, vihollinen saisi kuvan että puolustuksen painopiste siirtyy ja näin siirtyisi hyökkäävä vihollinen maastossa eri asemiin ja todennäköisesti siirtyisivät niin että olisivat alttiita aloituspään ryhmien tulelle eli kun ammunta in siirtynyt toiseen äärilaitaan niin koko rivistö voisi liittyä taas ammuntaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, siis kaikki tietenkään ei saisi listittyä mutta ne jotka hämmästyneenä nostaisi päänsä kun vastapuolella yht'äkkiä ammunta loppuisi.
        Toinen keino olisi kun ollaan ryhmitytty puolustukseen esim juoksuhautaan tai johonkin harjanteen suojaan vaikkapa 100-200 metriä pitkäksi riviksi.
        Ammunnan aloittaisi lähimpänä vihollista oleva sivu vaikkapa tässä tapauksessa vasen sivu.
        Rivi olisi jaettu ryhmiin, ekana aloittava ryhmä ampuisi vaikkapa 3-5min, sitten ammunta lakkaisi mutta ennen ammunnan lopettamista siihen liittyisi seuraava ryhmä ja tämä ryhmä taas ampuisi tietyn aikaa ja sitten lopettaisi ja kolmas ryhmä olisi jo liittynyt ammuntaan. Näin tuli siirtyisi rivin toiseen päähän, vihollinen saisi kuvan että puolustuksen painopiste siirtyy ja näin siirtyisi hyökkäävä vihollinen maastossa eri asemiin ja todennäköisesti siirtyisivät niin että olisivat alttiita aloituspään ryhmien tulelle eli kun ammunta in siirtynyt toiseen äärilaitaan niin koko rivistö voisi liittyä taas ammuntaan.

        Loistava maali tykistölle tai heittimile.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Loistava maali tykistölle tai heittimile.

        No niinpä hän ne on kaikki kaivautuneet puolustajat. Luuletko että nykypäivänä ei enää kaivettaisi juoksuhautoja ja käytettäisi niitä hyväksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 134
      3843
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      107
      3497
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      18
      2493
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1717
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1565
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1506
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1471
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      86
      1446
    Aihe