Ikävä jotain perinteistä jouluruokaa?

Ehkä yllätyt, mutta se käytännössä tarkoittaa lanttulaatikkoa tai lipeäkalaa. Moniko edes muistaa lipeäkalan, moniko on sitä maistanut?

https://yle.fi/a/74-20007635
11<50
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 11

Vanhimmat

Sillissä on hienon kulinaristinen rakenne syödä vaikka sormin.

Äänestä
  • Aloittaja

Kieltämättä, silli on monella tapaa kätevä ja hyvä herkku. Tosin itse en siitä välitä, mutta ymmärrän niitä jotka silliä rakastavat.

Äänestä

Lipeäkala on joku tän joulun trendiruoka.

Äänestä

Verkkolohi. Parempaa kuin kinkku verkossa.

Äänestä

Meillä on aina syöty lipeäkalaa, ihan lapsuudestani saakka. Eli on erittäin tuttu jouluruoka mulle. Nyt aikuisälläni en tosin ole ihan joka joulu jaksanut lipeäkalaa laittaa ja tuleva joulu kuuluu niihin, kun olen päättänyt jättää sen pois. Viime jouluna lipeäkalaa oli tarjolla ja hyvin kelpasi kaikille.

Äänestä
  • Aloittaja

Minen ole sitten teinivuosien lipeäkalaa syönyt enkä muistaakseni edes joulupöydissä kohdannut. Mutta muistissa se on ja kyllä sitä juniori-ikäisenä tuli syötyä siinä missä muutakin. Silloin jäi kyllä yleensä lanttulaatikko syömättä, nykyisin se on yksi suurimmista herkuistani joulupöydässä. Niin sitä ihminen muuttuu vuosien saatossa :)

Äänestä

• Ja mä olen siis lähtöjäni Lapista kotisin, jossa lipeäkala ei tosiaan kuulu yleisiin joulutraditioihin. Tai ei ainakaan lapsuudessani kuulunut. Ei sitä oikeastaan kenenkään muun kotona syöty. Mun isomummuni oli ollut aikanaan piikomassa jossain etelän vähän herraskaisemmassa paikassa ja sieltä sitten tuonut sen perinteen omaan kotiinsa mukanaan.

Äänestä

• Aloittaja

Anonyymi00007 kirjoitti:

Ja mä olen siis lähtöjäni Lapista kotisin, jossa lipeäkala ei tosiaan kuulu yleisiin joulutraditioihin. Tai ei ainakaan lapsuudessani kuulunut. Ei sitä oikeastaan kenenkään muun kotona syöty. Mun isomummuni oli ollut aikanaan piikomassa jossain etelän vähän herraskaisemmassa paikassa ja sieltä sitten tuonut sen perinteen omaan kotiinsa mukanaan.

No ei tosiaan kuulu Lapin valikoimaan tyypillisesti. Kyllä se ymmärtääkseni on alkujaan rannikoiden ruokana ollut ja sieltä sitten levinnyt minne milloinkin.

Äänestä

Livekala oli lapsuuteni must! Ja on sitä edelleenkin. Pakasteessa odottaa jo neljälle aterialle varattu herkku.;)

Äänestä

Lipeäkala ei ole kuulunut minun lapsuuteni jouluun, eikä sen jälkeenkään.

Äänestä
  • Aloittaja

Kannattaa joskus maistaa, jos saat tilaisuuden 👍

Äänestä

Kommentoi aloitusta

randombypasser kirjoitti:

Ehkä yllätyt, mutta se käytännössä tarkoittaa lanttulaatikkoa tai lipeäkalaa. Moniko edes muistaa lipeäkalan, moniko on sitä maistanut?

https://yle.fi/a/74-20007635

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

• Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

• Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

• Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

• Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

• Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

• Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu