Saatiin meille perhetyöntekijä

Äiskäle

Käy noin kerran viikossa, että mä pääsen mtt:on ja muille asioille rauhassa. Mun kauppakammoo ei auta se,että uhmaikänen kirkuu kassalla...

15

2240

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitä se tekee ?

      Mikä on perhetyöntekijä ja mitä sellainen tekee ?

    • sen saa

      ja mistä kysyä?kyselee tietämätön

      • kautta

        Perhetyöntekijä on vanhemman/vanhempien tukena kasvatustyössä, se on osa ennekoivaa lastensuojelua/lastensuojelutyötä. Itse aikanaan yh:na ollessa sain perhetyöntekijänkäynnit mtt:n ja sosiaalityöntekijäni kautta, ja palvelu oli maksutonta.

        Täti käytännössä ulkoili lapseni kanssa, jotta sain itse käydä kaupassa, siivota ja laittaa rauhassa ruokia useammaksi päiväksi. Joskus myös ehdin käymään lenkillä, jos olin oikein ahkera.

        Tämä perhetyöntekijä myös auttoi monissa käytännön asioissa, kuten Kelan paperisodassa ja muussa, lähtökohtana oli kuitenkin se, että hän oli tukemassa ja kannustamassa jatkuvasti, ja häneltä pystyi huoletta kyselemään myös tyhmiäkin asioita.

        Perhetyöntekijä ei ole siivooja tms...

        Useimmissa kunnissa on perhetyöntekijöitä, voit kysellä asiasta neuvolastakin. Valitettavasti he ovat kai aika vaikeasti saatavissa nykyisin.


      • olet saanut
        kautta kirjoitti:

        Perhetyöntekijä on vanhemman/vanhempien tukena kasvatustyössä, se on osa ennekoivaa lastensuojelua/lastensuojelutyötä. Itse aikanaan yh:na ollessa sain perhetyöntekijänkäynnit mtt:n ja sosiaalityöntekijäni kautta, ja palvelu oli maksutonta.

        Täti käytännössä ulkoili lapseni kanssa, jotta sain itse käydä kaupassa, siivota ja laittaa rauhassa ruokia useammaksi päiväksi. Joskus myös ehdin käymään lenkillä, jos olin oikein ahkera.

        Tämä perhetyöntekijä myös auttoi monissa käytännön asioissa, kuten Kelan paperisodassa ja muussa, lähtökohtana oli kuitenkin se, että hän oli tukemassa ja kannustamassa jatkuvasti, ja häneltä pystyi huoletta kyselemään myös tyhmiäkin asioita.

        Perhetyöntekijä ei ole siivooja tms...

        Useimmissa kunnissa on perhetyöntekijöitä, voit kysellä asiasta neuvolastakin. Valitettavasti he ovat kai aika vaikeasti saatavissa nykyisin.

        Minulla alkoi käymään talvella tuollainen perhe"työntekijä", joka lupasi mm että heidän kauttaan pääsee nopeasti mm velkasaneeraukseen. ym ym
        Kaikki on tantalta unohtunut. Käy istumassa sen pakollisen tunnin ja kiristää, kiristää, hankkimaan jos jonkinlaista lausuntoa.
        Joissakin kunnissa varmasti palvelu on sellaista että asiakaskin voi olla tyytyväinen, helsingissä se vain on ajan tappamista.


      • hyväksikäyttöä
        olet saanut kirjoitti:

        Minulla alkoi käymään talvella tuollainen perhe"työntekijä", joka lupasi mm että heidän kauttaan pääsee nopeasti mm velkasaneeraukseen. ym ym
        Kaikki on tantalta unohtunut. Käy istumassa sen pakollisen tunnin ja kiristää, kiristää, hankkimaan jos jonkinlaista lausuntoa.
        Joissakin kunnissa varmasti palvelu on sellaista että asiakaskin voi olla tyytyväinen, helsingissä se vain on ajan tappamista.

        Meillä myös perhetyöntekijän nimikkeellä varustettu nainen kävi istumassa ja kahvittelemassa. Enemmän oli hänestä harmia kuin hyötyä, piti leipoakin enemmän että oli kahvipullaa hänelle aina. Puheli miehensä haluttomuudesta mennä työhön, tyttärensä koulun keskeyttämiset ja raskaaksi tulemiset. Olin pakotettu kuuntelija perheongelmilleen, en olisi jaksanut koska olisi pitänyt saada omia asioitani hoitaa ja miettiä. Kiristi myös ja uhkaili huostaanotolla kun esitin etten tahtoisi jaksaa käyntejään. Sanoi, että on kuulema vuorovaikutusta kun kaatoi ongelmiaan niskaani. Etelä-Savossa tällainen perhetyöntekijä.


      • kerrotaan mekin...
        hyväksikäyttöä kirjoitti:

        Meillä myös perhetyöntekijän nimikkeellä varustettu nainen kävi istumassa ja kahvittelemassa. Enemmän oli hänestä harmia kuin hyötyä, piti leipoakin enemmän että oli kahvipullaa hänelle aina. Puheli miehensä haluttomuudesta mennä työhön, tyttärensä koulun keskeyttämiset ja raskaaksi tulemiset. Olin pakotettu kuuntelija perheongelmilleen, en olisi jaksanut koska olisi pitänyt saada omia asioitani hoitaa ja miettiä. Kiristi myös ja uhkaili huostaanotolla kun esitin etten tahtoisi jaksaa käyntejään. Sanoi, että on kuulema vuorovaikutusta kun kaatoi ongelmiaan niskaani. Etelä-Savossa tällainen perhetyöntekijä.

        Hyvin valitettavaa, että tuo lastensuojelulaki mahdollistaa myös kyseenalaisen vallankäytön.

        Vastavalmistunut lainkuulijainen saattaa olla hyvinkin tasa-arvoinen puhekumppani, mutta myös aikamoinen riesa kertoessaan kaikki eteenpäin - siitä seuraa helposti/pakosta jatkotoimia.

        Hankalassa elämäntilanteessa tämänkaltainen - pelotttava - apu on liikaa.

        Uhkailu on otettu sosiaali- ja terveysalalla kasvatus ja ohjailu välineeksi, mutta ei ollenkaan pystytä katsomaan kuinka paljon sitä annetaan - joku saattaa kaatua tämän takia!


    • ylpeys kärsi

      Apuun liittyy kontrolli - AINA! Tekeekö tämä palvelun vastasanottamisesta kyseenalaista eli ulkopuoliset saattavat ajatella, että olet holhouksen tarpeessa!?
      Avun saanti on hienoa, mutta onko varaa leimautua...

      • että lapset kärsivät

        Itse koin ainakin saavani tästä palvelusta myös turvallisuudentunnetta nuorena yh:na. En ole kokenut kontrollia koskaan mitenkään negatiiviseksi, eikä se ole nyt myöhemmin millään lailla elämäämme vaikuttanutkaan. Eikä ulkopuoliset tiedä ainakaan meilläpäin kuka se perhetyöntekijä oikein on.

        Ja mitä viranomaiskontrolliin tulee, en ole koskaan kokenut sitä sen kummempana kuin päivähoitoa. Samalla tavala myös pk:ssa on kontrollia, ja henkilöstöllä ilmoitusvelvollisuus, jos epäilevät, että lapsenj kotona ei ole kaikki kohdallaan.

        Onko parempi sitten kiieltää avun tarve kokonaan. Itse en usko sen olevan ainakaan parempi vaihtoehto.

        On myös kuntia, joissa perhetyöntekijän palvelut koskevat kaikkia lapsiperheitä. Sisareni perheineen asuu tällaisessa pienessä kunnassa, jossa on aivan normaali käytäntö se, että esimerkiksi asioille lähtiessä tulee perhetyöntekijä lapsia hoitamaan...


      • Rakentaja
        että lapset kärsivät kirjoitti:

        Itse koin ainakin saavani tästä palvelusta myös turvallisuudentunnetta nuorena yh:na. En ole kokenut kontrollia koskaan mitenkään negatiiviseksi, eikä se ole nyt myöhemmin millään lailla elämäämme vaikuttanutkaan. Eikä ulkopuoliset tiedä ainakaan meilläpäin kuka se perhetyöntekijä oikein on.

        Ja mitä viranomaiskontrolliin tulee, en ole koskaan kokenut sitä sen kummempana kuin päivähoitoa. Samalla tavala myös pk:ssa on kontrollia, ja henkilöstöllä ilmoitusvelvollisuus, jos epäilevät, että lapsenj kotona ei ole kaikki kohdallaan.

        Onko parempi sitten kiieltää avun tarve kokonaan. Itse en usko sen olevan ainakaan parempi vaihtoehto.

        On myös kuntia, joissa perhetyöntekijän palvelut koskevat kaikkia lapsiperheitä. Sisareni perheineen asuu tällaisessa pienessä kunnassa, jossa on aivan normaali käytäntö se, että esimerkiksi asioille lähtiessä tulee perhetyöntekijä lapsia hoitamaan...

        Ei ole hyvä kiertää..., kehittää voi.

        Ajatteleppas, jos äiti saa kyydin perhehoitajalta
        kunnanvirastoon - perhehoitaja tulee mukana moikkaamaan työnantajaa... Kun äiti kyselee sivumennen kunnan vuokra-asuntotilanteesta, perhetyöntekijän ollessa hiljaa vierellä, virkailija kääntää katseensa ja osoittaa puheensa perhetyöntekijälle ja pitää vierellä olevaa asiakasta ties minä...

        Jos kunnan oma virkailija toimii näin, mitenkä tavalliset kuntalaiset, jotka eivät ole perehtyneet asioihin? Mistä löydät ystävän - miesystävän? Löytyyköhän hyvä työpaikka?


      • löytänyt
        Rakentaja kirjoitti:

        Ei ole hyvä kiertää..., kehittää voi.

        Ajatteleppas, jos äiti saa kyydin perhehoitajalta
        kunnanvirastoon - perhehoitaja tulee mukana moikkaamaan työnantajaa... Kun äiti kyselee sivumennen kunnan vuokra-asuntotilanteesta, perhetyöntekijän ollessa hiljaa vierellä, virkailija kääntää katseensa ja osoittaa puheensa perhetyöntekijälle ja pitää vierellä olevaa asiakasta ties minä...

        Jos kunnan oma virkailija toimii näin, mitenkä tavalliset kuntalaiset, jotka eivät ole perehtyneet asioihin? Mistä löydät ystävän - miesystävän? Löytyyköhän hyvä työpaikka?

        Minulla on hyvä työpaikka, ja ihana mies. En haluaisi millään uskoa, että ne olisivat siitä kiinni, käykö perhetyöntekijä.

        Voihan tilanne tosiaan olla tuollainenkin, en vain koskaa ole ajatellut sitä. On kuitenkin varmaankin paikkakuntakohtaista tuokin. Ja ehkä asiakaskohtaista. Itse en ole koskaan asioinut missään perhetyöntekijän kanssa, joten kokemusta ei ole ohi puhumisesta.


    • onnellinen avusta

      Harmillista kuulla että näin ikäviä tapauksia monella perhetyöntekijöistä, joiden pitäis olla auttamassa ja tukemassa perhettä!
      Meillä on käynyt pienellä paikkakunnalla todella hyvä tuuri sitten, sillä perhetyöntekijä on mulle ainakin ollut juuri se apu mitä tarvitsen/tarvitsemme. Hänelle olen saanut puhua asioitani, ja ollaan käyty asioita läpi juurta jaksaen. mulla on hyvä luottamussuhde häneen, hän on suoraselkäinen ja erittäin empaattinen sekä kannustava nainen. Juuri sellaisen toivoisin jokaisen perhetyöntekijän olevan! Käytännön hommia hän ei tee, tai emme sellaisia asioita ole ryhtyneet tekemään, mutta siinäkin hän auttaisi jos tarve on.
      Hän on ollut paras tukijani aikoihin ja on tehnyt hyvää jutella vaikeistakin asioista. Lapsemme on pieni ja kaipaan tukea myös äitiyteen. Siinäkin olen saanut kannustusta ja neuvoja.
      Mitään kahvinkeittoja tai muita en yleensä harrasta, mutta eihän se mikään pakko pidä ollakaan.
      Mielenterveystoimistossa käyminen on ollut välillä tosi vaikeaa masennuksen ja paniikkihäiriön vuoksi, siksi on ihanaa että nyt on ihminen joka tulee kotiin. Ei siis tarvitse ottaa paineita siitä pystynkö lähtemään. Ja jos on huonompi olo ja päivä etten jaksa edes vaatteita pukea, olen yöpaitasillani. Eikä se haittaa.
      Olen todella kiitollinen perhetyöntekijästä, joka on ammattitaitoinen auttaja. Kunpa nuo väärät tantat saataisiin pois noilta paikoilta.

    • perhetyöntekijä

      jänskättää mutta jos osaa kuunnella ja neuvoa niin onpa ihanaa kun olen niin väsynyt tähän rumbaan yksikseen.....

    • vitsit vähissä

      Yritti väittää joka asiassa jotain,jos ei ollu ite näkemässä.Jopa uimahallissa kyyläs vaan minua,eikä vahtiinut mukaan otettuja isompia lapsia.Löysi jonkun arvolleen sopivan juorukaverin.Sitten yritti vielä väittää etten käynyt katsomassa isompaa lasta ollenkaan,kun hän hyppeli.Olin siis kuopuksen kanssa lasten altaassa.Oikeasti hän itse vaan juoruili,eikä huomannut sitä.Ja silti kehtasi väittää.Hänen kanssaan tapahtui jatkuvasti näitä asioita,että hän tietää vaikka ei nää.On varmasti parempiakin perhetyöntekijöitä,mutta tämä "selvän näkijä" on täysin kamala,ja hänen kanssaan kinaamisella ei ole lastensuojelun kanssa mitään tekemistä.Vuosienkin päästä harmittaa tämä ihminen...Oli asia mikä hyvänsä hänelle tarkoitti en halua=en jaksa.eli suomea ei edes osannut tämä suomenruotsalainen.Hänen mielestään minä ja lapseni vain valehtelimme koko ajan,vaikka hän itse valehteli.Lopulta hän sai minut menettämään malttini,ja se oli ilmeisesti hänen tarkoituksensakin.Silloinhan ihminen voidaan todeta psyykkisesti täysin epätasapainoiseksi,lapselliseksi ym.

    • näin täällä

      PERHETYÖNTEKIJÄ
      vaati päästä siivoamaan lapseni vaatekaappia,hävitti sieltä uutena ostettuja,sopivia vaatteita,valehteli ym.Sinä onnellinen avusta,mahtoiko viestisi olla ihan aito?Kuka noin itseään kehuisi muuta kuin perhetyöntekijä itse?
      ei kai heidän työnkuvaansa edes luulisi kuuluvan kaappien tonkiminen?
      Olin tuplasti onnettomampi heidän epäasiallisuutensa takia,enkä vieläkään voi hyväksyä että tämä tantta tosiaan voi tehdä työtä lapsiperheissä väittäen sitä auttamiseksi ja tukemiseksi.Yrittäkää selviytyä masennuksesta ilman näitä sossun ihmisiä.Hehän eivät mitään masennusta kuitenkaan paranna!Älkää pyytäkö heitä jos jossain ehdotetaan.Määräyksestähän ei ehkä voi kieltäytyä.He yrittivät jopa tehdä psyykkistä arviointia lapsestani.Perhetyöntekijän koulutuksella...Ei luulisi olevan edes laillista,mutta lakihan on heidän puolellaan.

    • kolmen_äiti

      Kyllä epäasiallisesta toiminnasta saa ja pitää taas ilmoittaa perhetyöntekijän esinaiselle. Jos äiti on avun tarpeessa/masentunut, parempi huonokin apu kuin ei apua lainkaan. Usein myös masentunut ihminen tulkitsee neutraalitkin puheet ja tekemiset pahemmiksi, ahdistavammiksi kuin terve tekisi. Voi ainakin reilusti soittaa kuntaan että haluaa toisen henkilön, koska ensimmäisen kanssa ei tule toimeen. Eri asia sitten jos ei ole kuin tämä yksi henkilö tehtävissä..avusta voi sitten varmaan kieltäytyä jos kokee sen kyyläämisenä ja rasittavana. Ja jos kokee, niin miksi herranjee siinä tuvassa sitten kykitte, menkää lenkille tai hoitakaa asioitanne perhetyöntekijän käynnin aikana.
      En ole kokenut perhetyöntekijän käyntejä itse, mutta esim. kätilön kotikäynti oli mielestäni hyvin asiallinen ja rakentava.
      Tarkoitin että tarjottavaa apua varmasti kannattaa ennakkoluulottomasti kokeilla, ja oma asenne ratkaisee paljon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      33
      7591
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      83
      4516
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      66
      3113
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2156
    5. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1699
    6. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1677
    7. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      351
      1463
    8. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      14
      1419
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      58
      1119
    10. Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi
      Maailman menoa
      276
      1070
    Aihe