Onko olemassa jotain syytä, miksi peräsintä tai edes jonkinlaista tehostinta ei voisi rakentaa etuosaan. Tässäkin tuo etuperäsin toimii ihan riittävästi.
https://youtu.be/NCgZkRMJT-I?t=170
Miksi peräsin ei ole edessä niin kuin tässä vehkeessä?
14
201
Vastaukset
- Anonyymi
EU on jo valmistellut pitkälle uutta vene-direktiiviä jossa purjeveneitä ei enään saa valmistaa peräsimellä. Lapa siirretään keulaan ja sen nimi on etusin. Muutoksen syynä on monet miekkavalaiden tekemät hyökkäykset joissa peräsin on vaurioitunut. Valas kun aina lähestyy venettä kulkusuunnassa perästäpäin. Kun ohjainlapa on kölin etupuolella vaikeutuu valaan hyökkäys kun köli on välissä.
- Anonyymi
Noin se kehitys kehittyy vähitellen myös purjeveneilyssäkin.
- Anonyymi
Juuri tällaisia päätöksiä sieltä tulee. Ihme hyvin suomalaiset niitä sietää.
- Anonyymi
Jäin miettimään toimiiko "miekkavalaan torjunta" jos pistää koneen käymään, peruutusvaihde päälle ja reilusti kaasua. Suojaako köli tällöin valaan lähestymisyrityksen peräsintä kohti.
- Anonyymi
Mitäs utta tuo nyt on. Isommissa purkeissa keulapotkurit ohjauseen.
- Anonyymi
Koitettu se on purjeveessäkin. Täysi susi siitä tuli. Ohjaa tietenkin, mutta ohjaaminen mahdotonta.
- Anonyymi
Aina löytyy kehityksen epäilijöitä ja jopa vastustajiakin.
- Anonyymi
Hienoa, voin kuvitella myös ohjauspaikan keulaan. Kivien väistäminen käy ketterästi kun kun perän sijasta keula tottelee ohjausta.
- Anonyymi
Siellä oli joku mainos. Ei hirveästi innostanut.
Luulisin, että ohjausevä on perässä siksi, että perä on tasaisemmassa vedessä ja merenkäynnissäkin veden alla.
Kestävyydestäkin voi olla kysymys, mitä vähemmän röykytystä, sitä paremmin kestää.
Välillä ilmassa oleva evä voi myös lyödä aallossa ikävästi käsille.
Ohjaaja on paremmin suojassa aalloilta ja pärskeiltä veneen peräosassa pinnaohjauksella.
Voisin kuvitella, että vene kulkee paremmin, kun runko on puhtaassa virtauksessa ja peräsin sen takana.
Noi tuli ihan nopeasti mieleen.- Anonyymi
Kaikkea tuotakin, mutta pääongelma on dynamiikka. Lentokoneisiin on tullut canard.siivet eteen vasta sen myötä, kun pilotin ja ohjainpinnan väliin on tullut tietokone, ihminen ei hallintaan kykene. Tiettyä etua "etusimesta" olisi ja siksi sitä kokeiltukin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikkea tuotakin, mutta pääongelma on dynamiikka. Lentokoneisiin on tullut canard.siivet eteen vasta sen myötä, kun pilotin ja ohjainpinnan väliin on tullut tietokone, ihminen ei hallintaan kykene. Tiettyä etua "etusimesta" olisi ja siksi sitä kokeiltukin.
Sotket negatiivisen tai neutraalin staattisen stabiliteetin Canard siipisiin yleisellä tasolla, vaikka Canard siipinen lentokone voidaan sekä suunnitella positiivisen staattisen stabiliteetin omaavaksi, että näin on myös käytännössä jo tehtykin. Silloin niissä ei tarvita FlyByWire järjestelmää tietokoneineen, vaan perinteinen kaapeliohjauskin kelpaa. Esimerkkinä tällaisesta koneesta on https://en.wikipedia.org/wiki/Rutan_VariEze
Tuollaisessa itserakentajalle suunnitellussa Canard koneessa ei todellakaan ole tietokonetta ohjauksen mahdollistamiseksi, eihän se olisi 1970 luvulla ollut edes teknisesti mahdollista tuon kokoisessa koneessa, joita silloin jo tehtiin.
Perinteinen koneen jossa korkeusvakaajat ja korkeusperäsimet ovat pyrstössä, voidaan myös suunnitella ja toteuttaa negatiivisella tai neutraalilla staattisella stabiliteetilla, jolloin nekin vaativat tietokoneen ohjaussauvan ja ohjainpintojen väliin.
Jos peräsin siirrettäisiin eteen jo tehtyyn peräsinveneeseen, eikä rikiä siirretä, täytyy kölievää siirtää taaksepäin jotta positiivinen staattinen ohjausstabiliteetti säilyy. Sellainen olisi aika mutkikas operaatio sekä pohjan tukirakenteiden osalta, että silloin jos painopisteen siirtyminen taaksepäin kölievän mukana haluttaisiin estää.
Eli ei mitään järkeä käytännössä.
- Anonyymi
Totta. Eihän autoissakaan takapyörät käänny.
- Anonyymi
Itse asiassa, kyllä monessa autossa kääntyy takapyörätkin, ei tosin niin jyrkästi kuin etupyörät.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"
Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota3252675Vernu Vasunta
On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?872012En kelpaa sinulle
Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v1201590Taidat vanhempi nainen
Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin731124- 70988
- 61963
Voi nainen...
Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi41910Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa
Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.143863Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle
Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj276798- 40714