Miksi peräsin ei ole edessä niin kuin tässä vehkeessä?

Anonyymi-ap

Onko olemassa jotain syytä, miksi peräsintä tai edes jonkinlaista tehostinta ei voisi rakentaa etuosaan. Tässäkin tuo etuperäsin toimii ihan riittävästi.

https://youtu.be/NCgZkRMJT-I?t=170

14

438

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      EU on jo valmistellut pitkälle uutta vene-direktiiviä jossa purjeveneitä ei enään saa valmistaa peräsimellä. Lapa siirretään keulaan ja sen nimi on etusin. Muutoksen syynä on monet miekkavalaiden tekemät hyökkäykset joissa peräsin on vaurioitunut. Valas kun aina lähestyy venettä kulkusuunnassa perästäpäin. Kun ohjainlapa on kölin etupuolella vaikeutuu valaan hyökkäys kun köli on välissä.

      • Anonyymi

        Noin se kehitys kehittyy vähitellen myös purjeveneilyssäkin.


      • Anonyymi

        Juuri tällaisia päätöksiä sieltä tulee. Ihme hyvin suomalaiset niitä sietää.


      • Anonyymi

        Jäin miettimään toimiiko "miekkavalaan torjunta" jos pistää koneen käymään, peruutusvaihde päälle ja reilusti kaasua. Suojaako köli tällöin valaan lähestymisyrityksen peräsintä kohti.


    • Anonyymi

      Mitäs utta tuo nyt on. Isommissa purkeissa keulapotkurit ohjauseen.

    • Anonyymi

      Koitettu se on purjeveessäkin. Täysi susi siitä tuli. Ohjaa tietenkin, mutta ohjaaminen mahdotonta.

    • Anonyymi

      Aina löytyy kehityksen epäilijöitä ja jopa vastustajiakin.

    • Anonyymi

      Hienoa, voin kuvitella myös ohjauspaikan keulaan. Kivien väistäminen käy ketterästi kun kun perän sijasta keula tottelee ohjausta.

    • Anonyymi

      Siellä oli joku mainos. Ei hirveästi innostanut.

      Luulisin, että ohjausevä on perässä siksi, että perä on tasaisemmassa vedessä ja merenkäynnissäkin veden alla.

      Kestävyydestäkin voi olla kysymys, mitä vähemmän röykytystä, sitä paremmin kestää.

      Välillä ilmassa oleva evä voi myös lyödä aallossa ikävästi käsille.

      Ohjaaja on paremmin suojassa aalloilta ja pärskeiltä veneen peräosassa pinnaohjauksella.

      Voisin kuvitella, että vene kulkee paremmin, kun runko on puhtaassa virtauksessa ja peräsin sen takana.

      Noi tuli ihan nopeasti mieleen.

      • Anonyymi

        Kaikkea tuotakin, mutta pääongelma on dynamiikka. Lentokoneisiin on tullut canard.siivet eteen vasta sen myötä, kun pilotin ja ohjainpinnan väliin on tullut tietokone, ihminen ei hallintaan kykene. Tiettyä etua "etusimesta" olisi ja siksi sitä kokeiltukin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikkea tuotakin, mutta pääongelma on dynamiikka. Lentokoneisiin on tullut canard.siivet eteen vasta sen myötä, kun pilotin ja ohjainpinnan väliin on tullut tietokone, ihminen ei hallintaan kykene. Tiettyä etua "etusimesta" olisi ja siksi sitä kokeiltukin.

        Sotket negatiivisen tai neutraalin staattisen stabiliteetin Canard siipisiin yleisellä tasolla, vaikka Canard siipinen lentokone voidaan sekä suunnitella positiivisen staattisen stabiliteetin omaavaksi, että näin on myös käytännössä jo tehtykin. Silloin niissä ei tarvita FlyByWire järjestelmää tietokoneineen, vaan perinteinen kaapeliohjauskin kelpaa. Esimerkkinä tällaisesta koneesta on https://en.wikipedia.org/wiki/Rutan_VariEze
        Tuollaisessa itserakentajalle suunnitellussa Canard koneessa ei todellakaan ole tietokonetta ohjauksen mahdollistamiseksi, eihän se olisi 1970 luvulla ollut edes teknisesti mahdollista tuon kokoisessa koneessa, joita silloin jo tehtiin.

        Perinteinen koneen jossa korkeusvakaajat ja korkeusperäsimet ovat pyrstössä, voidaan myös suunnitella ja toteuttaa negatiivisella tai neutraalilla staattisella stabiliteetilla, jolloin nekin vaativat tietokoneen ohjaussauvan ja ohjainpintojen väliin.

        Jos peräsin siirrettäisiin eteen jo tehtyyn peräsinveneeseen, eikä rikiä siirretä, täytyy kölievää siirtää taaksepäin jotta positiivinen staattinen ohjausstabiliteetti säilyy. Sellainen olisi aika mutkikas operaatio sekä pohjan tukirakenteiden osalta, että silloin jos painopisteen siirtyminen taaksepäin kölievän mukana haluttaisiin estää.
        Eli ei mitään järkeä käytännössä.


    • Anonyymi

      Totta. Eihän autoissakaan takapyörät käänny.

      • Anonyymi

        Itse asiassa, kyllä monessa autossa kääntyy takapyörätkin, ei tosin niin jyrkästi kuin etupyörät.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritykset verolle ja yritystuet 10 mrd. eur/v pois

      Kiristämistapauksissa yrityksille sanotaan hei hei. Suomi ei tarvitse yhteiskunnan rahoilla "yrittämistä". Yhteiskunta v
      Maailman menoa
      142
      2426
    2. Sannalta jälleen fiksu lausunto johtamisesta

      "I used to think the best argument would win – but real leadership means listening, understanding where people come from
      Maailman menoa
      47
      1997
    3. Riikka se runnoo työttömyyttä lisää

      Menkää töihin! "15–74-vuotiaiden työttömyysasteen trendiluku oli lokakuussa 10,3 prosenttia. Työttömiä oli yhteensä 276
      Maailman menoa
      53
      1929
    4. Sanna Antikainen (ps) : Vornasen pyssy suututti demarit

      https://www.suomenuutiset.fi/sanna-antikaisen-kolumni-vornasen-pyssy-suututti-demarit-mutta-kuka-puhuu-totta/ Vornasen
      Maailman menoa
      30
      1917
    5. Mikä on sinun ja kaivattusi ikä

      💕💕💕💕
      Ikävä
      103
      1914
    6. Hallinto-oikeus totesi Sysmän kunnanjohtajan potkut laittomiksi (YLE Lahti 24.11.2025)

      Että näin sitten: Hallinto-oikeus totesi Sysmän kunnanjohtajan potkut laittomiksi – valtuuston päätös nurin ja 50 000 la
      Sysmä
      58
      1219
    7. Onko sulla jotain

      Suunnitelmia?
      Ikävä
      117
      1105
    8. Poistettuun aloitukseen

      Ei se mulle ollut varmastikaan. En usko vaik sille tuntuukin että oisit voinut olla eräs. Mut niin mäkin pelkään. Ei
      Suhteet
      20
      973
    9. Vaikeneminen

      Tylsää kun nainen meni kuoreen 🫤
      Ikävä
      54
      910
    10. No miten meni?

      Onko voittaja olo? Tunnetko onnistumisen riemua? Vastasiko lopputulos odotuksia? Kauaksi ajettu 😘
      Ikävä
      110
      867
    Aihe