Onko olemassa jotain syytä, miksi peräsintä tai edes jonkinlaista tehostinta ei voisi rakentaa etuosaan. Tässäkin tuo etuperäsin toimii ihan riittävästi.
https://youtu.be/NCgZkRMJT-I?t=170
Miksi peräsin ei ole edessä niin kuin tässä vehkeessä?
14
374
Vastaukset
- Anonyymi
EU on jo valmistellut pitkälle uutta vene-direktiiviä jossa purjeveneitä ei enään saa valmistaa peräsimellä. Lapa siirretään keulaan ja sen nimi on etusin. Muutoksen syynä on monet miekkavalaiden tekemät hyökkäykset joissa peräsin on vaurioitunut. Valas kun aina lähestyy venettä kulkusuunnassa perästäpäin. Kun ohjainlapa on kölin etupuolella vaikeutuu valaan hyökkäys kun köli on välissä.
- Anonyymi
Noin se kehitys kehittyy vähitellen myös purjeveneilyssäkin.
- Anonyymi
Juuri tällaisia päätöksiä sieltä tulee. Ihme hyvin suomalaiset niitä sietää.
- Anonyymi
Jäin miettimään toimiiko "miekkavalaan torjunta" jos pistää koneen käymään, peruutusvaihde päälle ja reilusti kaasua. Suojaako köli tällöin valaan lähestymisyrityksen peräsintä kohti.
- Anonyymi
Mitäs utta tuo nyt on. Isommissa purkeissa keulapotkurit ohjauseen.
- Anonyymi
Koitettu se on purjeveessäkin. Täysi susi siitä tuli. Ohjaa tietenkin, mutta ohjaaminen mahdotonta.
- Anonyymi
Aina löytyy kehityksen epäilijöitä ja jopa vastustajiakin.
- Anonyymi
Hienoa, voin kuvitella myös ohjauspaikan keulaan. Kivien väistäminen käy ketterästi kun kun perän sijasta keula tottelee ohjausta.
- Anonyymi
Siellä oli joku mainos. Ei hirveästi innostanut.
Luulisin, että ohjausevä on perässä siksi, että perä on tasaisemmassa vedessä ja merenkäynnissäkin veden alla.
Kestävyydestäkin voi olla kysymys, mitä vähemmän röykytystä, sitä paremmin kestää.
Välillä ilmassa oleva evä voi myös lyödä aallossa ikävästi käsille.
Ohjaaja on paremmin suojassa aalloilta ja pärskeiltä veneen peräosassa pinnaohjauksella.
Voisin kuvitella, että vene kulkee paremmin, kun runko on puhtaassa virtauksessa ja peräsin sen takana.
Noi tuli ihan nopeasti mieleen.- Anonyymi
Kaikkea tuotakin, mutta pääongelma on dynamiikka. Lentokoneisiin on tullut canard.siivet eteen vasta sen myötä, kun pilotin ja ohjainpinnan väliin on tullut tietokone, ihminen ei hallintaan kykene. Tiettyä etua "etusimesta" olisi ja siksi sitä kokeiltukin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikkea tuotakin, mutta pääongelma on dynamiikka. Lentokoneisiin on tullut canard.siivet eteen vasta sen myötä, kun pilotin ja ohjainpinnan väliin on tullut tietokone, ihminen ei hallintaan kykene. Tiettyä etua "etusimesta" olisi ja siksi sitä kokeiltukin.
Sotket negatiivisen tai neutraalin staattisen stabiliteetin Canard siipisiin yleisellä tasolla, vaikka Canard siipinen lentokone voidaan sekä suunnitella positiivisen staattisen stabiliteetin omaavaksi, että näin on myös käytännössä jo tehtykin. Silloin niissä ei tarvita FlyByWire järjestelmää tietokoneineen, vaan perinteinen kaapeliohjauskin kelpaa. Esimerkkinä tällaisesta koneesta on https://en.wikipedia.org/wiki/Rutan_VariEze
Tuollaisessa itserakentajalle suunnitellussa Canard koneessa ei todellakaan ole tietokonetta ohjauksen mahdollistamiseksi, eihän se olisi 1970 luvulla ollut edes teknisesti mahdollista tuon kokoisessa koneessa, joita silloin jo tehtiin.
Perinteinen koneen jossa korkeusvakaajat ja korkeusperäsimet ovat pyrstössä, voidaan myös suunnitella ja toteuttaa negatiivisella tai neutraalilla staattisella stabiliteetilla, jolloin nekin vaativat tietokoneen ohjaussauvan ja ohjainpintojen väliin.
Jos peräsin siirrettäisiin eteen jo tehtyyn peräsinveneeseen, eikä rikiä siirretä, täytyy kölievää siirtää taaksepäin jotta positiivinen staattinen ohjausstabiliteetti säilyy. Sellainen olisi aika mutkikas operaatio sekä pohjan tukirakenteiden osalta, että silloin jos painopisteen siirtyminen taaksepäin kölievän mukana haluttaisiin estää.
Eli ei mitään järkeä käytännössä.
- Anonyymi
Totta. Eihän autoissakaan takapyörät käänny.
- Anonyymi
Itse asiassa, kyllä monessa autossa kääntyy takapyörätkin, ei tosin niin jyrkästi kuin etupyörät.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1167528
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t384358törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/373852Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu4012024Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi721579- 321477
- 351468
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen1851184Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv121138Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:121053