TM: Pikalatauksen voi tehdä vain kaksi kertaa vuorokaudessa – ”Olisimme kertoneet, jos olisimme tienneet”, maahantuoja sanoo.
Ei muuten kestä miljoonaa kilometriä?
Yllätys Toyotan bz4x sähköauton ostaneille
30
906
Vastaukset
- Anonyymi
Näin kerrotaan Toyotan maahantuojan bZ4X-mallin Usein kysytyt kysymykset (UKK) -dokumentissa (pdf). Sen mukaan bZ4X:n pikalatausten määrä on rajoitettu kahteen kappaleeseen vuorokaudessa. Kahden latauskerran jälkeen auto rajoittaa merkittävästi pikalataustehoa akkua suojatakseen.
- Anonyymi
Pitkät latauaajat ovat ihmetyttäneet erityisesti Facebookin Sähköautot – Nyt! -ryhmän jäseniä. Monipuolisemman akkulämmityksen ja -jäähdytyksen puuttuminen on noussut keskusteluun. BZ4X:ssä on latauksenaikainen lämmitystoiminto, muttei akuston esilämmitystä. Maahantuojan UKK-vastauksen mukaan syy esilämmitystoiminnon puutteeseen on yksinkertainen: Autoon ei ole suunniteltu esilämmitystoimintoa.
- Anonyymi
BZ:ssa on akun lämmitys ja jäähdtys ja ne toimii samalla tavalla kuin Volkkarin ID:eissä, eli lämmitys vain pikalatauksen aikana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
BZ:ssa on akun lämmitys ja jäähdtys ja ne toimii samalla tavalla kuin Volkkarin ID:eissä, eli lämmitys vain pikalatauksen aikana.
Älpä höpise joutavia!
Ei toimi lähellekään niin kuin ID:ssä. ID lämmittää akkua myös AC-latauksen aikana ja ennen ajastettua ajoon lähtöä. Tulossa on päivityksenä GPS-pohjainen esilämmitys ohjelmoidulle latausasemalle saavuttaessa Teslan tyyliin. Myös kaksisuuntaiseen lataus on tulossa.
Toyotan 1-vaiheisessa AC-latauksessa ei yksinkertaisesti riitä teho esilämmitykseen jos tarkoitus on saada virtaa myös säilöttäväksi.
Kuten on aikaisemmin mainittu, bZ4X:n akkua ei ole suunniteltu esilämmitettäväksi.
- Anonyymi
Toyota kertoo akuston kooksi 71,4 kWh. Kyseessä on kuitenkin bruttokoko, ei siis autoilijan käytössä oleva nettokoko. Norjalaisen Elbilin mittausten mukaan bZ4X:n akuston nettokoko asettuu 62 kWh:n lukemiin. Lisäksi Elbil muun muassa kritisoi bZ4X:n todellista toimintamatkaa, erityisesti sisälämmityksen käytössä ollessa.
- Anonyymi
Odottiko joku oikeasti jotakin parempaa?
- Anonyymi
Uskovaiset odottivat ihmettä, mutta tulikin totta ja turvallista kuraa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uskovaiset odottivat ihmettä, mutta tulikin totta ja turvallista kuraa.
Eihän tuossa ole mitään ihmeellistä. Viimeiset reilu 10 vuotta Toyota syytänyt markkinoille pelkkää kuraa. vihdoin kuitenkin saatu jotain markkinoille ja toiminta kuitenkin alle arvostelun.
- Anonyymi
Alussa Suomeen saapuvissa bZ4X-yksilöissä AC-lataus on vain 6,6 kilowatin tehoinen ja yksivaiheinen, eli enimmäisteho vaatii todella korkeaa virtaa. Se ei etenkään kaikissa omakotitaloissa onnistu.
- Anonyymi
Vaivaiset 30 A!
- Anonyymi
"Se ei etenkään kaikissa omakotitaloissa onnistu"
Näin on. Valtaosassa omakotitaloja pääsulakkeet ovat 3×25A. Voimavirtapistokkeet ovat silloin 3x16A. 11kW AC-lataus on silloin mahdollinen, mutta 6,6kW:n 1-vaihelataus ei.
Käytännössä tojon 1-vaihelatauksen teho jää 3,7kW:iin, jolloin edes matkustamon esilämmitykseen ei riitä tehoa jos akkua ladataan. Täysin turha peli Suomen pakkasiin!
- Anonyymi
Toyota bz4X - sähköauto Toyotan tapaan. Nyt koeajettavissa
Toyota bZ4X rakentuu Toyotan pitkälle, lähes 25 vuoden kokemukselle akkujen kehitystyöstä, minkä ansiosta tämä uutuusmalli tarjoaa jopa yli 500 kilometrin* sähköajokantaman. Mallin 11 kW:n kolmivaiheisen sisäisen latauslaitteen ansiosta ajoakun voi ladata täyteen jopa 6,5 tunnissa** kotiin asennetuissa tai julkisissa AC-latausasemissa. Toyota bZ4X:n muotoilussa täyssähköauton puhdaslinjainen, sulava ja samalla voimakas ulkodesign yhdistyy crossoverin varmaan olemukseen. Innovatiivinen Toyota bZ4X onkin ainutlaatuinen yhdistelmä varmaa suorituskykyä ja päät kääntävää muotoilua.
Toyota bZ4X:n lataaminen on helppoa
Olit sitten kotona, työpaikalla tai tien päällä, Toyota bZ4X:n lataaminen käy helposti ja vaivattomasti. Sähköauton voimanlähteenä toimii auton akustoon ladattu sähkö, joka on perinteistä polttoainetta edullisempaa ja mikä parasta – lähipäästötöntä. Akuston lataamiseksi on kolme vaihtoehtoa: pikalatausasemalla 80 % varaustaso on saavutettavissa noin 30 minuutissa*, minkä lisäksi voit ladata autoasi kotilatausasemasta tai tilapäisesti tavallisesta pistorasiasta.
Mikä se todellisuus sitten on?- Anonyymi
Kuinka pitkälle 62 kWh riittää talvella? 250 km?
- Anonyymi
Ainoa todellisuus tuossa mainostekstissä on tuo ”kääntää päät” , tosin poispäin kun tuon rumuuden näkee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuinka pitkälle 62 kWh riittää talvella? 250 km?
200 max. Kovalla pakkasella 150 max. Testattu ja auton taso paljastunut. Moni perunut jo tilauksen ja vaihtanut merkkiä.
- Anonyymi
Totuus ei löydy ainakaan Toyotan mainoksista ja asiakaslehdestä.
- Anonyymi
Myös VW siirtyy pienempiin akkuihin. Tekevät liikaa tappiota isoilla kauilla jotka lisäksi hajoaa.
https://tekniikanmaailma.fi/sahkoautojen-myynti-euroopassa-on-mennyt-pois-raiteiltaan-volkswagen-pomo-sanoo-ratkaisuksi-haetaan-vahemman-tehokkaita-akkuja/ - Anonyymi
Eikö Toyotalla ollut aikaa suunnitella tuote valmiiksi vai eikö suunnittelijoilla ollut tietämystä sähköautoista?
- Anonyymi
Eihän Toyota tuota edes suunnitellut vaan tuote tuli Subarulta. Vähäinen on myös tietämys. Aikaa kyllä oli mutta kun onneton Prius oli saatu markkinoille niin kehitys hyytyi siihen. Muut merkit lähtivät kyllä perässä liikkeelle mutta menivätkin sitten ohi jokaiselta suunnalta.
- Anonyymi
Toki he suunnittelivat sen valmiiksi. Täällä pohjoisessa pitkien matkojen maassa halutaan vaan pidempää rangea. Auto varmasti täyttää suunnittelun kriteerit mutta on aivan eri asia onko se sinulle sopiva. Aivan kuin jos valittaisit siitä että Porschella on vaikea kuskata pesukonetta ja se on siksi huonosti suunniteltu.
Jos et tykkää niin älä osta. En minäkään osta enää toista Bemaria. Yksi uudesta ollut riitti. EI silti en osta kyllä Toyotaakaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän Toyota tuota edes suunnitellut vaan tuote tuli Subarulta. Vähäinen on myös tietämys. Aikaa kyllä oli mutta kun onneton Prius oli saatu markkinoille niin kehitys hyytyi siihen. Muut merkit lähtivät kyllä perässä liikkeelle mutta menivätkin sitten ohi jokaiselta suunnalta.
Suunnittelevat vielä 6., 7., 8. sukupolven itselataavia kehitysmaihin, joissa suurin osa ostajista asuu.
- Anonyymi
Luulisi, että jo ulkonäkö karkottaisi ostajat.
- Anonyymi
On ihan luonnollista että maailman ykkösmerkki pelottaa rupumerkkien myyjiä. Auttaneeko tuollainen vikojen etsiminen ja haukkuminen yhtään mitään? Kansa kyllä itse osaa päättää merkkinsä , niinkuin tähänkin asti. Automyyjä olisi se vihon viimeinen , miltä kysyisin muuta kuin viimeistä hintaa .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On ihan luonnollista että maailman ykkösmerkki pelottaa rupumerkkien myyjiä. Auttaneeko tuollainen vikojen etsiminen ja haukkuminen yhtään mitään? Kansa kyllä itse osaa päättää merkkinsä , niinkuin tähänkin asti. Automyyjä olisi se vihon viimeinen , miltä kysyisin muuta kuin viimeistä hintaa .
Siis Tojokansa.
- Anonyymi
"Syy esilämmitystoiminnon puutteeseen on yksinkertainen: Autoon ei ole suunniteltu esilämmitystoimintoa."
Se halpuutus iski taas. Auto ei ole suunniteltu talvikäyttöön. - Anonyymi
Eipä tuolla Toyotalla voi lähteä pakkaskeleillä kuin lähimarkettiin ja terveyskeskukseen, eli siis ihan pätevä peli pääasiakas ryhmälle, eli vaareille ja eläköityneelle setämiehelle.
Eli työssäkäyvä Tero joutuu odottamaan edelleen solidstatea ja ennätys rangea, mitä ollaan luvattu vasta viimeiset 7 vuotta tulevaksi ja muutamat julkaisutkin on jo haudattu ja peitelty.- Anonyymi
Solid state ei tule vielä ainakaan 10 vuoteen, tuskin silloinkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Solid state ei tule vielä ainakaan 10 vuoteen, tuskin silloinkaan.
Valmistus erittäin kallista, koko vielä liian suuri, latausnopeus ei lähellekään haluttua, turvallisuus ei ratkaisevasti litiumakkua parempi. Siinä pahimmat ongelmat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valmistus erittäin kallista, koko vielä liian suuri, latausnopeus ei lähellekään haluttua, turvallisuus ei ratkaisevasti litiumakkua parempi. Siinä pahimmat ongelmat.
Onkohan nyt niin varovastikin arvioituna että pähin ongema on sinun kirvien välissä. Olisiko pitkä hidaslataus paras?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1242833
Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä
"Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht2581193- 1011191
Nainen voi rakastaa
Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt791031Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa
Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.63973Kalateltta fiasko
Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr12970- 30926
IS Viikonloppu 20.-21.7.2024
Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku43857Ikävöimäsi henkilön ikä
Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie40848- 42754