Tunnelmallista ja rauhaisaa joulunaikaa palstalaisille

Tehkää sydämmeenne haluamanlaisenne joulu. Vaikka maailmantilanne on mikä on# joulu tulee kuin joka vuosi ennenkin.

26

52

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Miten joulua vietetään kuusikymppisenä? Hankitaanko kotiin joulukuusi, entä jouluruokia? Mennäänkö joulun aikaan sukulaisten tai tuttujen luokse vierailulle vai tulevatko he käymään? Vai lähdetäänkö johonkin reissuun jouluksi vaikkapa Lapin hangille tai etelään lämpimään?

      Itse toivon, että saisin viettää jouluaattoillan ihan kahdestaan puolisoni kanssa.
      Aterian syömme, ei mitään runsasta valikoimaa vain muutamia meille mieluisia ruokia kinkkua, salaattia, ehkäpä lohta myös, perunalaatikkoa ja lasillinen viiniä. Joulukuusta en jaksa hankkia ja koristella. Pari, kolme kynttilää pöydän koristeeksi riittää.

      <anni>

      • Jaa-a, ei varmaan voi tehdä yleistystä 60-vuotiaiden joulunvietosta. Itse haluan myös viettää aaton ihan oman perheen kesken, siis kahdestaan. Joulurauha on tärkeä. Joulurauhan julistus, joulusauna ja haudoilla käynti. Jouluateria ja ihan vaan oleilu.

        Meille oli tulossa yksi läheisiin kuuluva viisihenkinen perhe aatoksi, he itse eivät välitä joulusta eivätkä kotiinsa joulua laita. Eivät myöskään välitä jouluruoista. Torppasin tulonsa aatoksi, olinko ilkeä? Toivotin heidät tervetulleeksi joulupäivänä, jolloin laitamme sitten heille heidän toivomansa ruokaa jota kaikki voivat syödä.

        Kun minä olin lapsi, kyläilemään mentiin aikaisintaan tapanina.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Jaa-a, ei varmaan voi tehdä yleistystä 60-vuotiaiden joulunvietosta. Itse haluan myös viettää aaton ihan oman perheen kesken, siis kahdestaan. Joulurauha on tärkeä. Joulurauhan julistus, joulusauna ja haudoilla käynti. Jouluateria ja ihan vaan oleilu.

        Meille oli tulossa yksi läheisiin kuuluva viisihenkinen perhe aatoksi, he itse eivät välitä joulusta eivätkä kotiinsa joulua laita. Eivät myöskään välitä jouluruoista. Torppasin tulonsa aatoksi, olinko ilkeä? Toivotin heidät tervetulleeksi joulupäivänä, jolloin laitamme sitten heille heidän toivomansa ruokaa jota kaikki voivat syödä.

        Kun minä olin lapsi, kyläilemään mentiin aikaisintaan tapanina.

        Ei toki Siili2, et ollut ilkeä, kun vaihdoit vierailijoiden käyntipäivän jouluaaton sijaan joulupäiväksi. On hienoa olla niin rohkea, että uskaltaa ääneen sanoa omatkin toiveensa eikä vain tyydy siihen, mitä toiset ehdottavat. Upeaa, mahtavaa. Nostan hattua sinulle, tosin ihan kuvaannollisesti vain - ei minulla ole sitä hattua ;)

        <anni>


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei toki Siili2, et ollut ilkeä, kun vaihdoit vierailijoiden käyntipäivän jouluaaton sijaan joulupäiväksi. On hienoa olla niin rohkea, että uskaltaa ääneen sanoa omatkin toiveensa eikä vain tyydy siihen, mitä toiset ehdottavat. Upeaa, mahtavaa. Nostan hattua sinulle, tosin ihan kuvaannollisesti vain - ei minulla ole sitä hattua ;)

        <anni>

        Kiitos paljon. Jos suoraan sanon niin kyllä vietin unettoman yön ennen kun sain sanottua että meille ei nyt aatto sovi. Minulla on tietyt toiveet omaan aattooni ja halusin pitää siitä kiinni. Varsinkin nyt muutimme ok-talosta kerrostaloon ja pienempiin neliöihin. Jouluaaton rauhasta ei tietoakaan jos iso sakki pyörii pienissä neliöissä. Ja tietenkin talon emännän aika menisi tarjoilupuuhissa. Nyt kaikki oletettavasti ovat kutakuinkin tyytyväisiä. Ehkä. Ainakin itse olen.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Jaa-a, ei varmaan voi tehdä yleistystä 60-vuotiaiden joulunvietosta. Itse haluan myös viettää aaton ihan oman perheen kesken, siis kahdestaan. Joulurauha on tärkeä. Joulurauhan julistus, joulusauna ja haudoilla käynti. Jouluateria ja ihan vaan oleilu.

        Meille oli tulossa yksi läheisiin kuuluva viisihenkinen perhe aatoksi, he itse eivät välitä joulusta eivätkä kotiinsa joulua laita. Eivät myöskään välitä jouluruoista. Torppasin tulonsa aatoksi, olinko ilkeä? Toivotin heidät tervetulleeksi joulupäivänä, jolloin laitamme sitten heille heidän toivomansa ruokaa jota kaikki voivat syödä.

        Kun minä olin lapsi, kyläilemään mentiin aikaisintaan tapanina.

        Juu. Suomalaiseen perinteeseen kuuluu, ettei jouluna mennä kyläilemään.

        Joulukukat voi viedä aaton aattona, mutta jouluaatto ja -päivä ovat perheenkeskisiä.

        Jotkut ihmiset eivät tajua, että on epäkohteliasta tuppautua jouluaattona kovaan ääneen eteiseen toivottelemaan jouluja, kun perhe istuu kylpytakeissaan joulupuuroa syömässä tai haluaisi kuulla aaton aamuohjelmia, joulurauhan julistuksen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juu. Suomalaiseen perinteeseen kuuluu, ettei jouluna mennä kyläilemään.

        Joulukukat voi viedä aaton aattona, mutta jouluaatto ja -päivä ovat perheenkeskisiä.

        Jotkut ihmiset eivät tajua, että on epäkohteliasta tuppautua jouluaattona kovaan ääneen eteiseen toivottelemaan jouluja, kun perhe istuu kylpytakeissaan joulupuuroa syömässä tai haluaisi kuulla aaton aamuohjelmia, joulurauhan julistuksen.

        Itse koen myös jotenkin epämieluisana jos minulle ilmoitetaan että tulemme joukolla teille aatoksi. Ei tulisi mieleenkään mennä kenenkään kotiin kutsumatta jouluna. Varsinkaan niin että ilmoittaisin että mikä olisi sitten joulumenyy. Talossa talon tavalla jos kutsumatta tullaan.

        Toisaalta miten kutsumattomat vieraat ovat tulleet käsitykseen että meille voi vaan ilmoittaa tulevansa? Ilmoittaa porstuassa tullessaan että me ei sitten tykätä jouluruoista. Onko ollut omaa lepsuutta olla vetämättä rajoja jo aiemmin, aiempina jouluina? Suostunut omien toiveiden kustannuksella?

        Nyt eläkkeellä kun tulot ja tilat pienemmät, oisko viimeistään aika sopia rajat ja vieraiden alkaa viimeistään nyt miettiä uusiksi omat jouluperinteensä omassa perheessään.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Itse koen myös jotenkin epämieluisana jos minulle ilmoitetaan että tulemme joukolla teille aatoksi. Ei tulisi mieleenkään mennä kenenkään kotiin kutsumatta jouluna. Varsinkaan niin että ilmoittaisin että mikä olisi sitten joulumenyy. Talossa talon tavalla jos kutsumatta tullaan.

        Toisaalta miten kutsumattomat vieraat ovat tulleet käsitykseen että meille voi vaan ilmoittaa tulevansa? Ilmoittaa porstuassa tullessaan että me ei sitten tykätä jouluruoista. Onko ollut omaa lepsuutta olla vetämättä rajoja jo aiemmin, aiempina jouluina? Suostunut omien toiveiden kustannuksella?

        Nyt eläkkeellä kun tulot ja tilat pienemmät, oisko viimeistään aika sopia rajat ja vieraiden alkaa viimeistään nyt miettiä uusiksi omat jouluperinteensä omassa perheessään.

        Ihan niin kutsu tulee niistä jotka haluavat Juuri sinut luokseen
        Mutta kaikista mukavampi on viettää joulunsa Oman päätöksen mukaan


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ihan niin kutsu tulee niistä jotka haluavat Juuri sinut luokseen
        Mutta kaikista mukavampi on viettää joulunsa Oman päätöksen mukaan

        Kyllä. Ja jos yhteisiä jouluja meinataan viettää olisi kiva jos kyläilykutsu ylipäätään olisi vastavuoroista. Siis ympäri vuoden eikä niin että tullaan valmiille että päästään itse helpommalla varsinkaan jos joulu ei ole heille mikään juhla. Minulle on.


    • Anonyymi

      Kiitoksia. Hyvää Joulua kaikille!

      Joulun valmistelut on tehty, pieni kuusi hankittu, koristeltu.
      Huomenna verkkokauppa tuo tulevan viikon ruuat ja maidot, eli jotain myös Jouluksi.

      Kuinka sitten vietän Jouluni?

      Yksin, telkkarista jouluohjelmia ja mahd. joulutallenteita katsellen.
      Skype-yhteys sukulaisiin on.

      Jotain jouluruokaa on valmiiksi tehtynä..
      En jaksa lähteä hautakierroksille.
      Läheiseni ovat sydämessäni.

      Aattona on sauna.
      Poltan kynttilöitä, tähtisadetikkuja.

      • Sinulla on joulurauha. Tavoittelen samaa ainakin aatoksi. Viime vuodet olleet melkoista hulinaa, nyt kun tilanne rauhoittunut kaipaan vain rauhaa, en hälinää ympärilleni. Pitää vai oivaltaa että voin iha itse valita nyt sen. Valinta on minun.


    • Anonyymi

      Kiitos kaunista aloitus! Kaikille myös joulu rauhaa ja hyvää mieltä.plus 60 v. on hyvä tehdä jo rajat ja uskaltaa tehdä ystävien/sukulaisten kanssa viimeistään.Tuntematta siitä huonoa omatuntoa yhtään.Tehdä joulustaan selaisen kuin juuri itse haluaa ilman velvoitteita kun on Joulu.Moni varmaan matkustaakin lomalle jouluna,Muille maille vierahille tai Lapiin? Kaikilla siihen ei mahdollisuus kuitenkaan.Joisllain on valitseva sitkeä kuume flunssa .Ainakin meneillä sitä pääkaupunki setu. Monella on sukset ristissä omaisin ja rauhaa joulun mietä eivät tee omaiset sen yksinäisen kanssa.Moni tarttu yksin jouluna pulloon ja on yhä niitä hyvinvointi Suomessa joilla ei mitään asuinsijaa joulunakaan.Kirkot evät avaa yöksi heille ovia edes jouluna lämpimään.Resussi pulat ja henkilökunta vaje.On siis monta kohtaloa Joulun jossa ihmiset syystä tai toisesta yksin ja eivät kykenen asiasta tällä kirjoitaa tai puhua. On nin yksin vanhusia kuin opiskelijoita jotka opiskelevat on työ sen päälle.Yksin kotinsa he jouluna.Kukaan ei heille soita ,koska silloin heitä ei olemassa tietoisuudessa.Kun kuitenkin on sukua ja keties lähisukua ihan? Sitä yhtä tuolia ei heille löydy joulu pöydässä.Varmasti samme myös lukea vuoden alku tilastot avioeroista jotka laitettu virelle joulun edusta tai heti jälkeen,kuin pahoinpitelyjä,perhe riitoja.Joulu luo valtavia paineta .Miksiköhän? Rauhaa ja rakkautta kaiklle kuitenkin.Joulu on jokaiksen oman näklinen.Niläkin joilla lheset on kuoleet ja siksi yksin tai yksin jopa jätetty.Helsingin lähiöt,palvelutalot ymm.On paljon ihmisä yksin ja tabu kuolema.Sureva jätetän yksin,Saa surra rauhassa. kitos luitte olen luki häiriöinen tekstini siksi voi olla paljon virheitä.Voikaa hyvin.Vanha nainen itä helsinki

      • Ehkä tietyssä mielessä jouluun kannattaa itse kunkin varautua vuoden jokaisena päivänä. Ei lataudu sitten liikaa odotuksia juuri jouluun.


    • Anonyymi

      Yhteen sydämeen ei mahdu kahta ämmää.
      Mikä muuten on hästäkkijoulu?
      Ei mulla muuta.

      • Mahtuu mahtuu😁.
        #joulu ei mitään tietoa.


    • Anonyymi

      Aatto on enää juuri se yksi päivä vuodesta jolloin saan koko sakkini aamupuurolle. Näen että kaikki haluavat tulla, on tärkeä päivä heillekin minunsta puhumattakaan. Se on myös lapsuuteni kauneimpia muistoja, ME kaikki yhdessä.
      Puuro punaiseen maitoon suoraan, ei mitään vesiä. Itse alusta asti tehdyt piparkakut, tortut ja tiikerikakku. Kalkkunaa, graavikalaa, silliä ja riimilihaa. Homejuustoa, ruisleipää.
      Laitan siksi että pidän aivojani vireessä, että vielä osaan. Piparitakinaan laitoin vahingossa muskottipähkinää neilikan sijaan. Erilaisia, maukkaita. Riimilihaa teen toista kertaa eläissäni, eka kerta ei onnistunut, jännää tämä toinen. Torttuja kaulitsin liikaa, kun voi ei meinannut sekoittua, tuli rumia, eikä lehteviä, mutta maku on täydellinen. Sakki ei valita mistään, kaikki kelpaa ja vitsiä piisaa.
      Mikäs tässä on ollessa ja odotellessa.

      • Kuulostaa kivalta johtuen siitä että kaikki tykkäävät, myös talon emäntä😊. Ehkä olette tekemisissä muulloinkin kuin jouluna, suhteenne läheiset?


    • Anonyymi

      Harvoin enää tapaa lapsia saatikka aikuisia lapsenlapsiakaan joten kokoonnumme joulupäivänä kaikki yhteen kotiin, riippumatta asummeko OK-talossa vai huoneistossa. Melko ahdastahan se on, varsinkin luonani kun noita neliöitä ei ole kaksiossa liikaa. Vielä olemme saaneet kaikki kokoon muutamaksi tunniksi.
      Emme ole joka vuosi samassa kodissa, vaan kierrätämme joulunvieton vuorotellen.
      Tänä jouluna toisen lapsen kodissa jonne vien heidän toivomansa porkkana-lanttulaatikot, karjalanpaistin ja lihapullat.
      Koska aatto on rauhaisa itselläni, niin ehkä voisi leipoa pataleipää joulupäivää varten yllätykseksi :)
      Hytinäx1

    • Anonyymi

      Jouluaatto ja joulupäivä menee yksin kotona ilman jouluruokia kun en pelkästään itselleni niitä viitsi laittaa. Valmiita en kaupasta osta muita kuin pienen juustotarjottimen. Ainoastaan kolme kakkua olen tehnyt ja pilkkonut valmiiksi paloiksi pakkaseen ja sieltä otan silloin kun siltä tuntuu ja pipareita pussista. Tapaninpäivänä , jos luoja suo. hyppään Onnibussiin ja köröttelen toiseen kaupunkiin hotelliin pariksi vuorokaudeksi kun sain hyödynnettyä kyseisen hotellin sinkkutarjouksen. Näin tänä vuonna, ensi vuonna taas perhejoulu jos luoja suo.

      vn

      • Anonyymi

        Itse en tee juuri mitään jouluruokia.
        Paitsi kinkun paistoin ja jaottelin muutamaan annosrasiaan pakastimeen.

        Ostin valmiit, pienet rasiat peruna- ja lanttulaatikkoja, annostelin niitä pieniin pakastusrasioihin.

        Samoin on Saarioisen riisipuuroa ja mehukeittoa.
        Pirkka-sienisalaattia, graavilohta pakastettuna pikku rasioihin.

        Tein pari viikkoa sitten pienen satsin simaa.
        Erilaisia torttuja aion paistaa.

        On ruokaa pitkälle tammikuuhun.

        Jouluni muistuttaa lapsuuskotini jouluja.
        Koska olen nyt yksin, on vaatimattomampaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Itse en tee juuri mitään jouluruokia.
        Paitsi kinkun paistoin ja jaottelin muutamaan annosrasiaan pakastimeen.

        Ostin valmiit, pienet rasiat peruna- ja lanttulaatikkoja, annostelin niitä pieniin pakastusrasioihin.

        Samoin on Saarioisen riisipuuroa ja mehukeittoa.
        Pirkka-sienisalaattia, graavilohta pakastettuna pikku rasioihin.

        Tein pari viikkoa sitten pienen satsin simaa.
        Erilaisia torttuja aion paistaa.

        On ruokaa pitkälle tammikuuhun.

        Jouluni muistuttaa lapsuuskotini jouluja.
        Koska olen nyt yksin, on vaatimattomampaa.

        Sullahan on vaikka ja mitä. Kun on itekseen saa valita itselleen mieluisat syötävät ja määrät. Itsekin tein listaa mitä haluamme syödä. Siihen nyt lisäksi vieraiden toivomat ei-jouluruoat.


    • Anonyymi

      Onhan noita jouluja paljon erilaisia tullut tähän ikään vietettyä. Paljon erilaisilla kokoonpanoilla ja eri paikoissa.

      Joulu on silti aina joulu❣️ Tälläisenä harmaana sateisena vuoden pimeimpänä päivänäkin tuntuu joulun läheisyys ja voi sytyttää kynttilän.

      Joulunmieltä jokaiselle kuitenkin❣️ Tilanteesta riippumatta.

      • Anonyymi

        Samoin sinulle ja etenkin kaikille yksinäisille. ✨

        Muistelen omia lapsuusjoulujani, kun mummun sylissä lauloin Jouluyö, juhlayö ja Enkeli taivaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Samoin sinulle ja etenkin kaikille yksinäisille. ✨

        Muistelen omia lapsuusjoulujani, kun mummun sylissä lauloin Jouluyö, juhlayö ja Enkeli taivaan.

        Minulla on mielikuva, kun konttasin mummolassa joulupukkia pakoon kun se tulla kolisteli kepin kanssa pirttiin. Tosin en tiedä voinko noin pienenä muistaa vai onko se minulle kerrottu😊.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Minulla on mielikuva, kun konttasin mummolassa joulupukkia pakoon kun se tulla kolisteli kepin kanssa pirttiin. Tosin en tiedä voinko noin pienenä muistaa vai onko se minulle kerrottu😊.

        Traumaattinen joulu? 😉
        "Ättä-te-on-joulu-ukko!"

        Meillä isä aina katosi "katsomaan minkälainen joulu on yläkerran naapreilla"!

        Ja aina juuri silloin tuli joulupukki! Isän turkki nurinpäin, myös joku karvamyssy. Ja pumpulinen parta. Sellainen "alkuperäinen" suomalainen joulupukki.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Traumaattinen joulu? 😉
        "Ättä-te-on-joulu-ukko!"

        Meillä isä aina katosi "katsomaan minkälainen joulu on yläkerran naapreilla"!

        Ja aina juuri silloin tuli joulupukki! Isän turkki nurinpäin, myös joku karvamyssy. Ja pumpulinen parta. Sellainen "alkuperäinen" suomalainen joulupukki.

        Juu. Minä olen ollut pukkina myös 17 vuotta nuoremmalle sisarelleni. Paljastuin kun sisar tunnisti minut sormeen jääneestä sormuksesta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      448
      2185
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      223
      1946
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      189
      1552
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1531
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      52
      1303
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      3
      1271
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      146
      1247
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      40
      1114
    9. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      64
      1045
    10. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      99
      1034
    Aihe