Onko muita

Anonyymi-ap

Jotka ei puhu jos ei itselle jutella? Olenkohna sellainen joka kärsii selektiivisestä mutismista?

6

220

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Oletko varma ettei sulla ole sosiaalisten tilanteiden pelkoa?

      • Anonyymi

        On aika pahakin sosiaalisten tilanteiden pelko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On aika pahakin sosiaalisten tilanteiden pelko.

        Kuule kun toi ekan viesti asia on oireena sosiaalisten tilanteiden pelossa ja liittyy siihen .Eli ei sun kannata etsiä uutta diagnoosia itsellesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuule kun toi ekan viesti asia on oireena sosiaalisten tilanteiden pelossa ja liittyy siihen .Eli ei sun kannata etsiä uutta diagnoosia itsellesi.

        Näinhän se on ja myös itsellä tuota, joskin muustakin syystä, mutta koen sen enemmän ahdistuksena kuin pelkona. Kyllähän mullakin olisi montakin autismin kriteeriä, jos niin nähtäisiin, mutta eipä vaan ole edes ollut puhetta siitä. Ei mulla kyllä ole sos,til. pelko -diagnoosiakaan. Oireilussa on jonkin verran vaihtelua päivien välillä ja mm. hyvä vireystila auttaa paljon tässäkin - kun aivot raksuttaa paremmin miten toimia, ei ahdista yhtä paljon.

        Keskeisimmät syyt liittyy terveydentilaan ja siihen, että olen syrjäytynyt ja yksinkin vielä asun, aika yksin muutenkin ollut jo tosi pitkään, jolloin katoaa tietynlainen rutiini sosiaalisissa tilanteissa ja tilalle tulee aahdistus. Ja eikös nää ole aina kokemusperäisiä eli ei tupsahda yllättäen tyhjästä paitsi jollain hyvin pienellä osalla kai synnynnäisiä. Jollain tavalla sujuu yksin asioilla käyminen tai kahdestaan juttelu, mutta sekin mielusti muuten kuin tosin avarassa tilassa eli ainakin sermit yms. ainakin saisi olla. En mä silti mykkäkoulua pidä, vaikka oliskin inhottavaa.

        Monisairas


    • Anonyymi

      No se voi olla vaan ihan normivariaatiota ihmishakuisuudessa ja seurantarpeessa. Että joillekin se ventovieraiden kanssa pälätyskin tuntuu tuovan jotain iloa elämään. Sitä voi ajatella myös hienotunteisesti ihmisten haluavan olla omissa oloissaan. Mutta jos pystyy siihen vuorovaikutukseen kun itseä lähestytään ei kai nyt sentään ole aivan toivoton tapaus. Ja jos itseään haluaa hieman hivuttaa puheliaampaan suuntaan kannattaa opetella tarkkailemaan ihmisiä että huomaa paremmin sen onko se oma puhealoite toivottua. Kyllä sen oppii huomaamaan kai jollain tapaa. Ja jos joku sitten on töykeä, niin ei ota siitä itseensä.
      Kaikesta pitää nykyään tehdä poikkeavaa. Sitä medikalisaatiota pahimmillaan. Ihminen on sosiaalinen eläin toki mutta liikaa on useimmille liikaa. Kaupungin ihmispaljous voi tuoda stressiä mukanaan sosiaalisemmallekin. Ja pätee toki myös se sääntö että saa olla rauhassakin niin halutessaan. Aikaan ja paikkaan sitoutunutta on se mitä pidetään oikeanlaisena ihmisyytenä.

      • Anonyymi

        Näinhän se menee. Mutta eikös sos.til. pelon ytimessä ole just noi töykeät ja vastaavat kommentit eli tästä syystä on sitä puhehaluttomuutta. On vähän pelkistetty sanoo ettei ota itseensä. Mielellään oltaisiin tällöin aina puhumatta riippumatta kumpi tekee aloitteen.

        Omalla kohdalla ainakin näin eli yleensä eli jos tietää jonkun kellä tai kuulostelu antaa vmaisen, epäystävällisen, heikon kritiikinsiedon tai ns. luennoivan vaikutelman, katoo puhehalut nopeeta ja mieluummin oikeastaan välttää. Mutta mulla vaikuttaa myös se, että on jonkin verran vaikeuksia sanallistaa tarkoittamallani tavalla puhetta mikä tämäkin tietysti voi olla ahdistusta mutta itsellä se ei ole sitä mutta osaltaan aiheuttaa kyllä. Monia muitakin hankinnaisia syitä omalla kohdalla, mutta kyllä hämmästytti lukea, että suurin osa ko. oireyhtymästä kärsiviä on sellaisia ettei oireilua voi helposti edes havaita ts. olispa vaan tolla tavoin!

        Monisairas


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8955
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2653
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2390
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1507
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1438
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1257
    Aihe