Unelmasta veneeksi

Anonyymi-ap

Netistä löytyy paljon videoita, joissa kunnostetaan huonokuntoisia veneitä. Näiden lisäksi ehkä antoisimpia ovat ne, joissa vene tehdään alusta alkaen itse. Monille oheiset linkit ovat varmaan tuttuja:
https://www.youtube.com/results?search_query=yrvind+sailing
https://www.youtube.com/results?search_query=ran+sailing
https://www.youtube.com/results?search_query=sailing+rover

Mielenkiintoista on se, miten eri ajatuksella he haluavat tehdä veneensä sinisille vesille omin käsin. Myöskin, että omien unelmien toteuttaminen ei pitäisi olla koskaan liian myöhäistä.

14

603

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tässä yksi mielenkiintoinen projekti Suomesta, jossa henkilö rakentaa isoa purtta yksin ja mielenkiintoisella itse rakentamalla cnc työstö laitteella, kerrassaan omatoiminen ja fiksu ihminen.

      Haastetta ja kunnianhimoa projektissa, koska kyse verrattain isosta aluksesta, mutta uskon tämän onnistuvan, mitä olen seurannut melkein alusta, parivuotta mennyt hallin ja tekniikan rakentamisessa ja veneen suunnittelussa ja nyt rakennus työt lähteneet etenemään.

      Linkki vimeisimpään päivitykseen
      https://youtu.be/vRaD2hBZ2qM

      • Anonyymi

        Saas nähdä seilaako toi purkkari koskaan. Aika alkutekijöissään näkyi vielä olevan.


    • Anonyymi

      Muutaman auton, pari taloa ja yhden veneen rakentaneena ja kunnostaneena sanon,
      että rahaa menee kolme kertaa se, mitä budetti oli ja terveys on ihan oikeasti kovilla noiden projektien kanssa.

      Kyse on jonkinlaisesta pakkomielteestä.
      Ihan rehellisesti ja hyvänä neuvona sanon, että oikeasti pitää olla rahaa, aikaa ja helvetin pitkä pinna jos aikoo vanhasta paskasta tehdä hienon.

      Uutta siitä ei silti saa, sillä koskaan et pääse tuotantomenetelmien tehokkuudessa sarjatuotantoa lähellekään.

      Mutta jos rahaa on tuuleen heitettäväksi ja aikaa rajattomasti lisättynä loputtomalla pinnalla, siitä vain.

      Tosiasia on, että näitä "projekteja" on maailma pullollaan.
      Jostain syystä itsekin kuulun ryhmään, jota jollain oudolla tavalla kiinnostaa toisten hylkäämän jätteen saattaminen uuteen loistoon.

      Nyt, 55-vuotiaana useiden projektien jälkeen olen viimein oppinut, etten koskaan enää moiseen lähde. Elämän sisältöä hankin jostain muualta.

      • Anonyymi

        Itselläkin taipumusta liian suuriin monivuotisiin projekteihin, mutta valmiiksi ne on aina tulleet.

        Nyt viimeisen 2v kestäneen jättiprojektin jälkeen iski jonkun masennus, kun tuntuu että nyt riittää, mutta projektin valmistumisen myötä jäänyt tyhjyys se vasta kamalalta tuntuukin. Tuntuu että on vasten tahtoaankin jäänyt koukkuun vaativien ja raskaiden projektien onnistumisen tuomaan mielihyvään. Mikää helpompi tapa ei kiinnosta, mutta uuteenkaan ei jaksa enää ryhtyä.


      • Anonyymi

        Sama mulla. Kaikenlaista on tullut rakennettua, ja viime kesänäkin rakentelin yhden purjejollan pelkästä rungosta. Sitä isommissa projekteissa se vaivannäkö on ihan valtavaa. Saa olla valtavan hyvä projekti, jotta lähtisin yli 100 tunnin projektiin.


    • Anonyymi

      En tiedä projektin koosta, mutta isä vainaa rakensi degerö 28 runkovalmiista valmiiksi yhden talven aikana ja työn jälki ei hävennyt tehtaan rakentamalle, oli jopa viimeistellympi. Hän teki myös itse useita happoisia osia rikkaukseen ja olivat hienosti muotoiltuja ja kiiloitettuja.

      Aikanaan vene päätyi välittäjän myymänä Saksaan varsin hyvään hintaan, koska oli tehdastekoa viimeistellympi ja hienossa kunnossa.

      Tuona ajanjaksona ei isää paljoa kotona näkynyt, koska kävi normi duunari hommissa ja iltaisin rakensi venettä yksin, motivaatio ja sisu olivat kohdillaan, budjetista en tiedä, mutta olivat varmasti rajalliset, kun mielummin teki itse kuin osti tiettyjä osia, mitä näin jälkeenpäin ymmärrän.

      Itse olen kermaperse laiskuri, hyvä kun saan veneen pysymään siustinä ja käyttö kunnossa...

      Tuo suomalainen saa varmasti aluksen, valmiiksi, en epäile hetkeäkään, kaverilla on sisua, miettikää kaksivuotta jo duunia, että on halli ja cnc kone jolla ajaa kaaria, runko on tietysti isoin yksittäinen juttu ja sisustus on huomattavasti isompi työ, jos tavoite on laadukas, toki usealle voi riittää vaatimatonkin, mutta jälleen myyntiä auttaa valtavasti viimeistelty ja laadukkaasti rakennettu kokonaisuus, kun on "itse rakennettu".

    • Anonyymi

      Kokonaan uuden tekeminen on raju juttu. Tehköön ne joilla on kapasiteettia. Kyllä isokin refit on kuitenkin jo muutamaa astetta helpommin toteutettavissa, vaikkei leikinasia sekään! Ei ole tilastotietoa, mutta isoista uudistamisista sekä uusien rakentamisista jää yllättävän moni kesken. Onkohan puolet ollut sellaisia jonka tekee loppuun joku muu tai ei kukaan. Terveys ja elämä mennyt sen siliän tien.

      • Anonyymi

        Kerran kävi oikeasti vaarallinen tilanne, kun laminoin polyesterihartsilla jotain ulkotilan laatikon takanurkkaa. Ylävartalo oli laatikon sisällä. Yhtäkkiä meinasi taju lähteä hartsin kärystä. Olisin jäänyt tajuttomana laatikkoon makaamaan, olisi voinut käydä huonostikin, kun siellä oli iso satsi hartsia mukana laatikossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerran kävi oikeasti vaarallinen tilanne, kun laminoin polyesterihartsilla jotain ulkotilan laatikon takanurkkaa. Ylävartalo oli laatikon sisällä. Yhtäkkiä meinasi taju lähteä hartsin kärystä. Olisin jäänyt tajuttomana laatikkoon makaamaan, olisi voinut käydä huonostikin, kun siellä oli iso satsi hartsia mukana laatikossa.

        Tuosta on hyvä aika ajoin muistuttaa, sillä ne myrkyt eivät ole mitään leikin asioita.
        Laadukas kaasunaamari on aivan välttämätön kun niiden aineiden kanssa ryhtyy töihin.

        Kaasunaamarin kanssa saa tehdä tuntikausia rauhassa töitä ilman myrkytys vaaraa.
        Eikä siinä tule pää kipeäksi.
        Kokeilin kerran miltä tuntuu sivellä veneen sisätiloissa topcoatia ilman kaasunaamaria - minuutin päästä piti nousta sieltä pois.
        Reiska2K


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuosta on hyvä aika ajoin muistuttaa, sillä ne myrkyt eivät ole mitään leikin asioita.
        Laadukas kaasunaamari on aivan välttämätön kun niiden aineiden kanssa ryhtyy töihin.

        Kaasunaamarin kanssa saa tehdä tuntikausia rauhassa töitä ilman myrkytys vaaraa.
        Eikä siinä tule pää kipeäksi.
        Kokeilin kerran miltä tuntuu sivellä veneen sisätiloissa topcoatia ilman kaasunaamaria - minuutin päästä piti nousta sieltä pois.
        Reiska2K

        Kyllä sinne boxiin pitää imutuuletus järjestää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuosta on hyvä aika ajoin muistuttaa, sillä ne myrkyt eivät ole mitään leikin asioita.
        Laadukas kaasunaamari on aivan välttämätön kun niiden aineiden kanssa ryhtyy töihin.

        Kaasunaamarin kanssa saa tehdä tuntikausia rauhassa töitä ilman myrkytys vaaraa.
        Eikä siinä tule pää kipeäksi.
        Kokeilin kerran miltä tuntuu sivellä veneen sisätiloissa topcoatia ilman kaasunaamaria - minuutin päästä piti nousta sieltä pois.
        Reiska2K

        Joo,sen jälkeen kiinnitin enemmän huomiota hengityssuojaimiin. Kun näitä hommia aloittelee, pitäisi heti ostaa sellainen moottoroitu raitista ilmaa puhaltava systeemi. Se maksaa jotain 500 euroa, mutta sen kanssa on varmasti turvassa ja pystyy vielä tekemään töitäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sinne boxiin pitää imutuuletus järjestää.

        Tuuletus ei riitä. Kunnollinen kaasunaamari on aivan välttämätön.


    • Anonyymi

      Tässä iso työmaa, mutta tekijällä kapasiteettia tuntuu riittävän ja hyvin etenee. Elikkä kyseessä OE 36 refit, eteläisen heimoveljen toteuttamana.

      Toi eka video kun venettä käyty katsomassa Ruotsissa https://youtu.be/28aPIIHfrT0

      Ja tuossa viimeisin, hyvin on edennyt.
      https://youtu.be/2K_SUzDPBHA

    • Anonyymi

      Jokaisen kokonaan uuden veneen rakentamista suunnittelevan kannattaisi ensin tehdä harjoitustyönä täysremontti vanhaan - vaikka pieneenkin veneeseen. Harmillisen monta projektia jäänyt kesken takapihoille ruostumaan, kun lähdetty projektiin sillä ajatuksella, että "tosta plootua, työstö- ja hitsauskoneet ja runko on valmis vuodessa. Siihen muutama viikko pari iltaa varustelua ja seikkailemaan". Rungosta valmiiksi on tyypillisesti 2/3 -3/4 koko projektista; sekä kustannus- että työmäärämielessä. Tyypillinen tarina on se, että rungon valmistuessa rahat ja voimat on loppu. Totaalisen loppu. Toki onnistuineitakin projekteja on.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      413
      4395
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      241
      2171
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1600
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      158
      1411
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      266
      1190
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1097
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1054
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1045
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      54
      959
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      943
    Aihe