Lapsena odotin joulua ja uutta vuotta koko vuoden

Anonyymi-ap

Outoa miten maailman paras asia voi kääntyä täydeksi kidutukseksi. Ei mitään itse juhlaa vastaan, mutta itselläni tuon pilaa oma perhe. Tai oikeastaan huonot muistot & vaikenemisen kulttuuri. Minulla on paljon hampaankolossa eräitä sukulaisia kohtaan, joita aikanaan autoin, mutta kiitokseksi varastivat rahani. Suvussa on sellainen asenne, että kaikki pitää vain unohtaa ja antaa anteeksi. Ihan sama mikä vaikutus niillä olisi ollut omaan elämään. En jaksa leikkiä mukana tuossa kulttuurissa. Yritin vuosia vanhempieni takia, mutta ei vaan pysty. Olen mielummin yksin.

Mutta hyvää joulua kaikille niille, jotka pystyvät tuosta iloa ja seesteistä rauhaa itselleen ammentamaan. Toivoisin olevani yksi heistä. Ajatuksen tasolla joulu on hieno juhla. Ammennan lämpöä lapsuuden joulujen muistoista. Ajoista jolloin sitä ei tiennyt ihmisten petollisuudesta ja maailman pahuudesta mitään.

9

80

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Yleensä se monessa perheessä on se vanhempien ryyppyjuhla onneksi sitä ei lapset ihan pieninä vielä niin ymmärrä mu eiköhän tämänkin joulun perheriitojen saldoa jostain aviisista ensiviikolla saa otsikoista lukea

      • Anonyymi

        Se on hirveää, mutta en pysty tekemään asialle mitään. Olen itse kokenut pelon jouluisin. Se ei ollut lapsena ilon juhla, kun äiti provosoi, isä otti kuppia ja isällä meni hermot ja uhkaili äitiä puukon kanssa, kun äiti ei lopettanut harhaisia juttuja. Onneksi nyt ollaan kuitenkin elossa.


    • En oikeastaan kykene muistamaan, että itsellä olisi ollut huonoja jouluja koskaan, niin pitkälle kuin muisti ulottuu. Toki joulun taika meni rikki itellä jo kuuden vanhana, kun olin havainnut pukin olevan feikki ja olin lopulta itse pukkina pienemmille serkuilleni. Mutta sekin oli mahtava joulu. Itsellä on ollut vain arkisia jouluja ja todella ihania jouluja, ei huonoja laisinkaan. Ehkä olen ollut onnekas tai sitten suhtaudun elämään toisella tavoin.

      Aloittajalle niin hyvää joulua kuin mahdollista, nauti mielessäsi niistä elämäsi joulujen parhaista hetkistä ja sitä kautta tee tästäkin joulusta yksi niistä ❤

    • Anonyymi

      Yksin on aina parempi kuin huonossa seurassa!

    • Anonyymi

      Hyvää joulua sinnekin!
      Joulu juhlista julmin tai miten se onkaan.
      En kestä vanhoja joululauluja, kun ne tuovat muistot mieleen lapsuudesta, kun vanhemmat olivat sikaväsyneitä ja riitelivät. Sellainen pelon uhka leijui. En viitsi tässä kertoa tarkemmin, miten meni. Joka joulu oli yhtä ahdistava. En kestä kuunnella noita joululauluja "On äiti laittanut kystä kyllä".

    • Anonyymi

      Päästä irti ihmisistä jotka aiheuttavat pahaa mieltä. Se vihaisuus vaan syö sinua itseäsi. Älä ole tekemisissä, unohda. Sen mitä on pakko olla, teet kohteliaasti ja nopeasti. Ihan sama onko sukua vai ei. Sukulaisuus ei velvoita yhtään mihinkään. Ihmisiä ne vaan on kuten muutkin tutut ja tuntemattomat.

      • Anonyymi

        Olet oikeassa, mutta itselläni ei ole oikeastaan muita sosiaalisia kontakteja. Sitä tiedostaa tilanteen myrkyllisyyden, mutta se on parempi kuin ei mitään. Pääkoppani ei kestä täydellistä sosiaalista radiohiljaisuutta. Olen tilanteen vanki.


    • Anonyymi

      Nyt pitää kyllä mietiä jo ens vuodelle et pitäiskö tehdä tukisivusto foorumi tai blogi toisenlaisen joulun viettäjille.
      Ihmisille joilla se joulu ei ole se normi joulu.
      Itsekin olin yksin taas .... 13 joulu näin ....

      • Anonyymi

        Olen miettinyt samaa. Kodittomilla on köyhien joulujuhla, mutta on paljon ihmisiä, jotka viettävät tahtomattaan yksin joulun. Olen viettänyt myös täysin yksin jouluja. Perheelliset viettävät omia joulua ja meillä kulttuurissa joulu on perhekeskeinen, että sinkkujen yhteisjoulu ei ole perinteenä.

        Voisin itse lähteä kehittämään tätä, että osaisin toteuttaa visuaalista puolta ja viestintää, mutta en tiedä, miten se kannattaisi teknisesti toteuttaa. Se pitäisi olla chatti, koska livevideoon tulee häirikköviestejä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      377
      3498
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      188
      1587
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1297
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      145
      1172
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      853
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      835
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      116
      804
    8. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      50
      793
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      789
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      782
    Aihe