Millaisia kokemuksia teillä on, onnistuuko huonekasvien siirtäminen pihalle kesäksi?
minulla on iso peikonlehti, iso jukkapalmu ja erilaisia muitakin viherkasveja runsaasti. Pihani on vähän valju, joten ajattelin siirtää ne kesäkuukausiksi pihalle. Onnistuuko?
Oletteko kokeilleet, kertokaa kokemuksista.
Kiitos
Huonekasvit pihalle kesäksi?
9
7243
Vastaukset
- kaktus viihtyy
Meillä oli joskus iso joulukaktus joka oli tuuhean vaahteran suojassa ulkona koko kesän, komeat kukat teki kun tuotiin sisälle ja alettiin hiukan kastella. Noista mainitsemistasi kukista ei ole kokemusta.
- emmy
Olen vienyt ulos kesäksi (kesäkuun kymmenennen päivän tienoilla, koska pelkään yöhalloja) jukkapalmut, muratin, kahvipensaan, limoviikunat, rahapuut, huonekuusen ja traakkipuun. Hyvin ovat pärjäilleet. Kahvi ei taida tänä kesänä päästä ulos, koska se innostuu siellä kasvamaan niin kovasti. Eli se ei mahdu sisälle, jos se vielä paljon kasvaa.
Loppukesästä, kun kukat nostaa sisälle, on syytä tarkistaa, onko kukissa kirvoja tai muita ötököitä. Joskus myös muurahaiset ovat löytäneet tiensä ruukkuihin ja tehneet niihin pesiään (helppo kuitenkin hävittää).
Äitini on aina vienyt kaikki kukat kesäksi ulos, koska he ovat paljon pois kotoa. Ulkona sopivassa paikassa luonto hoitelee kastelemisen.- kiinnostunut asiasta
Asutteko missä päin Suomea? Jotenkin tuntuu uskomattomalta että täällä kylmässä Keski-Suomessa viherkasvit viihtyisivät pihalla kesän. Meillä ainakin tuulee täälläpäin Suomea ja vettäkin sataa, lisäksi piha ei ole jatkuvasti auringon paisteessa.
- emmy
kiinnostunut asiasta kirjoitti:
Asutteko missä päin Suomea? Jotenkin tuntuu uskomattomalta että täällä kylmässä Keski-Suomessa viherkasvit viihtyisivät pihalla kesän. Meillä ainakin tuulee täälläpäin Suomea ja vettäkin sataa, lisäksi piha ei ole jatkuvasti auringon paisteessa.
Tampereella.
Eivät näytä huonekasvit tarvitsevan jatkuvaa auringossa oloa. Oikeastaan päinvastoin. Esimerkiksi kahvipensaan lehden ruskistuvat, jos ne ovat koko päivän paahteessa. Eivätkä viherkasvit jatkuvassa auringon paisteessa ole sisälläkään.
Ruukkujen on myös oltava sellaisia, että niissä on reiät pohjissa, niin että liika vesi pääsee pois ruukusta, jos sataa. Eli umpinaiset altakasteluruukut ovat hankalia, jos sataa paljon. Niistä on kaadettava liika vesi pois.
Kovin tuulinen paikka ei tietenkään ole hyväksi. Parasta on valita viherkasveille paikka vaikkapa jonkin pensaan suojasta.
Itse tarkkailen usein ulkona olevia viherkasveja. Aika nopeasti huomaa, jos kasvi ei ulkona viihdykään ja sen voi kiikuttaa takaisin sisälle. - lisää vehreyttä
kiinnostunut asiasta kirjoitti:
asutaan Rauman lähellä, eli aika etelässä vielä?
- Helena
Olen pitänyt kesäisin ulkona mm. lehtikaktuksia, fiikuksia, pelargoneja, amarylliksiä, traakkipuuta ja sypressiä. Jukkapalmusta kuihtui ja kellastui aika paljon lehtiä ulkona ollessa, en tiedä mistä se johtui. Sellaisia kasveja en veisi ulos jotka ovat erityisen herkkiä kirvoille (esim. kiinanruusu) tai eivät pidä suorasta auringonpaahteesta (saintpaulia).
- tykkää olla ulkona
Vein viime kesänä äitienpäiväksi saamani kiinanruusun kukkapenkkiin ilman ruukkua.Siellä se kukki aivan koko kesän,kaikki ihailivat.Syksyllä laitoin ruukkuun ja toin sisälle.Olen laittanut siihen talvella kahvin ja teen poroja ja jopa kahvillakin joskus kastellut.Voi sitä suurta kasvun vauhtia ja nuppujakin kymmeniä,kukkiakin ollut jo viisi.Tänä kesänä tehdään sama ulkoilu,aurinkoa tuulta ja vesisadetta.
Amatsoninlilja tykkää kesällä olla raittiissa.Vein kerran kesäksi mökille eteiseen.Syksyllä toin takaisin kaupunkikotiin,niin yltyi kukkimaan.Oli 12 kukkavartta ja niissä 5 kukkaa jokaisessa.Se oli tosi upea.Eipä sen jälkeen ole ollut kuin 5 vartta kerrallaan,joten vaihtelu virkistää kukkiakin. - gunilla4
Mun täti piti kerran parvekkeellaan kultaköynnöksiään kesän yli. Ulkoilmassa kasvaneet uudet lehdet olivat suurempia, vahvempia ja kiiltävämpiä kuin kasvin muut lehdet. Aion itse kokeilla tänä kesänä.
- MantuN
Olen siirtänyt monena kesänä huonekasvit ulos, mutta sateelta suojaan, korkean verannan alle. Siihen ei ole myöskään paistanut kovasti aurinko, mutta paikka on kuitenkin valoisa. Kastella niitä tietysti täytyy sopivin välein. Olen myös tökkinyt niihin lannoitepuikot. Naapurin rouva on niitä kastellut (ei ole tarvinnut mennä meille silloin sisälle). Näin olemme voineet olla pitempiä aikoja mökkeilemässä ja kukat ovat voineet oikein hyvin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei863922Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss1071832- 1091146
- 1001111
- 69983
Priden osallistujamäärä suuri pettymys!
Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate165882- 42846
IS Viikonloppu 28.-29.6.2025
3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit57811Joku kysyy
Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g61780Huono grilli kokemus
Menimme grillille ostamaan ruokaa. Myyjät nauroivat meille, ja saimme todella asiatonta palvelua. Odotimme ruokaa innoll22771